Συνταγματική αναθεώρηση: Για τις αρμοδιότητες της παρούσας Βουλής η πρώτη μάχη
12.02.2019
14:01
Δείτε live τη συνεδρίαση - ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ διαφωνούν για το κατά πόσο η παρούσα Βουλή μπορεί να δεσμεύσει την επόμενη και ως προς το περιεχόμενο της αναθεώρησης
Σε τροχιά συνταγματικής αναθεώρησης εισήλθε η Ολομέλεια της Βουλής, καθώς ξεκίνησε η συζήτηση για τις 149 προτεινόμενες τροποποιήσεις, που θα λήξει το βράδυ της Πέμπτης με την διεξαγωγή της πρώτης ψηφοφορίας.
Υπενθυμίζεται ότι θα ακολουθήσει η δεύτερη ψηφοφορία στις 13-14 Μαρτίου. Στην παρούσα φάση, η εθνική αντιπροσωπεία αποφασίζει μόνο για τα άρθρα που πρέπει να τροποποιηθούν και όχι για το νέο τους περιεχόμενο που είναι υποχρέωση της επόμενης Βουλής. Οι διατάξεις που θα λάβουν λιγότερες από 151 ψήφους απορρίπτονται. Εκείνες που θα λάβουν από 151 εως 179 θα χρειαστούν στην επόμενη Βουλή τουλάχιστον 180 για να τροποποιηθεί το περιεχόμενό τους, ενώ όσες στην παρούσα φάση λάβουν τουλάχιστον 180 θετικές ψήφους τότε στην επόμενη θα απαιτηθεί η απόλυτη πλειοψηφία για να αποκτήσουν νέο περιεχόμενο.
Κατά την έναρξη της συζήτησης υπήρξε ήπια αντιπαράθεση για τα διαδικαστικά, τους χρόνους ομιλίας, τον τρόπο ψηφοφορίας και τα ψηφοδέλτια.
Αναφορικά με το πρώτο ζήτημα, το προεδρείο αποφάσισε να διευρύνει τις συνεδριάσεις και αντί Τετάρτης, οι συνταγματικές εργασίες να λήξουν την Πέμπτη.
Επίσης, η ψηφοφορία θα γίνει με έγχαρτα ψηφοδέλτια και όχι με το ηλεκτρονικό σύστημα. Κάθε βουλευτής θα κληθεί να ψηφίσει για τις 149 προτάσεις που σημαίνει πως η ολοκλήρωση της διαδικασίας και η καταμέτρηση των ψήφων πιθανότατα να ολοκληρωθεί την Παρασκευή.
Μάχη για τις αρμοδιότητες της παρούσας Βουλής
Επίσης, ο τρόπος κατάρτισης των ψηφοδελτίων πιθανότατα να απασχολήσει και τις επόμενες ημέρες το Σώμα καθώς «υποκρύπτει» την διαφωνία ουσίας ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ για το κατά πόσο η παρούσα Βουλή μπορεί να δεσμεύσει την επόμενη και ως προς το περιεχόμενο της αναθεώρησης.
Από την πλευρά της πλειοψηφίας ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος επικαλείται την απόφαση 11/2003 του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου υποστηρίζοντας ότι η απόφαση αυτής της Βουλής είναι δεσμευτική και ότι η επόμενη δεν μπορεί να αποφασίσει το περιεχόμενο κατά το δοκούν.
Ισως, για τον λόγο αυτό να επιχειρηθεί στα ψηφοδέλτια να αναγραφεί εκτός από τον αριθμό της υπο τροποποίηση διάταξης και το νέο της περιεχόμενο. Η ΝΔ από την άλλη υποστηρίζει ότι η επόμενη Βουλή έχει το δικαίωμα να καθορίσει χωρίς δεσμεύσεις το νέο περιεχόμενο των διατάξεων σεβόμενη ωστόσο τις γενικές κατευθύνσεις που θα δώσει η παρούσα. Πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης υποστηρίζουν χαρακτηριστικά πως για το άρθρο 32 η γενική κατεύθυνση που οφείλει να σεβαστεί η επόμενη Βουλή είναι η ανάγκη αποδέσμευσης της διάλυσης του κοινοβουλίου λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας και όχι ο τρόπος εκλογής του προέδρου. Οι ίδιες πηγές μάλιστα επικαλούνται και τα ψηφοδέλτια της ευρείας αναθεώρησης του 1998 που δεν υπεισερχόταν στο περιεχόμενο των διατάξεων.
Επίσης, η Δημοκρατική Συμπαράταξη δια του εισηγητή της Ανδρέα Λοβέρδου υποστήριξε πως όλες οι προτάσεις πρέπει να λάβουν λιγότερες από 180 θετικές ψήφους ώστε στην επόμενη ουσιαστικότερη διαδικασία όπου καθορίζεται το περιεχόμενο των διατάξεων η πλειοψηφία να αναγκαστεί για συναινέσεις με την αντιπολίτευση. Για τον λόγο αυτό στην ψηφοφορία η ΔΗΣΥ προσανατολίζεται να εκπροσωπηθεί μόνο από έναν βουλευτή και οι υπόλοιποι να απέχουν.
Πάντως, από την συζήτηση και τις γνωμοδοτικές τοποθετήσεις των κομμάτων στην αρμόδια επιτροπή που λειτούργησε το προηγούμενο διάστημα, από τις 149 προτάσεις μόλις οι 8 φαίνεται να συγκεντρώνουν την στήριξη ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ που είναι προϋπόθεση για να ξεπεραστεί το όριο των 180.
Υπενθυμίζεται ότι θα ακολουθήσει η δεύτερη ψηφοφορία στις 13-14 Μαρτίου. Στην παρούσα φάση, η εθνική αντιπροσωπεία αποφασίζει μόνο για τα άρθρα που πρέπει να τροποποιηθούν και όχι για το νέο τους περιεχόμενο που είναι υποχρέωση της επόμενης Βουλής. Οι διατάξεις που θα λάβουν λιγότερες από 151 ψήφους απορρίπτονται. Εκείνες που θα λάβουν από 151 εως 179 θα χρειαστούν στην επόμενη Βουλή τουλάχιστον 180 για να τροποποιηθεί το περιεχόμενό τους, ενώ όσες στην παρούσα φάση λάβουν τουλάχιστον 180 θετικές ψήφους τότε στην επόμενη θα απαιτηθεί η απόλυτη πλειοψηφία για να αποκτήσουν νέο περιεχόμενο.
Κατά την έναρξη της συζήτησης υπήρξε ήπια αντιπαράθεση για τα διαδικαστικά, τους χρόνους ομιλίας, τον τρόπο ψηφοφορίας και τα ψηφοδέλτια.
Αναφορικά με το πρώτο ζήτημα, το προεδρείο αποφάσισε να διευρύνει τις συνεδριάσεις και αντί Τετάρτης, οι συνταγματικές εργασίες να λήξουν την Πέμπτη.
Επίσης, η ψηφοφορία θα γίνει με έγχαρτα ψηφοδέλτια και όχι με το ηλεκτρονικό σύστημα. Κάθε βουλευτής θα κληθεί να ψηφίσει για τις 149 προτάσεις που σημαίνει πως η ολοκλήρωση της διαδικασίας και η καταμέτρηση των ψήφων πιθανότατα να ολοκληρωθεί την Παρασκευή.
Μάχη για τις αρμοδιότητες της παρούσας Βουλής
Επίσης, ο τρόπος κατάρτισης των ψηφοδελτίων πιθανότατα να απασχολήσει και τις επόμενες ημέρες το Σώμα καθώς «υποκρύπτει» την διαφωνία ουσίας ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ για το κατά πόσο η παρούσα Βουλή μπορεί να δεσμεύσει την επόμενη και ως προς το περιεχόμενο της αναθεώρησης.
Από την πλευρά της πλειοψηφίας ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος επικαλείται την απόφαση 11/2003 του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου υποστηρίζοντας ότι η απόφαση αυτής της Βουλής είναι δεσμευτική και ότι η επόμενη δεν μπορεί να αποφασίσει το περιεχόμενο κατά το δοκούν.
Ισως, για τον λόγο αυτό να επιχειρηθεί στα ψηφοδέλτια να αναγραφεί εκτός από τον αριθμό της υπο τροποποίηση διάταξης και το νέο της περιεχόμενο. Η ΝΔ από την άλλη υποστηρίζει ότι η επόμενη Βουλή έχει το δικαίωμα να καθορίσει χωρίς δεσμεύσεις το νέο περιεχόμενο των διατάξεων σεβόμενη ωστόσο τις γενικές κατευθύνσεις που θα δώσει η παρούσα. Πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης υποστηρίζουν χαρακτηριστικά πως για το άρθρο 32 η γενική κατεύθυνση που οφείλει να σεβαστεί η επόμενη Βουλή είναι η ανάγκη αποδέσμευσης της διάλυσης του κοινοβουλίου λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας και όχι ο τρόπος εκλογής του προέδρου. Οι ίδιες πηγές μάλιστα επικαλούνται και τα ψηφοδέλτια της ευρείας αναθεώρησης του 1998 που δεν υπεισερχόταν στο περιεχόμενο των διατάξεων.
Επίσης, η Δημοκρατική Συμπαράταξη δια του εισηγητή της Ανδρέα Λοβέρδου υποστήριξε πως όλες οι προτάσεις πρέπει να λάβουν λιγότερες από 180 θετικές ψήφους ώστε στην επόμενη ουσιαστικότερη διαδικασία όπου καθορίζεται το περιεχόμενο των διατάξεων η πλειοψηφία να αναγκαστεί για συναινέσεις με την αντιπολίτευση. Για τον λόγο αυτό στην ψηφοφορία η ΔΗΣΥ προσανατολίζεται να εκπροσωπηθεί μόνο από έναν βουλευτή και οι υπόλοιποι να απέχουν.
Πάντως, από την συζήτηση και τις γνωμοδοτικές τοποθετήσεις των κομμάτων στην αρμόδια επιτροπή που λειτούργησε το προηγούμενο διάστημα, από τις 149 προτάσεις μόλις οι 8 φαίνεται να συγκεντρώνουν την στήριξη ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ που είναι προϋπόθεση για να ξεπεραστεί το όριο των 180.
Η κυβερνητική πλειοψηφία και η αξιωματική αντιπολίτευση βρίσκουν κοινό έδαφος για την ανάγκη αναθεώρησης των διατάξεων για την βουλευτική ασυλία, την αποσύνδεση της διάλυσης της Βουλής με την αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, την ποινική ευθύνη Υπουργών κ.α.
Σε κάθε περίπτωση η αξιωματική αντιπολίτευση ελπίζει ότι το επίμαχο άρθρο 32 για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας θα συγκεντρώσει στην παρούσα φάση τουλάχιστον 180 θετικές ψήφους ώστε να τροποποιηθεί με απλή πλειοψηφία στην επόμενη Βουλή και να αποφευχθεί με τον τρόπο αυτό πρόωρη διάλυσή της σε ενδεχόμενη εμπλοκή στις προεδρικές εκλογές του 2020.
Εκτός αυτών η κυβέρνηση προκειμένου να περάσει με απλή πλειοψηφία 151 βουλευτών μια σειρά από προτάσεις που έχει καταθέσει θα χρειαστεί να διαμορφώσει νέες πλειοψηφίες – κουρελού με ανεξάρτητους βουλευτές.
Ειδικά για τις προτάσεις που αφορούν τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας και της «θρησκευτικής ουδετερότητας» θα δυσκολευτεί να βρει «δεκανίκια» απο τον χώρο της κεντροδεξιάς, περιοχή που συνήθως βρίσκει κοινοβουλευτικά στηρίγματα.
Σε κάθε περίπτωση η αξιωματική αντιπολίτευση ελπίζει ότι το επίμαχο άρθρο 32 για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας θα συγκεντρώσει στην παρούσα φάση τουλάχιστον 180 θετικές ψήφους ώστε να τροποποιηθεί με απλή πλειοψηφία στην επόμενη Βουλή και να αποφευχθεί με τον τρόπο αυτό πρόωρη διάλυσή της σε ενδεχόμενη εμπλοκή στις προεδρικές εκλογές του 2020.
Εκτός αυτών η κυβέρνηση προκειμένου να περάσει με απλή πλειοψηφία 151 βουλευτών μια σειρά από προτάσεις που έχει καταθέσει θα χρειαστεί να διαμορφώσει νέες πλειοψηφίες – κουρελού με ανεξάρτητους βουλευτές.
Ειδικά για τις προτάσεις που αφορούν τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας και της «θρησκευτικής ουδετερότητας» θα δυσκολευτεί να βρει «δεκανίκια» απο τον χώρο της κεντροδεξιάς, περιοχή που συνήθως βρίσκει κοινοβουλευτικά στηρίγματα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr