Τι θα αλλάξει με την αναθεώρηση στο Σύνταγμα
Τι θα αλλάξει με την αναθεώρηση στο Σύνταγμα
Το πολιτικό φιάσκο της κυβέρνησης επισημοποίησε το αποτέλεσμα της β' ψηφοφορίας - Διατάξεις «εμβληματικές» για το Μέγαρο Μαξίμου έλαβαν οριακή πλειοψηφία - Αποσυνδέεται η πρόωρη διάλυση της βουλής από την αδυναμία εκλογής ΠτΔ
Το πολιτικό φιάσκο της κυβέρνησης επισημοποίησε το τελικό αποτέλεσμα της Βουλής για την Συνταγματική αναθεώρηση καθώς μια σειρά διατάξεων που χαρακτηρίζονταν ως «εμβληματικές» από το Μέγαρο Μαξίμου έλαβαν σχεδόν οριακή πλειοψηφία.
Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την καθιέρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας, την κατοχύρωση του πολιτικού όρκου, τα δημοψηφίσματα και την απλή αναλογική κινήθηκαν σε ρηχά νερά μεταξύ 151 και 156 θετικών ψήφων προσδίδοντας και στοιχεία ιδεολογικής ήττας για την πλειοψηφία. Να σημειωθεί ότι οι διατάξεις που λαμβάνουν από την παρούσα – προτείνουσα Βουλή λιγότερες από 180 θετικές ψήφους, θέλουν στην επόμενη την στήριξη των 3/5 της εθνικής αντιπροσωπείας για να αναθεωρηθεί το περιεχόμενό τους.
Από την άλλη πλευρά το Μέγαρο Μαξίμου εγκλωβίστηκε στην παγίδα που επιχείρησε να στήσει στην αντιπολίτευση για τον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Τελικά το άρθρο 30 για την εκλογή του ανώτατου πολιτειακού άρχοντα από τον λαό καταψηφίστηκε και από βουλευτές της πλειοψηφία με αποτέλεσμα να αποσυρθεί από την διαδικασία ενώ το άρθρο 32 για την αποσύνδεση της διάλυσης της Βουλής από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας εγκρίθηκε πανηγυρικά με 224 ψήφους. Αυτό σημαίνει ότι η επόμενη Βουλή μπορεί να αλλάξει το Σύνταγμα ώστε οι προεδρικές εκλογές του 2020 να μην αποτελέσουν εργαλείο της αντιπολίτευσης για πρόωρη πτώση της τότε κυβέρνησης.
Πιο αναλυτικά, από τις συνολικά 49 προτάσεις για την τροποποίηση 28 άρθρων του Συντάγματος οι 16 που αφορούν 11 άρθρα έλαβαν περισσότερες από 180 θετικές ψήφους και άρα παρέχεται μια σημαντική διευκόλυνση στην επόμενη κυβέρνηση για να τροποποιήσει το περιεχόμενό τους.
Αυτές έχουν ως εξής:
Αρ. 32 για την αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής
Αρ. 62για τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας
Αρ 86 για τον περιορισμό των προνομιακών ρυθμίσεων για τις ποινικές ευθύνες των υπουργών
Αρ 101 για τον περιορισμό ίδρυσης ανεξάρτητων αρχών και του τρόπου επιλογής των μελών τους
Αρ 68 για το δικαίωμα της κοινοβουλευτικής μειοψηφίας ώστε με 120 θετικές ψήφους να μπορεί να συγκροτεί εξεταστικές επιτροπές
Αρ. 112, 113, 114, 115, 119 για κατάργηση μεταβατικών διατάξεων
Αρ 96 για το Δικαστικό Σώμα των Ενόπλων Δυνάμεων
Δείτε τα αναλυτικά αποτελέσματα της ψηφοφορίας
Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την καθιέρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας, την κατοχύρωση του πολιτικού όρκου, τα δημοψηφίσματα και την απλή αναλογική κινήθηκαν σε ρηχά νερά μεταξύ 151 και 156 θετικών ψήφων προσδίδοντας και στοιχεία ιδεολογικής ήττας για την πλειοψηφία. Να σημειωθεί ότι οι διατάξεις που λαμβάνουν από την παρούσα – προτείνουσα Βουλή λιγότερες από 180 θετικές ψήφους, θέλουν στην επόμενη την στήριξη των 3/5 της εθνικής αντιπροσωπείας για να αναθεωρηθεί το περιεχόμενό τους.
Από την άλλη πλευρά το Μέγαρο Μαξίμου εγκλωβίστηκε στην παγίδα που επιχείρησε να στήσει στην αντιπολίτευση για τον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Τελικά το άρθρο 30 για την εκλογή του ανώτατου πολιτειακού άρχοντα από τον λαό καταψηφίστηκε και από βουλευτές της πλειοψηφία με αποτέλεσμα να αποσυρθεί από την διαδικασία ενώ το άρθρο 32 για την αποσύνδεση της διάλυσης της Βουλής από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας εγκρίθηκε πανηγυρικά με 224 ψήφους. Αυτό σημαίνει ότι η επόμενη Βουλή μπορεί να αλλάξει το Σύνταγμα ώστε οι προεδρικές εκλογές του 2020 να μην αποτελέσουν εργαλείο της αντιπολίτευσης για πρόωρη πτώση της τότε κυβέρνησης.
Πιο αναλυτικά, από τις συνολικά 49 προτάσεις για την τροποποίηση 28 άρθρων του Συντάγματος οι 16 που αφορούν 11 άρθρα έλαβαν περισσότερες από 180 θετικές ψήφους και άρα παρέχεται μια σημαντική διευκόλυνση στην επόμενη κυβέρνηση για να τροποποιήσει το περιεχόμενό τους.
Αυτές έχουν ως εξής:
Αρ. 32 για την αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής
Αρ. 62για τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας
Αρ 86 για τον περιορισμό των προνομιακών ρυθμίσεων για τις ποινικές ευθύνες των υπουργών
Αρ 101 για τον περιορισμό ίδρυσης ανεξάρτητων αρχών και του τρόπου επιλογής των μελών τους
Αρ 68 για το δικαίωμα της κοινοβουλευτικής μειοψηφίας ώστε με 120 θετικές ψήφους να μπορεί να συγκροτεί εξεταστικές επιτροπές
Αρ. 112, 113, 114, 115, 119 για κατάργηση μεταβατικών διατάξεων
Αρ 96 για το Δικαστικό Σώμα των Ενόπλων Δυνάμεων
Δείτε τα αναλυτικά αποτελέσματα της ψηφοφορίας
Τσίπρας: Παίζετε με το Σύνταγμα - Μητσοτάκης: Τάζετε και διορίζετε μέχρι την τελευταία στιγμή
Της χθεσινής ψηφοφορίας προηγήθηκε η σύγκρουση των Αλέξη Τσίπρα και Κυριάκου Μητσοτάκη οι οποίοι αν και περιόρισαν τις ομιλίες τους στο πλαίσιο της θεσμικής διαδικασίας για την τροποποίηση του κορυφαίου καταστατικού χάρτη της χώρας και απέφυγαν τις οξείες αντιπαραθέσεις, επιχείρησαν να θέσουν τα κρίσιμα διλήμματα των επικείμενων εκλογικών αναμετρήσεων.
Ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε πως αν η κυβέρνηση δεν προχωρήσει άμεσα σε εθνικές εκλογές, τότε οι ευρωεκλογές θα μετατραπούν σε δημοψήφισμα αποδοκιμασίας της κυβέρνησης. Τόνισε δε ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για «ανώδυνες επιλογές και άσκοπες ψήφους».
«Στις 26 Μαΐου δεν υπάρχουν περιθώρια για ανώδυνες επιλογές και άσκοπες ψήφους σε δυνάμεις που δεν μπορούν να αλλάξουν την ροή των γεγονότων» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης για να προσθέσει: «Το μήνυμα πρέπει να είναι ηχηρό και καμία ψήφος δεν θα πάει χαμένη. Στην κάλπη θα κριθεί η αλήθεια και το ψέμα. Ο κ. Τσίπρας ήθελε να κάνει το ΣΥΡΙΖΑ καθεστώς την ώρα που η χώρα θέλει να απαλλαγεί από τον λαϊκισμό. Η χώρα όμως θα προχωρήσει χωρίς τον Τσίπρα είτε το θέλει είτε δεν το θέλει. Από κάθε κάλπη είτε είναι 3πλή η αναμέτρηση είτε 4πλή την Κυριακή 26 Μάιου η φωνή των πολιτών θα είναι μία και θα είναι ξεκάθαρη. Θα στείλουν δύο μηνύματα. Μήνυμα αποδοκιμασίας μιας κυβέρνησης που εξαπάτησε τους έλληνες και έκανε την ζωή τους χειρότερη και ξεκάθαρο μήνυμα στήριξης της ΝΔ γιατί η Ελλάδα αξίζει καλύτερα».
Από την πλευρά του ο κ. Τσίπρας επιχείρησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που δημιουργούν οι δημοσκοπήσεις περί εκλογικής ήττας του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και να ανυψώσει το ηθικό της κοινοβουλευτικής του ομάδας υποστηρίζοντας το κόμμα του θα είναι και πάλι νικητής και πως το μόνο «αμφίρροπο» στοιχείο είναι αν θα έχει περισσότερους από 180 βουλευτές στην επόμενη Βουλή.
Είπε πως οι εθνικές εκλογές θα πραγματοποιηθούν το φθινόπωρο και επιχείρησε να επαναφέρει παλαιότερα συνθήματα περι αποτροπής της παλινόρθωσης του παλιού πολιτικού κατεστημένου ενώ ταύτισε τον λαό και τα κοινωνικά δικαιώματα με την Κουμουνδούρου. «Υπάρχουν δύο τάσεις, δύο κόσμοι, δύο πολιτικά σχέδια.
Αυτό είναι το δίλημμα από το οποίο εξαρτάται όχι μόνο το μέλλον της Ελλάδας αλλά το μέλλον της ευρώπης και του κόσμου.
Και ο ελληνικός λαός θα πάρει θέση όπως πήρε και στο παρελθόν» ανέφερε χαρακτηριστικά για να συνεχίσει: «Πήρε θέση το 2012 όταν ανέτρεψε τη δικομματική συνθήκη στην ελλάδα. Πήρε θέση το 2015 όταν επέλεξε την μεγάλη πολιτική ανατροπή. Θα πάρει θέση και το 2019 και δεν θα επιτρέψει την παλινόρθωση του παλιού πολιτικού κατεστημένου. Γιατί ο λαός δεν ήρθε στο προσκήνιο το 2015 για να αποχωρήσει ξανά σε μια τετραετία. Ο λαός και ο Σύριζα ήρθαν για να μείνουν και θα μείνουν».\
Μητσοτάκης: Οι πολίτες θα αποδοκιμάσουν τον Τσίπρα
«Κλείνει δυστυχώς ένας κύκλος χαμένων ευκαιριών για τον πραγματικό θεσμικό εκσυγχρονισμό της χώρας. Λυπάμαι που η συζήτηση αυτή, που αποτελεί κατά τεκμήριο την κορυφαία διαδικασία του κοινοβουλίου γίνεται με άδεια τα έδρανα της Βουλής. Η αναθεώρηση ουσιαστικά μένει μετέωρη και επιβεβαιώνεται αυτό που επισημάναμε από την πρώτη στιγμή ότι ακόμα και ο καταστατικός χάρτης της χώρας χρησιμοποιήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ ως εργαλείο πολιτικών μεθοδεύσεων» επισήμανε ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής, στη συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση.
«Το 2016 η κυβέρνηση φώτισε με κόκκινο χρώμα το κοινοβουλιο και εξήγγειλε την συνταγματική αναθεώρηση που ξέχασε στην συνέχεια. Την ανέσυρε μετά από 30 μήνες για να συμπιέσει την συζήτηση 80 άρθρων σε μόλις 18 συνεδριάσεις και να την συμπυκνώσει σε κείμενο με βερμπαλισμούς και ανούσια συνθήματα. Αλλωστε και ο κ. Κατρούγκαλος το ομολόγησε: "Θα κάνουμε όποιες αλλαγές θέλουμε εμείς αλλά κύριος στόχος είναι να αποτρέψουμε τις αλλαγές που θέλετε εσείς για 10 χρόνια"» συνέχισε.
«Από την πρώτη συνάντηση με τον κ. Τσίπρα όταν εκλέχθηκα πρόεδρος της ΝΔ πρότεινα την ψήφιση όλων των αρθρων που θα προτείνει ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ και η επόμενη Βουλή με την ψήφο του λαού να καθορίσει το περιεχόμενο των άρθρων του Συντάγματος. Όμως η κυβέρνηση αρνήθηκε αυτή την πρόταση, Ακολούθησε μια διαδικασία που ανέδειξε διαφορετικές αντιλήψεις των δύο κομμάτων για το Σύνταγμα και την λειτουργία της δημοκρατίας» τόνισε ο πρόεδρος της ΝΔ.
«Υπο αυτές τις συνθήκες δεν θα μπορούσαμε να καταλήξουμε στην μέγιστη συναίνεση για ένα σύγχρονο και λειτουργικό Σύνταγμα. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε μια σειρά από προτάσεις που τις χαρακτηρίζουμε ολέθριες όπως η συνταγματική κατοχύρωση της απλής αναλογικής ή οι ανα εξάμηνο ψηφοφορία για εκλογή ΠτΔ. Δημοψηφίσματα με ηλεκτρονικές υπογραφές για να εργαλειοποιούνται και παντελώς αχρείαστες αλλαγές στις σχέσεις κράτους εκκλησίας. Αντίθετα η κυβερνητική πλειοψηφία δεν είχε τίποτα να πει για τα μεγάλα θέματα του παρόντος και του μέλλοντος. Δεν είπε κουβέντα για μια σύγχρονη δημόσια διοίκηση, ανοικτή παιδεία, ανεξάρτητη δικαιοσύνη, τοπική αυτοδιοίκηση, ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς, περιβάλλον, επενδύσεις, Υγεία, εγγυημένο εισόδημα», είπε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
«Η ΝΔ κατέθεσε συγκροτημένη πρόταση για αλλαγές σε 59 άρθρα. Για την ιστορία πια, καθώς οι προτάσεις οι πιο πολλές δεν πέρασαν στην σημερινή διαδικασία, να θυμίσω τον 10λογο: σταθερός εκλογικός κύκλος με αποσύνδεση διάλυσης βουλής από εκλογή ΠτΔ. Εκλογή ΠτΔ και με απλή πλειοψηφία. Αναβάθμιση της Βουλής με κανόνες καλής νομοθέτησης και ενίσχυση μειοψηφίας. Κωδικοποίηση της νομοθεσίας. Θωράκιση της δικαιοσύνης. Σύγχρονη δημόσια διοίκηση, αξιοκρατία αξιολόγηση, ανταποδοτικότητα. Αληθινή ενδυνάμωση της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ενίσχυση του κράτους πρόνοιας με κατοχύρωση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος. Σταθερό και αναπτυξιακό οικονομικό περιβάλλον με κανόνες που αποτρέπουν δημοσιονομικό εκτροχιασμό. Ουσιαστική προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Πλήργης αυτονομία των δημόσιων πανεπιστημίων με κρατική ενίσχυση αλλά και δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων υπό αυστηρή επιτήρηση ανεξάρτητης αρχής» υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Όλα αυτά κατατέθηκαν από τη ΝΔ και παρά τις προσπάθειες για πλαίσιο συναίνεσης ώστε κάποιες από αυτές να ψηφιστούν η κυβέρνηση τα απέρριψε όλα. Πριν από ένα μήνα είχα προτείνει προσωπικά στον κ. Τσίπρα να αναλάβουμε κοινή ευθύνη απέναντι στους νέους να ψηφίσουμε μαζί την ανάγκη αναθεώρησης του άρθρου 16 και 24 για την Παιδεία και το περιβάλλον. Δεν τολμήσατε να το κάνατε. Λυπάμαι» σημείωσε ο πρόεδρος της ΝΔ και συμπλήρωσε: «Γι' αυτό και θα το ξαναπώ σήμερα. Δυστυχώς η συζήτηση αυτή θα καταγραφεί στην ιστορία ως μια μεγάλη χαμένη ευκαιρία για γενναίες παρεμβάσεις στο Σύνταγμα. Μια χαμένη ευκαιρία να μπορέσουμε να αντιπαραβάλουμε στο κλίμα ακραίας τοξικότητας που καλλιεργείται την δυνατότητα σε αυτή την αιθουσα μερικές φορές να βάζουμε στην άκρη τις κομματικές σκοπιμότητες με αμοιβαίες υποχωρήσεις για το καλό της χώρας. Να μην στέλνουμε διαρκώς την εικόνα της ανούσιας και τοξικής αντιπαράθεσης που αποστρέφει τους πολίτες εκτός και αν αυτό αποζητάτε κ. Τσίπρα».
«Από την περιπέτεια αυτής της λειψής αναθεώρησης προκύπτουν άρθρα που λαμβάνουν τουλάχιστον 180 όπως εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, υπουργικές ευθύνες αλλά και η πρόταση της ΝΔ που θα σας διευκολύνει την επόμενη ημέρα καθώς αφορά τα δικαίωματα της μειοψηφίας. Αυτά τα άρθρα μπορούν να αναθεωρηθούν από την επόμενη Βουλή με 151. Η δεύτερη κατηγορία έχει άρθρα που θα χρειαστούν αυξημένη πλειοψηφία. Τέτοιες προτάσεις είναι η θρησκευτική ουδετερότητα, απλή αναλογική και άλλες ιδεοληψίες του ΣΥΡΙΖΑ που δεν θα συζητηθούν από την επόμενη Βουλή» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ξεκαθάρισε: «Επαναλαμβάνω ότι η ΝΔ θα τηρήσει κατά γράμμα την συνταγματική παράδοση της χώρας: η επόμενη βουλή δεν δεσμεύεται από την παρούσα. Εκείνη θα καθορίσει το περιεχόμενο των άρθρων που θα προτείνει η παρούσα».
«Η επιχείρηση κατάλυσης της ελευθερίας της αναθεωρητικής Βουλής που συνιστά έμμεση παραδοχή ήττας προσβάλλει τον ελληνικό λαό καθώς του λέει ότι η ψήφος του που θα μεσολαβήσει δεν έχει καμία αξία» σημείωσε.
«Για το ζήτημα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, από την στιγμή που το άρθρο 30 δεν κρίθηκε προς αναθεώρηση η μόνη πρόταση που μένει στο τραπέζι είναι εκλογή στη Βουλή και με απλή πλειοψηφία. Αν λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει την αποσύνδεση της διάλυσης της Βουλής από την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας θα υπερψηφίσει. Δεν φαντάζομαι κ. Τσίπρα να πράξετε αλλιώς» επισήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Είμαστε η μόνη χώρα – κατά τα άλλα προοδευτική – που θα απαγορεύεται η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων»
«Υπάρχουν και οι διατάξεις που καταψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ και δεν πέρασαν στην δεύτερη ψηφοφορία. Πρόκειται για τις προτάσεις μας για την Παιδεία, Υγεία και Δημόσια Διοίκηση. Με την ψήφο του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα τεθούν στην Βουλή προτάσεις για ενίσχυση της Βουλής, την κατοχύρωση του εγγυημένου εισοδήματος, την ενίσχυση του κράτους δικαίου και αλλαγής του άρθρου 16 για τα πανεπιστήμια. Αυτά τα παραπέμπετε για το 2030. Επομένως θα έχουμε το θλιβερό προνόμιο να είμαστε η μόνη χώρα – κατά τα άλλα προοδευτική – που θα απαγορεύεται η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Συγχαρητήρια κύριοι της συμπολίτευσης. Στα ζητήματα όμως αυτά δοκιμάστηκαν όλο αυτό το διάστημα πολιτικές διαφορές δυο κόσμων που εκπροσωπούμε. Της αληθινής προόδου και της συντήρησης και οπισθοδρόμησης. Ποιος είναι σήμερα προοδευτικός; Αυτός που αναζητά δυναμική με ανοικτή παιδεία με ανταγωνιστικά δημόσια πανεπιστήμια και ιδιωτικά ή αυτός που προτιμά την διαιώνιση της σημερινής κατάστασης;» αναρωτήθηκε ο πρόεδρος της ΝΔ.
«Ποιος είναι αληθινός μεταρρυθμιστής; Αυτός που θέλει αποτελεσματικό κράτος ή ο οπαδός της γραφειοκρατίας που φορτώνει με οπαδούς το κράτος; Ποιος είναι υπεύθυνος; Αυτός που φροντίζει συνταγματικά να μην πτωχεύει η χώρα του ή εκείνος που θέλει να μικραίνει τον δημόσιο πλούτο; Ποιος είναι δημοκράτης; Αυτός που αναζητά ανεξάρτητη δικαιοσύνη και διαφάνεια ή εκείνος που χειραγωγεί και απειλεί δικαστές και δημοσιογράφους και βάζει το κόμμα πάνω από την βουλή και το σύνταγμα;» ήταν τα επόμενα ερωτήματα του κ. Μητσοτάκη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έγινε... ΠΡΟΣΥ
«Δεν είναι τυχαίο που και η αναθεώρηση του συντάγματος έπεσε θύμα των κομματικών σκοπιμοτήτων του ΣΥΡΙΖΑ. Η συνταγματική αναθεώρηση ενσωματώθηκε σε μια συνολική αντιθεσμική αντίληψη του κ. Τσίπρα. Ξεκίνησε ως πρωτοβουλία ΣΥΡΙΖΑ ΝΕΛ και καταλήγει σε πρωτοβουλία ΣΥΡΙΖΑ και προθύμων. Πώς ονομάζεστε σήμερα. ΠΡΟΣΥ από το... προοδευτική συμμαχία; Εχετε γίνει κυβέρνηση κουρελού με αποτέλεσμα άλλοι βουλευτές από άλλα κόμματα να έχουν ξεκινήσει την συνταγματική αναθεώρηση και άλλοι να την ολοκληρώνουν. Για να εξυπηρετηθούν οι ευκαιριακές ανάγκες ο Τσίπρας κατέφυγε σε αντισυνταγματικές πρακτικές. Αρχικά υπήρχαν σκέψεις και για συνταγματικό δημοψήφισμα. Στην συνέχεια ακολουθήσατε διαδικασία εξπρές και στο τέλος επιχειρήσατε αντισυνταγματική δέσμευση της επόμενης βουλής. Διαρκής θεσμικός και αντισυνταγματικός εκτροχιασμός» τόνισε.
Στις ευρωεκλογές και τις τοπικές εκλογές θα κριθεί και η εθνική πληγή που αναγνωρίζει μακεδονική ταυτότητα στους Σκοπιανούς
«Σε λίγες εβδομάδες έχουμε εκλογές τοπικές και ευρωεκλογές που ο λαός σε κάθε περίπτωση θα μετατρέψει σε δημοψήφισμα απέναντι στις πολιτικές της κυβέρνησης. Εχουν 4 χρόνια να γίνουν εκλογές στην χώρα. Θα είναι λοιπόν η κάλπη της 26ης Μαϊου είτε 3πλη είτε 4πλη ευκαιρία για τους πολίτες να μιλήσουν. Στις 26 Μαϊου όλοι οι Έλληνες θα κρίνουν όσα έχουν βιώσει μια 4ετία. Δύο μνημόνια, 29 νέους φόρους, περικοπές συντάξεων και θα κρίνουν μια νέα εθνική πληγή που αναγνωρίζει μακεδονική ταυτότητα και γλώσσα στους Σκοπιανούς. Θα κριθεί και αυτό».
«Λέτε ψέματα, τάζετε και διορίζετε μέχρι την τελευταία στιγμή»
«Ψέματα, σκευωρίες και κύμα χυδαίας προπαγάνδας και φθηνής δημαγωγίας. Τέσσερα χρόνια δηλητηριάζετε συστηματικά την ζωή του τόπου. Γίνεστε συνεχώς χειρότεροι. Σε μια απέλπιδα προσπάθεια μπας και διασωθείτε απεργάζεστε αλλαγές για να βολευτούν βουλευτές που νοικιάσατε. Τάζετε και διορίζετε μέχρι τελευταία στιγμή. Συμπτώματα κυβερνητικής ελαφρότητας ενώ η ατμόσφαιρα είναι εξαιρετικά βαριά. Ακόμα και πριν τις εκλογές συνεχίζετε να λέτε ψέματα. Εκείνος που έκοψε ΕΚΑΣ και συντάξεις χηρείας μιλά για μέτρα αντιλαϊκά που θα έρθουν που εμείς ούτε εξαγγείλαμε ούτε θα φέρουμε» επισήμανε υπό τα χειροκροτήματα των βουλευτών της ΝΔ.
«Ομαλή πολιτική ζωή δεν υπάρχει χωρίς σύγχρονο καταστατικό χάρτη. Ποιος επενδυτής θα εμπιστευτεί κράτος χωρίς σταθερό φορολογικό καθεστώς και ποιος πολίτης θα προοδεύσει αν η πολιτεία δεν του παρέχει εργασία και ασφάλεια;» αναρωτήθηκε ο κ. Μητσοτάκης και συνέχισε: «Αγνοώντας τις επείγουσες ανάγκες της χώρας ο ΣΥΡΙΖΑ επιλέγει κυνικά μια αναθεώρηση που στρεβλώνεται για να εξυπηρετήσει σκοπιμότητες. Δεν είναι απλά χαμένη ευκαιρία αλλά ιστορικό σφάλμα».
Όχι άσκοπες ψήφους στις 26 Μαϊου
«Στις 26 Μαϊου δεν υπάρχουν περιθώρια για ανώδυνες επιλογές, άσκοπες ψήφους σε δυνάμεις που δεν μπορούν να αλλάξουν τη ροή των γεγονότων. Το μήνυμα πρέπει να είναι ηχηρό και καμία ψήφος δεν θα πάει χαμένη. Στην κάλπη θα κριθεί η αλήθεια και το ψέμα. Ο κ. Τσίπρας ήθελε να κάνει τον ΣΥΡΙΖΑ καθεστώς την ώρα που η χώρα θέλει να βγει από τον λαϊκισμό. Η χώρα θα προχωρήσει χωρίς τον κ. Τσίπρα. Από κάθε κάλπη είτε είναι 3 είτε 4 την Κυριακή 26 Μαϊου η φωνή των πολιτών θα είναι μία και θα είναι ξεκάθαρη. Θα στείλουν δύο μηνύματα: Αποδοκιμασίας μιας κυβέρνησης που εξαπάτησε τους Έλληνες και έκανε την ζωή τους χειρότερη και θα στείλουν και ένα καθαρό μήνυμα στήριξης της ΝΔ γιατί η Ελλάδα αξίζει καλύτερα» έκλεισε την ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Τσίπρας: Φτηνά παιχνίδια της αντιπολίτευσης με το Σύνταγμα
Να αντικρούσει την κριτική που δέχθηκε για τη Συνταγματική Αναθεώρηση και τη διαδικασία που επέλεξε η κυβέρνηση, επιχείρησε ξεκινώντας την ομιλία του στη Βουλή ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και διαδεχόμενος στο βήμα τον πρόεδρο της ΝΔ Κυριάκο Μητσοτάκη.
Μεταξύ άλλων, είπε: Δεν υπάρχει προηγούμενο αναθεωρητικής διαδικασίας που να έχουμε συζητήσει περισσότερες φορές. Άδικη η κριτική ότι είναι εξπρές διαδικασία. Ατυχής και η τοποθέτηση περι άδειων εδράνων. Επαρκής η παρουσία των βουλευτών.
Ολοκληρώνεται σήμερα η πρώτη φάση της κορυφαίας κοινοβουλευτικής διαδικασίας που εκκίνησε με πρωτοβουλία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό κάτι λέει. Το πολιτικό σύστημα που γνωρίσαμε να κυβέρνά επι 40 χρόνια είχε ευκαιρία να προχωρήσει σε τομές και δεν το τόλμησε. Ή όταν το τόλμησε οδηγήθηκε σε ρυθμίσεις όπως ο νόμος περί ευθύνης υπουργών που σε όλους μας πρέπει να προκαλεί ντροπή ή σε αναθεωρήσεις που κατέληξαν σε μη τολμηρές παρεμβάσεις.
Φτηνά παιχνίδια από την αντιπολίτευση
Εμείς επιλέξαμε να προχωρήσουμε γιατί σε μια έννομη τάξη όπως η δική μας η συνταγματική αναθεώρηση είναι ακριβώς αυτό: Η κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία και εμείς ως τέτοια την αντιμετωπίσαμε. Σε αντίθεση δυστυχώς με άλλους σε αυτήν εδώ την αίθουσα οι οποίοι επέλεξαν - ανεξαρτήτως απόψεων, δεν μιλώ τώρα για τις απόψεις, αλλά για την στάση μας απέναντι στην διαδικασία καθαυτή - επέλεξαν λοιπόν να παίξουν φτηνά αντιπολιτευτικά παιχνίδια με το Σύνταγμα.
Αυτό που κατηγορούν εμάς.
Προσπάθησαν να υπονομεύσουν να σνομπάρουν την προσπάθεια για συνταγματική αναθεώρηση. Είδαμε και την προσπάθεια να υποβαθμίσουν τις προσπάθειές μας κρίνοντας την κόκκινη πλάτη που μιλούσα. Τι πρόβλημα έχετε με το κόκκινο χρώμα. Πρόσπάθησαν λοιπόν να σαμποτάρουν την υπερώριμη αυτή μεταρρύθμιση Προσπάθησαν να δημιουργήσουν προσκόμματα.
Κρίσιμη αναθεώρηση
Εμείς αντίθετα εκτιμήσαμε ότι η αναθεώρηση αυτή είναι εξαιρετικά κρίσιμη. Κρίσιμη ειδικά τώρα που η χώρα μας εξέρχεται από μια ιδιότυπη κατάσταση εξαίρεσης που επιβλήθηκε μετά την χρεοκοπία του 2010. Μια κατάσταση στην οποία οι τίτλοι τέλους γράφτηκαν τον Αύγουστο του 2018. Και σήμερα έχουμε πλέον την δυνατότητα να αναστοχαστούμε πάνω στην οικονομική, πολιτική και κοινωνική κρίση των προηγούμενων χρόνων.
Έχουμε τη δυνατότητα να σκεφτούμε τι πήγε στραβά με το πολιτικό σύστημα, με τον κοινοβουλευτισμό, με την προστασία των κοινωνικών δικαιωμάτων.
Και έχουμε την δυνατότητα να αφουγκραστούμε και να αναλύσουμε την ηχώ των λαϊκών κινητοποιήσεων των προηγούμενων χρόνων που πέραν από το αίτημα για τέλος της λιτότητας είχαν και το αίτημα για περισσότερη Δημοκρατία.
Να σκεφτούμε πάνω στα λαϊκά αιτήματα που αναδύθηκαν μέσα από την πρωτοφανή κρίση του πολιτικού μας συστήματος.
Και στη βάση αυτών των αναλύσεων να προτείνουμε μεταρρυθμίσεις που θα θωρακίζουν τον κοινοβουλευτισμό, θα ενισχύουν την λαϊκή παρέμβαση, θα κατοχυρώνουν αυστηρότερη και αποτελεσματικότερη προστασία των κοινωνικών δικαιωμάτων.
Θεραπεία δυσλειτουργιών
Αλλά έχουμε την ευκαρία να θεραπεύσουμε δυσλειτουργίες μεσα από μεταρρυθμίσεις που θα επιλύουν ιστορικές εκκρεμότητες όπως για παράδειγμα στο θέμα του εξορθολογισμού των σχέσεων Εκκλησίας και κράτους. 'Η θα θεραπεύουν θεσμικά εξαμβλώματα, όπως ο νόμος για τη προστασία των υπουργών.
Νομίζω ότι η συζήτηση για τις επιμέρους προτάσεις έχει εξαντληθεί. Οι θέσεις και οι απόψεις όλων των πολιτικών δυνάμεων έχουν καταγραφεί. Οι διαφορετικές νομικές και πολιτικές προσεγγίσεις έχουν αναλυθεί.
Γι' αυτό από τη μεριά μου θέλω να επιμείνω στην γενική φιλοσοφία αυτής της αναθεώρησης που όπως είπα προηγουμένως έχει αναπτυχθεί στο έδαφος των ερωτημάτων που έθεσε η κρίση, οι λαϊκές κινητοποιήσεις αλλά και η παγκόσμια οικονομική και θεσμική αρχιτεκτονική.
Μια αρχιτεκτονική που δημιουργεί όρους κατίσχυσης της βούλησης διεθνών και εξωθεσμικών κέντρων έναντι της εκφρασμένης δημοκρατικής βούλησης του λαού.
Στην νέα φάση που έχει μπει η παγκόσμια οικονομία αλλά και το θεσμικό οικοδόμημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης, η βούληση του λαού γίνεται ολοένα και δυσκολότερο να επηρεάσει τις ασκούμενες πολιτικές.
Βρισκόμαστε σε μια εποχή που ο κοινοβουλευτισμός αλλά και η δημοκρατική αρχή δέχεται διαρκώς πιέσεις από πολλαπλά κέντρα.
Από τις αγορές χρήματος, από τις εντολές και τις παρεμβάσεις των κεντρικών τραπεζών, από δεκάδες ανεξάρτητες αρχές,
από διεθνείς οργανισμούς και όργανα που αγνοούν συνήθως την λαϊκή ετυμηγορία για να επιβάλλουν πολιτικές προκατασκευασμένες σε συνθήκες εργαστηρίου.
Ενίσχυση του κοινοβουλίου
Και είναι ακριβώς γιαυτό το λόγο που το κοινοβούλιο χρειάζεται να ενισχυθεί παράλληλα με την δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση. Ώστε και οι δύο αυτοί θεσμοί να μπορούν να αντιπαρέλθουν αποτελεσματικά πιέσεις που ενίοτε φτάνουν στα όρια του εκβιασμού.
Σε αυτό λοιπόν αποσκοπούν οι ρυθμίσεις που θέλουν να εγγυηθούν έναν ομαλό πολιτικό κύκλο, ένα πολιτικό κύκλο τετραετίας. Και από την άλλη μεριά να εξισορροπήσουν αυτή την νέα συνθήκη όχι μέσω θεσμικών αντίβαρων όπως πιθανώς θέλει η φιλελεύθερη θεωρία αλλά μέσω ενός μηχανισμού εσωτερικού στον κοινοβουλευτισμό, που δεν είναι άλλος από το αναλογικό εκλογικό σύστημα.
Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας
Άρα οι προτάσεις για την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την διάλυση της βουλής, η εποικοδομητική ψήφος εμπιστοσύνης, η υποχρέωση ο Πρωθυπουργός να είναι υποχρεωτικά εκλεγμένο μέλος του Κοινοβουλίου και τέλος η κατοχύρωση του αναλογικού εκλογικού συστήματος λειτουργούν ως σύνολο,
ως αλληλοσυμπληρούμενες ρήτρες που λειτουργούν προς την ίδια κατεύθυνση.
Την ενίσχυση της αρχής της λαϊκής κυριαρχίας και την προστασία των δημοκρατικών θεσμών από εξωγενείς παρεμβάσεις. Το αποτέλεσμα μιας τέτοιας μεταρρύθμισης είναι λοιπόν ξεκάθαρο σε όλους:
Μια ισχυρή κυβέρνηση, με εγγυημένο τον τετραετή πολιτικό κύκλο αλλά την ίδια στιγμή ένα κοινοβούλιο που δεν θα είναι διακοσμητικό αλλά θα μπορεί να επηρεάζει καθοριστικά την κυβερνητική πολιτική μέσω της καθιέρωσης του αναλογικού εκλογικού συστήματος.
Ένα σύστημα θεσμών που θα λειτουργεί δηλαδή ως μηχανισμός εξισορρόπησης και ελέγχου πιθανών κυβερνητικών αυθαιρεσιών. Ερχομαι σε ένα κρίσιμο θέμα του διαλόγου που αφορά τον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Επιτρέψτε μου όμως εδώ ένα σχόλιο ειδικά για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Και κεντρικό ερώτημα αυτής της συζήτησης ήταν:
Τελικά πρέπει ως ύστατο καταφύγιο να προσφεύγουμε στη λαϊκή ετυμηγορία ή θα πρέπει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλέγεται από το Κοινοβούλιο ακόμα και με απλή πλειοψηφία των 151 βουλευτών όπως θέλει η Νέα Δημοκρατία;
Είναι αλήθεια ότι στο σημερινό Σύνταγμα προβλέπεται η τελευταία δυνατότητα. Με την προσθήκη όμως μιας διόλου ασήμαντης λεπτομέρειας.
Ότι η απλή πλειοψηφία αρκεί μόνο: Εφόσον δεν έχουν τελεσφορήσει τρεις διαδοχικές ψηφοφορίες που απαιτούν αυξημένη πλειοψηφία (200. 200 και 180 ψήφων), στη συνέχεια έχει διαλυθεί η Βουλή, έχει εκλεγεί νέα, άρα έχουμε ΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΕΚΛΟΓΩΝ, ενώ στη συνέχεια και πάλι επιχειρείται να συγκεντρωθεί αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών.
Αν και μόνο αν και αυτή η τελευταία προσπάθεια αποτύχει εκλέγεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας με απλή πλειοψηφία 151 βουλευτών.
Η διάλυση της βουλής και η μεσολάβηση εκλογών δεν είναι μια τυχαία λεπτομέρεια. Είναι ο τρόπος που επιλέγει το Σύνταγμα ώστε επιτρέψετε μου την έκφραση να «εκβιάσει» αν θέλετε την συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων για το πρόσωπο του ΠτΔ επειδή ακριβώς αυτός είναι ο επικεφαλής της ελληνικής δημοκρατίας, ρυθμιστής του πολιτεύματος το πρόσωπο πάνω στο οποιο πρέπει να εκφράζεται το έθνος.
Εμείς όμως εδώ επιθυμούμε και ορθώς να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα που γεννάται στην διατάραξη του ομαλού κυβερνητικου κύκλου τετραετίας. Με τι πρέπει να το αντικαταστήσουμε;
Η προεδρική.... κατολίσθηση του πολιτικού συστήματος
Πρέπει και εδώ να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός «εκβιασμού» της συναίνεσης και αυτό κάνει η πρόταση μας με τις διαδοχικές ψηφοφορίες και τελικά με την απευθείας εκλογή από το λαό ως ύστατη καταφυγή εφόσον δεν επιτευχθεί η συναίνεση.
Ο φόβος για Προεδρική κατολίσθηση του πολιτικού μας συστήματος...
Στο σημείο αυτό το λεκτικό ατόπημα του πρωθυπουργου διόρθωσε ο βουλευτής της ΝΔ Κωνσταντίνος Τασούλας, λέγοντάς του «διολίσθηση».
Ο πρωθυπουργός συνέχισε: διολίσθηση. Όμως αυτός ο ισχυρισμός είναι παντελώς αβάσιμος, καθώς το πολίτευμα καθίσταται προεδρικό ή ημιπροεδρικό όχι με βάση το τρόπο εκλογής αλλά με βάση τις αρμοδιότητες του ΠτΔ.
Αντίθετα με την πρόταση της ΝΔ για εκλογή του ΠτΔ με 151 βουλευτές, νοθεύεται ο μηχανισμός επίτευξης συναίνεσης που πρέπει να επιτάσσει το Σύνταγμα στο βαθμό που στο πρόσωπο του ΠτΔ θέλουμε τον εκφραστή της ενότητας του έθνους και τον ρυθμιστή του πολιτεύματος.
Το άρθρο 30
Και θα καταλήγουμε σε έναν ΠτΔ έναν διορισμένο - τοποτηρητή της εκάστοτε συγκυριακής απλής πλειοψηφίας της Βουλής. Αυτή είναι θεσμικά προβληματική πρόταση που αλλοιώνει το κύρος του Θεσμού του ΠτΔ που δεν πρέπει να είναι τοποτηρητής της εκάστοτε πλειοψηφία. Ακουσα και το σχόλιο της ΝΔ σε σχέση με την καταψήφιση του άρθρου 30: Τι λέει το άρθρο 30; Οτι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται από τη Βουλή.
Και επειδή το άρθρο αυτό δεν είναι αναθεωρητέο επιχειρηματολογεί η ΝΔ ότι αυτό σημαίνει πως πλέον αποκλείεται η προσφυγή στο λαό.
Μα ο γενικός κανόνας που θέτει το άρθρο 30 δεν παραβιάζεται. Αρμόδιο όργανο για την εκλογή εξακολουθεί να είναι η Βουλή ενώ η προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία λειτουργεί ως ύστατο καταφύγιο, δηλαδή ως εξαίρεση στο γενικό κανόνα.
Ο λογος – έχω την πεποίθηση – γι αυτές τις ψευδοερμηνείες της αντιπολίτευσης δεν καθοδηγούνται από άγχος για την διατήρηση του συνταγματικού νομικού συστήματος. Το πρόβλημά τους είναι άλλο. Και είναι απόλυτα ιδιοτελές και καιροσκοπικό.
Η θέση αυτή πηγάζει από την επιθυμία, αν τυχόν κερδίσει τις επόμενες εκλογές, να μπορούν να εκλέξουν ΠτΔ με 151 ψήφους το 2020. Δεν θα τις κερδίσετε. Οφείλετε να συζητάτε με θεσμική ευθύνη. Αν συζητάτε με αυτές τιςε σκοπιμότητες τότε μιλάμε για την αποθέωση του πολιτικού καιροσκοπισμού που εργαλιοποιεί ακόμη και τη συνταγματική μεταρρύθμιση. Αυτό είναι ενδεικτικό του τρόπου σκέψης της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Και ενδεικτικό της διαφορετικής μας προσέγγισης απέναντι στους θεσμούς. Εμείς είχαμε την ευκαιρία το 15, να προτείνουμε ένα κομματικό στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ για ΠτΔ. Δεν το πράξαμε. Επιλέξαμε να εκλεγεί ο ΠτΔ με πάνω από 200 ψήφους, όπως και έγινε. Εσείς ακόμη και σε αυτό το θέμα όμως σκέφτεστε με όρους εκδίκησης. Και δε το κρύβετε.
Και ξέρετε αυτός είναι ένας ακόμη λόγος για τον οποίο θα σας καταψηφίσει ο ελληνικός λαός στην επόμενη κάλπη.
Για να μη σας δώσει μεταξύ άλλων τη δυνατότητα να ακυρώσετε μια προοδευτική θεσμική τομή και για να μην οδηγήσετε σε αυτή τη πρωτοφανή θεσμική αλλοίωση και υποβάθμιση του κύρους και του θεσμικού ρόλου του ΠτΔ.
Το άρθρο 32
Προσέξτε όμως κάτι ακόμα σημαντικό. Η ΝΔ φρόντισε λίγο πριν και κατά την διάρκεια της προηγούμενης συζήτησης να διαδώσει την ψεύτικη είδηση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ τάχα σκέφτετε να τραβήξει βουλευτές του από το άρθρο 32 να μην το ψηφίσουν γιατί θεωρεί ο ΣΥΡΙΖΑ δεδομένο ότι δεν θα είναι πλειοψηφία και επιχειρεί δήθεν να δημιουργήσει γαλάζια παρένθεση.
Εμείς με τους θεσμούς δεν παίζουμε. Την ίδια στιγμή είχαν φροντίσει να πουν ότι θα ψηφίσουν το άρθρο 86 και με τρόπο μυστικό φρόντισαν να μην ψηφίσουν την ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 86. Που λεει ότι η αποσβεστική προθεσμία αφορά τα δικήματα που τελέστηκαν κατά την άσκηση και όχι επ ευκαιρία αυτής. Αυτή η ερμηνευτική δήλωση θα είχε και αναδοριμική ισχύ ώστε η δωροδοκία να μην θεωρείτε παραγεγραμμένη. Γιατί το έκανε αυτό η ΝΔ; Ένα ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί. Δεν ξέρω αν σας καθοδήγησε ο κ. Γεωργιάδης που βγαίνει στα παράθυρα αλλά δεν λεει ότι είναι αθώος για όσα τον κατηγορούν. Έρχεστε λοιπόν στον πυρήνα την καρδιά των αλλαγών που θελουμε να κάνουμε στο άρθρο 86 και με μυστικό τρόπο δεν το ψηφίζετε και δεν παίρνει πάνω από 180. Εμείς δεν αντιμετωπίζουμε την αναθεώρηση με βάση πολιτικές σκοπιμότητες ή με βάση τα ανοικτά θέματα που έχουν τα στελέχη μας με Δικαιοσύνη γιατί δεν έχουν. Εσείς το κάνετε.
Η πρόταση μας για την νέα αρχιτεκτονική του πολιτεύματος όμως υπακούουν και οι υπόλοιπες προτάσεις μας.
Με την κατοχύρωση του λαϊκού δημοψηφίσματος, της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας αλλά και του υποχρεωτικού δημοψηφίσματος σε περίπτωση διεθνούς σύμβασης που παραχωρεί κυριαρχικές αρμοδιότητες της κράτους σε διεθνή οργανισμό ενισχύουμε τη λαϊκή συμμετοχή και ικανοποιούμε ένα πάγιο λαϊκό αίτημα που ήρθε στην επιφάνεια στα πρώτα σκοτεινά χρόνια των Μνημονίων.
Ο νόμος περί ευθύνης υπουργών
Ξέρουμε ότι η ΝΔ δεν θα συμφωνήσει. Δεν συνάδει η εμπιστοσύνη στον λαό με την αριστοκρατική αντίληψη που έχει για την πολιτική. Είμαστε όμως βέβαιοι ότι η επόμενη βουλή θα δώσει την έγκρισή της σε αυτή την αναγκαία συνταγματική παρέμβαση.
Με την κατάργηση, επίσης, της κατάπτυστης διάταξης για την ευθύνη των Υπουργών, που τόσο ήθελε να αποφύγει η Νέα Δημοκρατία. Δεν θα είστε πλειοψηφία στην επόμενη βουλή αλλά μας δυσκολεύετε γιατί είναι αμφίρροπο αν θα έχουμε 180 βουλευτές.
Με την θεσμοθέτηση των θητειών των Βουλευτών, και τον περιορισμό της ασυλίας τους αποκλειστικά σε αδικήματα που σχετίζονται με τα καθήκοντά τους επιχειρούμε να δημιουργήσουμε τους όρους για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο πολιτικό σύστημα, να καταπολεμήσουμε στον πυρήνα τους το πελατειακό κράτος και την οικογενειοκρατία, να διαμορφώσουμε το έδαφος για την αναγέννηση της πραγματικής πολιτικής.
Οι σχέσεις κράτους - Εκκλησίας
Με την πρότασή μας, τέλος, για την κατοχύρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του Κράτους και την υποχρεωτικότητα του πολιτικού όρκου κάνουμε ένα υπερώριμο και αναγκαίο βήμα για τον εξορθολογισμό των σχέσεων της Εκκλησίας με το κράτος.
Ένα βήμα που και οι φωτισμένες δυνάμεις της Εκκλησίας αναγνωρίζουν ως αναγκαίο για να είναι σαφές τι ανήκει στο Θεό και την συνείδηση και τι αφορά την δημόσια σφαίρα και τη λειτουργία του κράτους.
ΒΡΟΥΤΣΗΣ: Το άρθρο 32 θα το ψηφίσετε;
Τσίπρας: Δεν ακούτε μάλλον τι λέω. Είπα ότι εμείς δεν παίζουμε με τους θεσμούς και το Συνταγμα. Εμείς θα ψηφίσουμε, εσείς δεν ψηφίζετε το άρθρο 86. Ερχομαι και πάλι στο άρθρο 3. Εσείς κ. Μητσορτάκη ως δήθεν φιλελεύθερος έρχεστε και το καταψηφίζετε. Αυτή η στάση κ. Μητσοτάκη – και εσεις έχετε πολλές τάσεις στο κόμμα σας – είναι αποφιλελευθεροποίηση του φιλελευθερισμού. Αυτή είναι η ΝΔ.
Τα κοινωνικά δικαιώματα
Κλείνοντας ήθελα να πω ότι το σημείο που γίνονται απολύτως σαφείς οι πολιτικές διαχωριστικές γραμμές, είναι τα ανταγωνιστικά κοινωνικά και οικονομικά σχέδια για την χώρα και για τους πολίτες είναι στο ζήτημα της προστασίας των κοινωνικών δικαιωμάτων και του δημόσιου ελέγχου στα κοινά αγαθά. Η πρόταση της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ είναι εμβληματική και ως προς αυτό.
Διότι έρχεται να αντιστρέψει τη διεθνή τάση χαλάρωσης της κοινωνικής προστασίας, η οποία δεν είναι καθόλου συμβολική, αλλά αντιθέτως έχει άμεσες και σημαντικές κανονιστικές συνέπειες. Η ΝΔ είναι λογικό να αντιπαρατίθεται στην συνταγματική κατοχύρωση της δωρεάν και καθολικής πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και για τους ανασφάλιστους πολίτες διότι οραματίζεται την υγεία ως πεδίο κερδοφορίας μεγάλων ιδιωτικών ομίλων.
Είναι λογικό να αντιπαρατίθεται στην ενίσχυση της συνταγματικής προστασίας των συλλογικών διαπραγματεύσεων διότι θέλει να επανεκκινήσει τη διαδικασία απορύθμισης της αγοράς εργασίας και να επιβάλλει εκ νέου τη συνθήκη της εργασιακής ζούγκλας.
Είναι λογικό να μην επιθυμεί την κατοχύρωση του δημόσιου ελέγχου στις υποδομές ηλεκτρικού ρεύματος και νερού διότι επιδιώκει την παραχώρηση τους σε μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα αγνοώντας τόσο τα διδάγματα από παρόμοια εγχειρήματα σε ολόκληρο τον κόσμο που οδήγησαν στην απαξίωση των δικτύων, όσο όμως και την σύγχρονη τάση να επιστρέφουν τα δίκτυα σε δημόσιο έλεγχο ακόμα και σε χώρες πρωτοπόρους στην νεοφιλελεύθερη απορρύθμιση.
Είναι δεδομένο ότι η συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση παρότι ενίοτε γίνεται εξαιρετικά τεχνική μας οδηγεί σε αποκρυστάλλωση ιδεολογικών συγκρούσεων. Γιαυτό και εμείς θα επιδιώκουμε πάντοτε αυτή η συζήτηση, αυτή η αντιπαράθεση να γίνει κτήμα του ελληνικού λαού.
Για να κατανοήσουν ότι εδώ δεν έχουμε τη σύγκρουση απλώς δύο πολιτικών δυνάμεων. Του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ. Εδώ έχουμε να κάνουμε με τη σύγκρουση δύο κόσμων, δύο υπαρκτών τάσεων μέσα στην κοινωνία:
Από τη μια πλευρά την τάση που επιδιώκει την ενίσχυση του αυταρχισμού, την απαξίωση των δημόσιων αγαθών, την υποταγή της πολιτικής στους τεχνοκράτες και την ελίτ, την ανάθεση της διεύθυνσης των κοινωνιών στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους. Την τάση δηλαδή που πολιτικά εκφράζει σήμερα η Νέα Δημοκρατία.
Και από την άλλη πλευρά έχουμε την κοινωνική τάση που επιδιώκει την ενίσχυση της δημοκρατίας και της λαϊκής παρέμβασης, την ενισχυμένη προστασία των κοινων αγαθών και των κοινωνικών δικαιωμάτων, την αποκατάσταση της σχέσης εμπιστοσύνης στον κοινοβουλευτισμό και την άμεση εμπλοκή του λαού στη λήψη των αποφάσεων.
Την τάση δηλαδή που πολιτικά εκφράζεται σήμερα από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Το φθινόπωρο οι εθνικές εκλογές
Δύο τάσεις, δύο κόσμοι, δύο πολιτικά σχέδια. Αυτό είναι και το μεγάλο δίλημμα των επόμενων αναμετρήσεων. Στις 26 Μαίου στις ευρωεκλογές και το φθινόπωρο για τις εθνικές. Και ο ελληνικός λαός θα πάρει θέση όπως έχει πάρει θέση και στις προηγούμενες αναμετρήσεις.
Πήρε θέση το 2012 όταν ανέτρεψε τη δικομματική συνθήκη στην Ελλάδα.
Πήρε θέση το 2015 όταν επέλεξε την μεγάλη πολιτική ανατροπή.
Θα πάρει θέση και το 2019.
Και δεν θα επιτρέψει την παλινόρθωση του παλιού πολιτικού κατεστημένου.
Ο λαός ήρθε ορμητικά στα πράγματα με τις κινητοποιήσεις και την ψήφο του. Δεν ήρθε στο προσκήνιο για να αποχωρήσει κανά σε μια τετραετία. Ο λαός και ο ΣΥΡΙΖΑ ήρθαν για να μείνουν και θα μείνουμε για να προχωρήσουμε στις μεγάλες μεταρρυθμιστικές τομές. Οι πολίτες θα ξέρουν το φθινόπωρο θα γνωρίζουν ότι ψηφίζουν και για να τελεσφορήσει η συνταγματική αναθεώρηση.
Και είναι λογικό η Νέα Δημοκρατία να προσπαθεί είτε να υποβαθμίσει είτε να αντιπαρατεθεί ανοιχτά σε αυτό το μεγάλο εγχείρημα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα