Αντισυνταγματική η «ασυλία» στα μέλη του ΤΧΣ
16.07.2013
14:15
Ενστάσεις και επιφυλάξεις εκφράζονται για το άρθρο που επιβάλλει οικονομικό παρατηρητήριο στους ΟΤΑ και για την δυνατότητα που παρέχεται στους υπουργούς να αποφασίζουν ποιες δομές και κλάδοι υπαλλήλων καταργούνται
Θέμα αντισυνταγματικότητας στην διάταξη που παρέχει αστική και ποινική ασυλία στα μέλη του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας εγείρει το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής στην πολυσέλιδη έκθεσή του για την συνταγματική ορθότητα των άρθρων του πολυνομοσχεδίου.
Επιπροσθέτως, ενστάσεις και επιφυλάξεις εκφράζονται για το άρθρο που επιβάλλει οικονομικό παρατηρητήριο στους ΟΤΑ καθώς επίσης και για την δυνατότητα που παρέχεται στους υπουργούς να αποφασίζουν ποιες δομές και κλάδοι υπαλλήλων καταργούνται.
Πιο αναλυτικά, για το άρθρο 74 που αφορά στην παροχή ασυλίας, αστική και ποινική, στα μέλη του ΤΧΣ, το συμβούλιο επισημαίνει ότι θα ήταν σκόπιμο να προσδιορίζονται σαφώς οι σχετικοί κανόνες επιμελούς διαχείρισης και προσθέτει «εγείρει προβληματισμό, σε σχέση και µε το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγµατος, η, άνευ ειδικής αιτιολόγησης στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει τη σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, προτεινόμενη διαφορετική μεταχείρισή τους, ενόψει και του αμιγώς ιδιωτικού χαρακτήρα του Ταμείου (άρθρο 1 του ν.3864/2010)».
Υπενθυμίζεται ότι τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και βουλευτές της ΝΔ έχουν ζητήσει να αποσυρθεί το κομμάτι της ασυλίας των ποινικών ευθυνών – τροποποίηση που ήδη έχει ανακοινωθεί από χθες ότι θα κάνει σήμερα η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.
Στο άρθρο 76 – που αφορά στο Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ – άρθρο για το οποίο έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους οι τοπικοί άρχοντες – στην έκθεση επισημαίνεται ότι η προτεινόμενη ρύθμιση εγείρει προβληματισμό για το εάν οδηγεί σε περιορισμό ή κάμψη της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ.
Τα μέλη του συμβουλίου προσθέτουν δε ότι οι ΟΤΑ έχουν τεκμήριο αρμοδιότητας επί των τοπικών υποθέσεων, το οποίο θεμελιώνεται απευθείας από το Σύνταγμα και αυτοτέλεια των τοπικών τους αρχών, οι οποίες εποπτεύονται από την κεντρική διοίκηση μόνο ως προς τη νομιμότητα των πράξεων ή παραλείψεων τους και όχι προς την σκοπιμότητά τους και αναφέρουν συγκεκριμένα ότι «Οι παρεμβάσεις δεν φαίνεται να συνάδουν με τις εγγυήσεις του άρθρου 102 του Συντάγματος».
Επιπροσθέτως, ενστάσεις και επιφυλάξεις εκφράζονται για το άρθρο που επιβάλλει οικονομικό παρατηρητήριο στους ΟΤΑ καθώς επίσης και για την δυνατότητα που παρέχεται στους υπουργούς να αποφασίζουν ποιες δομές και κλάδοι υπαλλήλων καταργούνται.
Πιο αναλυτικά, για το άρθρο 74 που αφορά στην παροχή ασυλίας, αστική και ποινική, στα μέλη του ΤΧΣ, το συμβούλιο επισημαίνει ότι θα ήταν σκόπιμο να προσδιορίζονται σαφώς οι σχετικοί κανόνες επιμελούς διαχείρισης και προσθέτει «εγείρει προβληματισμό, σε σχέση και µε το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγµατος, η, άνευ ειδικής αιτιολόγησης στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει τη σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, προτεινόμενη διαφορετική μεταχείρισή τους, ενόψει και του αμιγώς ιδιωτικού χαρακτήρα του Ταμείου (άρθρο 1 του ν.3864/2010)».
Υπενθυμίζεται ότι τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και βουλευτές της ΝΔ έχουν ζητήσει να αποσυρθεί το κομμάτι της ασυλίας των ποινικών ευθυνών – τροποποίηση που ήδη έχει ανακοινωθεί από χθες ότι θα κάνει σήμερα η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.
Στο άρθρο 76 – που αφορά στο Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ – άρθρο για το οποίο έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους οι τοπικοί άρχοντες – στην έκθεση επισημαίνεται ότι η προτεινόμενη ρύθμιση εγείρει προβληματισμό για το εάν οδηγεί σε περιορισμό ή κάμψη της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ.
Τα μέλη του συμβουλίου προσθέτουν δε ότι οι ΟΤΑ έχουν τεκμήριο αρμοδιότητας επί των τοπικών υποθέσεων, το οποίο θεμελιώνεται απευθείας από το Σύνταγμα και αυτοτέλεια των τοπικών τους αρχών, οι οποίες εποπτεύονται από την κεντρική διοίκηση μόνο ως προς τη νομιμότητα των πράξεων ή παραλείψεων τους και όχι προς την σκοπιμότητά τους και αναφέρουν συγκεκριμένα ότι «Οι παρεμβάσεις δεν φαίνεται να συνάδουν με τις εγγυήσεις του άρθρου 102 του Συντάγματος».
Σε σχέση με το άρθρο 90 που προβλέπει τη διαθεσιμότητα, στην έκθεση εκφράζεται αντίρρηση για την γενική εξουσιοδότηση που δίνεται σε υπουργούς να καταργούν θέσεις ανά κατηγορία κλάδο, ή ειδικότητα σε υπουργεία, και λοιπές δομές του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, και επισημαίνεται ότι για να είναι συνταγματική επιτρεπτή η νομοθετική εξουσιοδότηση πρέπει να είναι ειδική και ορισμένη.
Ειδικότερα, δε για την σύσταση ή κατάργηση θέσεων σε ΟΤΑ α και β βαθμού, σημειώνεται ότι αυτό συνιστά περιορισμό ή κάμψη της αυτοτέλειας των δήμων.
Ειδικότερα, δε για την σύσταση ή κατάργηση θέσεων σε ΟΤΑ α και β βαθμού, σημειώνεται ότι αυτό συνιστά περιορισμό ή κάμψη της αυτοτέλειας των δήμων.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr