Κύπρος: Ο Αναστασιάδης στηρίζει τον υπουργό Οικονομικών, Χάρη Γεωργιάδη
07.03.2019
20:59
Ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους δεν υφίσταται θέμα παραίτησης
Με γραπτή ανακοίνωσή ο Κύπριος πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης έδωσε πριν λίγο στη δημοσιότητα τους λόγους για τους οποίους ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης χαίρει της εμπιστοσύνης του. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζητούν την παραίτηση του Χάρη Γεωργιάδη, καθώς στο πόρισμα της ερευνητικής επιτροπής για την κατάρρευση της Συνεργατικής Τράπεζας, του αποδίδει την κύρια ευθύνη.
Στην ανακοίνωση της Προεδρίας, που εκδόθηκε πριν λίγο, αναφέρεται ότι η Κυβέρνηση υιοθετώντας τις εισηγήσεις του υπουργού Οικονομικών πέτυχε να προστατεύσει τις αποταμιεύσεις των καταθετών, να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας και τα δικαιώματα των εργαζομένων, να διαφυλάξει περιουσιακά στοιχεία του Συνεργατισμού και να ενισχύσει διεθνώς την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας.
Αυτούσια η ανακοίνωση:
«Σε σχέση με την έκθεση της Ερευνητικής Επιτροπής για την κατάρρευση του Συνεργατικού Πιστωτικού Συστήματος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιθυμεί να δηλώσει τα ακόλουθα:
Δεν είναι πρόθεσή μου επί του παρόντος να σχολιάσω λεπτομερώς τα όσα εις την έκθεση καταγράφονται.
Αναμένω ότι ο Γενικός Εισαγγελέας θα αξιολογήσει το περιεχόμενο της και θα προβεί στις κατά την κρίση του ενδεδειγμένες ενέργειες.
Όσον αφορά τις αποδιδόμενες πολιτικές ευθύνες λαμβάνω υπόψη τα ακόλουθα:
Α) Το 2013 ο Συνεργατισμός ευρισκόταν σε κατάσταση χρεοκοπίας και πλήρους κατάρρευσης. Παρουσίαζε μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους επτά (7) δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία είχαν δημιουργηθεί προ του 2013, μέσα από διάτρητες και συχνά σκανδαλώδεις διαδικασίες, όπως διαπιστώνει και η Ερευνητική Επιτροπή.
Β) Ένας από τους όρους του Προγράμματος Διάσωσης (Μνημόνιο) ήταν η αναδιάρθρωση και μετατροπή του Συνεργατισμού σε τράπεζα, με ταυτόχρονη ανάληψη της εποπτείας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Γ) Παρά τις όποιες προσπάθειες περιορισμού των μη εξυπηρετούμενων δανείων, αυστηρότεροι κανονισμοί που υιοθετήθηκαν από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό σε συσχετισμό με τα όσα προηγήθηκαν του 2013 και της προβληματικής φύσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων οδήγησαν στην λήψη πρόσθετων μέτρων.
Δ) Σαν αναπόφευκτο αποτέλεσμα, με παρεμβάσεις του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού, κατέστη αναγκαία η απόφαση που έλαβε η Κυβέρνηση τον περασμένο Ιούνιο για διαχωρισμό των περιουσιακών στοιχείων της Συνεργατικής Τράπεζας και πώληση στην Ελληνική Τράπεζα.
Ε) Η απόφαση αυτή υιοθετήθηκε αλλά και επικροτήθηκε από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και γενικότερα τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, ενώ επιδοκιμάστηκε από τους διεθνείς Οίκους Αξιολόγησης και τη διεθνή χρηματοοικονομική κοινότητα.
Στην ανακοίνωση της Προεδρίας, που εκδόθηκε πριν λίγο, αναφέρεται ότι η Κυβέρνηση υιοθετώντας τις εισηγήσεις του υπουργού Οικονομικών πέτυχε να προστατεύσει τις αποταμιεύσεις των καταθετών, να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας και τα δικαιώματα των εργαζομένων, να διαφυλάξει περιουσιακά στοιχεία του Συνεργατισμού και να ενισχύσει διεθνώς την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας.
Αυτούσια η ανακοίνωση:
«Σε σχέση με την έκθεση της Ερευνητικής Επιτροπής για την κατάρρευση του Συνεργατικού Πιστωτικού Συστήματος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιθυμεί να δηλώσει τα ακόλουθα:
Δεν είναι πρόθεσή μου επί του παρόντος να σχολιάσω λεπτομερώς τα όσα εις την έκθεση καταγράφονται.
Αναμένω ότι ο Γενικός Εισαγγελέας θα αξιολογήσει το περιεχόμενο της και θα προβεί στις κατά την κρίση του ενδεδειγμένες ενέργειες.
Όσον αφορά τις αποδιδόμενες πολιτικές ευθύνες λαμβάνω υπόψη τα ακόλουθα:
Α) Το 2013 ο Συνεργατισμός ευρισκόταν σε κατάσταση χρεοκοπίας και πλήρους κατάρρευσης. Παρουσίαζε μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους επτά (7) δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία είχαν δημιουργηθεί προ του 2013, μέσα από διάτρητες και συχνά σκανδαλώδεις διαδικασίες, όπως διαπιστώνει και η Ερευνητική Επιτροπή.
Β) Ένας από τους όρους του Προγράμματος Διάσωσης (Μνημόνιο) ήταν η αναδιάρθρωση και μετατροπή του Συνεργατισμού σε τράπεζα, με ταυτόχρονη ανάληψη της εποπτείας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Γ) Παρά τις όποιες προσπάθειες περιορισμού των μη εξυπηρετούμενων δανείων, αυστηρότεροι κανονισμοί που υιοθετήθηκαν από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό σε συσχετισμό με τα όσα προηγήθηκαν του 2013 και της προβληματικής φύσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων οδήγησαν στην λήψη πρόσθετων μέτρων.
Δ) Σαν αναπόφευκτο αποτέλεσμα, με παρεμβάσεις του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού, κατέστη αναγκαία η απόφαση που έλαβε η Κυβέρνηση τον περασμένο Ιούνιο για διαχωρισμό των περιουσιακών στοιχείων της Συνεργατικής Τράπεζας και πώληση στην Ελληνική Τράπεζα.
Ε) Η απόφαση αυτή υιοθετήθηκε αλλά και επικροτήθηκε από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και γενικότερα τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, ενώ επιδοκιμάστηκε από τους διεθνείς Οίκους Αξιολόγησης και τη διεθνή χρηματοοικονομική κοινότητα.
ΣΤ) Συγκεκριμένα, οι διεθνείς Οίκοι Αξιολόγησης, επικαλούμενοι την εν λόγω απόφαση αναβάθμισαν την κυπριακή οικονομία η οποία και έφτασε τελικά στην επενδυτική βαθμίδα.
Είναι προφανές με τα όσα συνοπτικά παρατίθενται πως ο Υπουργός Οικονομικών εκαλείτο να λάβει αποφάσεις ευθύνης προς αποφυγήν της άτακτης χρεωκοπίας του Συνεργατισμού κάτι που επισημαίνει και η ίδια η Επιτροπή στη σελίδα 171 της έκθεσης που αναφέρει ότι « Η Κυπριακή Δημοκρατία υποχρεώθηκε το 2013 να αναλάβει την καταβολή ποσού €1,5 δις για ανακεφαλαιοποίηση του ΣΠΤ ώστε να αποτρέψει την κατάρρευση του, ένεκα της έλλειψης κεφαλαίων στην οποία οδήγησε το μεγάλο ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων».
Δάνεια τα οποία ήταν αδύνατον να εξυπηρετηθούν λόγω της σκανδαλώδους διαδικασίας μέσα από την οποία είχαν παραχωρηθεί, όπως και πάλι η Επιτροπή διαπιστώνει στη σελίδα 173, κάτι το οποίο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην παρέμβαση του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού στις 8 Ιανουαρίου 2018.
Η Κυβέρνηση υιοθετώντας τις εισηγήσεις του Υπουργού Οικονομικών πέτυχε:
α) Να προστατεύσει τις αποταμιεύσεις των καταθετών
β) Να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας και τα δικαιώματα των εργαζομένων
γ) Να διαφυλάξει περιουσιακά στοιχεία του Συνεργατισμού που θα συμβάλουν σε ανάκτηση σημαντικού μέρους των κεφαλαίων που καταβλήθηκαν από το κράτος
δ) Να ενισχύσει διεθνώς την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας
Θα θεωρούσα απόλυτα δικαιολογημένο το αίτημα για ανάληψη πολιτικών ευθυνών από τον Υπουργό Οικονομικών εάν παραγνώριζα τον ρόλο του:
Στην αποτροπή της άτακτης χρεοκοπίας του κράτους
Στη σύντομη και πετυχημένη έξοδο από το Μνημόνιο
Στη δημιουργία πλεονασματικών προϋπολογισμών
Στη δραστική μείωση της ανεργίας
Στην επίτευξη συνεχόμενης ανάπτυξης με έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς στην Ευρώπη
Παρά ταύτα και πάλι θα θεωρούσα ότι ο Υπουργός Οικονομικών φέρει πολιτική ευθύνη εάν η κατάρρευση του Συνεργατισμού ήταν το αποτέλεσμα μη εξυπηρετούμενων δανείων που συνήφθησαν μετά το 2013 και όχι σαν αποτέλεσμα των συσσωρευμένων για δεκαετίες μη εξυπηρετούμενων δανείων μέχρι το 2013.
Υπό το φως των πιο πάνω θέλω να επιβεβαιώσω την πολιτική κατεύθυνση της Κυβέρνησης στον τομέα της οικονομίας και να επαναλάβω ότι ο Υπουργός Οικονομικών χαίρει της πλήρους εμπιστοσύνης μου».
Είναι προφανές με τα όσα συνοπτικά παρατίθενται πως ο Υπουργός Οικονομικών εκαλείτο να λάβει αποφάσεις ευθύνης προς αποφυγήν της άτακτης χρεωκοπίας του Συνεργατισμού κάτι που επισημαίνει και η ίδια η Επιτροπή στη σελίδα 171 της έκθεσης που αναφέρει ότι « Η Κυπριακή Δημοκρατία υποχρεώθηκε το 2013 να αναλάβει την καταβολή ποσού €1,5 δις για ανακεφαλαιοποίηση του ΣΠΤ ώστε να αποτρέψει την κατάρρευση του, ένεκα της έλλειψης κεφαλαίων στην οποία οδήγησε το μεγάλο ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων».
Δάνεια τα οποία ήταν αδύνατον να εξυπηρετηθούν λόγω της σκανδαλώδους διαδικασίας μέσα από την οποία είχαν παραχωρηθεί, όπως και πάλι η Επιτροπή διαπιστώνει στη σελίδα 173, κάτι το οποίο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην παρέμβαση του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού στις 8 Ιανουαρίου 2018.
Η Κυβέρνηση υιοθετώντας τις εισηγήσεις του Υπουργού Οικονομικών πέτυχε:
α) Να προστατεύσει τις αποταμιεύσεις των καταθετών
β) Να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας και τα δικαιώματα των εργαζομένων
γ) Να διαφυλάξει περιουσιακά στοιχεία του Συνεργατισμού που θα συμβάλουν σε ανάκτηση σημαντικού μέρους των κεφαλαίων που καταβλήθηκαν από το κράτος
δ) Να ενισχύσει διεθνώς την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας
Θα θεωρούσα απόλυτα δικαιολογημένο το αίτημα για ανάληψη πολιτικών ευθυνών από τον Υπουργό Οικονομικών εάν παραγνώριζα τον ρόλο του:
Στην αποτροπή της άτακτης χρεοκοπίας του κράτους
Στη σύντομη και πετυχημένη έξοδο από το Μνημόνιο
Στη δημιουργία πλεονασματικών προϋπολογισμών
Στη δραστική μείωση της ανεργίας
Στην επίτευξη συνεχόμενης ανάπτυξης με έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς στην Ευρώπη
Παρά ταύτα και πάλι θα θεωρούσα ότι ο Υπουργός Οικονομικών φέρει πολιτική ευθύνη εάν η κατάρρευση του Συνεργατισμού ήταν το αποτέλεσμα μη εξυπηρετούμενων δανείων που συνήφθησαν μετά το 2013 και όχι σαν αποτέλεσμα των συσσωρευμένων για δεκαετίες μη εξυπηρετούμενων δανείων μέχρι το 2013.
Υπό το φως των πιο πάνω θέλω να επιβεβαιώσω την πολιτική κατεύθυνση της Κυβέρνησης στον τομέα της οικονομίας και να επαναλάβω ότι ο Υπουργός Οικονομικών χαίρει της πλήρους εμπιστοσύνης μου».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr