Σταθάκης: Θα αναθεωρήσουμε όλες τις συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων οδικών αξόνων
18.03.2015
20:55
Στόχος η εφαρμογή νέου αναλογικού συστήματος χρέωσης που θα φέρει μείωση στις τιμές των διοδίων, η μετοχική παρουσία του Δημοσίου στις κοινοπραξίες που αναλαμβάνουν το έργο και η επιδίωξη ταχύτερης απόσβεσης του κόστους επένδυσης
Kακά μαντάτα επιφύλαξε για τους εργολάβους κατά την διάρκεια συζήτησης στη βουλή των δύο νέων συμβάσεων της Εγνατίας Οδού, ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκης. Όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης των τεσσάρων οδικών αξόνων (Ολυμπία Οδός, Μαλιακός - Κλειδί, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας και Ιόνια Οδός). Τον ίδιο δρόμο εκτιμάται ότι θα ακολουθήσει και το Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα, η σύμβαση του οποίου βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να τροποποιηθεί με βάση τα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα κατ΄απαίτηση της Ευρωπαικής Τράπεζας Επενδύσεων.
Μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για τις συμβάσεις λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού, ο κ. Σταθάκης σκιαγράφησε τις ριζικές αλλαγές που θα φέρει στα τέσσερα οδικά έργα που ίδρωσε η προηγούμενη κυβέρνηση για να βγάλει από την βαθιά κατάψυξη. Κατά γενική όμως ομολογία αναλαμβάνοντας μεγάλα ρίσκα σε βάρος του ελληνικού δημοσίου. Οι αλλαγές αυτές αφορούν καταρχήν μείωση των διοδίων, με γνώμονα τη δημιουργία ενός αναλογικού συστήματος, τη μετοχική παρουσία του δημοσίου στις εταιρείες διαχείρισης των οδικών αξόνων και την "εύλογη συρρίκνωση του ρυθμού απόσβεσης της επένδυσης των ιδιωτών υπέρ του δημοσίου".
Προέκρινε ως βέλτιστο μοντέλο αυτό της Εγνατίας Οδού, μιας κρατικής εταιρείας που διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο οδικό άξονα με υπεργολάβους (στην συντήρηση τον Άκτωρα μέσω της νέας σύμβασης που θα υποκαταστήσει εκείνη της ΑΕΓΕΚ και στην λειτουργία τις Αττικές Διαδρομές που πρόσφατα ανανέωσε την παρουσία της για άλλα τέσσερα χρόνια στην Εγνατία).
Ο κ. Σταθάκης χαρακτήρισε «φαραωνική σκέψη" την ταυτόχρονη κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων της χώρας που είχε σχεδιάσει η κυβέρνηση Καραμανλή και επικύρωσε πριν από ενάμιση χρόνο η κυβέρνηση Σαμαρά, μετά από περιπετειώδης διαδικασία που προκλήθηκε από την παύση χρηματοδότησης των έργων από τις τράπεζες το 2011. Όπως είπε ο κ. Σταθάκης μετά την κρίση οι εταιρείες κατασκευής και διαχείρισης των αυτοκινητοδρόμωνχρεοκόπησαν με εξαίρεση την Αττική Οδό. "Μπήκαν σε περιπέτειες και σταμάτησε η τραπεζική χρηματοδότηση" υποστήριξε.
Για να «αναστήσει τις συμβάσεις¨ επισήμανε ο Σταθάκης, με τις αλλαγές που έγιναν το δημόσιο απορρόφησε το σύνολο των κινδύνων που είχαν αυτές για τους ιδιώτες, ενώ μετέφερε τις οικονομικές απαιτήσεις (έσοδα από διόδια) του δημοσίου στο τέλος της χρονικής διάρκειας της παραχώρησης. Επιπλέον προσέφερε ισχυρές εγγυήσεις για την περίπτωση που η κίνηση στους οδικούς άξονες είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις προβλέψεις των αναθεωρημένων συμβάσεων.
Υποστήριξε επίσης ότι τα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν ωστόσο άνοιξε θέμα κόστους κατασκευής. Όπως είπε αυτό ανέρχεται σε 7 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ το κόστος συντήρησης κυμαίνεται από 60.000 έως 250.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για τις συμβάσεις λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού, ο κ. Σταθάκης σκιαγράφησε τις ριζικές αλλαγές που θα φέρει στα τέσσερα οδικά έργα που ίδρωσε η προηγούμενη κυβέρνηση για να βγάλει από την βαθιά κατάψυξη. Κατά γενική όμως ομολογία αναλαμβάνοντας μεγάλα ρίσκα σε βάρος του ελληνικού δημοσίου. Οι αλλαγές αυτές αφορούν καταρχήν μείωση των διοδίων, με γνώμονα τη δημιουργία ενός αναλογικού συστήματος, τη μετοχική παρουσία του δημοσίου στις εταιρείες διαχείρισης των οδικών αξόνων και την "εύλογη συρρίκνωση του ρυθμού απόσβεσης της επένδυσης των ιδιωτών υπέρ του δημοσίου".
Προέκρινε ως βέλτιστο μοντέλο αυτό της Εγνατίας Οδού, μιας κρατικής εταιρείας που διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο οδικό άξονα με υπεργολάβους (στην συντήρηση τον Άκτωρα μέσω της νέας σύμβασης που θα υποκαταστήσει εκείνη της ΑΕΓΕΚ και στην λειτουργία τις Αττικές Διαδρομές που πρόσφατα ανανέωσε την παρουσία της για άλλα τέσσερα χρόνια στην Εγνατία).
Ο κ. Σταθάκης χαρακτήρισε «φαραωνική σκέψη" την ταυτόχρονη κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων της χώρας που είχε σχεδιάσει η κυβέρνηση Καραμανλή και επικύρωσε πριν από ενάμιση χρόνο η κυβέρνηση Σαμαρά, μετά από περιπετειώδης διαδικασία που προκλήθηκε από την παύση χρηματοδότησης των έργων από τις τράπεζες το 2011. Όπως είπε ο κ. Σταθάκης μετά την κρίση οι εταιρείες κατασκευής και διαχείρισης των αυτοκινητοδρόμωνχρεοκόπησαν με εξαίρεση την Αττική Οδό. "Μπήκαν σε περιπέτειες και σταμάτησε η τραπεζική χρηματοδότηση" υποστήριξε.
Για να «αναστήσει τις συμβάσεις¨ επισήμανε ο Σταθάκης, με τις αλλαγές που έγιναν το δημόσιο απορρόφησε το σύνολο των κινδύνων που είχαν αυτές για τους ιδιώτες, ενώ μετέφερε τις οικονομικές απαιτήσεις (έσοδα από διόδια) του δημοσίου στο τέλος της χρονικής διάρκειας της παραχώρησης. Επιπλέον προσέφερε ισχυρές εγγυήσεις για την περίπτωση που η κίνηση στους οδικούς άξονες είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις προβλέψεις των αναθεωρημένων συμβάσεων.
Υποστήριξε επίσης ότι τα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν ωστόσο άνοιξε θέμα κόστους κατασκευής. Όπως είπε αυτό ανέρχεται σε 7 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ το κόστος συντήρησης κυμαίνεται από 60.000 έως 250.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
"Κατά τη γνώμη μας βρίσκονται πάνω από τους διεθνείς μέσους όρους" είπε ο υπουργός Οικονομίας. Στην κυβέρνηση θεωρούν πως το δημόσιο δεν συμμετέχει με ισότιμούς όρους στις νέες συμβάσεις οι οποίες κλίνουν υπέρ των ιδιωτών.
Για τα διόδια, ο κ. Σταθάκης υποστήριξε πως βασίστηκαν σε δεδομένα προ της κρίσης και πως "όσο αυξάνεις τα διόδια, τόσο μειώνεις τον κυκλοφοριακό φόρτο, ειδικά υπό συνθήκες σκληρής οικονομικής πραγματικότητας".
Για την Εγνατία Οδό, υποστήριξε πως θα βρεθεί άλλη λύση χωρίς να παραχωρηθεί σε ιδιώτες όπως σχεδίαζε το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων. Τόνισε πως ο οδικός άξονας κόστισε περί τα 6,5 δισ. ευρώ. Το ύψος των διοδίων στην Εγνατία είναι μόλις το μισό σε σχέση με τους υπόλοιπους οδικούς άξονες δηλαδή περί τα 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο έναντι 0,066 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Για τα διόδια, ο κ. Σταθάκης υποστήριξε πως βασίστηκαν σε δεδομένα προ της κρίσης και πως "όσο αυξάνεις τα διόδια, τόσο μειώνεις τον κυκλοφοριακό φόρτο, ειδικά υπό συνθήκες σκληρής οικονομικής πραγματικότητας".
Για την Εγνατία Οδό, υποστήριξε πως θα βρεθεί άλλη λύση χωρίς να παραχωρηθεί σε ιδιώτες όπως σχεδίαζε το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων. Τόνισε πως ο οδικός άξονας κόστισε περί τα 6,5 δισ. ευρώ. Το ύψος των διοδίων στην Εγνατία είναι μόλις το μισό σε σχέση με τους υπόλοιπους οδικούς άξονες δηλαδή περί τα 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο έναντι 0,066 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr