Σχολικός Εκφοβισμός – νέο e-learning πρόγραμμα από το πανεπιστήμιο Αθηνών
Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, όπου τα σχολεία μας έχουν γίνει πλέον πολυπολιτισμικά, τα φαινόμενα της ενδοσχολικής βίας, της επιθετικότητας και του εκφοβισμού παίρνουν ανησυχητικές διαστάσεις και τείνουν να αναδειχθούν σε συστατικά στοιχεία της καθημερινής κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Γενικά μπορεί να λεχθεί πως οι διεθνείς έρευνες διαπιστώνουν ότι περίπου το 15% των μαθητών έχουν αναφέρει βιώματα εκφοβισμού/θυματοποίησης από τους συμμαθητές τους. Στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, φαίνεται ότι ένας στους δέκα μαθητές έχει βιώσει εκφοβιστική συμπεριφορά και θυματοποίηση.
Στην περίπτωση βέβαια του ελληνικού σχολείου το πρόβλημα της βίας είναι ποσοτικώς και ποιοτικώς διαφορετικό από ότι σε άλλες χώρες. Κοινή είναι πάντως η διαπίστωση για μια ποιοτική και ποσοτική κλιμάκωση του φαινομένου στο χώρο της εκπαίδευσης, γεγονός που προβληματίζει και εκπαιδευτικούς και γονείς γιατί η εκφοβιστική συμπεριφορά, η ενδοσχολική βία, η ακραία επιθετική συμπεριφορά και η συνακόλουθη θυματοποίηση ανάμεσα στους μαθητές, αποτελούν αδιαμφισβήτητα σοβαρούς ανασταλτικούς παράγοντες στην εξέλιξη και κοινωνικοποίηση του ατόμου.
Ο εκφοβισμός/θυματοποίηση των μαθητών από τους συμμαθητές τους αποτελεί ένα πολύ σοβαρό κοινωνικό και εκπαιδευτικό πρόβλημα, μιας και ολοένα πληθαίνουν οι μαρτυρίες παιδιών που αποτελούν θύματα, γεγονός που αυξάνει την ανησυχία των γονέων, των εκπαιδευτικών και φυσικά των ίδιων των μαθητών. Ένας σημαντικός αριθμός παιδιών, μερικοί μάλιστα υποστηρίζουν πως τα μισά παιδιά περίπου, σε κάποιο στάδιο της σχολικής τους ζωής αποτελούν στόχο κάποιας μορφής θυματοποίησης στο χώρο του σχολείου, πέφτουν θύματα απειλητικών ή επιθετικών ενεργειών, παρενοχλήσεων, καψονιών, πειραγμάτων, ψευτοπαλικαρισμών.
Μολονότι τα παραπάνω φαινόμενα, δηλαδή η εκφοβιστική συμπεριφορά, η ενδοσχολική βία, η ακραία επιθετική συμπεριφορά και η συνακόλουθη θυματοποίηση ανάμεσα σε μαθητές αποτελούν συχνά φαινόμενα, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, όταν αυτά λαμβάνουν χώρα στο χώρο του σχολείου, αξιολογούνται και αντιμετωπίζονται από τους εκπαιδευτικούς ή και τους γονείς ως απλά συνηθισμένα φαινόμενα επιθετικότητας, με αποτέλεσμα, η επιστημονική διερεύνηση του προβλήματος του εκφοβισμού και της σχολικής θυματοποίησης να μην έχει τύχει ακόμα ουσιαστικής και συστηματικής μελέτης. Οι βασικοί λόγοι αναφέρονται στον πολυδιάστατο και πολυπαραγοντικό χαρακτήρα του φαινομένου, λόγω των ποικίλων παραμέτρων που προέρχονται από τον καθορισμό, την μέτρηση και αξιολόγηση του φαινομένου.
Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί της πράξης στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού των μαθητών τους αισθάνονται αβοήθητοι και αντιδρούν με πρόχειρους και επιδερμικούς παιδαγωγικούς αυτοσχεδιασμούς.
Το παρόν πρόγραμμα συμπληρωματικής εκπαίδευσης στοχεύει να εφοδιάσει κατά κύριο λόγο το σύγχρονο εκπαιδευτικό με κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να είναι ικανός να εντοπίζει εγκαίρως αλλά και να αντιμετωπίζει με αποτελεσματικό τρόπο το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές του συνέπειες.
Το πρόγραμμα απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε εκπαιδευτικούς αλλά και σε συμβούλους, κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες της ψυχικής υγείας, σε φοιτητές σχετικών κλάδων αλλά και σε άτομα που δεν διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις για το θέμα, π.χ. γονείς, προκειμένου να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους για την αποτελεσματική επίλυση των διάφορων προβλημάτων συμπεριφοράς που προκύπτουν από το σχολικό εκφοβισμό και τη συνακόλουθη θυματοποίηση σε παιδιά κι εφήβους.
Η επιτυχής ολοκλήρωση του Προγράμματος οδηγεί στη χορήγηση Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης.
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα
http://elearn.elke.uoa.gr/show_programs.php?catID=all&prID=421
Επίσης, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τη Γραμματεία στα τηλέφωνα 210.36.89.354 και 210.36.89.381, ή να στείλετε e-mail στη διεύθυνση : elearn-secretariat@elke.uoa.gr.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr