Στην «ζούγκλα» των trolls του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα

Στην «ζούγκλα» των trolls του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα

Ένταση, χτυπήματα «κάτω από τη μέση» και... κοσμητικά επίθετα συνθέτουν τον «εμφύλιο» που εξελίσσεται στα social media και στα κομματικά και «φιλικά» μέσα ενημέρωσης 

Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα
Με τοξικότητα θεωρητικά ανοίκεια για τις ιδέες τις αξίες της Αριστεράς, με χτυπήματα «κάτω από την μέση» και κοσμητικά… επίθετα εξελίσσεται ο «εμφύλιος» στον Τύπο του ΣΥΡΙΖΑ, κομματικό και φιλικά διακείμενο, μολονότι το «πολεμικό» τέμπο στην κούρσα της διαδοχής δίνουν ανώνυμοι, αλλά εξαιρετικά επιδραστικοί λογαριασμοί στα κοινωνικά δίκτυα.

Ακόμη και υψηλόβαθμα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης απορούν με το μένος και την αγριότητα σχολίων και αναρτήσεων, καθώς παραδέχονται στις μεταξύ τους συζητήσεις πως η διαδοχή του Αλέξη Τσίπρα κρίνεται σε κάποιο, αν όχι σημαντικό, ποσοστό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου «πρόσωπα» με χιλιάδες ακολούθους στο χώρο άλλοτε αποδομούν και χλευάζουν και άλλοτε εκθειάζουν συγκεκριμένες υποψηφιότητες.

Η προ Κασσελάκη περίοδος

Η αιφνιδιαστική αποχώρηση του Αλέξη Τσίπρα από την Προεδρία του κόμματος σκόρπισε θλίψη στους οπαδούς του ΣΥΡΙΖΑ στα κοινωνικά δίκτυα σε ένα ιδιότυπο καθεστώς «πένθους» για δεκάδες προφίλ ιδίως στο Twitter, που έλαβαν θέση μάχης, όταν άρχισαν να προβάλουν οι πρώτοι διεκδικητές της Προεδρίας του κόμματος. Ως φαβορί στις αρχές του καλοκαιριού, η Έφη Αχτσιόγλου τράβηξε πάνω της τα φώτα των ακολούθων στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά και «λογαριασμών αναφοράς» για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης στα social media, δηλαδή ανώνυμων trolls του χώρου, που κυριαρχούν έκτοτε στην κούρσα της διαδοχής με καυστικές και συχνά «βιτριολικές» αναρτήσεις κατά συγκεκριμένων προσώπων. Ανάμεσα στους λογαριασμούς με την μεγαλύτερη κινητικότητα είναι οι: Πεν Νταλαούρα, Marka2 και Lina, όπου αλληλεπιδρούν σχολιάζοντας την τρέχουσα κομματική επικαιρότητα, ενώ διατυπώνουν παράλληλα υπαινικτικά και «αποκαλυπτικά» σχόλια από το βαθύ «παρασκήνιο» του ΣΥΡΙΖΑ, εξάπτοντας τη φαντασία των ακολούθων τους.

Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα
Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα


Σύμφωνα με την «Εφημερίδα των Συντακτών», σε χθεσινό δημοσίευμα με τίτλο «Οι αρουραίοι του ΣΥΡΙΖΑ και τα bots του Κασσελάκη», «στο twitter πάντως κεντρικό ρόλο στην ακατάπαυστη προώθηση του Κασσελάκη διαδραματίζει ο ανώνυμος «επαγγελματικός» λογαριασμός Πεν Νταλαούρα@ntalaoura (16.300 ακόλουθοι), πασίγνωστος στον χώρο του ΣΥΡΙΖΑ, υποστηρικτικός του κόμματος παλιάς «προεδρικής απόχρωσης». Όπως αναφέρεται, «αυτός ο λογαριασμός-«κόμβος» (με έντονη αλληλεπίδραση με τους γνωστούς ανώνυμους λογαριασμούς Marka2, Areti Athanasiou, kokkaliara) δημιουργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2022 και έχει πάνω από 150 αναρτήσεις την ημέρα, στοιχείο που δείχνει αυτοματοποιημένη συμπεριφορά (bot/semi-bot)».

Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα
Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα


Με δεδομένο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ είχε επενδύσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως προνομιακό οικοσύστημα αναπαραγωγής της κεντρικής γραμμής του ήδη από το 2012 και εξής, θεωρώντας εαυτόν αποκλεισμένο από τα «συστημικά μέσα», ο ρόλος των trolls αποκτά προστιθέμενη υπεραξία από το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρους του συριζαϊκού κοινού είναι πλήρως εξοικειωμένο με το ύφος, το λεκτικό και τις «διαπιστώσεις» των trolls (ακόμη και στα όρια της προσβολής ορισμένες φορές), ενώ χαίρουν και της εμπιστοσύνης αρκετών χρηστών, έχοντας επιδείξει όλα τα προηγούμενα χρόνια  έντονο κομματικό «πατριωτισμό». 

Κλείσιμο
Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα
Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα
Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα


Πριν ακόμη, ωστόσο, από την εμφάνιση του Στέφανου Κασσελάκη στην κούρσα της διαδοχής, η Έφη Αχτσιόγλου επιχειρήθηκε να ταυτιστεί μέσα από τα ίδια κανάλια με επιχειρηματικά και οικονομικά συμφέροντα, με ανώνυμα trolls να την περιγράφουν με το «προσωνύμιο» η «Έφη της διαπλοκής», αφήνοντας υπαινιγμούς για το ρόλο της ίδιας και της ομάδας της (Δημήτρης Τζανακόπουλος, Νάσος Ηλιόπουλος κα), τη στιγμή που οικοδομούσαν την εικόνα της συνομωσίας πίσω από την απόφαση του Αλέξη Τσίπρα να παραιτηθεί από την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ. Στην κατεύθυνση αυτή, συνέβαλε και η προσωπική γοητεία και εκτίμηση της κοινωνικής βάσης του κόμματος προς τον Αλέξη Τσίπρα, η οποία έλαβε χαρακτηριστικά προσωπολατρείας τα προηγούμενα χρόνια.
Έτσι, η κ. Αχτσιόγλου επιχειρήθηκε να εμπεδωθεί ως η «Έφη της διαπλοκής» που «υποστηρίζεται από μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα» ως «εκλεκτή» του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Η είσοδος Κασσελάκη

Το κύμα σχολίων, διαδικτυακών επιθέσεων και αποδόμησης κορυφώνεται με την είσοδο στην εκλογική μάχη του Στέφανου Κασσελάκη, ο οποίος σταδιακά αποθεώνεται από τους ανώνυμους λογαριασμούς ως περίπου φυσικός διάδοχος του Αλέξη Τσίπρα, «αντισυστημικός» απέναντι στο κομματικό «ιερατείο», αλλά και δυνάμει «εκδικητής» όσων «υπονόμευσαν» τον Αλέξη Τσίπρα, δείχνοντάς τους την έξοδο από την Κουμουνδούρου. Στην θετική αναπαραγωγή του κ. Κασσελάκη στα κοινωνικά δίκτυα συνυπολογίζονται και καθημερινά δημοσιεύματα από ιστοσελίδες με αναφορά στα δρώμενα στον ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία ενισχύουν την εικόνα της «διαπλεκόμενης Αχτσιόγλου», την ώρα που πληθαίνουν τα «δημοσιεύματα» περί εξώθησης του Αλέξη Τσίπρα από το κόμμα.

Ουδέτερη στάση τηρούν απέναντι στη διαφαινόμενη υποψηφιότητα του Στέφανου Κασσελάκη τα κομματικά μέσα, με την «Αυγή» να μεταδίδει πρώτη την είδηση της επιστολής προς την Νομαρχιακή Επιτροπή Χανίων του κόμματος, τη στιγμή που ο κ. Κασσελάκης συγκεντρώνει πάνω του τους προβολείς της δημοσιότητας, αν και η απουσία του Στέφανου Τζουμάκα από το πρωτοσέλιδο παρουσίασης των διεκδικητών της ηγεσίας εξόργισε τους «πασοκογενείς» του κόμματος.

Η πρώτη κρίση, ωστόσο, μεταξύ των οπαδών του Στεφάνου Κασσελάκη και της Έφης Αχτσιόγλου στα κοινωνικά δίκτυα κορυφώνεται μετά την ανάρτηση του στιχουργού Νίκου Μωραΐτη και υποστηρικτή του Στέφανου Κασσελάκη, ο οποίος σχολίασε με ένα ποίημα του Νίκου Γκάτσου την τοποθέτηση του ιστορικού στελέχους, Γιάννη Δραγασάκη υπέρ της Έφης Αχτσιόγλου. Ακολούθησαν 99 υπογραφές στελεχών της νέας γενιάς του κόμματος, που ανέγνωσαν στοιχεία «ηλικιακού ρατσισμού» στις γραμμές του κ. Μωραΐτη, πολώνοντας το κλίμα στα κοινωνικά δίκτυα.

Το «sms» της υπονόμευσης

Αποκορύφωμα, ωστόσο, στον «ολοκληρωτικό πόλεμο» στα social media αποτέλεσε δημοσίευμα του ιστότοπου 1voice.gr την παραμονή του πρώτου γύρου των εσωκομματικών εκλογών, σύμφωνα με το οποίο η Έφη Αχτσιογλου φαινόταν να έχει αποστείλει γραπτό μήνυμα στον Αλέξη Τσίπρα, ζητώντας του να παραιτηθεί στις 16 Οκτωβρίου, δηλαδή μετά την ενδεχόμενη διπλή ήττα του ΣΥΡΙΖΑ στις δημοτικές εκλογές.

Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα


Το «δημοσίευμα» έκανε τάχιστα το γύρο του Διαδικτύου, με την κ. Αχτσιόγλου να παραδέχεται την επομένη των εκλογών ότι «διαπότισε» αρκετό κόσμο στον ΣΥΡΙΖΑ, προχωρώντας σε εξώδικο κατά του μέσου. Μάλιστα, σε ειδικό βίντεο προς τους φίλους της, αλλά και την κοινή γνωμη έκανε λόγο για «αθλιότητα», προσθέτοντας πως «ήμουν ο άνθρωπος που δούλευε μέχρι την τελευταία ημέρα δίπλα στον Αλέξη Τσίπρα, με απόλυτη εμπιστοσύνη και αφοσίωση. Το ξέρουν και οι συκοφάντες αυτό. Είμαι αποφασισμένη να χρησιμοποιήσω όλα τα μέσα που μου δίνει ο νόμος απέναντί τους». Ωστόσο, η κ. Αχτσιογλου παρατήρησε δημόσια, μιλώντας στο OPEN, ότι η σιωπή του Αλέξη Τσίπρα απέναντι στα «σενάρια» υπονόμευσης του «εργαλειοποιειται» από τον συνυποψήφιο της, Στέφανο Κασσελάκη.

Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα


Πυροσβεστικό ρόλο, στο ενδιάμεσο, έχει διαδραματίσει στην νευρική κρίση του ΣΥΡΙΖΑ στα κοινωνικά δίκτυα ο Θανασης Καρτερός, καθώς ο στενός συνεργάτης του Αλέξη Τσίπρα παρεμβαίνει σε στιγμές… εσωκομματικού δράματος, «ερμηνεύοντας» τη σκέψη του Αλέξη Τσίπρα. Τελευταίο δείγμα, η παρέμβαση του με τίτλο «Θέλουν γιατρό, όχι τον Τσίπρα», όπου σημειώνει πως «θα έπρεπε όλοι να προστατεύσουν τον Τσίπρα. Να αναλάβουν τις ευθύνες τους και όχι να προστρέχουν σ’ αυτόν για τις ασχήμιες. Η σιωπή του εξάλλου μιλάει πολύ καθαρά αν ξέρουν να ακούνε».

Το γεγονός, ωστόσο, ότι η Εφη Αχτσιογλου κατήγγειλε από το βήμα του Διαρκούς Συνεδρίου του κόμματος την «έκρηξη τοξικής αρρενωπότητας», αλλά και την «προσπάθεια να με παρουσιάσουν ως τον άνθρωπο της διαπλοκής μέσα στον ΣΥΡΙΖΑ, από διάφορα σοσιαλμιντιακά και μιντιακά κέντρα, με προσβάσεις και μέσα στο κόμμα δεν με έκανε να αλλάξω γνώμη», όπως είπε, σε συνέχεια και της ιστορίας της υπονόμευσης μέσω… sms, σήμανε το σκληρό ροκ και από τους εσωκομματικούς της υποστηρικτές, με τον Πάνο Σκουρλέτη να ζητά την παρέμβαση του Αλέξη Τσίπρα μέχρι την Κυριακή, για να αποκρυσταλλωθεί το τοπίο.

«Μπούλινγκ» πανταχόθεν

Στο έκρυθμο κλίμα στα κοινωνικά δίκτυα έχουν συμβάλλει και οι πυκνές αναρτήσεις του Βουλευτή Χανίων, Παύλου Πολάκη, ο οποίος απάντησε χθες στις αιτιάσεις της Έφης Αχτσιόγλου πως «ματαιοπονείς», σχολιάζοντας μάλιστα κάτω από τις αναρτήσεις άλλων στελεχών στα κοινωνικά δίκτυα, όπως της πρώην Υφυπουργού και υποστηρίκτριας της Έφης Αχτσιογλου, Ελευθερίας Χατζηγεωργίου.

Στην «ζούγκλα» των trolls  του ΣΥΡΙΖΑ: Τα κομματικά ΜΜΕ, οι ανώνυμοι influencers και ο πόλεμος για τη διαδοχή Τσίπρα


Η τοξική ατμόσφαιρα, που βαραίνει μέρα με την ημέρα όλο και περισσότερο ενόψει του επαναληπτικού γύρου, αποτυπώνεται στα πρόσφατα δημοσιεύματα της «Εφημερίδας των Συντακτών», όπου γίνεται λόγος για «αρουραίους του Διαδικτύου», αναφέροντας για παράδειγμα, για τον Νίκο Μωραΐτη πως «πυροδότησε το κλίμα μία μέρα πριν από τις εκλογές με την ανατριχιαστική φράση: «Αύριο δεν ψηφίζουμε απλώς. Κάνουμε φασίνα, ξαράχνιασμα και αποπαρασίτωση».

«Πρόκειται ακριβώς για τις φράσεις που χρησιμοποιούσαν οι ναζί για τους Εβραίους, οι οποίοι παρομοιάζονταν με μολυσματικές κατσαρίδες και ψύλλους που αντιμετωπίζονται με «αποπαρασίτωση» ή με τσουκνίδες που «ξεριζώνονται» ή με δέντρα που θέλουν «κλάδεμα», με αποστήματα που χρήζουν «καυτηριασμού». Την ίδια φράση είχε χρησιμοποιήσει ο ίδιος και σε ακόμα μία ανάρτησή του χαρακτηρίζοντας «φίδια» και «τρωκτικά» εσωκομματικούς αντιπάλους του κ. Κασσελάκη» επισήμανε το δημοσίευμα, με τον γνωστό στιχουργό να δηλώνει «σε σοκ», διαβάζοντας τις γραμμές του. Την ίδια στιγμή ο Ευκλείδης Τσακαλώτος σε συνέντευξή του στον ΑΝΤ1 σημείωσε πως κάποιοι που στηρίζουν τον κ. Κασσελάκη λένε ότι «πρέπει να ξεμπερδέψουμε με τις αράχνες και τα παράσιτα». Όπως είπε πρόκειται για μία φασιστική ορολογία και θα πρέπει να τους καταγγείλει.

Δίνοντας, εν τω μεταξύ, συνέχεια στα σχετικά δημοσιεύματα, σε σημερινό άρθρο της «ΕΦΣΥΝ» με τίτλο «ποιος φοβάται την Έφη Αχτσιόγλου;» ο Στέφανος Κασσελάκης αποκαλείται «θείος από το Σικάγο», προσθέτοντας ότι εμφανίστηκε «για να "σώσει" το κόμμα. Από ποιον να το "σώσει"; Μα από την Αριστερά», ενώ σε άλλο σχόλιο αναφέρεται πως «Θα το πω το κρίμα μου: Εγώ το παιδί το συμπαθώ και ας τον λένε Κεν, αρσενική Μπάρμπι και Κάπτεν Αμέρικα. Είναι νέος, ωραίος (αφήνουμε το αυτοδημιούργητος στην άκρη πού να το ψάχνεις τώρα) έχει έναν καλά σύντροφο και αγαπιούνται, ένα σκυλάκι μεγαλόσωμο και μαλλιαρό, έχει και ένα άλλο αν δεν κάνω λάθος, τουλάχιστον έχει φωτογραφηθεί με διάφορα σκυλάκια». «Έχει φωτογραφηθεί και με γατάκι, ένα μαυρούλι προς το γκρι. Και ήταν και πολύ ευγενικός με τον ντελιβερά της Wolt που παρήγγειλε πίτσες, που δεν τον ήξερε ο καημένος ο ντελιβεράς γιατί όλη μέρα δουλεύει μας είπε, φαίνεται δεν έχει TikTok ή ζει κάτω από μια πέτρα, τι φάση οι ντελιβεράδες, δηλαδή δεν συζητάνε για τον Κασσελάκη στα διαλείμματα της δουλειάς, πού ζουν;», διερωτάται σχετικά η συντάκτρια.

Παραιτήσεις στο «Κόκκινο»

Παρενέργειες, ωστόσο, φέρεται να προκαλεί το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου των εσωκομματικών εκλογών και στην περίπτωση του ραδιοφωνικού σταθμού «Στο Κόκκινο», καθώς ηλεκτρισμένη περιγράφεται η ατμόσφαιρα μεταξύ των συντελεστών του σταθμού. Ακόμη και αν κάποιες αποφάσεις είχαν ληφθεί από καιρό, όπως στην περίπτωση της γνωστής δημοσιογράφου, Βούλας Κεχαγιά, η οποία είχε δρομολογηθεί, κατά πληροφορίες, να ολοκληρώσει τη συνεργασία της με το μέσο στο τέλος του μήνα, ερωτηματικά, ωστόσο, προκάλεσε η απόφαση της να παραιτηθεί αιφνιδιαστικά προχθές Τρίτη, ιδίως όταν φημίζεται για την επαγγελματική της συνέπεια. Να σημειωθεί ότι είχαν προηγηθεί δηκτικά σχόλια για την υποψηφιότητα Κασσελάκη από τον συμπαρουσιαστή της, Νίκο Σβέρκο. 


Ειδήσεις σήμερα

Βίντεο-ντοκουμέντο: «Τσαντάκιας» σπρώχνει γυναίκα και την παρασύρει με το όχημά του

Βίντεο: «Ηρωίδα» φώναξαν στην κηδεία της υποναυάρχου Γλυκερίας Μεμεκίδου που σκοτώθηκε στη Λιβύη - Με την ελληνική σημαία η σορός για την κηδεία


«Η μυρωδιά της κάνναβης τράβηξε σαν "μαγνήτης" τα πρόβατα» λέει o γεωπόνος της επιχείρησης στη Μαγνησία
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης