«Aιώνια Μακεδονία» η τουριστική καμπάνια των Σκοπιανών
10.06.2019
10:30
H επίσημη τουριστική εκστρατεία των Σκοπίων συνεχίζει να περιστρέφεται γύρω από το προκλητικό μότο «Macedonia Timeless» που καθιερώθηκε το 2009 επί παντοδυναμίας Γκρουέφσκι - ΝΔ: Προκλητική η χρήση του όρου «Μακεδονία» από επίσημη ιστοσελίδα των Σκοπίων - ΚΙΝΑΛ: Τα Σκόπια ακυρώνουν στην πράξη τη Συμφωνία των Πρεσπών - Για «μικροπολιτική» κάνει λόγο το υπ. Εξωτερικών
Μπορεί στην τελευταία του συνέντευξη στην ΕΡΤ ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας να δήλωσε περήφανος για τη Συμφωνία των Πρεσπών, αλλά οι γείτονες συνεχίζουν να προβάλλουν προκλητικά τη χώρα τους ως «αιώνια Μακεδονία» προκειμένου να προσελκύσουν ξένους επισκέπτες. Την ίδια ώρα πονοκέφαλο δημιουργεί στην κυβέρνηση Ζάεφ τόσο η άρνηση της σλαβικής πλειοψηφίας των συμπατριωτών του να αποδεχτούν την ονομασία «Βόρεια Μακεδονία» όσο και η διαφαινόμενη ήττα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του Ιουλίου.
Σχεδόν έναν χρόνο μετά την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών η κυβέρνηση Ζάεφ όχι μόνο δεν έχει προσαρμόσει την επίσημη τουριστική καμπάνια σύμφωνα με όσα έχουν συμφωνηθεί με την Αθήνα, αλλά συνεχίζει προκλητικά να προβάλλει τα Σκόπια ως «Μακεδονία» και όχι ως Βόρεια Μακεδονία χρησιμοποιώντας τα προκλητικά μότο «Macedonia Timeless» (αιώνια Μακεδονία) και «Macedonia, your next destination» (Μακεδονία, ο επόμενος προορισμός σου) που του κληρονόμησε ο εθνικιστής προκάτοχός του Νίκολα Γκρουέφσκι. Η τουριστική καμπάνια συνεχίζει να περιστρέφεται γύρω από την αρχαία Μακεδονία και τα «μακεδονικά» κρασιά και κάπου με μικρά ψιλά γράμματα αναφέρεται η χώρα ως Βόρεια Μακεδονία.
H επίσημη τουριστική καμπάνια των Σκοπίων συνεχίζει να περιστρέφεται γύρω από το προκλητικό μότο «Macedonia Timeless», κάτι σαν το δικό μας «Live your myth in Greece», που καθιερώθηκε το 2009 επί παντοδυναμίας Γκρουέφσκι, στο πλαίσιο «αρχαιομακεδονοποίησης» της σλαβικής πλειοψηφίας που επιχείρησε να προωθήσει. Μέσω εντυπωσιακών σποτ, με άρωμα Χόλιγουντ, που προβλήθηκαν σε τοπικά και διεθνή δίκτυα (CNN, EURONEWS, TRAVEL CHANNEL κ.ά.) οι γείτονες επιχείρησαν να παρουσιαστούν ως απόγονοι των αρχαίων Μακεδόνων και της αρχαίας Μακεδονίας προωθώντας παράλληλα, εκτός από τον τουρισμό, και τα «μακεδονικά» κρασιά. Σύμφωνα με τα ΜΜΕ των Σκοπίων, η παραγωγή κάθε σποτ άγγιξε τα 180.000-200.000 ευρώ.
Η σχετική ιστοσελίδα macedonia-timeless.com θεωρείται το… επίσημο τουριστικό site της «Μακεδονίας», όπως αναφέρει στην πρώτη του σελίδα, και παρέχει τουριστικές πληροφορίες για τη χώρα σε 12 γλώσσες.
Στο κανάλι της σελίδας στον YouTube εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα βίντεο που δεν συνάδουν με όσα ορίζει η Συμφωνία των Πρεσπών και παρουσιάζουν ουσιαστικά τους κατοίκους της γειτονικής χώρας ως κληρονόμους της αρχαίας Μακεδονίας, της Ιστορίας και του πολιτισμού της. Η επίσημη σελίδα του υπουργείου Εξωτερικών παραπέμπει μάλιστα στο macedonia-timeless.com, παραβλέποντας Πρέσπες και erga omnes.
«Exploring Macedonia»
H ιστοσελίδα exploringmacedonia.com αποτελεί την επίσημη εθνική πύλη τουρισμού των Σκοπίων, με πληροφορίες ειδικά για τον εναλλακτικό τουρισμό της χώρας τον οποίο προωθούν μεθοδικά οι γείτονες ελλείψει θάλασσας.
Οι εναλλακτικές δράσεις, τα αξιοθέατα, τα κρασιά, τα φεστιβάλ κ.ά. που παρουσιάζονται αναφέρονται αποκλειστικά στη «Μακεδονία» και όχι στη Βόρεια Μακεδονία.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται και το «Macedonia your next destination», παραβλέποντας και πάλι τα συμφωνημένα με την Ελλάδα. Τα δύο προκλητικά μότο της τουριστικής καμπάνιας των γειτόνων προβλήθηκαν το προηγούμενο διάστημα σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις τουρισμού που έλαβαν μέρος. Σε όσες περιπτώσεις το θέμα δημοσιοποιήθηκε από τα ελληνικά ΜΜΕ, όπως στην περίπτωση του Βερολίνου, υπήρξε επίσημη ελληνική αντίδραση, με αποτέλεσμα να αποσυρθούν από τα σταντ των περιπτέρων, όπου για να είναι καλυμμένοι οι εκπρόσωπο του Οργανισμού Προώθησης και Υποστήριξης Τουρισμού της χώρας είχαν με πολύ μικρά γράμματα γράψει το «Βόρεια Μακεδονία». Το συγκεκριμένο περιστατικό ο κυβερνητικός εκπρόσωπος των Σκοπίων Μίλε Μποσνιάκοφσκι, το είχε αποδώσει σε «ακούσιο τεχνικό λάθος», όπως φαίνεται, όμως, συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.
Να σημειωθεί επίσης, ότι στο επίσημο site του Οργανισμού Προώθησης και Υποστήριξης Τουρισμού, του αντίστοιχου ΕΟΤ των Σκοπίων, το επίσημο domain παραμένει tourismmacedonia.gov.mk. Στην ίδια σελίδα υπάρχει βίντεο που προβάλλει τις ομορφιές και τα αξιοθέατα της «Μακεδονίας». Βάσει της Συμφωνίας των Πρεσπών, όμως, η τουριστική καμπάνια θα πρέπει να αφορά πλέον τη «Βόρεια Μακεδονία».
Σχεδόν έναν χρόνο μετά την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών η κυβέρνηση Ζάεφ όχι μόνο δεν έχει προσαρμόσει την επίσημη τουριστική καμπάνια σύμφωνα με όσα έχουν συμφωνηθεί με την Αθήνα, αλλά συνεχίζει προκλητικά να προβάλλει τα Σκόπια ως «Μακεδονία» και όχι ως Βόρεια Μακεδονία χρησιμοποιώντας τα προκλητικά μότο «Macedonia Timeless» (αιώνια Μακεδονία) και «Macedonia, your next destination» (Μακεδονία, ο επόμενος προορισμός σου) που του κληρονόμησε ο εθνικιστής προκάτοχός του Νίκολα Γκρουέφσκι. Η τουριστική καμπάνια συνεχίζει να περιστρέφεται γύρω από την αρχαία Μακεδονία και τα «μακεδονικά» κρασιά και κάπου με μικρά ψιλά γράμματα αναφέρεται η χώρα ως Βόρεια Μακεδονία.
H επίσημη τουριστική καμπάνια των Σκοπίων συνεχίζει να περιστρέφεται γύρω από το προκλητικό μότο «Macedonia Timeless», κάτι σαν το δικό μας «Live your myth in Greece», που καθιερώθηκε το 2009 επί παντοδυναμίας Γκρουέφσκι, στο πλαίσιο «αρχαιομακεδονοποίησης» της σλαβικής πλειοψηφίας που επιχείρησε να προωθήσει. Μέσω εντυπωσιακών σποτ, με άρωμα Χόλιγουντ, που προβλήθηκαν σε τοπικά και διεθνή δίκτυα (CNN, EURONEWS, TRAVEL CHANNEL κ.ά.) οι γείτονες επιχείρησαν να παρουσιαστούν ως απόγονοι των αρχαίων Μακεδόνων και της αρχαίας Μακεδονίας προωθώντας παράλληλα, εκτός από τον τουρισμό, και τα «μακεδονικά» κρασιά. Σύμφωνα με τα ΜΜΕ των Σκοπίων, η παραγωγή κάθε σποτ άγγιξε τα 180.000-200.000 ευρώ.
Η σχετική ιστοσελίδα macedonia-timeless.com θεωρείται το… επίσημο τουριστικό site της «Μακεδονίας», όπως αναφέρει στην πρώτη του σελίδα, και παρέχει τουριστικές πληροφορίες για τη χώρα σε 12 γλώσσες.
Στο κανάλι της σελίδας στον YouTube εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα βίντεο που δεν συνάδουν με όσα ορίζει η Συμφωνία των Πρεσπών και παρουσιάζουν ουσιαστικά τους κατοίκους της γειτονικής χώρας ως κληρονόμους της αρχαίας Μακεδονίας, της Ιστορίας και του πολιτισμού της. Η επίσημη σελίδα του υπουργείου Εξωτερικών παραπέμπει μάλιστα στο macedonia-timeless.com, παραβλέποντας Πρέσπες και erga omnes.
«Exploring Macedonia»
H ιστοσελίδα exploringmacedonia.com αποτελεί την επίσημη εθνική πύλη τουρισμού των Σκοπίων, με πληροφορίες ειδικά για τον εναλλακτικό τουρισμό της χώρας τον οποίο προωθούν μεθοδικά οι γείτονες ελλείψει θάλασσας.
Οι εναλλακτικές δράσεις, τα αξιοθέατα, τα κρασιά, τα φεστιβάλ κ.ά. που παρουσιάζονται αναφέρονται αποκλειστικά στη «Μακεδονία» και όχι στη Βόρεια Μακεδονία.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται και το «Macedonia your next destination», παραβλέποντας και πάλι τα συμφωνημένα με την Ελλάδα. Τα δύο προκλητικά μότο της τουριστικής καμπάνιας των γειτόνων προβλήθηκαν το προηγούμενο διάστημα σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις τουρισμού που έλαβαν μέρος. Σε όσες περιπτώσεις το θέμα δημοσιοποιήθηκε από τα ελληνικά ΜΜΕ, όπως στην περίπτωση του Βερολίνου, υπήρξε επίσημη ελληνική αντίδραση, με αποτέλεσμα να αποσυρθούν από τα σταντ των περιπτέρων, όπου για να είναι καλυμμένοι οι εκπρόσωπο του Οργανισμού Προώθησης και Υποστήριξης Τουρισμού της χώρας είχαν με πολύ μικρά γράμματα γράψει το «Βόρεια Μακεδονία». Το συγκεκριμένο περιστατικό ο κυβερνητικός εκπρόσωπος των Σκοπίων Μίλε Μποσνιάκοφσκι, το είχε αποδώσει σε «ακούσιο τεχνικό λάθος», όπως φαίνεται, όμως, συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.
Να σημειωθεί επίσης, ότι στο επίσημο site του Οργανισμού Προώθησης και Υποστήριξης Τουρισμού, του αντίστοιχου ΕΟΤ των Σκοπίων, το επίσημο domain παραμένει tourismmacedonia.gov.mk. Στην ίδια σελίδα υπάρχει βίντεο που προβάλλει τις ομορφιές και τα αξιοθέατα της «Μακεδονίας». Βάσει της Συμφωνίας των Πρεσπών, όμως, η τουριστική καμπάνια θα πρέπει να αφορά πλέον τη «Βόρεια Μακεδονία».
Απροθυμία
Στην επίσημη σελίδα του υπουργείου Εξωτερικών η ονομασία Βόρεια Μακεδονία έχει αλλάξει μόνο στο λογότυπο και στους κεντρικούς τίτλους των κατηγοριών. Αν και έχει περάσει καιρός από την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών, τα κείμενα και οι παρουσιάσεις δεν έχουν αλλάξει στο παραμικρό και η χώρα παρουσιάζεται ανεξαιρέτως ως «Μακεδονία». «Η απροθυμία των γειτόνων να προσαρμόσουν το επίσημο περιεχόμενο των κυβερνητικών ιστοσελίδων, σύμφωνα με όσα ορίζει η Συμφωνία με την Αθήνα, αποτυπώνει προθέσεις και διαθέσεις», σχολίασε στο «ΘΕΜΑ» διπλωμάτης του υπουργείου Εξωτερικών, επισημαίνοντας πως μέχρι σήμερα η κυβέρνηση Ζάεφ έχει προχωρήσει μόνο στις αναγκαίες αλλαγές που είναι αναγκασμένη λόγω της Συμφωνίας των Πρεσπών και όχι σε ευρύτερες σύμφωνα με το πνεύμα της. Ιδια είναι η κατάσταση και σε άλλες κυβερνητικές ιστοσελίδες, αλλά και σε ονομασίες δημόσιων οργανισμών όπου δεν υπάρχει διάθεση τροποποίησής τους ή αλλάζουν με διάφορα φραστικά τρικ.
Έντονη αντίδραση από ΝΔ-ΚΙΝΑΛ: Οι Σκοπιανοί ακυρώνουν στην πράξη τη Συμφωνία των Πρεσπών
Η αποκάλυψη ότι η τουριστική καμπάνια των Σκοπιανών δεν έχει αλλάξει προκάλεσε την αντίδραση της Νέας Δημοκρατίας και του Κινήματος Αλλαγής που μιλούν για «θρασύτατη χρήση του όρου "Μακεδονία" από επίσημη ιστοσελίδα των Σκοπίων και για ακύρωστη στην πράξη της Συμφωνίας των Πρεσπών αλλά «για τον Τσίπρα, πέρα βρέχει». Τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζητούν αντίδραση από την κυβέρνηση με τον Γιώργο Κατρούγκαλο να κάνει λόγο για μικροπολιτική εκμετάλλευση του θέματος αρκούμενος στις διαβεβαιώσεις που έλαβε από τα Σκόπια στις... 15 Μαΐου σύμφωνα με τις οποίες θα αλλάξουν την τουριστική τους εκστρατεία.
«Η προκλητική και θρασύτατη χρήση του όρου "Μακεδονία" από επίσημη ιστοσελίδα των Σκοπίων και μάλιστα για την τουριστική προβολή της γειτονικής χώρας, δικαιώνει με τον χειρότερο τρόπο την πρόβλεψη της Νέας Δημοκρατίας. Οτι μετά την απαράδεκτη υποχώρηση της κυβέρνησης Τσίπρα να παραδώσει άνευ όρων στους γείτονες τη δήθεν "μακεδονική ταυτότητα και γλώσσα", ο όρος "Βόρεια" απλά θα εκφυλιστεί και θα ξεχαστεί», τονίζει σε ανακοίνωσή της η Πειραιώς και προσθέτει: «Η κυβέρνηση οφείλει να αντιδράσει άμεσα. Οι λίγες ημέρες που της απομένουν στην εξουσία δεν της συγχωρούν κανένα άλλοθι αδράνειας».
«Λίγους μήνες μετά την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών και οι γείτονες την ακυρώνουν στην πράξη χρησιμοποιώντας επισήμως το όνομα Μακεδονία. Για τον κ. Τσίπρα βέβαια πέρα βρέχει. Τα έδωσε όλα τώρα δεν τον ενδιαφέρουν ούτε τα προσχήματα» τονίζει από την πλευρά του το ΚΙΝΑΛ.
Τι απαντά το υπουργείο Εξωτερικών
Από την πλευρά της η κυβέρνηση δεν φαίνεται διατεθειμένη να προχωρήσει σε κάποια παρέμβαση όπως προκύπτει από την ανακοίνωση που εκδόθηκε την Κυριακή από το γραφείο του υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Κατρούγκαλου.
Στην ανακοίνωση ο Γιώργος Κατρούγκαλος κατηγορεί τη ΝΔ για μικροπολιτική εκμετάλλευση του θέματος και επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι «ήδη από τις 15 Μαΐου η γειτονική χώρα έχει ανακοινώσει ότι πρόκειται να αλλάξει η τουριστική της εκστρατεία για να είναι σύμφωνη με τη νέα της ονομασία».
Η ανακοίνωση έχει ως εξής:
Η Νέα Δημοκρατία επιλέγει για μια ακόμα φορά να γίνει ουρά των κίτρινων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης που στηρίζουν την πολιτική της. Επιλέγει να αγνοεί για προφανείς λόγους μικροπολιτικής εκμετάλλευσης το γεγονός ότι όλη η υφήλιος αποκαλεί τη γείτονα χώρα Βόρεια Μακεδονία, ότι αυτή έχει αλλάξει εκατοντάδες ονομασίες θεσμών και κτηρίων ώστε να αντιστοιχούν στη νέα ονομασία και συνεχίζει, και ότι ήδη από τις 15 Μαΐου έχει ανακοινώσει ότι πρόκειται να αλλάξει η τουριστική της εκστρατεία για να είναι σύμφωνη με τη νέα της ονομασία.
Και όλα αυτά σε πλήρη αντίθεση με την εποχή κυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας όπου η γειτονική χώρα χρησιμοποιούσε κατά κόρον την τότε συνταγματική της ονομασία και σε διεθνές επίπεδο, ενώ στην καλύτερη περίπτωση χρησιμοποιούσε την προσωρινή ονομασία Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, μια ονομασία δηλαδή όπου ο επιθετικός προσδιορισμός ήταν στη "Δημοκρατία" και όχι στη λέξη "Μακεδονία".
Χάνει έδαφος ο Ζάεφ και προειδοποιεί
Εναν χρόνο μετά τις Πρέσπες, η σλαβική πλειοψηφία των Σκοπίων φαίνεται να μην αποδέχεται τα τετελεσμένα που έχει επιφέρει και, κυρίως, την αλλαγή της συνταγματικής ονομασίας της χώρας. Ο πρωθυπουργός Ζόραν Ζάεφ ουσιαστικά επιβιώνει εξαιτίας της μεγάλης υποστήριξης της αλβανικής κοινότητας. Ετσι, κατάφερε πρόσφατα να εκλεγεί πρόεδρος της χώρας ο υποψήφιος του κυβερνητικού συνασπισμού Στέβο Πενταρόφσκι συγκεντρώνοντας ποσοστό περίπου 52% έναντι 45% της υποψήφιας του αντιπολιτευόμενου κόμματος VMRO-DPMNE Γκορντάνα Σιλιάνοφσκα.
Χαρακτηριστικά του κλίματος είναι όσα συνέβησαν την περασμένη Δευτέρα στα Σκόπια, κατά την υποδοχή της ομάδας χάντμπολ Βαρντάρ, που στέφθηκε πρωταθλήτρια Ευρώπης. Η εκδήλωση, στην οποία δεν παραβρέθηκε κανένας κυβερνητικός αξιωματούχους, εξελίχθηκε σε συλλαλητήριο κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών, με το σύνθημα «Ποτέ Βόρεια - Μόνο Μακεδονία» να κυριαρχεί, ενώ το πλήθος κρατούσε στα χέρια και κυμάτιζε τις σημαίες με τον Ηλιο της Βεργίνας. Τα συνθήματα του κόσμου ακολούθησαν οι δηλώσεις παικτών της Βαρντάρ στην εξέδρα της υποδοχής, που υπερτόνιζαν πως η ονομασία της χώρας είναι «Μακεδονία» και όχι Βόρεια Μακεδονία.
Προηγήθηκαν δηλώσεις του αρχηγού της ομάδας σε ΜΜΕ των Σκοπίων ότι η ομάδα δεν είναι της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας, όπως έγραφαν τα ξένα μέσα, αλλά της «Δημοκρατίας της Μακεδονίας», δίνοντας έτσι το έναυσμα για πολιτικοποίηση του γεγονότος.
Μπροστά στο αρνητικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί ο Ζάεφ ελπίζει να ξεκλειδώσει άμεσα το θέμα έναρξης ενταξιακών συνομιλιών της χώρας του με την Ε.Ε. Με τελευταίες του δηλώσεις ο ίδιος προειδοποίησε, με αποδέκτη κυρίως τη Γερμανία, πως σε περίπτωση που δεν ανοίξει ο δρόμος για ένταξη στην Ε.Ε. είναι θέμα χρόνου η άνοδος των εθνικιστών στην κυβέρνηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον της Συμφωνίας των Πρεσπών. Να σημειωθεί πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρόσφατη ετήσια έκθεση προόδου για τα Δυτικά Βαλκάνια πρότεινε την έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων με τα Σκόπια. Ωστόσο φαίνεται πως υπάρχει απροθυμία κάποιων κρατών-μελών να συζητήσουν για διεύρυνση της Ε.Ε. αυτή τη στιγμή. Την τελική απόφαση θα πάρει στις 20 Ιουνίου το Συμβούλιο των «28» στο Λουξεμβούργο. Κλίμα αβεβαιότητας προκαλεί και η διαφαινόμενη ήττα του ΣΥΡΙΖΑ και του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στις εκλογές του Ιουλίου.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr