Καραμανλής για τη σύγκρουση των τρένων: Τι συνέβη τη μοιραία βραδιά στα Τέμπη - Οι δικλίδες ασφαλείας που αγνοήθηκαν
Καραμανλής για τη σύγκρουση των τρένων: Τι συνέβη τη μοιραία βραδιά στα Τέμπη - Οι δικλίδες ασφαλείας που αγνοήθηκαν
Τι ισχύει για το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το σύστημα ETCS, τη ραδιοκάλυψη GSMR, τον «πύργο ελέγχου» στην Καρόλου και την παρουσία δύο σταθμαρχών στη Λάρισα
Ειδική αναφορά στη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη έκανε ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, στην πρώτη δημόσια τοποθέτησή του μετά το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου παρουσιάζοντας αφενός τις δικλίδες ασφαλείας που δεν εφαρμόστηκαν - αν και υπήρχαν - το μοιραίο βράδυ και αφετέρου αποδομώντας τους ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης για την τραγωδία που έχει συγκλονίσει την Ελλάδα.
Τα πέντε ψέματα της αντιπολίτευσης που κατέρριψε ο Κώστας Καραμανλής
Όπως τόνισε ο Κώστας Καραμανλής «αναληθώς» προβάλλεται ότι το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου «δεν υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας».
Αν και, όπως σημείωσε, «δυστυχώς αποδείχθηκαν ανεπαρκείς και γι' αυτό ενισχύονται», οι δικλίδες ασφαλείας υπήρχαν και ήταν πέντε τις οποίες και απαρίθμησε:
Τα πέντε ψέματα της αντιπολίτευσης
Ο Κώστας Καραμανλής, ο οποίος στην ομιλία του αναφέρθηκε στο ιστορικό της σύμβασης 717, απάντησε, επίσης, σε «πέντε ψέματα» που ξεχώρισε από τους ισχυρισμούς που προέβαλαν όλο το προηγούμενο διάστημα τα κόμματα της αντιπολίτευσης για το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το σύστημα ETCS, τη ραδιοκάλυψη GSMR, τον «πύργο ελέγχου» στην Καρόλου και την παρουσία δύο σταθμαρχών στη Λάρισα.
Το ψέμα ότι «στο σταθμό της Λάρισας, δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης»
Όπως είπε ο Κώστας Καραμανλής ο ισχυρισμός για το σύστημα τηλεδιοίκησης δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα καθώς «ο Σταθμός της Λάρισας διαθέτει τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Είναι εγκατεστημένο από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε έως και τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή έως μία ώρα και κάτι πριν την ώρα του δυστυχήματος. Αυτό φανερώθηκε από το «μαύρο κουτί» του συστήματος. Επαναχρησιμοποιήθηκε δοκιμαστικά τις πρώτες πρωινές ώρες της 1ης Μαρτίου, μετά το δυστύχημα, και λειτούργησε κανονικά, αποκλείοντας την περίπτωση τεχνικής βλάβης. Συνεπώς ο σταθμάρχης, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει μέχρι τώρα και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, ώστε να μην γίνει λάθος».
Τα πέντε ψέματα της αντιπολίτευσης που κατέρριψε ο Κώστας Καραμανλής
Όπως τόνισε ο Κώστας Καραμανλής «αναληθώς» προβάλλεται ότι το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου «δεν υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας».
Αν και, όπως σημείωσε, «δυστυχώς αποδείχθηκαν ανεπαρκείς και γι' αυτό ενισχύονται», οι δικλίδες ασφαλείας υπήρχαν και ήταν πέντε τις οποίες και απαρίθμησε:
- Δικλίδα ασφαλείας ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε και έπρεπε να χρησιμοποιηθεί. Όμως δεν χρησιμοποιήθηκε.
- Δικλίδα ασφαλείας ήταν ο δεύτερος σταθμάρχης και ο τρίτος σταθμάρχης που έπρεπε να είναι στη θέση τους. Όμως δεν ήταν.
- Δικλίδα ασφαλείας ήταν ο γενικός κανονισμός κινήσεως του ΟΣΕ που αγνοήθηκε.
- Δικλίδα ασφαλείας ήταν τα πρωτόκολλα για το πώς ακριβώς έπρεπε να γίνουν οι αναγγελίες για το δρομολόγιο. Όμως δεν ακολουθήθηκαν.
- Δικλίδα ασφαλείας ήταν ότι επί 12 λεπτά περίπου, υπήρχε η δυνατότητα να δει κανείς στον πίνακα ότι το τραίνο βρίσκεται σε λανθασμένη πορεία. Δυστυχώς, όμως, αυτοί που έπρεπε, δεν το είδαν.
Τα πέντε ψέματα της αντιπολίτευσης
Ο Κώστας Καραμανλής, ο οποίος στην ομιλία του αναφέρθηκε στο ιστορικό της σύμβασης 717, απάντησε, επίσης, σε «πέντε ψέματα» που ξεχώρισε από τους ισχυρισμούς που προέβαλαν όλο το προηγούμενο διάστημα τα κόμματα της αντιπολίτευσης για το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το σύστημα ETCS, τη ραδιοκάλυψη GSMR, τον «πύργο ελέγχου» στην Καρόλου και την παρουσία δύο σταθμαρχών στη Λάρισα.
Το ψέμα ότι «στο σταθμό της Λάρισας, δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης»
Όπως είπε ο Κώστας Καραμανλής ο ισχυρισμός για το σύστημα τηλεδιοίκησης δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα καθώς «ο Σταθμός της Λάρισας διαθέτει τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Είναι εγκατεστημένο από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε έως και τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή έως μία ώρα και κάτι πριν την ώρα του δυστυχήματος. Αυτό φανερώθηκε από το «μαύρο κουτί» του συστήματος. Επαναχρησιμοποιήθηκε δοκιμαστικά τις πρώτες πρωινές ώρες της 1ης Μαρτίου, μετά το δυστύχημα, και λειτούργησε κανονικά, αποκλείοντας την περίπτωση τεχνικής βλάβης. Συνεπώς ο σταθμάρχης, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει μέχρι τώρα και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, ώστε να μην γίνει λάθος».
Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό Μεταφορών την ηλεκτρονική χάραξη «έκαναν οι σταθμάρχες που κάθονταν στην ίδια θέση, στον ίδιο σταθμό, νωρίτερα την ίδια μέρα» αλλά ο σταθμάρχης Λάρισας «δυστυχώς δεν το έκανε. Τη χάραξε χειροκίνητα και επιπλέον ξέχασε σε λάθος θέση ένα από τα κλειδιά, με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα».
«Ακριβώς επειδή είχε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που λειτουργούσε, μπορούσε επί 12 λεπτά, να δει ότι το τραίνο βρισκόταν σε λάθος πορεία. Αλλά ούτε αυτό το είδε. Ενώ η αναγκαία τεχνολογία υπήρχε. Αυτή είναι η αλήθεια» είπε ο κ. Καραμανλής για το πρώτο ψέμα που διακινείται .
Το ψέμα ότι «αν είχε έστω ολοκληρωθεί το ETCS, θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα»
«Ούτε αυτό είναι βέβαιο, καθώς και το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας, θα προέβλεπε την εναλλακτική της χειροκίνητης λειτουργίας. Όπως έγινε στην προκείμενη περίπτωση, όπου ενώ ήταν διαθέσιμο το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, ο σταθμάρχης το παρέκαμψε και έκανε τη χάραξη της διαδρομής χειροκίνητα.Από τη στιγμή, λοιπόν, που ο σταθμάρχης εγκατέλειψε την τηλεδιοίκηση και έδωσε εντολή παράκαμψης του κόκκινου σηματοδότη, όποιο σύστημα και αν υπήρχε δεν θα λειτουργούσε» απάντησε ο Κώστας Καραμανλής.
Εξηγώντας περαιτέρω είπε ότι «και το ETCS και τη σηματοδότηση, θα τα απενεργοποιούσε η ίδια η εντολή του σταθμάρχη. Θα υπήρχαν περισσότερες δυνατότητες να αποτραπεί το δυστύχημα; Ναι. Θα είχε αποτραπεί; Δυστυχώς αυτό δεν το γνωρίζουμε. Γιατί όλα τα συστήματα, ακόμα και τα πιο άρτια, καταλήγουν στους ανθρώπους που τα χειρίζονται.Ή, όπως σε αυτή την περίπτωση δυστυχώς, στους ανθρώπους που επιλέγουν να μην τα χειρίζονται».
Ειδικά για το σύστημα ETCS ο Κώστας Καραμανλής σημείωσε ότι «δεν είναι σε ευρεία χρήση, όπως αναληθώς διαδίδεται. Σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ήδη εγκατεστημένο στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου σε δύο μόνο χώρες, το Λουξεμβούργο και την Ολλανδία. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ελλάδα, θα είμαστε μία από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θα έχουν ETCS στο 100% του ηλεκτροδοτούμενου δικτύου τους».
Όσον αφορά, δε, τη σύμβαση Σύμβαση 10005 που αναφέρεται στην εγκατάσταση του ETCS, ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών διευκρίνισε ότι «υπεγράφη το 2007 και αφορούσε 54 σταθμούς και 550 χλμ. δικτύου. Έως το 2020, δηλαδή σε περίοδο 12 ετών, η εξέλιξη του έργου ήταν μηδενική- ούτε ένα πρωτόκολλο παράδοσης/παραλαβής. Από το 2020 έως σήμερα παραδόθηκαν στον ΟΣΕ 21 σταθμοί και 145 χλμ. δίκτυο. Επομένως μέσα σε 3 χρόνια το έργο προχώρησε, σε αντίθεση με την προηγούμενη περίοδο, κατά τη διάρκεια της οποίας δίνονταν απλώς διαδοχικές παρατάσεις».
Το ψέμα ότι «αν είχαμε ραδιοκάλυψη GSMR, θα μπορούσαν να προλάβουν το κακό»
Όπως είπε ο Κώστας Καραμανλής στελέχη της αντιπολίτευσης ισχυρίζονται ότι το σύστημα είχε παραδοθεί «και η δική μας κυβέρνηση επί 3,5 χρόνια απλώς αμελούσε να το χρησιμοποιήσει. Παραλείπουν βεβαίως να διευκρινίσουν ότι από το εν λόγω σύστημα έλειπε η απαραίτητη πριν τη χρήση του αξιολόγηση και πιστοποίηση. Αυτά τα στάδια προχώρησαν την τελευταία 3ετία, με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την έκδοση πιστοποιητικού συμμόρφωσης του συστήματος ραδιοκάλυψης».
«Το GSMR, που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται, είναι αυτό μέσω του οποίου έγιναν οι διάλογοι μεταξύ διαφόρων σταθμών που ακούσαμε επανειλημμένως τις τελευταίες ημέρες στα δελτία ειδήσεων» διευκρίνισε ο Κώστας Καραμανλής
Το ψέμα ότι «έως το 2019 υπήρχε ένας "Πύργος Ελέγχου" που θα απέτρεπε το δυστύχημα»
Απαντώντας στον ισχυρισμό αυτό ο Κώστας Καραμανλής είπε ότι «υποθέτω εννοούν το άτυπο κέντρο της οδού Καρόλου, αφού κανένας Πύργος Ελέγχου, ούτε υπάρχει, ούτε υπήρχε ποτέ φυσικά στον σιδηρόδρομο» και εξήγησε ότι «αυτό το άτυπο κέντρο που υπήρχε, λειτουργεί και σήμερα αλλά χωρίς εκπροσώπους της Hellenic Train, η οποία πλέον είναι ιδιωτική εταιρεία».
«Σκοπός του κέντρου αυτού είναι κυρίως η παρακολούθηση των δρομολογίων για να καταγράφουν για παράδειγμα ενδεχόμενες καθυστερήσεις τους. Αυτό το οποίο ονομάζουν «δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου», ή ακόμα και «Πύργο Ελέγχου», στην ουσία δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα κέντρο τηλεφωνικής παρακολούθησης των διαφόρων δρομολογίων και όχι κάτι περισσότερο» αποδόμησε και τον ισχυρισμό αυτό ο πρώην υπουργός Μεταφορών.
Glomex Player(40599w16ki4e70hs, v-crb4pf9x7no1)
Το ψέμα ότι δήθεν «μέχρι το 2019 υπήρχε και δεύτερος σταθμάρχης τις νύχτες σε κάθε Σταθμό, μέτρο που καταργήθηκε από αυτήν την Κυβέρνηση»
«Ουδέν αναληθέστερον» υπογράμμισε ο Κώστας Καραμανλής καταθέτοντας, μάλιστα, στα πρακτικά «βαρδιες 2017 με έναν σταθμάρχη, βάρδιες από το 2018 με έναν σταθμάρχη, βάρδιες από το 2019 με έναν σταθμάρχη».
«Σημειώνω άλλωστε, όπως έχει προκύψει από την ανάκριση, την κρίσιμη ώρα έπρεπε να βρίσκονται στο σταθμαρχείο όχι μόνο ακόμη ένας, αλλά δύο σταθμάρχες, οι οποίοι αδικαιολόγητα έφυγαν νωρίτερα» κατέληξε ο Κώστας Καραμανλής.
Ειδήσεις σήμερα:
Πτώση στις αγορές παρά την εξαγορά της Credit Suisse από την UBS
Ο βασανιστικός θάνατος της 12χρονης Λουίζε: Οι συμμαθήτριές της τη μαχαίρωσαν 32 φορές με λίμα!
Χειροπέδες στους γιους και τον γαμπρό του 36χρονου που σκότωσε τον 45χρονο στην Ξάνθη
«Ακριβώς επειδή είχε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που λειτουργούσε, μπορούσε επί 12 λεπτά, να δει ότι το τραίνο βρισκόταν σε λάθος πορεία. Αλλά ούτε αυτό το είδε. Ενώ η αναγκαία τεχνολογία υπήρχε. Αυτή είναι η αλήθεια» είπε ο κ. Καραμανλής για το πρώτο ψέμα που διακινείται .
Το ψέμα ότι «αν είχε έστω ολοκληρωθεί το ETCS, θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα»
«Ούτε αυτό είναι βέβαιο, καθώς και το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας, θα προέβλεπε την εναλλακτική της χειροκίνητης λειτουργίας. Όπως έγινε στην προκείμενη περίπτωση, όπου ενώ ήταν διαθέσιμο το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, ο σταθμάρχης το παρέκαμψε και έκανε τη χάραξη της διαδρομής χειροκίνητα.Από τη στιγμή, λοιπόν, που ο σταθμάρχης εγκατέλειψε την τηλεδιοίκηση και έδωσε εντολή παράκαμψης του κόκκινου σηματοδότη, όποιο σύστημα και αν υπήρχε δεν θα λειτουργούσε» απάντησε ο Κώστας Καραμανλής.
Εξηγώντας περαιτέρω είπε ότι «και το ETCS και τη σηματοδότηση, θα τα απενεργοποιούσε η ίδια η εντολή του σταθμάρχη. Θα υπήρχαν περισσότερες δυνατότητες να αποτραπεί το δυστύχημα; Ναι. Θα είχε αποτραπεί; Δυστυχώς αυτό δεν το γνωρίζουμε. Γιατί όλα τα συστήματα, ακόμα και τα πιο άρτια, καταλήγουν στους ανθρώπους που τα χειρίζονται.Ή, όπως σε αυτή την περίπτωση δυστυχώς, στους ανθρώπους που επιλέγουν να μην τα χειρίζονται».
Ειδικά για το σύστημα ETCS ο Κώστας Καραμανλής σημείωσε ότι «δεν είναι σε ευρεία χρήση, όπως αναληθώς διαδίδεται. Σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ήδη εγκατεστημένο στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου σε δύο μόνο χώρες, το Λουξεμβούργο και την Ολλανδία. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ελλάδα, θα είμαστε μία από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θα έχουν ETCS στο 100% του ηλεκτροδοτούμενου δικτύου τους».
Όσον αφορά, δε, τη σύμβαση Σύμβαση 10005 που αναφέρεται στην εγκατάσταση του ETCS, ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών διευκρίνισε ότι «υπεγράφη το 2007 και αφορούσε 54 σταθμούς και 550 χλμ. δικτύου. Έως το 2020, δηλαδή σε περίοδο 12 ετών, η εξέλιξη του έργου ήταν μηδενική- ούτε ένα πρωτόκολλο παράδοσης/παραλαβής. Από το 2020 έως σήμερα παραδόθηκαν στον ΟΣΕ 21 σταθμοί και 145 χλμ. δίκτυο. Επομένως μέσα σε 3 χρόνια το έργο προχώρησε, σε αντίθεση με την προηγούμενη περίοδο, κατά τη διάρκεια της οποίας δίνονταν απλώς διαδοχικές παρατάσεις».
Το ψέμα ότι «αν είχαμε ραδιοκάλυψη GSMR, θα μπορούσαν να προλάβουν το κακό»
Όπως είπε ο Κώστας Καραμανλής στελέχη της αντιπολίτευσης ισχυρίζονται ότι το σύστημα είχε παραδοθεί «και η δική μας κυβέρνηση επί 3,5 χρόνια απλώς αμελούσε να το χρησιμοποιήσει. Παραλείπουν βεβαίως να διευκρινίσουν ότι από το εν λόγω σύστημα έλειπε η απαραίτητη πριν τη χρήση του αξιολόγηση και πιστοποίηση. Αυτά τα στάδια προχώρησαν την τελευταία 3ετία, με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την έκδοση πιστοποιητικού συμμόρφωσης του συστήματος ραδιοκάλυψης».
«Το GSMR, που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται, είναι αυτό μέσω του οποίου έγιναν οι διάλογοι μεταξύ διαφόρων σταθμών που ακούσαμε επανειλημμένως τις τελευταίες ημέρες στα δελτία ειδήσεων» διευκρίνισε ο Κώστας Καραμανλής
Το ψέμα ότι «έως το 2019 υπήρχε ένας "Πύργος Ελέγχου" που θα απέτρεπε το δυστύχημα»
Απαντώντας στον ισχυρισμό αυτό ο Κώστας Καραμανλής είπε ότι «υποθέτω εννοούν το άτυπο κέντρο της οδού Καρόλου, αφού κανένας Πύργος Ελέγχου, ούτε υπάρχει, ούτε υπήρχε ποτέ φυσικά στον σιδηρόδρομο» και εξήγησε ότι «αυτό το άτυπο κέντρο που υπήρχε, λειτουργεί και σήμερα αλλά χωρίς εκπροσώπους της Hellenic Train, η οποία πλέον είναι ιδιωτική εταιρεία».
«Σκοπός του κέντρου αυτού είναι κυρίως η παρακολούθηση των δρομολογίων για να καταγράφουν για παράδειγμα ενδεχόμενες καθυστερήσεις τους. Αυτό το οποίο ονομάζουν «δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου», ή ακόμα και «Πύργο Ελέγχου», στην ουσία δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα κέντρο τηλεφωνικής παρακολούθησης των διαφόρων δρομολογίων και όχι κάτι περισσότερο» αποδόμησε και τον ισχυρισμό αυτό ο πρώην υπουργός Μεταφορών.
Το ψέμα ότι δήθεν «μέχρι το 2019 υπήρχε και δεύτερος σταθμάρχης τις νύχτες σε κάθε Σταθμό, μέτρο που καταργήθηκε από αυτήν την Κυβέρνηση»
«Ουδέν αναληθέστερον» υπογράμμισε ο Κώστας Καραμανλής καταθέτοντας, μάλιστα, στα πρακτικά «βαρδιες 2017 με έναν σταθμάρχη, βάρδιες από το 2018 με έναν σταθμάρχη, βάρδιες από το 2019 με έναν σταθμάρχη».
«Σημειώνω άλλωστε, όπως έχει προκύψει από την ανάκριση, την κρίσιμη ώρα έπρεπε να βρίσκονται στο σταθμαρχείο όχι μόνο ακόμη ένας, αλλά δύο σταθμάρχες, οι οποίοι αδικαιολόγητα έφυγαν νωρίτερα» κατέληξε ο Κώστας Καραμανλής.
Ειδήσεις σήμερα:
Πτώση στις αγορές παρά την εξαγορά της Credit Suisse από την UBS
Ο βασανιστικός θάνατος της 12χρονης Λουίζε: Οι συμμαθήτριές της τη μαχαίρωσαν 32 φορές με λίμα!
Χειροπέδες στους γιους και τον γαμπρό του 36χρονου που σκότωσε τον 45χρονο στην Ξάνθη
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα