Το πρόγραμμα “The Life Savers” της Groupama Ασφαλιστικής έχει ως στόχο να εφοδιάσει όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους με δεξιότητες διάσωσης, παρέχοντας δωρεάν εκπαίδευση σε Πρώτες Βοήθειες και ΚΑΡΠΑ
Το Βατικανό, ο Μουσολίνι και η Συνθήκη του Λατερανού του 1929 με την οποία αναγνωρίστηκε ως κράτος
Το Βατικανό, ο Μουσολίνι και η Συνθήκη του Λατερανού του 1929 με την οποία αναγνωρίστηκε ως κράτος
Από τους πρώτους μεταχριστιανικούς αιώνες ως την ενοποίηση της Ιταλίας – Οι «Φυλακισμένοι Πάπες» - Ο Μουσολίνι, η άνοδός του στην εξουσία και η Συνθήκη του Λατερανού (1929) με την οποία το Βατικανό αναγνωρίστηκε ως ανεξάρτητο κράτος
Αν γινόταν μια έρευνα στην Ελλάδα για το πόσα χρόνια ύπαρξης «μετρά» το κράτος του Βατικανού στη σημερινή του μορφή είμαστε βέβαιοι ότι οι περισσότερες και οι περισσότεροι θα απαντούσαν ότι το Βατικανό έχει ιστορία εκατοντάδων ετών. Φυσικά κάποιοι δεν γνωρίζουν καν τι είναι το Βατικανό, αυτό είναι όμως μια άλλη ιστορία… Σίγουρα πάντως, ελάχιστες και ελάχιστοι γνωρίζουν ότι το Βατικανό έχει ως κράτος ιστορία μόλις 95 ετών και λίγων μηνών, καθώς ιδρύθηκε με τη Συνθήκη του Λατερανού, στις 11 Φεβρουαρίου 1929. Με την υπογραφή αυτής της Συνθήκης από τον Πάπα ΙΑ’ (εντέκατο) και τον Μπενίτο Μουσολίνι θα ασχοληθούμε στο σημερινό μας άρθρο.
Το Παπικό ή Ποντιφικό κράτος
Το Παπικό ή Ποντιφικό κράτος (Stato Pontifico) ήταν κράτος της κεντρικής Ιταλίας, το οποίο υπήρξε ως οντότητα από τον 8ο ως τον 19ο αιώνα. Ιδρύθηκε ως «κοσμική κυριαρχία» των Παπών με κέντρο και πρωτεύουσα τη Ρώμη. Κατά καιρούς κατείχε μεγάλες εδαφικές εκτάσεις, με πρωτοφανείς στην παγκόσμια ιστορία εδαφικές μεταβολές, ως προς τον αριθμό και τη συχνότητά τους, λόγω έλλειψης επαρκούς αριθμού υπερασπιστών. Αν και για μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρξε η άποψη ότι η «κοσμική» εξουσία με εδαφικές δωρεές παραχωρήθηκαν για πρώτη φορά από τον Μέγα Κωνσταντίνο, αυτό αμφισβητήθηκε από τους Βενεδικτίνους (12ος αιώνας) και αποδείχτηκε ότι αποτελούσε μέγα ψεύδος από τον Ιταλό ουμανιστή Lorenzo Valla (1407-1457), στην πραγματεία του με τίτλο «De Falso credita et ementita Constantini donation declatario» («Περί της εσφαλμένης απόδοσης του Θεσπίσματος του Κωνσταντίνου»), που γράφτηκε το 1440.
«Εμπνευστής» της, δήθεν ύπαρξης, του Θεσπίσματος του Κωνσταντίνου αποδείχτηκε ότι ήταν ο Ισπανός ιερέας Isidore Mercator (πρόκειται για συμβατικό όνομα) γνωστότερος ως Pseudo – Isidore (Ψευδο – Ισίδωρος), που έζησε τον 9ο αιώνα. Είναι πάντως ιστορικά βεβαιωμένο ότι Φράγκοι βασιλείς (αναφέρονται ενδεικτικά ο Πεπίνος ο Βραχύς και ο Κάρολος ο Μέγας, γνωστότερος ως Καρλομάγνος) έκαναν εδαφικές δωρεές προς τους Πάπες, για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ενώ επίσης παραχώρησαν και κάποιες κοσμικές εξουσίες. Σε καμία περίπτωση πάντως δεν έδωσαν στους Ποντίφικες απόλυτη κυριαρχία και ανεξαρτησία αυτών των εδαφών. Η κοσμική εξουσία των Παπών οφείλεται κυρίως στην πρωτεύουσα θέση που κατέλαβαν σταδιακά στη Δυτική Εκκλησία.
Αρχικά ο Πάπας δεν είχε κανένα πρωτείο. Καθώς όμως η Ρώμη ήταν πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας, ο Επίσκοπος που είχε ως έδρα την «αιώνια πόλη» καταλάμβανε αυτοδίκαια την πρώτη θέση ανάμεσα στους άλλους Επισκόπους. Τα «πρωτεία» αυτά ενισχύονταν από την παράδοση ότι οι Πάπες ήταν διάδοχοι του Απόστολου Πέτρου που είχε μεταβεί στη Ρώμη όπου και μαρτύρησε. Να θυμίσουμε μόνο τα δύο Σχίσματα των Εκκλησιών (867 και, το οριστικό, το 1054) και να προχωρήσουμε στον 19ο αιώνα, οπότε με την ενοποίηση της Ιταλίας παύουν να υπάρχουν παπικά κράτη. Όμως, από το 1870-71 που θεωρείται ότι έγινε, με την κατάληψη της Ρώμης η οριστική ενοποίηση της Ιταλίας, ως τη Συνθήκη του Λατερανού (1929), οι Πάπες δεν αναγνώριζαν την ύπαρξη του ιταλικού κράτους και παρέμεναν έγκλειστοι στο Βατικανό! Οι πέντε αυτοί Ποντίφικες έμειναν στην ιστορία ως «φυλακισμένοι Πάπες»…
Η ίδρυση του ιταλικού κράτους και η κατάληψη της Ρώμης
Ο 19ος αιώνας στην Ιταλία χαρακτηρίζεται από σειρά γεγονότων που οδήγησαν τελικά στη δημιουργία του «Βασιλείου της Ιταλίας», που ανακοινώθηκε επίσημα από ένα Κοινοβούλιο που είχε συγκληθεί στο Τορίνο στις 17 Μαρτίου 1861. Ωστόσο η Ρώμη και η περιφέρεια Λάτσιο συμφωνήθηκε να παραμείνουν υπό την εξουσία του Πάπα. Πρώτος βασιλιάς της Ιταλίας έγινε ο Βίκτωρ Εμμανουήλ Β’.
Ο Καμίλο Μπένσο ντι Καβούρ, ένας από τους πρωτεργάτες της ενοποίησης της Ιταλίας, αμέσως μετά, ασχολήθηκε με το θέμα αυτό, το οποίο όμως μετά τον θάνατό του, όπως και πολλά ακόμα, παρέμεινε άλυτο. Το 1865 πρωτεύουσα της Ιταλίας έγινε η Φλωρεντία.
Όταν ιδρύθηκε το Βασίλειο της Ιταλίας είχε 26.000.000 κατοίκους, το 78% από τους οποίους ήταν αναλφάβητοι. Με την έναρξη του πολέμου μεταξύ Πρωσίας και Αυστρίας το 1866, η προσοχή των Ιταλών στράφηκε προς τη Ρώμη και τη Βενετία, η οποία ενώθηκε με την υπόλοιπη Ιταλία στις 3 Οκτωβρίου 1866. Μοναδικός στόχος των Ιταλών ήταν πλέον η κατάληψη της Ρώμης.
Στις 18 Ιουλίου 1870 εγκρίθηκε με ψηφοφορία (547 υπέρ, 2 κατά), το «Αλάθητο του Πάπα». Στον θρόνο βρισκόταν από το 1846 ο Πάπας Πίος Θ’ (ο Ένατος) που παρέμεινε σ’ αυτόν ως τον θάνατό του το 1878. Ο Πίος Θ’ είναι ο μακροβιότερος Πάπας στην ιστορία. Στις 27 Ιουλίου 1870 ο Ναπολέοντας Γ’ της Γαλλίας, προστάτης του Πάπα, ανακοίνωσε ότι πρέπει να αποσύρει τα στρατεύματά του από τη Ρώμη για να τα μεταφέρει στην ανατολική Γαλλία, στα σύνορα με την Πρωσία. Ο γαλλοπρωσικός πόλεμος έληξε στις 10 Μαΐου 1871 με θρίαμβο των Πρώσων.
Για τον Πάπα η ήττα της Γαλλίας, πρώην συμμάχου του ήταν καταστροφική, καθώς τίποτα πλέον δεν εμπόδιζε τον Βιτόριο Εμανουέλε και την ιταλική κυβέρνηση να καταλάβουν τη Ρώμη και να την ανακηρύξουν πρωτεύουσα της ενωμένης Ιταλίας. Άρχισαν να κυκλοφορούν φήμες ότι ο Πάπας ετοιμαζόταν να εγκαταλείψει τη Ρώμη και να την αφήσει στο έλεος μαινόμενων εθνικιστών.
Το Παπικό ή Ποντιφικό κράτος (Stato Pontifico) ήταν κράτος της κεντρικής Ιταλίας, το οποίο υπήρξε ως οντότητα από τον 8ο ως τον 19ο αιώνα. Ιδρύθηκε ως «κοσμική κυριαρχία» των Παπών με κέντρο και πρωτεύουσα τη Ρώμη. Κατά καιρούς κατείχε μεγάλες εδαφικές εκτάσεις, με πρωτοφανείς στην παγκόσμια ιστορία εδαφικές μεταβολές, ως προς τον αριθμό και τη συχνότητά τους, λόγω έλλειψης επαρκούς αριθμού υπερασπιστών. Αν και για μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρξε η άποψη ότι η «κοσμική» εξουσία με εδαφικές δωρεές παραχωρήθηκαν για πρώτη φορά από τον Μέγα Κωνσταντίνο, αυτό αμφισβητήθηκε από τους Βενεδικτίνους (12ος αιώνας) και αποδείχτηκε ότι αποτελούσε μέγα ψεύδος από τον Ιταλό ουμανιστή Lorenzo Valla (1407-1457), στην πραγματεία του με τίτλο «De Falso credita et ementita Constantini donation declatario» («Περί της εσφαλμένης απόδοσης του Θεσπίσματος του Κωνσταντίνου»), που γράφτηκε το 1440.
«Εμπνευστής» της, δήθεν ύπαρξης, του Θεσπίσματος του Κωνσταντίνου αποδείχτηκε ότι ήταν ο Ισπανός ιερέας Isidore Mercator (πρόκειται για συμβατικό όνομα) γνωστότερος ως Pseudo – Isidore (Ψευδο – Ισίδωρος), που έζησε τον 9ο αιώνα. Είναι πάντως ιστορικά βεβαιωμένο ότι Φράγκοι βασιλείς (αναφέρονται ενδεικτικά ο Πεπίνος ο Βραχύς και ο Κάρολος ο Μέγας, γνωστότερος ως Καρλομάγνος) έκαναν εδαφικές δωρεές προς τους Πάπες, για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ενώ επίσης παραχώρησαν και κάποιες κοσμικές εξουσίες. Σε καμία περίπτωση πάντως δεν έδωσαν στους Ποντίφικες απόλυτη κυριαρχία και ανεξαρτησία αυτών των εδαφών. Η κοσμική εξουσία των Παπών οφείλεται κυρίως στην πρωτεύουσα θέση που κατέλαβαν σταδιακά στη Δυτική Εκκλησία.
Αρχικά ο Πάπας δεν είχε κανένα πρωτείο. Καθώς όμως η Ρώμη ήταν πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας, ο Επίσκοπος που είχε ως έδρα την «αιώνια πόλη» καταλάμβανε αυτοδίκαια την πρώτη θέση ανάμεσα στους άλλους Επισκόπους. Τα «πρωτεία» αυτά ενισχύονταν από την παράδοση ότι οι Πάπες ήταν διάδοχοι του Απόστολου Πέτρου που είχε μεταβεί στη Ρώμη όπου και μαρτύρησε. Να θυμίσουμε μόνο τα δύο Σχίσματα των Εκκλησιών (867 και, το οριστικό, το 1054) και να προχωρήσουμε στον 19ο αιώνα, οπότε με την ενοποίηση της Ιταλίας παύουν να υπάρχουν παπικά κράτη. Όμως, από το 1870-71 που θεωρείται ότι έγινε, με την κατάληψη της Ρώμης η οριστική ενοποίηση της Ιταλίας, ως τη Συνθήκη του Λατερανού (1929), οι Πάπες δεν αναγνώριζαν την ύπαρξη του ιταλικού κράτους και παρέμεναν έγκλειστοι στο Βατικανό! Οι πέντε αυτοί Ποντίφικες έμειναν στην ιστορία ως «φυλακισμένοι Πάπες»…
Ο 19ος αιώνας στην Ιταλία χαρακτηρίζεται από σειρά γεγονότων που οδήγησαν τελικά στη δημιουργία του «Βασιλείου της Ιταλίας», που ανακοινώθηκε επίσημα από ένα Κοινοβούλιο που είχε συγκληθεί στο Τορίνο στις 17 Μαρτίου 1861. Ωστόσο η Ρώμη και η περιφέρεια Λάτσιο συμφωνήθηκε να παραμείνουν υπό την εξουσία του Πάπα. Πρώτος βασιλιάς της Ιταλίας έγινε ο Βίκτωρ Εμμανουήλ Β’.
Ο Καμίλο Μπένσο ντι Καβούρ, ένας από τους πρωτεργάτες της ενοποίησης της Ιταλίας, αμέσως μετά, ασχολήθηκε με το θέμα αυτό, το οποίο όμως μετά τον θάνατό του, όπως και πολλά ακόμα, παρέμεινε άλυτο. Το 1865 πρωτεύουσα της Ιταλίας έγινε η Φλωρεντία.
Στις 18 Ιουλίου 1870 εγκρίθηκε με ψηφοφορία (547 υπέρ, 2 κατά), το «Αλάθητο του Πάπα». Στον θρόνο βρισκόταν από το 1846 ο Πάπας Πίος Θ’ (ο Ένατος) που παρέμεινε σ’ αυτόν ως τον θάνατό του το 1878. Ο Πίος Θ’ είναι ο μακροβιότερος Πάπας στην ιστορία. Στις 27 Ιουλίου 1870 ο Ναπολέοντας Γ’ της Γαλλίας, προστάτης του Πάπα, ανακοίνωσε ότι πρέπει να αποσύρει τα στρατεύματά του από τη Ρώμη για να τα μεταφέρει στην ανατολική Γαλλία, στα σύνορα με την Πρωσία. Ο γαλλοπρωσικός πόλεμος έληξε στις 10 Μαΐου 1871 με θρίαμβο των Πρώσων.
Για τον Πάπα η ήττα της Γαλλίας, πρώην συμμάχου του ήταν καταστροφική, καθώς τίποτα πλέον δεν εμπόδιζε τον Βιτόριο Εμανουέλε και την ιταλική κυβέρνηση να καταλάβουν τη Ρώμη και να την ανακηρύξουν πρωτεύουσα της ενωμένης Ιταλίας. Άρχισαν να κυκλοφορούν φήμες ότι ο Πάπας ετοιμαζόταν να εγκαταλείψει τη Ρώμη και να την αφήσει στο έλεος μαινόμενων εθνικιστών.
Οι περισσότεροι άνδρες τους αιχμαλωτίστηκαν ενώ κάποιοι βρήκαν καταφύγιο στην πλατεία του Αγίου Πέτρου ή στο Καστέ Σαντ Άντζελο. Αν και στη Ρώμη υπήρχαν πολλοί πιστοί του Πάπα, υπήρχαν και άλλοι που έβλεπαν τους Ιταλούς ως ελευθερωτές. Δεν έλειψαν και τα αιτήματα να κλείσουν όλα τα μοναστήρια της Ρώμης, ανδρικά και γυναικεία, να διωχθούν οι μοναχοί και οι μοναχές. Μια εφημερίδα έγραφε χαρακτηριστικά: «Μετά από δεκαπέντε αιώνες σκότους, πένθους δυστυχίας και πόνου η Ρώμη που ήταν κάποτε η βασίλισσα όλου του κόσμου, έγινε και πάλι η μητρόπολη ενός σπουδαίου κράτους. Η σημερινή μέρα (23/9/1870) είναι ημέρα απίστευτης χαράς για εμάς τους Ρωμαίους… Για τη Ρώμη, σήμερα ο Μεσαίωνας έληξε».
Ο Πίος Θ’ δεν βγήκε ποτέ από την Αγία Έδρα ως τον θάνατό του (1878) και ήταν ο πρώτος από τους λεγόμενους «φυλακισμένους Πάπες». Το ίδιο έκαναν και οι διάδοχοί του Λέων ΙΓ’ (1878-1903), Πίος Ι’ (1903-1914) και Βενέδικτος ΙΕ’ (1914-1922) τον οποίο διαδέχθηκε ο Πίος ΙΑ’ στις 6 Φεβρουαρίου 1922.
Ο Βενέδικτος ΙΕ’ έκανε το 1919 μια κίνηση που ξάφνιασε τους πάντες: ίδρυσε το Καθολικό Λαϊκό Κόμμα, με επικεφαλής τον ιερέα Λουίτζι Στούρτσο, κάτι που θα αναθεμάτιζαν οι προκάτοχοί του. Το Καθολικό Λαϊκό Κόμμα κατέλαβε τη δεύτερη θέση στις εκλογές με 21% πίσω από το Ιταλικό Σοσιαλιστικό Κόμμα. Οι Παπικοί με τους Φιλελεύθερους εκτόπισαν τους Σοσιαλιστές από την εξουσία. Όμως τα πράγματα στην Ιταλία δεν πήγαιναν καθόλου καλά. Βιομηχανικές απεργίες (2.000 μόνο το 1920) και επεισόδια από αριστερούς και δεξιούς έφεραν τη χώρα στα πρόθυρα του εμφυλίου. Τότε εμφανίστηκε ένας «απροσδόκητος σωτήρας». Ήταν ο Μπενίτο Μουσολίνι, παλιός σοσιαλιστής, που με το φασιστικό κίνημα που ιδρύθηκε το 1919 άρχισε να χρησιμοποιεί συμμορίες κακοποιών στους δρόμους για να εξοντώσει όλους τους αντιπάλους του. Η Αστυνομία, ο στρατός, οι Φιλελεύθεροι Δεξιοί, οι πλούσιοι επιχειρηματίες και όλοι όσοι ενδιαφέρονταν για την ειρήνη, χάριν του κέρδους, έμειναν σιωπηλά ή έκλειναν τα μάτια στη φασιστική βία. Τον Οκτώβριο του 1922 ο Μουσολίνι έκανε την «προέλασή του στη Ρώμη» αναγκάζοντας τον βασιλιά Βιτόριο Εμανουέλε Γ’ να τον διορίσει πρωθυπουργό.
Οι διαπραγματεύσεις κράτησαν χρόνια, αλλά στις 11 Φεβρουαρίου 1929, ο καρδινάλιος Πιέτρο Γκασπάρι, αντιπρόσωπος του Πάπα Πίου ΙΑ’ και ο Μπενίτο Μουσολίνι, αντιπρόσωπος του Βιτόριο Εμανουέλε, βασιλιά της Ιταλίας, υπέγραψαν τη Συνθήκη του Λατερανού με μια πένα που είχαν προμηθευτεί ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό, στο δωμάτιο του Πάπα στο παλάτι του Λατερανού στη Ρώμη. Με τη συνθήκη δημιουργούνταν το μικρότερο κυρίαρχο κράτος στον κόσμο, η πόλη του Βατικανού, με έκταση 44 εκτάρια. Αυτή ήταν η πολύ μικρότερη, αλλά αναμφισβήτητη επικράτεια του Πάπα που έγινε ο αναγνωρισμένος ηγεμόνας της.
Η διαφωνία που είχε αποξενώσει το Βατικανό από το Βασίλειο της Ιταλίας για σχεδόν εξήντα χρόνια, πλέον διευθετήθηκε. Τα πρώτα τέσσερα από τα συνολικά 27 άρθρα ορίζουν τα βασικά σημεία στα οποία οι δύο πλευρές ήταν επιτέλους σύμφωνες:
Άρθρο 1: Η Ιταλία αναγνωρίζει και επαναβεβαιώνει την αρχή που διατυπώθηκε στο πρώτο άρθρο του ιταλικού Συντάγματος της 4ης Μαρτίου 1848 σύμφωνα με το οποίο η καθολική αποστολική θρησκεία είναι η μόνη θρησκεία του κράτους.
Άρθρο 2: Η Ιταλία αναγνωρίζει την κυριαρχία της Αγίας Έδρας σε διεθνή ζητήματα ως εγγενές χαρακτηριστικό σύμφωνα με τις παραδόσεις της και τις απαιτήσεις της αποστολής της επί της Γης.
Άρθρο 3: Η Ιταλία αναγνωρίζει την πλήρη κυριότητα, την αποκλειστική επικράτεια, την κυρίαρχη εξουσία και δικαιοδοσία της Αγίας Έδρας επί του Βατικανού όπως συνιστάται στο παρόν, μαζί με όλα τα παρακολουθήματα και τα κληροδοτήματά της που αποτελούν την πόλη του Βατικανού.
Άρθρο 4: Η κυριαρχία και αποκλειστική δικαιοδοσία επί της πόλης του Βατικανού τις οποίες η Ιταλία αναγνωρίζει ότι ανήκουν στην Αγία Έδρα απαγορεύουν οποιαδήποτε παρέμβαση εντός αυτής εκ μέρους της ιταλικής κυβέρνησης ή την αναγνώριση οποιασδήποτε άλλης εξουσίας εκτός από την εξουσία της Αγίας Έδρας εντός της.
Όταν υπογράφτηκε η Συνθήκη, οι καμπάνες του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού χτύπησαν δυνατά. Ήταν πολλοί οι λόγοι του εορτασμού. Με τη Συνθήκη, το Βατικανό συμφώνησε να αναγνωρίσει ως νόμιμο το ιταλικό κράτος και τη Ρώμη ως πρωτεύουσά του. Πλέον τα ιταλικά σχολεία έπρεπε να παρέχουν καθολική εκπαίδευση και αποκαταστάθηκαν οι θρησκευτικές εικόνες που είχαν αφαιρεθεί μετά την ανακήρυξη του ιταλικού κράτους. Ωστόσο, ο κλήρος δεν επιτρεπόταν να συμμετέχει στην πολιτική και το Καθολικό Λαϊκό Κόμμα διαλύθηκε.
Φυσικά η Συνθήκη του Λατερανού έγινε πρωτοσέλιδο. Η «San Francisco Chronicle» έγραφε: «Ο Μουσολίνι και ο Γκασπάρι υπογράφουν ιστορική ρωμαϊκή συμφωνία». Η «Catholic Advocate», «Το τέλος της μακροχρόνιας εκκλησιαστικής διαμάχης στην Ιταλία», ενώ η «Wisconsin Rapids Daily Tribune» στο φύλλο της 7 Ιουνίου 1929, ημέρας που επικυρώθηκε η Συνθήκη, έγραφε: «Σήμερα σε όλη τη Ρώμη αντήχησαν χαρούμενες κωδωνοκρουσίες όταν ο πρωθυπουργός Μουσολίνι και ο καρδινάλιος Γκασπάρι επικύρωσαν επίσημα την ιστορική Συνθήκη του Λατερανού… Δεν έγιναν ομιλίες και η τελετή ήταν απλή και σύντομη. Μια από τις πιο χαρακτηριστικές και συμβολικές στιγμές της ήταν όταν άνοιξαν διάπλατα οι μεγάλες μπρούτζινες πύλες στο περιστύλιο της πλατείας του Αγίου Πέτρου. Στις 25 Ιουλίου 1929, ο Πάπας Πίος ΙΑ’ τέλεσε λειτουργία και στη συνέχεια ηγήθηκε μιας πομπής που πέρασε τις πύλες της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου. 250.000 πιστοί περίμεναν να λάβουν την ευλογία του. Ο τελευταίος «φυλακισμένος Πάπας» αποκατέστησε μετά από σχεδόν 60 χρόνια την επαφή με τον έξω κόσμο…
Πηγή: BRENDA RALPH LEWIS, «Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΒΑΤΙΚΑΝΟΥ», Εκδόσεις ARCHIVE, Ιούνιος 2023
Ειδήσεις σήμερα:
Ανάλυση: Τι περιμένει το Ισραήλ για να απαντήσει στο Ιράν - Κλειδί η διάλυση της Χεζμπολάχ
Συγκλονιστικό βίντεο: 4χρονος εκλιπαρεί τον πατέρα του «μπορείς να μου δώσεις ψωμί;» λίγο πριν πεθάνει από ασιτία
Αρχίζει η δίκη για τον φόνο της Φαίης - Στο εδώλιο μητέρα, αδελφή και σπιτονοικοκυρά
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα