Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε ο Μητρόπουλος για την υπόθεσή του
15.10.2013
23:13
Ζητούσε να μάθει από τον υφυπουργό Οικονομικών αν το θέμα του 1 εκατ. ευρώ έχει παραγραφεί
Τις δυνατότητες που του παρέχει η βουλευτική ιδιότητα εκμεταλλεύτηκε ο κ. Αλέξης Μητρόπουλος προκειμένου να δώσει λύση στις φορολογικές του εκκρεμότητες οι οποίες όπως εκτιμά το ΣΔΟΕ ανέρχονται σε 1.000.000 ευρώ.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου κατέθεσε «φωτογραφική» ερώτηση προς τον υφυπουργό Οικονομικών και αρμόδιο για θέματα φορολογίας Γιώργο Μαυραγάνη. Αντικείμενο της ερώτησης, όπως φαίνεται από το έγγραφο που φέρει το λογότυπο του ΣΥΡΙΖΑ και ημερομηνία 3.6.2013, ήταν η προσωπική του φορολογική «περιπέτεια». Σύμφωνα πάντα με το έγγραφο ο κ. Μητρόπουλος παραδέχεται πως το ΣΔΟΕ (ΥΣΕ 1208/21-5-2013) διενεργεί έλεγχο «για το ποσό (δικηγορική αμοιβή) που εισπράχθηκε το 1999 στο εξωτερικό, επαναπατρίστηκε με τον ν.3259/2004 (αρθρο 38) και δηλώθηκε στη φορολογική χρήση του έτους εισαγωγής (2005)».
Δείτε την ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ο κ. Μητρόπουλος εισέπραξε το 1999, 1 εκατ. ευρώ στο εξωτερικό, το επαναπάτρισε το 2005 με τον ευνοϊκό νόμο Αλογοσκούφη και το δήλωσε την ίδια χρονιά στην εφορία. Πέραν αυτών, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι δεν επικαλείται την φορολογική του συνέπεια για να αποδείξει ότι είναι «άδικος» ο έλεγχος, αλλά υπουργική εγκύκλιο η οποία – όπως υποστηρίζει – καθιστά «παραγεγραμμένο (μη ελεγκτέο) το έτος 1999 (χρήση) και β) παρέχει απόλυτη φορολογική ασυλία από κάθε έλεγχο στα επαναπατριζόμενα κεφάλαια μετά την καταβολή του προβλεπόμενου φόρου».
Υπό αυτά τα δεδομένα ζητά από τον υπουργό να τον ενημερώσει τι ακριβώς ισχύει: «είναι παραγεγραμμένο ή όχι το 1999…;».
Η ιστορία όμως δεν σταματά εδώ καθώς ο κ. Μητρόπουλος έφερε την ερώτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής προκειμένου να λάβει προφορικές υπουργικές απαντήσεις.
Το εντυπωσιακό δε είναι ότι ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, απευθυνόμενος προς τον κ. Μαυραγάνη τον κάλεσε να δει «με προσοχή το θέμα» καθώς όπως είπε «υποκρύπτεται και πολιτική δίωξη». Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός του ξεκαθάρισε ότι «κατ’ αρχάς θα ήθελα να είμαι αρκετά σαφής για το θέμα των πολιτικών διώξεων. Δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια στη σκέψη αυτής της Κυβέρνησης αυτή η ορολογία. Είμαι πολύ κατηγορηματικός, διότι η δημοκρατία επιβάλλει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί στο τι λέμε. Δεύτερον, ήμουν σαφής. Οδηγίες και εγκύκλιοι έχουν δοθεί από το Υπουργείο και όπως σας είπα, από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων η οποία είναι η αρμόδια για να καθοδηγεί τις Υπηρεσίες, όπως προβλέπει πλέον η νομοθεσία».
Αναλυτικά, τα επίσημα πρακτικά της συνεδρίασης στην Βουλή έχουν ως εξής:
ΑΛΕΞΙΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, σύμφωνα με την πολ.1033, εγκύκλιο του Υπουργείου σας, θεωρείται ως αμετάκλητα παραγεγραμμένο το έτος 1999. Θεωρείται πως όσοι εισήγαγαν κεφάλαια με το νόμο περί επαναπατρισμού, δεν υποβάλλονται σε κανένα φορολογικό έλεγχο, δεν έχουν υποπέσει σε κανένα φορολογικό αδίκημα.
Σε άλλη εγκύκλιο της 15ης Αρμόδιας Διεύθυνσης του υπουργείου σας αναφέρεται ότι το έτος 1999 είναι έτος αμετάκλητα παραγεγγραμένο για όσους έχουν κάνει δήλωση και για όσους δεν έχουν υποπέσει σε φορολογικά αδικήματα.
Όπως, όμως ξέρετε, η Υπηρεσία, το ΣΔΟΕ –την ξέρετε την υπόθεση- έχει κοινοποιήσει και ζητάει δηλώσεις και στοιχεία για το έτος 1999. Και επιμένει ότι για τον πολίτη που έχει εισαγάγει χρήματα με το ν. 3259/2004, το νόμο Αλογοσκούφη, πρέπει να γίνει έλεγχος για τα ποσά τα οποία εισήχθησαν, φορολογήθηκαν, φορολογήθηκαν άπαξ, φορολογήθηκαν δις και δηλώθηκαν στη δήλωση του πολίτη του έτους εισαγωγής.
Παρά ταύτα, η Οικονομική Υπηρεσία, την οποία ελέγχετε, επιμένει, ενώ σύμφωνα με τη 1033 όσοι είναι στη λίστα Λαγκάρντ και όσοι εξήγαγαν χρήματα κατά τη διετία του μνημονίου και τα έφεραν πάλι στην Ελλάδα, δύνανται να δικαιολογήσουν και ακόμη και με λίστες γάμου! Σας διαβάζω: Δύνανται να δικαιολογήσουν και ποσά, εκπρόθεσμες δωρεές κ.λπ. και δεν υπάγονται ούτε σε κάποιον έλεγχο και θεωρείται ότι τα επαναπατρισθέντα κεφάλαια, κατά τον τρόπο που περιγράφεται στη 1033, δεν υπάγονται σε κανέναν απολύτως έλεγχο.
Ζητάω την προστασία για πολίτες, διότι ενώ κραυγαλέα δεν φορολογούνται όσοι υπήχθησαν σε αυτή τη δική σας πολ.1033, καλούνται για το έτος 1999 και το έτος 1998 να δηλώσουν τις νόμιμες απολαβές τους τις οποίες έχουν δηλώσει.
Υπ’ αυτήν την έννοια, κύριε Υπουργέ, σας παρακαλώ για τα εξής:
Πρώτον, να εκδώσετε εγκύκλιο με την οποία να διευκρινίζει η Υπηρεσία σας -όπως έχει κάνει σε άλλα θέματα- τι ακριβώς συμβαίνει για το έτος 1999.
Και, δεύτερον, να υπάρξει μια δέσμευση -την οποία και στην τηλεόραση έκανε προχθές ο αξιότιμος κ. Θεοχάρης- ότι σε κανέναν έλεγχο δεν υπάγεται όποιος νομίμως επαναπάτρισε κεφάλαια κατά την κείμενη νομοθεσία. Θέλουμε τη σαφή σας δέσμευση. Ξέρετε σε τι ακριβώς αναφέρομαι.
Υπ’ αυτήν την έννοια πρέπει να προστατέψει το Κοινοβούλιο πολίτες που έχουν υποστεί αυτού του είδους τους ελέγχους.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ορίστε, κύριε Υφυπουργέ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά να απαντήσετε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Βουλευτά, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, το δικαίωμα του δημοσίου για την κοινοποίηση φύλλου ελέγχου δεν μπορεί να γίνει μετά την πάροδο πενταετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση δήλωσης. Το δικαίωμα του δημοσίου για την επιβολή του φόρου παραγράφεται μετά την πάροδο πενταετίας. Εφόσον έχει υποβληθεί φορολογική δήλωση, το δικαίωμα του δημοσίου παρατείνεται για δύο ακόμα έτη σε ειδικές περιπτώσεις, όπως είναι, παραδείγματος χάριν, τα πλαστά και εικονικά φορολογικά στοιχεία. Αυτό προβλέπεται στις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 3091/2002.
Επίσης, το δικαίωμα του δημοσίου για τη διενέργεια συμπληρωματικής φορολογικής εγγραφής παραγράφεται μετά την πάροδο δεκαετίας στις περιπτώσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 68 του ν.2238/1994. Αν δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή δήλωση απόδοσης παρακρατούμενων φόρων ή δήλωση του φόρου εισοδήματος του άρθρου 64, το δικαίωμα του δημοσίου να κοινοποιήσει το φύλλο ελέγχου ή την πράξη καταλογισμού του φόρου του άρθρου 64 του ν.2238/1994 παραγράφεται μετά την πάροδο δεκαπέντε ετών από τη λήξη της προθεσμίας για την επίδοση της δήλωσης.
Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, με τις διατάξεις των άρθρων 11 του ν.3513/2006, 29 του ν.3697/2008, 10 του ν.3790/2009, 82 του ν.3842/2010, 12 του ν. 3888/2010, και 18 του ν. 4098/2012 παρατάθηκαν διαδοχικά οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεις επιβολής φόρων, τελών και εισφορών μέχρι 31/12/2013.
Σχετικές οδηγίες όσον αφορά στο δικαίωμα του δημοσίου για την έκδοση καταλογιστικών πράξεων έχουν δοθεί επανειλημμένα από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου.
Πρόσφατα δόθηκαν σχετικές οδηγίες με διαταγή του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, στις 22 Μαΐου 2013.
Γενικά σημειώνω ότι η έκδοση εγκυκλίων και οδηγιών ανήκει στην αρμοδιότητα του ανεξάρτητου Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, εάν το δικαίωμα του δημοσίου για την κοινοποίηση φύλλων ελέγχου έχει παραγραφεί ή όχι ή για την εφαρμογή ή μη των οικείων φορολογικών διατάξεων, αρμόδια να κρίνει είναι σε κάθε περίπτωση η ελέγχουσα Υπηρεσία η οποία χειρίζεται τον οικείο φάκελο και γνωρίζει τα πραγματικά παραστατικά της εκάστοτε υπόθεσης.
Θα ήθελα, δε, να τονίσω ότι η πολιτική ηγεσία -και το γνωρίζετε ως νομικός που είστε- δεν μπορεί να επέμβει σε οποιονδήποτε έλεγχο. Και αυτό, νομίζω, ότι είναι κάτι το οποίο τηρούμε απαρέγκλιτα.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Εμείς ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Κύριε Μητρόπουλε, έχετε το λόγο.
ΑΛΕΞΙΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Σας έθεσα το ερώτημα και ως καθηγητής του Δικαίου και ως υπεύθυνος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για το νομοθετικό έργο και σας ζητώ να προστατεύσουμε το κύρος και Βουλευτών.
Πρώτον, σας ζήτησα να μας πείτε εάν το έτος 1999 έχει παραγραφεί και πριν και αν στη δική σας εγκύκλιο, «Ελληνική Δημοκρατία, Υπουργείο Οικονομίας, Οικονομικών, σελίδα 1», της 15ης Διευθύνσεως, τα βιβλία και στοιχεία των χρήσεων μέχρι και το 1999, οικονομικό έτος 2000 -γι’ αυτά σας ρωτώ- για τα οποία παραγράφηκε το δικαίωμα του δημοσίου για επιβολή φόρου ή έχει λήξει, μπορούν να καταστραφούν.
Δεύτερον, έχουμε την προχθεσινή εγκύκλιό σας, τη 1033, η οποία αναφέρει ότι επιτρέπεται η υποβολή εκπρόθεσμης συμπληρωματικής δήλωσης στο πρώτο μη παραγεγραμμένο οικονομικό έτος 2001. Τι σημαίνει ότι όσοι εξήγαγαν χρήματα τη διετία του μνημονίου, εισήγαγαν χρήματα, μπορούν με δωρεές και με δάνεια εικονικά να δικαιολογήσουν αυτά τα οποία τους χαρίζετε;
Και μου λέτε ότι το Κοινοβούλιο, εσείς, δεν μπορείτε να αποφανθείτε εάν η νομοθεσία λέει το ένα ή το άλλο και αν ο ν.3259, ο νόμος Αλογοσκούφη για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων, δεν παρέχει φορολογική ασυλία για τα χρήματα τα οποία επαναπατρίστηκαν; Τι σημαίνει ότι αυτοί της λίστας Λαγκάρντ και της δικής σας εγκυκλίου, της 1033, και όλοι οι άλλοι θα έχουν φορολογική ασυλία;
Κύριε Υπουργέ, υποκρύπτεται και πολιτική δίωξη. Να το δείτε με προσοχή το θέμα. Τι σημαίνει η αλληλουχία των ρυθμίσεων που αναφέρατε σήμερα εδώ; Το 1999 και το 1998 είναι ή όχι παραγεγραμμένα; Μπορεί να ταλαιπωρηθούν πολίτες, ενώ έχουν ήδη αμετάκλητα παραγραφεί όλα τα ζητήματα; Ξέρετε την περίπτωση, έχει ενημερωθεί το Γραφείο του κυρίου Πρωθυπουργού. Παλαιότερα ο αείμνηστος Παπανδρέου είχε εγκαλέσει και πολιτικούς αντιπάλους ότι εμπλέκονται στην τρομοκρατία. Ο Σημίτης ζήτησε να γίνει έλεγχος από τότε που βγήκαν από τη φυλακή.
Πρέπει να πείτε τώρα εδώ, στη Βουλή εάν μπορεί να γίνει έλεγχος για χρήματα τα οποία επαναπατρίστηκαν, δηλώθηκαν, φορολογήθηκαν. Τι σημαίνει «αδυνατεί το Υπουργείο να το πράξει αυτό»; Ως καθηγητής Δικαίου, ως μέλος του Κοινοβουλίου και ως υπεύθυνος νομοθετικού έργου παρακαλούμε να είστε πιο σαφής.
Θα επανέλθω και για την εγκύκλιο 1033 και θα ζητήσω να μας πείτε ποιοι εξήγαγαν, ποιοι εισήγαγαν, πολιτικοί, δημοσιογράφοι, οι οποίοι μάλιστα είχαν ειδοποιήσει κάποιους από εμάς πως ενδέχεται να γίνει φορολογική δίωξη αργότερα, διότι ξέρουμε ότι έχουν ελεγχθεί και δεν έχουν πληρώσει πρόσωπα του δημοσίου βίου, ενώ υπάρχει διακριτή, άνιση, παράνομη μεταχείριση.
Υπό αυτήν την έννοια θα υποβάλω πάλι την ερώτηση αυτή, εάν σήμερα στη δευτερολογία σας δεν πείτε με σαφήνεια επιστημονική και εποπτική μιας υπηρεσίας τι ακριβώς συμβαίνει με αυτά τα δύο ερωτήματα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Βουλευτά, κατ’ αρχάς θα ήθελα να είμαι αρκετά σαφής για το θέμα των πολιτικών διώξεων. Δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια στη σκέψη αυτής της Κυβέρνησης αυτή η ορολογία. Είμαι πολύ κατηγορηματικός, διότι η δημοκρατία επιβάλλει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί στο τι λέμε.
Δεύτερον, ήμουν σαφής. Οδηγίες και εγκύκλιοι έχουν δοθεί από το Υπουργείο και όπως σας είπα, από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων…
ΑΛΕΞΙΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ας κατατεθούν και εδώ, κύριε Υπουργέ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών): …η οποία είναι η αρμόδια για να καθοδηγεί τις Υπηρεσίες, όπως προβλέπει πλέον η νομοθεσία.
Και σας είπα ότι και προσφάτως, στις 22 Μαΐου του 2013, δόθηκαν οδηγίες, οι οποίες υπάρχουν στις Υπηρεσίες και σε αυτές ακριβώς αναφέρονται οι διάφορες προϋποθέσεις και το πλαίσιο που σας είπα σχετικά με τις παραγραφές.
Συνεπώς νομίζω ότι το θέμα, ως προς τις παραγραφές, έχει ξεκαθαριστεί από πλευράς των κεντρικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Εσόδων. Έχουν δοθεί σαφέστατες, ξεκάθαρες οδηγίες και βάσει αυτών των οδηγιών πορεύονται και οι Υπηρεσίες.
Ευχαριστώ πάρα πολύ.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr