50 ετών σαπάκια πεταμένα στην Ελευσίνα
19.04.2015
17:59
Σύμφωνα με τα επίσημα serial numbers, δεν είναι 25 ετών, όπως λέει το υπουργείο, αλλά παραγωγής 1966-67! - Από το 2009 βρίσκονται εγκαταλειμμένα «χωρίς εργασίες μακράς αποθήκευσης»
Λάθος πληροφόρηση από το Πολεμικό Ναυτικό, βαριά αμέλεια ή εσκεμμένη παραπληροφόρηση; Πώς εξηγείται το γεγονός ότι η κυβέρνηση εκτίμησε ότι τα αεροσκάφη P-3B που είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ «είναι σήμερα ηλικίας 25 ετών»;
Τα ντοκουμέντα με τα serial numbers (buno) που αποκαλύπτει σήμερα το «ΘΕΜΑ» δείχνουν ότι τα έξι P-3B που βρίσκονται σήμερα παροπλισμένα στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) στην Τανάγρα και στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας έχουν κατασκευαστεί πριν από σχεδόν 50 χρόνια! Από τα έξι αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας του Πολεμικού Ναυτικού που είναι σήμερα καθηλωμένα, τα δύο είναι κατασκευής 1966 και τα άλλα τέσσερα κατασκευάστηκαν από τη Lockheed το 1967, δηλαδή είναι σήμερα ηλικίας 49 και 48 ετών. Βάσει της συμφωνίας με την αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin, η αναβάθμιση των παροπλισμένων P-3B θα ολοκληρωθεί σε επτάμισι χρόνια και με βάση τις εργασίες που θα γίνουν προβλέπεται να επιμηκυνθεί το όριο ζωής τους για ακόμη 15.000 ώρες πτήσης, δηλαδή για επιπλέον 25 χρόνια. Δηλαδή στην κυβέρνηση αποφάσισαν να πληρώσουν 500 εκατ. δολάρια για να επαναφέρουν σε πτήσιμη κατάσταση αεροσκάφη που είναι σήμερα σχεδόν 50 ετών και σχεδιάζεται να εκτελούν πτήσεις μέχρι και 80 χρόνια από το έτος κατασκευής τους. Θα τα χρυσοπληρώσουμε
Από τα έξι παροπλισμένα P-3B, μέχρι πέντε προβλέπεται να ανακατασκευαστούν εντός των επόμενων επτάμισι ετών. Τρία από τα έξι αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας που πετούσαν μέχρι το 2009 (στην πραγματικότητα, η απόσυρσή τους είχε ξεκινήσει σταδιακά από το 2006) βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ. Τα άλλα τρία έχουν καθηλωθεί στο βόρειο τμήμα του στρατιωτικού αεροδρομίου της Ελευσίνας, λίγο πιο πάνω από τα υπόστεγα, θυμίζοντας περισσότερο μουσειακά κομμάτια που έπρεπε να εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο της Αθήνας παρά αεροσκάφη έτοιμα για απογείωση.
Σε εκείνο το τμήμα του αεροδρομίου, που οι κάτοικοι της περιοχής ονομάζουν «νεκροταφείο», ανάμεσα σε δέντρα, χορτάρια, ξεχασμένα Καναντέρ και άλλα παλιά αεροσκάφη που προορίζονται για παλιοσίδερα, στέκονται και τα P-3B.
Για τους περισσότερους μάλιστα τα συγκεκριμένα αεροσκάφη προορίζονται για παλιοσίδερα, αφού η διάβρωση από τις καιρικές συνθήκες πάνω στη δομή τους, η σκουριά που έχει καλύψει μεγάλο τμήμα τους, αλλά και οι ξεχαρβαλωμένοι κινητήρες τους αποτελούν σκουπίδια για ανακύκλωση.
Οι φωτογραφίες που παρουσιάζει σήμερα το «ΘΕΜΑ» αποδεικνύουν την αποκαρδιωτική κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα αεροσκάφη P-3B, για τα οποία αρκετοί μηχανικοί αεροσκαφών αλλά και ειδικοί αμφισβητούν ότι θα χρειαστούν μονάχα 500 εκατ. δολάρια για να ανακατασκευαστούν και να πετάξουν.
Ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης επισημαίνει πως «στην Ελευσίνα βρίσκονται τα P-3B τα οποία είχαν αρχίσει σταδιακά από το 2007 να καθηλώνονται. Δύο από αυτά που είχαμε πάρει τη δεκαετία του 1990 δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ, ενώ αν πάει κάποιος σήμερα και τα αγγίξει με τα δάχτυλά του θα δει τη σκουριά που θα πέσει πάνω του από την εγκατάλειψη».
Σκουριά και πεταμένοι έλικες
Σημάδια σκουριάς είναι εμφανή σε μεγάλα κομμάτια των αεροσκαφών. Κυρίως στις μπροστινές πλευρές, στα πτερύγια, αλλά και εκεί όπου κάποτε υπήρχαν κινητήρες.
Οι μηχανές με τους έλικες λείπουν και στη θέση τους έχουν τοποθετηθεί πρόχειρα μπαλώματα, για να προφυλάξουν το εσωτερικό από τη διάβρωση, χωρίς όμως ιδιαίτερο αποτέλεσμα, αφού τα μπαλώματα δεν εφαρμόζουν σε όλα τα σημεία, με αποτέλεσμα να υπάρχει κενό από το οποίο μπαίνουν νερό και σκόνη.
Τα τζάμια από το πιλοτήριο σε κάποια σημεία έχουν σπάσει, με αποτέλεσμα το νερό της βροχής να έχει εισχωρήσει στο εσωτερικό του κόκπιτ με ανυπολόγιστες ζημιές.
Είναι αλήθεια πως σε ένα από τα αεροσκάφη φαίνεται να έχει διαβρωθεί το ρύγχος, εκεί όπου είναι το αεροδυναμικό κάλυμμα του ραντάρ, το οποίο είναι κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά. Σε ένα άλλο, όπως φαίνεται στις φωτογραφίες, έχουν ξηλωθεί και οι τέσσερις κινητήρες, ενώ πίσω από ένα P-3B διακρίνεται ένα από τα αεροπλάνα P-3A που αποκτήθηκαν για τον λεγόμενο «κανιβαλισμό», δηλαδή για ανακύκλωση όποιων ανταλλακτικών μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν.
Εγιναν ατραξιόν για τους περαστικούς
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως αυτά τα αεροσκάφη, όπως άλλωστε και τα υπόλοιπα εγκαταλειμμένα που βρίσκονται στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας, αποτελούν ατραξιόν για τους περίοικους. Ο κ. Γιώργος Κοκκίνης, κάτοικος της περιοχής, υποστήριξε πως «τα αεροσκάφη αυτά τα έφεραν και τα άφησαν πριν από πάρα πολλά χρόνια και από τότε οι μόνοι επισκέπτες τους είναι η βροχή και ο αέρας. Θυμάμαι κάποια στιγμή που είχα βγει από το σπίτι μου πριν από κάνα χρόνο και είδα δύο άτομα του αεροδρομίου, μάλλον μηχανικοί θα ήταν, που ήρθαν και κοίταζαν αλλά δεν κάθισαν πάνω από 10 λεπτά».
Η Lockheed, σε σημείωμα του 2013, ανέφερε ότι η μακρά καθήλωση των αεροσκαφών στο έδαφος είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω διάβρωση δομικών και άλλων μερών και την επιβάρυνση των υπόλοιπων συστημάτων που δεν λειτουργούν.
Η αμερικανική εταιρεία που έχει κατασκευάσει τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας εκτιμούσε με βάση έλεγχο που είχε γίνει το 2009 ότι οι απαιτούμενες εργασίες για την επέκταση του ορίου ζωής των P-3B όσο και όλες οι υπόλοιπες εκτεταμένες εργασίες συντήρησης θα είχαν κόστος που προϋπολογιζόταν στα 31 εκατ. δολάρια έκαστο, προκειμένου να επανέλθουν τα αεροσκάφη σε κατάσταση να πετάξουν. Από το εκτιμώμενο κόστος των περίπου 150 εκατ. δολαρίων που η Lockheed θεωρούσε ότι θα έπρεπε να εκταμιευτεί από το Ελληνικό Δημόσιο το 2009 προκειμένου τα πέντε από τα έξι καθηλωμένα P-3B να επανέλθουν σε κατάσταση πτήσιμη, σήμερα, εν έτει 2015, φτάσαμε να υπογραφεί ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού έως πέντε αεροσκαφών με προϋπολογιζόμενο κόστος 500 εκατ. δολάρια.
Το μητρώο των 6 ελληνικών P-3B Orion
Σε εκείνο το τμήμα του αεροδρομίου, που οι κάτοικοι της περιοχής ονομάζουν «νεκροταφείο», ανάμεσα σε δέντρα, χορτάρια, ξεχασμένα Καναντέρ και άλλα παλιά αεροσκάφη που προορίζονται για παλιοσίδερα, στέκονται και τα P-3B.
Για τους περισσότερους μάλιστα τα συγκεκριμένα αεροσκάφη προορίζονται για παλιοσίδερα, αφού η διάβρωση από τις καιρικές συνθήκες πάνω στη δομή τους, η σκουριά που έχει καλύψει μεγάλο τμήμα τους, αλλά και οι ξεχαρβαλωμένοι κινητήρες τους αποτελούν σκουπίδια για ανακύκλωση.
Οι φωτογραφίες που παρουσιάζει σήμερα το «ΘΕΜΑ» αποδεικνύουν την αποκαρδιωτική κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα αεροσκάφη P-3B, για τα οποία αρκετοί μηχανικοί αεροσκαφών αλλά και ειδικοί αμφισβητούν ότι θα χρειαστούν μονάχα 500 εκατ. δολάρια για να ανακατασκευαστούν και να πετάξουν.
Ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης επισημαίνει πως «στην Ελευσίνα βρίσκονται τα P-3B τα οποία είχαν αρχίσει σταδιακά από το 2007 να καθηλώνονται. Δύο από αυτά που είχαμε πάρει τη δεκαετία του 1990 δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ, ενώ αν πάει κάποιος σήμερα και τα αγγίξει με τα δάχτυλά του θα δει τη σκουριά που θα πέσει πάνω του από την εγκατάλειψη».
Σκουριά και πεταμένοι έλικες
Σημάδια σκουριάς είναι εμφανή σε μεγάλα κομμάτια των αεροσκαφών. Κυρίως στις μπροστινές πλευρές, στα πτερύγια, αλλά και εκεί όπου κάποτε υπήρχαν κινητήρες.
Οι μηχανές με τους έλικες λείπουν και στη θέση τους έχουν τοποθετηθεί πρόχειρα μπαλώματα, για να προφυλάξουν το εσωτερικό από τη διάβρωση, χωρίς όμως ιδιαίτερο αποτέλεσμα, αφού τα μπαλώματα δεν εφαρμόζουν σε όλα τα σημεία, με αποτέλεσμα να υπάρχει κενό από το οποίο μπαίνουν νερό και σκόνη.
Τα τζάμια από το πιλοτήριο σε κάποια σημεία έχουν σπάσει, με αποτέλεσμα το νερό της βροχής να έχει εισχωρήσει στο εσωτερικό του κόκπιτ με ανυπολόγιστες ζημιές.
Είναι αλήθεια πως σε ένα από τα αεροσκάφη φαίνεται να έχει διαβρωθεί το ρύγχος, εκεί όπου είναι το αεροδυναμικό κάλυμμα του ραντάρ, το οποίο είναι κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά. Σε ένα άλλο, όπως φαίνεται στις φωτογραφίες, έχουν ξηλωθεί και οι τέσσερις κινητήρες, ενώ πίσω από ένα P-3B διακρίνεται ένα από τα αεροπλάνα P-3A που αποκτήθηκαν για τον λεγόμενο «κανιβαλισμό», δηλαδή για ανακύκλωση όποιων ανταλλακτικών μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν.
Εγιναν ατραξιόν για τους περαστικούς
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως αυτά τα αεροσκάφη, όπως άλλωστε και τα υπόλοιπα εγκαταλειμμένα που βρίσκονται στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας, αποτελούν ατραξιόν για τους περίοικους. Ο κ. Γιώργος Κοκκίνης, κάτοικος της περιοχής, υποστήριξε πως «τα αεροσκάφη αυτά τα έφεραν και τα άφησαν πριν από πάρα πολλά χρόνια και από τότε οι μόνοι επισκέπτες τους είναι η βροχή και ο αέρας. Θυμάμαι κάποια στιγμή που είχα βγει από το σπίτι μου πριν από κάνα χρόνο και είδα δύο άτομα του αεροδρομίου, μάλλον μηχανικοί θα ήταν, που ήρθαν και κοίταζαν αλλά δεν κάθισαν πάνω από 10 λεπτά».
Η Lockheed, σε σημείωμα του 2013, ανέφερε ότι η μακρά καθήλωση των αεροσκαφών στο έδαφος είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω διάβρωση δομικών και άλλων μερών και την επιβάρυνση των υπόλοιπων συστημάτων που δεν λειτουργούν.
Η αμερικανική εταιρεία που έχει κατασκευάσει τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας εκτιμούσε με βάση έλεγχο που είχε γίνει το 2009 ότι οι απαιτούμενες εργασίες για την επέκταση του ορίου ζωής των P-3B όσο και όλες οι υπόλοιπες εκτεταμένες εργασίες συντήρησης θα είχαν κόστος που προϋπολογιζόταν στα 31 εκατ. δολάρια έκαστο, προκειμένου να επανέλθουν τα αεροσκάφη σε κατάσταση να πετάξουν. Από το εκτιμώμενο κόστος των περίπου 150 εκατ. δολαρίων που η Lockheed θεωρούσε ότι θα έπρεπε να εκταμιευτεί από το Ελληνικό Δημόσιο το 2009 προκειμένου τα πέντε από τα έξι καθηλωμένα P-3B να επανέλθουν σε κατάσταση πτήσιμη, σήμερα, εν έτει 2015, φτάσαμε να υπογραφεί ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού έως πέντε αεροσκαφών με προϋπολογιζόμενο κόστος 500 εκατ. δολάρια.
Το μητρώο των 6 ελληνικών P-3B Orion
Από τα serial numbers που αναφέρονται στο επίσημο πινάκιο καταγραφής των αεροσκαφών P-3B Orion προκύπτει η ημερομηνία παράδοσης και το αεροδρόμιο στο οποίο βρίσκονται σήμερα
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr