Τομ Βολφ: «Ανυπομονώ να ξαναζήσω τη μαγεία του Ηρωδείου»
14.08.2023
09:42
100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, η οποία ταυτίστηκε όσο ελάχιστοι με τη «Νόρμα», ο διάσημος δημιουργός σκηνοθετεί την ιστορική όπερα και ξεκινά από την Ελλάδα την παγκόσμια περιοδεία της
Σκηνοθέτης, φωτογράφος και συγγραφέας, ο Γάλλος δημιουργός Τομ Βολφ θεωρείται ένας από τους δεινούς μελετητές της ζωής και του έργου της θρυλικής Μαρίας Κάλλας. Είναι εκείνος που γύρισε το βραβευμένο ντοκιμαντέρ «Maria by Callas: Η Μαρία Κάλλας εξομολογείται» (2017) και σκηνοθέτησε τη Μόνικα Μπελούτσι στην πρώτη της θεατρική εμφάνιση στο «Μαρία Κάλλας: Επιστολές και αναμνήσεις», έργο βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του ίδιου που μάγεψε το κοινό του Ηρωδείου τον Σεπτέμβριο του 2021.
Φέτος ο Βολφ επιστρέφει στο Ηρώδειο στις 28 και 29 Αυγούστου με την πρεμιέρα της «Νόρμα» επί ευρωπαϊκού εδάφους, αφού η παράσταση θα βγει σε παγκόσμια περιοδεία. Πρόκειται για μια εξαιρετικά φιλόδοξη παραγωγή με 110 ερμηνευτές και ένα εξαιρετικό καστ, μεταξύ των οποίων βρίσκονται η Λιβανοκαναδή σοπράνο Τζόις Ελ-Κουρί και ο διεθνής Ελληνας τενόρος Μάριος Φραγκούλης.
«Επιστρέφω με συγκίνηση στον ιστορικό χώρο του Ηρωδείου, το αρχαίο θέατρο από το οποίο ουσιαστικά ξεκίνησε την καριέρα της και η Μαρία Κάλλας. Η Νόρμα ήταν αγαπημένος ρόλος της. Τον απέδωσε 92 φορές, δηλαδή περισσότερο από κάθε άλλη όπερα. Μία από τις θρυλικές παραστάσεις της “Νόρμα” δόθηκε το 1960 στην Επίδαυρο. Ηταν μια εμφάνιση-σταθμός στην καριέρα της», αναφέρει το Τομ Βολφ, ο οποίος χάρη στη Μαρία Κάλλας τα τελευταία χρόνια είδε την καριέρα του να απογειώνεται. «Αισθάνομαι πολύ οικεία με τους Ελληνες. Είστε μια χώρα με μακρά Ιστορία, με παράδοση, με αγάπη για την τέχνη. Κρατώ δυνατά στη μνήμη μου τον ενθουσιασμό του κοινού από τις επιστολές της Μαρίας που απέδωσε με τον ιδιαίτερο τρόπο της η Μόνικα Μπελούτσι. Το κοινό σας είναι αυθόρμητο, εξωστρεφές και ενθουσιώδες. Και σίγουρα ο χώρος του Ηρωδείου συντελεί από μόνος του στη μαγεία. Είναι μοναδική, ιστορικά φορτισμένη η ατμόσφαιρα αυτού του θεάτρου».
Οσο για τη «Νόρμα» που θα δούμε σε μερικές εβδομάδες, «πρόκειται για τη δημοφιλή όπερα του Βιντσέντζο Μπελίνι, η οποία θα αποδοθεί μέσα από τη δική μου σκηνοθετική ματιά. Σε αυτή την παράσταση έχει γίνει μια πολύ αυστηρή διανομή ρόλων. Επιλέξαμε κορυφαίους καλλιτέχνες του είδους. Η Τζόις Ελ-Κουρί συγκαταλέγεται στις καλύτερες σοπράνο του κόσμου, ενώ διεθνής και με πλούσιο βιογραφικό είναι και ο Μάριος Φραγκούλης, με τον οποίο γνωριστήκαμε το διάστημα που παρουσίασα την προηγούμενη δουλειά μου στην Ελλάδα. Είναι ένας καλλιτέχνης που κέρδισε το ενδιαφέρον μου από την πρώτη στιγμή. Ο Αμερικανός μαέστρος Γιουτζίν Κον -ο οποίος συνόδευε με το πιάνο του την Κάλλας κατά τη διάρκεια των masterclasses της Νέας Υόρκης- θα διευθύνει, τη χορογραφία έχει αναλάβει η Ερση Πήττα και τα κοστούμια ο εξαιρετικός ενδυματολόγος και σκηνογράφος Γιάννης Μετζικώφ», αναφέρει.
Για να καταφέρω να μιλήσω μαζί του χρειάστηκε προηγουμένως να ανταλλάξουμε πλήθος μηνυμάτων, αφού το πρόγραμμά του είναι υπερπλήρες. «Καμία μέρα δεν μοιάζει με την προηγούμενη», λέει. «Δραστηριότητες και υποχρεώσεις εναλλάσσονται καθημερινά και από αυτή την άποψη δεν πλήττω ποτέ. Αυτή την εποχή τρέχω ανάμεσα στις πρόβες για την παράσταση και σε αμέτρητες επαφές, αφού τρέχω παράλληλα πολλά πρότζεκτ. Για εμένα δεν πρόκειται να υπάρξουν διακοπές τα φετινό καλοκαίρι. Οταν πρόκειται για τόσο φιλόδοξες παραγωγές όπως η “Νόρμα”, οφείλεις να δουλέψεις εντατικά και με πάθος. Εργάζομαι εξαντλητικά εδώ και πολλούς μήνες προκειμένου να παρουσιάσουμε στο διεθνές κοινό κάτι πολύ ιδιαίτερο, αντίστοιχου επιπέδου με την επική Κάλλας».
Πώς όμως ξεκίνησε η σχέση του με την αξέχαστη Ελληνίδα σοπράνο; «Την Κάλλας την ανακάλυψα το 2013, μέχρι τότε δεν είχα καμία επαφή με την όπερα ή την κλασική μουσική», αποκαλύπτει αφοπλιστικά. «Βρέθηκα στη Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης και το πρώτο έργο που άκουσα ήταν μια όπερα του Ντοντιτσέτι. Ομολογώ ότι μαγεύτηκα. Μυήθηκα ξαφνικά σε έναν άλλον, άγνωστο για εμένα κόσμο. Το μυαλό μου άρχισε να μετατρέπει τις νότες σε εικόνες. Οταν επέστρεψα στο σπίτι μου, άρχισα να ψάχνω με μανία ποιοι και πότε είχαν αποδώσει το συγκεκριμένο έργο. Ετσι έπεσα πάνω στην Κάλλας. Ηταν σίγουρα μια καρμική συνάντηση».
Φέτος ο Βολφ επιστρέφει στο Ηρώδειο στις 28 και 29 Αυγούστου με την πρεμιέρα της «Νόρμα» επί ευρωπαϊκού εδάφους, αφού η παράσταση θα βγει σε παγκόσμια περιοδεία. Πρόκειται για μια εξαιρετικά φιλόδοξη παραγωγή με 110 ερμηνευτές και ένα εξαιρετικό καστ, μεταξύ των οποίων βρίσκονται η Λιβανοκαναδή σοπράνο Τζόις Ελ-Κουρί και ο διεθνής Ελληνας τενόρος Μάριος Φραγκούλης.
«Επιστρέφω με συγκίνηση στον ιστορικό χώρο του Ηρωδείου, το αρχαίο θέατρο από το οποίο ουσιαστικά ξεκίνησε την καριέρα της και η Μαρία Κάλλας. Η Νόρμα ήταν αγαπημένος ρόλος της. Τον απέδωσε 92 φορές, δηλαδή περισσότερο από κάθε άλλη όπερα. Μία από τις θρυλικές παραστάσεις της “Νόρμα” δόθηκε το 1960 στην Επίδαυρο. Ηταν μια εμφάνιση-σταθμός στην καριέρα της», αναφέρει το Τομ Βολφ, ο οποίος χάρη στη Μαρία Κάλλας τα τελευταία χρόνια είδε την καριέρα του να απογειώνεται. «Αισθάνομαι πολύ οικεία με τους Ελληνες. Είστε μια χώρα με μακρά Ιστορία, με παράδοση, με αγάπη για την τέχνη. Κρατώ δυνατά στη μνήμη μου τον ενθουσιασμό του κοινού από τις επιστολές της Μαρίας που απέδωσε με τον ιδιαίτερο τρόπο της η Μόνικα Μπελούτσι. Το κοινό σας είναι αυθόρμητο, εξωστρεφές και ενθουσιώδες. Και σίγουρα ο χώρος του Ηρωδείου συντελεί από μόνος του στη μαγεία. Είναι μοναδική, ιστορικά φορτισμένη η ατμόσφαιρα αυτού του θεάτρου».
Οσο για τη «Νόρμα» που θα δούμε σε μερικές εβδομάδες, «πρόκειται για τη δημοφιλή όπερα του Βιντσέντζο Μπελίνι, η οποία θα αποδοθεί μέσα από τη δική μου σκηνοθετική ματιά. Σε αυτή την παράσταση έχει γίνει μια πολύ αυστηρή διανομή ρόλων. Επιλέξαμε κορυφαίους καλλιτέχνες του είδους. Η Τζόις Ελ-Κουρί συγκαταλέγεται στις καλύτερες σοπράνο του κόσμου, ενώ διεθνής και με πλούσιο βιογραφικό είναι και ο Μάριος Φραγκούλης, με τον οποίο γνωριστήκαμε το διάστημα που παρουσίασα την προηγούμενη δουλειά μου στην Ελλάδα. Είναι ένας καλλιτέχνης που κέρδισε το ενδιαφέρον μου από την πρώτη στιγμή. Ο Αμερικανός μαέστρος Γιουτζίν Κον -ο οποίος συνόδευε με το πιάνο του την Κάλλας κατά τη διάρκεια των masterclasses της Νέας Υόρκης- θα διευθύνει, τη χορογραφία έχει αναλάβει η Ερση Πήττα και τα κοστούμια ο εξαιρετικός ενδυματολόγος και σκηνογράφος Γιάννης Μετζικώφ», αναφέρει.
Για να καταφέρω να μιλήσω μαζί του χρειάστηκε προηγουμένως να ανταλλάξουμε πλήθος μηνυμάτων, αφού το πρόγραμμά του είναι υπερπλήρες. «Καμία μέρα δεν μοιάζει με την προηγούμενη», λέει. «Δραστηριότητες και υποχρεώσεις εναλλάσσονται καθημερινά και από αυτή την άποψη δεν πλήττω ποτέ. Αυτή την εποχή τρέχω ανάμεσα στις πρόβες για την παράσταση και σε αμέτρητες επαφές, αφού τρέχω παράλληλα πολλά πρότζεκτ. Για εμένα δεν πρόκειται να υπάρξουν διακοπές τα φετινό καλοκαίρι. Οταν πρόκειται για τόσο φιλόδοξες παραγωγές όπως η “Νόρμα”, οφείλεις να δουλέψεις εντατικά και με πάθος. Εργάζομαι εξαντλητικά εδώ και πολλούς μήνες προκειμένου να παρουσιάσουμε στο διεθνές κοινό κάτι πολύ ιδιαίτερο, αντίστοιχου επιπέδου με την επική Κάλλας».
Πώς όμως ξεκίνησε η σχέση του με την αξέχαστη Ελληνίδα σοπράνο; «Την Κάλλας την ανακάλυψα το 2013, μέχρι τότε δεν είχα καμία επαφή με την όπερα ή την κλασική μουσική», αποκαλύπτει αφοπλιστικά. «Βρέθηκα στη Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης και το πρώτο έργο που άκουσα ήταν μια όπερα του Ντοντιτσέτι. Ομολογώ ότι μαγεύτηκα. Μυήθηκα ξαφνικά σε έναν άλλον, άγνωστο για εμένα κόσμο. Το μυαλό μου άρχισε να μετατρέπει τις νότες σε εικόνες. Οταν επέστρεψα στο σπίτι μου, άρχισα να ψάχνω με μανία ποιοι και πότε είχαν αποδώσει το συγκεκριμένο έργο. Ετσι έπεσα πάνω στην Κάλλας. Ηταν σίγουρα μια καρμική συνάντηση».
Η ταινία-ντοκιμαντέρ «Maria by Callas: Η Μαρία Κάλλας εξομολογείται», που υπέγραψε ως σκηνοθέτης και δημιουργός, σημείωσε μεγάλη επιτυχία.
Ο Βολφ ομολογεί ότι η Κάλλας ήταν εκείνη που τον παρέσυρε στο άστρο της: «Δεν ήταν ούτε ένα τυπικό ντοκιμαντέρ, ούτε απλώς μια βιογραφική ταινία. Ολη της η ζωή είναι η μουσική. Γι’ αυτή ζούσε, γι’ αυτήν ανέπνεε. Ηταν οι χαρακτήρες των ρόλων που ερμήνευε. Οπως λέω συχνά, η ζωή της θα μπορούσε να είναι μυθιστόρημα σαν αυτό της “Μαντάμ Μποβαρί”».
Η κουβέντα μας πηγαίνει και στην ιστορία της δικής του ζωής. «Κατάγομαι από τη Ρωσία, αλλά έχω μεγαλώσει στη Γαλλία και μένω μόνιμα στο Παρίσι. Οι γονείς μου είναι διακεκριμένοι γιατροί και, όπως καταλαβαίνεις, ήταν αναμενόμενο ότι θα ακολουθούσα κι εγώ την οικογενειακή παράδοση και θα σπούδαζα Ιατρική. Ευτυχώς για εμένα, όμως, αντιλήφθηκα νωρίς ότι δεν ήταν κάτι που μου άρεσε.
Από μικρή ηλικία με ενδιέφερε η τέχνη. Ξεκίνησα δειλά-δειλά ως φωτογράφος, άρχισα να γράφω και στη συνέχεια ασχολήθηκα με τη σκηνοθεσία. Η συνεργασία μου με τη Μόνικα Μπελούτσι υπήρξε μεγάλος σταθμός στην καριέρα μου. Εμφανιστήκαμε σε πολύ μεγάλα θέατρα του κόσμου, ήρθαμε σε επαφή με σημαντικούς καλλιτέχνες και το κοινό με γνώρισε. Η αλήθεια είναι ότι αυτή η επιτυχία έθεσε τον πήχη ψηλότερα».
Οσο κι αν αγαπά την Ελλάδα, ο Τομ Βολφ δεν έχει απολαύσει ακόμα το περίφημο ελληνικό καλοκαίρι κάνοντας διακοπές. «Εχω ακούσει τόσα για τα πανέμορφα νησιά σας, αλλά μέχρι τώρα δεν μου έχει δοθεί η ευκαιρία να τα επισκεφτώ. Ερχομαι κυρίως στην Αθήνα, την οποία θεωρώ μια υπέροχη πόλη. Εύχομαι στο μέλλον να καταφέρω να περάσω μερικές ημέρες των καλοκαιρινών διακοπών μου σε κάποιο από τα κοσμήματα του Αιγαίου», λέει και δράττομαι της ευκαιρίας να τον προσκαλέσω στη Μύκονο. «Ω, ευχαριστώ» αναφωνεί με ενθουσιασμό. «Του χρόνου ραντεβού στις Κυκλάδες!» ◆
Ο Βολφ ομολογεί ότι η Κάλλας ήταν εκείνη που τον παρέσυρε στο άστρο της: «Δεν ήταν ούτε ένα τυπικό ντοκιμαντέρ, ούτε απλώς μια βιογραφική ταινία. Ολη της η ζωή είναι η μουσική. Γι’ αυτή ζούσε, γι’ αυτήν ανέπνεε. Ηταν οι χαρακτήρες των ρόλων που ερμήνευε. Οπως λέω συχνά, η ζωή της θα μπορούσε να είναι μυθιστόρημα σαν αυτό της “Μαντάμ Μποβαρί”».
Η κουβέντα μας πηγαίνει και στην ιστορία της δικής του ζωής. «Κατάγομαι από τη Ρωσία, αλλά έχω μεγαλώσει στη Γαλλία και μένω μόνιμα στο Παρίσι. Οι γονείς μου είναι διακεκριμένοι γιατροί και, όπως καταλαβαίνεις, ήταν αναμενόμενο ότι θα ακολουθούσα κι εγώ την οικογενειακή παράδοση και θα σπούδαζα Ιατρική. Ευτυχώς για εμένα, όμως, αντιλήφθηκα νωρίς ότι δεν ήταν κάτι που μου άρεσε.
Από μικρή ηλικία με ενδιέφερε η τέχνη. Ξεκίνησα δειλά-δειλά ως φωτογράφος, άρχισα να γράφω και στη συνέχεια ασχολήθηκα με τη σκηνοθεσία. Η συνεργασία μου με τη Μόνικα Μπελούτσι υπήρξε μεγάλος σταθμός στην καριέρα μου. Εμφανιστήκαμε σε πολύ μεγάλα θέατρα του κόσμου, ήρθαμε σε επαφή με σημαντικούς καλλιτέχνες και το κοινό με γνώρισε. Η αλήθεια είναι ότι αυτή η επιτυχία έθεσε τον πήχη ψηλότερα».
Οσο κι αν αγαπά την Ελλάδα, ο Τομ Βολφ δεν έχει απολαύσει ακόμα το περίφημο ελληνικό καλοκαίρι κάνοντας διακοπές. «Εχω ακούσει τόσα για τα πανέμορφα νησιά σας, αλλά μέχρι τώρα δεν μου έχει δοθεί η ευκαιρία να τα επισκεφτώ. Ερχομαι κυρίως στην Αθήνα, την οποία θεωρώ μια υπέροχη πόλη. Εύχομαι στο μέλλον να καταφέρω να περάσω μερικές ημέρες των καλοκαιρινών διακοπών μου σε κάποιο από τα κοσμήματα του Αιγαίου», λέει και δράττομαι της ευκαιρίας να τον προσκαλέσω στη Μύκονο. «Ω, ευχαριστώ» αναφωνεί με ενθουσιασμό. «Του χρόνου ραντεβού στις Κυκλάδες!» ◆
INFO
H παράσταση «Νόρμα» είναι μια παραγωγή του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως». Ημέρες: 28 και 30 Αυγούστου στο Ηρώδειο. Η παραγωγή τελεί υπό την αιγίδα του Ιδρύματος «Μαρία Κάλλας» με έδρα στο Παρίσι. Προπώληση Ticket Services: ticketservices.gr, τηλ.: 210 7234567.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr