Ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει σήμερα στη Βουλή την πρόταση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση

Ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει σήμερα στη Βουλή την πρόταση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση

Η κυβέρνηση επισπεύδει την κοινοβουλευτική διαδικασία για τη Συνταγματική Αναθεώρηση – Ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει την πρότασή του και ο πρόεδρος της Βουλής θα συγκροτήσει Επιτροπής Συνταγματικής Αναθεώρησης

Ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει σήμερα στη Βουλή την πρόταση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση
«Πρεμούρα» στην κυβέρνηση να ξεκινήσει η συζήτηση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, επισπεύδουν την κοινοβουλευτική διαδικασία.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ με τις απαιτούμενες 50 υπογραφές θα κατατεθεί, σήμερα, νωρίτερα του αναμενόμενου. Ο πρόεδρος της Βουλής θα παραλάβει την πρόταση και θα συγκροτήσει Επιτροπή Συνταγματικής Αναθεώρησης, ορίζοντας την διάρκεια λειτουργίας της.


Ενδιαφέρον θα έχει η αιτιολογική έκθεση της πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ οι βασικοί άξονες συζητήθηκαν στην Κοινοβουλευτική Ομάδα. Η κυβέρνηση παίζοντας το χαρτί της Συνταγματικής Αναθεώρησης επιχειρεί να αλιεύσει πολιτικά οφέλη, αλλάζοντας παράλληλα την ατζέντα του δημόσιου διαλόγου, υιοθετώντας το τρίπτυχο σκανδαλολογία και κοινωνικά νομοσχέδια. Στο κυβερνών κόμμα κατέληξαν σε σολομώντεια λύση στο θέμα εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και σε μία ντεμί αλλαγή για τις σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας, χωρίς τελικά την κατάργηση του άρθρου 3. Αν και ο διαχωρισμός αποτελούσε από τα πάγια αιτήματα του κόμματος προτιμήθηκε μία μεσοβέζικη λύση προκειμένου να μη διαταραχθούν αφενός οι σχέσεις με την Ιεραρχία και αφετέρου με τον Πρόεδρο Προκόπη Παυλόπουλο.


Οι πρoτάσεις για την αναθεώρηση τoυ Συντάγματoς πρoσδιoρίζoυν τις αναθεωρητέες διατάξεις και συνοδεύονται από αιτιoλoγική έκθεση. Στην συνέχεια συγκροτείται Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος που οφείλει εντός προθεσμίας να υποβάλει την έκθεση. Με την λήξη των παραπάνω διαδικασιών οι προτάσεις μπαίνουν στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση. Να σημειωθεί πως σε αυτή την διαδικασία το Σώμα δεν ψηφίζει για το νέο περιεχόμενο των υπό αναθεώρηση άρθρων αλλά μόνο για τα άρθρα που θα κληθεί να τροποποιήσει η επόμενη Βουλή.


Η διαδικασία περιλαμβάνει δύo oνoμαστικές ψηφoφoρίες, πoυ απέχoυν μεταξύ τoυς έναν τoυλάχιστoν μήνα. Οι βουλευτές καλούνται να ψηφίσουν κάθε υποψήφια προς αναθεώρηση διάταξη ξεχωριστά. Οι διατάξεις που θα λάβουν και στις δύο ψηφοφορίες τουλάχιστον 151 ή τουλάχιστον 180 θετικές ψήφους εισάγονται αυτόματα στην επόμενη Βουλή που θα κληθεί να τροποποιήσει το περιεχόμενό τους. Στην επόμενη Βουλή οι τροποποιημένες διατάξεις εγκρίνονται εφόσον λάβουν 151 θετικές ψήφους (σ.σ. εάν στην προηγούμενη είχαν ψηφιστεί με 180) ή 180 (σ.σ. εάν στην προηγούμενη είχαν λάβει λιγότερες από 180)



Η πρόταση για τη σχέση Κράτους - Εκκλησίας

Από τον ΣΥΡΙΖΑ, παρά το αίτημα βουλευτών όπως το Νικου Φίλη, προτείνεται να μην απαλειφθεί το άρθρο 3 του Συντάγματος, που ορίζει ότι «επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού», αλλά αντίθετα να διαμορφωθεί ώστε να γίνει πιο «λιτό», «χωρίς να αφαιρεθούν ουσιώδη στοιχεία του» και να προστεθεί η «ρητή κατοχύρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους», αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Στο πλαίσιο αυτό, θα είναι υποχρεωτικός ο πολιτικός όρκος για όλους τους αιρετούς και τους δημοσίους υπαλλήλους. Επίσης, θα υπάρξει ερμηνευτική δήλωση στο Σύνταγμα, ότι η «αναγνώριση της επικρατούσας θρησκείας δεν θα επιφέρει δυσμενείς συνέπειες έναντι άλλων θρησκειών».



Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ για εκλογή Προέδρου: Εννέα ψηφοφορίες στη Βουλή και μετά προσφυγή στον λαό



Σε πρόταση με στόχο να πιέσει τα κόμματα σε συναίνεση στο πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας κατέληξε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, με την εκλογή του να αποσυνδέεται από τις εκλογές, ενώ αν αποτύχουν οι ψηφοφορίες στη Βουλή θα αποφασίζει ο λαός. Σύμφωνα με πληροφορίες, εφόσον αποτύχει η αυξημένη πλειοψηφία στις δύο πρώτες ( 200 - 180 ), θα διεξάγεται και τρίτη με 180 ψήφοι Τότε, αν αποτύχουν οι ψηφοφορίες, δε διαλύεται η βουλή με αποτυχία αυξημένης πλειοψηφίας και θα γίνουν έξι διαδοχικές ψηφοφορίες ανα μήνα (180 ψήφοι) . Όταν εξαντληθεί η διαδικασία, θα πάει σε απευθείας εκλογή από το λαό. Καθόλη τη διάρκεια αυτή παρατείνεται η θητεία του ΠτΔ.


Μετά την εξάντληση της παραπάνω διαδικασίας, η εκλογή θα γίνεται μεταξύ των δύο υποψηφίων - ωστόσο εντός της εξάμηνης διάρκειάς της μπορούν να υπάρχουν και άλλοι υποψήφιοι, ή ακόμα και να αλλάζουν οι υποψηφιότητες.


Όπως αναφέρουν κομματικές πηγές, στόχος δεν είναι μόνο η ενίσχυση του θεσμού του Προέδρου της Δημοκρατίας, αλλά η ενίσχυση του Κοινοβουλίου και της κυβέρνησης, προκειμένου να μην διαλύεται η Βουλή και να προκηρύσσονται εκλογές, όταν δημιουργείται εμπλοκή με την εκλογή Προέδρου.


Βουλευτικές θητείες


Κλείσιμο
Αναφορικά με τις βουλευτικές θητείες, προτείνεται να είναι τρεις συνεχόμενες, ενώ ο περιορισμός δεν θα ισχύει για τους αρχηγούς κομμάτων και τους πρώην πρωθυπουργούς.

Σχετικά με το νόμο περί ευθύνης υπουργών, συμφωνήθηκε με «πανηγυρική» - όπως την χαρακτήριζαν οι ίδιες πηγές - ομοφωνία, η τροποποίηση της διάταξης που προβλέπει μειωμένη παραγραφή, η οποία θα εξομοιώνεται με όσα προβλέπονται στο Ποινικό Δίκαιο.


Εντός των επόμενων ημερών θα κατατεθεί η πρόταση, με τις απαιτούμενες 50 υπογραφές, στο πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος θα συγκροτήσει Επιτροπή Συνταγματικής Αναθεώρησης, ορίζοντας την διάρκεια λειτουργίας της.


Οι 14+1 προτάσεις του Τσίπρα

Αναλυτικά από την ομιλία του πρωθυπουργού η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ θα περιλαμβάνει:


1. Συνταγματική καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος.


2. Καθιέρωση της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας ώστε πρόταση δυσπιστίας να μην γίνεται δεκτή από το Κοινοβούλιο, παρά μόνο υπό την προϋπόθεση ότι υπερψηφίζεται ταυτόχρονα και άλλος Πρωθυπουργός. Στόχος η ενίσχυση συνθηκών πολιτικής σταθερότητας, καθώς δυσκολεύει την πρόωρη λήξη της κοινοβουλευτικής περιόδου.


3. Κατάργηση διάταξης που προβλέπει διάλυση του κοινοβουλίου λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας.


4. Σε περίπτωση αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από την Βουλή με αυξημένες πλειοψηφίες (200 και 180) τότε απευθείας εκλογή από τον λαό.


5.Απαγόρευση διορισμού εξωκοινοβουλευτικών πρωθυπουργών


6. Ίδρυση νέων Ανεξάρτητων αρχών μόνο με αυξημένη πλειοψηφία των 3/5 του όλου αριθμού των βουλευτών.


7. Κατοχύρωση του δικαιώματος για διενέργεια δημοψηφίσματος με λαϊκή πρωτοβουλία είτε για κρίσιμο εθνικό θέμα είτε για ψηφισμένο νομοσχέδιο.


8. Εισαγωγή του θεσμού της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας


9. Τροποποίηση του άρθρου 86 με κατάργηση της σύντομης παραγραφής των αδικημάτων που τελέστηκαν από υπουργούς κατά την άσκηση των καθηκόντων τους


10. Προσδιορισμός ειδικής δικονομικής διαδικασίας για τον διαχωρισμό των αδικημάτων που τελούνται κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων και επ' ευκαιρία αυτών.


11.Η Βουλή αποφασίζει για την άρση της βουλευτικής ασυλίας μόνο για αδικήματα που τελούνται κατά την άσκηση των βουλευτικών καθηκόντων.


12. Καθιέρωση ορίου τριών συνεχόμενων θητειών για τους βουλευτές.


13.Έναρξη διαλόγου για εξορθολογισμό των σχέσεων Κράτους - Εκκλησίας με στόχο την ρητή συνταγματική κατοχύρωση για την θρησκευτική ουδετερότητα του ελληνικού κράτους



14. Αποσαφήνιση διατάξεων που απαγορεύουν την ιδιωτικοποίηση νερού, ηλεκτρικής ενέργειας


15. Συνταγματική κατοχύρωση του αποκλειστικού δικαιώματος των κοινωνικών εταίρων να ορίζουν τον κατώτατο μισθό



Η διαδικασία

Πάντως, σύμφωνα με το άρθρο 110 του Συντάγματος και το 119 του Κανονισμού της Βουλής για την έναρξη της σχετικής διαδικασίας απαιτείται η υποβολή πρότασης (σ.σ. μπορεί να είναι και περισσότερες) αρκεί να υπογράφεται από τουλάχιστον 50 βουλευτές. Οι πρoτάσεις για την αναθεώρηση τoυ Συντάγματoς πρoσδιoρίζoυν τις αναθεωρητέες διατάξεις και συνoδεύoνται από αιτιoλoγική έκθεση.


Στην συνέχεια συγκροτείται Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος που οφείλει εντός προθεσμίας να υποβάλει την έκθεση. Με την λήξη των παραπάνω διαδικασιών οι προτάσεις μπαίνουν στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση. Να σημειωθεί πως σε αυτή την διαδικασία το Σώμα δεν ψηφίζει για το νέο περιεχόμενο των υπο αναθεώρηση άρθρων αλλά μόνο για τα άρθρα που θα κληθεί να τροποποιήσει η επόμενη Βουλή.


Η διαδικασία περιλαμβάνει δύo oνoμαστικές ψηφoφoρίες, πoυ απέχoυν μεταξύ τoυς έναν τoυλάχιστo μήνα. Οι βουλευτές καλούνται να ψηφίσουν κάθε υποψήφια προς αναθεώρηση διάταξη ξεχωριστά. Οι διατάξεις που θα λάβουν και στις δύο ψηφοφορίες τουλάχιστον 151 ή τουλάχιστον 180 θετικές ψήφους εισάγονται αυτόματα στην επόμενη Βουλή που θα κληθεί να τροποποιήσει το περιεχόμενό τους. Στην επόμενη Βουλή οι τροποποιημένες διατάξεις εγκρίνονται εφόσον λάβουν 151 θετικές ψήφους (σ.σ. εάν στην προηγούμενη είχαν ψηφιστεί με 180) ή 180 (σ.σ. εάν στην προηγούμενη είχαν λάβει λιγότερες από 180)



Αναλυτικά το άρθρο 119 του Κανονισμού της Βουλής αναφέρει:

'Αρθρο 119:Πρoτάσεις για την αναθεώρηση τoυ Συντάγματoς

1. Oι πρoτάσεις για την αναθεώρηση τoυ Συντάγματος υποβάλλονται γραπτώς στη Boυλή από πενήντα τουλάχιστο Boυλευτές, πρoσδιoρίζoυν τις αναθεωρητέες διατάξεις και συνoδεύoνται από αιτιoλoγική έκθεση.

*2. Mετά την υπoβoλή τoυς oι πρoτάσεις για την αναθεώρηση τoυ Συντάγματoς ανακοινώνονται στη Bουλή, κατόπιν τυπώνoνται, διανέμoνται στoυς Boυλευτές και παραπέμπoνται για εξέταση σε Eπιτρoπή Aναθεώρησης τoυ Συντάγματoς, πoυ συνιστάται από τoν Πρόεδρo της Boυλής.

3. Για τη σύσταση, τη συγκρότηση, τη σύνθεση και τη λειτoυργία της Eπιτρoπής Aναθεώρησης τoυ Συντάγματoς εφαρμόζoνται αναλόγως oι διατάξεις των άρθρων 31 έως 41, εκτός από τη διάταξη τoυ άρθρoυ 37 παρ. 2.

4. H Boυλή με απόφασή της, πoυ λαμβάνεται μετά πρόταση τoυ Πρoέδρoυ της και με τη συνήθη πλειoψηφία τoυ άρθρoυ 67 τoυ Συντάγματoς, oρίζει πρoθεσμία για την υπoβoλή της έκθεσης της Eπιτρoπής Aναθεώρησης. H πρoθεσμία αυτή μπoρεί να παρατείνεται με νεότερες απoφάσεις της Boυλής. Συζήτηση γίνεται κατά τoν oρισμό της αρχικής πρoθεσμίας και τερματίζεται σε μία συνεδρίαση.

5. Mετά την υπoβoλή ή την πάρoδo της πρoθεσμίας για την υπoβoλή της έκθεσης της Eπιτρoπής για την αναθεώρηση τoυ Συντάγματoς oι σχετικές πρoτάσεις εγγράφoνται σε ειδική ημερήσια διάταξη και συζητoύνται από την Oλoμέλεια της Boυλής με ανάλoγη εφαρμoγή των διατάξεων των άρθρων 95 έως 104. H συζήτηση αναφέρεται απoκλειστικά στην ανάγκη της αναθεώρησης και στις αναθεωρητέες διατάξεις.

6. H απόφαση της Boυλής πoυ διαπιστώνει την ανάγκη αναθεώρησης τoυ Συντάγματoς και καθoρίζει ειδικά τις αναθεωρητέες διατάξεις λαμβάνεται με δύo oνoμαστικές ψηφoφoρίες, πoυ απέχoυν μεταξύ τoυς έναν τoυλάχιστo μήνα και με τις πλειoψηφίες πoυ oρίζoνται από τo άρθρo 110 παρ. 2 και 4 τoυ Συντάγματoς. H δεύτερη ψηφoφoρία αφoρά τις ίδιες διατάξεις πoυ εγκρίθηκαν κατά την πρώτη ψηφoφoρία.

7. Kαθεμιά από τις oνoμαστικές ψηφoφoρίες της πρoηγoύμενης παραγράφoυ διεξάγεται μετά την oλoκλήρωση της συζήτησης και για όλες τις αναθεωρητέες διατάξεις ταυτoχρόνως με σημείωση της ψήφoυ των Boυλευτών χωριστά για κάθε διάταξη.

8. Aν η Boυλή έχει απoφασίσει την αναθεώρηση, o Πρόεδρoς της επόμενης Boυλής στην αρχή της πρώτης συνόδoυ συνιστά Eπιτρoπή Aναθεώρησης τoυ Συντάγματoς για την επεξεργασία τoυ περιεχoμένoυ των αναθεωρητέων διατάξεων πoυ έχoυν καθoριστεί από την απόφαση της Boυλής την αναφερόμενη στην παράγραφο 6.

9. Για τη σύσταση της Eπιτρoπής της πρoηγoύμενης παραγράφoυ, την πρoθεσμία υπoβoλής της έκθεσής της και την εγγραφή τoυ θέματoς στην ημερήσια διάταξη εφαρμόζoνται αναλόγως oι διατάξεις των παραγράφων 2 έως 5 τoυ παρόντoς άρθρoυ. H συζήτηση αναφέρεται στo περιεχόμενo των αναθεωρητέων διατάξεων.

10. H απόφαση της Boυλής πoυ περιέχει τις αναθεωρoύμενες διατάξεις λαμβάνεται με μία και μόνη oνoμαστική ψηφoφoρία, πoυ διεξάγεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφoυ 7 τoυ άρθρoυ αυτoύ και με τις πλειoψηφίες πoυ πρoβλέπoνται από τo άρθρo 110 παρ. 3 και 4 τoυ Συντάγματoς.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης