Κογκό-Τέξας-Κολομβία αεροπορικά δυστυχήματα με σημαCIA
Στις 15 Απριλίου 2008 ένα αεροπλάνο συνετρίβη κατά τη διάρκεια της απογείωσης στο Κογκό με αποτέλεσμα να σκοτωθούν κάποιοι από τους επιβάτες και αρκετοί άνθρωποι στο έδαφος.
Το αεροπλάνο εκτελούσε το δρομολόγιο από Γκόμα (επαρχία Κίβου, Ανατ. Κογκό κοντά στα σύνορα με τη Ρουάντα) προς Κισανγκάνι (Κεντρ. Κογκό) και Κινσάσα (πρωτεύουσα του Κογκό) μεταφέροντας 79 επιβάτες και 6μελές πλήρωμα.
O διάδρομος του αεροδρομίου ήταν ολισθηρός λόγω βροχής αλλά και σε κακή κατάσταση από στρώματ
Στις 15 Απριλίου 2008 ένα αεροπλάνο συνετρίβη κατά τη διάρκεια της απογείωσης στο Κογκό με αποτέλεσμα να σκοτωθούν κάποιοι από τους επιβάτες και αρκετοί άνθρωποι στο έδαφος.
Το αεροπλάνο εκτελούσε το δρομολόγιο από Γκόμα (επαρχία Κίβου, Ανατ. Κογκό κοντά στα σύνορα με τη Ρουάντα) προς Κισανγκάνι (Κεντρ. Κογκό) και Κινσάσα (πρωτεύουσα του Κογκό) μεταφέροντας 79 επιβάτες και 6μελές πλήρωμα.
O διάδρομος του αεροδρομίου ήταν ολισθηρός λόγω βροχής αλλά και σε κακή κατάσταση από στρώματα λάβας μετά από έκρηξη του κοντινού ηφαιστείου Νιραγκόνγκο το 2001.
Το DC-9 McDonnell Douglas της εταιρείας Hewa Bora έπεσε φλεγόμενο πάνω σε κτίρια της πολύβουης αγοράς στο προάστιο Μπιρέρε που βρίσκεται δίπλα στο αεροδρόμιο.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απαγορεύσει τις πτήσεις όλων των αεροπορικών εταιρειών του Κογκό πάνω από την Ευρώπη (συνολικά 53 εγγεγραμμένες εταιρείες!) και η μοναδική εταιρεία που είχε σχετική άδεια μετά από ειδική συμφωνία με το Βέλγιο ήταν η Hewa Bora.
Μια μόλις εβδομάδα πριν από τη συντριβή του αεροπλάνου στη Γκόμα είχε λήξει και η άδεια της Hewa Bora προς Ευρώπη μετά απο ελέγχους ασφάλειας των πτήσεων.
Το απόγευμα της 15ης Απριλίου το αεροπλάνο είχε αναπτύξει ταχύτητα και ετοιμαζόταν να απογειωθεί όταν από άγνωστη αιτία βγήκε από τον διάδρομο τυλιγμένο σε φλόγες και σε καπνούς.
Οι Κογκολέζοι πιλότοι, ο Ρότζερ Αλέκα και η συγκυβερνήτης Γκέλντα, δεν μπόρεσαν να ελέγξουν την ξέφρενη πορεία και προσπάθησαν μόνον να σωθούν.
Οι επιβάτες πηδούσαν στο έδαφος από ανοίγματα που προκάλεσε η σύγκρουση με τα κτίρια της αγοράς, ενώ πτώματα και τραυματισμένοι άνθρωποι κείτονταν στο δρόμο και στα συντρίμια.
Μυστήριο καλύπτει τα αίτια της συντριβής του DC-9 της Douglas McDonnell (31 χρόνων παλαιό), καθώς αρχικά αναφέρθηκε σκάσιμο στο λάστιχο ενός τροχού και στη συνέχεια ειπώθηκε ότι σημειώθηκε φωτιά στον ένα κινητήρα κατά την απογείωση.
Αργότερα υπήρξαν μαρτυρίες αλλά και ανακοίνωση της εταιρείας σχετικά με έκρηξη που συνέβη στο πίσω μέρος του αεροπλάνου.
Ο συνολικός αριθμός των θυμάτων δεν έχει γίνει γνωστός καθώς οι περισσότεροι νεκροί είναι κάτοικοι του Μπιρέρε που κυκλοφορούσαν στην αγορά την ώρα του δυστυχήματος και η εταιρεία ανακοίνωσε ότι διασώθηκαν οι επιβάτες και το πλήρωμα του αεροπλάνου (κανείς όμως δεν γνωρίζει τον πραγματικό αριθμό των επιβατών αφού στο Κογκό είναι πρακτική να επιβιβάζονται περισσότεροι απ’ όσους περιέχει η σχετική λίστα).
Στο έδαφος οι νεκροί ήταν δεκάδες και αρκετοί απ’ αυτούς παιδιά ενώ οι τραυματίες υπολογίστηκαν αρχικά στους 130.
Ανάμεσα στους επιβάτες ήταν και ο 78χρονος Μητροπολίτης Κεντρώας Αφρικής Ιγνάτιος (Γεώργιος Μαδενλίδης) ο οποίος διεσώθη χωρίς τραύματα.
Η εταιρεία Hewa Bora ονομαζόταν αρχικά Zaire Airlines, κατόπιν Zaire Express και αργότερα μετονομάστηκε σε Congo Airlines.
Πρόκειται για εταιρεία του Κογκό που ανήκει στον ελληνικής καταγωγής Σταύρο Παπαϊωάννου.
Η οικογένεια εγκαταστάθηκε στη χώρα από το 1916 και ο Σταύρος Παπαϊωάννου που γεννήθηκε στην Κατάνγκα όπως και οι γονείς του έχει την υπηκοότητα του Κογκό.
Η Hewa Bora ιδρύθηκε για συνεργασία με την πρώην Sabena και την Air France όταν οι εταιρείες αυτές διέκοψαν τις πτήσεις τους προς το Κογκό.
Το όνομα Hewa Bora που σημαίνει «Ούριος Άνεμος» το έδωσε στην πρώην Zaire Airlines ο άνθρωπος που ανέτρεψε τον δικτάτορα Μομπούτου Σέσε Σέκο (1997) και έγινε Πρόεδρος του Κογκό, ο Λοράν-Ντεζιρέ Καμπίλα.
Ο Καμπίλα πέθανε τον Ιανουάριο 2001 στη Ζιμπάμπουε από τα τραύματα μετά από απόπειρα δολοφονίας του.
Πρόεδρος της χώρας μέχρι και σήμερα είναι ο γιός του Ζοσέφ Καμπίλα που γεννήθηκε στη μικρή πόλη Hewa Bora της επαρχίας Κίβου.
Η αεροπορική εταιρεία που σήμερα ονομάζεται Hewa Bora δημιουργήθηκε το 1998 απο το περιβάλλον του Προέδρου Λοράν Καμπίλα αλλά αργότερα ο Σταύρος Παπαϊωάννου «αποσχίστηκε» και σε συμμαχία με τον τότε υπουργό Δημ. Έργων Χοσέ Εντούντο Μπονόνγκε (νυν υπουργό Περιβάλλοντος και Τουρισμού) ήρθε σε ρήξη με τον Ζοσέφ Καμπίλα από τον οποίο διεκδικεί αρκετές δεκάδες εκατομμύρια δολάρια.
Ο Ζοσέφ Καμπίλα αντέδρασε ιδρύοντας την αεροπορική εταιρεία Wimbi Dira Airways με τους Τιμ Ρόμαν (Αμερικανός με ιστορία μπροστά στην οποία ο έμπορος όπλων ΒίκτορΜπουτ ωχριά) και Τσαρλς Ντε Σρίβερ (Βελγο-Κογολέζος που συνοδεύεται πάντα από τη δίδυμη αδελφή του Ζανέτ).
Το Κογκό έχει περίπου την έκταση της Δυτ. Ευρώπης και δεν διαθέτει παρά μόνον στοιχειώδες οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο μικρών αποστάσεων.
Οι πολλές αεροπορικές «εταιρείες» καλύπτουν τις εσωτερικές μετακινήσεις αλλά παράλληλα μεταφέρουν και ύποπτα φορτία με ότι διακινείται στην Αφρική (όπλα, ναρκωτικά, χρυσός, διαμάντια, ουράνιο κλπ).
Επαναστάσεις, εμφύλιοι πόλεμοι και πραξικοπήματα σπαράζουν τη Μαύρη Ήπειρο και το λαθρεμπόριο θριαμβεύει απ’ άκρου σε άκρο, ενώ στρατιές πρακτόρων από μυριάδες μυστικές υπηρεσίες αλωνίζουν.
Πολιτικές συνωμοσίες και ανατροπές καθεστώτων βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη και δεν αποκλείεται την ώρα της συντριβής του αεροπλάνου της Hewa Bora, στο μπαρ του “Nyira” στη Γκόμα, ο Άλαν Ντος της Αποστολής ΟΗΕ για το Κογκό, πρέσβεις και «διπλωμάτες», να συζητούσαν το «ενδεχόμενο» δημιουργίας και ενός άλλου ανεξάρτητου κράτους στο ανατολικό τμήμα της χώρας.
Είναι γνωστό και απόλυτα τεκμηριωμένο ότι το δίκτυο της CIA που μεταφέρει κρατουμένους σε μυστικές φυλακές και στο Γκουαντανάμο έχει τις ρίζες του στο σκοτεινό παρελθόν υπό τον Ρέϊγκαν και τον πατέρα Μπους, με τις παραδόσεις όπλων στο Ιράν, την υποστήριξη των Κόντρας στη Νικαράγουα και τα φορτία κοκαίνης από την Κολομβία.
Κατά τη δεκαετία ’80 ο φίλος και συνεργάτης των Μπους αλλά και εκπρόσωπος των συμφερόντων της οικογένειας Λάντεν στις ΗΠΑ,Τζέϊμς Μπαθ ίδρυσε την Skyways Aircraft Leasing και ο Όλιβερ Νορθ των επιχειρήσεων CIA χρησιμοποιούσε τα αεροπλάνα της εταιρείας.
Αργότερα η εταιρεία του Μπαθ μετονομάστηκε σε Skyways International με έδρα το Τέξας.
Στο στόλο της Skyways υπάρχουν και κάποια απο τα αεροπλάνα Gulfstream που χρησιμοποεί η CIA για μεταφορές κρατουμένων (Rendition), ενώ στο δίκτυο εντάχθηκε και το Boeing 707-138 (B) που αγοράστηκε από τον βαθύπλουτο Σαουδάραβα Σείχη Αμπντάλα Μπαρούμ.
Το Boeing 707-138 (Β) ενεγράφη στην εταιρεία ως Ν707SK και ανήκε στον μεγαλύτερο αδελφό του Οσάμα, τον Σείχη Σαλέμ μπιν Λάντεν που σκοτώθηκε το 1988 σε ύποπτο αεροπορικό δυστύχημα κοντά στο Σαν Αντόνιο του Τέξας.
Το 1990 το συγκεκριμένο αεροπλάνο μετεγράφη ως N707KS (αλλαγή θέσεως στα δύο τελευταία γράμματα) υπό την ιδιοκτησία της First City Bank του Χιούστον Τέξας.
Στην τράπεζα αυτή που αργότερα πτώχευσε και η περιουσία της ρευστοποιήθηκε, διευθυντικό στέλεχος ήταν ο Τζέϊμς Έλκινς ιδρυτής της νομικής εταιρείας που εκπροσωπούσε τη γνωστή από το τεράστιο σκάνδαλο Enron.
Άλλο στέλεχος της τράπεζας ήταν ο Χέρμαν Μπράουν συνιδριτής με τον Νταν Ρουτ της εταιρείας Brown & Root που πωλήθηκε στη Halliburton του Ντικ Τσένυ.
Σήμερα το Boeing 707-138 (B) ανήκει στη Hewa Bora του Κογκό και χρησιμοποείται για κάθε είδους μεταφορές.
Στη Skyways International επένδυσαν αρκετοί Ιρανοί εξόριστοι οπαδοί του Σάχη, όπως ο Φαρχάτ Αζίμα που ίδρυσε την Global International Airways και την ενέταξε στο «σύστημα».
Η Global είχε σύμβαση με το Egyptian American Transport and Services Corporation (EATSCO) της CIA για μεταφορές όπλων στην Αίγυπτο.
Ο Αζίμα ελέγχει σήμερα την Johnson’s Air του Κάνσας της οποίας αριθμός αεροπλάνων έχουν για έδρα τη Σάρτζα στα Εμιράτα, όπου σταθμεύουν και τα αεροπλάνα του Βίκτορ Μπουτ που τροφοδότησαν για χρόνια το Κογκό και ολόκληρη τη Μαύρη Ήπειρο με κάθε είδους όπλα.
Ο Μπουτ συνελήφθη πρόσφατα στην Ταϋλάνδη για εμπόριο όπλων προς τους αντάρτες του FARC της Κολομβίας και οι δικηγόροι του υποστήριξαν ότι οι Αμερικανοί προσπάθησαν να τον μεταφέρουν (rendition) παράνομα στις ΗΠΑ χωρίς διαδικασίες έκδοσης.
Ένα από τα αεροπλάνα της CIA για μεταφορές κρατουμένων είναι το C-130 Hercules της Tepper Aviation, που αγοράστηκε από την Pegasus Aviation ιδιοκτησίας Καμιάρ Παχλεβί, που είναι ανηψιός του πρώην Σάχη της Περσίας και συνδεόμενο πρόσωπο με τις επιχειρήσεις Ιράν-Κόντρας-Κολομβία.
Η Pegasus είχε αγοράσει το αεροπλάνο από την SCIBE Airlift του Κογκό, εταιρεία που χρησιμοποιούσε ο «έμπορος του θανάτου» Βίκτορ Μπουτ για το λαθρεμπόριο όπλων.
Το 2003 η Pegasus ενεπλάκη στη δικαστική διαμάχη για την πτώχευση της Κολομβιανής AVIANKA της οποίας υπήρξε ενοικιάστρια και πάροχος «υπηρεσιών».
Το μοιραίο αεροπλάνο DC-9-51 της McDonnell Douglas που συνετρίβη στο Κογκό άλλαζε αριθμό εγγραφής κάθε χρόνο, γεγονός που μπορεί να είναι ύποπτο για τις μεταφορές των φορτίων που πραγματοποιούσε.
Έχει καταγραφεί ως Ν41ΟΕΑ, ως N992EA, ως 3D-BOA, ως S9-DBH και το 2007 ως 9Q-CHN.
Η Hewa Bora το απέκτησε από την Eastern Airlines όταν έληξε το leasing με την TWA που το εκμεταλλεύτηκε ενδιάμεσα.
Στο πολύπαθο Κογκό της αποικιοκρατίας και των σφαγών οι «σχεδιασμοί» και τα συμφέροντα λύνουν συχνά τις διαφορές τους με τρόπο οριστικό.
Το στρατηγικής σημασίας αεροδρόμιο της Γκόμα που φρουρείται από 200 άνδρες των ειρηνευτικών δυνάμεων του ΟΗΕ, διεκδικούν αρκετές εταιρείες όπως η Gomair του Κογκολέζου Γκάτο της φυλής Τούτσι.
Ο Σταύρος Παπαϊωάννου βρίσκεται σε διαμάχη διαρκείας με τον Καμπίλα και έχει παράλληλα να αντιμετωπίσει ανταγωνιστές όπως ο Τιμ Ρόμαν, που ελέγχει σημαντικές «επιχειρήσεις» στη χώρα αλλά και στην Αφρική.
Το Κογκό είναι μακράν πρώτο στη μακάβρια λίστα των αεροπορικών δυστυχημάτων παγκοσμίως με δεκάδες πτώσεις, ανατινάξεις και συντριβές κάθε χρόνο.
Πολλά δυστυχήματα οφείλονται σε μηχανικά αίτια ή σε λάθη των πιλότων, αλλά κάποιες φορές τα κάθε είδους «ζητήματα» επιλύονται και με εντολές θανάτου που δίνονται χωρίς να υπολογίζονται οι ζωές αθώων επιβατών ή ανθρώπων στο έδαφος.
Τρεις ώρες πριν από την καταστροφή στη Γκόμα ένα άλλο αεροπλάνο απογειώθηκε από την πρωτεύουσα του Κογκό για να μεταφέρει τον Πρόεδρο Καμπίλα στις ΗΠΑ.
Ο Καμπίλα συναντήθηκε στον ΟΗΕ με τον Πρόεδρο της Ρουάντα Πολ Καγκάμε για τη διευθέτηση διαφορών ανάμεσα σε Κινσάσα και Κιγκάλι.
Την επομένη του δυστυχήματος ο νεώτερος αδελφός του Προέδρου Ζοέ Καμπίλα έφθασε στη Γκόμα με τζετ της «οικογενειακής» εταιρείας Wimbi Dira Airways μεταφέροντας 1 τόνο φαρμάκων και εμφανίστηκε στα νοσοκομεία της πόλης για να εμψυχώσει τους τραυματίες.
Το παιχνίδι της πολιτικής δένει με επιχειρηματικούς ανταγωνισμούς και συμφέροντα παρά τις τραγωδίες και τις συμφορές που εξοντώνουν επί αιώνες τους λαούς στην Αφρική.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr