Μητσοτάκης: «Η επένδυση στην Παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης»
10.06.2020
14:07
Το απόγευμα η ψηφοφορία - Οι βασικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης - Υπεραμύνθηκε της επαναφοράς της διαγωγής, καθώς, όπως είπε, πρέπει να υπάρχει αξιολόγηση της συμπεριφοράς
Στη συζήτηση για το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας παρεμβαίνει αυτή την ώρα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του με την χθεσινή υπογραφή της συμφωνίας οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, κάνοντας λόγο για «εθνική επιτυχία εθνικών διαστάσεων».
«Σε συνεργασία με Ιταλία ορίστηκαν οι θαλάσσιες περιοχές που θα μπορεί η κάθε μία να αξιοποιεί και με οδηγό το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο Θάλασσας ορίστηκε με πιο επίσημο τρόπο ότι και τα νησιωτικά κράτη και περιοχές έχουν οικονομική ζώνη. Αυτή η συμφωνία αποτελεί υπόδειγμα που τακτοποιεί μια εκκρεμότητα 40 ετών και αποτελεί γεγονός που εγγράφεται ως πολιτικό και νομικό δεδομένο στην Μεσόγειο.
«Αποτελεί διεθνές γεγονός που αποκαθιστά σαφείς κανόνες στη θάλασσα της Μεσογείου και εγγράφεται ως ιστορικό, νομικό και πολιτικό δεδομένο για την ολόκληρη περιοχή. Πετύχαμε τα νερά που μας ενώνουν να τα κάνουμε ήρεμα νερά», σημείωσε, ευχόμενος να βρουν γόνιμη συνέχεια τέτοιες συνθήκες και με άλλα κράτη της περιοχής.
«Η χθεσινή ενέργεια δεν ήρθε ξαφνικά ή τυχαία είναι αποτέλεσμα συστηματικής και αθόρυβης δουλειάς. Και αποδεικνύει ότι η Ελλάδα έχει και πρέπει να έχει εθνική αυτοπεποίθηση γιατί έχει με το μέρος της το Διεθνές Δίκαιο. Αποδεικνύεται ότι έχει και ισχυρούς συμμάχους και την θέληση να υπερασπίζεται το εθνικό της συμφέρον όποτε πρέπει και όπως πρέπει», ανέφερε εκφράζοντας τη χαρά του που η συμφωνία χαιρετίστηκε από το σύνολο του πολιτικού κόσμου, ενώ ευχήθηκε το κλίμα εθνικής συναίνεσης να διατηρηθεί και να επεκταθεί και σε άλλα ζητήματα.
Για το εκπαιδευτικό νομοσχέδιο
Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο, ο κ. Μητσοτάκης ευχαρίστησε τους μαθητές, τους καθηγητές αλλά και τους γονείς, που την περίοδο της κρίσης έδειξαν μεγάλη προσαρμοστικότητα την περίοδο της κρίσης, ενώ διδασκόμενοι και διδάσκοντες έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στα δε σχολεία, που η επιστροφή στις αίθουσες ήταν δύσκολη, λειτούργησαν όλοι με ωριμότητα.
Σε κάθε περίπτωση, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο, συμπληρωματικό με την τάξη, που δεν μπορεί να υποκατασταθεί. Γι' αυτό προανήγγειλε ενίσχυση της εξ αποστάσεως εκπαίδευση. «Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι μπορεί να υποκαταστήσει την τάξη ή το αμφιθέατρο. Πρέπει να χτίσουμε πάνω στην εξ αποστάσεως είτε μιλάμε για την συμπληρωματική εκπαίδευση των παιδιών ή τη μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών», είπε χαρακτηριστικά.
«Η επένδυση στην Παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης. Δεν υπάρχει αποτελεσματικό κράτος, χωρίς οι αποφάσεις του να εδράζονται στην επιστημονική γνώση. και δεν υπάρχουν υπεύθυνοι πολίτες χωρίς γνώση και ανοιχτό μυαλό. Κι αυτά τα προσφέρει μόνο ένα σύστημα εκπαίδευσης ανοιχτό για όλους. Ένα σύστημα εκπαίδευσης υψηλών προσδοκιών και υψηλών απαιτήσεων», τόνισε, επισημαίνοντας ότι το νομοσχέδιο προσφέρει αναβάθμιση του σχολείου, κυρίως ποιοτική.
Ο κ. Μητσοτάκης υπενθύμισε ότι το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε στην προ - κορωνοϊού εποχή, τον Φεβρουάριο, ωστόσο υπήρξε δημόσια διαβούλευση, αλλά και διάλογος με τους φορείς. Πολλές από τις παρατηρήσεις μάλιστα βρήκαν τη θέση τους στο νομοσχέδιο. «Παρά τις ρητορικές εκφράσεις περί δημοκρατίας σε καραντίνα, η δημοκρατία μας μπόρεσε και λειτουργεί».
Οι καινοτομίες του νομοσχεδίου
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις έξι σημαντικές καινοτομίες που εισάγει το νομοσχέδιο.
«Αναρωτιέμαι, αν υπάρχει ουσιαστική διαφορετική άποψη για την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών ξεκινώντας από κάτω προς τα επάνω για παιδιά που θα μπουν στην 1η δημοτικού τον Σεπτέμβριο 2020 και θα ολοκληρώσουν το 2032 και θα πρέπει όλοι να σχεδιάσουμε το γνωστικό υλικό όχι μόνο πως διδάσκουμε αλλά και τι διδάσκουμε.
- η εισαγωγή εργαστηρίων δεξιοτήτων υπηρετεί αυτό το σκοπό; Θεωρώ πως ναι. Για ζητήματα όπως ο εθελοντισμός, η οικολογική ευαισθησία, η οδική ασφάλεια, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ο αλληλοσεβασμός, ανοχή σε διαφορετικότητα, η επιχειρηματικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες γιατί όχι η τεχνητή νοημοσύνη γιατί να μην τα διδάσκονται και αυτά τα παιδιά μας; Σκοπός μας δεν είναι μόνο να διαμορφώσουμε παιδιά που θα έχουν πρόσβαση στην γνώση αλλά να έχουμε σωστούς ανθρώπους για την εποχή τους.
- δεύτερο παράθυρο στην γνώση είναι η γνωριμία με ξένες γλώσσες από μικρή ηλικία. Άκουσα διάφορες κριτικές που είναι παντελώς ανυπόστατες. Όπως ότι η εισαγωγή αγγλικών κρύβει μυστικά σχέδια κάποιας άγνωστης δύναμης. Μελέτησα το θέμα και κατά τεκμήριο η επιστημονική κοινότητα αναγνωρίζει ότι ο εγκέφαλος των παιδιών σε μικρή ηλικία έχει μεγαλύτερη ικανότητα απορρόφησης ξένων γλωσσών. Όποιος έχει παιδιά το γνωρίζει. Γνωρίζει με τι ταχύτητα τα παιδιά αντιλαμβάνονται, μαθαίνουν και αποτυπώνουν την γλώσσα σε μικρή ηλικία. Και ερχόμαστε εμείς να ισχυριστούμε το αντίθετο. Πάνω σε τι επιστημονικά εργαλεία βασίζονται αυτές οι απόψεις.
Δεν καταλαβαίνω η πολιτική της μη εκμάθησης ξένης γλώσσας σε μικρή ηλικία μήπως έχει ταξικά χαρακτηριστικά; Δεν γνωρίζουμε τι μας λένε οι επιστήμονες, ότι η δυνατότητα απορρόφησης γνώσης διαμορφώνεται σε πολύ μικρή ηλικία και άρα έχουμε υποχρέωση να τους παρέχουμε γνώσεις στην κατάλληλη ηλικία και όχι αργότερα; Θα αλλάξει άρδην η εικόνα νηπιαγωγείου ή δημοτικού με αυτές τις παρεμβάσεις; Οχι, όμως είναι ένα σημαντικό βήμα στην σωστή κατεύθυνση. Όπως σημαντικό βήμα είναι και η αξιολόγηση των επιδόσεων στο γυμνάσιο. Προσθέτουμε στα εξεταζόμενα μαθήματα και άλλα και η γενική παιδεία ενισχύεται», ανέφερε.
Για την επαναφορά της διαγωγής
Για την αναγραφή της διαγωγής
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην επαναφορά της αναγραφής της διαγωγής, ένα ζήτημα που προκάλεσε αντιδράσεις.
«Ακούω πρόθυμα κάθε αντίθετο ισχυρισμό. Δεν αντιλαμβάνομαι όμως γιατί το σχολείο να περιορίζεται στην μετάδοση μόνο γνώσεων και όχι ήθους. Να διδάσκει βιολογία και όχι δικαιώματα και υποχρεώσεις. Γιατί οι εκπαιδευτικοί να αδρανούν σε φαινόμενα ενδοσχολικής βίας Πρέπει να υπάρχει μηχανισμός αξιολόγησης και παιδιών στο σχολείο. Το επιχείρημα ότι η διαγωγή θα συνοδεύει σε όλη του τη ζωή το παιδί δεν απαντά στο ότι το ίδιο συμβαίνει και με τους βαθμούς. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε το μπούλινγκ και δεν επιρρίπτω τις ευθύνες κατ ανάγκη στο παιδί. Ίσως να πρέπει να ξεφύγουμε από τον όρο “κοσμία” ή “κοσμιοτάτη” αλλά πρέπει να πάμε σε κάποια περιγραφή.
Διαβάζω: “η οργάνωση των σχολείων πρέπει να βασίζεται στην ψυχική εξέλιξη των παιδιών, στα ενδιαφέροντά τους και στις ανάγκες επαγγελμάτων. Η επιλογή ικανών και προικισμένων παιδιών πρέπει να γίνει το μόνο κριτήριο στην κατανομή τους στα διάφορα είδη σχολείων. Το απόσπασμα αυτό αφορά για έναν θεσμό που πολεμάται και σήμερα όσο λίγοι: τα πρότυπα και πειραματικά. Ο ΣΥΡΙΖΑ τα χαρακτήρισε καρκίνωμα. Το απόσπασμα που διάβασα είναι του 1927 απο τον Δημήτρη Γληνό απο έναν αριστερό μεταρρυθμιστή της Παιδείας σε μια εποχή που όλοι αντιλαμβάνονται και πρώτα απο όλους η Αριστερά ότι το πρότυπο σχολείο δεν είναι μηχανισμός παραγωγής ελίτ ήταν ένας ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας που έδινε δυνατότητα πρωτίστως σε παιδιά απο φτωχές οικογένειες να μπορούν να διακρίνονται και να πηγαίνουν σε σχολεία που στηρίζουν αυτές τις ξεχωριστές δεξιότητες
Ο κ. Γεραπετρίτης μίλησε για λογαριασμό δεκάδων χιλιάδων αποφοίτων των εμβληματικών πρότυπων και πειραματικών σχολείων … ρωτώ σήμερα τους εκπροσώπους της Αριστεράς γιατί τα παιδιά αυτά να μην έχουν δικαίωμα να πάνε σε ένα πρότυπο σχολείο; Ναι υπάρχουν χαρισματικά παιδιά στα μαθηματικά και την γλώσσα όπως και στον αθλητισμό ή την μουσική. Τα σχολεία αυτά για μια τυχαία διαστρωμάτωση παιδιών μας δίνει την ευκαιρία να ελέγχουμε νέα πρότυπα εκπαίδευσης και να τα μεταφέρουμε στο σύνολο των σχολείων. Δεν αντιλαμβάνομαι την επίμονη άρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την ενίσχυση των πρότυπων και πειραματικών».
«Δεν θα κάνουμε πίσω στην αξιολόγηση»
Αναφερόμενος στις ενστάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Μητσοτάκης αναρωτήθηκε αν η πραγματική ανησυχία είναι η αξιολόγηση.
«Είμαστε σαφείς. Στα πρότυπα και πειραματικά θα υπάρξει αυξημένο πλαίσιο αξιολόγησης δομών και προσωπικού. Πόσο μεγάλος πρέπει να είναι ο φόβος αξιολόγησης για να σας οδηγεί σε αυτά τα επιχειρήματα. Είναι ανυπόστατο και ξεπερασμένο να θεωρούμε ότι αυτό το έργο δεν πρέπει να αξιολογείται όταν στους εκπαιδευτικούς εμπιστευόμαστε ότι πιο πολύτιμο έχουμε. Δεν θα κάνουμε πίσω στην αξιολόγηση. 4.500 εκπαιδευτικοί και ειδικό προσωπικό προσλαμβάνονται στην ειδική αγωγή. Αναρτήθηκαν οι πίνακες διορισμού», είπε.
Για πανεπιστήμια
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις δράσεις που έχουν ήδη γίνει, όπως την κατάργηση του ασύλου και το νέο πλαίσιο χρηματοδότησης ιδρυμάτων.
Με το νομοσχέδιο έρχεται ο εκσυγχρονισμός εκλογής διοικήσεων, εκσυγχρονισμός πλαισίου μεταγραφών και τόνωση εξωστρέφειας ιδρυμάτων.
Οι πρυτάνεις θα εκλέγονται για μία θητεία, ενώ θα περιλαμβάνονται σε ενιαίο ψηφοδέλτιο και η εκλογή τους θα γίνεται με ηλεκτρονική ψηφοφορία.
Στις μεταγραφές καθιερώνεται ένα πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο. Για να μεταφερθεί ένας φοιτητής από ένα τμήμα σε ένα άλλο, θα πρέπει η βαθμολογία του να μην υστερεί πολύ από το τμήμα που θα τον αποδεχθεί. Ο κ. Μητσοτάκης παραδέχθηκε ότι υπήρξε προβληματισμός στο συγκεκριμένο ζήτημα, ενώ επικαλέστηκε συζητήσεις του με καθηγητές, που υποστηρίζουν ότι τα παιδιά που μεταγράφονται από τμήματα με ουσιωδώς λιγότερα μόρια, έχουν δυσκολία να παρακολουθήσουν τις απαιτήσεις, χωρίς να συνυπολογιστούν τα οικονομικά προβλήματα. «Η εισαγωγή στα πανεπιστήμια γίνεται με αντικειμενική αξιοκρατική διαδικασία που σε μεγάλο βαθμό διαστρεβλώνεται από τον θεσμό μεταγραφών. Θέλουμε να στηρίξουμε τις οικογένειες που δεν μπορούν να στηρίξουν οικονομικά τις σπουδές των παιδιών τους», ανέφερε.
Η κυβέρνηση θέλει να στηρίξει αφενός τις οικογένειες, αλλά και τα πανεπιστήμια της περιφέρειας. Μάλιστα απάντησε και στην κριτική του κ. Κουτσούμπα, για τις φοιτητικές εστίες, διερωτώμενος γιατί είναι κακό να συμβαίνει κάτι τέτοιο με ΣΔΙΤ, προκειμένου να παρέχουν στους φοιτητές τους τη δυνατότητα δωρεάν διαμονής, κυρίως στα παιδιά που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αντέξουν το κόστος μακριά από τον τόπο διαμονής.
Ο πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του με την χθεσινή υπογραφή της συμφωνίας οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, κάνοντας λόγο για «εθνική επιτυχία εθνικών διαστάσεων».
«Σε συνεργασία με Ιταλία ορίστηκαν οι θαλάσσιες περιοχές που θα μπορεί η κάθε μία να αξιοποιεί και με οδηγό το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο Θάλασσας ορίστηκε με πιο επίσημο τρόπο ότι και τα νησιωτικά κράτη και περιοχές έχουν οικονομική ζώνη. Αυτή η συμφωνία αποτελεί υπόδειγμα που τακτοποιεί μια εκκρεμότητα 40 ετών και αποτελεί γεγονός που εγγράφεται ως πολιτικό και νομικό δεδομένο στην Μεσόγειο.
«Αποτελεί διεθνές γεγονός που αποκαθιστά σαφείς κανόνες στη θάλασσα της Μεσογείου και εγγράφεται ως ιστορικό, νομικό και πολιτικό δεδομένο για την ολόκληρη περιοχή. Πετύχαμε τα νερά που μας ενώνουν να τα κάνουμε ήρεμα νερά», σημείωσε, ευχόμενος να βρουν γόνιμη συνέχεια τέτοιες συνθήκες και με άλλα κράτη της περιοχής.
«Η χθεσινή ενέργεια δεν ήρθε ξαφνικά ή τυχαία είναι αποτέλεσμα συστηματικής και αθόρυβης δουλειάς. Και αποδεικνύει ότι η Ελλάδα έχει και πρέπει να έχει εθνική αυτοπεποίθηση γιατί έχει με το μέρος της το Διεθνές Δίκαιο. Αποδεικνύεται ότι έχει και ισχυρούς συμμάχους και την θέληση να υπερασπίζεται το εθνικό της συμφέρον όποτε πρέπει και όπως πρέπει», ανέφερε εκφράζοντας τη χαρά του που η συμφωνία χαιρετίστηκε από το σύνολο του πολιτικού κόσμου, ενώ ευχήθηκε το κλίμα εθνικής συναίνεσης να διατηρηθεί και να επεκταθεί και σε άλλα ζητήματα.
Για το εκπαιδευτικό νομοσχέδιο
Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο, ο κ. Μητσοτάκης ευχαρίστησε τους μαθητές, τους καθηγητές αλλά και τους γονείς, που την περίοδο της κρίσης έδειξαν μεγάλη προσαρμοστικότητα την περίοδο της κρίσης, ενώ διδασκόμενοι και διδάσκοντες έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στα δε σχολεία, που η επιστροφή στις αίθουσες ήταν δύσκολη, λειτούργησαν όλοι με ωριμότητα.
Σε κάθε περίπτωση, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο, συμπληρωματικό με την τάξη, που δεν μπορεί να υποκατασταθεί. Γι' αυτό προανήγγειλε ενίσχυση της εξ αποστάσεως εκπαίδευση. «Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι μπορεί να υποκαταστήσει την τάξη ή το αμφιθέατρο. Πρέπει να χτίσουμε πάνω στην εξ αποστάσεως είτε μιλάμε για την συμπληρωματική εκπαίδευση των παιδιών ή τη μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών», είπε χαρακτηριστικά.
«Η επένδυση στην Παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης. Δεν υπάρχει αποτελεσματικό κράτος, χωρίς οι αποφάσεις του να εδράζονται στην επιστημονική γνώση. και δεν υπάρχουν υπεύθυνοι πολίτες χωρίς γνώση και ανοιχτό μυαλό. Κι αυτά τα προσφέρει μόνο ένα σύστημα εκπαίδευσης ανοιχτό για όλους. Ένα σύστημα εκπαίδευσης υψηλών προσδοκιών και υψηλών απαιτήσεων», τόνισε, επισημαίνοντας ότι το νομοσχέδιο προσφέρει αναβάθμιση του σχολείου, κυρίως ποιοτική.
Ο κ. Μητσοτάκης υπενθύμισε ότι το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε στην προ - κορωνοϊού εποχή, τον Φεβρουάριο, ωστόσο υπήρξε δημόσια διαβούλευση, αλλά και διάλογος με τους φορείς. Πολλές από τις παρατηρήσεις μάλιστα βρήκαν τη θέση τους στο νομοσχέδιο. «Παρά τις ρητορικές εκφράσεις περί δημοκρατίας σε καραντίνα, η δημοκρατία μας μπόρεσε και λειτουργεί».
Οι καινοτομίες του νομοσχεδίου
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις έξι σημαντικές καινοτομίες που εισάγει το νομοσχέδιο.
«Αναρωτιέμαι, αν υπάρχει ουσιαστική διαφορετική άποψη για την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών ξεκινώντας από κάτω προς τα επάνω για παιδιά που θα μπουν στην 1η δημοτικού τον Σεπτέμβριο 2020 και θα ολοκληρώσουν το 2032 και θα πρέπει όλοι να σχεδιάσουμε το γνωστικό υλικό όχι μόνο πως διδάσκουμε αλλά και τι διδάσκουμε.
- η εισαγωγή εργαστηρίων δεξιοτήτων υπηρετεί αυτό το σκοπό; Θεωρώ πως ναι. Για ζητήματα όπως ο εθελοντισμός, η οικολογική ευαισθησία, η οδική ασφάλεια, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ο αλληλοσεβασμός, ανοχή σε διαφορετικότητα, η επιχειρηματικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες γιατί όχι η τεχνητή νοημοσύνη γιατί να μην τα διδάσκονται και αυτά τα παιδιά μας; Σκοπός μας δεν είναι μόνο να διαμορφώσουμε παιδιά που θα έχουν πρόσβαση στην γνώση αλλά να έχουμε σωστούς ανθρώπους για την εποχή τους.
- δεύτερο παράθυρο στην γνώση είναι η γνωριμία με ξένες γλώσσες από μικρή ηλικία. Άκουσα διάφορες κριτικές που είναι παντελώς ανυπόστατες. Όπως ότι η εισαγωγή αγγλικών κρύβει μυστικά σχέδια κάποιας άγνωστης δύναμης. Μελέτησα το θέμα και κατά τεκμήριο η επιστημονική κοινότητα αναγνωρίζει ότι ο εγκέφαλος των παιδιών σε μικρή ηλικία έχει μεγαλύτερη ικανότητα απορρόφησης ξένων γλωσσών. Όποιος έχει παιδιά το γνωρίζει. Γνωρίζει με τι ταχύτητα τα παιδιά αντιλαμβάνονται, μαθαίνουν και αποτυπώνουν την γλώσσα σε μικρή ηλικία. Και ερχόμαστε εμείς να ισχυριστούμε το αντίθετο. Πάνω σε τι επιστημονικά εργαλεία βασίζονται αυτές οι απόψεις.
Δεν καταλαβαίνω η πολιτική της μη εκμάθησης ξένης γλώσσας σε μικρή ηλικία μήπως έχει ταξικά χαρακτηριστικά; Δεν γνωρίζουμε τι μας λένε οι επιστήμονες, ότι η δυνατότητα απορρόφησης γνώσης διαμορφώνεται σε πολύ μικρή ηλικία και άρα έχουμε υποχρέωση να τους παρέχουμε γνώσεις στην κατάλληλη ηλικία και όχι αργότερα; Θα αλλάξει άρδην η εικόνα νηπιαγωγείου ή δημοτικού με αυτές τις παρεμβάσεις; Οχι, όμως είναι ένα σημαντικό βήμα στην σωστή κατεύθυνση. Όπως σημαντικό βήμα είναι και η αξιολόγηση των επιδόσεων στο γυμνάσιο. Προσθέτουμε στα εξεταζόμενα μαθήματα και άλλα και η γενική παιδεία ενισχύεται», ανέφερε.
Για την επαναφορά της διαγωγής
Για την αναγραφή της διαγωγής
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην επαναφορά της αναγραφής της διαγωγής, ένα ζήτημα που προκάλεσε αντιδράσεις.
«Ακούω πρόθυμα κάθε αντίθετο ισχυρισμό. Δεν αντιλαμβάνομαι όμως γιατί το σχολείο να περιορίζεται στην μετάδοση μόνο γνώσεων και όχι ήθους. Να διδάσκει βιολογία και όχι δικαιώματα και υποχρεώσεις. Γιατί οι εκπαιδευτικοί να αδρανούν σε φαινόμενα ενδοσχολικής βίας Πρέπει να υπάρχει μηχανισμός αξιολόγησης και παιδιών στο σχολείο. Το επιχείρημα ότι η διαγωγή θα συνοδεύει σε όλη του τη ζωή το παιδί δεν απαντά στο ότι το ίδιο συμβαίνει και με τους βαθμούς. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε το μπούλινγκ και δεν επιρρίπτω τις ευθύνες κατ ανάγκη στο παιδί. Ίσως να πρέπει να ξεφύγουμε από τον όρο “κοσμία” ή “κοσμιοτάτη” αλλά πρέπει να πάμε σε κάποια περιγραφή.
Διαβάζω: “η οργάνωση των σχολείων πρέπει να βασίζεται στην ψυχική εξέλιξη των παιδιών, στα ενδιαφέροντά τους και στις ανάγκες επαγγελμάτων. Η επιλογή ικανών και προικισμένων παιδιών πρέπει να γίνει το μόνο κριτήριο στην κατανομή τους στα διάφορα είδη σχολείων. Το απόσπασμα αυτό αφορά για έναν θεσμό που πολεμάται και σήμερα όσο λίγοι: τα πρότυπα και πειραματικά. Ο ΣΥΡΙΖΑ τα χαρακτήρισε καρκίνωμα. Το απόσπασμα που διάβασα είναι του 1927 απο τον Δημήτρη Γληνό απο έναν αριστερό μεταρρυθμιστή της Παιδείας σε μια εποχή που όλοι αντιλαμβάνονται και πρώτα απο όλους η Αριστερά ότι το πρότυπο σχολείο δεν είναι μηχανισμός παραγωγής ελίτ ήταν ένας ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας που έδινε δυνατότητα πρωτίστως σε παιδιά απο φτωχές οικογένειες να μπορούν να διακρίνονται και να πηγαίνουν σε σχολεία που στηρίζουν αυτές τις ξεχωριστές δεξιότητες
Ο κ. Γεραπετρίτης μίλησε για λογαριασμό δεκάδων χιλιάδων αποφοίτων των εμβληματικών πρότυπων και πειραματικών σχολείων … ρωτώ σήμερα τους εκπροσώπους της Αριστεράς γιατί τα παιδιά αυτά να μην έχουν δικαίωμα να πάνε σε ένα πρότυπο σχολείο; Ναι υπάρχουν χαρισματικά παιδιά στα μαθηματικά και την γλώσσα όπως και στον αθλητισμό ή την μουσική. Τα σχολεία αυτά για μια τυχαία διαστρωμάτωση παιδιών μας δίνει την ευκαιρία να ελέγχουμε νέα πρότυπα εκπαίδευσης και να τα μεταφέρουμε στο σύνολο των σχολείων. Δεν αντιλαμβάνομαι την επίμονη άρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την ενίσχυση των πρότυπων και πειραματικών».
«Δεν θα κάνουμε πίσω στην αξιολόγηση»
Αναφερόμενος στις ενστάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Μητσοτάκης αναρωτήθηκε αν η πραγματική ανησυχία είναι η αξιολόγηση.
«Είμαστε σαφείς. Στα πρότυπα και πειραματικά θα υπάρξει αυξημένο πλαίσιο αξιολόγησης δομών και προσωπικού. Πόσο μεγάλος πρέπει να είναι ο φόβος αξιολόγησης για να σας οδηγεί σε αυτά τα επιχειρήματα. Είναι ανυπόστατο και ξεπερασμένο να θεωρούμε ότι αυτό το έργο δεν πρέπει να αξιολογείται όταν στους εκπαιδευτικούς εμπιστευόμαστε ότι πιο πολύτιμο έχουμε. Δεν θα κάνουμε πίσω στην αξιολόγηση. 4.500 εκπαιδευτικοί και ειδικό προσωπικό προσλαμβάνονται στην ειδική αγωγή. Αναρτήθηκαν οι πίνακες διορισμού», είπε.
Για πανεπιστήμια
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις δράσεις που έχουν ήδη γίνει, όπως την κατάργηση του ασύλου και το νέο πλαίσιο χρηματοδότησης ιδρυμάτων.
Με το νομοσχέδιο έρχεται ο εκσυγχρονισμός εκλογής διοικήσεων, εκσυγχρονισμός πλαισίου μεταγραφών και τόνωση εξωστρέφειας ιδρυμάτων.
Οι πρυτάνεις θα εκλέγονται για μία θητεία, ενώ θα περιλαμβάνονται σε ενιαίο ψηφοδέλτιο και η εκλογή τους θα γίνεται με ηλεκτρονική ψηφοφορία.
Στις μεταγραφές καθιερώνεται ένα πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο. Για να μεταφερθεί ένας φοιτητής από ένα τμήμα σε ένα άλλο, θα πρέπει η βαθμολογία του να μην υστερεί πολύ από το τμήμα που θα τον αποδεχθεί. Ο κ. Μητσοτάκης παραδέχθηκε ότι υπήρξε προβληματισμός στο συγκεκριμένο ζήτημα, ενώ επικαλέστηκε συζητήσεις του με καθηγητές, που υποστηρίζουν ότι τα παιδιά που μεταγράφονται από τμήματα με ουσιωδώς λιγότερα μόρια, έχουν δυσκολία να παρακολουθήσουν τις απαιτήσεις, χωρίς να συνυπολογιστούν τα οικονομικά προβλήματα. «Η εισαγωγή στα πανεπιστήμια γίνεται με αντικειμενική αξιοκρατική διαδικασία που σε μεγάλο βαθμό διαστρεβλώνεται από τον θεσμό μεταγραφών. Θέλουμε να στηρίξουμε τις οικογένειες που δεν μπορούν να στηρίξουν οικονομικά τις σπουδές των παιδιών τους», ανέφερε.
Η κυβέρνηση θέλει να στηρίξει αφενός τις οικογένειες, αλλά και τα πανεπιστήμια της περιφέρειας. Μάλιστα απάντησε και στην κριτική του κ. Κουτσούμπα, για τις φοιτητικές εστίες, διερωτώμενος γιατί είναι κακό να συμβαίνει κάτι τέτοιο με ΣΔΙΤ, προκειμένου να παρέχουν στους φοιτητές τους τη δυνατότητα δωρεάν διαμονής, κυρίως στα παιδιά που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αντέξουν το κόστος μακριά από τον τόπο διαμονής.
Επίσης, το νομοσχέδιο ενισχύει την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων, που μπορούν πλέον να ιδρύουν ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα, χωρίς προηγούμενη έγκριση από το υπουργείο Παιδείας. Άλλωστε, στόχος της κυβέρνησης είναι να γίνει η Ελλάδα εκπαιδευτικό κέντρο στην ανατολική Μεσόγειο, με ξένους φοιτητές που θα έρχονται στη χώρα και θα πληρώνουν τα προγράμματα σπουδών. Τη Δευτέρα, η κυβέρνηση θα συζητήσει με διοικήσεις μεγάλων ξένων πανεπιστημίων που δείχνουν ενδιαφέρον για συνεργασίες με ελληνικά πανεπιστήμια.
«Ο Τσίπρας αντί να ασκεί κριτική να πει ότι υπάρχουν ορισμένα σημεία που μπορούμε να συμφωνήσουμε»
Εντύπωση προκάλεσε η αναφορά του πρωθυπουργού σε μια σειρά από εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, από την περίοδο του Ελευθερίου Βενιζέλου, την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Γεωργίου Παπανδρέου, τον νόμο πλαίσιο επί ΠΑΣΟΚ, το 1982, αλλά και τον νόμο Διαμαντοπούλου, που υπερψηφίστηκε και από τη Νέα Δημοκρατία, όταν ο ίδιος ήταν αρμόδιος τομεάρχης.
«Θα ήθελα πραγματικά να δω τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να έρχεται σε αυτό το βήμα και αντί να ασκεί μόνο κριτική -καλοδεχούμενη και προφανώς έχουμε διαφορετικές ματιές- να πει "ναι, υπάρχουν 3-4 σημεία που μπορούμε να συμφωνήσουμε», ανέφερε.
Μάλιστα άφησε αιχμές ότι ο κ. Τσίπρας επιλέγει να μιλά διαφορετικές ώρες, ωστόσο επιφυλάχθηκε να ακούσει την ομιλία του, εάν υπάρχει διάθεση για ενότητα για την επόμενη γενιά.
«Κλείνω με μια ακόμα αναφορά από το παρελθόν: “το σχολείο στέκει πάνω από κάθε πολιτική διαπάλη. Αντικρίζει το σχολείο την ολότητα και το εθνικό σύνολο Τονώνοντας το αίσθημα αυτό και καλλιεργώντας την πολυμερή αυθυπαρξία του το σχολείο έχει πεποίθηση πως όταν ο απόφοιτός του βγει στην κοινωνία δεν θα ενεργεί εναντίον της ολότητας της κοινωνίας σε όποια τάξη και αν ανήκει”. Αυτά είναι λόγια του Αλέξανδρου Δελμούζου ενός άλλου οραματιστή της Αριστεράς στους σπουδαστές Μαράσλειου. Δεν θα άλλαζα ούτε ένα κόμμα γι αυτό και σας καλώ να ψηφίσετε το νομοσχέδιο», κατέληξε.
Ειδήσεις σήμερα:
Έρχονται κυρώσεις σε 50 πλοία (και ελληνικά) για την παραβίαση του εμπάργκο πετρελαίου από τη Βενεζουέλα
«Η Μαντλίν δολοφονήθηκε γρήγορα μετά την απαγωγή της»
Ούλοφ Πάλμε: Οι εισαγγελείς ανακοίνωσαν τον δολοφόνο - Έχει αυτοκτονήσει από το 2000
«Ο Τσίπρας αντί να ασκεί κριτική να πει ότι υπάρχουν ορισμένα σημεία που μπορούμε να συμφωνήσουμε»
Εντύπωση προκάλεσε η αναφορά του πρωθυπουργού σε μια σειρά από εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, από την περίοδο του Ελευθερίου Βενιζέλου, την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Γεωργίου Παπανδρέου, τον νόμο πλαίσιο επί ΠΑΣΟΚ, το 1982, αλλά και τον νόμο Διαμαντοπούλου, που υπερψηφίστηκε και από τη Νέα Δημοκρατία, όταν ο ίδιος ήταν αρμόδιος τομεάρχης.
«Θα ήθελα πραγματικά να δω τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να έρχεται σε αυτό το βήμα και αντί να ασκεί μόνο κριτική -καλοδεχούμενη και προφανώς έχουμε διαφορετικές ματιές- να πει "ναι, υπάρχουν 3-4 σημεία που μπορούμε να συμφωνήσουμε», ανέφερε.
Μάλιστα άφησε αιχμές ότι ο κ. Τσίπρας επιλέγει να μιλά διαφορετικές ώρες, ωστόσο επιφυλάχθηκε να ακούσει την ομιλία του, εάν υπάρχει διάθεση για ενότητα για την επόμενη γενιά.
«Κλείνω με μια ακόμα αναφορά από το παρελθόν: “το σχολείο στέκει πάνω από κάθε πολιτική διαπάλη. Αντικρίζει το σχολείο την ολότητα και το εθνικό σύνολο Τονώνοντας το αίσθημα αυτό και καλλιεργώντας την πολυμερή αυθυπαρξία του το σχολείο έχει πεποίθηση πως όταν ο απόφοιτός του βγει στην κοινωνία δεν θα ενεργεί εναντίον της ολότητας της κοινωνίας σε όποια τάξη και αν ανήκει”. Αυτά είναι λόγια του Αλέξανδρου Δελμούζου ενός άλλου οραματιστή της Αριστεράς στους σπουδαστές Μαράσλειου. Δεν θα άλλαζα ούτε ένα κόμμα γι αυτό και σας καλώ να ψηφίσετε το νομοσχέδιο», κατέληξε.
Ειδήσεις σήμερα:
Έρχονται κυρώσεις σε 50 πλοία (και ελληνικά) για την παραβίαση του εμπάργκο πετρελαίου από τη Βενεζουέλα
«Η Μαντλίν δολοφονήθηκε γρήγορα μετά την απαγωγή της»
Ούλοφ Πάλμε: Οι εισαγγελείς ανακοίνωσαν τον δολοφόνο - Έχει αυτοκτονήσει από το 2000
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr