Θεοδωράκης: Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ήταν η πρώτη μεγάλη ομάδα στην Ευρώπη που χρησιμοποίησε κατά κόρον τα Fake news

«Κατά εποχές και άλλες πολιτικές δυνάμεις, που κυβέρνησαν αυτόν τον τόπο,  δημιούργησαν παραπειστικές ειδήσεις και παραπλάνησαν τον κόσμο», ανέφερε 

«Οι φανατικοί των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ήταν ίσως η πρώτη μεγάλη οργανωμένη ομάδα στην Ευρώπη που χρησιμοποίησε κατά κόρον τα Fake news», ανέφερε μεταξύ άλλων στην ομιλία του στο οικονομικό φόρουμ των Δελφών, ο επικεφαλής του Ποταμιού, Σταύρος Θεοδωράκης
.

«Προφανώς κατά εποχές και άλλες πολιτικές δυνάμεις, που κυβέρνησαν αυτόν τον τόπο,  δημιούργησαν παραπειστικές ειδήσεις και παραπλάνησαν τον κόσμο. Όπως επίσης και σήμερα υπάρχουν πολιτικοί και κόμματα που καταφεύγουν στην τακτική των ψευδών ειδήσεων. Όμως, μεθοδικά και σε  μεγάλη κλίμακα, η fake news προπαγάνδα, έγινε το 2013 - 2014», τόνισε. 

Όπως εξήγησε αυτό συνέβη γιατί «εκείνη την διετία οι Έλληνες ξεπέρασαν το εμβρυικό στάδιο χρήσης των κοινωνικών δικτύων και δημιούργησαν τις πρώτες κοινότητες χρηστών».



Ολόκληρη η ομιλία του Σταύρου Θεοδωράκη 

«Το βιογραφικό μου λέει ότι γεννήθηκα στα Χανιά, μεγάλωσα στην Αγία Βαρβάρα και δούλεψα ως δημοσιογράφος για 30 χρόνια , αφού πρώτα δοκίμασα πολλές δουλειές του ποδαριού.   

Όμως το 2014 “αποκαλύφθηκε” ότι ήμουν ανιψιός της Δάφνης Σημίτη,  η οποία κατάγεται από  την Άρτα - δίπλα δηλαδή από τα Χανιά - ήμουν  συνεταίρος του Μπόμπολα  και πολλών άλλων εργολάβων και ενεργούμενος της Μέρκελ - την εποχή βέβαια που στην Ελλάδα η Μέρκελ ήταν Μαντάμ Μέρκελ και της φώναζαν “Γκόου μπακ κυρία Μέρκελ”.

Τα Fake news λοιπόν τα γνωρίζω εκ προσωπικής πείρας πριν αποτελέσουν προϊόν μελέτης.

Οι φανατικοί των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ήταν ίσως η πρώτη μεγάλη οργανωμένη ομάδα στην Ευρώπη που χρησιμοποίησε κατά κόρον τα Fake news.

Προφανώς κατά εποχές και άλλες πολιτικές δυνάμεις, που κυβέρνησαν αυτόν τον τόπο,  δημιούργησαν παραπειστικές ειδήσεις και παραπλάνησαν τον κόσμο.

Όπως επίσης και σήμερα υπάρχουν πολιτικοί και κόμματα που καταφεύγουν στην τακτική των ψευδών ειδήσεων.

Όμως, μεθοδικά και σε  μεγάλη κλίμακα, η Φέικ νιούζ προπαγάνδα, έγινε το 2013 - 2014. 

Και αυτό συνέβη γιατί εκείνη την διετία οι Έλληνες ξεπέρασαν το εμβρυικό στάδιο χρήσης των κοινωνικών δικτύων και δημιούργησαν τις πρώτες κοινότητες χρηστών.

Ταυτόχρονα είναι η χρονιά που μεγάλωσαν οι οθόνες των κινητών. 

Οι χρονιές δηλαδή της διάδοσης των smartphones με την μορφή που τα ξέρουμε σήμερα.

Τα μέλη και οι φίλοι λοιπόν αντί να χειροκροτούν και να  αφισοκολλούν, 
διαγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιος θα διασπείρει τις περισσότερες ψευδείς ειδήσεις.

Είναι η εποχή που το κάθε τουίτ αμείβεται με 60 λεπτά  (αποκάλυψη του καλού στρατιώτη PeterParker83).
 
Τα κέρδη των εμπνευστών των πολιτικών fake news ήταν προφανή. 

Σαν το μακρινό 1835 που η “Νιου Γιορκ Σαν” δημοσίευαν λεπτομέρειες όσων έβλεπε με το τηλεσκόπιο του ο αστρονόμος Τζόν Χέρσελ παρατηρώντας το φεγγάρι.
Και τι έβλεπε; 

Τεράστιες ανθρωπόμορφες νυχτερίδες, τεράστιες κατσίκες και ναούς φτιαγμένους από ζαφείρια.

Η εφημερίδα ξεπέρασε σε πωλήσεις και τους Τάιμς του Λονδίνου και έγινε η πρώτη σε κυκλοφορία εφημερίδα παγκοσμίως.

Υπάρχει λοιπόν άραγε ελπίδα; 

Ίσως.  

Πρέπει να δημιουργηθεί μια νέα γενιά δημοσιογράφων  - στις εφημερίδες, στους ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, στα σάιτ - που θα επιστρέψουν στο ρεπορτάζ και δεν θα αναπαράγουν αμάσητες τις πληροφορίες των κοινωνικών δικτύων.  

Fact checking (έλεγχος των πληροφοριών), αξιολόγηση, ιεράρχηση, ανάλυση και σύνδεση με την πραγματικότητα των πολιτών - νοηματοδότηση δηλαδή.   

Μέχρι να γίνουν όλα αυτά ας δούμε πως αντιδρούν οι Γάλλοι και οι Γερμανοί.

Οι Γάλλοι μελέτησαν τις πρόσφατες εκλογές και τα δημοψηφίσματα, στις ΗΠΑ, στη Βρετανία και την Καταλονία και νομοθέτησαν:

Το γαλλικό ΕΣΡ θα έχει πλέον το δικαίωμα να ανακαλεί την άδεια τηλεοπτικού ή ραδιοφωνικού σταθμού καθώς και διαδυκτιακού μέσου, που μεταδίδει ψευδείς ειδήσεις ή συνδέεται με ξένο κράτος. 

Στις προεκλογικές περιόδους, τα σόσιαλ μίντια θα είναι υποχρεωμένα να δημοσιοποιούν ποιος έχει πληρώσει (και με τι ποσό) τα χορηγούμενα μηνύματα ενώ παράλληλα θα υπάρχει όριο στην αγορά χορηγούμενων μηνυμάτων. 

Ευθύνη για τον χαρακτηρισμό μιας είδησης ως ψευδούς θα έχουν και οι δικαστές, στους οποίους κάθε πολίτης θα έχει δικαίωμα καταγγελίας για διάδοση Φέικ νιουζ.

Στη Γερμανία οι εταιρείες Κοινωνικής Δικτύωσης υποχρεούνται να κατεβάζουν μέσα σε 24 ώρες Φέικ νιουζ και ρατσιστικά σχόλια, διαφορετικά θα τους επιβάλλεται πρόστιμο που θα φτάνει τα 50 εκατομμύρια ευρώ. 

Πως θα ασκείται όμως ο έλεγχος όταν στο Facebook μόνο, έχουμε  500.000 αναρτήσεις το λεπτό;

Πιστεύω οτι η Ευρώπη 

– αν θεωρούμε οτι η Ευρώπη είναι ο υπερασπιστής της ελευθεροτυπίας και στην διαδυκτιακή της εκδοχή – πρέπει να επιβάλει αυστηρούς ελέγχους και κανόνες διαφάνειας, στους πολυεθνικούς κολοσσούς των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης. 

Από το να φορολογούνται στις χώρες που δραστηριοποιούνται 
μέχρι να εφαρμόζουν με αυστηρότητα τις αρχές που διέπουν και τα παραδοσιακά ΜΜΕ. 

Η συμμόρφωση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στους κανόνες πρέπει να επιβληθεί ακόμη κι αν επιβραδυνθεί η ανάπτυξη τους. 
 
Ο άλλος δρόμος είναι να παραδωθούμε στα Φέικ νιούζ και να περιμένουμε μετά την μετάνοια των χρηστών.  

Στην Αμερική συνέβη. 

Η εμπιστοσύνη του κοινού στα παραδοσιακά  μέσα αυξήθηκε κατά 10% μετά απο ένα χρόνο προεδρίας του Τραμπ. 

Αλλά νομίζω οτι αυτός είναι ο πλέον επιζήμιος δρόμος». 
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr