Ερώτηση από το Ποτάμι για τον εκσυγχρονισμό αεροσκαφών

Ζητούν ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης του προγράμματος και εάν όλα βαίνουν καλώς σύμφωνα με το συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα 

Την υπόθεση εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P-3B του Πολεμικού Ναυτικού, της πρώτης προμήθειας εξοπλιστικού προγράμματος επί ημερών Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ
, φέρνουν ξανά στη Βουλή, οι βουλευτές του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς και Σπύρος Δανέλλης, με ερώτηση την οποία κατέθεσαν προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ.
Καμμένο και τον Υπουργό Δικαιοσύνης, κ. Κοντονή.

Ζητούν ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης του προγράμματος και εάν όλα βαίνουν καλώς σύμφωνα με το συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα ή αν υπάρχουν καθυστερήσεις, οι οποίες ακυρώνουν τα χρονικά πλεονεκτήματα της αναβάθμισης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας. Καλούν τον κ. Καμμένο να επιβεβαιώσει, εάν ακόμα ισχύουν οι τότε δεσμεύσεις και λεγόμενά του περί της ακριβούς ημερομηνίας παράδοσης του 1ου αεροσκάφους, καθώς επίσης, πώς εξελίσσεται η καταβολή των δόσεων με το πέρας του 2017. Ειδικότερα, για το οικονομικό σκέλος της περιβόητης σύμβασης, επανέρχονται και σε προηγούμενες κοινοβουλευτικές ερωτήσεις του Ποταμιού, ρωτώντας εάν ορθά συμφωνήθηκε μια τόσο μεγάλη εμπροσθοβαρής πληρωμή των 2/3 του όλου τιμήματος για την 1η τριετία και τελικά πόσο τα κατάφερε η Κυβέρνηση να επιτύχει έκπτωση τουλάχιστον 20-30%, όπως άλλωστε υποσχόταν ο κ. Καμμένος.

Οι βουλευτές του Ποταμιού απευθύνονται και προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης, από τον οποίο ζητούν να επαληθεύσει ή όχι τις πληροφορίες, ότι υπάρχει εν εξελίξει έρευνα από την Εισαγγελία Εγκλημάτων Διαφθοράς για τη σύμβαση αναβάθμισης των πέντε (5) αεροπλάνων P-3B, καθώς και πληροφορίες για την πορεία και τις διαδικασίες και τους συμμετέχοντες στην υποστήριξη της εν λόγω έρευνας.

Το Ποτάμι δηλώνει, ότι εξαρχής είχε θέσει και συνεχίζει να θέτει την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προ των ευθυνών της για τη σκοπιμότητα της απόφασης, τους όρους της σύμβασης, τον τρόπο αποπληρωμής και για την επαρκώς εξαντλητική-εμπεριστατωμένη διερεύνηση και άλλων εναλλακτικών επιλογών, με σκοπό τη ζητούμενη έγκαιρη και εύρωστη κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς τους Υπουργούς: 1) Εθνικής Άμυνας
2) Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Θέμα: Ερωτήματα προς διερεύνηση για την πορεία του προγράμματος εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P-3B του Πολεμικού Ναυτικού

Η πρώτη προμήθεια εξοπλιστικού προγράμματος της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ υπεγράφη τον Μάρτιο του 2015 από το ΚΥΣΕΑ, υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα, κατόπιν εισηγήσεων του Υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Πάνου Καμμένου και αφορούσε στον γνωστό εκσυγχρονισμό πέντε (5) αεροσκαφών P-3B από την εταιρία Lockheed Martin. Η συγκεκριμένη απόφαση η οποία οδήγησε σε διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ σχολιάστηκε έντονα τόσο μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου όσο και από τον Τύπο σχετικά με τη σκοπιμότητα της απόφασης, τους όρους της σύμβασης, τον τρόπο αποπληρωμής και ευρύτερα την εξαντλητική-εμπεριστατωμένη διερεύνηση και άλλων εναλλακτικών επιλογών με σκοπό την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού.

Το Ποτάμι, με πλήθος κοινοβουλευτικών ερωτήσεων προσπάθησε να διερευνήσει τις συνθήκες υπό τις οποίες ελήφθη η εν λόγω απόφαση, καθώς και τις λεπτομέρειες της συμφωνίας, αναδεικνύοντας συγχρόνως και εναλλακτικές προτάσεις, οι οποίες απορρίφθηκαν από την ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Οι τότε απαντήσεις του αρμόδιου Υπουργού κ. Καμμένου δεν προσέφεραν πλήρη τεκμηρίωση για το σύνολο των πτυχών λήψης της απόφασης εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P-3B, ιδίως για το σκέλος του τιμήματος και την επιχειρούμενη προσπάθεια συμπίεσης του κόστους του προγράμματος.

Μετά από δύο και πλέον χρόνια από την υπογραφή της επίμαχης σύμβασης, ανακύπτουν νέα εύλογα ερωτήματα τόσο για την τότε λήψη της απόφασης όσο και για την πορεία υλοποίησης του προγράμματος αναβάθμισης των αεροσκαφών. Συγκεκριμένα ενώ τόσο από την επίσημη απάντηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας στην υπ’ αρίθμ. 171/26-04-2015 Επίκαιρη Ερώτηση η οποία συζητήθηκε την 4η Μαΐου 2015 στη Βουλή των Ελλήνων, όπου ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «Ξέρετε πότε αποκτούμε το πρώτο αεροπλάνο; Μέσα σε δώδεκα μήνες. Σε δώδεκα μήνες θα έχει παραδοθεί το πρώτο αεροσκάφος», όσο και από την υπ. Αρίθμ. Φ.900α/419/14355/05-06-2015 απάντησή του στην υπ. αρίθμ. 2419/11-05-2015 κοινοβουλευτική ερώτηση του Ποταμιού, ότι τα χρονικά διαστήματα-στόχοι για την παράδοση των αεροσκαφών καταλήγουν σε ακριβείς ημερομηνίες όπως «εντός 3ου τριμήνου του 2016 το αεροσκάφος ενδιάμεσης λύσης», τελικά και σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών του ΓΕΝ και αντίστοιχα δημοσιεύματα, φαίνεται πως δεν εκπληρώθηκαν οι εν λόγω δεσμεύσεις και δεν τηρείται το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα.

Λίαν προσφάτως σε δημοσίευμα της 15ης Ιουνίου 2017, αναφέρεται ότι ήδη από το 2015 έχει σχηματιστεί σχετική δικογραφία από τον Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς για την υπόθεση των P-3B, και μάλιστα, όπως σημειώνεται, η έρευνα έχει προχωρήσει στη λήψη μαρτυρικών καταθέσεων. Επόμενο δημοσίευμα της 1ης Ιουλίου 2017, επανέρχεται στο ίδιο θέμα υπενθυμίζοντας ότι «η ίδια η εταιρεία, η Lockheed Martin, στο παρελθόν είχε κρίνει ασύμφορη την ανακατασκευή των παροπλισμένων αεροσκαφών και είχε προτείνει στο Πολεμικό Ναυτικό να μην τα αναβαθμίσει».

Δεδομένου ότι το Ποτάμι σέβεται τη Δικαιοσύνη, στηρίζει έμπρακτα την ανεξαρτησία της και αποδέχεται το τεκμήριο της αθωότητας.

Δεδομένου ότι η σύμβαση αναβάθμισης προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και αμφισβητείται μέχρι και σήμερα η σκοπιμότητα και η οικονομική επιβάρυνση για το Ελληνικό Δημόσιο.

Δεδομένου ότι τα προαναφερόμενα δημοσιεύματα υποστηρίζουν πως ο Εισαγγελέας Εγκλημάτων Διαφθοράς έχει σχηματίσει δικογραφία από το 2015, με αριθμό πρωτοκόλλου Ε.Δ. 218/2015.

Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:

1. Η πορεία υλοποίησης του προγράμματος εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας βαίνει απαρέγκλιτα όπως προβλέπεται στη διακρατική συμφωνία Ελλάδας και ΗΠΑ; Εάν υπάρχουν καθυστερήσεις επί του χρονοδιαγράμματος, σε ποιους λόγους οφείλονται;

2. Σε περίπτωση διαπίστωσης καθυστερήσεων, τίθεται εν αμφιβόλω η επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του προγράμματος και τα χρονικά πλεονεκτήματα του εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P3-B;

3. Ισχύουν στο ακέραιο οι δεσμεύσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας το 2015 για παραλαβή του 1ου αεροσκάφους στο 1ο εξάμηνο του 2016; Έχει παραληφθεί και σε ποια ημερομηνία ακριβώς, το αεροσκάφος ενδιάμεσης λύσης;

4. Με βάση την προβλεπόμενη κατανομή της πίστωσης για το πρόγραμμα και της αποπληρωμής της σύμβασης, πως διαμορφώνεται η καταβολή των δόσεων από το 2015 και εν συνεχεία, τόσο για τις ήδη πραγματοποιθείσες όσο και για τις επερχόμενες δόσεις; Έχουν προκύψει διαφοροποιήσεις στις εκροές των προϋπολογιζόμενων ποσών, και αν ναι που οφείλονται;

5. Με την ολοκλήρωση της 1ης τριετίας του προγράμματος η οποία συνάδει με την αποπληρωμή του 64,7% του συνολικού τιμήματος από ελληνικής πλευράς, ήτοι 323,3 εκατομμύρια ευρώ, πρόκειται να έχουν περατωθεί και παραδοθεί όλα τα συμφωνηθέντα: ενεργοποίηση αεροσκάφους ενδιάμεσης λύσης, αγορά νέων δομικών τμημάτων αντικατάστασης στα αεροσκάφη, νέα επιχειρησιακά υποσυστήματα/συστήματα και η ολοκληρωμένη πλατφόρμα; Εκ των υστέρων, εμμένετε στην απόφασή σας για μια τόσο έντονα εμπροσθοβαρή αποπληρωμή του αντισυμβαλλομένου σε ορίζοντα 7 ετών;

6. Ορίζοντας ως οροφή τα 350.000.000 ευρώ ως τελικού κόστους του προγράμματος αναβάθμισης των Π-3Β όπως τονίζεται και στην υπ. αρίθμ. Φ.093/3735 Σ.955 κατακυρωτική απόφαση προμήθειας (ΑΔΑ: Β50Ν6-ΣΥΦ) και με δεδηλωμένη την εξαρχής πρόθεση της Κυβέρνησης για επιπλέον έκπτωση, τελικά ποια έκπτωση προέκυψε προς όφελος της χώρας; Για ποιους λόγους κατά τη γνώμη σας δεν επιτεύχθηκε έκπτωση τουλάχιστον 20-30% όπως ο είχε τονίσει ο ίδιος ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας;

7. Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) έχει προβεί σε σύναψη συμφωνίας και υπογραφή σύμβαση με την Lockheed Martin; Ποιο είναι το εκτιμώμενο τίμημα αυτής της συμφωνίας προς όφελος της ΕΑΒ και πόσο αυτό αποκλίνει από τον ισχυρισμό σας την 4η Μαΐου 2015 ότι θα ανέρχεται σε 150 εκατομμύρια δολάρια;

8. Υπάρχει εν εξελίξει έρευνα από τον Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς για την αναβάθμιση των πέντε (5) αεροπλάνων P-3B;

9. Υπήρξε οποιαδήποτε όχληση από τις Εισαγγελικές Αρχές προς το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την αναζήτηση εγγράφων, συμβάσεων ή άλλων στοιχείων στο πλαίσιο της εισαγγελικής έρευνας;

10. Αληθεύει ότι στο Γραφείο Ειδικών Εμπειρογνωμόνων του Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς υπηρετούν με διάθεση, στελέχη του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, μόνιμοι στρατιωτικοί υπάλληλοι, με σκοπό την υποβοήθηση του έργου του Εισαγγελέα σε υποθέσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων; Γενικότερα και ειδικότερα για την υπόθεση των αεροσκαφών P-3B, δεν υφίσταται «σύγκρουση συμφερόντων»; Πως διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του ελεγκτικού μηχανισμού όταν, ενδεχομένως, καλείται ο εμπειρογνώμονας όντας στέλεχος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, να εκφράσει άποψη για σύμβαση που έχει υπογραφεί από τον πολιτικό του προϊστάμενο;

Οι ερωτώντες Βουλευτές
Γιώργος Μαυρωτάς – Αττικής
Σπύρος Δανέλλης – Ηρακλείου

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr