Γαλλικές φρεγάτες και αναβάθμιση F-16: Η γκάφα και το μυστικό
Γαλλικές φρεγάτες και αναβάθμιση F-16: Η γκάφα και το μυστικό
Ο εκσυγχρονισμός των μαχητικών καρκινοβατεί εδώ και έξι μήνες ενώ η υπόθεση με τις φρεγάτες FREMM εξελίσσεται σε γόρδιο δεσμό
Να συμμαζέψουν τα... ασυμάζευτα προσπαθούν από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το πρωθυπουργικό γραφείο στα ζητήματα της αναβάθμισης των αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 και της υποτιθέμενης συμφωνίας για παραχώρηση δύο φρεγατών από τη Γαλλία με τη μορφή του leasing.
Το θέμα του εκσυγχρονισμού των F-16 επί της ουσίας καρκινοβατεί εδώ και έξι μήνες, όταν ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συναντήθηκε με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο και ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών ανακοίνωσε το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών F-16, με κόστος που είχε προσδιορίσει δημοσίως στα $2,4 δισ.
Σχεδόν 180 ημέρες μετά την αρχική συμφωνία Τσίπρα-Τραμπ, η αμερικανική πλευρά περιμένει το τελικό OK της Αθήνας παράλληλα με την εκταμίευση της προκαταβολής, ώστε να ενεργοποιηθεί το πρόγραμμα. Τις ημέρες αυτές οι διαπραγματεύσεις κορυφώνονται καθώς η Ουάσιγκτον και η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin έχουν θέσει την 30η Απριλίου ως όριο προκειμένου να ισχύσουν οι τιμές που έχουν συμφωνηθεί. Το τίμημα για την αναβάθμιση 85 μαχητικών F-16 Block 52+ και Block 52+advanced -δηλαδή των πιο σύγχρονων που διαθέτει στο οπλοστάσιό της η Πολεμική Αεροπορία- έχει διαμορφωθεί περίπου στα €1,23 δισ. και η ελληνική πλευρά φιλοδοξεί να πετύχει κάποιου είδους έκπτωση ώστε ο προϋπολογισμός να κατέβει στα €1,1 δισ. Για να κατέβει το κόστος της αναβάθμισης, η ελληνική πλευρά άλλαξε την αρχική της απόφαση και συμφώνησε να μην δοθούν για εκσυγχρονισμό τα F-16 Block 50, υπακούοντας στις αμερικανικές προτάσεις να ανακατασκευαστούν τα πιο σύγχρονα F-16 Block 52+advanced, για τα οποία το τίμημα είναι σαφώς χαμηλότερο.
Και πάλι όμως το πρόβλημα παραμένει το οικονομικό σκέλος. Κι αυτό διότι μπορεί οι πληρωμές για το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού να ξεκινήσουν άμεσα, όμως το πρώτο αεροσκάφος θα παραδοθεί το 2021 και το 85ο θα παραληφθεί από την Πολεμική Αεροπορία το 2028, δηλαδή σε 10 χρόνια από σήμερα. Οι Αμερικανοί όμως ζητούν ένα πρόγραμμα αποπληρωμών του κόστους εμπροσθοβαρές, απαιτώντας να έχουν εισπράξει περίπου το 75% του συνολικού τιμήματος μέχρι το 2021 οπότε και δεσμεύονται να έχουν εκσυγχρονίσει μόνο ένα μαχητικό τύπου F-16...
Το τεράστιο ζήτημα που έχει ανακύψει είναι ότι οι δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας δεν επιτρέπουν τόσο μεγάλες εκταμιεύσεις δόσεων για τα έτη 2018, 2019 και 2020, κάτι που έχουν επισημάνει με έντονο τρόπο και οι τεχνοκράτες της Τρόικας...
Το μυστικό που δεν επιτρέπει την υπογραφή της σύμβασης εκσυγχρονισμού των F-16
«Το σύνολο του ποσού έχει εγκριθεί» είπε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας για το κονδύλι των €1,1 δισ. και συνέχισε: «Όσον αφορά, όμως, τις καταβολές, η Ελλάδα έχει δεσμευθεί μέχρι το 2021 απέναντι στους δανειστές με ένα συγκεκριμένο πλεόνασμα το οποίο απαιτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο».
Κατά την άποψη που εξέφρασε ο Πάνος Καμμένος «δεν είναι δυνατό, λοιπόν, την ίδια στιγμή που ζητείται από τους δανειστές να παραμείνουμε στο πλεόνασμα που έχει συμφωνηθεί, να παραμένουμε στη συμφωνία στο ΝΑΤΟ για εξοπλιστικά προγράμματα άνω του 2%, να φτάσουμε στο 20% που θέλει το ΝΑΤΟ για την ετήσια ανάπτυξη και να μην ακολουθήσουμε τους κανόνες που έχουμε δεσμευθεί για τη δημοσιονομική πολιτική».
«Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, η διαπραγμάτευση με την αμερικανική πλευρά βρίσκεται στις καταβολές των τιμημάτων που αφορούν το 2018, το 2019, το 2020 και μετά το 2021 που δεν θα υπάρχει δέσμευση μπορούμε να καταβάλουμε μέρη της συμφωνίας μέχρι και τη λήξη του προγράμματος» εξήγησε ο κ. Καμμένος.
Το θέμα του εκσυγχρονισμού των F-16 επί της ουσίας καρκινοβατεί εδώ και έξι μήνες, όταν ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συναντήθηκε με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο και ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών ανακοίνωσε το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών F-16, με κόστος που είχε προσδιορίσει δημοσίως στα $2,4 δισ.
Σχεδόν 180 ημέρες μετά την αρχική συμφωνία Τσίπρα-Τραμπ, η αμερικανική πλευρά περιμένει το τελικό OK της Αθήνας παράλληλα με την εκταμίευση της προκαταβολής, ώστε να ενεργοποιηθεί το πρόγραμμα. Τις ημέρες αυτές οι διαπραγματεύσεις κορυφώνονται καθώς η Ουάσιγκτον και η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin έχουν θέσει την 30η Απριλίου ως όριο προκειμένου να ισχύσουν οι τιμές που έχουν συμφωνηθεί. Το τίμημα για την αναβάθμιση 85 μαχητικών F-16 Block 52+ και Block 52+advanced -δηλαδή των πιο σύγχρονων που διαθέτει στο οπλοστάσιό της η Πολεμική Αεροπορία- έχει διαμορφωθεί περίπου στα €1,23 δισ. και η ελληνική πλευρά φιλοδοξεί να πετύχει κάποιου είδους έκπτωση ώστε ο προϋπολογισμός να κατέβει στα €1,1 δισ. Για να κατέβει το κόστος της αναβάθμισης, η ελληνική πλευρά άλλαξε την αρχική της απόφαση και συμφώνησε να μην δοθούν για εκσυγχρονισμό τα F-16 Block 50, υπακούοντας στις αμερικανικές προτάσεις να ανακατασκευαστούν τα πιο σύγχρονα F-16 Block 52+advanced, για τα οποία το τίμημα είναι σαφώς χαμηλότερο.
Και πάλι όμως το πρόβλημα παραμένει το οικονομικό σκέλος. Κι αυτό διότι μπορεί οι πληρωμές για το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού να ξεκινήσουν άμεσα, όμως το πρώτο αεροσκάφος θα παραδοθεί το 2021 και το 85ο θα παραληφθεί από την Πολεμική Αεροπορία το 2028, δηλαδή σε 10 χρόνια από σήμερα. Οι Αμερικανοί όμως ζητούν ένα πρόγραμμα αποπληρωμών του κόστους εμπροσθοβαρές, απαιτώντας να έχουν εισπράξει περίπου το 75% του συνολικού τιμήματος μέχρι το 2021 οπότε και δεσμεύονται να έχουν εκσυγχρονίσει μόνο ένα μαχητικό τύπου F-16...
Το τεράστιο ζήτημα που έχει ανακύψει είναι ότι οι δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας δεν επιτρέπουν τόσο μεγάλες εκταμιεύσεις δόσεων για τα έτη 2018, 2019 και 2020, κάτι που έχουν επισημάνει με έντονο τρόπο και οι τεχνοκράτες της Τρόικας...
Το μυστικό που δεν επιτρέπει την υπογραφή της σύμβασης εκσυγχρονισμού των F-16
«Το σύνολο του ποσού έχει εγκριθεί» είπε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας για το κονδύλι των €1,1 δισ. και συνέχισε: «Όσον αφορά, όμως, τις καταβολές, η Ελλάδα έχει δεσμευθεί μέχρι το 2021 απέναντι στους δανειστές με ένα συγκεκριμένο πλεόνασμα το οποίο απαιτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο».
Κατά την άποψη που εξέφρασε ο Πάνος Καμμένος «δεν είναι δυνατό, λοιπόν, την ίδια στιγμή που ζητείται από τους δανειστές να παραμείνουμε στο πλεόνασμα που έχει συμφωνηθεί, να παραμένουμε στη συμφωνία στο ΝΑΤΟ για εξοπλιστικά προγράμματα άνω του 2%, να φτάσουμε στο 20% που θέλει το ΝΑΤΟ για την ετήσια ανάπτυξη και να μην ακολουθήσουμε τους κανόνες που έχουμε δεσμευθεί για τη δημοσιονομική πολιτική».
«Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, η διαπραγμάτευση με την αμερικανική πλευρά βρίσκεται στις καταβολές των τιμημάτων που αφορούν το 2018, το 2019, το 2020 και μετά το 2021 που δεν θα υπάρχει δέσμευση μπορούμε να καταβάλουμε μέρη της συμφωνίας μέχρι και τη λήξη του προγράμματος» εξήγησε ο κ. Καμμένος.
«Εδώ θέλω να θυμίσω ότι το πρώτο αεροπλάνο θα παραχθεί σε δύο χρόνια και το πρόγραμμα θα τελειώσει το 2028. Εμπροσθοβαρές πρόγραμμα με τις συγκεκριμένες οικονομικές συνθήκες είναι όπως αντιλαμβάνεστε αδύνατον» συμπλήρωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
Αποκαλύπτοντας τις παρασκηνιακές διεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, ο Πάνος Καμμένος σημείωσε ότι «στο πλαίσιο αυτό, ο διπλωματικός σύμβουλος του Πρωθυπουργού κ. Καλπαδάκης ενημέρωσε τον Αμερικανό Πρέσβη, ενημερώνω σήμερα εγώ τον ομόλογό μου για τέταρτη φορά, διότι έχουν σταλεί ήδη τρείς επιστολές σχετικά με τις καταβολές και η επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας κατόπιν αιτήματος της Πολεμικής μας Αεροπορίας είναι να υλοποιηθεί αυτό το πρόγραμμα, βεβαίως μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Κανείς Υπουργός δεν μπορεί να δεσμεύσει προϋπολογισμούς που δεν έχει και βεβαίως και το ΚΥΣΕΑ δεν μπορεί να έρθει σε αντίθεση με αυτά που έχουν συμφωνηθεί από το οικονομικό επιτελείο».
Πώς θα λυθεί το πρόβλημα της χρηματοδότησης του προγράμματος αναβάθμισης των F-16; Σε λίγες ημέρες θα γνωρίζουμε αν οι Αμερικανοί θα δεχθούν να υποχωρήσουν από την απαίτηση να εισπράξουν το 75% του συνολικού τιμήματος την πρώτη τριετία από την ενεργοποίηση της σύμβασης, αν η ελληνική κυβέρνηση θα καταφέρει να πείσει τους δανειστές για την αναγκαιότητα του εκσυγχρονισμού των αμερικανικών μαχητικών εντοπίζοντας άλλους τομείς από τους τομείς θα καταφέρει να εξοικονομήσει πόρους ή το πρόγραμμα θα οδηγηθεί σε αναγκαστικό «πάγωμα».
Ο γόρδιος δεσμός με τις γαλλικές φρεγάτες και η γκάφα της κυβέρνησης
Από ένα δημοσίευμα της προηγούμενης Παρασκευής 20 Απριλίου ξεκίνησε το γαϊτανάκι που καλλιέργησε προσδοκίες ότι το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να ενισχυθεί με δύο υπερσύγχρονες γαλλικές φρεγάτες τύπου Fremm. Μάλιστα, την υποτιθέμενη ιστορία δανεισμού των δύο γαλλικών φρεγατών μέσω leasing απογείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Φώτης Κουβέλης που έφτασε στο σημείο να δηλώσει στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι: «Είναι γνωστό ότι ο Αλέξης Τσίπρας είχε συνομιλήσει στο πρόσφατο παρελθόν με τον κ. Μακρόν και υπήρξε συνεννόηση για να πάρει η Ελλάδα δύο φρεγάτες. Οι δύο φρεγάτες που δεν είναι χθεσινή απόφαση καθώς έχει προηγηθεί μια διαδικασία είναι δυνατόν να πλεύσουν και σε σύντομο διάστημα μέσα στο καλοκαίρι αλλά θα πρέπει να υπάρξουν ορισμένες διαδικασίες».
Κι όμως! Χρειάστηκαν μόλις λίγα 24ωρα για να αποδειχθεί ότι οι δηλώσεις αυτές του Φώτη Κουβέλη ήταν ο ορισμός των fake news. Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε εκτάκτως την Τετάρτη, ο Πάνος Καμμένος αποδόμησε τους ισχυρισμούς του αναπληρωτή του...
«Όσο αφορά το δημοσίευμα της «Καθημερινής» για τις φρεγάτες, αυτό το δημοσίευμα περιλάμβανε κάποιες λεπτομέρειες οι οποίες δεν ήταν γνωστές σε κανέναν, ούτε σε εμένα. Αυτό που ξέρουμε για τις φρεγάτες είναι ότι υπήρχε ένα παλαιό πρόγραμμα με τη γαλλική πλευρά από την περίοδο που ήταν υπουργός ο Ευάγγελος Μεϊμαράκης, γιατί πράγματι το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται νέα πλοία, αυτό είναι δεδομένο» είπε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
«Από εκεί και πέρα αυτό το πρόγραμμα δεν είχε προχωρήσει, λόγω ακριβώς των οικονομικών προβλημάτων που υπήρχαν. Σε υψηλότατο επίπεδο, σε επίπεδο δηλαδή συνομιλίας του Προέδρου Μακρόν με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα εξετάστηκε η πιθανότητα μέρους του ποσού των 8 δις που οφείλουν οι ευρωπαϊκές χώρες για τη διαφορά των ομολόγων, που πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα, το οποίο αφορά την επιστροφή από τη Γαλλία προς την Ελλάδα, να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να υπάρξει συνέργεια για την κατασκευή φρεγατών στην Ελλάδα» συνέχισε ο Πάνος Καμμένος.
Ούτε χρονομίσθωση, ούτε παραχώρηση, ούτε leasing, ούτε δανεισμός δύο Fremm και μάλιστα... αυγουστιάτικα.
Και για να αρθούν οι παρανοήσεις, ο κ. Καμμένος συνέχισε: «Αυτή ήταν και η μόνη συνομιλία και διαπραγμάτευση που έγινε για τις φρεγάτες. Σε αυτή τη συνομιλία, ο Πρόεδρος Μακρόν φάνηκε θετικός και μάλιστα φάνηκε θετικός απέναντι στον Πρωθυπουργό γενικότερα για τη δυνατότητα ενίσχυσης της πατρίδας μας και των συνεργειών που μπορεί να υπάρξουν στην αμυντική μας βιομηχανία. Σε αυτό το πλαίσιο, θα υπάρξει διερεύνηση όλων των πιθανών δυνατοτήτων, αρχής γενομένης από το επίπεδο του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Μακρόν και εμείς παράλληλα από τα Επιτελεία θα ετοιμάσουμε το υλικό το οποίο μπορεί να χρειαστεί σε αμυντικό επίπεδο. Αν και όταν έρθει η ώρα να αποφασιστεί ένα τέτοιο πρόγραμμα θα ακολουθηθούν όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται από το Σύνταγμα και από τον Κανονισμό της Βουλής και βεβαίως αρχής γενομένης από την απαίτηση του Πολεμικού Ναυτικού».
Η ειρωνεία της υπόθεσης είναι ότι όση ώρα ο Πάνος Καμμένος αποδομούσε την φανταστική ιστορία του υποτιθέμενου leasing των δύο γαλλικών φρεγατών ο Φώτης Κουβέλης καθόταν δεξιά του σιωπηλός...
Η γκάφα με τη δήθεν χρονομίσθωση των δύο γαλλικών Fremm έπαιζε επί 24ωρα χωρίς τα μέλη της κυβέρνησης, οι επιτελείς του Μεγάρου Μαξίμου ή ο πολιτικός προϊστάμενος του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να διαψεύσουν τις προσδοκίες που καλλιεργούνταν, γεγονός που πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα σχετικά με τους χειρισμούς και τις ανακρίβειες από επίσημα κυβερνητικά χείλη που μετέτρεψαν σε οπερέτα και παρωδία την πολύ σοβαρή υπόθεση της ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού εν μέσω κλιμακούμενης τουρκικής προκλητικότητας.
Η προχειρότητα με την οποία χειρίστηκαν την υπόθεση των γαλλικών φρεγατών στην κυβέρνηση επιτρέπει σε φίλους και εχθρούς να έχουν συνειδητοποιήσει ότι το Πολεμικό Ναυτικό έχει επιτακτική ανάγκη για ενίσχυση του στόλου του, άρα σήμερα και για το προβλεπτό μέλλον θα βρίσκεται σε μειονεκτική θέση. Και το ερώτημα είναι: Το φιάσκο με τις γαλλικές φρεγάτες πόσο θα επηρεάσει την θέση των ενόπλων δυνάμεων στον ακήρυχτο πόλεμο που μαίνεται στο Αιγαίο; Με ποιον τρόπο θα επουλωθούν οι πληγές; Πότε θα συνειδητοποιήσουν οι άνθρωποι που έχουν επιλεγεί για να χειρίζονται κρατικές υποθέσεις βαρύνουσας σημασίας ότι δεν νομιμοποιούνται να λειτουργούν με τέτοια αβάσταχτη ελαφρότητα που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τις ισορροπίες της χώρας με μεγάλες δυνάμεις των οποίων στην στήριξη προσβλέπουμε σε μια σειρά από θέματα;
Διαβάστε την εισαγωγική ομιλία του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε το πρωί της Τετάρτης στο ΥΠΕΘΑ:
«Ζήτησα να γίνει σήμερα αυτή η έκτακτη συνέντευξη Τύπου με τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, γιατί τις τελευταίες ημέρες έχουν γραφεί πάρα πολλά στον ελληνικό Τύπο και παράλληλα έχουν δημοσιευτεί και στον ξένο Τύπο διάφορα «σενάρια», τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα όσον αφορά τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας.
Θα ήθελα να πω ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας είναι προγράμματα τα οποία δεν μπορούν να δίνονται στη δημοσιότητα στο σύνολό τους και με λεπτομέρειες. Αντιλαμβάνεστε όλοι σας και ιδιαίτερα οι έμπειροι, όπως εσείς, οι συντάκτες του ρεπορτάζ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα δεν αποφασίζονται όπως στο παρελθόν με συνοπτικές, μυστικές ή άλλες διαδικασίες, αλλά με τις προβλεπόμενες από το Σύνταγμα και τον κανονισμό της Βουλής διαδικασίες, με τις προβλεπόμενες για την περίπτωση των προμηθειών συνεδριάσεις του ΚΥΣΕΑ, της Επιτροπής Εξοπλισμών της Βουλής και ισχύουν μόνο αυτές.
Επειδή, όμως, υπάρχουν και ερωτηματικά, σε αυτή τη συνέντευξη Τύπου θα σας απαντήσουμε σε αυτά που πρέπει και σε αυτά που μπορούμε να απαντήσουμε.
Να σας ενημερώσω ότι στην τελευταία συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ συζητήθηκαν δύο θέματα, το θέμα του εκσυγχρονισμού των F-16 και το follow on- support των C-27. Για το μεν follow on- support των C-27 υπήρξε τελική απόφαση για αποδέσμευση από το ΚΥΣΕΑ για να προχωρήσει αυτή η διαδικασία. Για τον εκσυγχρονισμό των F-16, μετά από διαπραγμάτευση που έγινε από τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και εν συνεχεία από την Πολεμική Αεροπορία - και η διαπραγμάτευση συνεχίζει να υφίσταται - αυτά τα οποία έχουν διαπιστωθεί και από το ΚΥΣΕΑ και από τη Βουλή είναι:
Το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των F-16 που έχει ζητήσει η Πολεμική Αεροπορία τυγχάνει της εγκρίσεως της ελληνικής κυβέρνησης και της Βουλής των Ελλήνων.
Όσον αφορά το ποσό που απαιτείται για αυτό το πρόγραμμα, στο τελικό πρόγραμμα θα είναι εντός των πλαισίων που έχουν συμφωνηθεί, δηλαδή στο 1,1 δις. Έχει δημοσιοποιηθεί ένας πίνακας του 1,23 δις, είναι ορθός ο πίνακας, αλλά υπάρχουν εκπτώσεις, όπως και στα προηγούμενα προγράμματα, γύρω στο 10-15%, και έτσι θα φτάσουμε στο 1,1 δις.
Το σύνολο του ποσού έχει εγκριθεί. Όσον αφορά, όμως, τις καταβολές, η Ελλάδα έχει δεσμευθεί μέχρι το 2021 απέναντι στους δανειστές με ένα συγκεκριμένο πλεόνασμα το οποίο απαιτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Δεν είναι δυνατό, λοιπόν, την ίδια στιγμή που ζητείται από τους δανειστές να παραμείνουμε στο πλεόνασμα που έχει συμφωνηθεί, να παραμένουμε στη συμφωνία στο ΝΑΤΟ για εξοπλιστικά προγράμματα άνω του 2%, να φτάσουμε στο 20% που θέλει το ΝΑΤΟ για την ετήσια ανάπτυξη και να μην ακολουθήσουμε τους κανόνες που έχουμε δεσμευθεί για τη δημοσιονομική πολιτική.
Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, η διαπραγμάτευση με την αμερικανική πλευρά βρίσκεται στις καταβολές των τιμημάτων που αφορούν το 2018, το 2019, το 2020 και μετά το 2021 που δεν θα υπάρχει δέσμευση μπορούμε να καταβάλουμε μέρη της συμφωνίας μέχρι και τη λήξη του προγράμματος.
Εδώ θέλω να θυμίσω ότι το πρώτο αεροπλάνο θα παραχθεί σε δύο χρόνια και το πρόγραμμα θα τελειώσει το 2028. Εμπροσθοβαρές πρόγραμμα με τις συγκεκριμένες οικονομικές συνθήκες είναι όπως αντιλαμβάνεστε αδύνατον.
Στο πλαίσιο αυτό, ο διπλωματικός σύμβουλος του Πρωθυπουργού κ. Καλπαδάκης ενημέρωσε τον Αμερικανό Πρέσβη, ενημερώνω σήμερα εγώ τον ομόλογό μου για τέταρτη φορά, διότι έχουν σταλεί ήδη τρείς επιστολές σχετικά με τις καταβολές και η επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας κατόπιν αιτήματος της Πολεμικής μας Αεροπορίας είναι να υλοποιηθεί αυτό το πρόγραμμα, βεβαίως μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Κανείς Υπουργός δεν μπορεί να δεσμεύσει προϋπολογισμούς που δεν έχει και βεβαίως και το ΚΥΣΕΑ δεν μπορεί να έρθει σε αντίθεση με αυτά που έχουν συμφωνηθεί από το οικονομικό επιτελείο.
Επειδή ακούγονται διάφορα για άλλα προγράμματα, τα προγράμματα που ισχύουν είναι αυτά που γνωρίζετε και τα οποία έχουν εισαχθεί με την διαδικασία που προβλέπεται από τον κανονισμό της Βουλής στην Επιτροπή Εξοπλισμών και έχουν συζητηθεί στο ΚΥΣΕΑ.
Όσο αφορά το δημοσίευμα της «Καθημερινής» για τις φρεγάτες, αυτό το δημοσίευμα περιλάμβανε κάποιες λεπτομέρειες οι οποίες δεν ήταν γνωστές σε κανέναν, ούτε σε εμένα. Αυτό που ξέρουμε για τις φρεγάτες είναι ότι υπήρχε ένα παλαιό πρόγραμμα με τη γαλλική πλευρά από την περίοδο που ήταν υπουργός ο Ευάγγελος Μεϊμαράκης, γιατί πράγματι το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται νέα πλοία, αυτό είναι δεδομένο.
Από εκεί και πέρα αυτό το πρόγραμμα δεν είχε προχωρήσει, λόγω ακριβώς των οικονομικών προβλημάτων που υπήρχαν. Σε υψηλότατο επίπεδο, σε επίπεδο δηλαδή συνομιλίας του Προέδρου Μακρόν με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα εξετάστηκε η πιθανότητα μέρους του ποσού των 8 δις που οφείλουν οι ευρωπαϊκές χώρες για τη διαφορά των ομολόγων, που πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα, το οποίο αφορά την επιστροφή από τη Γαλλία προς την Ελλάδα, να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να υπάρξει συνέργεια για την κατασκευή φρεγατών στην Ελλάδα.
Αυτή ήταν και η μόνη συνομιλία και διαπραγμάτευση που έγινε για τις φρεγάτες. Σε αυτή τη συνομιλία, ο Πρόεδρος Μακρόν φάνηκε θετικός και μάλιστα φάνηκε θετικός απέναντι στον Πρωθυπουργό γενικότερα για τη δυνατότητα ενίσχυσης της πατρίδας μας και των συνεργειών που μπορεί να υπάρξουν στην αμυντική μας βιομηχανία.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα υπάρξει διερεύνηση όλων των πιθανών δυνατοτήτων, αρχής γενομένης από το επίπεδο του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Μακρόν και εμείς παράλληλα από τα Επιτελεία θα ετοιμάσουμε το υλικό το οποίο μπορεί να χρειαστεί σε αμυντικό επίπεδο. Αν και όταν έρθει η ώρα να αποφασιστεί ένα τέτοιο πρόγραμμα θα ακολουθηθούν όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται από το Σύνταγμα και από τον Κανονισμό της Βουλής και βεβαίως αρχής γενομένης από την απαίτηση του Πολεμικού Ναυτικού.
Έτσι έχουν λοιπόν τα πράγματα όσον αφορά τα εξοπλιστικά. Υπήρξε μια συνεδρίαση της Επιτροπής Εξοπλιστικών, η τελευταία συνεδρίαση, όπου λόγω της όξυνσης, της κρίσης από την πλευρά της Τουρκίας με τις λεκτικές της επιθέσεις και τα τελευταία γεγονότα ζητήσαμε να διερευνηθεί η δυνατότητα σε περίπτωση που χρειαστεί κάποια από τα προγράμματα τα οποία ήδη τρέχουν να προχωρήσουν με γρήγορες διαδικασίες, βεβαίως μέσα από την Βουλή και μέσα από τις διαδικασίες οι οποίες προβλέπονται από το νόμο και αυτό έγινε δεκτό από την όλη την αντιπολίτευση και θεωρώ ότι το κλίμα όταν συνεδρίασε την τελευταία φορά η Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας ήταν ένα κλίμα συναίνεσης, ένα κλίμα δημιουργίας μια εθνικής θέσης.
Η εθνική θέση, η κοινή στάση όλων των κομμάτων απέναντι σε εθνικά θέματα είναι αυτό το οποίο θα επιδιώξει και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Θέλω να πω δημόσια και ανοιχτά ότι είμαστε ανοιχτοί για συνεχή ενημέρωση σε όλα τα κόμματα. Δημόσιες όμως δηλώσεις και προσπάθειες εκμετάλλευσης των θεμάτων που αφορούν τους εξοπλισμούς και την εθνική μας άμυνα μόνο ζημιά μπορούν να προκαλέσουν στην εθνική θέση της χώρας.
Θα επιδιώξουμε λοιπόν το διάλογο, τις ενημερώσεις και θα παρακαλέσω ιδιαίτερα, για μια ακόμα φορά, τουλάχιστον στα θέματα άμυνας και εξοπλιστικών προγραμμάτων να έχουμε μια συμπαγή θέση.
Χαιρόμαστε ιδιαίτερα για την τελευταία ανακοίνωση του Προέδρου Ερντογάν σε σχέση με την επιθυμία του για ειρηνική συμβίωση. Αυτό επιθυμούμε και εμείς και θα πράξουμε τα πάντα για αυτό. Από εκεί και πέρα, όμως, η πιστή τήρηση των κοινών συμφωνιών, του διεθνές δικαίου, ο σεβασμός των συνόρων, η αποδοχή της εθνικής κυριαρχίας και των συνόρων των γειτονικών και φίλων χωρών είναι προϋπόθεση για να υπάρξει ειρηνική συμβίωση.
Η Ελλάδα δεν απειλεί κανέναν, δεν παραβιάζει ξένες περιοχές, προσπαθεί με ειρηνικά μέσα να χτίσει το μέλλον των δύο χωρών σε ένα περιβάλλον ειρήνης και ανάπτυξης που το χρειαζόμαστε και οι δύο λαοί. Όμως, δεν είμαστε διατεθειμένοι να υποχωρήσουμε ούτε ένα χιλιοστό απέναντι σε οποιεσδήποτε προκλήσεις.
Κλείνω, δίνοντας τον λόγο σε εσάς, λέγοντας για ακόμα μια φορά ότι τα δύο στελέχη των ελληνικών Ένοπλων Δυνάμεων βρίσκονται αυτή τη στιγμή όμηροι στις τουρκικές φυλακές της Αδριανούπολης. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκα, μετά την αναφορά στην τελευταία συνέντευξη του Προέδρου Ερντογάν περί ανταλλαγής. Αν πραγματικά, ο Πρόεδρος Ερντογάν επιθυμεί την ειρήνη ανάμεσα στους λαούς και την ειρηνική συμβίωση, η μόνη πράξη που πιστεύω ότι μπορεί άμεσα να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση είναι η άμεση απελευθέρωση των δύο στελεχών των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που βρίσκονται αυτή την στιγμή προφυλακισμένοι χωρίς να έχει αποδοθεί καν κατηγορία, όπως βρίσκεται και ο πάστορας Μπράνσον για τον οποίο ζητείται ανταλλαγή από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής».
Αποκαλύπτοντας τις παρασκηνιακές διεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, ο Πάνος Καμμένος σημείωσε ότι «στο πλαίσιο αυτό, ο διπλωματικός σύμβουλος του Πρωθυπουργού κ. Καλπαδάκης ενημέρωσε τον Αμερικανό Πρέσβη, ενημερώνω σήμερα εγώ τον ομόλογό μου για τέταρτη φορά, διότι έχουν σταλεί ήδη τρείς επιστολές σχετικά με τις καταβολές και η επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας κατόπιν αιτήματος της Πολεμικής μας Αεροπορίας είναι να υλοποιηθεί αυτό το πρόγραμμα, βεβαίως μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Κανείς Υπουργός δεν μπορεί να δεσμεύσει προϋπολογισμούς που δεν έχει και βεβαίως και το ΚΥΣΕΑ δεν μπορεί να έρθει σε αντίθεση με αυτά που έχουν συμφωνηθεί από το οικονομικό επιτελείο».
Πώς θα λυθεί το πρόβλημα της χρηματοδότησης του προγράμματος αναβάθμισης των F-16; Σε λίγες ημέρες θα γνωρίζουμε αν οι Αμερικανοί θα δεχθούν να υποχωρήσουν από την απαίτηση να εισπράξουν το 75% του συνολικού τιμήματος την πρώτη τριετία από την ενεργοποίηση της σύμβασης, αν η ελληνική κυβέρνηση θα καταφέρει να πείσει τους δανειστές για την αναγκαιότητα του εκσυγχρονισμού των αμερικανικών μαχητικών εντοπίζοντας άλλους τομείς από τους τομείς θα καταφέρει να εξοικονομήσει πόρους ή το πρόγραμμα θα οδηγηθεί σε αναγκαστικό «πάγωμα».
Ο γόρδιος δεσμός με τις γαλλικές φρεγάτες και η γκάφα της κυβέρνησης
Από ένα δημοσίευμα της προηγούμενης Παρασκευής 20 Απριλίου ξεκίνησε το γαϊτανάκι που καλλιέργησε προσδοκίες ότι το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να ενισχυθεί με δύο υπερσύγχρονες γαλλικές φρεγάτες τύπου Fremm. Μάλιστα, την υποτιθέμενη ιστορία δανεισμού των δύο γαλλικών φρεγατών μέσω leasing απογείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Φώτης Κουβέλης που έφτασε στο σημείο να δηλώσει στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι: «Είναι γνωστό ότι ο Αλέξης Τσίπρας είχε συνομιλήσει στο πρόσφατο παρελθόν με τον κ. Μακρόν και υπήρξε συνεννόηση για να πάρει η Ελλάδα δύο φρεγάτες. Οι δύο φρεγάτες που δεν είναι χθεσινή απόφαση καθώς έχει προηγηθεί μια διαδικασία είναι δυνατόν να πλεύσουν και σε σύντομο διάστημα μέσα στο καλοκαίρι αλλά θα πρέπει να υπάρξουν ορισμένες διαδικασίες».
Κι όμως! Χρειάστηκαν μόλις λίγα 24ωρα για να αποδειχθεί ότι οι δηλώσεις αυτές του Φώτη Κουβέλη ήταν ο ορισμός των fake news. Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε εκτάκτως την Τετάρτη, ο Πάνος Καμμένος αποδόμησε τους ισχυρισμούς του αναπληρωτή του...
«Όσο αφορά το δημοσίευμα της «Καθημερινής» για τις φρεγάτες, αυτό το δημοσίευμα περιλάμβανε κάποιες λεπτομέρειες οι οποίες δεν ήταν γνωστές σε κανέναν, ούτε σε εμένα. Αυτό που ξέρουμε για τις φρεγάτες είναι ότι υπήρχε ένα παλαιό πρόγραμμα με τη γαλλική πλευρά από την περίοδο που ήταν υπουργός ο Ευάγγελος Μεϊμαράκης, γιατί πράγματι το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται νέα πλοία, αυτό είναι δεδομένο» είπε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
«Από εκεί και πέρα αυτό το πρόγραμμα δεν είχε προχωρήσει, λόγω ακριβώς των οικονομικών προβλημάτων που υπήρχαν. Σε υψηλότατο επίπεδο, σε επίπεδο δηλαδή συνομιλίας του Προέδρου Μακρόν με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα εξετάστηκε η πιθανότητα μέρους του ποσού των 8 δις που οφείλουν οι ευρωπαϊκές χώρες για τη διαφορά των ομολόγων, που πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα, το οποίο αφορά την επιστροφή από τη Γαλλία προς την Ελλάδα, να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να υπάρξει συνέργεια για την κατασκευή φρεγατών στην Ελλάδα» συνέχισε ο Πάνος Καμμένος.
Ούτε χρονομίσθωση, ούτε παραχώρηση, ούτε leasing, ούτε δανεισμός δύο Fremm και μάλιστα... αυγουστιάτικα.
Και για να αρθούν οι παρανοήσεις, ο κ. Καμμένος συνέχισε: «Αυτή ήταν και η μόνη συνομιλία και διαπραγμάτευση που έγινε για τις φρεγάτες. Σε αυτή τη συνομιλία, ο Πρόεδρος Μακρόν φάνηκε θετικός και μάλιστα φάνηκε θετικός απέναντι στον Πρωθυπουργό γενικότερα για τη δυνατότητα ενίσχυσης της πατρίδας μας και των συνεργειών που μπορεί να υπάρξουν στην αμυντική μας βιομηχανία. Σε αυτό το πλαίσιο, θα υπάρξει διερεύνηση όλων των πιθανών δυνατοτήτων, αρχής γενομένης από το επίπεδο του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Μακρόν και εμείς παράλληλα από τα Επιτελεία θα ετοιμάσουμε το υλικό το οποίο μπορεί να χρειαστεί σε αμυντικό επίπεδο. Αν και όταν έρθει η ώρα να αποφασιστεί ένα τέτοιο πρόγραμμα θα ακολουθηθούν όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται από το Σύνταγμα και από τον Κανονισμό της Βουλής και βεβαίως αρχής γενομένης από την απαίτηση του Πολεμικού Ναυτικού».
Η ειρωνεία της υπόθεσης είναι ότι όση ώρα ο Πάνος Καμμένος αποδομούσε την φανταστική ιστορία του υποτιθέμενου leasing των δύο γαλλικών φρεγατών ο Φώτης Κουβέλης καθόταν δεξιά του σιωπηλός...
Η γκάφα με τη δήθεν χρονομίσθωση των δύο γαλλικών Fremm έπαιζε επί 24ωρα χωρίς τα μέλη της κυβέρνησης, οι επιτελείς του Μεγάρου Μαξίμου ή ο πολιτικός προϊστάμενος του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να διαψεύσουν τις προσδοκίες που καλλιεργούνταν, γεγονός που πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα σχετικά με τους χειρισμούς και τις ανακρίβειες από επίσημα κυβερνητικά χείλη που μετέτρεψαν σε οπερέτα και παρωδία την πολύ σοβαρή υπόθεση της ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού εν μέσω κλιμακούμενης τουρκικής προκλητικότητας.
Η προχειρότητα με την οποία χειρίστηκαν την υπόθεση των γαλλικών φρεγατών στην κυβέρνηση επιτρέπει σε φίλους και εχθρούς να έχουν συνειδητοποιήσει ότι το Πολεμικό Ναυτικό έχει επιτακτική ανάγκη για ενίσχυση του στόλου του, άρα σήμερα και για το προβλεπτό μέλλον θα βρίσκεται σε μειονεκτική θέση. Και το ερώτημα είναι: Το φιάσκο με τις γαλλικές φρεγάτες πόσο θα επηρεάσει την θέση των ενόπλων δυνάμεων στον ακήρυχτο πόλεμο που μαίνεται στο Αιγαίο; Με ποιον τρόπο θα επουλωθούν οι πληγές; Πότε θα συνειδητοποιήσουν οι άνθρωποι που έχουν επιλεγεί για να χειρίζονται κρατικές υποθέσεις βαρύνουσας σημασίας ότι δεν νομιμοποιούνται να λειτουργούν με τέτοια αβάσταχτη ελαφρότητα που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τις ισορροπίες της χώρας με μεγάλες δυνάμεις των οποίων στην στήριξη προσβλέπουμε σε μια σειρά από θέματα;
Διαβάστε την εισαγωγική ομιλία του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε το πρωί της Τετάρτης στο ΥΠΕΘΑ:
«Ζήτησα να γίνει σήμερα αυτή η έκτακτη συνέντευξη Τύπου με τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, γιατί τις τελευταίες ημέρες έχουν γραφεί πάρα πολλά στον ελληνικό Τύπο και παράλληλα έχουν δημοσιευτεί και στον ξένο Τύπο διάφορα «σενάρια», τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα όσον αφορά τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας.
Θα ήθελα να πω ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας είναι προγράμματα τα οποία δεν μπορούν να δίνονται στη δημοσιότητα στο σύνολό τους και με λεπτομέρειες. Αντιλαμβάνεστε όλοι σας και ιδιαίτερα οι έμπειροι, όπως εσείς, οι συντάκτες του ρεπορτάζ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα δεν αποφασίζονται όπως στο παρελθόν με συνοπτικές, μυστικές ή άλλες διαδικασίες, αλλά με τις προβλεπόμενες από το Σύνταγμα και τον κανονισμό της Βουλής διαδικασίες, με τις προβλεπόμενες για την περίπτωση των προμηθειών συνεδριάσεις του ΚΥΣΕΑ, της Επιτροπής Εξοπλισμών της Βουλής και ισχύουν μόνο αυτές.
Επειδή, όμως, υπάρχουν και ερωτηματικά, σε αυτή τη συνέντευξη Τύπου θα σας απαντήσουμε σε αυτά που πρέπει και σε αυτά που μπορούμε να απαντήσουμε.
Να σας ενημερώσω ότι στην τελευταία συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ συζητήθηκαν δύο θέματα, το θέμα του εκσυγχρονισμού των F-16 και το follow on- support των C-27. Για το μεν follow on- support των C-27 υπήρξε τελική απόφαση για αποδέσμευση από το ΚΥΣΕΑ για να προχωρήσει αυτή η διαδικασία. Για τον εκσυγχρονισμό των F-16, μετά από διαπραγμάτευση που έγινε από τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και εν συνεχεία από την Πολεμική Αεροπορία - και η διαπραγμάτευση συνεχίζει να υφίσταται - αυτά τα οποία έχουν διαπιστωθεί και από το ΚΥΣΕΑ και από τη Βουλή είναι:
Το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των F-16 που έχει ζητήσει η Πολεμική Αεροπορία τυγχάνει της εγκρίσεως της ελληνικής κυβέρνησης και της Βουλής των Ελλήνων.
Όσον αφορά το ποσό που απαιτείται για αυτό το πρόγραμμα, στο τελικό πρόγραμμα θα είναι εντός των πλαισίων που έχουν συμφωνηθεί, δηλαδή στο 1,1 δις. Έχει δημοσιοποιηθεί ένας πίνακας του 1,23 δις, είναι ορθός ο πίνακας, αλλά υπάρχουν εκπτώσεις, όπως και στα προηγούμενα προγράμματα, γύρω στο 10-15%, και έτσι θα φτάσουμε στο 1,1 δις.
Το σύνολο του ποσού έχει εγκριθεί. Όσον αφορά, όμως, τις καταβολές, η Ελλάδα έχει δεσμευθεί μέχρι το 2021 απέναντι στους δανειστές με ένα συγκεκριμένο πλεόνασμα το οποίο απαιτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Δεν είναι δυνατό, λοιπόν, την ίδια στιγμή που ζητείται από τους δανειστές να παραμείνουμε στο πλεόνασμα που έχει συμφωνηθεί, να παραμένουμε στη συμφωνία στο ΝΑΤΟ για εξοπλιστικά προγράμματα άνω του 2%, να φτάσουμε στο 20% που θέλει το ΝΑΤΟ για την ετήσια ανάπτυξη και να μην ακολουθήσουμε τους κανόνες που έχουμε δεσμευθεί για τη δημοσιονομική πολιτική.
Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, η διαπραγμάτευση με την αμερικανική πλευρά βρίσκεται στις καταβολές των τιμημάτων που αφορούν το 2018, το 2019, το 2020 και μετά το 2021 που δεν θα υπάρχει δέσμευση μπορούμε να καταβάλουμε μέρη της συμφωνίας μέχρι και τη λήξη του προγράμματος.
Εδώ θέλω να θυμίσω ότι το πρώτο αεροπλάνο θα παραχθεί σε δύο χρόνια και το πρόγραμμα θα τελειώσει το 2028. Εμπροσθοβαρές πρόγραμμα με τις συγκεκριμένες οικονομικές συνθήκες είναι όπως αντιλαμβάνεστε αδύνατον.
Στο πλαίσιο αυτό, ο διπλωματικός σύμβουλος του Πρωθυπουργού κ. Καλπαδάκης ενημέρωσε τον Αμερικανό Πρέσβη, ενημερώνω σήμερα εγώ τον ομόλογό μου για τέταρτη φορά, διότι έχουν σταλεί ήδη τρείς επιστολές σχετικά με τις καταβολές και η επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας κατόπιν αιτήματος της Πολεμικής μας Αεροπορίας είναι να υλοποιηθεί αυτό το πρόγραμμα, βεβαίως μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Κανείς Υπουργός δεν μπορεί να δεσμεύσει προϋπολογισμούς που δεν έχει και βεβαίως και το ΚΥΣΕΑ δεν μπορεί να έρθει σε αντίθεση με αυτά που έχουν συμφωνηθεί από το οικονομικό επιτελείο.
Επειδή ακούγονται διάφορα για άλλα προγράμματα, τα προγράμματα που ισχύουν είναι αυτά που γνωρίζετε και τα οποία έχουν εισαχθεί με την διαδικασία που προβλέπεται από τον κανονισμό της Βουλής στην Επιτροπή Εξοπλισμών και έχουν συζητηθεί στο ΚΥΣΕΑ.
Όσο αφορά το δημοσίευμα της «Καθημερινής» για τις φρεγάτες, αυτό το δημοσίευμα περιλάμβανε κάποιες λεπτομέρειες οι οποίες δεν ήταν γνωστές σε κανέναν, ούτε σε εμένα. Αυτό που ξέρουμε για τις φρεγάτες είναι ότι υπήρχε ένα παλαιό πρόγραμμα με τη γαλλική πλευρά από την περίοδο που ήταν υπουργός ο Ευάγγελος Μεϊμαράκης, γιατί πράγματι το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται νέα πλοία, αυτό είναι δεδομένο.
Από εκεί και πέρα αυτό το πρόγραμμα δεν είχε προχωρήσει, λόγω ακριβώς των οικονομικών προβλημάτων που υπήρχαν. Σε υψηλότατο επίπεδο, σε επίπεδο δηλαδή συνομιλίας του Προέδρου Μακρόν με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα εξετάστηκε η πιθανότητα μέρους του ποσού των 8 δις που οφείλουν οι ευρωπαϊκές χώρες για τη διαφορά των ομολόγων, που πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα, το οποίο αφορά την επιστροφή από τη Γαλλία προς την Ελλάδα, να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να υπάρξει συνέργεια για την κατασκευή φρεγατών στην Ελλάδα.
Αυτή ήταν και η μόνη συνομιλία και διαπραγμάτευση που έγινε για τις φρεγάτες. Σε αυτή τη συνομιλία, ο Πρόεδρος Μακρόν φάνηκε θετικός και μάλιστα φάνηκε θετικός απέναντι στον Πρωθυπουργό γενικότερα για τη δυνατότητα ενίσχυσης της πατρίδας μας και των συνεργειών που μπορεί να υπάρξουν στην αμυντική μας βιομηχανία.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα υπάρξει διερεύνηση όλων των πιθανών δυνατοτήτων, αρχής γενομένης από το επίπεδο του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Μακρόν και εμείς παράλληλα από τα Επιτελεία θα ετοιμάσουμε το υλικό το οποίο μπορεί να χρειαστεί σε αμυντικό επίπεδο. Αν και όταν έρθει η ώρα να αποφασιστεί ένα τέτοιο πρόγραμμα θα ακολουθηθούν όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται από το Σύνταγμα και από τον Κανονισμό της Βουλής και βεβαίως αρχής γενομένης από την απαίτηση του Πολεμικού Ναυτικού.
Έτσι έχουν λοιπόν τα πράγματα όσον αφορά τα εξοπλιστικά. Υπήρξε μια συνεδρίαση της Επιτροπής Εξοπλιστικών, η τελευταία συνεδρίαση, όπου λόγω της όξυνσης, της κρίσης από την πλευρά της Τουρκίας με τις λεκτικές της επιθέσεις και τα τελευταία γεγονότα ζητήσαμε να διερευνηθεί η δυνατότητα σε περίπτωση που χρειαστεί κάποια από τα προγράμματα τα οποία ήδη τρέχουν να προχωρήσουν με γρήγορες διαδικασίες, βεβαίως μέσα από την Βουλή και μέσα από τις διαδικασίες οι οποίες προβλέπονται από το νόμο και αυτό έγινε δεκτό από την όλη την αντιπολίτευση και θεωρώ ότι το κλίμα όταν συνεδρίασε την τελευταία φορά η Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας ήταν ένα κλίμα συναίνεσης, ένα κλίμα δημιουργίας μια εθνικής θέσης.
Η εθνική θέση, η κοινή στάση όλων των κομμάτων απέναντι σε εθνικά θέματα είναι αυτό το οποίο θα επιδιώξει και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Θέλω να πω δημόσια και ανοιχτά ότι είμαστε ανοιχτοί για συνεχή ενημέρωση σε όλα τα κόμματα. Δημόσιες όμως δηλώσεις και προσπάθειες εκμετάλλευσης των θεμάτων που αφορούν τους εξοπλισμούς και την εθνική μας άμυνα μόνο ζημιά μπορούν να προκαλέσουν στην εθνική θέση της χώρας.
Θα επιδιώξουμε λοιπόν το διάλογο, τις ενημερώσεις και θα παρακαλέσω ιδιαίτερα, για μια ακόμα φορά, τουλάχιστον στα θέματα άμυνας και εξοπλιστικών προγραμμάτων να έχουμε μια συμπαγή θέση.
Χαιρόμαστε ιδιαίτερα για την τελευταία ανακοίνωση του Προέδρου Ερντογάν σε σχέση με την επιθυμία του για ειρηνική συμβίωση. Αυτό επιθυμούμε και εμείς και θα πράξουμε τα πάντα για αυτό. Από εκεί και πέρα, όμως, η πιστή τήρηση των κοινών συμφωνιών, του διεθνές δικαίου, ο σεβασμός των συνόρων, η αποδοχή της εθνικής κυριαρχίας και των συνόρων των γειτονικών και φίλων χωρών είναι προϋπόθεση για να υπάρξει ειρηνική συμβίωση.
Η Ελλάδα δεν απειλεί κανέναν, δεν παραβιάζει ξένες περιοχές, προσπαθεί με ειρηνικά μέσα να χτίσει το μέλλον των δύο χωρών σε ένα περιβάλλον ειρήνης και ανάπτυξης που το χρειαζόμαστε και οι δύο λαοί. Όμως, δεν είμαστε διατεθειμένοι να υποχωρήσουμε ούτε ένα χιλιοστό απέναντι σε οποιεσδήποτε προκλήσεις.
Κλείνω, δίνοντας τον λόγο σε εσάς, λέγοντας για ακόμα μια φορά ότι τα δύο στελέχη των ελληνικών Ένοπλων Δυνάμεων βρίσκονται αυτή τη στιγμή όμηροι στις τουρκικές φυλακές της Αδριανούπολης. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκα, μετά την αναφορά στην τελευταία συνέντευξη του Προέδρου Ερντογάν περί ανταλλαγής. Αν πραγματικά, ο Πρόεδρος Ερντογάν επιθυμεί την ειρήνη ανάμεσα στους λαούς και την ειρηνική συμβίωση, η μόνη πράξη που πιστεύω ότι μπορεί άμεσα να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση είναι η άμεση απελευθέρωση των δύο στελεχών των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που βρίσκονται αυτή την στιγμή προφυλακισμένοι χωρίς να έχει αποδοθεί καν κατηγορία, όπως βρίσκεται και ο πάστορας Μπράνσον για τον οποίο ζητείται ανταλλαγή από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα