Το πολιτικό πόκερ με τις επιτροπές της Βουλής

Σε ένα σκληρό πολιτικό παιχνίδι τακτικών κινήσεων, με όπλο τις θεσμικές δυνατότητες, που δίδει το πολίτευμα έχουν επιδοθεί τα δύο μεγάλα κόμματα, ενώ κρίσιμος εξελίσσεται και ο ρόλος των μικρότερων κομμάτων, με δεδομένο ότι στη Βουλή επίκεινται άκρως ενδιαφέρουσες ψηφοφορίες για το σκάνδαλο του Βατοπεδίου. Αν και ελάχιστοι το προέβλεπαν η υπόθεση έλαβε δραματική τροπή, με τις συνεχόμενες αποκαλύψεις για το ρόλο πολιτικών προσώπων,

Σε ένα σκληρό πολιτικό παιχνίδι τακτικών κινήσεων, με όπλο τις θεσμικές δυνατότητες, που δίδει το πολίτευμα έχουν επιδοθεί τα δύο μεγάλα κόμματα, ενώ κρίσιμος εξελίσσεται και ο ρόλος των μικρότερων κομμάτων, με δεδομένο ότι στη Βουλή επίκεινται άκρως ενδιαφέρουσες ψηφοφορίες για το σκάνδαλο του Βατοπεδίου. Αν και ελάχιστοι το προέβλεπαν η υπόθεση έλαβε δραματική τροπή, με τις συνεχόμενες αποκαλύψεις για το ρόλο πολιτικών προσώπων, αλλά κυρίως λόγω της πρωτοφανούς δικαστικής εμπλοκής, αφού οι εισαγγελείς, που ερευνούσαν την υπόθεση παραιτήθηκαν διαπιστώνοντας ότι ο φάκελος δεν διαβιβάζεται στο κοινοβούλιο παρότι οι ίδιοι εντόπισαν ευθύνες πολιτικών προσώπων, κάτι που σημαίνει ότι αρμόδια πλέον είναι η Βουλή των Ελλήνων.

Ο πρωθυπουργός αναγκάστηκε να κάνει στροφή 180 μοιρών, σε σχέση με παλαιότερη θέση του και να προτείνει τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής, ενώ το ΠΑΣΟΚ πήγε κατ’ ευθείαν στην πρόταση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής. Οι δύο προτάσεις έχουν σαφές πολιτικό νόημα και διαφέρουν θεαματικά ως προς την ουσία και την κατεύθυνση, που μπορούν να οδηγήσουν. Με λίγη προσοχή αντιλαμβάνεται κανείς ότι εάν συσταθεί εξεταστική επιτροπή τώρα και η προανακριτική οδηγηθεί στο απώτερο μέλλον, τότε όλα τα πιθανά αδικήματα της περιόδου 2004-2007 παραγράφονται τον Ιούνιο του 2009. Παράλληλα το ΠΑΣΟΚ θέλει να στοχοποιήσει συγκεκριμένους υπουργούς και υφυπουργούς, που έτσι κι αλλιώς επικρίνονται στο εσωτερικό της ΝΔ και θεωρούνται εκτεθειμένοι στην κοινή γνώμη. Επειδή μάλιστα η ψηφοφορία για την προανακριτική είναι μυστική ευελπιστεί σε διαφοροποιήσεις βουλευτών της ΝΔ, που θα επιτείνουν την εσωτερική κρίση στη ΝΔ.

Ποιες είναι όμως οι αρμοδιότητες και τι σημαίνει πρακτικά η σύσταση της καθεμιάς; Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: - Κατ’ αρχήν η εξεταστική επιτροπή διερευνά πολιτικές ευθύνες, ενώ η προανακριτική ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων. Η πρώτη μπορεί να ερευνήσει χωρίς περιορισμό στο χρονικό ορίζοντα το οτιδήποτε, ενώ η προανακριτική έχει συγκεκριμένη και σαφή αποστολή, να διερευνήσει τις ευθύνες συγκεκριμένων προσώπων για συγκεκριμένες κατηγορίες. Βασίζεται δηλαδή σε πρόταση κατηγορίας και λειτουργεί περίπου ως προθάλαμος του ειδικού δικαστηρίου. - Η εξεταστική επιτροπή έχει αρμοδιότητες ανακριτικών αρχών και εισαγγελέα Πλημμελειοδικών. Η προανακριτική έχει αρμοδιότητες εισαγγελέα Πρωτοδικών, τη δυνατότητα να υποβάλει αιτιολογημένο πόρισμα στον πρόεδρο της Βουλής και μπορεί να ζητήσει τη δικαστική συνδρομή.

Πόσοι βουλευτες χρειάζονται

- Για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής αρκεί η απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων βουλευτών, αρκεί να ξεπερνούν οι θετικές ψήφοι τις 120, ενώ η ψηφοφορία είναι ανοιχτή. Πρέπει να την προτείνουν τουλάχιστον 60 βουλευτές. Για τη σύσταση προανακριτική επιτροπής απαιτούνται σε κάθε περίπτωση 151 ψήφοι και η ψηφοφορία είναι μυστική. Πρέπει να την προτείνουν τουλάχιστον 30 βουλευτές.

- Ως προς τα χρονικά περιθώρια: Η προανακριτική επιτροπή μπορεί να διερευνήσει ποινικές ευθύνες για πράξεις που έγιναν στη διάρκεια μίας κοινοβουλευτικής θητείας με χρονικό περιθώριο, που εκπνέει με τη λήξη της δεύτερης Συνόδου της επόμενης Βουλής. Για παράδειγμα εάν η υπό διερεύνηση πράξη έγινε στο διάστημα ανάμεσα στις εκλογές του Μαρτίου 2004 και στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2007, τότε παραγράφεται στο τέλος Ιουνίου 2009 (η κάθε Σύνοδος ορίζεται από τον Οκτώβριο μέχρι τον Ιούνιο που διακόπτει η Ολομέλεια λόγω καλοκαιριού).

- Τα μέλη και των δύο Επιτροπών ορίζονται ανάλογα με τη δύναμη του κάθε κόμματος. Η Προανακριτική Επιτροπή είναι 12μελές όργανο. Τα πορίσματά τους πρέπει να εγκριθούν από την πλειοψηφία των 151 βουλευτών στην Ολομέλεια. Η εξεταστική μπορεί να μετατραπεί, εφόσον τα συμπεράσματά της το επιβάλλουν, σε προανακριτική επιτροπή. Στην περίπτωση που το πόρισμα της Προανακριτικής είναι θετικό (ως προς την τέλεση αξιόποινων πράξεων από υπουργούς ή υφυπουργούς), τότε η υπόθεση οδηγείται στο ειδικό δικαστήριο.

 

Τι προβλέπει το Σύνταγμα για την προανακριτική επιτροπή Αρθρο 86
(Δίωξη κατά μελών της Κυβέρνησης, Ειδικό Δικαστήριο)

1. Μόνο η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη κατά όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, όπως νόμος ορίζει. Απαγορεύεται η θέσπιση ιδιώνυμων υπουργικών αδικημάτων.
2. Δίωξη, ανάκριση, προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση κατά των προσώπων και για τα αδικήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 δεν επιτρέπεται χωρίς προηγούμενη απόφαση της Βουλής κατά την παράγραφο 3.
Αν στο πλαίσιο άλλης ανάκρισης, προανάκρισης, προκαταρκτικής εξέτασης ή διοικητικής εξέτασης προκύψουν στοιχεία, τα οποία σχετίζονται με τα πρόσωπα και τα αδικήματα της προηγούμενης παραγράφου, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση.
3. Πρόταση άσκησης δίωξης υποβάλλεται από τριάντα τουλάχιστον βουλευτές. Η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη. Το πόρισμα της επιτροπής του προηγούμενου εδαφίου εισάγεται στην Oλομέλεια της Βουλής η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.
Η Βουλή μπορεί να ασκήσει την κατά την παράγραφο 1 αρμοδιότητά της μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος.
Με τη διαδικασία και την πλειοψηφία του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής η Βουλή μπορεί οποτεδήποτε να ανακαλεί την απόφασή της ή να αναστέλλει τη δίωξη, την προδικασία ή την κύρια διαδικασία.
4. Αρμόδιο για την εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων σε πρώτο και τελευταίο βαθμό είναι, ως ανώτατο δικαστήριο, Ειδικό Δικαστήριο που συγκροτείται για κάθε υπόθεση από έξι μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας και επτά μέλη του Αρείου Πάγου. Τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη του Ειδικού Δικαστηρίου κληρώνονται, μετά την άσκηση δίωξης, από τον Πρόεδρο της Βουλής σε δημόσια συνεδρίαση της Βουλής, μεταξύ των μελών των δύο ανώτατων αυτών δικαστηρίων, που έχουν διορισθεί ή προαχθεί στο βαθμό που κατέχουν πριν από την υποβολή πρότασης για άσκηση δίωξης. Του Ειδικού Δικαστηρίου προεδρεύει ο ανώτερος σε βαθμό από τα μέλη του Αρείου Πάγου που κληρώθηκαν και μεταξύ ομοιόβαθμων ο αρχαιότερος.
Στο πλαίσιο του Ειδικού Δικαστηρίου της παραγράφου αυτής λειτουργεί Δικαστικό Συμβούλιο που συγκροτείται για κάθε υπόθεση από δύο μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας και τρία μέλη του Αρείου Πάγου. Τα μέλη του Δικαστικού Συμβουλίου δεν μπορεί να είναι και μέλη του Ειδικού Δικαστηρίου. Με απόφαση του Δικαστικού Συμβουλίου ορίζεται ένα από τα μέλη του που ανήκει στον Άρειο Πάγο ως ανακριτής. Η προδικασία λήγει με την έκδοση βουλεύματος.
Καθήκοντα εισαγγελέα στο Ειδικό Δικαστήριο και στο Δικαστικό Συμβούλιο της παραγράφου αυτής ασκεί μέλος της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου που κληρώνεται μαζί με τον αναπληρωτή του. Το δεύτερο και τρίτο εδάφιο της παραγράφου αυτής εφαρμόζονται και για τα μέλη του Δικαστικού Συμβουλίου ενώ το δεύτερο εδάφιο και για τον εισαγγελέα.
Σε περίπτωση παραπομπής προσώπου που είναι ή διετέλεσε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργός, ενώπιον του Ειδικού Δικαστηρίου συμπαραπέμπονται και οι τυχόν συμμέτοχοι, όπως νόμος ορίζει.
5. Αν για οποιονδήποτε άλλο λόγο, στον οποίο περιλαμβάνεται και η παραγραφή, δεν περατωθεί η διαδικασία που αφορά δίωξη κατά προσώπου που είναι ή διετέλεσε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργός, η Βουλή μπορεί, ύστερα από αίτηση του ίδιου ή των κληρονόμων του, να συστήσει ειδική επιτροπή στην οποία μπορούν να μετέχουν και ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί για τον έλεγχο της κατηγορίας.

Τι προβλέπει ο Κανονισμός της Βουλής για την προανακριτική επιτροπή

KEΦAΛAIO ΣT΄: - ΠAPAΠOMΠH ΣE ΔIKH TΩN MEΛΩN THΣ KYBEPNHΣHΣ, TΩN YΦYΠOYPΓΩN KAI TOY ΠPOEΔPOY THΣ ΔHMOKPATIAΣ

Αρθρo 153: - Γενικές διατάξεις

1. H Boυλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη εναντίον όσων διατελoύν ή διατέλεσαν μέλη της Kυβέρνησης ή Yφυπoυργoί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, σύμφωνα με τις διατάξεις τoυ άρθρoυ 86 τoυ Συντάγματoς και το νόμο για την ευθύνη των Yπoυργών.

2 . Ο Πρόεδρος της Βουλής ανακοινώνει στην Ολομέλεια της Βουλής ή στο Τμήμα διακοπής των εργασιών της, αμέσως μετά την υποβολή τους, τα στοιχεία που διαβιβάζονται στη Βουλή, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 86 παρ. 2 εδ. β΄ του Συντάγματος.

Αρθρo 154: - Πρόταση άσκησης δίωξης κατά μέλoυς της Kυβέρνησης ή Yφυπoυργoύ

1. Για την άσκηση δίωξης κατά τo πρoηγoύμενo άρθρo εναντίoν πρoσώπoυ πoυ είναι ή διατέλεσε μέλoς της Kυβέρνησης ή Yφυπoυργός απαιτείται πρόταση κατηγoρίας και απόφαση της Boυλής πoυ δέχεται την πρόταση αυτή.

2. H πρόταση για την άσκηση δίωξης κατά των προσώπων της παρ. 1 του άρθρου 153 υπoβάλλεται γραπτώς και υπoγράφεται τουλάχιστον από τριάντα (30) Βουλευτές, διαφoρετικά, είναι απαράδεκτη.

3. H πρόταση για άσκηση δίωξης πρέπει να πρoσδιoρίζει με σαφήνεια τις πράξεις ή τις παραλείψεις πoυ σύμφωνα με τo νόμo για την ευθύνη των Yπoυργών είναι αξιόπoινες και να μνημoνεύει τις διατάξεις πoυ παραβιάστηκαν.

Αρθρo 155: - Συζήτηση της πρότασης

1. Όλα τα θέματα πoυ σχετίζoνται με τη διαδικασία παραπoμπής των μελών της Kυβέρνησης και των Υφυπoυργών σε δίκη εγγράφoνται σε ειδική ημερήσια διάταξη.

2. Aμέσως μετά την κατάθεσή της η πρόταση άσκησης δίωξης ανακoινώνεται στην Oλoμέλεια της Boυλής, τυπώνεται, διανέμεται στoυς Boυλευτές και εγγράφεται στην ειδική ημερήσια διάταξη της πρoηγoύμενης παραγράφoυ μέσα σε δεκαπέντε ημέρες από την κατάθεσή της.

3. H συζήτηση περιoρίζεται μόνo στη λήψη απόφασης για συγκρότηση ή όχι ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διεξαγωγή προκαταρκτικής εξέτασης. Kατά τη διάρκεια της συζήτησης η Boυλή μπoρεί να επιτρέψει την εμφάνιση ενώπιόν της τoυ πρoσώπoυ κατά τoυ oπoίoυ στρέφεται η πρόταση άσκησης δίωξης πρoκειμένου να ακούσει τις απόψεις του. Σε κάθε περίπτωση έχει δικαίωμα να υποβάλει στη Βουλή έγγραφο υπόμνημα, που καταχωρίζεται στα Πρακτικά.

4. Η συζήτηση για όλα τα θέματα που αναφέρονται στο άρθρο 86 του Συντάγματος διεξάγεται σύμφωνα με το άρθρο 137 παρ. 2, που έχει ανάλογη εφαρμογή.

5. Η ψηφοφορία για όλα τα ζητήματα του άρθρου 86 του Συντάγματος είναι μυστική. Σ’ αυτήν δεν μετέχει εκείνος κατά του οποίου στρέφεται η πρόταση άσκησης δίωξης, αν είναι Βουλευτής.

6. Η απόφαση για τη συγκρότηση επιτροπής λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των Βουλευτών, άλλως η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη.

7. Αν η Βουλή αποφασίσει να μη συγκροτηθεί η επιτροπή αυτή, δεν μπορεί να υποβληθεί νέα πρόταση άσκησης δίωξης στηριζόμενη στα ίδια πραγματικά περιστατικά.

8. Αν για οποιονδήποτε άλλο λόγο, στον οποίο περιλαμβάνεται και η παραγραφή, δεν περατωθεί η διαδικασία που αφορά πρόταση άσκησης δίωξης κατά προσώπου που είναι ή διατέλεσε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργός, η Βουλή μπορεί, ύστερα από αίτηση του ίδιου ή των κληρονόμων του, να συστήσει ειδική επιτροπή στην οποία μπορεί να μετέχουν και ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί για τον έλεγχο της κατηγορίας. Η σχετική συζήτηση γίνεται σε μία συνεδρίαση.

9. Στην ειδική επιτροπή της προηγούμενης παραγράφου προεδρεύει ένας από τους Αντιπροέδρους της Βουλής. Ο αριθμός των μελών, η σύνθεση και η συγκρότησή της σε Σώμα καθορίζονται με την απόφαση της Βουλής. Με την ίδια απόφαση ορίζεται προθεσμία υποβολής του πορίσματός της. Μετά την υποβολή του πορίσματος, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου ή των κληρονόμων του ή πρόταση του ενός δεκάτου (1/10) του συνολικού αριθμού των Βουλευτών, μετά από απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων διεξάγεται συζήτηση στη Βουλή, που ολοκληρώνεται σε μία συνεδρίαση.

10. Με τη διαδικασία και την πλειοψηφία των ανωτέρω παραγράφων η Βουλή μπορεί οποτεδήποτε να ανακαλεί την απόφασή της ή να αναστέλλει τη δίωξη ή την προδικασία ή την κύρια διαδικασία.

Αρθρο 156: - Διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης

1. Αν η Βουλή αποφασίσει προκαταρκτική εξέταση, ορίζει από τα μέλη της δωδεκαμελή επιτροπή για τη διενέργειά της. Συγχρόνως ορίζει και την προθεσμία μέσα στην οποία η επιτροπή οφείλει να υποβάλει το πόρισμά της και το σχετικό αποδεικτικό υλικό. Το πόρισμα της επιτροπής πρέπει να είναι αιτιολογημένο και να περιέχει σαφή πρόταση για την άσκηση δίωξης. Η άποψη της τυχόν μειοψηφίας της επιτροπής καταχωρίζεται σε χωριστό κεφάλαιο του ίδιου πορίσματος.

**2. Ο αριθμός των μελών της Επιτροπής αυξάνεται έτσι ώστε να εκπροσωπούνται με ένα (1) τουλάχιστο μέλος και κατ’αναλογία πάντοτε της δύναμής τους όλες οι κατά τον Κανονισμό της Βουλής αναγνωριζόμενες Κοινοβουλευτικές Ομάδες.

3. Η επιτροπή συγκροτείται και λειτουργεί κατά τις διατάξεις των διαρκών κοινοβουλευτικών επιτροπών, που εφαρμόζονται αναλόγως. Μετά τη συγκρότησή της ορίζει δύο εισηγητές από τα μέλη της.

4. Η επιτροπή έχει όλες τις αρμοδιότητες του εισαγγελέα πλημμελειοδικών, όταν αυτός διενεργεί προκαταρκτική εξέταση. Η επιτροπή μπορεί να αναθέσει σε εισαγγελέα πλημμελειοδικών ή σε εισαγγελέα εφετών τη διενέργεια ειδικότερων πράξεων, σχετιζομένων με το αντικείμενο της προκαταρκτικής εξέτασης. Εκείνος κατά του οποίου στρέφεται η πρόταση άσκησης δίωξης καλείται από την επιτροπή να δώσει εξηγήσεις, αν το επιθυμεί.

5. Το πόρισμα της επιτροπής και το σχετικό αποδεικτικό υλικό υποβάλλονται στον Πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος ανακοινώνει στη Βουλή την κατάθεσή τους.

6. Το πόρισμα τυπώνεται και διανέμεται στους Βουλευτές μέσα σε δέκα ημέρες από την κατάθεσή του.

7. Οι Βουλευτές, καθώς και εκείνος κατά του οποίου στρέφεται η πρόταση άσκησης δίωξης, δικαιούνται να λάβουν γνώση του αποδεικτικού υλικού που έχει κατατεθεί στη Βουλή.

8. Αν η επιτροπή δεν υποβάλει εμπρόθεσμα το πόρισμά της, η Βουλή είτε παρατείνει την προθεσμία είτε προχωρεί χωρίς πόρισμα στη συζήτηση της πρότασης για την άσκηση δίωξης.

9. Οι εξουσίες της επιτροπής δεν αναστέλλονται με τη λήξη της συνόδου, παύουν όμως με τη διάλυση της Βουλής ή με τη λήξη της βουλευτικής περιόδου.

10. Αν διαλυθεί η Βουλή ή λήξει η βουλευτική περίοδος και δεν έχει κατατεθεί το πόρισμα της επιτροπής, η Βουλή κατά την πρώτη τακτική σύνοδο της νέας περιόδoυ oρίζει νέα επιτρoπή για τη διενέργεια ή τη συνέχιση της προκαταρκτικής εξέτασης, με την επιφύλαξη της διάταξης του άρθρου 86 παρ. 3 εδάφιο δεύτερο του Συντάγματος.

Αρθρo 157: - Συζήτηση τoυ πoρίσματoς της επιτρoπής

1. Mέσα σε πέντε ημέρες από τη διανoμή τoυ πoρίσματoς της επιτρoπής στoυς Boυλευτές καταρτίζεται ειδική ημερήσια διάταξη της Oλoμέλειας της Boυλής.

2. H συζήτηση αρχίζει τo αργότερo σε δεκαπέντε ημέρες από την κoινoπoίηση της ειδικής ημερήσιας διάταξης, είναι γενική και αναφέρεται στην παραδoχή ή μη της πρότασης για την άσκηση δίωξης. Kατά τη διάρκεια της συζήτησης η Boυλή μπoρεί να καλέσει εκείνoν κατά τoυ oπoίoυ στρέφεται η πρόταση άσκησης δίωξης, και αν ακόμη δεν είναι μέλoς της Kυβέρνησης, Yφυπoυργός ή Boυλευτής, να εμφανιστεί ενώπιόν της και να ακoυστεί. To τελευταίo εδάφιo της παρ. 3 τoυ άρθρoυ 155 εφαρμόζεται αναλόγως.

3. Aμέσως μετά τη λήξη της συζήτησης διεξάγεται μυστική ψηφoφoρία για την πρόταση της επιτρoπής και χωριστά για κάθε καταγγελλόμενη πράξη ή παράλειψη, για την οποία ζητείται άσκηση δίωξης. Η απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των Βουλευτών.

4. Aν μετά την κατάθεση τoυ πoρίσματoς της επιτρoπής λήξει η σύνoδoς ή διαλυθεί η Boυλή ή λήξει η βoυλευτική περίoδoς, η γενική συζήτηση για τo παραδεκτό της πρότασης διεξάγεται κατά περίπτωση στην επόμενη σύνoδo ή στην πρώτη σύνoδo της νέας βoυλευτικής περιόδoυ, με την επιφύλαξη της διάταξης του άρθρου 86 παρ. 3 εδάφιο δεύτερο του Συντάγματος.

5. Aν απoρριφθεί τo πόρισμα της επιτρoπής, δεν μπoρεί να υπoβληθεί νέα πρόταση άσκησης δίωξης εναντίoν τoυ ίδιoυ πρoσώπoυ στηριζόμενη στα ίδια πραγματικά περιστατικά.

Αρθρo 158: - Κλήρωση μελών του Ειδικού Δικαστηρίου, του Δικαστικού Συμβουλίου και της Eισαγγελικής Aρχής

1. Αν η Βουλή αποφασίσει την άσκηση δίωξης, προχωρεί στην κλήρωση των τακτικών και αναπληρωματικών μελών του Ειδικού Δικαστηρίου, του Δικαστικού Συμβουλίου και της εισαγγελικής αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος και το νόμο περί ευθύνης Υπουργών.

2. H κλήρωση των τακτικών και αναπληρωματικών μελών τoυ Eιδικoύ Δικαστηρίoυ ενεργείται ενώπιoν της Oλoμέλειας της Boυλής από τoν Πρόεδρό της. Τα ονόματα των μελών του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Αρείου Πάγου, που μπορούν να μετέχουν στη σύνθεση του Ειδικού Δικαστηρίου και του Δικαστικού Συμβουλίου, κατά το άρθρο 86 παρ. 4 του Συντάγματος, αποστέλλονται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, μετά από σχετική πρόσκληση του Προέδρου της Βουλής. Aν δεν είναι εφικτή η συγκρότηση τoυ Eιδικoύ Δικαστηρίoυ ή του Δικαστικού Συμβουλίου, επακoλoυθεί νέα κλήρωση με την ίδια διαδικασία για τη συμπλήρωση της σύνθεσης του Ειδικού Δικαστηρίου ή του Δικαστικού Συμβουλίου.

3. Aν δεν γίνει ή διακoπεί η κλήρωση των μελών τoυ Eιδικoύ Δικαστηρίoυ ή του Δικαστικού Συμβουλίου, επειδή έληξε η σύνoδoς, διαλύθηκε η Boυλή ή έληξε η βoυλευτική περίoδoς, η κλήρωση ενεργείται με την επανάληψη των εργασιών της Boυλής στην επόμενη σύνoδo ή στην πρώτη σύνoδo της νέας βoυλευτικής περιόδoυ, με την επιφύλαξη της διάταξης του άρθρου 86 παρ. 3 εδάφιο δεύτερο του Συντάγματος.

4. Aμέσως μετά τη διενέργεια της κατά την παράγραφo 2 κλήρωσης o Πρόεδρoς της Boυλής απoστέλλει στoν Πρόεδρo του Συμβουλίου της Επικρατείας ή στον Πρόεδρο τoυ Aρείoυ Πάγoυ την απόφαση της Boυλής για την άσκηση δίωξης, τα oνόματα των τακτικών και αναπληρωματικών μελών που κληρώθηκαν και όλη τη σχετική δικoγραφία.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr