Wellness: Μπίζνες τρισεκατομμυρίων στα social media - Πώς να εντοπίσετε απάτες σε προϊόντα ευεξίας
Wellness: Μπίζνες τρισεκατομμυρίων στα social media - Πώς να εντοπίσετε απάτες σε προϊόντα ευεξίας
Οι τρόποι για να αξιολογούμε σωστά πληροφορίες για την υγεία μας - Το TikTok θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ο βασιλιάς του wellness, με συνεχώς καινούργιες τάσεις και προϊόντα να ξεπηδούν στα βίντεο των χρηστών του
Η βιομηχανία ευεξίας είναι πλέον τεράστια. Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουν αρχίσει να αναγνωρίζουν τη σημασία του wellness, μια τάση που έχει οδηγήσει στην αύξηση της αξίας του κλάδου από χρόνο σε χρόνο. Πλέον αποτελεί, σύμφωνα με μια νέα έκθεση του Global Wellness Institute -ενός κορυφαίου βιομηχανικού ομίλου-, μια παγκόσμια επιχείρηση με έσοδα 5,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2022.
Ενώ, οι προβλέψεις δείχνουν ότι η αξία της πρόκειται να αγγίξει τα επτά τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025. Ήδη βέβαια, η αγορά ευεξίας γνωρίζει μεγάλη άνθηση αφού το κοινό υιοθετεί όλο και περισσότερο την ουσία της ευεξία, η οποία αναλύεται ως υγιεινές επιλογές τρόπου ζωής και διατήρηση της καλής ψυχικής και σωματικής κατάστασης. Οι καταναλωτές σκοπεύουν έτσι να συνεχίσουν να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για προϊόντα που βελτιώνουν την υγεία, τη φυσική κατάσταση, τη διατροφή, την εμφάνιση, τον ύπνο και την ενσυνειδητότητα.
Το κονσεπτ του wellness δεν αποτελεί νέα ανακάλυψη βέβαια. Ωστόσο, από τις κασέτες προπόνησης της Jane Fonda και την δίαιτα των μπισκότων - μια δίαιτα περιορισμένων θερμίδων που έχει σχεδιαστεί για να προκαλέσει απώλεια βάρους και βασίζεται στην αντικατάσταση γεύματος με τη μορφή ενός ειδικά σχεδιασμένου μπισκότου το 1975 - έχουμε σίγουρα εξελιχθεί. Σήμερα, ως καταναλωτές βλέπουμε την ευεξία μέσα από έναν πολύ ευρύτερο και πιο εξελιγμένο φακό, που περιλαμβάνει όχι μόνο τη γυμναστική και τη διατροφή, αλλά και τη συνολική σωματική και ψυχική υγεία και εμφάνιση. Οι επιλογές μας είναι επίσης πλέον πολύ περισσότερες και αφορούν προϊόντα, υπηρεσίες και προγράμματα.
Η απάτη της ευεξίας
Διαφοροποίηση όμως υπάρχει και στον τρόπο με τον οποίο πλέον διαφημίζονται τα παραπάνω προϊόντα, με τους Influencers να αποτελούν πλέον βασικό κομμάτι της αγοράς ευεξίας και τις παραδοσιακές εταιρείες να μαθαίνουν σταδιακά πώς να αξιοποιούν τη σύνδεσή τους με τους καταναλωτές. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη και την Ιαπωνία, το 10 έως 15 τοις εκατό των καταναλωτών μάλιστα, δηλώνουν ότι ακολουθούν τους influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και ότι έχουν ήδη πραγματοποιήσει μια αγορά με βάση τη σύσταση ενός influencer, σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας συμβούλων διαχείρισης, McKinsey & Company. Στην Κίνα και τη Βραζιλία, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι ένας influencer έχει καθοδηγήσει τις αγοραστικές τους αποφάσεις είναι πολύ υψηλότερο, 45 έως 55 τοις εκατό.
Τα προαναφερθέντα έχουν ως αποτέλεσμα την ελεύθερη διαφήμιση όλο και περισσότερων προϊόντων και υπηρεσιών στα social media. Το TikTok συγκεκριμένα, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ο βασιλιάς του wellness, με συνεχώς καινούργιες τάσεις και προϊόντα να ξεπηδούν στα βίντεο των χρηστών του.
Τα hashtag #wellness και #wellnesslifestyle, συγκεντρώνουν 16,3 τρισεκατομμύρια και 89.8 εκατομμύρια προβολές αντίστοιχα. Μέσα σε αυτό τον κυκεώνα τάσεων ευεξίας, η πρόκληση που αναδύεται είναι ότι τελικά ο καταναλωτής δυσκολεύεται πλέον περισσότερο να ανακαλύψει την απάτη μέσα στις χρήσιμες συμβουλές για την υγεία του. Από συμπληρώματα που υπόσχονται ότι σταματούν την πείνα μας, έως πρακτικές αυτοφαγίας που μοιάζουν περισσότερο εξαντλητικές, παρά βοηθητικές, το wellbeing έχει αρχίσει να μετατρέπεται σε κυνήγι μαγισσών. Μέσα σε αυτό το αχανές τοπίο της ευεξίας, πώς μπορούμε τελικά να επιλέξουμε την σωστή για τον οργανισμό μας, πρακτική;
Ενώ, οι προβλέψεις δείχνουν ότι η αξία της πρόκειται να αγγίξει τα επτά τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025. Ήδη βέβαια, η αγορά ευεξίας γνωρίζει μεγάλη άνθηση αφού το κοινό υιοθετεί όλο και περισσότερο την ουσία της ευεξία, η οποία αναλύεται ως υγιεινές επιλογές τρόπου ζωής και διατήρηση της καλής ψυχικής και σωματικής κατάστασης. Οι καταναλωτές σκοπεύουν έτσι να συνεχίσουν να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για προϊόντα που βελτιώνουν την υγεία, τη φυσική κατάσταση, τη διατροφή, την εμφάνιση, τον ύπνο και την ενσυνειδητότητα.
Το κονσεπτ του wellness δεν αποτελεί νέα ανακάλυψη βέβαια. Ωστόσο, από τις κασέτες προπόνησης της Jane Fonda και την δίαιτα των μπισκότων - μια δίαιτα περιορισμένων θερμίδων που έχει σχεδιαστεί για να προκαλέσει απώλεια βάρους και βασίζεται στην αντικατάσταση γεύματος με τη μορφή ενός ειδικά σχεδιασμένου μπισκότου το 1975 - έχουμε σίγουρα εξελιχθεί. Σήμερα, ως καταναλωτές βλέπουμε την ευεξία μέσα από έναν πολύ ευρύτερο και πιο εξελιγμένο φακό, που περιλαμβάνει όχι μόνο τη γυμναστική και τη διατροφή, αλλά και τη συνολική σωματική και ψυχική υγεία και εμφάνιση. Οι επιλογές μας είναι επίσης πλέον πολύ περισσότερες και αφορούν προϊόντα, υπηρεσίες και προγράμματα.
Η απάτη της ευεξίας
Διαφοροποίηση όμως υπάρχει και στον τρόπο με τον οποίο πλέον διαφημίζονται τα παραπάνω προϊόντα, με τους Influencers να αποτελούν πλέον βασικό κομμάτι της αγοράς ευεξίας και τις παραδοσιακές εταιρείες να μαθαίνουν σταδιακά πώς να αξιοποιούν τη σύνδεσή τους με τους καταναλωτές. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη και την Ιαπωνία, το 10 έως 15 τοις εκατό των καταναλωτών μάλιστα, δηλώνουν ότι ακολουθούν τους influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και ότι έχουν ήδη πραγματοποιήσει μια αγορά με βάση τη σύσταση ενός influencer, σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας συμβούλων διαχείρισης, McKinsey & Company. Στην Κίνα και τη Βραζιλία, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι ένας influencer έχει καθοδηγήσει τις αγοραστικές τους αποφάσεις είναι πολύ υψηλότερο, 45 έως 55 τοις εκατό.
Τα προαναφερθέντα έχουν ως αποτέλεσμα την ελεύθερη διαφήμιση όλο και περισσότερων προϊόντων και υπηρεσιών στα social media. Το TikTok συγκεκριμένα, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ο βασιλιάς του wellness, με συνεχώς καινούργιες τάσεις και προϊόντα να ξεπηδούν στα βίντεο των χρηστών του.
Τα hashtag #wellness και #wellnesslifestyle, συγκεντρώνουν 16,3 τρισεκατομμύρια και 89.8 εκατομμύρια προβολές αντίστοιχα. Μέσα σε αυτό τον κυκεώνα τάσεων ευεξίας, η πρόκληση που αναδύεται είναι ότι τελικά ο καταναλωτής δυσκολεύεται πλέον περισσότερο να ανακαλύψει την απάτη μέσα στις χρήσιμες συμβουλές για την υγεία του. Από συμπληρώματα που υπόσχονται ότι σταματούν την πείνα μας, έως πρακτικές αυτοφαγίας που μοιάζουν περισσότερο εξαντλητικές, παρά βοηθητικές, το wellbeing έχει αρχίσει να μετατρέπεται σε κυνήγι μαγισσών. Μέσα σε αυτό το αχανές τοπίο της ευεξίας, πώς μπορούμε τελικά να επιλέξουμε την σωστή για τον οργανισμό μας, πρακτική;
Πώς να εντοπίσω μια κακή/ζημιογόνα πρακτική ευεξίας;
Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να επιτρέπουν τη διάδοση επιβλαβών συμβουλών, το να επιλέξουμε τις σωστές, ή έστω να μπορέσουμε να δούμε την αποτελεσματικότητά τους πίσω από τα εντυπωσιακά βίντεο των χρηστών, είναι αρκετά δύσκολο. Για αυτό, μπορούμε να ξεκινήσουμε από τις λέξεις που αναφέρονται και πλαισιώνουν τις συμβουλές αυτές.
Οι λέξεις “θαύμα”, “μυστικό της φύσης”, “επανάσταση”, “αποτοξίνωση” και “φυσικό” που πλαισιώνουν πολλά βίντεο και αναρτήσεις ευεξίας, θα πρέπει να εξετάζονται διπλά, πριν τα επιλέξουμε. Συγκεκριμένα ο όρος “φυσικό” δεν είναι απλά ασαφής, αλλά μπορεί τα προϊόντα που ορίζονται έτσι να περιέχουν παρενέργειες που ανταγωνίζονται ή και ξεπερνούν εκείνες της τυπικής ιατρικής περίθαλψης. Το ίδιο ισχύει και για τα προϊόντα που κουβαλάνε την ταμπέλα της αποτοξίνωσης. Στην πραγματικότητα, το σώμα μας είναι σχεδιασμένο να αποτοξινώνεται μόνο του, άρα αυτοί οι υπερβολικοί όροι θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με ορισμένο σκεπτικισμό. Καλό θα ήταν επίσης να αποφεύγουμε ισχυρισμούς που υπονοούν ότι ένα τρόφιμο μπορεί να βελτιώσει δραστικά την υγεία μας. “Ένα πράγμα δεν πρόκειται ποτέ να φτιάξει ή να χαλάσει την υγεία σας. Eίναι σαν μια σταγόνα στον ωκεανό, στο πλαίσιο του συνολικού διατροφικού σας προτύπου", δήλωσε η διαιτολόγος Christy Harrison, στους NewYork Times.
Ακόμα όμως και πέρα από τις λέξεις, πριν κάνετε οποιαδήποτε αλλαγή στην διατροφή σας, είναι καλύτερο να διερευνήσετε το προϊόν το οποίο θέλετε να εντάξετε στην ρουτίνα σας. Διερευνήστε την πηγή του και αν αυτό συνίσταται από κάποιον ειδικό ή σύμβουλο υγείας, εξετάστε και τα διαπιστευτήριά του. Δεν θα πιστέψετε πόσοι άνθρωποι δηλώνουν στο διαδίκτυο κάτι που δεν είναι, ή λειτουργούν με την ταμπέλα του διατροφολόγου, του ειδικού ευεξίας ή του life coach. Ελέγξτε τους ισχυρισμούς τους και διασταυρώστε τους με επίσημα άρθρα και ανακοινώσεις από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, την Αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων, τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας και άλλες υπηρεσίες και οργανισμούς που επικεντρώνονται στη δημόσια υγεία.
Σε τελικό στάδιο απευθυνθείτε σε έναν γιατρό, τον οποίο εμπιστεύεστε και εκφράστε του την επιθυμία σας για την νέα πρακτική που πιστεύετε ότι θα βελτιώσει την υγεία σας. Πρέπει να θυμόμαστε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν θα αντικαταστήσουν τον γιατρό μας και ότι ακόμα και αν οι συμβουλές λειτουργούν σε κάποιον άλλον χρήστη των social, αυτό δεν σημαίνει ότι θα λειτουργήσουν και για εμάς. Αν και θα ήταν πολύ εύκολο να συμβουλευόμαστε το κινητό μας για την υγείας μας και να υιοθετούμε όποια τάση πιστεύουμε ότι θα λειτουργήσει προς όφελός μας και έχει μαγευτικά αποτελέσματα, η αλήθεια είναι πιο περίπλοκη από αυτό. Παραμείνετε συνειδητοποιημένοι και ασφαλείς.
Ειδήσεις σήμερα:
Δείτε βίντεο: Με τρέιλερ 8 δευτερολέπτων οι «11» προσκαλούν στην παρουσίαση του νέου ονόματος στο κόμμα Χαρίτση - Αχτσιόγλου
Φόβος για την Αγία Σοφία αν εκδηλωθεί μεγάλος σεισμός στην Κωνσταντινούπολη, λέει ο Λέκκας
«Ελπίζω σε μία νέα εποχή στις σχέσεις μας» λέει ο Ερντογάν - Οι λεπτομέρειες της επίσκεψής του στην Αθήνα
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα