Βουλή: Ενστάσεις αντισυνταγματικότητας για τα άρθρα που υποθηκεύουν τη δημόσια περιουσία στον ESM
13.06.2018
11:17
«Αν μετρήσει κανείς τις αποφάσεις των Δικαστηρίων που κήρυξαν αντισυνταγματικούς τους νόμους της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ θα δει ότι είναι περισσότερες από τις ενστάσεις συνταγματικότητας που έχουμε καταθέσει», αναφέρει χαρακτηριστικά ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Ανδρέας Λοβέρδος
Με ένσταση αντισυνταγματικότητας για τα άρθρα που υποθηκεύουν τη δημόσια περιουσία ως εγγύηση για τα δάνεια του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) και υποχρεώνουν τους φορείς όπως τους Δήμους, τις Περιφέρειες και την Βουλή να εκχωρούν τα διαθέσιμά τους σε κοινό λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδας, ξεκίνησε η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής. Τα σχετικά αιτήματα κατέθεσαν οι βουλευτές της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέας Λοβέρδος και Γεώργιος Καρράς.
«Αν μετρήσει κανείς τις αποφάσεις των Δικαστηρίων που κήρυξαν αντισυνταγματικούς τους νόμους της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ θα δει ότι είναι περισσότερες από τις ενστάσεις συνταγματικότητας που έχουμε καταθέσει» είπε αρχικά ο κ. Λοβέρδος για να προσθέσει αναφορικά με το επίμαχο άρθρο 109 που αφορά το Υπερταμείο «σε αυτή την ρύθμιση η κυβέρνηση σας βάζει εγγύηση την περιουσία του ελληνικού δημοσίου που έχει υπαχθεί στο Υπερταμείο. Μεταξύ των περιουσιακών στοιχείων είναι οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ, μετοχές ΟΤΕ κ.α. Το 106 παρ 1 του Συντάγματος έχει ανυπέρβλητα σημεία για τον δημόσιο πλούτο. Είπε ο κ. Τσακαλωτος ότι δεν είναι ενέχυρο αλλά εγγύηση. Όμως, το Υπερταμείο καθίσταται πρώτος οφειλέτης. Είναι πληρωτής εάν το δημόσιο δεν εκπληρώσει μια υποχρέωσή του. Είστε αντίθετοι με το Σύνταγμα».
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα και με την έκθεση της επιστημονικής υπηρεσίας του κοινοβουλίου εγείρονται ζητήματα συνταγματικής νομιμότητας για το επίμαχο άρθρο καθώς επισημαίνεται ότι οι συμβάσεις ή οι τροποποιήσεις αυτών πρέπει να κυρώνονται από την Βουλή και να μην συνάπτονται με εξουσιοδότηση που παρέχει το Σώμα στον υπουργό Οικονομικών.
Το σχετικό απόσπασμα της έκθεσης αναφέρει:
Με την προτεινόµενη παράγραφο 1 παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονοµικών, ως εκπρόσωπο της Ελληνικής Δηµοκρατίας, στον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, ως εκπρόσωπό της Τράπεζας της Ελλάδος, στον Διευθύνοντα Σύµβουλο και στον Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύµβουλο του Ταµείου Χρηµατοπιστωτικής Σταθερότητας («ΤΧΣ»), ως εκπροσώπους του ΤΧΣ, και στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συµβουλίου και στον Διευθύνοντα Σύµβουλο της Ελληνικής Εταιρείας Συµµετοχών και Περιουσίας ΑΕ («ΕΕΣΥΠ»), ως εκπροσώπους της ΕΕΣΥΠ, να υπογράψουν σύµβαση, διά της οποίας, αφενός η ΕΕΣΥΠ προσχωρεί στην από 19.8.2015 Σύµβαση Χρηµατοδοτικής Διευκόλυνσης µεταξύ του Ευρωπαϊκού Μηχανισµού Σταθερότητας, και της Ελληνικής Δηµοκρατίας, της Τράπεζας της Ελλάδος και του ΤΧΣ, αφετέρου δε τροποποιείται η ως άνω, από 19.8.2015, Σύµβαση. Περαιτέρω, µε την προτεινόµενη παράγραφο 2 «κυρώνεται το (…) σχέδιο» της ως άνω, προς υπογραφή, «Σύµβασης προσχώρησης και τροποποίησης της Σύµβασης Χρηµατοδοτικής Διευκόλυνσης (τροποποιητική Σύµβαση)». Παρατηρείται ότι νοµοθετική κύρωση σύµβασης, ώστε αυτή να αποκτήσει ισχύ νόµου ως προς τους όρους της που τυχόν αποκλίνουν από τις ισχύουσες διατάξεις ή που θέτουν απρόσωπους κανόνες που δεσµεύουν τρίτους, νοείται µόνο εφόσον η σύµβαση έχει νοµίµως υπογραφεί από τα συµβαλλόµενα µέρη. Συνεπώς, κατά νοµική ακριβολογία, δεν νοείται κύρωση σχεδίου σύµβασης, δηλαδή κειµένου το οποίο δεν έχει υπογραφεί από τα συµβαλλόµενα µέρη, παρά µόνο έγκριση της Βουλής, ώστε τα εξουσιοδοτούµενα πρόσωπα να υπογράψουν σύµβαση µε το παρατιθέµενο στην προτεινόµενη διάταξη περιεχόµενου».
Επίσης, για το άρθρο 80 που προβλέπει την εκχώρηση των διαθέσιμων ΟΤΑ, Βουλής και άλλων φορέων σε ειδικό λογαριασμό ώστε η διαχείρισή τους να γίνεται από την κυβέρνηση η έκθεση αναφέρει «δηµιουργείται προβληµατισµός ως προς το αν οι ως άνω παρεµβάσεις που θεσπίζονται µε την προτεινόµενη ρύθµιση για τους Ο- ΤΑ, συνάδουν προς τις προαναφερθείσες εγγυήσεις του άρθρου 102 παρ. 2 του Συντάγµατος, καθώς και προς την προστασία της οικονοµικής αυτοτέλειάς τους, όπως αυτή κατοχυρώνεται στο άρθρο 102 παρ. 5 εδ. α΄, η οποία (προστασία) συνιστά υποχρέωση του Κράτους».
«Αν μετρήσει κανείς τις αποφάσεις των Δικαστηρίων που κήρυξαν αντισυνταγματικούς τους νόμους της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ θα δει ότι είναι περισσότερες από τις ενστάσεις συνταγματικότητας που έχουμε καταθέσει» είπε αρχικά ο κ. Λοβέρδος για να προσθέσει αναφορικά με το επίμαχο άρθρο 109 που αφορά το Υπερταμείο «σε αυτή την ρύθμιση η κυβέρνηση σας βάζει εγγύηση την περιουσία του ελληνικού δημοσίου που έχει υπαχθεί στο Υπερταμείο. Μεταξύ των περιουσιακών στοιχείων είναι οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ, μετοχές ΟΤΕ κ.α. Το 106 παρ 1 του Συντάγματος έχει ανυπέρβλητα σημεία για τον δημόσιο πλούτο. Είπε ο κ. Τσακαλωτος ότι δεν είναι ενέχυρο αλλά εγγύηση. Όμως, το Υπερταμείο καθίσταται πρώτος οφειλέτης. Είναι πληρωτής εάν το δημόσιο δεν εκπληρώσει μια υποχρέωσή του. Είστε αντίθετοι με το Σύνταγμα».
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα και με την έκθεση της επιστημονικής υπηρεσίας του κοινοβουλίου εγείρονται ζητήματα συνταγματικής νομιμότητας για το επίμαχο άρθρο καθώς επισημαίνεται ότι οι συμβάσεις ή οι τροποποιήσεις αυτών πρέπει να κυρώνονται από την Βουλή και να μην συνάπτονται με εξουσιοδότηση που παρέχει το Σώμα στον υπουργό Οικονομικών.
Το σχετικό απόσπασμα της έκθεσης αναφέρει:
Με την προτεινόµενη παράγραφο 1 παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονοµικών, ως εκπρόσωπο της Ελληνικής Δηµοκρατίας, στον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, ως εκπρόσωπό της Τράπεζας της Ελλάδος, στον Διευθύνοντα Σύµβουλο και στον Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύµβουλο του Ταµείου Χρηµατοπιστωτικής Σταθερότητας («ΤΧΣ»), ως εκπροσώπους του ΤΧΣ, και στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συµβουλίου και στον Διευθύνοντα Σύµβουλο της Ελληνικής Εταιρείας Συµµετοχών και Περιουσίας ΑΕ («ΕΕΣΥΠ»), ως εκπροσώπους της ΕΕΣΥΠ, να υπογράψουν σύµβαση, διά της οποίας, αφενός η ΕΕΣΥΠ προσχωρεί στην από 19.8.2015 Σύµβαση Χρηµατοδοτικής Διευκόλυνσης µεταξύ του Ευρωπαϊκού Μηχανισµού Σταθερότητας, και της Ελληνικής Δηµοκρατίας, της Τράπεζας της Ελλάδος και του ΤΧΣ, αφετέρου δε τροποποιείται η ως άνω, από 19.8.2015, Σύµβαση. Περαιτέρω, µε την προτεινόµενη παράγραφο 2 «κυρώνεται το (…) σχέδιο» της ως άνω, προς υπογραφή, «Σύµβασης προσχώρησης και τροποποίησης της Σύµβασης Χρηµατοδοτικής Διευκόλυνσης (τροποποιητική Σύµβαση)». Παρατηρείται ότι νοµοθετική κύρωση σύµβασης, ώστε αυτή να αποκτήσει ισχύ νόµου ως προς τους όρους της που τυχόν αποκλίνουν από τις ισχύουσες διατάξεις ή που θέτουν απρόσωπους κανόνες που δεσµεύουν τρίτους, νοείται µόνο εφόσον η σύµβαση έχει νοµίµως υπογραφεί από τα συµβαλλόµενα µέρη. Συνεπώς, κατά νοµική ακριβολογία, δεν νοείται κύρωση σχεδίου σύµβασης, δηλαδή κειµένου το οποίο δεν έχει υπογραφεί από τα συµβαλλόµενα µέρη, παρά µόνο έγκριση της Βουλής, ώστε τα εξουσιοδοτούµενα πρόσωπα να υπογράψουν σύµβαση µε το παρατιθέµενο στην προτεινόµενη διάταξη περιεχόµενου».
Επίσης, για το άρθρο 80 που προβλέπει την εκχώρηση των διαθέσιμων ΟΤΑ, Βουλής και άλλων φορέων σε ειδικό λογαριασμό ώστε η διαχείρισή τους να γίνεται από την κυβέρνηση η έκθεση αναφέρει «δηµιουργείται προβληµατισµός ως προς το αν οι ως άνω παρεµβάσεις που θεσπίζονται µε την προτεινόµενη ρύθµιση για τους Ο- ΤΑ, συνάδουν προς τις προαναφερθείσες εγγυήσεις του άρθρου 102 παρ. 2 του Συντάγµατος, καθώς και προς την προστασία της οικονοµικής αυτοτέλειάς τους, όπως αυτή κατοχυρώνεται στο άρθρο 102 παρ. 5 εδ. α΄, η οποία (προστασία) συνιστά υποχρέωση του Κράτους».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr