Αθήνα, 1923: Ο φόνος του Γιαννάκη Καλομοίρη, γιου του μεγάλου Έλληνα μουσουργού, που σκανδάλισε την Αθήνα

Αθήνα, 1923: Ο φόνος του Γιαννάκη Καλομοίρη, γιου του μεγάλου Έλληνα μουσουργού, που σκανδάλισε την Αθήνα

Το δραματικό τέλος της ερωτικής σχέσης ενός 14χρονου με μια 25χρονη Γαλλίδα και η δίκη που ακολούθησε συγκλόνισαν την υψηλή κοινωνία της Αθήνας 100 χρόνια πριν

Αθήνα, 1923: Ο φόνος του Γιαννάκη Καλομοίρη, γιου του μεγάλου Έλληνα μουσουργού, που σκανδάλισε την Αθήνα

Μέσα στον καταστροφικό απόηχο της Μικρασιατικής Καταστροφής, ένα σκάνδαλο στην υψηλή κοινωνία της Αθήνας προσέφερε ένα διαφορετικό θέμα συζήτησης στην ελληνική κοινή γνώμη, εκτός από τις τεράστιες πολιτικές και οικονομικές ανακατατάξεις που ζούσε η Ελλάδα εκείνη την εποχή. Η ερωτική περιπέτεια με την τραγική κατάληξη του Γιαννάκη Καλομοίρη, γιου του μεγάλου Έλληνα μουσουργού Μανώλη Καλομοίρη, απασχόλησε για πολύ καιρό την αθηναϊκή κοινωνία, έχοντας όλα τα στοιχεία ενός μελοδράματος από αυτά που ήταν ευχάριστα αναγνώσματα στους κύκλους της εποχής.

Πρόκειται για ένα από τα εγκλήματα που παρουσιάζονται στο βιβλίο «100 εγκλήματα στην Ελλάδα» που κυκλοφόρησε μαζί με το ΘΕΜΑ της περασμένης Κυριακής

Αθήνα, 1923: Ο φόνος του Γιαννάκη Καλομοίρη, γιου του μεγάλου Έλληνα μουσουργού, που σκανδάλισε την Αθήνα
Η Αθήνα στις αρχές της δεκαετίας του 1920. Φωτογραφία: Getty images / Ideal images

 
Στον σάλο που προκλήθηκε συνέβαλαν μερικά ακόμα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής της ιστορίας. Πρωταγωνιστές ήταν ο 17χρονος Γιαννάκης Καλομοίρης, η 25χρονη Γαλλίδα Μαργαρίτα Ουαλόν, ο 14χρονος φίλος του Καλομοίρη Γιάννης Χορν (γιος του θεατρικού συγγραφέα Παντελή Χορν και αδελφός του μεγάλου ηθοποιού Δημήτρη Χορν) και, τέλος, ο αρχιτέκτονας Περικλής Τριανταφύλλου, σύντροφος της Γαλλίδας. Όλα ξεκίνησαν αρκετά νωρίτερα από το απόγευμα τις 11ης Ιουλίου του 1923, όταν και παίχθηκε η τελική πράξη του δράματος.

Η όμορφη Γαλλίδα με τον σύντροφό της είχαν νοικιάσει το κάτω διαμέρισμα στην οικία της οικογένειας Καλομοίρη, έχοντας τακτικές επαφές με τα μέλη της, αλλά κυρίως με τον νεαρό Γιαννάκη. Ο 14χρονος τότε γιος του μεγάλου συνθέτη της χώρας μας άρχισε να εκδηλώνει μια έλξη προς τη Ουαλόν, η οποία ανταποκρινόταν σε αυτό το ιδιαίτερο παιχνίδι. Με το πέρασμα του χρόνου, και λόγω της απουσίας του συντρόφου της Ουαλόν στο μέτωπο του πολέμου, οι επαφές μεταξύ του έφηβου Καλομοίρη και της Γαλλίδας είχαν πυκνώσει σημαντικά, αφού, όπως αναφέρθηκε στη μαρτυρία της μητέρας του, έκαναν συχνά μεγάλες βόλτες μόνοι τους, την επισκεπτόταν κρυφά στο δωμάτιό της και γενικά είχαν αναπτύξει έναν παράξενο δεσμό.

Αθήνα, 1923: Ο φόνος του Γιαννάκη Καλομοίρη, γιου του μεγάλου Έλληνα μουσουργού, που σκανδάλισε την Αθήνα
Ο πατέρας του νεαρού Γιαννάκη Καλομοίρη, Μανώλης (στην γκραβούρα) είχε καταθέσει ότι ο γιος του αρκετούς μήνες πριν από το περιστατικό είχε πέσει σε μελαγχολία.

 
Ο νεαρός Καλομοίρης, όπως είχε εκμυστηρευτεί στον φίλο του Γιάννη Χορν, ήταν τρελά ερωτευμένος με την κατά πολύ μεγαλύτερή του Γαλλίδα και έκανε τα πάντα για να βρίσκεται κοντά της. Όμως εκείνη δεν είχε ξεκάθαρα αισθήματα και όσο μεγάλωνε ο Γιαννάκης προσπαθούσε να ξεκόψει χωρίς να τα καταφέρνει, κάτι που εξόργιζε τον γεμάτο ερωτική ορμή έφηβο. Η τελευταία συνάντησή τους έμελλε να είναι και η μοιραία. Έγινε το απόγευμα τις 11 Ιουλίου του 1923, όταν ο Γιαννάκης Καλομοίρης αποφάσισε να επισκεφτεί την Ουαλόν (η οποία μαζί με τον σύντροφό της Περικλή Τριανταφύλλου είχαν πλέον μετακομίσει μακριά από το σπίτι της οικογένειας Καλομοίρη) χωρίς όμως εκείνη να τον έχει προσκαλέσει.

Είχε μάλιστα, όπως είπε στην απολογία της, δώσει αυστηρή εντολή στην υπηρέτριά της να μην επιτρέψει σε καμία περίπτωση στον νεαρό Καλομοίρη να ανέβει στο δωμάτιό της σε περίπτωση που εμφανιζόταν. Ωστόσο ο Γιαννάκης Καλομοίρης, τυφλωμένος από το ερωτικό πάθος, αψήφησε τις φωνές και την αντίσταση της υπηρέτριας και ανέβηκε στο δωμάτιο της Ουαλόν. Εκεί, σύμφωνα πάντα με την απολογία της Ουαλόν, ο Καλομοίρης της μίλησε σε έντονο ύφος ρωτώντας γιατί δεν του επέτρεπε να ανέβει να τη συναντήσει.

Ήταν σε έξαλλη κατάσταση και μέσα στην ένταση του ερωτικού καβγά έσπρωξε την Ουαλόν στον κρεβάτι και την έπιασε από τον λαιμό. Αυτή αντιστάθηκε και τον χτύπησε στο πρόσωπο, κάτι που εξόργισε τον Καλομοίρη, ο οποίος πήγε σε ένα έπιπλο, πήρε το όπλο τύπου Μπράουνινγκ που βρισκόταν εκεί και άρχισε να απειλεί την Ουαλόν ότι θα τη σκοτώσει. Εκείνη αντέδρασε, προσπάθησε να του πάρει το όπλο και πάνω στην πάλη ακούστηκε ένας πυροβολισμός, με τον Καλομοίρη να σωριάζεται στο πάτωμα σοβαρά τραυματισμένος. Στη σκηνή αυτήκοος μάρτυρας ήταν ο φίλος του Χορν αλλά και ο σύντροφος της Ουαλόν, ο οποίος βρισκόταν στην αυλή. Η Μαργαρίτα βγήκε στο μπαλκόνι και ζητούσε βοήθεια, όμως παρά την άμεση μεταφορά του στο νοσοκομείο από τον Τριανταφύλλου, τελικά ο μικρός Καλομοίρης υπέκυψε στο τραύμα του.

Αθήνα, 1923: Ο φόνος του Γιαννάκη Καλομοίρη, γιου του μεγάλου Έλληνα μουσουργού, που σκανδάλισε την Αθήνα
Πρώτο θέμα συζήτησης στα καφέ της πλατείας Συντάγματος το 1923 ήταν το ερωτικό ειδύλλιο του έφηβου Καλομοίρη με την γαλλίδα Μαργαρίτα. Φωτογραφία Getty images / Ideal images

Όπως ήταν προφανές, το γεγονός αυτό θορύβησε τους κύκλους της υψηλής κοινωνίας της Αθήνας, όπου όλοι μιλούσαν για ένα μυστηριώδες δράμα το οποίο έκρυβε ένα ερωτικό σκάνδαλο. Η Ουαλόν στην αρχή υποστήριξε ότι ο θανάσιμος τραυματισμός του Καλομοίρη προκλήθηκε από εκπυρσοκρότηση του όπλου, όμως έπειτα από αρκετές καταθέσεις παραδέχθηκε ότι υπήρξε πάλη μεταξύ τους, η οποία οδήγησε στον πυροβολισμό. Η όμορφη Γαλλίδα προφυλακίστηκε, με την κοινή γνώμη να είναι στραμμένη εναντίον της, θεωρώντας την υπεύθυνη για το παράνομο ερωτικό παιχνίδι και τον άδικο χαμό του έφηβου Καλομοίρη.

Στη δίκη που έγινε λίγους μήνες αργότερα, αποκαλύφθηκαν αρκετές γαργαλιστικές λεπτομέρειες για την επί τρία χρόνια σχέση του νεαρού με τη μεγαλύτερή του Γαλλίδα. Οι στήλες των εφημερίδων που μετέφεραν τα τεκταινόμενα στη δίκη ήταν το αγαπημένο ανάγνωσμα στα λαϊκά στρώματα της εποχής, καθώς είχε ανοίξει μια κλειδαρότρυπα για να μπουν στα σαλόνια της μεγαλοαστικής τάξης της Αθήνας σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία για την Ελλάδα. Ο πατέρας του, ο Μανώλης Καλομοίρης, είχε καταθέσει ότι ο γιος του αρκετούς μήνες πριν από το περιστατικό είχε περιπέσει σε μελαγχολία και είχε χάσει το ενδιαφέρον του για τα πράγματα.

Η απολογία της Μαργαρίτας Ουαλόν έγινε μέσα σε ένα έντονα συναισθηματικά φορτισμένο τοπίο, με την ίδια να διακόπτει συχνά την αφήγησή της με κλάματα και λυγμούς. Υποστήριξε ότι ο νεαρός Καλομοίρης ήταν παράφορα ερωτευμένος μαζί της, όμως ήταν και άστατος, με έντονες συναισθηματικές μεταπτώσεις. Τον τελευταίο καιρό είχε γίνει αρκετά φορτικός και την ακολουθούσε παντού, κάνοντας σκηνές ζηλοτυπίας και προκαλώντας σκάνδαλο σε κάθε έξοδό της. Όσο για την τελική σκηνή του δράματος, υποστήριξε ότι δεν κατάλαβε τι ακριβώς έγινε και μόνο όταν είδε τα αίματα αντιλήφθηκε ότι είχε χτυπηθεί ο Καλομοίρης. Ο εισαγγελέας στην αγόρευσή του τάχθηκε αναφανδόν υπέρ της Ουαλόν, λέγοντας ότι δεν έχει ευθύνη για τον πυροβολισμό, έστω και αν η ζωή της θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έκλυτη και ερωτικά απελευθερωμένη. Όμως, όπως είπε, ακόμα και αν ίσχυε αυτό, θα έπρεπε να το σεβαστεί ο Καλομοίρης και να μη δημιουργεί σκηνές. Και από τη στιγμή που παραβίασε το σπίτι της, καλά έκανε και πυροβόλησε.

Η απόφαση πάρθηκε την επόμενη μέρα, με τους ενόρκους να την αθωώνουν. Όπως έγραφαν οι εφημερίδες της εποχής, το κοινό δέχθηκε με ενθουσιασμό την απόφαση. Λίγες ημέρες αργότερα, η Ουαλόν επέστρεψε με πλοίο στη Γαλλία, αφήνοντας πίσω στην Αθήνα ένα από τα πρώτα μεγάλα ερωτικά σκάνδαλα επωνύμων.

Διαβάστε τα εγκλήματα που συγκλόνισαν από το βιβλίο «100 εγκλήματα στην Ελλάδα» 

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Best of Network

Δείτε Επίσης