Το νέο καταστατικό του Κινήματος Αλλαγής: Η «μεταμόρφωση» της Κεντροαριστεράς σε ενιαίο κόμμα
Το νέο καταστατικό του Κινήματος Αλλαγής: Η «μεταμόρφωση» της Κεντροαριστεράς σε ενιαίο κόμμα
Διπλή πλειοψηφία, μελών οργάνου και κομμάτων κατά την μεταβατική περίοδο, θεσμοθετημένες τάσεις, θητείες και ασυμβίβαστα βρίσκονται στο τραπέζι της συζήτησης
Το οργανωτικό σχέδιο μετάβασης προς τον ενιαίο φορέα της Κεντροαριστεράς συζήτησαν το απόγευμα της Τετάρτης οι επιτελείς του ΠΑΣΟΚ, του Ποταμιού, της ΔΗΜΑΡ, του ΚΙΔΗΣΟ, των Κινήσεων για τη Σοσιαλδημοκρατία και των στελεχών που διακρίθηκαν στην προεδρική εκλογή (Ανδρουλάκης, Καμίνης κα).
Σύμφωνα με το σχέδιο καταστατικού που φέρνει στη δημοσιότητα το protothemagr «ο Νέος Πολιτικός Φορέας θα πρέπει να καλύψει όλο το ιδεολογικό φάσμα ενός προοδευτικού δημοκρατικού κόμματος: τον δημοκρατικό σοσιαλισμό, την σοσιαλδημοκρατία, την ανανεωτική δημοκρατική αριστερά, την πολιτική οικολογία και το προοδευτικό μεταρρυθμιστικό κέντρο».
Πρακτικά, αυτό σημαίνει… τάσεις: «Η θεσμική αναγνώριση τάσεων/ρευμάτων ιδεών προϋποθέτει τη συνειδητή πολιτική επιλογή πλουραλιστικής κουλτούρας και «συγκατοίκησης» συγγενών αλλά διαφορετικών ιδεολογικών ρευμάτων, καθώς και κοινωνικών ομάδων».
Μεταβατική περίοδος…
Το Οργανωτικό Σχέδιο Μετάβασης είναι ουσιαστικά ένας οδικός χάρτης μετάβασης από τη σημερινή «πολυκομματική» μορφή οργάνωσης και λειτουργίας, μέσω ενός μεταβατικού «μικτού συστήματος», στο πλήρως ενιαίο και ομογενοποιημένο κόμμα.
Τα ορόσημα του Οργανωτικού Σχεδίου Μετάβασης είναι τα ακόλουθα:
• Το πρώτο ιδρυτικό Συνέδριο (τον Μάρτιο του 2018) και η πρώτη συγκρότηση των οργανωτικών αξόνων του Νέου Φορέα
Σύμφωνα με το σχέδιο καταστατικού που φέρνει στη δημοσιότητα το protothemagr «ο Νέος Πολιτικός Φορέας θα πρέπει να καλύψει όλο το ιδεολογικό φάσμα ενός προοδευτικού δημοκρατικού κόμματος: τον δημοκρατικό σοσιαλισμό, την σοσιαλδημοκρατία, την ανανεωτική δημοκρατική αριστερά, την πολιτική οικολογία και το προοδευτικό μεταρρυθμιστικό κέντρο».
Πρακτικά, αυτό σημαίνει… τάσεις: «Η θεσμική αναγνώριση τάσεων/ρευμάτων ιδεών προϋποθέτει τη συνειδητή πολιτική επιλογή πλουραλιστικής κουλτούρας και «συγκατοίκησης» συγγενών αλλά διαφορετικών ιδεολογικών ρευμάτων, καθώς και κοινωνικών ομάδων».
Μεταβατική περίοδος…
Το Οργανωτικό Σχέδιο Μετάβασης είναι ουσιαστικά ένας οδικός χάρτης μετάβασης από τη σημερινή «πολυκομματική» μορφή οργάνωσης και λειτουργίας, μέσω ενός μεταβατικού «μικτού συστήματος», στο πλήρως ενιαίο και ομογενοποιημένο κόμμα.
Τα ορόσημα του Οργανωτικού Σχεδίου Μετάβασης είναι τα ακόλουθα:
• Το πρώτο ιδρυτικό Συνέδριο (τον Μάρτιο του 2018) και η πρώτη συγκρότηση των οργανωτικών αξόνων του Νέου Φορέα
• Οι επόμενες βουλευτικές εκλογές. Τα κόμματα που συμμετέχουν στον φορέα δεν κατεβαίνουν αυτόνομα με δικούς τους συνδυασμούς στις βουλευτικές αλλά υπό το νέο φορέα.
• Το δεύτερο Συνέδριο, το οποίο θα ολοκληρώσει οριστικά την συγκρότηση όλων των οργανωτικών αξόνων του Νέου Ενιαίου Φορέα. Ειδικά για το δεύτερο Συνέδριο, αυτό προτείνεται να διεξαχθεί μόλις ολοκληρωθεί η πρώτη σύνοδος της κοινοβουλευτικής περιόδου μετά τις βουλευτικές εκλογές (μπορεί να προβλεφθεί εξαίρεση στην περίπτωση που η πρώτη σύνοδος διαρκέσει λιγότερο από έξι μήνες, οπότε σε αυτή την περίπτωση μπορεί να προτείνεται να γίνει μόλις ολοκληρωθεί η δεύτερη σύνοδος).
Ενιαίο ψηφοδέλτιο…
Στο πλαίσιο του Οργανωτικού Σχεδίου Μετάβασης, τα κόμματα που συμμετέχουν στον φορέα δεν κατεβαίνουν αυτόνομα με δικούς τους συνδυασμούς στις βουλευτικές εκλογές αλλά συμμετέχουν στα ψηφοδέλτια του νέου φορέα.
Διπλή πλειοψηφία…
Προτείνεται, κατά τη χρονική διάρκεια του Οργανωτικού Σχεδίου Μετάβασης, για τη λήψη αποφάσεων στα όργανα να απαιτείται απλή πλειοψηφία μελών και απλή πλειοψηφία κομμάτων/κινήσεων που συμμετέχουν στον φορέα. Μετά το τέλος του Οργανωτικού Σχεδίου Μετάβασης στον πλήρως ενιαίο φορέα, υπάρχουν τάσεις ή/και ρεύματα ιδεών (χωρίς πρόβλεψη «ειδικών» πλειοψηφιών).
Έδρα, τίτλος, έμβλημα...
Θα αποφασιστούν από το Συνέδριο.
Ασυμβίβαστα...
Η πλήρης διάκριση κόμματος και κράτους πρέπει να διέπει την συγκρότηση όλων των κομματικών οργάνων και τις αντίστοιχες πρακτικές και νοοτροπίες.
Προς συζήτηση τα ασυμβίβαστα, ειδικότερα ως προς:
– τη συμμετοχή και ενεργοποίηση υπέρ άλλου κόμματος (μπορεί να επεκταθεί και σε επίπεδο παρατάξεων για εκλογικές αναμετρήσεις σε επίπεδο/περιοχές/χώρους στις οποίες ο φορέας έχει προσδώσει ιδιαίτερο πολιτικό περιεχόμενο),
– την αποδοχή δημόσιου αξιώματος μέσω του οποίου ασκείται κυβερνητική πολιτική ή διοίκηση. Να ισχύει μόνο για τα δημόσια αξιώματα (και αυτοδιοικητικά) στα οποία υφίσταται σχέση «εργασίας» με μισθό ή αποζημίωση;
– τη δυνατότητα Γραμματέα των Νομαρχιακών ή Περιφερειακών Επιτροπών να είναι βουλευτής και να θέσει υποψηφιότητα στις εκλογές,
– τη θέση του Γραμματέα της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής με εκείνη του βουλευτή ή ευρωβουλευτή καθώς και τη μη δυνατότητα του Γραμματέα να θέσει υποψηφιότητα για βουλευτής,
– την ιδιότητα του Γραμματέα της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του φορέα με (ή με υποψηφιότητα για) οποιοδήποτε άλλο δημόσιο αξίωμα,
– την ιδιότητα μέλους της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής με την λήψη κυβερνητικής ή λήψη θέσης στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Να ισχύει μόνο για τα δημόσια αξιώματα (και αυτοδιοικητικά) στα οποία υφίσταται σχέση «εργασίας» με μισθό ή αποζημίωση;
– την ιδιότητα μελών της Πολιτικής Γραμματείας με άσκηση κυβερνητικών καθηκόντων,
– την ταυτόχρονη διατήρηση δύο αιρετών θέσεων, στο Εθνικό και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,
– την παραίτηση του βουλευτή που καταλαμβάνει αιρετό αξίωμα στην αυτοδιοίκηση από την βουλευτική του ιδιότητα,
– τη συμμετοχή στα κομματικά όργανα, κεντρικά περιφερειακά και τοπικά, όσων αναλαμβάνουν κρατικές θέσεις με εκτελεστική εξουσία.
Το Συνέδριο είναι το ανώτατο όργανο του Φορέα. Αποφασίζει για το σύνολο της πολιτικής. Ελέγχει όλα τα όργανα του και έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα αναθεώρησης του Καταστατικού.
Τακτικό Συνέδριο...
Ψηφίζει τις αποφάσεις που ισχύουν μέχρι το επόμενο Συνέδριο. Διεξάγεται κάθε 3 (ή 4) χρόνια. Η εκλογή προέδρου γίνεται από τη βάση. Το Τακτικό Συνέδριο εκλέγει την Κεντρική Πολιτική Επιτροπή.
Στο Συνέδριο μπορούν να οργανώνονται και θεματικές συνεδρίες, οι οποίες λειτουργούν παράλληλα κατά την πρώτη ή και τη δεύτερη μέρα, με συμμετοχή όσων έχουν γνώση, άποψη ή ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο θέμα κάθε συνεδρίας. Στο τέλος των εργασιών τους παρουσιάζονται τα αποτελέσματα στην Ολομέλεια, συζητούνται και, αν είναι απαραίτητο, επικυρώνονται από την Ολομέλεια.
Θέματα προς συζήτηση: Ποιοι συμμετέχουν στο Συνέδριο του ενιαίου πολυτασικού Φορέα; Πως θα γίνεται η ανάδειξη και η νομιμοποίηση της ηγεσίας και των ηγετικών ομάδων; Ποιος ο τρόπος ψηφοφορίας και τι θα ισχύει για τη δεσμευτικότητα των αποφάσεων το Τακτικού Συνεδρίου;
Πρόταση προς συζήτηση για το Συνέδριο του Νέου Ενιαίου Φορέα, μετά τη λήξη του οργανωτικού σχεδίου μετάβασης, σχετικά με το ποιοι συμμετέχουν στο Συνέδριο.
• Μέλη που εκλέγονται και εκπροσωπούν όλες τις οργανώσεις του φορέα με μονοσταυρία και ενιαίο μέτρο. Τον αριθμό τους καθορίζει η συμμετοχή. Ελάχιστη εκπροσώπηση 30% οι γυναίκες και 20% οι νέοι κάτω των 30 ετών;
• Ο/η απερχόμενος πρόεδρος.
• Οι βουλευτές και οι ευρωβουλευτές.
• Τα απερχόμενα μέλη της ΚΠΕ.
• Τα μέλη της Γραμματείας του Προοδευτικού FORUM νέας γενιάς του Ενιαίου Φορέα.
• Οι εκλεγμένοι Περιφερειάρχες και οι εκλεγμένοι Δήμαρχοι των πόλεων πάνω από 50.000 κατοίκους.
• Οι πρόεδροι τριτοβάθμιων οργανώσεων και επιστημονικών φορέων αν δεν συμμετέχουν θεσμικά στην απερχόμενη ΚΠΕ.
• Οι Γραμματείς των Νομαρχιακών Επιτροπών.
• Οι Υπεύθυνοι των Τομέων Πολιτικής και των Δικτύων Πολιτών;
Με δεδομένο ότι αποφασίσθηκε η διατήρηση των κομμάτων και κινήσεων στο μεταβατικό στάδιο, με κατεύθυνση βέβαια τον ενιαίο φορέα, για το πρώτο Συνέδριο έχει αποφασισθεί από το Πολιτικό Συμβούλιο το μικτό σύστημα όπου θα υπάρχει και απευθείας εκλογή και θα εκπροσωπούνται αναλογικά τα κόμματα και οι κινήσεις. Για το πρώτο Συνέδριο ένα ποσοστό των Συνέδρων προέρχεται από τα κόμματα ένα άλλο εκλέγεται. Με παρόμοιο τρόπο εκλέγεται η Κεντρική Πολιτική Επιτροπή στο πρώτο Συνέδριο στο πλαίσιο του οργανωτικού σχεδίου μετάβασης.
Κεντρική Πολιτική Επιτροπή...
Αποτελεί το ανώτερο πολιτικό όργανο μεταξύ δύο Συνεδρίων. Είναι αρμόδια για την εφαρμογή των αποφάσεων του Συνεδρίου και αποφασίζει για το σύνολο της πολιτικής του φορέα. Χαράσσει και συνθέτει τη γενική στρατηγική, τις πολιτικές και τη δράσεις του φορέα σε όλα τα πεδία έκφρασης του. Αναδεικνύεται από το Συνέδριο με μυστική ψηφοφορία. Εκλέγει τον Γραμματέα, την Εκτελεστική Πολιτική Γραμματεία και τα όργανα που θεωρεί απαραίτητα για τη λειτουργία και τη δράση του κόμματος. Συγκαλείται σε τακτά χρονικά διαστήματα και για σοβαρά πολιτικά ζητήματα συμμετέχουν στις συνεδριάσεις της οι βουλευτές οι ευρωβουλευτές. Τα μέλη της ΚΠΕ εντάσσονται στους Τομείς Πολιτικής ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους και την εμπειρία τους. Συνέρχεται σε τακτική σύνοδο τουλάχιστον μία φορά ανά δύο (ή εναλλακτικά τρεις) μήνες.
Θέματα προς συζήτηση:
Η σύνθεση της Κεντρικής Επιτροπής
Αριθμός μελών της Κεντρικής Επιτροπής
Η συμμετοχή στις συνεδριάσεις
Πρόταση προς συζήτηση:
Σύνθεση Κεντρικής Επιτροπής: Αιρετά μέλη από το Συνέδριο με τρόπο σταυροδοσίας (π.χ. 10-15%), ώστε να διασφαλίζεται η έκφραση όλων των απόψεων, με επιπλέον συμμετοχή των επικεφαλής των κομμάτων και κινήσεων που συγκρότησαν το νέο φορέα, των βουλευτών και ευρωβουλευτών. Στις συνεδριάσεις συμμετέχει με δικαίωμα λόγου και ο Υπεύθυνος νεολαίας του νέου φορέα. Στις συνεδριάσεις της ΚΠΕ μπορούν να συμμετέχουν και όσοι εκπρόσωποι-πρόεδροι τριτοβάθμιων θεσμικών φορέων το επιθυμούν
Μεταβατικά: Στο πρώτο Συνέδριο, με δεδομένο το Οργανωτικό Σχέδιο Μετάβασης, ακολουθείται το μικτό σύστημα εκλογής και ανάδειξης της ΚΠΕ. Πρόταση που κατατέθηκε: 251 άτομα, εκ των οποίων 126 θα εκλεγούν στο Συνέδριο και 125 θα προέρχονται από τα κόμματα και τις κινήσεις που συμμετέχουν στον φορέα, με επιπλέον συμμετοχή των μελών του Πολιτικού Συμβουλίου και των βουλευτών-ευρωβουλευτών που απαρτίζουν τον δεύτερο οργανωτικό άξονα.
Εκτελεστική Πολιτική Γραμματεία...
Αναδεικνύεται από την Κεντρική Πολιτική Επιτροπή. Πρόταση προς συζήτηση: Αποτελείται από 15 μέλη με Επικεφαλής την/τον Πρόεδρο και συμμετοχή του Γραμματέα. Μέχρι 25% (δηλαδή 4) το ανώτερο οι βουλευτές ή ευρωβουλευτές. Ασυμβίβαστο μελών της με άσκηση κυβερνητικών καθηκόντων (περιγράφονται στην κατηγορία ασυμβίβαστα). Θέμα προς συζήτηση: Τι θα ισχύσει στην μεταβατική φάση; Τι θα ισχύσει για το Πολιτικό Συμβούλιο;
Ο ρόλος του προέδρου...
Επικυρώνεται η πρώτη διαδικασία εκλογής επικεφαλής από τη βάση που διεξήχθη το Νοέμβριο για το 2017 και ανέδειξε την πρώτη Πρόεδρο του Νέου Πολιτικού Φορέα. Ο/Η Πρόεδρος του Ενιαίου Φορέα εκλέγεται άμεσα από τη βάση, τα μέλη και τους φίλους του φορέα. Στη διαδικασία εκλογής προέδρου, για την ανάδειξη υποψηφιοτήτων απαιτούνται υπογραφές από το 15% των μελών της ΚΠΕ ή το 5% (ή 5.000 υπογραφές) του συνόλου των μελών.
Πρόταση προς συζήτηση: τη διαδικασία εκλογής αναλαμβάνει η Επιτροπή Τήρησης Καταστατικού & Πιστοποίησης. Η ΕΚΑΠ έχει την ευθύνη διεξαγωγής των εκλογών για Πρόεδρο, διευρύνεται η ΕΚΑΠ με τους εκπροσώπους των υποψηφίων Προέδρων.
Ο/Η Πρόεδρος εκπροσωπεί δημόσια το κόμμα και είναι Πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας, αν είναι βουλευτής. Ο/Η Πρόεδρος λειτουργεί στο πλαίσιο των αποφάσεων του Συνεδρίου και της ΚΠΕ. Προεδρεύει της Πολιτικής Γραμματείας/Συμβουλίου και της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής. Ασκεί τις αρμοδιότητες πάντα σύμφωνα με τις ιδεολογικές και πολιτικές κατευθύνσεις και τις αποφάσεις του Συνεδρίου και της ΚΠΕ. Εκφράζει και εκπροσωπεί τον φορέα στο εσωτερικό και εξωτερικό.
Κοινοβουλευτική Ομάδα...
Η κοινοβουλευτική ομάδα αποτελείται από το σύνολο των βουλευτών και ευρωβουλευτών του φορέα. Είναι ενιαία και υλοποιεί την πολιτική του φορέα στο πλαίσιο των κοινοβουλευτικών διαδικασιών, δρώντας και αποφασίζοντας εντός των πλαισίων με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές πολιτικής που διαμορφώθηκαν από το Συνέδριο και την Κεντρική Πολιτική Επιτροπή.
Για τις υποψηφιότητες στο Εθνικό και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά και στις αυτοδιοικητικές εκλογές δύναται ιδίως μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου να διενεργούνται και εσωκομματικές προκριματικές εκλογές με τη συμμετοχή των μελών του κόμματος, ανά εκλογική περιφέρεια και στο σύνολο της επικράτειας. Αυτή η ρύθμιση βέβαια θα μπορούσε να εφαρμοσθεί πλήρως μετά το τέλος του οργανωτικού σχεδίου μετάβασης.
Η επιλογή των Βουλευτών Επικρατείας βρίσκεται στην ευθύνη του/της Προέδρου και γίνεται με πρόταση του/της Προέδρου και έγκριση αυτής από το Πολιτικό Συμβούλιο.
Οι Ευρωβουλευτές του συμμετέχουν στις δομές και τις λειτουργίες της ομάδας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Ασυμβίβαστα (εμφανίζονται στην κατηγορία ασυμβίβαστα)
Μεταβατικές διατάξεις προς συζήτηση:
Με δεδομένο ότι στη Βουλή σήμερα υπάρχει ένας συνασπισμός κομμάτων η Δημοκρατική Συμπαράταξη ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και το Ποτάμι έχουν κατατεθεί δύο προτάσεις ουσιαστικά στην Οργανωτική Επιτροπή Συνεδρίου, η πρώτη είναι να παραμένουν ως έχουν με προσπάθεια συντονισμού της δράσης έως και τις βουλευτικές εκλογές και η δεύτερη είναι η ενοποίηση σε μία ισχυρή ενιαία Κοινοβουλευτική Ομάδα άμεσα μετά το πρώτο Συνέδριο ώστε να δοθεί ακόμη μεγαλύτερη δυναμική στο εγχείρημα και να συμβάλλει στην υπέρβαση αντιφάσεων που αλλιώς μπορεί να συνεχίσουν να εμφανίζονται.
Επιτροπή Οικονομικού Ελέγχου...
Προτάσεις προς συζήτηση για τη διαφάνεια των οικονομικών του Νέου Ενιαίου Φορέα:
Η οικονομική διαχείριση και ο ισολογισμός να αναρτώνται δημόσια στην ιστοσελίδα του Νέου Φορέα και τα στοιχεία να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα στα μέλη και τους φίλους.
Ισοσκελισμένος προϋπολογισμός και κόφτης δαπανών σε περίπτωση υπέρβασης δαπανών.
Η πιστοποίηση της χρηστής οικονομικής διαχείρισης μπορεί να πραγματοποιείται ετησίως και από σώμα ορκωτών λογιστών.
Οι αρχές οικονομικής διαχείρισης του Δημοκρατικού Κόμματος στην Ιταλία μπορεί να αποτελέσουν πρότυπο και για την χώρα μας με το διοικητικό συμβούλιο ορκωτών ελεγκτών, τον δημοσιονομικό κανονισμό και λογιστικό έλεγχο.
Στο μεταβατικό στάδιο μεταξύ πρώτου και δεύτερου Συνεδρίου κάθε κόμμα που συμμετέχει στο φορέα συνεχίζει να εκπληρώνει κανονικά υποχρεώσεις και δικαιώματα.
Μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου, να προβλεφθεί καταστατικά ενδεχόμενα χρέη που βαραίνουν ορισμένα κόμματα του φορέα από παρελθόντα έτη, να συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται κανονικά σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους.
Επιπρόσθετες προτάσεις για συζήτηση:
- Προβλέπεται εσωτερικός κανονισμός για την κατανομή των βαρών ανάλογα με την προέλευση τους.
- Η Επιτροπή Οικονομικού Ελέγχου αναδεικνύεται από την ΚΠΕ. Ορίζονται Γραμματέας και Ταμίας. Μεριμνά για τη χρηστή διαχείριση και την πλήρη διαφάνεια των οικονομικών του φορέα. Εκτός από τα τακτικά έσοδα από την κρατική ενίσχυση και τις συνδρομές των μελών, αναζητά και άλλες έκτακτες εισφορές, δωρεές και χορηγίες.
- Η ΕΟΕ να είναι μόνο ελεγκτική και να συνεργάζεται με τους ορκωτούς λογιστές και τα αρμόδια στελέχη του φορέα για την διασφάλιση της διαφάνειας και της χρηστής διαχείρισης. Η αναζήτηση εισφορών, χορηγιών, κ.λπ. να επιβαρύνει κάποιον Τομέα Λειτουργίας (π.χ. Τομέα Οικονομικού), τον Γενικό Διευθυντή του φορέα (αν υπάρχει), τον Γραμματέα της ΚΠΕ.
- Κάθε απόφαση έγκρισης ή πράξη εκταμίευσης δαπάνης –και όχι μόνο ισολογισμοί– να δημοσιεύεται στον ιστότοπο του κόμματος κατά το πρότυπο της «ΔΙΑΥΓΕΙΑ».
- Οι πόροι του φορέα προέρχονται από την κρατική χρηματοδότηση, τις τακτικές και έκτακτες εισφορές και δωρεές των μελών και των φίλων καθώς και από δωρεές ή προσφορές άλλων ιδιωτών ή φορέων οι οποίες όμως δεν μπορούν να ξεπερνούν το ποσό των πέντε χιλιάδων ευρώ. Οι δωρεές και οι προσφορές των μελών, των φίλων και των άλλων ιδιωτών ή φορέων που ξεπερνούν το ποσό της ετήσιας τακτικής ή έκτακτης εισφοράς, δημοσιεύονται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του κόμματος.
Ανανέωση και θητείες...
Θέματα προς συζήτηση:
Με ποιον τρόπο θα διασφαλίσουμε την ανανέωση των αιρετών οργάνων;
Τι θα ισχύει για τις θητείες στα όργανα;
Εκπροσώπηση από ειδικές κοινωνικές ομάδες, π.χ. γυναίκες, νέους κ.λπ.;
Προτάσεις προς συζήτηση:
Όλα τα κομματικά αιρετά όργανα του Νέου Ενιαίου Φορέα, όταν επανεκλέγονται, θα πρέπει να ανανεώνονται κατά 30%.
Σε όλα τα κομματικά όργανα του Νέου Ενιαίου Φορέα δεν επιτρέπονται πάνω από τρεις θητείες (9 έτη).
Σε όλα τα αιρετά όργανα του Νέου Ενιαίου Φορέα λαμβάνεται μέριμνα για την ισότητα των φύλων, όπως π.χ. τη συμμετοχή γυναικών κατά 30%, αλλά και για τη συμμετοχή νέων κάτω των 30 ετών κατά 20%. Η ανανέωση όμως ως διαρκές αίτημα στηρίζεται σε ιδεολογικές αρχές και πολιτικά κριτήρια, ώστε να ενδυναμώνει την ταυτότητα και να πολλαπλασιάζει την δυναμική του Νέου Ενιαίου Φορέα.
Δεδομένου ότι πρόκειται για Νέο Πολιτικό Φορέα για τις θητείες στα κομματικά όργανα και την ανανέωση των αιρετών οργάνων ως εκκίνηση-έναρξη ορίζεται το πρώτο Ιδρυτικό Συνέδριο.
Πρόταση που κατατέθηκε προς συζήτηση:
Θεσμοθέτηση, από εδώ και στο εξής, ανώτατων επιτρεπόμενων θητειών με (συνεχόμενα) έτη σε βουλευτές, ευρωβουλευτές και αιρετούς Δημάρχους Περιφερειάρχες.
• Το δεύτερο Συνέδριο, το οποίο θα ολοκληρώσει οριστικά την συγκρότηση όλων των οργανωτικών αξόνων του Νέου Ενιαίου Φορέα. Ειδικά για το δεύτερο Συνέδριο, αυτό προτείνεται να διεξαχθεί μόλις ολοκληρωθεί η πρώτη σύνοδος της κοινοβουλευτικής περιόδου μετά τις βουλευτικές εκλογές (μπορεί να προβλεφθεί εξαίρεση στην περίπτωση που η πρώτη σύνοδος διαρκέσει λιγότερο από έξι μήνες, οπότε σε αυτή την περίπτωση μπορεί να προτείνεται να γίνει μόλις ολοκληρωθεί η δεύτερη σύνοδος).
Ενιαίο ψηφοδέλτιο…
Στο πλαίσιο του Οργανωτικού Σχεδίου Μετάβασης, τα κόμματα που συμμετέχουν στον φορέα δεν κατεβαίνουν αυτόνομα με δικούς τους συνδυασμούς στις βουλευτικές εκλογές αλλά συμμετέχουν στα ψηφοδέλτια του νέου φορέα.
Διπλή πλειοψηφία…
Προτείνεται, κατά τη χρονική διάρκεια του Οργανωτικού Σχεδίου Μετάβασης, για τη λήψη αποφάσεων στα όργανα να απαιτείται απλή πλειοψηφία μελών και απλή πλειοψηφία κομμάτων/κινήσεων που συμμετέχουν στον φορέα. Μετά το τέλος του Οργανωτικού Σχεδίου Μετάβασης στον πλήρως ενιαίο φορέα, υπάρχουν τάσεις ή/και ρεύματα ιδεών (χωρίς πρόβλεψη «ειδικών» πλειοψηφιών).
Έδρα, τίτλος, έμβλημα...
Θα αποφασιστούν από το Συνέδριο.
Ασυμβίβαστα...
Η πλήρης διάκριση κόμματος και κράτους πρέπει να διέπει την συγκρότηση όλων των κομματικών οργάνων και τις αντίστοιχες πρακτικές και νοοτροπίες.
Προς συζήτηση τα ασυμβίβαστα, ειδικότερα ως προς:
– τη συμμετοχή και ενεργοποίηση υπέρ άλλου κόμματος (μπορεί να επεκταθεί και σε επίπεδο παρατάξεων για εκλογικές αναμετρήσεις σε επίπεδο/περιοχές/χώρους στις οποίες ο φορέας έχει προσδώσει ιδιαίτερο πολιτικό περιεχόμενο),
– την αποδοχή δημόσιου αξιώματος μέσω του οποίου ασκείται κυβερνητική πολιτική ή διοίκηση. Να ισχύει μόνο για τα δημόσια αξιώματα (και αυτοδιοικητικά) στα οποία υφίσταται σχέση «εργασίας» με μισθό ή αποζημίωση;
– τη δυνατότητα Γραμματέα των Νομαρχιακών ή Περιφερειακών Επιτροπών να είναι βουλευτής και να θέσει υποψηφιότητα στις εκλογές,
– τη θέση του Γραμματέα της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής με εκείνη του βουλευτή ή ευρωβουλευτή καθώς και τη μη δυνατότητα του Γραμματέα να θέσει υποψηφιότητα για βουλευτής,
– την ιδιότητα του Γραμματέα της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του φορέα με (ή με υποψηφιότητα για) οποιοδήποτε άλλο δημόσιο αξίωμα,
– την ιδιότητα μέλους της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής με την λήψη κυβερνητικής ή λήψη θέσης στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Να ισχύει μόνο για τα δημόσια αξιώματα (και αυτοδιοικητικά) στα οποία υφίσταται σχέση «εργασίας» με μισθό ή αποζημίωση;
– την ιδιότητα μελών της Πολιτικής Γραμματείας με άσκηση κυβερνητικών καθηκόντων,
– την ταυτόχρονη διατήρηση δύο αιρετών θέσεων, στο Εθνικό και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,
– την παραίτηση του βουλευτή που καταλαμβάνει αιρετό αξίωμα στην αυτοδιοίκηση από την βουλευτική του ιδιότητα,
– τη συμμετοχή στα κομματικά όργανα, κεντρικά περιφερειακά και τοπικά, όσων αναλαμβάνουν κρατικές θέσεις με εκτελεστική εξουσία.
Τα όργανα του νέου φορέα...
Το Συνέδριο είναι το ανώτατο όργανο του Φορέα. Αποφασίζει για το σύνολο της πολιτικής. Ελέγχει όλα τα όργανα του και έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα αναθεώρησης του Καταστατικού.
Τακτικό Συνέδριο...
Ψηφίζει τις αποφάσεις που ισχύουν μέχρι το επόμενο Συνέδριο. Διεξάγεται κάθε 3 (ή 4) χρόνια. Η εκλογή προέδρου γίνεται από τη βάση. Το Τακτικό Συνέδριο εκλέγει την Κεντρική Πολιτική Επιτροπή.
Στο Συνέδριο μπορούν να οργανώνονται και θεματικές συνεδρίες, οι οποίες λειτουργούν παράλληλα κατά την πρώτη ή και τη δεύτερη μέρα, με συμμετοχή όσων έχουν γνώση, άποψη ή ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο θέμα κάθε συνεδρίας. Στο τέλος των εργασιών τους παρουσιάζονται τα αποτελέσματα στην Ολομέλεια, συζητούνται και, αν είναι απαραίτητο, επικυρώνονται από την Ολομέλεια.
Θέματα προς συζήτηση: Ποιοι συμμετέχουν στο Συνέδριο του ενιαίου πολυτασικού Φορέα; Πως θα γίνεται η ανάδειξη και η νομιμοποίηση της ηγεσίας και των ηγετικών ομάδων; Ποιος ο τρόπος ψηφοφορίας και τι θα ισχύει για τη δεσμευτικότητα των αποφάσεων το Τακτικού Συνεδρίου;
Πρόταση προς συζήτηση για το Συνέδριο του Νέου Ενιαίου Φορέα, μετά τη λήξη του οργανωτικού σχεδίου μετάβασης, σχετικά με το ποιοι συμμετέχουν στο Συνέδριο.
• Μέλη που εκλέγονται και εκπροσωπούν όλες τις οργανώσεις του φορέα με μονοσταυρία και ενιαίο μέτρο. Τον αριθμό τους καθορίζει η συμμετοχή. Ελάχιστη εκπροσώπηση 30% οι γυναίκες και 20% οι νέοι κάτω των 30 ετών;
• Ο/η απερχόμενος πρόεδρος.
• Οι βουλευτές και οι ευρωβουλευτές.
• Τα απερχόμενα μέλη της ΚΠΕ.
• Τα μέλη της Γραμματείας του Προοδευτικού FORUM νέας γενιάς του Ενιαίου Φορέα.
• Οι εκλεγμένοι Περιφερειάρχες και οι εκλεγμένοι Δήμαρχοι των πόλεων πάνω από 50.000 κατοίκους.
• Οι πρόεδροι τριτοβάθμιων οργανώσεων και επιστημονικών φορέων αν δεν συμμετέχουν θεσμικά στην απερχόμενη ΚΠΕ.
• Οι Γραμματείς των Νομαρχιακών Επιτροπών.
• Οι Υπεύθυνοι των Τομέων Πολιτικής και των Δικτύων Πολιτών;
Με δεδομένο ότι αποφασίσθηκε η διατήρηση των κομμάτων και κινήσεων στο μεταβατικό στάδιο, με κατεύθυνση βέβαια τον ενιαίο φορέα, για το πρώτο Συνέδριο έχει αποφασισθεί από το Πολιτικό Συμβούλιο το μικτό σύστημα όπου θα υπάρχει και απευθείας εκλογή και θα εκπροσωπούνται αναλογικά τα κόμματα και οι κινήσεις. Για το πρώτο Συνέδριο ένα ποσοστό των Συνέδρων προέρχεται από τα κόμματα ένα άλλο εκλέγεται. Με παρόμοιο τρόπο εκλέγεται η Κεντρική Πολιτική Επιτροπή στο πρώτο Συνέδριο στο πλαίσιο του οργανωτικού σχεδίου μετάβασης.
Κεντρική Πολιτική Επιτροπή...
Αποτελεί το ανώτερο πολιτικό όργανο μεταξύ δύο Συνεδρίων. Είναι αρμόδια για την εφαρμογή των αποφάσεων του Συνεδρίου και αποφασίζει για το σύνολο της πολιτικής του φορέα. Χαράσσει και συνθέτει τη γενική στρατηγική, τις πολιτικές και τη δράσεις του φορέα σε όλα τα πεδία έκφρασης του. Αναδεικνύεται από το Συνέδριο με μυστική ψηφοφορία. Εκλέγει τον Γραμματέα, την Εκτελεστική Πολιτική Γραμματεία και τα όργανα που θεωρεί απαραίτητα για τη λειτουργία και τη δράση του κόμματος. Συγκαλείται σε τακτά χρονικά διαστήματα και για σοβαρά πολιτικά ζητήματα συμμετέχουν στις συνεδριάσεις της οι βουλευτές οι ευρωβουλευτές. Τα μέλη της ΚΠΕ εντάσσονται στους Τομείς Πολιτικής ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους και την εμπειρία τους. Συνέρχεται σε τακτική σύνοδο τουλάχιστον μία φορά ανά δύο (ή εναλλακτικά τρεις) μήνες.
Θέματα προς συζήτηση:
Η σύνθεση της Κεντρικής Επιτροπής
Αριθμός μελών της Κεντρικής Επιτροπής
Η συμμετοχή στις συνεδριάσεις
Πρόταση προς συζήτηση:
Σύνθεση Κεντρικής Επιτροπής: Αιρετά μέλη από το Συνέδριο με τρόπο σταυροδοσίας (π.χ. 10-15%), ώστε να διασφαλίζεται η έκφραση όλων των απόψεων, με επιπλέον συμμετοχή των επικεφαλής των κομμάτων και κινήσεων που συγκρότησαν το νέο φορέα, των βουλευτών και ευρωβουλευτών. Στις συνεδριάσεις συμμετέχει με δικαίωμα λόγου και ο Υπεύθυνος νεολαίας του νέου φορέα. Στις συνεδριάσεις της ΚΠΕ μπορούν να συμμετέχουν και όσοι εκπρόσωποι-πρόεδροι τριτοβάθμιων θεσμικών φορέων το επιθυμούν
Μεταβατικά: Στο πρώτο Συνέδριο, με δεδομένο το Οργανωτικό Σχέδιο Μετάβασης, ακολουθείται το μικτό σύστημα εκλογής και ανάδειξης της ΚΠΕ. Πρόταση που κατατέθηκε: 251 άτομα, εκ των οποίων 126 θα εκλεγούν στο Συνέδριο και 125 θα προέρχονται από τα κόμματα και τις κινήσεις που συμμετέχουν στον φορέα, με επιπλέον συμμετοχή των μελών του Πολιτικού Συμβουλίου και των βουλευτών-ευρωβουλευτών που απαρτίζουν τον δεύτερο οργανωτικό άξονα.
Εκτελεστική Πολιτική Γραμματεία...
Αναδεικνύεται από την Κεντρική Πολιτική Επιτροπή. Πρόταση προς συζήτηση: Αποτελείται από 15 μέλη με Επικεφαλής την/τον Πρόεδρο και συμμετοχή του Γραμματέα. Μέχρι 25% (δηλαδή 4) το ανώτερο οι βουλευτές ή ευρωβουλευτές. Ασυμβίβαστο μελών της με άσκηση κυβερνητικών καθηκόντων (περιγράφονται στην κατηγορία ασυμβίβαστα). Θέμα προς συζήτηση: Τι θα ισχύσει στην μεταβατική φάση; Τι θα ισχύσει για το Πολιτικό Συμβούλιο;
Ο ρόλος του προέδρου...
Επικυρώνεται η πρώτη διαδικασία εκλογής επικεφαλής από τη βάση που διεξήχθη το Νοέμβριο για το 2017 και ανέδειξε την πρώτη Πρόεδρο του Νέου Πολιτικού Φορέα. Ο/Η Πρόεδρος του Ενιαίου Φορέα εκλέγεται άμεσα από τη βάση, τα μέλη και τους φίλους του φορέα. Στη διαδικασία εκλογής προέδρου, για την ανάδειξη υποψηφιοτήτων απαιτούνται υπογραφές από το 15% των μελών της ΚΠΕ ή το 5% (ή 5.000 υπογραφές) του συνόλου των μελών.
Πρόταση προς συζήτηση: τη διαδικασία εκλογής αναλαμβάνει η Επιτροπή Τήρησης Καταστατικού & Πιστοποίησης. Η ΕΚΑΠ έχει την ευθύνη διεξαγωγής των εκλογών για Πρόεδρο, διευρύνεται η ΕΚΑΠ με τους εκπροσώπους των υποψηφίων Προέδρων.
Ο/Η Πρόεδρος εκπροσωπεί δημόσια το κόμμα και είναι Πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας, αν είναι βουλευτής. Ο/Η Πρόεδρος λειτουργεί στο πλαίσιο των αποφάσεων του Συνεδρίου και της ΚΠΕ. Προεδρεύει της Πολιτικής Γραμματείας/Συμβουλίου και της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής. Ασκεί τις αρμοδιότητες πάντα σύμφωνα με τις ιδεολογικές και πολιτικές κατευθύνσεις και τις αποφάσεις του Συνεδρίου και της ΚΠΕ. Εκφράζει και εκπροσωπεί τον φορέα στο εσωτερικό και εξωτερικό.
Κοινοβουλευτική Ομάδα...
Η κοινοβουλευτική ομάδα αποτελείται από το σύνολο των βουλευτών και ευρωβουλευτών του φορέα. Είναι ενιαία και υλοποιεί την πολιτική του φορέα στο πλαίσιο των κοινοβουλευτικών διαδικασιών, δρώντας και αποφασίζοντας εντός των πλαισίων με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές πολιτικής που διαμορφώθηκαν από το Συνέδριο και την Κεντρική Πολιτική Επιτροπή.
Για τις υποψηφιότητες στο Εθνικό και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά και στις αυτοδιοικητικές εκλογές δύναται ιδίως μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου να διενεργούνται και εσωκομματικές προκριματικές εκλογές με τη συμμετοχή των μελών του κόμματος, ανά εκλογική περιφέρεια και στο σύνολο της επικράτειας. Αυτή η ρύθμιση βέβαια θα μπορούσε να εφαρμοσθεί πλήρως μετά το τέλος του οργανωτικού σχεδίου μετάβασης.
Η επιλογή των Βουλευτών Επικρατείας βρίσκεται στην ευθύνη του/της Προέδρου και γίνεται με πρόταση του/της Προέδρου και έγκριση αυτής από το Πολιτικό Συμβούλιο.
Οι Ευρωβουλευτές του συμμετέχουν στις δομές και τις λειτουργίες της ομάδας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Ασυμβίβαστα (εμφανίζονται στην κατηγορία ασυμβίβαστα)
Μεταβατικές διατάξεις προς συζήτηση:
Με δεδομένο ότι στη Βουλή σήμερα υπάρχει ένας συνασπισμός κομμάτων η Δημοκρατική Συμπαράταξη ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και το Ποτάμι έχουν κατατεθεί δύο προτάσεις ουσιαστικά στην Οργανωτική Επιτροπή Συνεδρίου, η πρώτη είναι να παραμένουν ως έχουν με προσπάθεια συντονισμού της δράσης έως και τις βουλευτικές εκλογές και η δεύτερη είναι η ενοποίηση σε μία ισχυρή ενιαία Κοινοβουλευτική Ομάδα άμεσα μετά το πρώτο Συνέδριο ώστε να δοθεί ακόμη μεγαλύτερη δυναμική στο εγχείρημα και να συμβάλλει στην υπέρβαση αντιφάσεων που αλλιώς μπορεί να συνεχίσουν να εμφανίζονται.
Επιτροπή Οικονομικού Ελέγχου...
Προτάσεις προς συζήτηση για τη διαφάνεια των οικονομικών του Νέου Ενιαίου Φορέα:
Η οικονομική διαχείριση και ο ισολογισμός να αναρτώνται δημόσια στην ιστοσελίδα του Νέου Φορέα και τα στοιχεία να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα στα μέλη και τους φίλους.
Ισοσκελισμένος προϋπολογισμός και κόφτης δαπανών σε περίπτωση υπέρβασης δαπανών.
Η πιστοποίηση της χρηστής οικονομικής διαχείρισης μπορεί να πραγματοποιείται ετησίως και από σώμα ορκωτών λογιστών.
Οι αρχές οικονομικής διαχείρισης του Δημοκρατικού Κόμματος στην Ιταλία μπορεί να αποτελέσουν πρότυπο και για την χώρα μας με το διοικητικό συμβούλιο ορκωτών ελεγκτών, τον δημοσιονομικό κανονισμό και λογιστικό έλεγχο.
Στο μεταβατικό στάδιο μεταξύ πρώτου και δεύτερου Συνεδρίου κάθε κόμμα που συμμετέχει στο φορέα συνεχίζει να εκπληρώνει κανονικά υποχρεώσεις και δικαιώματα.
Μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου, να προβλεφθεί καταστατικά ενδεχόμενα χρέη που βαραίνουν ορισμένα κόμματα του φορέα από παρελθόντα έτη, να συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται κανονικά σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους.
Επιπρόσθετες προτάσεις για συζήτηση:
- Προβλέπεται εσωτερικός κανονισμός για την κατανομή των βαρών ανάλογα με την προέλευση τους.
- Η Επιτροπή Οικονομικού Ελέγχου αναδεικνύεται από την ΚΠΕ. Ορίζονται Γραμματέας και Ταμίας. Μεριμνά για τη χρηστή διαχείριση και την πλήρη διαφάνεια των οικονομικών του φορέα. Εκτός από τα τακτικά έσοδα από την κρατική ενίσχυση και τις συνδρομές των μελών, αναζητά και άλλες έκτακτες εισφορές, δωρεές και χορηγίες.
- Η ΕΟΕ να είναι μόνο ελεγκτική και να συνεργάζεται με τους ορκωτούς λογιστές και τα αρμόδια στελέχη του φορέα για την διασφάλιση της διαφάνειας και της χρηστής διαχείρισης. Η αναζήτηση εισφορών, χορηγιών, κ.λπ. να επιβαρύνει κάποιον Τομέα Λειτουργίας (π.χ. Τομέα Οικονομικού), τον Γενικό Διευθυντή του φορέα (αν υπάρχει), τον Γραμματέα της ΚΠΕ.
- Κάθε απόφαση έγκρισης ή πράξη εκταμίευσης δαπάνης –και όχι μόνο ισολογισμοί– να δημοσιεύεται στον ιστότοπο του κόμματος κατά το πρότυπο της «ΔΙΑΥΓΕΙΑ».
- Οι πόροι του φορέα προέρχονται από την κρατική χρηματοδότηση, τις τακτικές και έκτακτες εισφορές και δωρεές των μελών και των φίλων καθώς και από δωρεές ή προσφορές άλλων ιδιωτών ή φορέων οι οποίες όμως δεν μπορούν να ξεπερνούν το ποσό των πέντε χιλιάδων ευρώ. Οι δωρεές και οι προσφορές των μελών, των φίλων και των άλλων ιδιωτών ή φορέων που ξεπερνούν το ποσό της ετήσιας τακτικής ή έκτακτης εισφοράς, δημοσιεύονται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του κόμματος.
Ανανέωση και θητείες...
Θέματα προς συζήτηση:
Με ποιον τρόπο θα διασφαλίσουμε την ανανέωση των αιρετών οργάνων;
Τι θα ισχύει για τις θητείες στα όργανα;
Εκπροσώπηση από ειδικές κοινωνικές ομάδες, π.χ. γυναίκες, νέους κ.λπ.;
Προτάσεις προς συζήτηση:
Όλα τα κομματικά αιρετά όργανα του Νέου Ενιαίου Φορέα, όταν επανεκλέγονται, θα πρέπει να ανανεώνονται κατά 30%.
Σε όλα τα κομματικά όργανα του Νέου Ενιαίου Φορέα δεν επιτρέπονται πάνω από τρεις θητείες (9 έτη).
Σε όλα τα αιρετά όργανα του Νέου Ενιαίου Φορέα λαμβάνεται μέριμνα για την ισότητα των φύλων, όπως π.χ. τη συμμετοχή γυναικών κατά 30%, αλλά και για τη συμμετοχή νέων κάτω των 30 ετών κατά 20%. Η ανανέωση όμως ως διαρκές αίτημα στηρίζεται σε ιδεολογικές αρχές και πολιτικά κριτήρια, ώστε να ενδυναμώνει την ταυτότητα και να πολλαπλασιάζει την δυναμική του Νέου Ενιαίου Φορέα.
Δεδομένου ότι πρόκειται για Νέο Πολιτικό Φορέα για τις θητείες στα κομματικά όργανα και την ανανέωση των αιρετών οργάνων ως εκκίνηση-έναρξη ορίζεται το πρώτο Ιδρυτικό Συνέδριο.
Πρόταση που κατατέθηκε προς συζήτηση:
Θεσμοθέτηση, από εδώ και στο εξής, ανώτατων επιτρεπόμενων θητειών με (συνεχόμενα) έτη σε βουλευτές, ευρωβουλευτές και αιρετούς Δημάρχους Περιφερειάρχες.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα