Μπούμερανγκ για Βενιζέλο τα υποβρύχια που γέρνουν
07.04.2010
14:08
Ο κ. Βενιζέλος τώρα υπαινίσσεται ότι η παραλαβή του υποβρυχίου που εμφάνιζε κλίση, η παραγγελία ναυπήγησης ακόμα δύο σκαφών και η πώληση του Σκαραμαγκά δεν έγιναν με προσωπική του απόφαση αλλά συναποφασίστηκαν σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο.
Λίγες ημέρες αφότου ανακοίνωσε την απόφαση της κυβέρνησης να παραλάβει το γερμανικό υποβρύχιο Παπανικολής και τα υπόλοιπα τρία ιδίου τύπου σκάφη, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας αναγκάζεται να ζητήσει από τη δικαιοσύνη όλα τα στοιχεία που έχουν προκύψει από τη Γερμανία για ύποπτες συναλλαγές κατά την ανάθεση της κατασκευής των υποβρυχίων τύπου 214 στις γερμανικές εταιρείες HDW και Ferrostaal. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η εταιρεία Ferrostaal ήταν το κέντρο των παράνομων συναλλαγών.
Από γερμανικές πηγές έχουν μεταδοθεί οι πληροφορίες ότι την υπογραφή της σύμβασης για τη ναυπήγηση υποβρυχίων ακολούθησαν ροές χρημάτων χωρίς να έχει διευκρινιστεί εάν επρόκειτο για «προμήθειες», μαύρο πολιτικό χρήμα ή «μίζες», από πού διοχετεύθηκαν και πού κατευθύνθηκαν τα μαύρα αυτά κονδύλια. Μόλις πριν λίγες ημέρες, και έπειτα από απόφαση της κυβέρνησης, ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος ανακοίνωσε ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάβει και τα τέσσερα υποβρύχια τύπου 214. παραλλήλως, ακυρώθηκε ο εκσυγχρονισμός δύο παλαιοτέρων υποβρυχίων τύπου 209 του Π.Ν. και αποφασίστηκε η ναυπήγηση δύο επιπλέον υποβρυχίων τύπου 214, εξέλιξη που επιβαρύνει κατά περίπου 500 εκατ. ευρώ τον προϋπολογισθέν κόστος.
Μετά τις αποκαλύψεις για τις ύποπτες συναλλαγές, ο κ. Βενιζέλος απέστειλε στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου επιστολή, με την οποία ζητάει να τεθούν υπόψη του υπουργείου Αμυνας «τα στοιχεία που προκύπτουν από την διερεύνηση των πληροφοριών που αναφέρονται στις αρχικές σχετικές συμβάσεις». Στην επιστολή του προς τον κ. Τέντε, ο κ. Βενιζέλος επαναλαμβάνει ότι «στις 21.09.2009, μεσούσης της προεκλογικής περιόδου, η γερμανική πλευρά (ο όμιλος ThyssenKrupp Marine Systems που ελέγχει τόσο τα ΕΝΑΕ όσο και την HDW) κατήγγειλε τις συμβάσεις κατασκευής υποβρυχίων τύπου 214 και εκσυγχρονισμού υποβρυχίων τύπου 209 και έθεσε επιτακτικά ζήτημα διακοπής της λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και απόλυσης των εργαζομένων, με αποτέλεσμα να διακυβεύονται μείζονα συμφέροντα του Δημοσίου που έχει καταβάλει, ως τώρα, 2 και πλέον δις ευρώ, χωρίς να έχει παραλάβει ούτε ένα καινούργιο ή εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο. Η γερμανική πλευρά προσέφυγε επίσης στη διεθνή διαιτησία κατά τους κανόνες του ΙCC».
Ο υπουργός Αμυνας εξηγεί στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ότι η συμφωνία-πλαίσιο με τους Γερμανούς της Thyssen και την εταιρεία Mar από το Αμπου Ντάμπι προχώρησε «Προκειμένου να αντιμετωπιστούν όλα αυτά τα προβλήματα, να διασωθούν η ελληνική ναυπηγική υποδομή, οι θέσεις εργασίας, τα χρήματα που κατέβαλε από το υστέρημα του ελληνικού λαού το Δημόσιο και να παραληφθούν τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού, μετά από σκληρή διαπραγμάτευση, καταλήξαμε (με τη σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας κοινοβουλευτικής υποεπιτροπής και σε εκτέλεση σχετικών αποφάσεων του ΚΥΣΕΑ και της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων) στις 18.03.2010 στην υπογραφή μίας συμφωνίας- πλαίσιο (framework agreement), με τις εταιρείες ThyssenKrupp Marine Systems, Abu Dhabi Mar, ΗDW και τα ΕΝΑΕ και τώρα βρισκόμαστε στο στάδιο της διαπραγμάτευσης για την κατάρτιση της κύριας σύμβασης που θα υποβληθεί στη Βουλή προς κύρωση».
Ο κ. Βενιζέλος εμφανίζεται να βρίσκεται σε δύσκολη θέση γιατί η συμβιβαστική απόφαση μοιάζει με μία επικίνδυνη ακροβασία. Ενώ αρχικώς υποστήριζε ότι το Δημόσιο δεν θα παραλάβει το υποβρύχιο που γέρνει τελικώς συμφώνησε να το παραλάβει παραλείποντας να επιβάλλει τις ρήτρες που προβλέπονταν για την καθυστερημένη παράδοση των σκαφών από τους Γερμανούς. Δεν είναι τυχαίο ότι στην επιστολή του προς τον κ. Τέντε, ο κ. Βενιζέλος υπογραμμίζει ότι η απόφαση-πλαίσιο για παραλαβή των υποβρυχίων και μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Abu Dahbi Mar έγινε «σε εκτέλεση σχετικών αποφάσεων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Αμυνας και με τη σύμφωνη γνώμη της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων». Με τον τρόπο αυτό ο κ. Βενιζέλος υπαινίσσεται ότι η παραλαβή του υποβρυχίου που εμφάνιζε κλίση, η παραγγελία ναυπήγησης ακόμα δύο σκαφών και η πώληση του Σκαραμαγκά δεν έγιναν με προσωπική του απόφαση αλλά συναποφασίστηκαν σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο.
Από γερμανικές πηγές έχουν μεταδοθεί οι πληροφορίες ότι την υπογραφή της σύμβασης για τη ναυπήγηση υποβρυχίων ακολούθησαν ροές χρημάτων χωρίς να έχει διευκρινιστεί εάν επρόκειτο για «προμήθειες», μαύρο πολιτικό χρήμα ή «μίζες», από πού διοχετεύθηκαν και πού κατευθύνθηκαν τα μαύρα αυτά κονδύλια. Μόλις πριν λίγες ημέρες, και έπειτα από απόφαση της κυβέρνησης, ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος ανακοίνωσε ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάβει και τα τέσσερα υποβρύχια τύπου 214. παραλλήλως, ακυρώθηκε ο εκσυγχρονισμός δύο παλαιοτέρων υποβρυχίων τύπου 209 του Π.Ν. και αποφασίστηκε η ναυπήγηση δύο επιπλέον υποβρυχίων τύπου 214, εξέλιξη που επιβαρύνει κατά περίπου 500 εκατ. ευρώ τον προϋπολογισθέν κόστος.
Μετά τις αποκαλύψεις για τις ύποπτες συναλλαγές, ο κ. Βενιζέλος απέστειλε στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου επιστολή, με την οποία ζητάει να τεθούν υπόψη του υπουργείου Αμυνας «τα στοιχεία που προκύπτουν από την διερεύνηση των πληροφοριών που αναφέρονται στις αρχικές σχετικές συμβάσεις». Στην επιστολή του προς τον κ. Τέντε, ο κ. Βενιζέλος επαναλαμβάνει ότι «στις 21.09.2009, μεσούσης της προεκλογικής περιόδου, η γερμανική πλευρά (ο όμιλος ThyssenKrupp Marine Systems που ελέγχει τόσο τα ΕΝΑΕ όσο και την HDW) κατήγγειλε τις συμβάσεις κατασκευής υποβρυχίων τύπου 214 και εκσυγχρονισμού υποβρυχίων τύπου 209 και έθεσε επιτακτικά ζήτημα διακοπής της λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και απόλυσης των εργαζομένων, με αποτέλεσμα να διακυβεύονται μείζονα συμφέροντα του Δημοσίου που έχει καταβάλει, ως τώρα, 2 και πλέον δις ευρώ, χωρίς να έχει παραλάβει ούτε ένα καινούργιο ή εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο. Η γερμανική πλευρά προσέφυγε επίσης στη διεθνή διαιτησία κατά τους κανόνες του ΙCC».
Ο υπουργός Αμυνας εξηγεί στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ότι η συμφωνία-πλαίσιο με τους Γερμανούς της Thyssen και την εταιρεία Mar από το Αμπου Ντάμπι προχώρησε «Προκειμένου να αντιμετωπιστούν όλα αυτά τα προβλήματα, να διασωθούν η ελληνική ναυπηγική υποδομή, οι θέσεις εργασίας, τα χρήματα που κατέβαλε από το υστέρημα του ελληνικού λαού το Δημόσιο και να παραληφθούν τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού, μετά από σκληρή διαπραγμάτευση, καταλήξαμε (με τη σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας κοινοβουλευτικής υποεπιτροπής και σε εκτέλεση σχετικών αποφάσεων του ΚΥΣΕΑ και της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων) στις 18.03.2010 στην υπογραφή μίας συμφωνίας- πλαίσιο (framework agreement), με τις εταιρείες ThyssenKrupp Marine Systems, Abu Dhabi Mar, ΗDW και τα ΕΝΑΕ και τώρα βρισκόμαστε στο στάδιο της διαπραγμάτευσης για την κατάρτιση της κύριας σύμβασης που θα υποβληθεί στη Βουλή προς κύρωση».
Ο κ. Βενιζέλος εμφανίζεται να βρίσκεται σε δύσκολη θέση γιατί η συμβιβαστική απόφαση μοιάζει με μία επικίνδυνη ακροβασία. Ενώ αρχικώς υποστήριζε ότι το Δημόσιο δεν θα παραλάβει το υποβρύχιο που γέρνει τελικώς συμφώνησε να το παραλάβει παραλείποντας να επιβάλλει τις ρήτρες που προβλέπονταν για την καθυστερημένη παράδοση των σκαφών από τους Γερμανούς. Δεν είναι τυχαίο ότι στην επιστολή του προς τον κ. Τέντε, ο κ. Βενιζέλος υπογραμμίζει ότι η απόφαση-πλαίσιο για παραλαβή των υποβρυχίων και μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Abu Dahbi Mar έγινε «σε εκτέλεση σχετικών αποφάσεων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Αμυνας και με τη σύμφωνη γνώμη της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων». Με τον τρόπο αυτό ο κ. Βενιζέλος υπαινίσσεται ότι η παραλαβή του υποβρυχίου που εμφάνιζε κλίση, η παραγγελία ναυπήγησης ακόμα δύο σκαφών και η πώληση του Σκαραμαγκά δεν έγιναν με προσωπική του απόφαση αλλά συναποφασίστηκαν σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr