«Πόλεμος» ΥΠΟΙΚ με Λιαργκόβα για την έκθεση-«καμπανάκι» του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής
07.11.2017
18:51
Το ΥΠΟΙΚ τόνισε ότι χρησιμοποιήθηκαν λάθος στοιχεία για τις δαπάνες των τόκων - Ο συντονιστής του Γραφείου αναγνώρισε μεν το σφάλμα, αλλά υπογράμμισε ότι η ουσία δεν αλλάζει και το χρέος της χώρας μπορεί να μην είναι βιώσιμο, με συνέπεια τη χρεοκοπία
«Μαίνεται» η αντιπαράθεση του υπουργείου Οικονομικών με τον συντονιστή του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, Παναγιώτη Λιαργκόβα.
Αφορμή, η έκθεση που δόθηκε χθες, Δευτέρα, στη δημοσιότητα, από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, αναφορικά με την ελληνική οικονομία.
Μια έκθεση-«καμπανάκι», η οποία εν ολίγοις αναφέρει ότι η χώρα βγαίνει από την κρίση, όμως προειδοποιεί για την πορεία των εσόδων, αλλά και για τη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών.
Η έκθεση ωστόσο προκάλεσε την αντίδραση του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου, ο οποίος αμφισβήτησε τα στοιχεία της, όπως έκανε και ο πρόεδρος της Βουλής
Αφορμή, η έκθεση που δόθηκε χθες, Δευτέρα, στη δημοσιότητα, από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, αναφορικά με την ελληνική οικονομία.
Μια έκθεση-«καμπανάκι», η οποία εν ολίγοις αναφέρει ότι η χώρα βγαίνει από την κρίση, όμως προειδοποιεί για την πορεία των εσόδων, αλλά και για τη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών.
Η έκθεση ωστόσο προκάλεσε την αντίδραση του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου, ο οποίος αμφισβήτησε τα στοιχεία της, όπως έκανε και ο πρόεδρος της Βουλής
, Νίκος Βούτσης, ο οποίος εξέφρασε την έκπληξή του για τη μη χρήση έγκυρων στοιχείων και μίλησε για «συνακόλουθη δημιουργία επικοινωνιακών εντυπώσεων».
«Η συνηγορία και η συνδρομή για την αναγκαία αναδιάρθρωση του χρέους, στην κρίσιμη μάλιστα περίοδο που η ελληνική κυβέρνηση έχει προχωρήσει στις σχετικές διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς και αναμένονται θετικές εξελίξεις το προσεχές διάστημα, δεν είναι δυνατόν να γίνονται με διογκωμένα στοιχεία από πίνακες της χρήσης του έτους 2013 και με την κινδυνολογία περί χρεοκοπίας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Περνώντας στην... αντεπίθεση, μέσα από την τηλεόραση του ΣΚΑΪ, ο κ. Λιαργκόβας τόνισε: «Το έλεγε και η ίδια η κυβέρνηση ως αντιπολίτευση. Χωρίς ελάφρυνση του χρέους, η χώρα οδεύει σε χρεοκοπία. Αν δεν γίνει κάτι με το χρέος, δεν είναι βιώσιμο. Η περαιτέρω ρύθμιση είναι απαραίτητη».
«Εμείς λάθος δεν κάναμε. Χρησιμοποιήσαμε επίσημα στοιχεία που έχουν κατατεθεί στη Βουλή. Και ήταν τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που είχαμε προς αξιοποίηση, με ορίζοντα το 2026», ανέφερε επίσης ο κ. Λιαργκόβας, απαντώντας ουσιαστικά στον υπουργό Οικονομικών.
Τόνισε ακόμη πως, αν σε αυτό το πλαίσιο υπήρχαν νεώτερα διαθέσιμα στοιχεία, τότε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής προφανώς και θα τα χρησιμοποιούσε. Τέλος,επανέλαβε ότι το μείζον είναι πως η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους απαιτεί και ρύθμιση με μεσοπρόθεσμα μέτρα, τονίζοντας ότι αυτή είναι μία θέση, την οποία υιοθετεί και η κυβέρνηση.
Το ΥΠΟΙΚ ωστόσο επανήλθε, επισημαίνοντας ότι «δεν είναι ακριβείς οι εκτιμήσεις για τις δαπάνες των τόκων της έκθεσης Λιαργκόβα».
Και συνέχισε: «Πρόκειται για εκτιμήσεις που ανάγονται στα τέλη του 2013, όπου, μεταξύ άλλων, τα επιτόκια ήταν πολύ υψηλότερα και δεν είχαν εφαρμοσθεί τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος που αποφασίστηκαν στο Eurogroup του Μαΐου του 2016».
Το υπουργείο Οικονομικών σημείωσε ακόμη ότι δεν συνηθίζει να σχολιάζει τις εκθέσεις και τις απόψεις που εκφέρονται από τα μέλη του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, αλλά οφείλει να αποκαθιστά την πραγματικότητα, όταν διαπιστώνονται σφάλματα.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ:
Το υπουργείο Οικονομικών σέβεται απόλυτα την ανεξαρτησία του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, όπως και άλλων αντίστοιχων φορέων, και δε συνηθίζει να σχολιάζει τις εκθέσεις και τις απόψεις που εκφέρονται από τα μέλη του. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οφείλει να αποκαθιστά την πραγματικότητα όταν διαπιστώνονται σφάλματα.
Οι εκτιμήσεις για τις δαπάνες τόκων που αναφέρονται στην τριμηνιαία έκθεση Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2017 του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (σελ. 12) δεν είναι ακριβείς.
Οι εκτιμήσεις αυτές ανάγονται στα τέλη του 2013 όπου, μεταξύ άλλων, τα επιτόκια, ήταν πολύ υψηλότερα και δεν είχαν εφαρμοστεί τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος τα οποία αποφασίστηκαν στο Eurogroup του Μάιου του 2016. Σημειώνεται, επίσης, ότι το 2013 το δημόσιο χρέος είχε σε ποσοστό 80% κυμαινόμενα επιτόκια. Είναι επομένως άστοχο να προβαίνει κανείς σήμερα σε προβλέψεις για την περίοδο 2023-2026 με βάση στοιχεία που ίσχυαν πριν από τέσσερα χρόνια.
Με βάση τα νέα στοιχεία και τις εκτιμήσεις του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, οι τόκοι για την περίοδο 2021-2026 θα είναι μειωμένοι από 24% έως και 36% σε σχέση με τα όσα αναφέρονται στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, ανάλογα με τις παραδοχές που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό τους.
Σε κάθε περίπτωση ο υπολογισμός των τόκων, στο μέτρο που το μεγαλύτερο μέρος δανεισμού έχει ακόμη κυμαινόμενο επιτόκιο, εξαρτάται προφανώς από τη μέθοδο πρόβλεψης των επιτοκίων. Κατά συνέπεια, σε τόσο μακρινές περιόδους, η πιθανότητα σοβαρών αποκλίσεων είναι μεγάλη. Συνεπώς ο υπολογισμός αυτός επιβάλλεται να αναθεωρείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Σε κάθε περίπτωση τα επίσημα στοιχεία για τις δαπάνες τόκων είναι αυτά που αναφέρονται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και συγκεκριμένα:
2017 2018 2019 2020 2021
Ενοποιημένοι Τόκοι Γεν. Κυβέρνησης (σε εκατ. €) 6.015 6.445 6.469 6.648 6.824″.
Ο κ. Λιαργκόβας ωστόσο επανήλθε, αναγνωρίζοντας από τη μία ότι έκανε λόγο στις εκτιμήσεις του για την επιβάρυνση από τους τόκους, αλλά υπογραμμίζοντας ότι η ουσία δεν αλλάζει, καθώς το χρέος ενδέχεται να μην είναι βιώσιμο.
Αναλυτικά η ανακοίνωση Λιαργκόβα:
«Μόνιμη μέριμνα του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (ΓΠΚΒ), εδώ και πέντε περίπου χρόνια, είναι η διατύπωση εμπεριστατωμένων εκτιμήσεων και προβλέψεων σχετικά με τα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά μεγέθη της χώρας με τη μεγαλύτερη δυνατή επιστημονική ακρίβεια.
Ως εκ τούτου το ΓΠΚΒ διευκρινίζει τα εξής:
Τα στοιχεία που αναφέρονται στην τελευταία έκθεση αποτελούν μελλοντικές εκτιμήσεις των χρηματοδοτικών αναγκών για την αποπληρωμή των τόκων της περιόδου 2020-2026 και στηρίχθηκαν σε επίσημα στοιχεία που είχαν κατατεθεί στη Βουλή των Ελλήνων το 2014.
Στις προαναφερόμενες εκτιμήσεις δεν υπολογίστηκαν οι ελαφρύνσεις που προκύπτουν από βραχυπρόθεσμες ή μεσοπρόθεσμες συμφωνίες, οι οποίες ενδεχομένως να υπάρχουν σε επικαιροποιημένες ενημερώσεις, που όμως δεν ήταν στη διάθεση του ΓΠΚΒ κατά τη διάρκεια της κατάρτισης της πρόσφατης τριμηνιαίας έκθεσής του.
Αποδεχόμαστε την κριτική που ασκήθηκε στις εκτιμήσεις της τελευταίας έκθεσής μας αλλά αυτό δεν αλλάζει την ουσία της θέσης που υποστηρίζει το ΓΠΚΒ: εάν δεν προκύψουν μακροπρόθεσμες ελαφρύνσεις και ρυθμίσεις ικανές να απεγκλωβίσουν το ελληνικό κράτος από τις παγίδες που επιφέρει το υψηλό χρέος, μακροπρόθεσμα η βιωσιμότητα του χρέους τίθεται υπό σοβαρή διακινδύνευση ή ακόμη δεν είναι εφικτή.
Εν κατακλείδι, καθώς ο χρόνος λήξης του Προγράμματος Προσαρμογής (Μνημόνιο) πλησιάζει και θα ανοίξει ένας νέος κύκλος διαπραγματεύσεων με θέμα την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους ώστε να καταστεί βιώσιμο, και καθώς το ζήτημα του χρέους είναι εθνικό, απαιτείται να διαμορφωθεί ένα περιβάλλον συναίνεσης και σύμπραξης όλων των δυνάμεων, πολιτικών και τεχνοκρατικών, για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής λύσης για τη χώρα μας. Αυτή είναι και η ουσία της θέσης του ΓΠΚΒ όπως αποτυπώθηκε στη σχετική τριμηνιαία έκθεση».
«Η συνηγορία και η συνδρομή για την αναγκαία αναδιάρθρωση του χρέους, στην κρίσιμη μάλιστα περίοδο που η ελληνική κυβέρνηση έχει προχωρήσει στις σχετικές διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς και αναμένονται θετικές εξελίξεις το προσεχές διάστημα, δεν είναι δυνατόν να γίνονται με διογκωμένα στοιχεία από πίνακες της χρήσης του έτους 2013 και με την κινδυνολογία περί χρεοκοπίας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Περνώντας στην... αντεπίθεση, μέσα από την τηλεόραση του ΣΚΑΪ, ο κ. Λιαργκόβας τόνισε: «Το έλεγε και η ίδια η κυβέρνηση ως αντιπολίτευση. Χωρίς ελάφρυνση του χρέους, η χώρα οδεύει σε χρεοκοπία. Αν δεν γίνει κάτι με το χρέος, δεν είναι βιώσιμο. Η περαιτέρω ρύθμιση είναι απαραίτητη».
«Εμείς λάθος δεν κάναμε. Χρησιμοποιήσαμε επίσημα στοιχεία που έχουν κατατεθεί στη Βουλή. Και ήταν τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που είχαμε προς αξιοποίηση, με ορίζοντα το 2026», ανέφερε επίσης ο κ. Λιαργκόβας, απαντώντας ουσιαστικά στον υπουργό Οικονομικών.
Τόνισε ακόμη πως, αν σε αυτό το πλαίσιο υπήρχαν νεώτερα διαθέσιμα στοιχεία, τότε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής προφανώς και θα τα χρησιμοποιούσε. Τέλος,επανέλαβε ότι το μείζον είναι πως η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους απαιτεί και ρύθμιση με μεσοπρόθεσμα μέτρα, τονίζοντας ότι αυτή είναι μία θέση, την οποία υιοθετεί και η κυβέρνηση.
Το ΥΠΟΙΚ ωστόσο επανήλθε, επισημαίνοντας ότι «δεν είναι ακριβείς οι εκτιμήσεις για τις δαπάνες των τόκων της έκθεσης Λιαργκόβα».
Και συνέχισε: «Πρόκειται για εκτιμήσεις που ανάγονται στα τέλη του 2013, όπου, μεταξύ άλλων, τα επιτόκια ήταν πολύ υψηλότερα και δεν είχαν εφαρμοσθεί τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος που αποφασίστηκαν στο Eurogroup του Μαΐου του 2016».
Το υπουργείο Οικονομικών σημείωσε ακόμη ότι δεν συνηθίζει να σχολιάζει τις εκθέσεις και τις απόψεις που εκφέρονται από τα μέλη του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, αλλά οφείλει να αποκαθιστά την πραγματικότητα, όταν διαπιστώνονται σφάλματα.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ:
Το υπουργείο Οικονομικών σέβεται απόλυτα την ανεξαρτησία του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, όπως και άλλων αντίστοιχων φορέων, και δε συνηθίζει να σχολιάζει τις εκθέσεις και τις απόψεις που εκφέρονται από τα μέλη του. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οφείλει να αποκαθιστά την πραγματικότητα όταν διαπιστώνονται σφάλματα.
Οι εκτιμήσεις για τις δαπάνες τόκων που αναφέρονται στην τριμηνιαία έκθεση Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2017 του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (σελ. 12) δεν είναι ακριβείς.
Οι εκτιμήσεις αυτές ανάγονται στα τέλη του 2013 όπου, μεταξύ άλλων, τα επιτόκια, ήταν πολύ υψηλότερα και δεν είχαν εφαρμοστεί τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος τα οποία αποφασίστηκαν στο Eurogroup του Μάιου του 2016. Σημειώνεται, επίσης, ότι το 2013 το δημόσιο χρέος είχε σε ποσοστό 80% κυμαινόμενα επιτόκια. Είναι επομένως άστοχο να προβαίνει κανείς σήμερα σε προβλέψεις για την περίοδο 2023-2026 με βάση στοιχεία που ίσχυαν πριν από τέσσερα χρόνια.
Με βάση τα νέα στοιχεία και τις εκτιμήσεις του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, οι τόκοι για την περίοδο 2021-2026 θα είναι μειωμένοι από 24% έως και 36% σε σχέση με τα όσα αναφέρονται στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, ανάλογα με τις παραδοχές που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό τους.
Σε κάθε περίπτωση ο υπολογισμός των τόκων, στο μέτρο που το μεγαλύτερο μέρος δανεισμού έχει ακόμη κυμαινόμενο επιτόκιο, εξαρτάται προφανώς από τη μέθοδο πρόβλεψης των επιτοκίων. Κατά συνέπεια, σε τόσο μακρινές περιόδους, η πιθανότητα σοβαρών αποκλίσεων είναι μεγάλη. Συνεπώς ο υπολογισμός αυτός επιβάλλεται να αναθεωρείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Σε κάθε περίπτωση τα επίσημα στοιχεία για τις δαπάνες τόκων είναι αυτά που αναφέρονται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και συγκεκριμένα:
2017 2018 2019 2020 2021
Ενοποιημένοι Τόκοι Γεν. Κυβέρνησης (σε εκατ. €) 6.015 6.445 6.469 6.648 6.824″.
Ο κ. Λιαργκόβας ωστόσο επανήλθε, αναγνωρίζοντας από τη μία ότι έκανε λόγο στις εκτιμήσεις του για την επιβάρυνση από τους τόκους, αλλά υπογραμμίζοντας ότι η ουσία δεν αλλάζει, καθώς το χρέος ενδέχεται να μην είναι βιώσιμο.
Αναλυτικά η ανακοίνωση Λιαργκόβα:
«Μόνιμη μέριμνα του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (ΓΠΚΒ), εδώ και πέντε περίπου χρόνια, είναι η διατύπωση εμπεριστατωμένων εκτιμήσεων και προβλέψεων σχετικά με τα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά μεγέθη της χώρας με τη μεγαλύτερη δυνατή επιστημονική ακρίβεια.
Ως εκ τούτου το ΓΠΚΒ διευκρινίζει τα εξής:
Τα στοιχεία που αναφέρονται στην τελευταία έκθεση αποτελούν μελλοντικές εκτιμήσεις των χρηματοδοτικών αναγκών για την αποπληρωμή των τόκων της περιόδου 2020-2026 και στηρίχθηκαν σε επίσημα στοιχεία που είχαν κατατεθεί στη Βουλή των Ελλήνων το 2014.
Στις προαναφερόμενες εκτιμήσεις δεν υπολογίστηκαν οι ελαφρύνσεις που προκύπτουν από βραχυπρόθεσμες ή μεσοπρόθεσμες συμφωνίες, οι οποίες ενδεχομένως να υπάρχουν σε επικαιροποιημένες ενημερώσεις, που όμως δεν ήταν στη διάθεση του ΓΠΚΒ κατά τη διάρκεια της κατάρτισης της πρόσφατης τριμηνιαίας έκθεσής του.
Αποδεχόμαστε την κριτική που ασκήθηκε στις εκτιμήσεις της τελευταίας έκθεσής μας αλλά αυτό δεν αλλάζει την ουσία της θέσης που υποστηρίζει το ΓΠΚΒ: εάν δεν προκύψουν μακροπρόθεσμες ελαφρύνσεις και ρυθμίσεις ικανές να απεγκλωβίσουν το ελληνικό κράτος από τις παγίδες που επιφέρει το υψηλό χρέος, μακροπρόθεσμα η βιωσιμότητα του χρέους τίθεται υπό σοβαρή διακινδύνευση ή ακόμη δεν είναι εφικτή.
Εν κατακλείδι, καθώς ο χρόνος λήξης του Προγράμματος Προσαρμογής (Μνημόνιο) πλησιάζει και θα ανοίξει ένας νέος κύκλος διαπραγματεύσεων με θέμα την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους ώστε να καταστεί βιώσιμο, και καθώς το ζήτημα του χρέους είναι εθνικό, απαιτείται να διαμορφωθεί ένα περιβάλλον συναίνεσης και σύμπραξης όλων των δυνάμεων, πολιτικών και τεχνοκρατικών, για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής λύσης για τη χώρα μας. Αυτή είναι και η ουσία της θέσης του ΓΠΚΒ όπως αποτυπώθηκε στη σχετική τριμηνιαία έκθεση».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr