Αψιμαχίες Βενιζέλου - ναυπηγείων Σκαραμαγκά

Το πρόγραμμα-«φιλέτο» της ναυπήγησης έξι φρεγατών, που προβλέπεται να ενταχθούν στη δύναμη κρούσης του Πολεμικού Ναυτικού, προκαλεί αψιμαχίες και υπόγειες κόντρες μεταξύ της κυβέρνησης και της εταιρείας Νεώριο, που κατέχει την πλειοψηφία των ναυπηγείων Ελευσίνας.

Το πρόγραμμα-«φιλέτο» της ναυπήγησης έξι φρεγατών, που προβλέπεται να ενταχθούν στη δύναμη κρούσης του Πολεμικού Ναυτικού, προκαλεί αψιμαχίες και υπόγειες κόντρες μεταξύ της κυβέρνησης και της εταιρείας Νεώριο, που κατέχει την πλειοψηφία των ναυπηγείων Ελευσίνας.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έχει δεσμευθεί απέναντι στο Παρίσι να τηρήσει τη συμφωνία που είχε συνάψει η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ με τη γαλλική πλευρά για προμήθεια έξι φρεγατών τύπου «Fremm». Οι διαπραγματεύσεις για την ολοκλήρωση της συμφωνίας μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής πλευράς συνεχίζονται και δεν εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο.

Ωστόσο, μια ανακοίνωση των ναυπηγείων Ελευσίνας έριξε λάδι στη φωτιά. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «η γαλλική DCNS και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας/Νεώριο υπέγραψαν Συμφωνία (Agreement) για τη ναυπήγηση των 6 Φρεγατών (FREMM) του Π.Ν. Η Συμφωνία αντικαθιστά το Μνημόνιο Κατανόησης (MOU) που είχε υπογραφεί το 2006».

Κι αυτό διότι η ελληνική κυβέρνηση, στις διαπραγματεύσεις που είχε στο πρόσφατο παρελθόν με την Κομισιόν -προκειμένου να ακυρωθεί το πρόστιμο που είχε επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά για κρατικές επιχορηγήσεις που, σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, είχαν δοθεί παρανόμως στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά- αποκάλυπτε ότι το σχέδιό της είναι να αναθέσει στον Σκαραμαγκά προγράμματα συνολικού ύψους 4,6 δις. ευρώ μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Σε έγγραφα της ελληνικής κυβέρνησης προς την Κομισιόν αναφερόταν ότι ο Σκαραμαγκάς θα αναλάβει το χτίσιμο δύο νέων υποβρυχίων τύπου 214 έναντι ενός δισεκατομμυρίου ευρώ (το deal περιλαμβάνεται στη συμφωνία μεταβίβασης του Σκαραμαγκά από την Thyssen στην AbuDhabi Mar), τον εκσυγχρονισμό τεσσάρων υφισταμένων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ με κόστος 200 εκατ. ευρώ και ότι επίσης στην ίδια εταιρεία (δηλαδή στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά) προγραμματίζεται να ανατεθεί το πρόγραμμα κατασκευής έξι νέων γαλλικών φρεγατών τύπου Fremm, που προϋπολογίζεται να κοστίσουν 3.000.000.000 ευρώ, αλλά και το συμβόλαιο ναυπήγησης τεσσάρων κορβετών, ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ.

Στην ανακοίνωση της εταιρείας Νεώριο όμως αναφερόταν με σαφήνεια ότι μεταξύ της γαλλικής κοινοπραξίας DCNS και των ναυπηγείων Ελευσίνας υπάρχει ήδη συμφωνία για τη ναυπήγηση έξι φρεγατών τύπου Fremm.

Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε την αντίδραση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, ο οποίος, με ανακοίνωσή του, παρενέβη και εμμέσως κάλεσε τα ναυπηγεία Ελευσίνας να μην μπερδεύουν τα πράγματα και να μην προεξοφλούν τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης.

«Δεν πρέπει να συγχέονται εμπορικού χαρακτήρα συνεργασίες μεταξύ ναυπηγείων με τις στρατιωτικοπολιτικές αποφάσεις που λαμβάνει η κυβέρνηση στον τομέα των εξοπλισμών» ανέφερε στη δήλωσή του ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, καλώντας εμμέσως τα ναυπηγεία Ελευσίνας να μην προσπαθούν να προκαταλάβουν τις αποφάσεις της κυβέρνησης.

«Ως προς τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού και ειδικότερα ως προς το πρόγραμμα των φρεγατών ισχύουν όσα έχω πει, χωρίς να υπάρχει τίποτε το καινούργιο» αναφέρει επίσης στη δήλωσή του ο κ. Βενιζέλος.

Επισημαίνεται ότι το νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα (στο οποίο εικάζεται ότι περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα ναυπήγησης έξι φρεγατών, αρχικού προϋπολογισμού τριών δισεκατομμυρίων ευρώ), δεν έχει ακόμη εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Αμυνας.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr