Ποια είναι η γαλλική μέθοδος bricolage που δημιούργησε το Gmail και άλλα επιτυχημένα πρότζεκτ
13.12.2023
07:24
Το bricolage είναι η νοοτροπία που ενθαρρύνει τον πειραματισμό και την δημιουργικότητα στο αυστηρό περιβάλλον της εργασίας μας, φέρνοντάς μας πιο κοντά στην επιτυχία, όπως ακριβώς συνέβη και με την Google
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και έως το 2004, οι περισσότεροι - λιγοστοί - χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούσαν ως εργαλεία ηλεκτρονικής αλληλογραφίας τις ιστοσελίδες του AOL Mail και Hotmail. Αν και το 1997, το AOL Mail είχε 9 εκατομμύρια χρήστες και το 1999, το Hotmail είχε 30 εκατομμύρια χρήστες, η κατάσταση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου εξελισσόταν μέσα στα χρόνια σε μια μονοπωλιακή κούρσα ανάμεσα στους δυο αυτούς πάροχους.
Το 2004 ωστόσο, όλα άλλαξαν. Η Google λάνσαρε έναν νέο πάροχο ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ο οποίος προσέφερε ένα πιο απλό και εύχρηστο περιβάλλον και πολύ περισσότερο αποθηκευτικό χώρο δωρεάν. Μέχρι το 2012, το Gmail μετρούσε 425 εκατομμύρια χρήστες και η AOL Mail και Hotmail, πέρασαν σταδιακά στην αφάνεια. Σήμερα το Gmail έχει πάνω από 2,8 δις ενεργούς χρήστες, γεγονός που σημαίνει πρακτικά ότι το 22,22% του παγκόσμιου πληθυσμού το χρησιμοποιεί. Το Gmail είναι πλέον βασικό μας εργαλείο στο διαδίκτυο, ενώ δεν χρησιμεύει απλώς για την ανταλλαγή των email μας, αλλά και για την είσοδο και τη δημιουργία λογαριασμού σε σημαντικούς ιστότοπους, ενώ παράλληλα είναι συνδεδεμένο με το YouTube, το Google Drive και τα Έγγραφα Google.
Φυσικά αν δούμε πόσο μετασχηματιστικό ήταν για το περιβάλλον του διαδικτύου το Gmail, πολύ εύκολα θα συμπεραίναμε ότι αυτό το πρότζεκτ είναι αποτέλεσμα μιας μεγάλης, πολυετούς έρευνας που κόστισε δισεκατομμύρια στην εταιρεία για να πραγματωθεί. Η αλήθεια απέχει πολύ από αυτό. Στην πραγματικότητα, το Gmail αποτέλεσε απλώς μια παράλληλη δραστηριότητα ενός υπαλλήλου της Google, του Paul Buchheit. Ο ίδιος υιοθέτησε την πολιτική του "20% Project" που πρότεινε η Google και η οποία επιτρέπει στους υπαλλήλους της να αφιερώνουν το 20% του χρόνου εργασίας τους σε οποιοδήποτε έργο θεωρούν ότι θα ήταν καλό για την εταιρεία. Αυτή η ιδέα, την οποία προσπαθούν να υιοθετήσουν πολλές εταιρείες, περιγράφεται πλήρως από τον όρο “bricolage”, ο οποίος μοιάζει απαραίτητος για να έχει ο καθένας μας, επιτυχημένα εργασιακά πρότζεκτ.
Τι είναι το bricolage;
Η έννοια του "bricolage" είναι το να φτιάχνεις κάτι καινούργιο από ό,τι έχεις στα χέρια σου. Ένας “bricoleur”, είναι κάποιος που χρησιμοποιεί ό,τι έχει στη διάθεσή του και φτιάχνει κάτι νέο και συναρπαστικό, είτε αυτό είναι ένα νέο αντικείμενο, είτε μια νέα επαγγελματική ιδέα. Φυσικά αυτό απαιτεί μεγάλη επιδεξιότητα, αλλά απαιτεί επίσης την ικανότητα να πειραματίζεσαι, να δοκιμάζεις διαφορετικά πράγματα και να βλέπεις τι λειτουργεί και τι όχι. Είναι ουσιαστικά σαν ένα είδος δημιουργικού μαστορέματος που μπορεί να έχει μόνο θετικά αποτελέσματα. Η ίδια η λέξη προέρχεται από το γαλλικό ρήμα bricoler που σημαίνει μαστορεύω, με τον αγγλικό όρο DIY (Do-it-yourself) να είναι το πλησιέστερο ισοδύναμο της σύγχρονης γαλλικής χρήσης.
Ο Γάλλος κοινωνιολόγος Claude Lévi-Strauss έκανε για πρώτη φορά γνωστό το bricolage ως μια διανοητική έννοια. Για τον ίδιο, ο bricoleur είναι κάποιος που αναδιοργανώνει δραστικά ένα σύστημα, παίρνει τα μέρη που έχει, τα ανακατεύει και παράγει κάτι νέο και πιο χρήσιμο. Στην καθημερινή ζωή, ένας τέτοιος τύπος ανθρώπου είναι ένα χρηστικό άτομο που έχει έναν στόχο και θα χρησιμοποιήσει ό,τι έχει για να τον πετύχει. Είναι πολυμήχανος και εφευρετικός, ενώ κάθε εταιρεία μπορεί να επωφεληθεί από τη νοοτροπία του.
Πώς να γίνετε “bricoleur”;
Για να επιτύχετε στον εργασιακό σας τομέα, το να υιοθετήσετε το bricolage είναι μια εξαιρετικά καλή αρχή. Παίρνοντας στοιχεία από το παράδειγμα του Paul Buchheit, μπορούμε να υιοθετήσουμε αυτή την πρακτική και να γίνουμε και εμείς με τη σειρά μας οι “δημιουργικοί μάστορες” της εργασίας μας. Ακολουθούν τρεις τρόποι για να το κάνετε σωστά:
Αυστηρότητα και πρακτικότητα
Ένας bricoleur είναι δημιουργικός και πρακτικός. Στον χρόνο τους για το "20% Project", οι υπάλληλοι της Google καταλήγουν σε πολλές λαμπρές ιδέες, αλλά βρίσκουν επίσης πολλές μη πραγματοποιήσιμες. Γι' αυτό πρέπει να υπάρχει στην διαδικασία ένα αυστηρό σύστημα φιλτραρίσματος, όπως οι πέντε ερωτήσεις που έθεσαν οι πρώην διευθύνοντες σύμβουλοι της Google, Eric Schmidt, Larry Page και Sergey Brin στους υπαλλήλους τους. Είναι αυτές οι ιδέες αρκετά καλές; Μπορούμε να τις χρηματοδοτήσουμε; Θα λειτουργήσουν; Θα κλιμακωθούν; Είναι νόμιμες; Αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές θα πρέπει να αποτελούν τη βάση κάθε παράλληλου έργου.
Ο χρόνος είναι σημαντικός
Πρέπει να αφήσετε τον εαυτό σας - και να το επικοινωνήσετε με το αφεντικό σας - να χρησιμοποιήσει ελεύθερα και γενναιόδωρα τον χρόνο. Πρέπει να αφιερώσετε τουλάχιστον το 1/5 των ωρών εργασίας σας στην δημιουργική αυτή διαδικασία, χωρίς να σκέφτεστε την υπόλοιπη δουλειά που μένει πίσω.
Μια επίσημη και τυπική διαδικασία
Τηρήστε ορισμένους τυπικούς κανόνες, όπως το να καταγράψετε τις ιδέες σας σε ημερολόγιο ή να παρουσιάστε τις ιδέες σας μία φορά το μήνα σε συναδέλφους σας. Η καταγραφή και η ανταλλαγή ιδεών προσκαλεί τη συνεργασία και ενισχύει τη διαδικασία μάθησης. Μην ξεχνάτε ότι το Bricolage είναι ένα ισχυρό και χρήσιμο εργαλείο για σχεδόν κάθε εταιρεία και υπάλληλο. Βέβαια για να λειτουργήσει, πρέπει πρώτα να γίνει σωστά.
Το 2004 ωστόσο, όλα άλλαξαν. Η Google λάνσαρε έναν νέο πάροχο ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ο οποίος προσέφερε ένα πιο απλό και εύχρηστο περιβάλλον και πολύ περισσότερο αποθηκευτικό χώρο δωρεάν. Μέχρι το 2012, το Gmail μετρούσε 425 εκατομμύρια χρήστες και η AOL Mail και Hotmail, πέρασαν σταδιακά στην αφάνεια. Σήμερα το Gmail έχει πάνω από 2,8 δις ενεργούς χρήστες, γεγονός που σημαίνει πρακτικά ότι το 22,22% του παγκόσμιου πληθυσμού το χρησιμοποιεί. Το Gmail είναι πλέον βασικό μας εργαλείο στο διαδίκτυο, ενώ δεν χρησιμεύει απλώς για την ανταλλαγή των email μας, αλλά και για την είσοδο και τη δημιουργία λογαριασμού σε σημαντικούς ιστότοπους, ενώ παράλληλα είναι συνδεδεμένο με το YouTube, το Google Drive και τα Έγγραφα Google.
Φυσικά αν δούμε πόσο μετασχηματιστικό ήταν για το περιβάλλον του διαδικτύου το Gmail, πολύ εύκολα θα συμπεραίναμε ότι αυτό το πρότζεκτ είναι αποτέλεσμα μιας μεγάλης, πολυετούς έρευνας που κόστισε δισεκατομμύρια στην εταιρεία για να πραγματωθεί. Η αλήθεια απέχει πολύ από αυτό. Στην πραγματικότητα, το Gmail αποτέλεσε απλώς μια παράλληλη δραστηριότητα ενός υπαλλήλου της Google, του Paul Buchheit. Ο ίδιος υιοθέτησε την πολιτική του "20% Project" που πρότεινε η Google και η οποία επιτρέπει στους υπαλλήλους της να αφιερώνουν το 20% του χρόνου εργασίας τους σε οποιοδήποτε έργο θεωρούν ότι θα ήταν καλό για την εταιρεία. Αυτή η ιδέα, την οποία προσπαθούν να υιοθετήσουν πολλές εταιρείες, περιγράφεται πλήρως από τον όρο “bricolage”, ο οποίος μοιάζει απαραίτητος για να έχει ο καθένας μας, επιτυχημένα εργασιακά πρότζεκτ.
Τι είναι το bricolage;
Η έννοια του "bricolage" είναι το να φτιάχνεις κάτι καινούργιο από ό,τι έχεις στα χέρια σου. Ένας “bricoleur”, είναι κάποιος που χρησιμοποιεί ό,τι έχει στη διάθεσή του και φτιάχνει κάτι νέο και συναρπαστικό, είτε αυτό είναι ένα νέο αντικείμενο, είτε μια νέα επαγγελματική ιδέα. Φυσικά αυτό απαιτεί μεγάλη επιδεξιότητα, αλλά απαιτεί επίσης την ικανότητα να πειραματίζεσαι, να δοκιμάζεις διαφορετικά πράγματα και να βλέπεις τι λειτουργεί και τι όχι. Είναι ουσιαστικά σαν ένα είδος δημιουργικού μαστορέματος που μπορεί να έχει μόνο θετικά αποτελέσματα. Η ίδια η λέξη προέρχεται από το γαλλικό ρήμα bricoler που σημαίνει μαστορεύω, με τον αγγλικό όρο DIY (Do-it-yourself) να είναι το πλησιέστερο ισοδύναμο της σύγχρονης γαλλικής χρήσης.
Ο Γάλλος κοινωνιολόγος Claude Lévi-Strauss έκανε για πρώτη φορά γνωστό το bricolage ως μια διανοητική έννοια. Για τον ίδιο, ο bricoleur είναι κάποιος που αναδιοργανώνει δραστικά ένα σύστημα, παίρνει τα μέρη που έχει, τα ανακατεύει και παράγει κάτι νέο και πιο χρήσιμο. Στην καθημερινή ζωή, ένας τέτοιος τύπος ανθρώπου είναι ένα χρηστικό άτομο που έχει έναν στόχο και θα χρησιμοποιήσει ό,τι έχει για να τον πετύχει. Είναι πολυμήχανος και εφευρετικός, ενώ κάθε εταιρεία μπορεί να επωφεληθεί από τη νοοτροπία του.
Πώς να γίνετε “bricoleur”;
Για να επιτύχετε στον εργασιακό σας τομέα, το να υιοθετήσετε το bricolage είναι μια εξαιρετικά καλή αρχή. Παίρνοντας στοιχεία από το παράδειγμα του Paul Buchheit, μπορούμε να υιοθετήσουμε αυτή την πρακτική και να γίνουμε και εμείς με τη σειρά μας οι “δημιουργικοί μάστορες” της εργασίας μας. Ακολουθούν τρεις τρόποι για να το κάνετε σωστά:
Αυστηρότητα και πρακτικότητα
Ένας bricoleur είναι δημιουργικός και πρακτικός. Στον χρόνο τους για το "20% Project", οι υπάλληλοι της Google καταλήγουν σε πολλές λαμπρές ιδέες, αλλά βρίσκουν επίσης πολλές μη πραγματοποιήσιμες. Γι' αυτό πρέπει να υπάρχει στην διαδικασία ένα αυστηρό σύστημα φιλτραρίσματος, όπως οι πέντε ερωτήσεις που έθεσαν οι πρώην διευθύνοντες σύμβουλοι της Google, Eric Schmidt, Larry Page και Sergey Brin στους υπαλλήλους τους. Είναι αυτές οι ιδέες αρκετά καλές; Μπορούμε να τις χρηματοδοτήσουμε; Θα λειτουργήσουν; Θα κλιμακωθούν; Είναι νόμιμες; Αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές θα πρέπει να αποτελούν τη βάση κάθε παράλληλου έργου.
Ο χρόνος είναι σημαντικός
Πρέπει να αφήσετε τον εαυτό σας - και να το επικοινωνήσετε με το αφεντικό σας - να χρησιμοποιήσει ελεύθερα και γενναιόδωρα τον χρόνο. Πρέπει να αφιερώσετε τουλάχιστον το 1/5 των ωρών εργασίας σας στην δημιουργική αυτή διαδικασία, χωρίς να σκέφτεστε την υπόλοιπη δουλειά που μένει πίσω.
Μια επίσημη και τυπική διαδικασία
Τηρήστε ορισμένους τυπικούς κανόνες, όπως το να καταγράψετε τις ιδέες σας σε ημερολόγιο ή να παρουσιάστε τις ιδέες σας μία φορά το μήνα σε συναδέλφους σας. Η καταγραφή και η ανταλλαγή ιδεών προσκαλεί τη συνεργασία και ενισχύει τη διαδικασία μάθησης. Μην ξεχνάτε ότι το Bricolage είναι ένα ισχυρό και χρήσιμο εργαλείο για σχεδόν κάθε εταιρεία και υπάλληλο. Βέβαια για να λειτουργήσει, πρέπει πρώτα να γίνει σωστά.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr