«Χρυσά» γήπεδα: Η βιομηχανία των naming rights στο ποδόσφαιρο και οι συμφωνίες εκατομμυρίων

Βασική πηγή εσόδων για τις ομάδες τα δικαιώματα ονοματοδοσίας (naming rights) των γηπέδων τους με τις συμφωνίες να παρέχουν σημαντικά οικονομικά οφέλη - Η νέα εποχή των χορηγιών στα γήπεδα

Η αλλαγή ονόματος του γηπέδου της Ατλέτικο Μαδρίτης από Cívitas Metropolitano σε Riyadh Air Metropolitano έφερε ξανά στο προσκήνιο τις συμφωνίες εκατομμυρίων για τα δικαιώματα ονοματοδοσίας (naming rights).

Πολλές ομάδες εδώ και χρόνια εκμεταλλεύονται το όνομα του γηπέδου τους, το οποίο αποτελεί σημαντικό στοιχείο ταυτότητας, για να αποκομίσουν σημαντικά οικονομικά οφέλη.

View this post on Instagram

A post shared by MARCA (@marca)

Στο γήπεδο της Ατλέτικο, αρχικά ήταν η Wanda που υπέγραψε συμφωνία ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ για πέντε χρόνια. Στη συνέχεια, το 2022, η Cívitas ανέλαβε τα δικαιώματα με κόστος εννέα εκατομμυρίων ευρώ ανά σεζόν για δέκα χρόνια. Παρά τη διακοπή της συμφωνίας, η ισπανική εταιρεία θα παραμείνει συνδεδεμένη με τον σύλλογο για άλλα πέντε χρόνια.

Τώρα, ήρθε η σειρά της Riyadh Air, η οποία ήταν ήδη ο κύριος χορηγός της φανέλας της Ατλέτικο από την περασμένη σεζόν. Η νέα συμφωνία αποφέρει επιπλέον 250 έως 300 εκατομμύρια ευρώ σε διάστημα εννέα ετών, καθιστώντας τη τη μεγαλύτερη συμφωνία στην ιστορία του συλλόγου.

Η στρατηγική της εκμετάλλευσης του ονόματος του γηπέδου δεν είναι καινούργια. Ορισμένοι σύλλογοι, όπως η Άρσεναλ, την εφαρμόζουν εδώ και χρόνια. Το 2006/07, η Emirates υπέγραψε συμφωνία ύψους περίπου 100 εκατομμυρίων λιρών για 15 χρόνια, ώστε το γήπεδο να φέρει το όνομά της (Emirates Stadium).

Η συμφωνία περιλάμβανε επίσης τη χορηγία της φανέλας για επτά χρόνια. Το 2012, η συμφωνία ανανεώθηκε για 150 εκατομμύρια λίρες μέχρι το 2028. Παρομοίως, η Μάντσεστερ Σίτι με την Etihad Airways υπέγραψαν συμφωνία για την ονομασία του γηπέδου από το Estadio Ciudad de Manchester σε Etihad Stadium, αξίας 100 εκατομμυρίων λιρών για 10 χρόνια.

Στην Ευρώπη, η Γερμανία πρωτοστατεί σε αυτόν τον τομέα, με πάνω από το 70% των ομάδων να έχουν εμπορική συνεργασία για το όνομα του γηπέδου τους.

Η Allianz είναι μια από τις πιο γνωστές εταιρείες με παρουσία σε οκτώ γήπεδα σε τέσσερις ηπείρους, ενώ στην Ισπανία, ο τραπεζικός όμιλος ABANCA έχει παρόμοιες συμφωνίες με τη Θέλτα Βίγκο και την Ντερπορτίβο Λα Κορούνια.

Ο τελευταίος μεγάλος σύλλογος που υπέγραψε παρόμοια συμφωνία ήταν η Μπαρτσελόνα με την Spotify, δίνοντας το όνομα Spotify Camp Nou στο γήπεδό της.

Στην πρώτη θέση σε ότι έχει να κάνει με τα έσοδα βρίσκεται η Μπάγερ Λεβερκούζεν που λαμβάνει 29,9 εκατ. ετησίως από τη φαρμακοβιομηχανία Bayer για το «Μπάι Αρίνα».


Ειδήσεις σήμερα:

«Έχετε 30 μέρες διορία» - Οι ΗΠΑ απειλούν το Ισραήλ με εμπάργκο όπλων εάν δεν κάνει κάτι για την ανθρωπιστική κρίση στη Γάζα

Αντώνης Σαμαράς: Από το «θα σας πάω μέχρι τέλους» στη χειραψία και τα «πηγαδάκια» με τον Νίκο Παππά


Έτοιμη η πλατφόρμα για τον γονικό έλεγχο στα κινητά των ανηλίκων - Θα μπορούν να μπλοκάρουν σελίδες, λέξεις κλειδιά και βίντεο

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr