Βουλή: Η συζήτηση για την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη - Δείτε live

Βουλή: Η συζήτηση για την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη - Δείτε live

Στην Επιτροπή παραγωγής και εμπορίου η πρώτη αντιπαράθεση για την τραγωδία - Θα γίνει κακούργημα η κλεπταποδοχή χαλκού, είπε ο υπουργός

Βουλή: Η συζήτηση για την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη - Δείτε live
Ο πρώτος κύκλος συζήτησης στη Βουλή για τις αιτίες που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών αλλά και για τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για την ασφαλή επαναλειτουργία των σιδηροδρόμων ανοίγει αυτή την ώρα στην κοινοβουλευτική επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ο οποίος έχει αναλάβει και τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ενημερώνει τους βουλευτές για την κατάσταση που παρελήφθη το σιδηροδρομικό δίκτυο, για τα πραγματικά δεδομένα που αφορούν την πορεία εγκατάστασης συστημάτων ασφάλειας και τηλεδιοίκησης ενώ παράλληλα θα τοποθετηθεί και για τα άμεσα μέτρα που θα επιτρέψουν την επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών δρομολογίων στις 22 Μαρτίου.

Δείτε live:




Ο Γιώργος Γεραπετρίτης είπε ενημερώνοντας την Επιτροπή ότι είναι προφανές ότι το θέμα δεν επιδέχεται πολιτικής αντιπαράθεσης σε επίπεδο που θα οδηγούσε σε όξυνση, σε μια μη νηφάλια αντιμετώπιση. Θα ήταν προσβολή για τους 57 νεκρούς, ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Επι της αρχής, η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους. Δεν υπάρχει καμία σκιά. Η Δικαιοσύνη έχει επαλειφθεί με γοργούς ρυθμούς στο ανώτατο επίπεδο . Όπως θα το κάνει και η επιτροπή εμπειρογνωμόνων σε διοικητικό επίπεδο. Εκτιμώ ότι σε ένα μήνα από σήμερα θα είναι σε θέση να υποβάλλει το πόρισμα για τα αίτια που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα» είπε ο υπουργός. 

Όπως επισήμανε, αντικαταστάθηκαν οι διοικήσεις ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ και τις προσεχείς ημέρες διεθνής πρόσκληση ώστε να στελεχωθεί η Αρχή μόνιμα με πρόσωπα που θα μπορέσουν να βγάλουν από την δύσκολη θέση τους οργανισμούς και να σχεδιάσουν την στρατηγική των επόμενων ετών.

Μιλώντας για το δυστύχημα, αναφέρθηκε σε αλληλουχία λαθών «που οδήγησαν εκεί που οδήγησαν. Μολονότι ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο συγκεκριμένο σημείο και ήταν υποχρέωση σταθμαρχών να χαράσσουν αυτόματη πορεία πάνω στον πίνακα αυτό δεν συνέβη. Υπήρξε χειροκίνητος σχεδιασμός. Δεν υπήρξε εκ των υστέρων παρακολούθηση της πορείας στον πίνακα που θα έδειχνε την αντίθετη πορεία των τρένων, επισήμανε ο κ. Γεραπετρίτης, προσθέτοντας ότι  όλα αυτά τα δεδομένα αξιολογούνται από τη Δικαιοσύνη. 

«Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει τις όποιες ατέλειες υπάρχουν και δεν αποτελεί άλλοθι για παραλείψεις πλημμέλειες και λάθη», παραδέχθηκε ο υπουργός.  Πρόσθεσε δε  ότι πρέπει αυτά να τα αναγνωρίσουμε με ειλικρίνεια απέναντι στον ελληνικό λαό.  Από την πρώτη στγμή υπήρξε ανάληψη της ευθύνης. Διατυπώθηκε συγγνώμη που δεν παίρνει πίσω όσα έγιναν. 

Αμέσως μετά το συμβάν υπήρξε ενεργοποίηση πρωτοκόλλου μαζικών καταστροφών . Λειτούργησαν δομές Υγείας, Περιφέρειας, και όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Κλείσιμο
Στα ζητήματα κρίσιμα: ποια ήταν τα λάθη και οι παραλήψεις;

Θα μου επιτρέψετε να αναδείξω 2 διαστάσεις: προσωπικό και υποδομές

Είναι αλήθεια ότι υπήρξε σταδιακή αποψίλωση προσωπικού ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ που έχει την ευθύνη αποπεράτωσης των έργων. Η αποψίλωση ήρθε σταδιακά. Για μακρό διάστημα δεν έγιναν προσλήψεις ή έγιναν απειροελάχιστες. Αποτέλεσμα, να εμφανίζεται σχετική ανεπάρκεια. Η παρούσα διακυβέρνηση προσπάθησε να θεραπεύσει μέσω της διαδικασίας κινητικότητας, αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον, όπως και με  διαδικασία προχής υπηρεσιών. Εκεί υπήρξε καλή στελέχωση, άμεση αλλά όχι επαρκής. Περίπου 200 άτομα που προσελήφθηκαν με τον τρόπο αυτό - 73 σταθμάρχες 69 κλειδούχοι και 60 τεχνικοί.  Οι συμβάσεις αυτές παρατείνονται. Οι κλειδούχοι και σταθμάρχες που έχουν δελτίο παροχής έχουν την ιδια ακριβώς εκπαίδευση που έλαβε και το τακτικό προσωπικό. Σε ό,τι αφορά τις μόνιμες προσλήψεις, είχαμε στον  προγραμματισμό του 2022 117 άτομα και για το 2023 ακόμα 100. Στον  πρώτο διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ για 90 υπαλλήλους  υπήρξαν 10.500 αιτήσεις και η διαδικασία θα ολοκληρωθεί σύντομα. Συνολικά, πρόκειται να προσληφθούν  217 άτομα το προσεχές διάστημα, είπε ο κ. Γεραπετρίτης. 

Σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση των σιδηροδρομικών, είπε: 

Να επισημάνω ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υφίσταται για tiw κρίσιμες θέσεις πρωτίστως σταθμαρχών – είναι εγκεκριμένo από την ΡΑΣ και  περιλαμβάνει 712 ώρες άσκησης, 6,5 μηνες 6 ημέρες και 7 ώρες ανα ημέρα . Θεωρία και εκπαίδευση στο πεδίο και εξεταστικό στάδιο. Το πρόγραμμα  θα επαναξιολογηθεί συνολικά. 

Σε ό,τι αφορά τις υποδομές ασφαλείας, ο κ. Γεραπετρίτης είπε: 

Eίναι ζήτημα που έχει μακρά και όχι εύκολη ιστορία. Η σύμβαση που αφορούσε την τεχνολογική αναβάθμιση υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2014. Περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των σηματοδοτών σε 52 σταθμούς. Σε πλήρη ανάπτυξη θα οδηγήσουν σε πλήρες δίκτυο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2023. Εως το τέλος Ιουνίου το βόρειο κομμάτι και ως το τέλος Σεπτεμβρίου του  το νότιο κομμάτι της γραμμής.  Αρα από τον Οκτώβριο θα έχουμε λειτουργικά πλήρη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Θα έχουμε σοβαρότατη αναβάθμιση σε ηλεκτρονικά μέσα.

«Θα είχαμε περισσότερες ασφαλιστικές δικλείδες...»

Σήμερα μόνο 3 χώρες της ΕΕ έχουν τέτοιο ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διοίκησης. Δυστυχώς το αποκτούμε με καθυστέρηση. Δεν μπορεί κανείς να πει αν θα είχαμε προλάβει αυτό το κακό αν λειτουργούσε αυτό το σύστημα. Όμως θα είχαμε περισσότερες ασφαλιστικές δικλείδες για να το αποφύγουμε

Η αρχική σύμβαση έχει πάρει πολλές παρατάσεις. Η πρώτη προθεσμία ήταν να ολοκληρωθεί 2016. Είχε ολοκληρωθεί ένα μικρό μέρος των παραδοτέων. Δεν χρειάζεται να σας πω τι σημαίνει «παραδίδω ένα έργο». Σημαίνει ότι το παραδίδω λειτουργικό μετά από δοκιμή σε χρήση. Δεν σημαίνει παραδίδω το ότι έχω κάνει την πρόβλεψη της εκταμίευση τω ποσών. Αυτό δεν είναι παράδοση γι αυτό και αυτό που ακούω ότι είχε παραδοθεί ένα μέρος που αγγίζει το 70%, δεν είναι σωστό. Η πραγματικότητα είναι ότι το 2016 είχε παραδοθεί λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου. Και μιλώ για λειτουργικά παραδοθέν . Δεν υπήρξε τίποτε άλλο. Γι αυτό το 33% υπήρξαν σοβαρότατα ζητήματα. Διαπιστώθηκε ότι ένα μέρος του 33% δεν ήταν πιστοποιημένο από τον εγκεκριμένο οργανισμό. Αρα δεν ήταν λειτουργικό ένα μέρος καθώς δεν ήταν συμβατό με τα υπόλοιπα συστήματα του ΟΣΕ. Από τα 33% το 15% έγινε από την αρχή μετά από το 2021 και μάλιστα έγινε αδαπάνως διότι οφείλετο σε πλημμελή εκτέλεση της σύμβασης. Αρα από το 2016 πρακτικά λειτουργικά παραδόθηκε το 18%. Επειδή στο μεσόδιάστημα προέκυψε δημοσιονομικός έλεγχος και ζήτημα νέας αρχιτεκτονικής καθυστέρησε να υπάρξει η αναγκαία συμπληρωματική σύμβαση για κάλυψη των κενών. Η Τεχνική Υπηρεσία του ΟΣΕ ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2017 προειδοποιούσε την διοίκηση ότι άμεσα έπρεπε να υπογραφεί νέα συμπληρωματική σύμβαση. Από τον Σεπτέμβριο 2017 δεν υπάρχει καμία απολύτως πράξη έως το 2019. Για 2 χρόνια δεν υπήρξε καμία εξέλιξη. Από το 2021 εως σήμερα ολοκληρώθηκε πρόσθετο έργο με πρωτόκολλα παραλαβής 52%. Σήμερα τυπικά έχει παραδοθεί το 70%.

Άρα εως το 2016 παραδόθηκε λειτουργικά 18%

Από 2016 έως 2019 0%

Και από 2019 εως σήμερα επιπλέον 52%.

Αυτά είναι αδιάσειστα στοιχεία

Τι κάνουμε τώρα;

Η ανάδοχος εταιρεία Αλστομ έχει αναλάβει το έργο και το παρακολουθούμε με μεγάλη αυστηρότητα. Ο πρωθυπουργός  είχε επικοινωνία με τη μητρική εταιρεία και έλαβε διασφαλίσεις για μη καθυστερήσεις. Ευελπιστούμε βάσιμα ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στον  προβλεπόμενο χρόνο ώστε από Οκτώβριο όλο το δίκτυο Αθήνας - Θεσσαλονίκης να έχει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.  

Έγινε προσπάθεια από διοικήσεις για να τρέξουν τα έργα. Υπήρξαν οι παθογένειες που συνοδεύουν τα δημόσια έργα με αποτέλεσμα το ανθρώπινο χέρι να έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από ηλεκτρονικά μέσα επιτήρησης. Μέχρι Σεπτέμβριο που θα παραδοθεί όλο το έργο θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά τη λειτουργία, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερο αριθμό προσωπικού στα κρίσιμα πόστα, μείωση δρομολογίων για διασφάλιση της παρακολούθησής τους , μείωση ταχύτητας συρμών, ταχύτατη αποπεράτωση διαδικασιών προσλήψεων, αύξηση μηχανοδηγών και συνοδών μελών , αστυνόμευση δικτύου για κλοπές και δολιοφθορές. Θα γίνει κακούργημα όχι μόνο η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού αλλά και η κλεπταποδοχή.

Νίκος Παππάς: Η απαίτηση του κόσμου είναι για αλήθεια και δικαίωση

Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ την αρχική εισήγηση ανέλαβε ο κ. Νίκος Παππάς ο οποίος επιχείρησε να διαχωρίσει τις διαχρονικές ευθύνες για την κατάσταση που επικρατεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο από τα αίτια για την τραγωδία στα Τέμπη.

Ο κ. Παππάς συμφώνησε με την προτροπή του Υπουργού Επικρατείας να αποφευχθούν οι μικροπολιτικές αντιπαραθέσεις και η όξυνση του πολιτικού διαλόγου, πρόσθεσε ωστόσο πως «δεν πρέπει να εκπεμφθεί μήνυμα ότι δεν θα λάμψει η αλήθεια. Αυτό θα ήταν το χειρότερο και μάλιστα σε μια περίοδο που ο λαός είναι στους δρόμους. Η Ελλάδα είναι σε έκρηξη και η απαίτηση του κόσμου είναι για αλήθεια και δικαίωση. Καλούμαστε να συζητήσουμε για τις διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρόμου. Πρώτα όμως θα συζητήσουμε γιατί έγινε το δυστύχημα».

Απευθυνόμενος προσωπικά στον κ. Γεραπετρίτη είπε: «Η αίσθηση που μου δίνετε είναι ότι εκτίετε ποινή» για τον ρωτήσει υπαινικτικά «γιατί δεν ορκιστήκατε υπουργός Μεταφορών;». Ο κ. Παππάς επιτέθηκε στην κυβέρνηση αναφέροντας ότι επιχειρεί να αντιμετωπίσει την αλήθεια αλλάζοντας τακτικές: «στην αρχή λέγατε ότι φταίει ο σταθμάρχης, μετά αναφερθήκατε στους προηγούμενους. Από χθες καταλάβαμε ότι δείχνετε στη μεριά του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Δεν βοηθά αυτή η τακτική. Μαθαίνουμε τώρα ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν ήξερε».

Τέλος, αναφέρθηκε στην ερώτηση που ήδη έχει καταθέσει η ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ καλώντας την κυβέρνηση να διαβιβάσει στη Βουλή την αλληλογραφία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τα επενδυτικά έργα.

Ο κ. Χρήστος Γκόγκας από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ επισήμανε ότι θα πρέπει να αναζητηθούν οι ευθύνες για την μη υλοποίηση της περίφημης σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση αν και έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2016. «Δεν έπρεπε να φτάσουμε στα 9 έτη υλοποίησης του έργου. Υπάρχουν ευθύνες και πρέπει να δούμε αναλυτικά τα στοιχεία. Βεβαίως τώρα ξέρουμε ότι είμαστε σε πορεία υλοποίησης του έργου» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, είπε σε άλλο σημείο «Όταν δεν έχεις την ασφάλεια που σου προσφέρει η τεχνολογία πας σε εναλλακτικό πρωτόκολλο. Θα πρέπει να έχουμε υπόψη αυτά που μας λένε. Μας λένε καιρό τώρα και για αεροπορικά συμβάντα και έχουμε καταθέσει ερωτήσεις».

Ο αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης ανέφερε πως «Οι ευθύνες πρέπει να αποδοθούν. Ολες, κρατικές, ιδιωτικές της εταιρείας, των κυβερνήσεων διαχρονικά αλλά και ατομικές όπου υπάρχουν. Οι αιτίες είναι η απελευθέρωση της αγοράς, ο τεμαχισμός του ΟΣΕ και η ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων οργανισμών του».

Ειδήσεις σήμερα:

Συνένοχοι του σταθμάρχη Λάρισας οι δύο συνάδελφοί του και ο επιθεωρητής;

Νέα επίθεση Μπογδάνου στη Λατινοπούλου: «Έφτυσε την πλειοψηφία για να γίνει αρχηγός»

Πέθανε ο θρυλικός ποδοσφαιριστής της ΑΕΚ Μίμης Παπαϊωάννου
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης