Βενιζέλος: Συνταγματικές αλλαγές με «δημοψήφισμα» επιχείρησε μόνο η δικτατορία το 1968 και το 1973

Επιτίθεται στο Μαξίμου, υπογραμμίζοντας πως «το πρόβλημα με την παρούσα κυβέρνηση είναι η ανατριχιαστικά καθεστωτική λογική της»

Για «Συνταγματικό φάουλ» της Όλγας Γεροβασίλη στην προσπάθειά της να υποστηρίξει την αλλαγή της πολιτικής ατζέντα
ς μέσω του εκλογικού νόμου και της συνταγματικής αναθεώρησης κάνει λόγο ο Ευάγγελος Βενιζέλος, εξηγώντας ότι «το δημοψήφισμα δεν συνιστά παράλληλη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος».

Την Τρίτη η κυβερνητική εκπρόσωπος άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο δημοψηφίσματος για τις προωθούμενες αλλαγές σε Σύνταγμα και εκλογικό νόμο. Ωστόσο, όπως τονίζει με σχόλιό του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κ. Βενιζέλος, «Συνταγματικές αλλαγές με "δημοψήφισμα" επιχείρησε μόνο η δικτατορία το 1968 και το 1973».

Εκτός αυτού ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ υποστηρίζει ότι «τα παιχνίδια με τους θεσμούς όταν αγγίζουν τον ίδιο τον αυστηρό χαρακτήρα του Συντάγματος αποκτούν διαστάσεις δημοκρατικής πρόκλησης» και «οι παραβιάσεις του Συντάγματος οδηγούν "ανεπαισθήτως", όπως θα έλεγε ο Ποιητής, στην κατάλυση του Συντάγματος». Την ίδια ώρα, επιτίθεται στο Μέγαρο Μαξίμου υπογραμμίζοντας πως «το πρόβλημα με την παρούσα κυβέρνηση είναι η ανατριχιαστικά καθεστωτική λογική της».

«Υπάρχει πρόβλημα δημοκρατίας στον τόπο μας και νομίζουν ότι επειδή θέτουν το σενάριο της κατάλυσης του Συντάγματος «χαλαρά» και σε συνδυασμό με αόριστες υποσχέσεις περί εκλογικού συστήματος, το σενάριο αυτό θα ενταχθεί στη δημόσια συζήτηση σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Ε, όχι !», υπογραμμίζει.

Ολόκληρο το σχόλιο του κ. Βενιζέλου:

Το Σύνταγμα έχει αυξημένη νομική ισχύ έναντι του κοινού νόμου και εγγυάται τα θεμελιώδη δικαιώματα και τους δημοκρατικούς θεσμούς επειδή είναι αυστηρό, δηλαδή αναθεωρείται μόνο μέσα στα ουσιαστικά και διαδικαστικά όρια που θέτει το ίδιο στο άρθρο 110.

Η διαδικασία του άρθρου 110 είναι αποκλειστική και οι εγγυήσεις που τη διέπουν αφορούν την ανάγκη να συγκεντρωθεί αυξημένη πλειοψηφία, να επιληφθούν δυο Βουλές και να τηρηθούν οι προθεσμίες ώριμου χρόνου που επιβάλλεται να υπάρχουν μεταξύ δυο αναθεωρήσεων.
Το εκλογικό σώμα μετέχει στην αναθεωρητική διαδικασία μέσω των βουλευτικών εκλογών που παρεμβάλλονται.

Το δημοψήφισμα δεν συνιστά παράλληλη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος. Το Σύνταγμα προβλέπει δυο συγκεκριμένους τύπους δημοψηφίσματος στους οποίους δεν περιλαμβάνεται το συνταγματικό δημοψήφισμα.

Η δημοψηφισματική προσφυγή στο λαό δεν υποκαθιστά τις αυξημένες πλειοψηφίες, δηλαδή τις ρήτρες συνταγματικής συναίνεσης που λειτουργούν μεταπλειοψηφικά.

Η διαβούλευση με την κοινωνία και τα κόμματα δεν υποκαθιστά το ρόλο της αναθεωρητικής Βουλής που επεξεργάζεται και συντελεί την αναθεώρηση με αυξημένη πλειοψηφία  έχοντας προς τούτο ρητή εντολή από το εκλογικό σώμα.

Στην ελληνική συνταγματική ιστορία συνταγματικές  αλλαγές  με «διαβούλευση» και «δημοψήφισμα» επιχείρησε μόνο η δικτατορία το 1968 και το 1973.

Οι διαδικαστικές εγγυήσεις του άρθρου 110 μπορούν να μεταβληθούν ως προς τα μη ουσιώδη σημεία τους μόνο μέσα από την πλήρη και πιστή εφαρμογή της διαδικασίας αναθεώρησης που το ίδιο το άρθρο 110 προβλέπει. Όχι με τεχνάσματα.
 
Τα παιχνίδια με τους θεσμούς όταν αγγίζουν τον ίδιο τον αυστηρό χαρακτήρα του Συντάγματος αποκτούν διαστάσεις δημοκρατικής πρόκλησης. Οι παραβιάσεις  του Συντάγματος οδηγούν «ανεπαισθήτως», όπως θα έλεγε ο Ποιητής, στην κατάλυση του Συντάγματος.

Το πρόβλημα με την παρούσα κυβέρνηση είναι η ανατριχιαστικά καθεστωτική λογική της.
Υπάρχει πρόβλημα δημοκρατίας στον τόπο μας και νομίζουν ότι επειδή θέτουν το σενάριο της κατάλυσης του Συντάγματος «χαλαρά» και σε συνδυασμό με αόριστες υποσχέσεις περί εκλογικού συστήματος, το σενάριο αυτό  θα ενταχθεί στη δημόσια συζήτηση σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Ε, όχι!

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr