Πολιτική αντιπαράθεση για τη φωτιά στα Κύθηρα

«Εκεί που μας χρωστούσαν, ζητάνε και το βόδι» απαντά η Κυβέρνηση στις κατηγορίες της ΝΔ για κακό συντονισμό και έλλειψη εναέριων μέσων

Σε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης έχει εξελιχθεί τις τελευταίες ώρες η καταστροφική πυρκαγιά στα Κύθηρα, με την Νέα Δημοκρατία
να ρίχνει ευθύνες στην Κυβέρνηση για κακό συντονισμό και έλλειψη εναέριων μέσων, και την Κυβέρνηση να κάνει λόγο για στάση της αντιπολίτευσης «που προσδοκά σε μικροκομματικά οφέλη».

Ανακοίνωση - απάντηση στη ΝΔ για την φωτιά στα Κύθηρα, στην οποία χαρακτηρίζει τον δήμαρχο του νησιού «δεκανίκι της επικοινωνιακής προπαγάνδας της αξιωματικής αντιπολίτευσης», εξέδωσε πριν απο λίγο το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
 
Το υπουργείο κατηγορεί την ΝΔ ότι «δεν ανανέωσε τον στόλο αεροπυρόσβεσης όταν δεν βρισκόμαστε σε συνθήκες δημοσιονομικής ασφυξίας» και ότι «ξεχνά την διαχειριστική της ανικανότητα και τις καταστροφές επι των ημερών διακυβέρνησης της».
 
Αναλυτικά η ανακοίνωση αναφέρει: «Η Νέα Δημοκρατία έχει αμνησία. Ως Κυβέρνηση και μάλιστα σε περίοδο που η χώρα δεν ήταν υπό συνθήκες δημοσιονομικής ασφυξίας ούτε φρόντισε να ανανεώσει τον στόλο αεροπυρόσβεσης, ούτε προχώρησε σε αναγκαίες μεταρρυθμίσεις στο Πυροσβεστικό Σώμα. Την ίδια στιγμή ο δήμαρχος Κυθήρων -στέλεχος της ΝΔ- σε ρόλο δεκανίκι της επικοινωνιακής προπαγάνδας της αξιωματικής αντιπολίτευσης, εμφανίζεται να απαιτεί υπερβολικό αριθμό εναέριων μέσων, που αντίστοιχος δεν υπάρχει σε όλο τον κόσμο. Και αυτό παρότι διατέθηκαν όλα τα διαθέσιμα μέσα και ο δήμαρχος το γνωρίζει, καθώς βρισκόταν σε διαρκή επικοινωνία με τον αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη Νίκο Τόσκα. Η ΝΔ ξεχνά τη διαχειριστική της ανικανότητα και τις καταστροφές επί των ημερών διακυβέρνησής της. Τα στατιστικά στοιχεία το αποτυπώνουν. Με τη στάση της προσδοκά σε μικροκομματικά οφέλη. Η κυβέρνηση έχει δώσει τα διαπιστευτήριά της στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών και αυτή τη στιγμή μέσα από δυσκολίες προσπαθεί να αντιμετωπίσει χρόνια προβλήματα.
Θα έπρεπε να υπάρχει και ντροπή για κάποιους, που κατά τη λαϊκή ρήση «εκεί που μας χρωστούσαν, ζητάνε και το βόδι».

NΔ: Ερωτηματικά και ευθύνες για την καταστροφή στα Κύθηρα

Επίθεση στην κυβέρνηση για την καταστροφή από την πυρκαγιά στα Κύθηρα εξαπέλυσε νωρίτερα σήμερα η ΝΔ. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κάνει λόγο για υποβάθμιση της αντιπυρικής ικανότητας του Πυροσβεστικού Σώματος και καλεί την κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις.
 
Όπως αναφέρει, σε ανακοίνωσή της, στο νησί σημειώθηκε μία πολύ μεγάλη καταστροφή, καθώς για τέσσερις ολόκληρες ημέρες η φωτιά έκαιγε, όπως ακριβώς συνέβη και στη Μάνη πριν από λίγες εβδομάδες.
 
Η Πειραιώς επισημαίνει πως την ώρα που οι πυροσβέστες και οι κάτοικοι έδιναν τη μάχη με τις φλόγες, η κυβέρνηση έμεινε σιωπηλή, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, πως τα ερωτήματα για αυτήν την ανυπολόγιστη καταστροφή του φυσικού πλούτου μας, είναι πολλά.
 
«Πολλές, όμως, είναι και οι ευθύνες. Ενώ η φωτιά έδειχνε να ελέγχεται, ο κακός συντονισμός και η έλλειψη εναέριων μέσων οδήγησαν στην αναζωπύρωσή της. Η αυτοθυσία, το φιλότιμο και ο επαγγελματισμός των πυροσβεστών μας δεν στάθηκε ικανός να αντισταθμίσει την έλλειψη σχεδίου, πτητικών μέσων και αποτελεσματικού συντονισμού. Η κυβέρνηση φέρει ακέραια την ευθύνη για την συνολική υποβάθμιση της αντιπυρικής ικανότητας του Πυροσβεστικού Σώματος και πρέπει να δώσει συγκεκριμένες εξηγήσεις», τονίζει η ΝΔ.
 
Παράλληλα ρωτά γιατί δεν προειδοποίησε έγκαιρα, καθυστέρησε τη διαδικασία μίσθωσης των ιδιωτικών ελικοπτέρων, που συμβάλλουν καθοριστικά στην ικανότητα πυρόσβεσης και γιατί τα επτά ελικόπτερα, που τα προηγούμενα χρόνια μισθώνονταν για 120 ημέρες, φέτος μισθώθηκαν για τις μισές ημέρες με το ίδιο, όμως, τίμημα και ακόμη δεν έχουν παραληφθεί;
 
«Αναμένουμε από την κυβέρνηση, έστω και τώρα, να προχωρήσει στον ανασχεδιασμό της αντιπυρικής πολιτικής για να μη βρεθούν και άλλες περιοχές στην ίδια κατάσταση με αυτή των Κυθήρων και της Μάνης», καταλήγει, στην ανακοίνωσή του, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ενημερωτικό σημείωμα από τη ΝΔ για τα εναέρια μέσα:

Στον  επιχειρησιακό σχεδιασμό του μηχανισμού δασοπυρόσβεσης εντάσσονται αεροσκάφη (Canadair CL-215/CL-415 και PZL ) που ανήκουν στον εθνικό εναέριο στόλο ιδιοκτησίας,συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης της Πολεμικής Αεροπορίας. Εντάσσονται, επίσης,  και ελικόπτερα, 5 ιδιόκτητα του Πυροσβεστικού Σώματος (3 ΒΚ-117 & 2 SuperPuma) εκ των οποίων μόνο τα 2 SuperPuma έχουν την δυνατότητα να αναρτήσουν κάδο πυρόσβεσης και 3 Chinook (CH-47) με κάδο, ιδιοκτησίας της  Πολεμικής Αεροπορίας,όπως και μισθωμένα.

Κάθε χρόνο εντασσόταν στονεπιχειρησιακό σχεδιασμό, με σταδιακή ανάπτυξη, από της 5 Ιουνίου έως της 20 Ιουνίου, σε όλη την επικράτεια (στρατιωτικάαεροδρόμια), συνολικά 10 μισθωμένα ελικόπτερα: 3 βαρέως τύπου  Ericsson(S-64) με ενσωματωμένο κάδο χωρητικότητας 10 τόνων και 7 μεσαίου τύπου Kamov (Ka-32) και Mi-8,με αναρτώμενο κάδο χωρητικότητας 4  τόνων.

Η μίσθωση για τα έτη 2012 έως 2016 είχε ανατεθεί στον Νατοϊκό Οργανισμό- N.S.P.A. με πενταετή σύμβαση (3+1+1). Για την αντιπυρική περίοδο 2017 θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών, είτε με διεθνή διαγωνισμό, με φορέα υλοποίησης το Πυροσβεστικό Σώμα, είτε μέσω  N.S.P.A. όπου δίνονται από το  Πυροσβεστικό Σώμα οι τεχνικές προδιαγραφές- απαιτήσεις και μετά το τέλος της διαδικασίας ολοκληρώνεται η μίσθωση και η σταδιακή ανάπτυξη όλων των ελικοπτέρων.

Η απόφαση για την μίσθωση των ελικοπτέρων της  αντιπυρικής  περιόδου  2017 ήταν να πραγματοποιηθεί με διεθνή διαγωνισμό, με φορέα υλοποίησης το Πυροσβεστικό Σώμα, με αποτέλεσμα οι 2 διαγωνισμοί που διενεργήθηκαν από την Διεύθυνση Οικονομικών του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος να αποβούν άκαρποι. Έτσι σήμερα υπάρχουν διαθέσιμα μέσω διαδικασίας ανάθεσης (N.S.P.A.) μόνο τα  3 ελικόπτερα  βαρέως τύπου  Ericsson με έδρα 2 στην Ελευσίνα  και  1 στα Χανιά. Δεν έχουν έρθει τα άλλα 7 μεσαίου τύπου που τα προηγούμενα χρόνια στάθμευαν ανά ένα στα αεροδρόμια (Αλεξανδρούπολης, Αγχιάλου, Ρόδου, Σάμου, Χίου, Χανίων και Ηρακλείου). Έτσι, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια,  ο χάρτης διασποράς δεν καλύπτει  όλο τον εναέριο χώρο.

Η ηγεσία του Υπουργείου  μίσθωσε τα  7 ελικόπτερα  μεσαίου τύπου,  με πιθανή ημερομηνία άφιξης των 3 πρώτων στις 11 Αυγούστου και των άλλων 4 στις 22 Αυγούστου συμφώνα με την συμβατική υποχρέωση της σύμβασης που έχει υπογραφεί. Το αξιοσημείωτο όλων είναι ότι με το ίδιο κόστος (6.000.000 ευρώ) σε σχέση με πέρυσι,η διαθεσιμότητα για φέτος θα είναι για τις μισές ημέρες και ώρες πτήσης.

Τέλος την ημέρα έναρξης της πυρκαγιάς  στα Κύθηρα η διαθεσιμότητα των εναερίων μέσων (Canadair CL-415, Canadair CL-215, Chinook,  Super Puma, Ericsson), ήταν χαμηλή.

Σημειωτέον ότι τα μικρά  αεροσκάφη PZL που για επικοινωνιακούς και μόνο λογούς αναγράφονται σε κάθε ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος είναι χωρητικότητας 1,5 τόνων και χρησιμοποιούνται κατά την έναρξη και μόνο της πυρκαγιάς. Έχουν πολύ μικρή διαθεσιμότητα πτήσης (2 ώρες) και στην συγκεκριμένη πυρκαγιά προσέγγισαν μόνο τα 2 με έδρα την Καλαμάτα.

Βασικά ερωτήματα στην ίδια περίπτωση είναι:

Πρώτον, πότε δόθηκε εντολή για την απογείωση των πτητικών  μέσων;

Δεύτερονεάν εκτός από τα εναέρια μέσα που επιχειρούσαν, λαμβανόταν μέριμνα να υπάρχουν και άλλα διαθέσιμα για να καλύψουν το κενό πτήσης που θα προέκυπτε, είτε για ανεφοδιασμό καυσίμων είτε για την τεχνική υποστήριξη αυτών που επιχειρούσαν.

Σημειώνεται ότι την δεύτερη ημέρα, το Σάββατο στις 08:15, ενώ τα 2  Canadair CL-415 κατευθυνόταν στο νησί των Κυθήρων για να συνδράμουν, τους δόθηκε εντολή να αλλάξουν πορεία και να επιχειρήσουν σε άλλη πυρκαγιά στην Υάμεια Μεσσηνίας.  Φαίνεται, δηλαδή, ότι από τη στιγμή που μειώθηκε ο καπνός η πυρκαγιά υποτιμήθηκε.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr