Αντιπολίτευση κατά κυβέρνησης και κατασκευαστών για τα «χρυσά» διόδια
Αντιπολίτευση κατά κυβέρνησης και κατασκευαστών για τα «χρυσά» διόδια
Το ΠΑΣΟΚ ζητά άμεση εφαρμογή χιλιομετρικής χρέωσης - Ο πρώτος αντάρτης από ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ: «Χαρίζετε στους εργολάβους τα πάντα... εξωφρενικές οι αυξήσεις διοδίων» - ΑΝΕΛ: «Σούπερ σκάνδαλο» - ΔΗΜΑΡ: «Το βάρος μεταφέρεται στο χρήστη»
Με επείγουσες κοινοβουλευτικές διαδικασίες προωθείται το νομοσχέδιο για την επανέναρξη της κατασκευής τεσσάρων οδικών αξόνων, που θα προκαλέσει και αυξήσεις έως 60% στις τιμές των διοδίων.
Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, το νομοσχέδιο θα πρέπει να έχει ψηφιστεί έως την 10η Δεκεμβρίου 2013, καθώς σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει κίνδυνος απώλειας των κονδυλίων του ΕΣΠΑ.
Υπό αυτά τα δεδομένα, η επεξεργασία των συμβάσεων από τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή, ώστε την ερχόμενη Δευτέρα ή Τρίτη να κυρωθεί από την Ολομέλεια.
Πάντως, το σύνολο της αντιπολίτευσης χαρακτήρισε σκανδαλώδεις τους όρους των συμβάσεων που επιβαρύνουν μονομερώς τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των εταιρειών κατασκευής και επισήμαναν, μεταξύ άλλων, ότι δεν θα συνηγορήσουν «σε ένα σούπερ σκάνδαλο που προωθείται με εξπρές διαδικασίες».
Αναφορικά με τα διόδια, επιτέθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου, επισημαίνοντας ότι προστατεύει τους εργολάβους και μετακυλίει το βάρος στους πολίτες, ενώ ακόμα και ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ εξήγησε ότι πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα ο μηχανισμός χιλιομετρικής χρέωσης (σ.σ. αντίτιμο διοδίων ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει ο οδηγός)
Ειδικότερα, ο εισηγητής της ΝΔ Δημήτρης Τσουμάνης μίλησε για έργο που θέτει σε λειτουργία την οικονομία. Σημείωσε ότι οι αποζημιώσεις των προηγούμενων συμβάσεων θα επιβαρύνει τα δημόσια ταμεία από ένα έως δύο δισ. ευρώ, υποστήριξε όμως ότι «η επαναδημοπράτηση τον έργων θα ήταν πιο ακριβή».
Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, το νομοσχέδιο θα πρέπει να έχει ψηφιστεί έως την 10η Δεκεμβρίου 2013, καθώς σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει κίνδυνος απώλειας των κονδυλίων του ΕΣΠΑ.
Υπό αυτά τα δεδομένα, η επεξεργασία των συμβάσεων από τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή, ώστε την ερχόμενη Δευτέρα ή Τρίτη να κυρωθεί από την Ολομέλεια.
Πάντως, το σύνολο της αντιπολίτευσης χαρακτήρισε σκανδαλώδεις τους όρους των συμβάσεων που επιβαρύνουν μονομερώς τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των εταιρειών κατασκευής και επισήμαναν, μεταξύ άλλων, ότι δεν θα συνηγορήσουν «σε ένα σούπερ σκάνδαλο που προωθείται με εξπρές διαδικασίες».
Αναφορικά με τα διόδια, επιτέθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου, επισημαίνοντας ότι προστατεύει τους εργολάβους και μετακυλίει το βάρος στους πολίτες, ενώ ακόμα και ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ εξήγησε ότι πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα ο μηχανισμός χιλιομετρικής χρέωσης (σ.σ. αντίτιμο διοδίων ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει ο οδηγός)
Ειδικότερα, ο εισηγητής της ΝΔ Δημήτρης Τσουμάνης μίλησε για έργο που θέτει σε λειτουργία την οικονομία. Σημείωσε ότι οι αποζημιώσεις των προηγούμενων συμβάσεων θα επιβαρύνει τα δημόσια ταμεία από ένα έως δύο δισ. ευρώ, υποστήριξε όμως ότι «η επαναδημοπράτηση τον έργων θα ήταν πιο ακριβή».
Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, η κυρία Ευγενία Ουζουνίδου χαρακτήρισε τις συμβάσεις «επιζήμιες για το Ελληνικό Δημόσιο», επισήμανε τον κίνδυνο να αιτηθούν οι παραχωρησιούχοι νέες αποζημιώσεις, γι' αυτό και ζήτησε ρητή διάταξη που να προστατεύει το Δημόσιο.
Υποστήριξε ότι δεν επιτεύχθηκε ο αναλογικός επιμερισμός του ρίσκου, καθώς «τις ζημιές τις φορτώνεται το Δημόσιο, ενώ στο ευνοϊκό σενάριο τα κέρδη μοιράζονται υπερ των εταιρειών... Το Δημόσιο χρηματοδοτεί χωρίς αντάλλαγμα -3,5 δισ. ευρώ δίνει, όταν στις αρχικές συμβάσεις ήταν 2,3 δισ. ευρώ...».
Τέλος, επισήμανε: «Ανακοινώσατε, την τρομακτική αύξηση έως και 60% στα διόδια, με συνέπεια για να πάμε στη Θεσσαλονίκη, να χρειαστούμε 56 ευρώ, όταν οι συμβάσεις προέβλεπαν ότι θα γίνουν αυξήσεις, με την προϋπόθεση ότι θα γίνουν οι δρόμοι. Οι εταιρείες όμως εισπράττουν διόδια από το 2008, χωρίς να εκτελούν έργα και τώρα συμφωνήσατε να ισχύσουν όλες οι αυξήσεις που προέβλεπαν οι συμβάσεις, χωρίς όμως να είναι εκτελεσμένα τα έργα. Είναι εξωφρενικό, τώρα που το εισόδημα του λαού με την πολιτική σας έχει μειωθεί στο 50%, να υποχρεώνετε τους πολίτες να πληρώσουν βασιλικά διόδια».
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Χρήστος Γκόκας, μίλησε για «έργα εθνικής σημασίας και επανεκκίνησης οικονομίας», στο θέμα όμως της τιμής των διοδίων είπε: «Η αύξηση συμμετοχής του Δημοσίου στο κόστος έργων είναι θέμα και πρέπει να δούμε με τι αντισταθμίζεται. Θεωρώ ότι αντισταθμίζεται από πολλαπλασιαστικά οφέλη κατασκευής. Δεν αλλάζει κάτι αναφορικά με τα διόδια σε σχέση με την αρχική σύμβαση. Θα όμως πρέπει να δούμε την εφαρμογή χιλιομετρικής χρέωση».
Ο κ. Κώστας Γιοβανόπουλος μίλησε για συμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί από «το χορευτή υπουργό της ΝΔ κ. Σουφλιά με τιμές πρό κρίσης και καλούμαστε τώρα να τις καταβάλλουμε εν μέσω κρίσης».
Μίλησε για «παιχνίδια εθνικών εργολάβων» και επικαλέστηκε έκθεση της ΕΕ, σύμφωνα με την οποία στην Ελλάδα η αδιαφάνεια χαρακτηρίζει τις συμβάσεις Δημοσίου και εργολάβων.
Για το θέμα των διοδίων υποστήριξε ότι «οι παραχωρησιούχοι στις πλεονασματικές συμβάσεις πρέπει το υπερβάλλον να το επιστρέψουν, αν όμως δεν καταφέρουν και έχουν χασούρα, αυτό θα πρέπει να το καλύψει το Δημόσιο. Γιατί υποταχθήκατε στις βουλήσεις εργολάβων και αυξάνετε τα διόδια κατά 60%; Οι διαπραγματεύσεις με τους εργολάβους είναι κείμενο στα όρια της φρίκης».
Σημείωσε ακόμη: «Θέλετε να συνηγορήσουμε με εξπρές διαδικασίες σε ένα σούπερ σκάνδαλο», ενώ ανέφερε ότι «στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ είδα στο ΔΣ τον κ. Πανταλάκη της ΑτΕ που έβγαζε τα χρήματα στο εξωτερικό. Είδα στις εταιρείες τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που έχει ζημιές... αυτοί διεκδικούν από τον γονατισμένο ελληνικό λαό και εσείς κατασπαταλάτε το χρήμα με αυτό τον τρόπο».
Η κυρία Ασημίνα Ξηροτύρη (ΔΗΜΑΡ) εξήγησε ότι, προκειμένου το Δημόσιο να καλύψει το ρίσκο των εργολάβων, «μεταφέρει το βάρος στο χρήστη καθώς προχωρά στη μέγιστη αύξηση των τιμών διοδίων και στη Δημιουργία του μέγιστου αριθμού διοδίων».
Τέλος, ο κ. Νίκος Μωραΐτης (ΚΚΕ) κατήγγειλε τις συμβάσεις και επιτέθηκε σε κυβέρνηση και κατασκευαστές για την αύξηση στις τιμές διοδίων.
Απο τους ομιλητές ο κ. Γιώργος Σταθάκης εκτίμησε ότι οι συμβάσεις είναι «εμπροσθοβαρείς υπέρ των ιδιωτικών κεφαλαίων» πως «δεν είναι ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες» υποστηρίζοντας ότι «τα έργα θα ξεκινήσουν θα γίνει ένα μέρος και στο τέλος του 2015 θα έχουν ξεμείνει από χρήματα και θα υπάρξει νέα αναθεώρηση».
Ειδικά για τα διόδια είπε «η απόφαση να αυξηθούν τα διόδια 60% είναι παράλογη εμπορικά. Υποδηλώνει άγχος να πάρουμε χρήματα τα επόμενα δύο ή τρία χρόνια. Κανονικά θα έπρεπε να κρατηθούν χαμηλά για να προσελκύουν». Τέλος εξήγησε ότι δεν είναι δυνατόν τόσο η τιμές κατασκευής όσο και αυτές των διοδίων να υπολογίζονται με κοστολόγια του 2006.
Ο κ. Γιάννης Κουτσούκος επισήμανε ότι η ψήφος του θα εξαρτηθεί από την τοποθέτηση του υπουργού αναφορικά με το έργο Πάτρας – Πύργου.
Ο πρώτος «γαλάζιος» αντάρτης
Από το νομοσχέδιο για την επανεκκίνηση της κατασκευής των οδικών αξόνων φαίνεται ότι θα προέλθει η πρώτη ηχηρή διαφοροποίηση βουλευτή της συγκυβέρνησης αν και τα επιτελεία κοινοβουλίου και Μεγάρου Μαξίμου επικέντρωναν την ανησυχία τους στους πλειστηριασμούς και τον ενιαίο φόρο ακινήτων.
Ειδικότερα, ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Κώστας Κουτσογιαννακόπουλους ξεκαθάρισε ότι δεν θα στηρίξει την σύμβαση για τον Ε65 ενώ κράτησε επιφυλάξεις και για την σύμβαση που αφορά την Ιόνια οδό και αυτό γιατί «για την Φθιώτιδα η κατάσταση είναι αδιανόητη… υπό την αρχή της αναλογικότητας οι πολίτες δέχθηκαν να πληρώνουν για να φτιαχτεί η Ιόνια και ο Ε65 με την προϋπόθεση ότι θα περνούσαν 25 χιλιόμετρα από την Φθιώτιδα. Με έκπληξη όμως διαπιστώσαμε ότι αυτά αποσυνδέονται. Καλούμαι να ψηφίσω ότι ο υπουργός ανά πάσα στιγμή μπορεί να αποφασίσει την μη εκτέλεση του έργου ή τμήματός του και ρωτώ με ποιο ηθικό έρεισμα θα πάω και θα πω πως θα πληρώνουμε αλλά για εμάς δεν θα γίνει τίποτα. Αν εγώ δεν ψηφίζω το δικό μου πως θα ψηφίσω το κουτσούρεμα Πατρας – Τσακώνας. Αδιέξοδη η κατάσταση αλλά ταυτόχρονα και μονόδρομος. Δεν μπορώ να συμπράξω με αυτές τις συνθήκες για το άρθρο 2 και για το άρθρο 5».
Υποστήριξε ότι δεν επιτεύχθηκε ο αναλογικός επιμερισμός του ρίσκου, καθώς «τις ζημιές τις φορτώνεται το Δημόσιο, ενώ στο ευνοϊκό σενάριο τα κέρδη μοιράζονται υπερ των εταιρειών... Το Δημόσιο χρηματοδοτεί χωρίς αντάλλαγμα -3,5 δισ. ευρώ δίνει, όταν στις αρχικές συμβάσεις ήταν 2,3 δισ. ευρώ...».
Τέλος, επισήμανε: «Ανακοινώσατε, την τρομακτική αύξηση έως και 60% στα διόδια, με συνέπεια για να πάμε στη Θεσσαλονίκη, να χρειαστούμε 56 ευρώ, όταν οι συμβάσεις προέβλεπαν ότι θα γίνουν αυξήσεις, με την προϋπόθεση ότι θα γίνουν οι δρόμοι. Οι εταιρείες όμως εισπράττουν διόδια από το 2008, χωρίς να εκτελούν έργα και τώρα συμφωνήσατε να ισχύσουν όλες οι αυξήσεις που προέβλεπαν οι συμβάσεις, χωρίς όμως να είναι εκτελεσμένα τα έργα. Είναι εξωφρενικό, τώρα που το εισόδημα του λαού με την πολιτική σας έχει μειωθεί στο 50%, να υποχρεώνετε τους πολίτες να πληρώσουν βασιλικά διόδια».
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Χρήστος Γκόκας, μίλησε για «έργα εθνικής σημασίας και επανεκκίνησης οικονομίας», στο θέμα όμως της τιμής των διοδίων είπε: «Η αύξηση συμμετοχής του Δημοσίου στο κόστος έργων είναι θέμα και πρέπει να δούμε με τι αντισταθμίζεται. Θεωρώ ότι αντισταθμίζεται από πολλαπλασιαστικά οφέλη κατασκευής. Δεν αλλάζει κάτι αναφορικά με τα διόδια σε σχέση με την αρχική σύμβαση. Θα όμως πρέπει να δούμε την εφαρμογή χιλιομετρικής χρέωση».
Ο κ. Κώστας Γιοβανόπουλος μίλησε για συμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί από «το χορευτή υπουργό της ΝΔ κ. Σουφλιά με τιμές πρό κρίσης και καλούμαστε τώρα να τις καταβάλλουμε εν μέσω κρίσης».
Μίλησε για «παιχνίδια εθνικών εργολάβων» και επικαλέστηκε έκθεση της ΕΕ, σύμφωνα με την οποία στην Ελλάδα η αδιαφάνεια χαρακτηρίζει τις συμβάσεις Δημοσίου και εργολάβων.
Για το θέμα των διοδίων υποστήριξε ότι «οι παραχωρησιούχοι στις πλεονασματικές συμβάσεις πρέπει το υπερβάλλον να το επιστρέψουν, αν όμως δεν καταφέρουν και έχουν χασούρα, αυτό θα πρέπει να το καλύψει το Δημόσιο. Γιατί υποταχθήκατε στις βουλήσεις εργολάβων και αυξάνετε τα διόδια κατά 60%; Οι διαπραγματεύσεις με τους εργολάβους είναι κείμενο στα όρια της φρίκης».
Σημείωσε ακόμη: «Θέλετε να συνηγορήσουμε με εξπρές διαδικασίες σε ένα σούπερ σκάνδαλο», ενώ ανέφερε ότι «στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ είδα στο ΔΣ τον κ. Πανταλάκη της ΑτΕ που έβγαζε τα χρήματα στο εξωτερικό. Είδα στις εταιρείες τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που έχει ζημιές... αυτοί διεκδικούν από τον γονατισμένο ελληνικό λαό και εσείς κατασπαταλάτε το χρήμα με αυτό τον τρόπο».
Η κυρία Ασημίνα Ξηροτύρη (ΔΗΜΑΡ) εξήγησε ότι, προκειμένου το Δημόσιο να καλύψει το ρίσκο των εργολάβων, «μεταφέρει το βάρος στο χρήστη καθώς προχωρά στη μέγιστη αύξηση των τιμών διοδίων και στη Δημιουργία του μέγιστου αριθμού διοδίων».
Τέλος, ο κ. Νίκος Μωραΐτης (ΚΚΕ) κατήγγειλε τις συμβάσεις και επιτέθηκε σε κυβέρνηση και κατασκευαστές για την αύξηση στις τιμές διοδίων.
Απο τους ομιλητές ο κ. Γιώργος Σταθάκης εκτίμησε ότι οι συμβάσεις είναι «εμπροσθοβαρείς υπέρ των ιδιωτικών κεφαλαίων» πως «δεν είναι ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες» υποστηρίζοντας ότι «τα έργα θα ξεκινήσουν θα γίνει ένα μέρος και στο τέλος του 2015 θα έχουν ξεμείνει από χρήματα και θα υπάρξει νέα αναθεώρηση».
Ειδικά για τα διόδια είπε «η απόφαση να αυξηθούν τα διόδια 60% είναι παράλογη εμπορικά. Υποδηλώνει άγχος να πάρουμε χρήματα τα επόμενα δύο ή τρία χρόνια. Κανονικά θα έπρεπε να κρατηθούν χαμηλά για να προσελκύουν». Τέλος εξήγησε ότι δεν είναι δυνατόν τόσο η τιμές κατασκευής όσο και αυτές των διοδίων να υπολογίζονται με κοστολόγια του 2006.
Ο κ. Γιάννης Κουτσούκος επισήμανε ότι η ψήφος του θα εξαρτηθεί από την τοποθέτηση του υπουργού αναφορικά με το έργο Πάτρας – Πύργου.
Ο πρώτος «γαλάζιος» αντάρτης
Από το νομοσχέδιο για την επανεκκίνηση της κατασκευής των οδικών αξόνων φαίνεται ότι θα προέλθει η πρώτη ηχηρή διαφοροποίηση βουλευτή της συγκυβέρνησης αν και τα επιτελεία κοινοβουλίου και Μεγάρου Μαξίμου επικέντρωναν την ανησυχία τους στους πλειστηριασμούς και τον ενιαίο φόρο ακινήτων.
Ειδικότερα, ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Κώστας Κουτσογιαννακόπουλους ξεκαθάρισε ότι δεν θα στηρίξει την σύμβαση για τον Ε65 ενώ κράτησε επιφυλάξεις και για την σύμβαση που αφορά την Ιόνια οδό και αυτό γιατί «για την Φθιώτιδα η κατάσταση είναι αδιανόητη… υπό την αρχή της αναλογικότητας οι πολίτες δέχθηκαν να πληρώνουν για να φτιαχτεί η Ιόνια και ο Ε65 με την προϋπόθεση ότι θα περνούσαν 25 χιλιόμετρα από την Φθιώτιδα. Με έκπληξη όμως διαπιστώσαμε ότι αυτά αποσυνδέονται. Καλούμαι να ψηφίσω ότι ο υπουργός ανά πάσα στιγμή μπορεί να αποφασίσει την μη εκτέλεση του έργου ή τμήματός του και ρωτώ με ποιο ηθικό έρεισμα θα πάω και θα πω πως θα πληρώνουμε αλλά για εμάς δεν θα γίνει τίποτα. Αν εγώ δεν ψηφίζω το δικό μου πως θα ψηφίσω το κουτσούρεμα Πατρας – Τσακώνας. Αδιέξοδη η κατάσταση αλλά ταυτόχρονα και μονόδρομος. Δεν μπορώ να συμπράξω με αυτές τις συνθήκες για το άρθρο 2 και για το άρθρο 5».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα