Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ κλείνουν άρον-άρον την υπόθεση Novartis και την επιστρέφουν στη Δικαιοσύνη
30.03.2018
08:42
Η ουσιαστική διερεύνηση φόβισε την κυβέρνηση, η οποία είχε ως στόχο να μείνει «κηλίδα» στους πολιτικούς αντιπάλους της
Χρειάστηκαν ελάχιστες συνεδριάσεις της προανακριτικής επιτροπής – κέλυφος, που συγκροτήθηκε πριν ένα μήνα στη Βουλή για την περιβόητη υπόθεση Novartis για να γίνει πράξη αυτό που όλοι ανέμεναν από την πρώτη στιγμή: Η πλειοψηφία, που απαρτίζεται από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ αποφάσισε να επιστραφεί ο φάκελος στη δικαιοσύνη, επικαλούμενη… αναρμοδιότητα της επιτροπής για τα θέματα της δωροδοκίας – δωροληψίας και της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δράση.
Κι όμως. Για το δεύτερο αδίκημα, αυτό της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές πράξεις ήταν γνωστό εξ αρχής ότι αρμοδιότητα έχει η Δικαιοσύνη και όχι η Βουλή. Παρά ταύτα είχε συμπεριληφθεί στο «κατηγορητήριο», που συνέταξε η κυβερνητική πλειοψηφία.
Για το δε αδίκημα της δωροδοκίας – δωροληψίας, η πλειοψηφία αγνοεί επιδεικτικά ότι υπάρχει νομολογία του Αρείου Πάγου ότι η Βουλή έχει αρμοδιότητα – κι όμως η συγκεκριμένη επιτροπή την αρνείται αυτή την αρμοδιότητα. Ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης Νίκος Παρασκευόπουλος δήλωσε επ’ αυτού ότι «δεν μας φοβίζει τίποτα όταν το τεκμηριώνουμε».
Επί ένα μήνα περίπου η επιτροπή ασχολήθηκε με το αν είναι αρμόδιο για την υπόθεση, όταν αυτό είναι θέμα τόσο της Ολομέλειας της Βουλής, πριν συγκροτήσει οποιαδήποτε επιτροπή, αλλά και ενός γνωμοδοτικού οργάνου, που προβλέπεται από τον Κανονισμό της Βουλής, αλλά η πλειοψηφία αποφάσισε τότε να μην το επιστρατεύσει καν.
Από την τωρινή εξέλιξη φαίνεται ότι μοναδικός σκοπός της απόφασης που έλαβε η πλειοψηφία με τη συγκρότηση της προανακριτικής δεν ήταν καμία ουσιαστική διερεύνηση της υπόθεσης, αλλά η επικοινωνιακή και πολιτική αξιοποίηση μίας περίεργης υπόθεσης (που έχει και τη διάσταση του σκανδάλου, όταν αφορά μη πολιτικά πρόσωπα, αλλά γιατρούς και υπηρεσιακούς παράγοντες), προκειμένου να μείνει «κηλίδα» στους πολιτικούς αντιπάλους της κυβέρνησης.
Η κυβερνητική πλειοψηφία απέφυγε τεχνηέντως την ουσιαστική διερεύνηση της υπόθεσης, καθώς μία τέτοια διαδικασία θα έβαζε στη βάσανο της αξιολόγησης και τεκμηρίωσης μία δικογραφία, που ήταν έωλη και εξαιρετικά αδύναμη νομικά – εάν δεν αποτελεί και μνημείο κατασκευασμένων στοιχείων και στοχευμένων συκοφαντιών, όπως καταγγέλλουν τα δέκα πολιτικά πρόσωπα, που φέρονται ως εμπλεκόμενοι.
Μία διαδικασία, για παράδειγμα, κατά την οποία θα έπρεπε να εμφανιστούν οι προστατευόμενοι μάρτυρες στη Βουλή, έστω και χωρίς να αποκαλυφθεί η ταυτότητά τους και να πρέπει να τεκμηριώσουν στοιχειωδώς όσα ανέφεραν στην εισαγγελέα τους προηγούμενους μήνες, φαίνεται να τρόμαξε την κυβερνητική πλειοψηφία. Σε μία τέτοια περίπτωση και ανάλογα με το εάν προέκυπταν σοβαρά και ατράνταχτα στοιχεία από τις καταθέσεις, η προανακριτική επιτροπή θα όφειλε να αποφανθεί εάν το κάθε πολιτικό πρόσωπο είναι αθώο ή πρέπει να δικαστεί, άρα να αξιολογήσει επί της ουσίας το προανακριτικό υλικό. Προφανώς η εκτίμηση ότι δεν θα προέκυπταν σοβαρά στοιχεία, που να δίνουν συνέχεια και να επιβεβαιώνουν τους μέχρι τώρα ισχυρισμούς των «προστατευόμενων» μαρτύρων – και άρα η επιτροπή θα όφειλε να παραδώσει στην κοινωνία χωρίς σκιές τους πολιτικούς εμπλεκόμενους -, οδήγησε την πλειοψηφία να χειριστεί την υπόθεση με τον μοναδικό τρόπο, που εξακολουθεί να αφήνει υπόνοιες και περιθώρια πολιτικής εκμετάλλευσης από την κυβέρνηση αυτής της υπόθεσης: την επιστροφή του φακέλου στη Δικαιοσύνη.
Από τη ΝΔ σχολίαζαν ότι «ολοκληρώνεται η σκευωρία», ενώ σφοδρές αναμένονται από σήμερα και οι αντιδράσεις των δέκα πολιτικών προσώπων που φέρονται ως εμπλεκόμενα στην υπόθεση.
Όπως φάνηκε χθες η επιτροπή θα συντάξει το τελικό πόρισμά της μετά τα Πάσχα και περί τις 20 με 23 Απριλίου, σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Δρίτσα. Στο μεταξύ η πλειοψηφία θα καλέσει προς τούτο τα μέλη των κομμάτων της αντιπολίτευσης, που είχαν αποχωρήσει από την επιτροπή διαμαρτυρόμενα για τους κυβερνητικούς χειρισμούς, να συμμετέχουν στη διαδικασία σύνταξης του πορίσματος.
Κι όμως. Για το δεύτερο αδίκημα, αυτό της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές πράξεις ήταν γνωστό εξ αρχής ότι αρμοδιότητα έχει η Δικαιοσύνη και όχι η Βουλή. Παρά ταύτα είχε συμπεριληφθεί στο «κατηγορητήριο», που συνέταξε η κυβερνητική πλειοψηφία.
Για το δε αδίκημα της δωροδοκίας – δωροληψίας, η πλειοψηφία αγνοεί επιδεικτικά ότι υπάρχει νομολογία του Αρείου Πάγου ότι η Βουλή έχει αρμοδιότητα – κι όμως η συγκεκριμένη επιτροπή την αρνείται αυτή την αρμοδιότητα. Ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης Νίκος Παρασκευόπουλος δήλωσε επ’ αυτού ότι «δεν μας φοβίζει τίποτα όταν το τεκμηριώνουμε».
Επί ένα μήνα περίπου η επιτροπή ασχολήθηκε με το αν είναι αρμόδιο για την υπόθεση, όταν αυτό είναι θέμα τόσο της Ολομέλειας της Βουλής, πριν συγκροτήσει οποιαδήποτε επιτροπή, αλλά και ενός γνωμοδοτικού οργάνου, που προβλέπεται από τον Κανονισμό της Βουλής, αλλά η πλειοψηφία αποφάσισε τότε να μην το επιστρατεύσει καν.
Από την τωρινή εξέλιξη φαίνεται ότι μοναδικός σκοπός της απόφασης που έλαβε η πλειοψηφία με τη συγκρότηση της προανακριτικής δεν ήταν καμία ουσιαστική διερεύνηση της υπόθεσης, αλλά η επικοινωνιακή και πολιτική αξιοποίηση μίας περίεργης υπόθεσης (που έχει και τη διάσταση του σκανδάλου, όταν αφορά μη πολιτικά πρόσωπα, αλλά γιατρούς και υπηρεσιακούς παράγοντες), προκειμένου να μείνει «κηλίδα» στους πολιτικούς αντιπάλους της κυβέρνησης.
Η κυβερνητική πλειοψηφία απέφυγε τεχνηέντως την ουσιαστική διερεύνηση της υπόθεσης, καθώς μία τέτοια διαδικασία θα έβαζε στη βάσανο της αξιολόγησης και τεκμηρίωσης μία δικογραφία, που ήταν έωλη και εξαιρετικά αδύναμη νομικά – εάν δεν αποτελεί και μνημείο κατασκευασμένων στοιχείων και στοχευμένων συκοφαντιών, όπως καταγγέλλουν τα δέκα πολιτικά πρόσωπα, που φέρονται ως εμπλεκόμενοι.
Μία διαδικασία, για παράδειγμα, κατά την οποία θα έπρεπε να εμφανιστούν οι προστατευόμενοι μάρτυρες στη Βουλή, έστω και χωρίς να αποκαλυφθεί η ταυτότητά τους και να πρέπει να τεκμηριώσουν στοιχειωδώς όσα ανέφεραν στην εισαγγελέα τους προηγούμενους μήνες, φαίνεται να τρόμαξε την κυβερνητική πλειοψηφία. Σε μία τέτοια περίπτωση και ανάλογα με το εάν προέκυπταν σοβαρά και ατράνταχτα στοιχεία από τις καταθέσεις, η προανακριτική επιτροπή θα όφειλε να αποφανθεί εάν το κάθε πολιτικό πρόσωπο είναι αθώο ή πρέπει να δικαστεί, άρα να αξιολογήσει επί της ουσίας το προανακριτικό υλικό. Προφανώς η εκτίμηση ότι δεν θα προέκυπταν σοβαρά στοιχεία, που να δίνουν συνέχεια και να επιβεβαιώνουν τους μέχρι τώρα ισχυρισμούς των «προστατευόμενων» μαρτύρων – και άρα η επιτροπή θα όφειλε να παραδώσει στην κοινωνία χωρίς σκιές τους πολιτικούς εμπλεκόμενους -, οδήγησε την πλειοψηφία να χειριστεί την υπόθεση με τον μοναδικό τρόπο, που εξακολουθεί να αφήνει υπόνοιες και περιθώρια πολιτικής εκμετάλλευσης από την κυβέρνηση αυτής της υπόθεσης: την επιστροφή του φακέλου στη Δικαιοσύνη.
Από τη ΝΔ σχολίαζαν ότι «ολοκληρώνεται η σκευωρία», ενώ σφοδρές αναμένονται από σήμερα και οι αντιδράσεις των δέκα πολιτικών προσώπων που φέρονται ως εμπλεκόμενα στην υπόθεση.
Όπως φάνηκε χθες η επιτροπή θα συντάξει το τελικό πόρισμά της μετά τα Πάσχα και περί τις 20 με 23 Απριλίου, σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Δρίτσα. Στο μεταξύ η πλειοψηφία θα καλέσει προς τούτο τα μέλη των κομμάτων της αντιπολίτευσης, που είχαν αποχωρήσει από την επιτροπή διαμαρτυρόμενα για τους κυβερνητικούς χειρισμούς, να συμμετέχουν στη διαδικασία σύνταξης του πορίσματος.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr