300 εκατ. η πρώτη δόση για τα υποβρύχια
18.03.2010
15:39
Με αγοραίες εκφράσεις, αλληλοκατηγορίες, βαρείς υπαινιγμούς και αντιπαράθεση που δημιούργησε πολεμικό κλίμα διεξήχθη η μαραθώνια συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής...
Με αγοραίες εκφράσεις, αλληλοκατηγορίες, βαρείς υπαινιγμούς και αντιπαράθεση που δημιούργησε πολεμικό κλίμα διεξήχθη η μαραθώνια συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής επιτροπής εξοπλισμών με θέμα τα γερμανικά υποβρύχια.
Η χθεσινοβραδινή ενημέρωση προκλήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Βαγγέλη Βενιζέλου ο οποίος ήθελε να μεταφέρει στους βουλευτές τις λεπτομέρειες της συμφωνίας για την παραλαβή των γερμανικών υποβρυχίων που εμφάνιζαν προβλήματα ευστάθειας και την μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην εταιρεία «Mar», από το Άμπου Ντάμπι.
Η συνεδρίαση ήταν κλειστή στους δημοσιογράφους και έτσι οι συμμετέχοντες υπουργοί και βουλευτές «απελευθερωμένοι» μίλησαν με… απλά λόγια και σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποίησαν αγοραίες εκφράσεις και σκαιούς χαρακτηρισμούς για να περιγράψουν τις ενέργειες των πολιτικών τους αντιπάλων.
Το ρεκόρ έσπασε ο τέως υπουργός Άμυνας που χαρακτήρισε «φέρετρο» το πρωτότυπο υποβρύχιο τ.214 που φέρει την ονομασία «Παπανικολής», που αντέδρασε έντονα στην απόφαση παραλαβής των υποβρυχίων. Απευθυνόμενος στην πολιτική ηγεσία του Πενταγώνου ο κ. Βαγγέλης Μεϊμαράκης υποστήριξε ότι η κυβέρνηση πάει να παραλάβει ένα υποβρύχιο – φέρετρο που θα φέρει το όνομα Βενιζέλος – Μπεγλίτης – Ελευσινιώτης (πρόκειται για τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού).
Ο κ. Βενιζέλος επέκρινε την απόφαση του προκατόχου του υπουργού κ. Μεϊμαράκη που δεν κατήγγειλε τη σύμβαση με τους Γερμανούς ήδη από το 2006, όταν διαπιστώθηκε ότι το πρωτότυπο σκάφος «γέρνει» κατά τον πλου στην επιφάνεια της θάλασσας. Η αδράνεια αυτή της προηγούμενης κυβέρνησης της ΝΔ που όχι μόνο δεν κατήγγειλε τη συμφωνία αλλά δεν διεκδίκησε καν την καταβολή αποζημιώσεων από τους Γερμανούς κατασκευαστές, αξιοποιήθηκε από την Thyssen η οποία τελικώς κατήγγειλε εκείνη τη συμφωνία με το ελληνικό δημόσιο λίγο πριν τις εκλογές του Οκτωβρίου του 2009.
Ο γενικός διευθυντής εξοπλισμών κ. Βαγγέλης Βασιλάκος (είχε τοποθετηθεί στη θέση του επί ΝΔ και παραμένει μέχρι και σήμερα με απόφαση του ΠΑΣΟΚ), υπεραμύνθηκε της απόφασης να μην καταγγελθούν οι Γερμανοί για την καθυστέρηση παράδοσης των υποβρυχίων και κυρίως για την απόκλιση που παρουσίαζε ο «Παπανικολής» από τις τεχνικές προδιαγραφές που είχαν συμφωνηθεί, υποστηρίζοντας ότι αν «έσπαγε» η σύμβαση η Thyssen θα έκλεινε τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και θα οδηγούσε τους 1300 εργαζόμενους στο ταμείο ανεργίας.
Η χθεσινοβραδινή ενημέρωση προκλήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Βαγγέλη Βενιζέλου ο οποίος ήθελε να μεταφέρει στους βουλευτές τις λεπτομέρειες της συμφωνίας για την παραλαβή των γερμανικών υποβρυχίων που εμφάνιζαν προβλήματα ευστάθειας και την μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην εταιρεία «Mar», από το Άμπου Ντάμπι.
Η συνεδρίαση ήταν κλειστή στους δημοσιογράφους και έτσι οι συμμετέχοντες υπουργοί και βουλευτές «απελευθερωμένοι» μίλησαν με… απλά λόγια και σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποίησαν αγοραίες εκφράσεις και σκαιούς χαρακτηρισμούς για να περιγράψουν τις ενέργειες των πολιτικών τους αντιπάλων.
Το ρεκόρ έσπασε ο τέως υπουργός Άμυνας που χαρακτήρισε «φέρετρο» το πρωτότυπο υποβρύχιο τ.214 που φέρει την ονομασία «Παπανικολής», που αντέδρασε έντονα στην απόφαση παραλαβής των υποβρυχίων. Απευθυνόμενος στην πολιτική ηγεσία του Πενταγώνου ο κ. Βαγγέλης Μεϊμαράκης υποστήριξε ότι η κυβέρνηση πάει να παραλάβει ένα υποβρύχιο – φέρετρο που θα φέρει το όνομα Βενιζέλος – Μπεγλίτης – Ελευσινιώτης (πρόκειται για τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού).
Ο κ. Βενιζέλος επέκρινε την απόφαση του προκατόχου του υπουργού κ. Μεϊμαράκη που δεν κατήγγειλε τη σύμβαση με τους Γερμανούς ήδη από το 2006, όταν διαπιστώθηκε ότι το πρωτότυπο σκάφος «γέρνει» κατά τον πλου στην επιφάνεια της θάλασσας. Η αδράνεια αυτή της προηγούμενης κυβέρνησης της ΝΔ που όχι μόνο δεν κατήγγειλε τη συμφωνία αλλά δεν διεκδίκησε καν την καταβολή αποζημιώσεων από τους Γερμανούς κατασκευαστές, αξιοποιήθηκε από την Thyssen η οποία τελικώς κατήγγειλε εκείνη τη συμφωνία με το ελληνικό δημόσιο λίγο πριν τις εκλογές του Οκτωβρίου του 2009.
Ο γενικός διευθυντής εξοπλισμών κ. Βαγγέλης Βασιλάκος (είχε τοποθετηθεί στη θέση του επί ΝΔ και παραμένει μέχρι και σήμερα με απόφαση του ΠΑΣΟΚ), υπεραμύνθηκε της απόφασης να μην καταγγελθούν οι Γερμανοί για την καθυστέρηση παράδοσης των υποβρυχίων και κυρίως για την απόκλιση που παρουσίαζε ο «Παπανικολής» από τις τεχνικές προδιαγραφές που είχαν συμφωνηθεί, υποστηρίζοντας ότι αν «έσπαγε» η σύμβαση η Thyssen θα έκλεινε τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και θα οδηγούσε τους 1300 εργαζόμενους στο ταμείο ανεργίας.
Ακόμη και για την σημερινή συμφωνία της κυβέρνησης με τους Γερμανούς της Thyssen και την εταιρεία Mar από το Άμπου Ντάμπι, ο κ. Βασιλάκος είπε ότι δεν είναι ό,τι καλύτερο, αλλά έπρεπε να βρεθεί μια λύση.
Ο κ. Μεϊμαράκης στράφηκε κατά του πρώην στενού συνεργάτη του κ. Βασιλάκου κάνοντας λόγο για υποτακτικούς του κ. Βενιζέλου.
Ποιος μας εγγυάται ότι δεν θα έχουμε μια νέα υπόθεση σαν τα ρωσικά Zubr –πρόκειται για τα αερόστρωμνα ή hovercrafts που αγοράστηκαν πανάκριβα και είναι μισοδιαλυμένα ή μονίνως ελλιμενισμένα- έθεσε το ερώτημα ο βουλευτής της ΝΔ κ. Γιάννης Πλακιωτάκης.
Κατά πληροφορίες, στη μαραθώνια συνεδρίαση (διήρκεσε σχεδόν πέντε ώρες) τα πνεύματα μεταξύ του νυν και του τέως υπουργού Άμυνας οξύνθηκαν τόσο που κάποια στιγμή ο κ. Μεϊμαράκης χαρακτήρισε τον κ. Βενιζέλο ανόητο. Άντε ρε, μην τα λες αυτά σε μένα φέρεται να ανταπάντησε ο κ. Βενιζέλος που υποστήριξε ότι κατά τη διάρκεια της υπουργίας του ο κ. Μεϊμαράκης ήταν εξαφανισμένος και φέρει ευθύνες που η υπόθεση των υποβρυχίων έφτασε σε αδιέξοδο.
Η μεταβίβαση του Σκαραμαγκά στο Άμπου Ντάμπι εγκρίνεται από το ΚΥΣΕΑ
Στις τρεις και μισή το μεσημέρι, πριν από τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, έχει προγραμματιστεί η σύγκληση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας προκειμένου να εγκριθεί η μεταβίβαση ου ναυπηγείου Σκαραμαγκά στην εταιρεία του Άμπου Ντάμπι «Mar».
Η αρχική συμφωνία που επετεύχθη προέβλεπε ότι η «Mar» γίνεται ο βασικός μέτοχος του Σκαραμαγκά με 75 %, ενώ το υπόλοιπο 25% παραμένει στη γερμανική Thyssen. Το τίμημα για την «εξαγορά» του 75% του Σκαραμαγκά θα είναι συμβολικό στο ύψος του ενός ευρώ.
Η ελληνική κυβέρνηση παραγγέλνει ακόμη δύο νέα υποβρύχια τύπου 214 και για τα επόμενα εννέα χρόνια θα καταβάλει ακόμη ένα δις ευρώ για τη ναυπήγηση των υποβρυχίων. Επί της ουσίας –αλλά με έμμεσο τρόπο- το κράτος επιδοτεί τη λειτουργία του Σκαραμαγκά.
Ακόμη και την τελευταία στιγμή οι Γερμανοί προσπάθησαν να τορπιλίσουν τη συμφωνία. Κι ενώ είχε συμφωνηθεί να λαμβάνουν ποσά μέχρι 200 εκατ. ευρώ ετησίως, αξίωσαν για το 2010 να λάβουν 300 εκατομμύρια.
Ο εκβιασμός της Thyssen φαίνεται ότι έπιασε τόπο αφού η κυβέρνηση υπαναχώρησε και συναίνεσε να εκταμιεύσει 300 εκατομμύρια ευρώ μέχρι το τέλος του 2010. «Η γερμανική πλευρά θα ήθελε να είναι καλύτερη η πληρωμή του πρώτου ή των δυο πρώτων ετών, για τα οποία έχουμε θέσει όριο 200 εκατ. ευρώ», περιέγραψε το πρόβλημα ο κ. Βενιζέλος.
Η προκαταρκτική συμφωνία που αναμένεται να εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ χαρακτηρίζεται σαν συμφωνία πλαίσιο. «Υπολογίζουμε ότι σε 4-5 μήνες θα έχουμε την αναλυτική σύμβαση η οποία και θα κυρωθεί δια νόμου από τη Βουλή» είπε ο υπουργός Άμυνας. Με την τελική υπογραφή της σύμβασης μέσα στο καλοκαίρι θα αρχίσουν και οι πληρωμές των 300 εκατ. ευρώ που θα λάβουν φέτος οι Γερμανοί.
Την τελευταία στιγμή κυριολεκτικά η κυβέρνηση είχε να αντιμετωπίσει και τις αντιδράσεις των εργαζομένων στο Σκαραμαγκά που διαφώνησαν με την απόφαση διαχωρισμού του στρατιωτικού από το «πολιτικό» ναυπηγείο και την πώληση του τμήματος επισκευών του Σκαραμαγκά. Στο συγκεκριμένο κομμάτι των ναυπηγείων επισκευάζονται πλοία εμπορικά, της ακτοπλοϊας ή ιδιωτικά σκάφη.
Η πώληση του μη στρατιωτικού τομέα του Σκαραμαγκά δεν ήταν απόφαση της κυβέρνησης, αλλά επιβλήθηκε από την Κομισιόν. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του κ. Βενιζέλου ο οποίος διευκρίνισε ότι «όπως ζήτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διαχωριστούν τα περιουσιακά στοιχεία του Σκαραμαγκά που καλύπτουν μη στρατιωτικές δραστηριότητες και θα πουληθούν με πλειοδοτικό διαγωνισμό σε ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο που θα τα αποκτήσει, για να τα αξιοποιήσει επιχειρηματικά και εμπορικά σε μη στρατιωτικές δραστηριότητες».
Αντιπροσωπεία των εργαζομένων στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που ήθελαν να συγκεντρωθούν έξω από τη Βουλή συναντήθηκαν με τον αναπληρωτή υπουργό Άμυνας κ. Πάνο Μπεγλίτη και έλαβαν διαβεβαιώσεις ότι οι θέσεις εργασίας θα διατηρηθούν.
Ο κ. Μεϊμαράκης στράφηκε κατά του πρώην στενού συνεργάτη του κ. Βασιλάκου κάνοντας λόγο για υποτακτικούς του κ. Βενιζέλου.
Ποιος μας εγγυάται ότι δεν θα έχουμε μια νέα υπόθεση σαν τα ρωσικά Zubr –πρόκειται για τα αερόστρωμνα ή hovercrafts που αγοράστηκαν πανάκριβα και είναι μισοδιαλυμένα ή μονίνως ελλιμενισμένα- έθεσε το ερώτημα ο βουλευτής της ΝΔ κ. Γιάννης Πλακιωτάκης.
Κατά πληροφορίες, στη μαραθώνια συνεδρίαση (διήρκεσε σχεδόν πέντε ώρες) τα πνεύματα μεταξύ του νυν και του τέως υπουργού Άμυνας οξύνθηκαν τόσο που κάποια στιγμή ο κ. Μεϊμαράκης χαρακτήρισε τον κ. Βενιζέλο ανόητο. Άντε ρε, μην τα λες αυτά σε μένα φέρεται να ανταπάντησε ο κ. Βενιζέλος που υποστήριξε ότι κατά τη διάρκεια της υπουργίας του ο κ. Μεϊμαράκης ήταν εξαφανισμένος και φέρει ευθύνες που η υπόθεση των υποβρυχίων έφτασε σε αδιέξοδο.
Η μεταβίβαση του Σκαραμαγκά στο Άμπου Ντάμπι εγκρίνεται από το ΚΥΣΕΑ
Στις τρεις και μισή το μεσημέρι, πριν από τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, έχει προγραμματιστεί η σύγκληση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας προκειμένου να εγκριθεί η μεταβίβαση ου ναυπηγείου Σκαραμαγκά στην εταιρεία του Άμπου Ντάμπι «Mar».
Η αρχική συμφωνία που επετεύχθη προέβλεπε ότι η «Mar» γίνεται ο βασικός μέτοχος του Σκαραμαγκά με 75 %, ενώ το υπόλοιπο 25% παραμένει στη γερμανική Thyssen. Το τίμημα για την «εξαγορά» του 75% του Σκαραμαγκά θα είναι συμβολικό στο ύψος του ενός ευρώ.
Η ελληνική κυβέρνηση παραγγέλνει ακόμη δύο νέα υποβρύχια τύπου 214 και για τα επόμενα εννέα χρόνια θα καταβάλει ακόμη ένα δις ευρώ για τη ναυπήγηση των υποβρυχίων. Επί της ουσίας –αλλά με έμμεσο τρόπο- το κράτος επιδοτεί τη λειτουργία του Σκαραμαγκά.
Ακόμη και την τελευταία στιγμή οι Γερμανοί προσπάθησαν να τορπιλίσουν τη συμφωνία. Κι ενώ είχε συμφωνηθεί να λαμβάνουν ποσά μέχρι 200 εκατ. ευρώ ετησίως, αξίωσαν για το 2010 να λάβουν 300 εκατομμύρια.
Ο εκβιασμός της Thyssen φαίνεται ότι έπιασε τόπο αφού η κυβέρνηση υπαναχώρησε και συναίνεσε να εκταμιεύσει 300 εκατομμύρια ευρώ μέχρι το τέλος του 2010. «Η γερμανική πλευρά θα ήθελε να είναι καλύτερη η πληρωμή του πρώτου ή των δυο πρώτων ετών, για τα οποία έχουμε θέσει όριο 200 εκατ. ευρώ», περιέγραψε το πρόβλημα ο κ. Βενιζέλος.
Η προκαταρκτική συμφωνία που αναμένεται να εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ χαρακτηρίζεται σαν συμφωνία πλαίσιο. «Υπολογίζουμε ότι σε 4-5 μήνες θα έχουμε την αναλυτική σύμβαση η οποία και θα κυρωθεί δια νόμου από τη Βουλή» είπε ο υπουργός Άμυνας. Με την τελική υπογραφή της σύμβασης μέσα στο καλοκαίρι θα αρχίσουν και οι πληρωμές των 300 εκατ. ευρώ που θα λάβουν φέτος οι Γερμανοί.
Την τελευταία στιγμή κυριολεκτικά η κυβέρνηση είχε να αντιμετωπίσει και τις αντιδράσεις των εργαζομένων στο Σκαραμαγκά που διαφώνησαν με την απόφαση διαχωρισμού του στρατιωτικού από το «πολιτικό» ναυπηγείο και την πώληση του τμήματος επισκευών του Σκαραμαγκά. Στο συγκεκριμένο κομμάτι των ναυπηγείων επισκευάζονται πλοία εμπορικά, της ακτοπλοϊας ή ιδιωτικά σκάφη.
Η πώληση του μη στρατιωτικού τομέα του Σκαραμαγκά δεν ήταν απόφαση της κυβέρνησης, αλλά επιβλήθηκε από την Κομισιόν. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του κ. Βενιζέλου ο οποίος διευκρίνισε ότι «όπως ζήτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διαχωριστούν τα περιουσιακά στοιχεία του Σκαραμαγκά που καλύπτουν μη στρατιωτικές δραστηριότητες και θα πουληθούν με πλειοδοτικό διαγωνισμό σε ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο που θα τα αποκτήσει, για να τα αξιοποιήσει επιχειρηματικά και εμπορικά σε μη στρατιωτικές δραστηριότητες».
Αντιπροσωπεία των εργαζομένων στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που ήθελαν να συγκεντρωθούν έξω από τη Βουλή συναντήθηκαν με τον αναπληρωτή υπουργό Άμυνας κ. Πάνο Μπεγλίτη και έλαβαν διαβεβαιώσεις ότι οι θέσεις εργασίας θα διατηρηθούν.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr