Stalkers: Οι εφιαλτικές ιστορίες που έζησαν Κορακάκη, Πλούταρχος και άλλοι διάσημοι
Stalkers: Οι εφιαλτικές ιστορίες που έζησαν Κορακάκη, Πλούταρχος και άλλοι διάσημοι
Η περίπτωση του Πλούταρχου και ο εφιάλτης της Κορακάκη που κράτησε 3 χρόνια - Οι ιστορίες τρόμου που έφτασαν μέχρι εγκλήματα πάθους και αυτοκτονίες - Τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία και πώς ερμηνεύουν οι ειδικοί την εμμονή
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ακούγεται μακάβριο, αλλά ο Γιάννης Πλούταρχος μάλλον θα πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του τυχερό. Η δική του stalker αποκαλύφθηκε, ζήτησε ακόμη και συγγνώμη δημοσίως διά της συνηγόρου της και κατόπιν της εις βάρος της μήνυσης που υπέβαλε πριν από λίγες ημέρες ο Πλούταρχος οι πράξεις της θα κριθούν από τη Δικαιοσύνη. Η ίδια έχει ήδη δηλώσει πως μεταμελείται, ότι ουδέποτε είχε την πρόθεση να διαταράξει την οικογενειακή γαλήνη του διάσημου θύματός της κ.λπ. Ωστόσο, ο ελληνικός Κώδικας Ποινικής Δικονομίας λογίζει ως έγκλημα την επίμονη παρενόχληση, ακριβώς όπως αυτή που υφίστατο ο Γιάννης Πλούταρχος - και δη επί μακρόν όπως αποκαλύφθηκε.
Αλλά το πρόβλημα του stalking διασημοτήτων συχνά δεν λύνεται τόσο πολιτισμένα και, τηρουμένων των αναλογιών, τόσο ανώδυνα όσο στην περίπτωση του τραγουδιστή. Μια υπόμνηση της κόλασης που, βάσει των δικών της μαρτυριών, έζησε πριν από περίπου τρία χρόνια η Ολυμπιονίκης Αννα Κορακάκη αρκεί για να πιστοποιήσει ότι το stalking αποτελεί μια μορφή κακοποιητικής συμπεριφοράς η οποία μπορεί να εκτροχιαστεί άσχημα, κάτι που συνήθως όντως συμβαίνει.
Ο μανιακός Γεωργιανός
Εν ολίγοις, η Κορακάκη βρέθηκε αιχμάλωτη σε έναν κλοιό διαρκούς φόβου και αγωνίας εξαιτίας της εμμονής ενός θαυμαστή της. Ο άνδρας αυτός, Γεωργιανός και ερασιτέχνης πυγμάχος, ήταν ηλικίας περίπου 30 ετών όταν άρχισε να εκδηλώνει με πράξεις -όλο και πιο επιθετικές, όλο και πιο βίαιες- την αρρωστημένη ερωτική μανία του με την Αννα Κορακάκη. Κυκλοφορώντας στην ίδια πόλη όπου κατοικεί η αθλήτρια, την Δράμα, και χωρίς να κρύβει την ταυτότητά του εφόσον τον γνώριζε ο πατέρας της, πολιορκούσε την ίδια, επιχείρησε εισβολή στο σπίτι της και πυρπόλησε το αυτοκίνητο του τότε συντρόφου της. Τελικά όμως πέτυχε κάτι ακόμη πιο τοξικό και καταχθόνιο: παρεισέφρησε στο μυαλό της Κορακάκη, ανατρέποντας την ψυχική και πνευματική της ισορροπία, γεγονός που επηρέασε αρνητικά όχι μόνο την αθλητική απόδοσή της, αλλά και ολόκληρη τη ζωή της.
Ο δράστης κατόρθωσε αυτό που προξενούν όλοι οι stalkers διασημοτήτων ανά τον κόσμο με την παράλογη και εντελώς αντιφατική επιδίωξή τους, δηλαδή το να τιμωρήσουν ανελέητα τους celebrities που λατρεύουν, κάνοντάς τους να υποφέρουν, μολύνοντάς τους τρόπον τινά με τη δική τους νοσηρότητα.
Η Αννα Κορακάκη εν προκειμένω εμφάνισε ψυχογενείς δερματοπάθειες, επιχείλιο έρπητα και φλεγμονές σε όλο της το πρόσωπο, πιθανότατα επειδή ο οργανισμός της σωματοποίησε τον τρόμο που της προκαλούσε ο άνδρας που, σαν πανταχού παρόν φάντασμα, είχε γίνει σκιά της. Εντούτοις, τόσο η Κορακάκη όσο και ο Πλούταρχος είναι απλώς δύο από τα πιο γνωστά θύματα της εμμονικής παρακολούθησης/παρενόχλησης διασημοτήτων. Μάλιστα, όσο κι αν την οδυνηρή δοκιμασία που πέρασαν οι συγκεκριμένοι Ελληνες celebrities κανείς δεν θα ήθελε να βιώσει, τα πράγματα θα μπορούσαν να έχουν πολύ χειρότερη εξέλιξη. Το 1980 ο Τζον Λένον δολοφονήθηκε από τον Μαρκ Τσάπμαν, έναν φανατικό θαυμαστή των Beatles.
O Ρόναλντ Ρέιγκαν παραλίγο να χάσει τη ζωή του το 1981 επειδή ο επίδοξος εκτελεστής του είχε βαλθεί να προσελκύσει πάση θυσία την προσοχή της Χολιγουντιανής σταρ Τζόντι Φόστερ. Ο Τζον Χίνκλεϊ Τζούνιορ ήταν τρελός και απελπισμένος από έρωτα για τη Φόστερ αφότου την είχε θαυμάσει στον θρυλικό «Ταξιτζή» του Μάρτιν Σκορσέζε να υποδύεται μια ανήλικη πόρνη. Σημειωτέον, δε, ότι το 1976, όταν προβλήθηκε η ταινία, η Τζόντι Φόστερ ήταν μόλις 14 ετών. Στο μυαλό του Χίνκλεϊ η Φόστερ θα τον ερωτευόταν κεραυνοβόλα εάν πραγματοποιούσε έναν εξωφρενικά τολμηρό άθλο, όπως το να σκοτώσει τον πρόεδρο των ΗΠΑ μόνο για χάρη της.
Το έγκλημα
«Γιάννη μου, αγάπη μου. Σε αγαπάω πάρα πάρα πολύ. Σε θέλω πάρα πολύ. Είμαστε αγκαλιασμένοι, ταυτισμένοι, είσαι πάνω μου, είσαι ο άντρας μου, φίλησε με παντού. Σε φιλάω πολύ πολύ παντού. Σε όλο το σώμα στην καρδούλα μου. Αγάπη μου, καρδούλα μου, ανασούλα μου. Πάρε με αγκαλιά, σήκωσέ με πεθαίνω στην αγκαλιά σου... Είσαι πάρα πολύ άρρωστος με την αγάπη μας, το πάθος μας, δεν υπάρχουν λέξεις. Το πάθος μας Γιάννη, πεθαίνω Γιάννη. Περιμένω το τέλος. Πεθαίνω σε θέλω. Σε θέλω πάρα πολύ. Σε αγαπάω πάρα πάρα πολύ. Γ+Ε. Η γυναίκα σου».
Glomex Player(40599w16ki4e70hs, v-d4r3afq2gezl)
Τέτοιου περιεχομένου, τέτοιου ύφους ήταν τα παράφορα κείμενα που έγραφε η 47χρονη stalker του Γιάννη Πλούταρχου στα αμέτρητα ραβασάκια με τα οποία τον βομβάρδιζε, με κάθε τρόπο και σε κάθε ευκαιρία, σε μια περίοδο επίμονης πολιορκίας που διήρκεσε πάνω από τέσσερα χρόνια. Αν και, όπως με ασφάλεια μπορεί να υποθέσει κάποιος, τα σημειώματα πάθους που εξαπέλυε κατά ριπάς η stalker δεν περιορίζονταν πάντα στα όρια μιας σχετικής κοσμιότητας, όπως το προαναφερθέν.
Η δράστις φέρεται να εκδήλωνε τον περιπαθή έρωτά της για τον Πλούταρχο με ασυγκράτητη διαχυτικότητα στήνοντας ενέδρες έξω από την οικογενειακή οικία του στην Ευρυάλη, εννοείται με τακτικές εφόδους στο εκάστοτε κέντρο όπου εμφανιζόταν ή ακόμη και με καμικάζι εφορμήσεις στο εν κινήσει αυτοκίνητό του. Η αποθράσυνση της stalker, η οποία από τα κοριτσίστικα ραβασάκια και τις καραμέλες πέρασε σταδιακά στην ερωτική παρενόχληση καθαυτή, ανάγκασε τη σύζυγο του Γιάννη Πλούταρχου να ειδοποιήσει την ΕΛ.ΑΣ. Καθώς όμως η stalker δεν συμμορφώθηκε με την αυστηρή προειδοποίηση των αστυνομικών να αφήσει ήσυχο τον Πλούταρχο, ο παθών τραγουδιστής δεν είχε άλλη επιλογή από το να προχωρήσει σε μήνυση για παραβίαση οικιακής ειρήνης, πρόκληση τρόμου και προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας.
Από νομικής πλευράς και σύμφωνα με το, από το 2018, αναθεωρημένο άρθρο 333 του Ποινικού Κώδικα μόνο για το αδίκημα του stalking προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως ένα έτος ή αντίστοιχου ύψους χρηματικό πρόστιμο για τη 47χρονη γυναίκα που παρενοχλούσε τον Πλούταρχο.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 333 αναφέρει ότι «όποιος προκαλεί σε άλλον τρόμο ή ανησυχία απειλώντας αυτόν με βία ή άλλη παράνομη πράξη ή παράλειψη τιμωρείται με φυλάκιση έως ένα έτος ή χρηματική ποινή. Με την ποινή του προηγούμενου εδαφίου τιμωρείται και όποιος χωρίς απειλή βίας ή άλλης παράνομης πράξης προκαλεί σε άλλον τρόμο ή ανησυχία με την επίμονη καταδίωξη ή παρακολούθησή του, όπως ιδίως με την επιδίωξη διαρκούς επαφής με τη χρήση τηλεπικοινωνιακού ή ηλεκτρονικού μέσου ή με επανειλημμένες επισκέψεις στο οικογενειακό, κοινωνικό ή εργασιακό περιβάλλον αυτού, παρά την εκφρασμένη αντίθετη βούλησή του».
Οπως, όμως, αποδείχθηκε χαρακτηριστικά στην περίπτωση του stalker της Αννας Κορακάκη, ο κολασμός αυτής της «επίμονης καταδίωξης ή παρακολούθησης» εις βάρος του εκάστοτε θύματος μπορεί να επισύρει πολύ πιο αυστηρές ποινές. Κι αυτό ισχύει διότι συνήθως το stalking συνοδεύεται από περαιτέρω και πολλαπλά αξιόποινη παραβατική συμπεριφορά. Εξ ου και ο stalker της Αννας Κορακάκη καταδικάστηκε σε πενταετή φυλάκιση, δεδομένου ότι το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Καβάλας τον έκρινε ένοχο χωρίς ελαφρυντικά και χωρίς αναστολή για τα αδικήματα του εμπρησμού, της φθοράς ξένης περιουσίας και της κατ’› εξακολούθηση απειλής.
Το μαρτύριο των VIP
Το πλήθος των κρουσμάτων stalking με θύματα διασήμους διεθνώς -κυρίως στις ΗΠΑ βεβαίως- είναι απέραντο, ενώ η διαβάθμιση της εγκληματικής δράσης των δραστών ποικίλλει και αυτή - από την απλή, σχετικά ανώδυνη εξ αποστάσεως παρακολούθηση έως ακόμη και τη δολοφονία. Μάλιστα η πασίγνωστη ταινία «Σωματοφύλακας» αφορούσε ακριβώς το συγκεκριμένο ζήτημα, δηλαδή τις απειλές κατά της ζωής της που δεχόταν η σταρ του σεναρίου, την οποίαν ενσάρκωνε η Γουίτνεϊ Χιούστον, από κάποιον εμμονικό θαυμαστή.
Η ανασφάλεια και η ανάγκη προστασίας οδηγεί στην πρόσληψη του Κέβιν Κόστνερ ως προσωπικού φρουρού, κατόπιν προκύπτει ο έρωτας ανάμεσά τους κ.λπ. Στην πραγματική ζωή, ωστόσο, έχουν καταγραφεί ορισμένοι φόνοι (όπως της Μεξικανοαμερικανίδας τραγουδίστριας Σελίνα το 1995, της Κριστίνα Γκρίμι το 2006 κ.ά.), ενώ εξυπακούεται πως πολύ περισσότερες είναι διαχρονικά οι ματαιωθείσες ή αποτυχημένες απόπειρες ανθρωποκτονίας αστέρων από stalkers.
Κατ’› ουσίαν δεν υπάρχει αναγνωρίσιμος καλλιτέχνης, προσωπικότητα των ΜΜΕ κ.ο.κ. που να μην έχει δοκιμάσει τη φριχτή αίσθηση ότι έχει μετατραπεί σε αντικείμενο εμμονής για κάποιον άγνωστο - και με εντελώς άγνωστες προθέσεις. Υπήρξε άντρας που εισέβαλε 92 φορές στην κατοικία της νεαρής Αμερικανίδας ποπ σταρ Αριάνα Γκράντε. Η θεωρούμενη ως η μεγαλύτερη σύγχρονη ποπ σταρ, η Τέιλορ Σουίφτ, η Ριάνα, η αρχέτυπη «βασίλισσα της ποπ» Μαντόνα, η Λάνα ντελ Ρέι, η Κέιτι Πέρι, η Μάιλι Σάιρους, η Τζένιφερ Λόρενς, ο Τζάστιν Μπίμπερ και ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ είναι απλώς μερικές από τις προσωπικότητες που πρωταγωνιστούν στην παγκόσμια βιομηχανία της ψυχαγωγίας και είχαν την ατυχία να πέσουν θύματα stalkers.
Παρά τους λόχους σωματοφυλάκων, παρά την αυξημένη προσοχή των αστυνομικών αρχών για την προστασία των mega stars, με κάποιον τρόπο οι stalkers κατορθώνουν να τους πλησιάσουν, να τους παρενοχλήσουν και να τους τρομοκρατήσουν. Ισως επειδή, τουλάχιστον ορισμένοι εξ αυτών, είναι αποφασισμένοι για όλα. Οπως ο Τζόσουα Τζέιμς Κορμπέτ, ο stalker της Σάντρα Μπούλοκ, ο οποίος αφού συνελήφθη και καταδικάστηκε σε κάθειρξη για την εισβολή του στο σπίτι της ηθοποιού, εν τέλει αυτοκτόνησε το 2018, τέσσερα χρόνια μετά από τη διάπραξη των αδικημάτων εις βάρος της Μπούλοκ. Αυτόχειρας ήταν όμως -μόλις στα 21 του χρόνια, αλλά με πολύ πιο θεαματικό τρόπο- και ο Ρικάρντο Λόπες, ο ουρουγουανικής καταγωγής Αμερικανός επίδοξος φονέας της Μπγιορκ.
Ο Λόπες, ένας νεαρός με διαταραγμένη ψυχοσύνθεση, μάλλον επειδή είχε αναπτύξει ένα σοβαρό σύμπλεγμα κατωτερότητας και χαμηλής αυτοεκτίμησης εξαιτίας της γυναικομαστίας του, ερωτεύτηκε εμμονικά την εκκεντρική Ισλανδή τραγουδίστρια, την επονομαζόμενη και «Ξωτικό των Πάγων». Μολονότι το stalking του Λόπες δεν περιελάμβανε εκ του σύνεγγυς επαφή, εκείνος τη θεωρούσε κάτι σαν κτήμα του και δημιούργησε μια μακρά σειρά από βίντεο αφιερωμένα στην Μπγιορκ και στην υποτιθέμενη σχέση του μαζί της, κάτι σαν ημερολόγιο με κινούμενη εικόνα.
Οταν όμως έμαθε ότι η Μπγιορκ ήταν σε δεσμό με τον καλλιτέχνη Γκόλντι, έγινε έξω φρενών και αποφάσισε να τιμωρήσει την «άπιστη» σταρ στέλνοντάς της έναν φάκελο γεμάτο με μια εκρηκτική ουσία σε μορφή σκόνης. Ωστόσο, εν τω μεταξύ ο Λόπες βιντεοσκόπησε τον εαυτό του να εξηγεί το γιατί αυτοκτονούσε, η Αμερικανική Αστυνομία βρήκε εγκαίρως το υλικό και ειδοποίησε αμέσως τη Σκότλαντ Γιαρντ για τον φάκελο-βόμβα, ο οποίος και εντοπίστηκε σε κάποιο σημείο της διαδρομής του προτού δοθεί σε διανομέα για την τελική παράδοση στην οικία της Μπγιορκ στο Λονδίνο.
Μενεγάκη, Σαρρή, Θώδη κ.ά.
Σε ό,τι αφορά το ελληνικό, άτυπο «μητρώο stalker διασημοτήτων», τα κρούσματα είναι αναλογικά πολυάριθμα. Πάντως, κάποια εξ αυτών ξεχωρίζουν - ή για τον τρόμο και τη ζημιά που προκάλεσαν στα θύματα ή ακόμη και για τη γραφικότητά τους. Για παράδειγμα, στα πρώτα βήματα της καριέρας της ως τηλεπαρουσιάστριας πρωινής εκπομπής, η Ελένη Μενεγάκη είχε γίνει άθελά της το επίζηλο τρόπαιο ενός πιστολέρο. Υπήρξε κάποιος άνδρας, εντελώς άγνωστος στην ίδια, ο οποίος με την απειλή όπλου αποπειράθηκε να «μπουκάρει» στα γραφεία του ΑΝΤ1 και να αρπάξει τη Μενεγάκη, την οποία θεωρούσε «δική του».
Σύμφωνα με την εκ των υστέρων διήγηση της ίδιας σε κάποια εκπομπή της, στην επιχείρηση «Αρπαγή της Ελένης» είχαν ακουστεί αληθινοί πυροβολισμοί από τον μαινόμενο επίδοξο απαγωγέα - αν και η εν λόγω καυτή λεπτομέρεια ενδέχεται να αποτελεί εσφαλμένη ανάμνηση της Ελένης Μενεγάκη.
Παρομοίως ακατανόητη ήταν η έμπνευση ενός stalker της τραγουδίστριας Εφης Σαρρή να εισβάλει στο καμαρίνι της, σε κάποιο κέντρο νυχτερινής διασκέδασης, ντυμένος και ο ίδιος Εφη Σαρρή. Η καλλιτέχνις δεν έμαθε ποτέ τι ακριβώς προσπαθούσε να πετύχει με τη μεταμφίεσή του ο εμμονικός θαυμαστής της, ο οποίος και εξαφανίστηκε εξίσου αινιγματικά, όπως εμφανίστηκε ενώπιόν της, σαν κωμικό κακέκτυπο ή απείκασμά της.
Εξ αφορμής της μήνυσης του Γιάννη Πλούταρχου κατά της δικής του stalker, η τραγουδίστρια και τηλεπαρουσιάστρια Ελένη Χατζίδου μοιράστηκε ζωντανά με το κοινό της πρωινής εκπομπής της ότι και η ίδια έχει υπάρξει θύμα stalking. Αντίστοιχες εξομολογήσεις έχουν κάνει προηγουμένως οι επίσης τραγουδίστριες Πωλίνα, Ελένη Καρουσάκη, Σάσα Μπάστα (η οποία και αναγκάστηκε, όπως είπε, να αγοράσει αυτοκίνητο με αλεξίσφαιρα κρύσταλλα), η Πόπη Μαλλιωτάκη, η Αγγελική Ηλιάδη, η ηθοποιός Σύλβια Δεληκούρα, η παρουσιάστρια Ιωάννα Μαλέσκου - ακόμη και ο Γιώργος Λιάγκας μεταξύ πολλών άλλων.
Αναμφίβολα, όμως, αξιοπρόσεκτη ήταν η διήγηση της Εφης Θώδη για το ιδιόμορφο stalking που της έλαχε κάποτε: «Είχα πολλούς θαυμαστές, είναι η αλήθεια. Ενας ήθελε να με κλέψει, να με απαγάγει. Τον θυμάμαι σε ένα πανηγύρι όπου τραγουδούσα. Εκείνος καθόταν απέναντί μου, έπινε και με κοίταζε επίμονα. Στο τέλος προσπάθησε να με βουτήξει, αλλά με φυγάδευσαν. Πήγα στην Αστυνομία κι έτσι μπόρεσα και του ξέφυγα».
Το προφίλ του stalker
Το stalking διασήμων αποτελεί υποδιαίρεση -την πιο προβεβλημένη ίσως και οπωσδήποτε την πλέον πολυσυζητημένη στη δημόσια σφαίρα- στο πλαίσιο του γενικότερου προβλήματος της εμμονικής παρακολούθησης και παρενόχλησης. Το οποίο εσχάτως επανήλθε με ντόρο στον δημόσιο διάλογο παγκοσμίως λόγω της αμφιλεγόμενης σειράς «Baby Reindeer» (Μικρό Ταρανδάκι) του Netflix. Ενδεικτικά για την έκταση και τη σοβαρότητα του φαινομένου είναι τα τελευταία διαθέσιμα στατιστικά δεδομένα από τις ΗΠΑ: μόνο το 2019 καταγράφηκαν επισήμως 3,4 εκατομμύρια περιπτώσεις stalking με θύματα άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω. Ωστόσο, οι καταγγελίες στις αρμόδιες αρχές ήταν λιγότερες από 1 στα 3 περιστατικά, ενώ οι γυναίκες στοχοποιούνται από τους stalkers δύο φορές περισσότερο απ’ ό,τι οι άντρες.
Πάντως, παρά την έκταση και την έξαρση του stalking παράλληλα με την ανάπτυξη των ψηφιακών μέσων, των social media κ.λπ., μία από τις πλέον παράδοξες πτυχές του όλου φαινομένου είναι η αμηχανία των επιστημόνων να τυποποιήσουν, έστω και υποτυπωδώς, το προφίλ ενός stalker. Ποια είναι τα κίνητρα ενός ανθρώπου που, φερ’› ειπείν, σπαταλά ατελείωτες απλώς σαν παρατηρητής του σημείου όπου κατοικεί ο στόχος του; Τι είναι αυτό που κρατά κάποιον ακίνητο, σε ορθοστασία, εκτεθειμένο στις καιρικές συνθήκες, με μόνη ελπίδα να δει φευγαλέα τον αγαπημένο του σταρ να εισέρχεται, να εξέρχεται από οπουδήποτε ή έστω να κινείται στον χώρο;
Οι σχετικές ψυχολογικές μελέτες επισημαίνουν, με σοβαρές επιφυλάξεις όμως ως προς τη δυνατότητα γενίκευσης και προσδιορισμού συγκεκριμένων κοινών μοτίβων συμπεριφοράς σε όλους τους stalkers, ότι τα βασικά ψυχικά χαρακτηριστικά είναι ο ναρκισσισμός και η εγωπάθεια, στοιχεία που ενθαρρύνουν τον σχηματισμό της αυθαίρετης πεποίθησης ότι ο celebrity-στόχος ανήκει στον stalker.
Προφανώς το υπόβαθρο μιας ψυχαναγκαστικής δόμησης της προσωπικότητας ευνοεί την ανάπτυξη εμμονών, όπως όμως μπορεί να διακρίνει κάποιος στην παραληρηματική φρασεολογία της stalker του Γιάννη Πλούταρχου, στο μήνυμα που εκπέμπει ο δράστης είναι η κυρίαρχη επιθυμία του να χειραγωγήσει το θύμα του - ακριβώς επειδή έχει καλλιεργήσει την πίστη ότι ο δεσμός τους είναι κάτι σαν συμπαντική νομοτέλεια, ένα αναπόδραστο πεπρωμένο.
Το βέβαιο είναι ότι ένας stalker είναι ακραία, μέχρι παραλογισμού φθονερός, χειριστικός, μυθομανής, σε αδυναμία να ξεχωρίσει τη φαντασίωση από την πραγματικότητα, εκδηλώνει τα συναισθήματά του με εξωφρενικές υπερβολές και χωρίς όρια, πάνω από όλα όμως αρνείται την άρνηση: το «όχι», εξ ορισμού, είναι μία λέξη που κανένας stalker δεν αντέχει να ακούσει. Το «όχι» εκ μέρους του θύματος αφενός τον κάνει έξαλλο, αφετέρου δεν διανοείται να το λάβει υπόψη του.
Από επιστημονικής πλευράς, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι stalkers δεν είναι απαραιτήτως εμφανώς ψυχασθενείς ή έστω απλώς ιδιόρρυθμοι. Φαινομενικά τουλάχιστον είναι «κανονικοί», συνηθισμένοι άνθρωποι. Που διαθέτουν την αποτρόπαια ικανότητα να θαυμάζουν και να λατρεύουν με ασύλληπτη μανία κάποιο πρόσωπο, το οποίο θεοποιούν, αλλά και βλάπτουν με ανελέητο σαδισμό.
Ως προς τα αποτελέσματα του stalking, ίσως δεν υπάρχει πιο ακριβές και πιο συνταρακτικό ντοκουμέντο από την περιγραφή της Αννας Κορακάκη για όσα δεινά υπέστη, αλλά και τις μακροχρόνιες παρενέργειες που της κληροδότησε ο προσωπικός της εφιάλτης. Οπως είχε γράψει το 2022 στο Instagram η Ελληνίδα πρωταθλήτρια, «εκείνος παρακολουθούσε κάθε μου κίνηση, τους φίλους και τον σύντροφό μου. Είχε γίνει η σκιά μου. Εβρισκα παντού ανθοδέσμες. Ηταν διαρκώς γύρω μου.
Παρά τις συστάσεις όλων μας, ακόμη και του πατέρα μου, αλλά και της Αστυνομίας να σταματήσει κάθε του ενέργεια, εκείνος συνέχιζε. Ωσπου επιχείρησε με φίλο του να μπουν στο διαμέρισμά μου όταν ήμουν μόνη. Η προσπάθεια να παραμείνω παραγωγική και σε άριστο επίπεδο αθλητικά με εξουθένωνε. Οι φοβίες μου εντάθηκαν όταν πληροφορήθηκα ότι ασκούσε στο παρελθόν σωματική βία στην πρώην σύζυγό του. Παλεύω με μετατραυματικό στρες και ψυχοσωματικά νοσήματα. Υποφέρω από αϋπνίες, κόπωση, καταθλιπτικά επεισόδια, έντονο αίσθημα ανασφάλειας, αγωνίας και γενικευμένο άγχος. Αυτά προκαλεί το stalking».
Φωτογραφίες: getty image/ideal images, NDP, eurokinissi
Ειδήσεις σήμερα:
Τουλάχιστον 4 νεκροί και δεκάδες τραυματίες από πλήγμα με drone στο βόρειο Ισραήλ - Χεζμπολάχ: Ήταν μια πρόγευση
Η Ελλάδα 2-0 την Ιρλανδία, αφιέρωσε τη νίκη στον Μπάλντοκ και παίζει την πρωτιά με την Αγγλία στο ΟΑΚΑ - Δείτε τα γκολ
Καταγγελία για βιασμό 14χρονης από δύο άνδρες στη Λέσβο - Την απειλούσαν ότι θα ανεβάσουν βίντεο
Αλλά το πρόβλημα του stalking διασημοτήτων συχνά δεν λύνεται τόσο πολιτισμένα και, τηρουμένων των αναλογιών, τόσο ανώδυνα όσο στην περίπτωση του τραγουδιστή. Μια υπόμνηση της κόλασης που, βάσει των δικών της μαρτυριών, έζησε πριν από περίπου τρία χρόνια η Ολυμπιονίκης Αννα Κορακάκη αρκεί για να πιστοποιήσει ότι το stalking αποτελεί μια μορφή κακοποιητικής συμπεριφοράς η οποία μπορεί να εκτροχιαστεί άσχημα, κάτι που συνήθως όντως συμβαίνει.
Ο μανιακός Γεωργιανός
Εν ολίγοις, η Κορακάκη βρέθηκε αιχμάλωτη σε έναν κλοιό διαρκούς φόβου και αγωνίας εξαιτίας της εμμονής ενός θαυμαστή της. Ο άνδρας αυτός, Γεωργιανός και ερασιτέχνης πυγμάχος, ήταν ηλικίας περίπου 30 ετών όταν άρχισε να εκδηλώνει με πράξεις -όλο και πιο επιθετικές, όλο και πιο βίαιες- την αρρωστημένη ερωτική μανία του με την Αννα Κορακάκη. Κυκλοφορώντας στην ίδια πόλη όπου κατοικεί η αθλήτρια, την Δράμα, και χωρίς να κρύβει την ταυτότητά του εφόσον τον γνώριζε ο πατέρας της, πολιορκούσε την ίδια, επιχείρησε εισβολή στο σπίτι της και πυρπόλησε το αυτοκίνητο του τότε συντρόφου της. Τελικά όμως πέτυχε κάτι ακόμη πιο τοξικό και καταχθόνιο: παρεισέφρησε στο μυαλό της Κορακάκη, ανατρέποντας την ψυχική και πνευματική της ισορροπία, γεγονός που επηρέασε αρνητικά όχι μόνο την αθλητική απόδοσή της, αλλά και ολόκληρη τη ζωή της.
Δεν είναι θαυμαστής. Προσβάλλονται όσοι πραγματικά θαυμάζουν και σέβονται την αθλητική μου πορεία και τις προσπάθειές...
Posted by Anna Korakaki on Thursday, May 26, 2022
Ο δράστης κατόρθωσε αυτό που προξενούν όλοι οι stalkers διασημοτήτων ανά τον κόσμο με την παράλογη και εντελώς αντιφατική επιδίωξή τους, δηλαδή το να τιμωρήσουν ανελέητα τους celebrities που λατρεύουν, κάνοντάς τους να υποφέρουν, μολύνοντάς τους τρόπον τινά με τη δική τους νοσηρότητα.
Η Αννα Κορακάκη εν προκειμένω εμφάνισε ψυχογενείς δερματοπάθειες, επιχείλιο έρπητα και φλεγμονές σε όλο της το πρόσωπο, πιθανότατα επειδή ο οργανισμός της σωματοποίησε τον τρόμο που της προκαλούσε ο άνδρας που, σαν πανταχού παρόν φάντασμα, είχε γίνει σκιά της. Εντούτοις, τόσο η Κορακάκη όσο και ο Πλούταρχος είναι απλώς δύο από τα πιο γνωστά θύματα της εμμονικής παρακολούθησης/παρενόχλησης διασημοτήτων. Μάλιστα, όσο κι αν την οδυνηρή δοκιμασία που πέρασαν οι συγκεκριμένοι Ελληνες celebrities κανείς δεν θα ήθελε να βιώσει, τα πράγματα θα μπορούσαν να έχουν πολύ χειρότερη εξέλιξη. Το 1980 ο Τζον Λένον δολοφονήθηκε από τον Μαρκ Τσάπμαν, έναν φανατικό θαυμαστή των Beatles.
O Ρόναλντ Ρέιγκαν παραλίγο να χάσει τη ζωή του το 1981 επειδή ο επίδοξος εκτελεστής του είχε βαλθεί να προσελκύσει πάση θυσία την προσοχή της Χολιγουντιανής σταρ Τζόντι Φόστερ. Ο Τζον Χίνκλεϊ Τζούνιορ ήταν τρελός και απελπισμένος από έρωτα για τη Φόστερ αφότου την είχε θαυμάσει στον θρυλικό «Ταξιτζή» του Μάρτιν Σκορσέζε να υποδύεται μια ανήλικη πόρνη. Σημειωτέον, δε, ότι το 1976, όταν προβλήθηκε η ταινία, η Τζόντι Φόστερ ήταν μόλις 14 ετών. Στο μυαλό του Χίνκλεϊ η Φόστερ θα τον ερωτευόταν κεραυνοβόλα εάν πραγματοποιούσε έναν εξωφρενικά τολμηρό άθλο, όπως το να σκοτώσει τον πρόεδρο των ΗΠΑ μόνο για χάρη της.
Το έγκλημα
«Γιάννη μου, αγάπη μου. Σε αγαπάω πάρα πάρα πολύ. Σε θέλω πάρα πολύ. Είμαστε αγκαλιασμένοι, ταυτισμένοι, είσαι πάνω μου, είσαι ο άντρας μου, φίλησε με παντού. Σε φιλάω πολύ πολύ παντού. Σε όλο το σώμα στην καρδούλα μου. Αγάπη μου, καρδούλα μου, ανασούλα μου. Πάρε με αγκαλιά, σήκωσέ με πεθαίνω στην αγκαλιά σου... Είσαι πάρα πολύ άρρωστος με την αγάπη μας, το πάθος μας, δεν υπάρχουν λέξεις. Το πάθος μας Γιάννη, πεθαίνω Γιάννη. Περιμένω το τέλος. Πεθαίνω σε θέλω. Σε θέλω πάρα πολύ. Σε αγαπάω πάρα πάρα πολύ. Γ+Ε. Η γυναίκα σου».
Τέτοιου περιεχομένου, τέτοιου ύφους ήταν τα παράφορα κείμενα που έγραφε η 47χρονη stalker του Γιάννη Πλούταρχου στα αμέτρητα ραβασάκια με τα οποία τον βομβάρδιζε, με κάθε τρόπο και σε κάθε ευκαιρία, σε μια περίοδο επίμονης πολιορκίας που διήρκεσε πάνω από τέσσερα χρόνια. Αν και, όπως με ασφάλεια μπορεί να υποθέσει κάποιος, τα σημειώματα πάθους που εξαπέλυε κατά ριπάς η stalker δεν περιορίζονταν πάντα στα όρια μιας σχετικής κοσμιότητας, όπως το προαναφερθέν.
Η δράστις φέρεται να εκδήλωνε τον περιπαθή έρωτά της για τον Πλούταρχο με ασυγκράτητη διαχυτικότητα στήνοντας ενέδρες έξω από την οικογενειακή οικία του στην Ευρυάλη, εννοείται με τακτικές εφόδους στο εκάστοτε κέντρο όπου εμφανιζόταν ή ακόμη και με καμικάζι εφορμήσεις στο εν κινήσει αυτοκίνητό του. Η αποθράσυνση της stalker, η οποία από τα κοριτσίστικα ραβασάκια και τις καραμέλες πέρασε σταδιακά στην ερωτική παρενόχληση καθαυτή, ανάγκασε τη σύζυγο του Γιάννη Πλούταρχου να ειδοποιήσει την ΕΛ.ΑΣ. Καθώς όμως η stalker δεν συμμορφώθηκε με την αυστηρή προειδοποίηση των αστυνομικών να αφήσει ήσυχο τον Πλούταρχο, ο παθών τραγουδιστής δεν είχε άλλη επιλογή από το να προχωρήσει σε μήνυση για παραβίαση οικιακής ειρήνης, πρόκληση τρόμου και προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας.
Από νομικής πλευράς και σύμφωνα με το, από το 2018, αναθεωρημένο άρθρο 333 του Ποινικού Κώδικα μόνο για το αδίκημα του stalking προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως ένα έτος ή αντίστοιχου ύψους χρηματικό πρόστιμο για τη 47χρονη γυναίκα που παρενοχλούσε τον Πλούταρχο.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 333 αναφέρει ότι «όποιος προκαλεί σε άλλον τρόμο ή ανησυχία απειλώντας αυτόν με βία ή άλλη παράνομη πράξη ή παράλειψη τιμωρείται με φυλάκιση έως ένα έτος ή χρηματική ποινή. Με την ποινή του προηγούμενου εδαφίου τιμωρείται και όποιος χωρίς απειλή βίας ή άλλης παράνομης πράξης προκαλεί σε άλλον τρόμο ή ανησυχία με την επίμονη καταδίωξη ή παρακολούθησή του, όπως ιδίως με την επιδίωξη διαρκούς επαφής με τη χρήση τηλεπικοινωνιακού ή ηλεκτρονικού μέσου ή με επανειλημμένες επισκέψεις στο οικογενειακό, κοινωνικό ή εργασιακό περιβάλλον αυτού, παρά την εκφρασμένη αντίθετη βούλησή του».
Οπως, όμως, αποδείχθηκε χαρακτηριστικά στην περίπτωση του stalker της Αννας Κορακάκη, ο κολασμός αυτής της «επίμονης καταδίωξης ή παρακολούθησης» εις βάρος του εκάστοτε θύματος μπορεί να επισύρει πολύ πιο αυστηρές ποινές. Κι αυτό ισχύει διότι συνήθως το stalking συνοδεύεται από περαιτέρω και πολλαπλά αξιόποινη παραβατική συμπεριφορά. Εξ ου και ο stalker της Αννας Κορακάκη καταδικάστηκε σε πενταετή φυλάκιση, δεδομένου ότι το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Καβάλας τον έκρινε ένοχο χωρίς ελαφρυντικά και χωρίς αναστολή για τα αδικήματα του εμπρησμού, της φθοράς ξένης περιουσίας και της κατ’› εξακολούθηση απειλής.
Το μαρτύριο των VIP
Το πλήθος των κρουσμάτων stalking με θύματα διασήμους διεθνώς -κυρίως στις ΗΠΑ βεβαίως- είναι απέραντο, ενώ η διαβάθμιση της εγκληματικής δράσης των δραστών ποικίλλει και αυτή - από την απλή, σχετικά ανώδυνη εξ αποστάσεως παρακολούθηση έως ακόμη και τη δολοφονία. Μάλιστα η πασίγνωστη ταινία «Σωματοφύλακας» αφορούσε ακριβώς το συγκεκριμένο ζήτημα, δηλαδή τις απειλές κατά της ζωής της που δεχόταν η σταρ του σεναρίου, την οποίαν ενσάρκωνε η Γουίτνεϊ Χιούστον, από κάποιον εμμονικό θαυμαστή.
Η ανασφάλεια και η ανάγκη προστασίας οδηγεί στην πρόσληψη του Κέβιν Κόστνερ ως προσωπικού φρουρού, κατόπιν προκύπτει ο έρωτας ανάμεσά τους κ.λπ. Στην πραγματική ζωή, ωστόσο, έχουν καταγραφεί ορισμένοι φόνοι (όπως της Μεξικανοαμερικανίδας τραγουδίστριας Σελίνα το 1995, της Κριστίνα Γκρίμι το 2006 κ.ά.), ενώ εξυπακούεται πως πολύ περισσότερες είναι διαχρονικά οι ματαιωθείσες ή αποτυχημένες απόπειρες ανθρωποκτονίας αστέρων από stalkers.
Κατ’› ουσίαν δεν υπάρχει αναγνωρίσιμος καλλιτέχνης, προσωπικότητα των ΜΜΕ κ.ο.κ. που να μην έχει δοκιμάσει τη φριχτή αίσθηση ότι έχει μετατραπεί σε αντικείμενο εμμονής για κάποιον άγνωστο - και με εντελώς άγνωστες προθέσεις. Υπήρξε άντρας που εισέβαλε 92 φορές στην κατοικία της νεαρής Αμερικανίδας ποπ σταρ Αριάνα Γκράντε. Η θεωρούμενη ως η μεγαλύτερη σύγχρονη ποπ σταρ, η Τέιλορ Σουίφτ, η Ριάνα, η αρχέτυπη «βασίλισσα της ποπ» Μαντόνα, η Λάνα ντελ Ρέι, η Κέιτι Πέρι, η Μάιλι Σάιρους, η Τζένιφερ Λόρενς, ο Τζάστιν Μπίμπερ και ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ είναι απλώς μερικές από τις προσωπικότητες που πρωταγωνιστούν στην παγκόσμια βιομηχανία της ψυχαγωγίας και είχαν την ατυχία να πέσουν θύματα stalkers.
Παρά τους λόχους σωματοφυλάκων, παρά την αυξημένη προσοχή των αστυνομικών αρχών για την προστασία των mega stars, με κάποιον τρόπο οι stalkers κατορθώνουν να τους πλησιάσουν, να τους παρενοχλήσουν και να τους τρομοκρατήσουν. Ισως επειδή, τουλάχιστον ορισμένοι εξ αυτών, είναι αποφασισμένοι για όλα. Οπως ο Τζόσουα Τζέιμς Κορμπέτ, ο stalker της Σάντρα Μπούλοκ, ο οποίος αφού συνελήφθη και καταδικάστηκε σε κάθειρξη για την εισβολή του στο σπίτι της ηθοποιού, εν τέλει αυτοκτόνησε το 2018, τέσσερα χρόνια μετά από τη διάπραξη των αδικημάτων εις βάρος της Μπούλοκ. Αυτόχειρας ήταν όμως -μόλις στα 21 του χρόνια, αλλά με πολύ πιο θεαματικό τρόπο- και ο Ρικάρντο Λόπες, ο ουρουγουανικής καταγωγής Αμερικανός επίδοξος φονέας της Μπγιορκ.
Ο Λόπες, ένας νεαρός με διαταραγμένη ψυχοσύνθεση, μάλλον επειδή είχε αναπτύξει ένα σοβαρό σύμπλεγμα κατωτερότητας και χαμηλής αυτοεκτίμησης εξαιτίας της γυναικομαστίας του, ερωτεύτηκε εμμονικά την εκκεντρική Ισλανδή τραγουδίστρια, την επονομαζόμενη και «Ξωτικό των Πάγων». Μολονότι το stalking του Λόπες δεν περιελάμβανε εκ του σύνεγγυς επαφή, εκείνος τη θεωρούσε κάτι σαν κτήμα του και δημιούργησε μια μακρά σειρά από βίντεο αφιερωμένα στην Μπγιορκ και στην υποτιθέμενη σχέση του μαζί της, κάτι σαν ημερολόγιο με κινούμενη εικόνα.
Οταν όμως έμαθε ότι η Μπγιορκ ήταν σε δεσμό με τον καλλιτέχνη Γκόλντι, έγινε έξω φρενών και αποφάσισε να τιμωρήσει την «άπιστη» σταρ στέλνοντάς της έναν φάκελο γεμάτο με μια εκρηκτική ουσία σε μορφή σκόνης. Ωστόσο, εν τω μεταξύ ο Λόπες βιντεοσκόπησε τον εαυτό του να εξηγεί το γιατί αυτοκτονούσε, η Αμερικανική Αστυνομία βρήκε εγκαίρως το υλικό και ειδοποίησε αμέσως τη Σκότλαντ Γιαρντ για τον φάκελο-βόμβα, ο οποίος και εντοπίστηκε σε κάποιο σημείο της διαδρομής του προτού δοθεί σε διανομέα για την τελική παράδοση στην οικία της Μπγιορκ στο Λονδίνο.
Μενεγάκη, Σαρρή, Θώδη κ.ά.
Σε ό,τι αφορά το ελληνικό, άτυπο «μητρώο stalker διασημοτήτων», τα κρούσματα είναι αναλογικά πολυάριθμα. Πάντως, κάποια εξ αυτών ξεχωρίζουν - ή για τον τρόμο και τη ζημιά που προκάλεσαν στα θύματα ή ακόμη και για τη γραφικότητά τους. Για παράδειγμα, στα πρώτα βήματα της καριέρας της ως τηλεπαρουσιάστριας πρωινής εκπομπής, η Ελένη Μενεγάκη είχε γίνει άθελά της το επίζηλο τρόπαιο ενός πιστολέρο. Υπήρξε κάποιος άνδρας, εντελώς άγνωστος στην ίδια, ο οποίος με την απειλή όπλου αποπειράθηκε να «μπουκάρει» στα γραφεία του ΑΝΤ1 και να αρπάξει τη Μενεγάκη, την οποία θεωρούσε «δική του».
Σύμφωνα με την εκ των υστέρων διήγηση της ίδιας σε κάποια εκπομπή της, στην επιχείρηση «Αρπαγή της Ελένης» είχαν ακουστεί αληθινοί πυροβολισμοί από τον μαινόμενο επίδοξο απαγωγέα - αν και η εν λόγω καυτή λεπτομέρεια ενδέχεται να αποτελεί εσφαλμένη ανάμνηση της Ελένης Μενεγάκη.
Παρομοίως ακατανόητη ήταν η έμπνευση ενός stalker της τραγουδίστριας Εφης Σαρρή να εισβάλει στο καμαρίνι της, σε κάποιο κέντρο νυχτερινής διασκέδασης, ντυμένος και ο ίδιος Εφη Σαρρή. Η καλλιτέχνις δεν έμαθε ποτέ τι ακριβώς προσπαθούσε να πετύχει με τη μεταμφίεσή του ο εμμονικός θαυμαστής της, ο οποίος και εξαφανίστηκε εξίσου αινιγματικά, όπως εμφανίστηκε ενώπιόν της, σαν κωμικό κακέκτυπο ή απείκασμά της.
Εξ αφορμής της μήνυσης του Γιάννη Πλούταρχου κατά της δικής του stalker, η τραγουδίστρια και τηλεπαρουσιάστρια Ελένη Χατζίδου μοιράστηκε ζωντανά με το κοινό της πρωινής εκπομπής της ότι και η ίδια έχει υπάρξει θύμα stalking. Αντίστοιχες εξομολογήσεις έχουν κάνει προηγουμένως οι επίσης τραγουδίστριες Πωλίνα, Ελένη Καρουσάκη, Σάσα Μπάστα (η οποία και αναγκάστηκε, όπως είπε, να αγοράσει αυτοκίνητο με αλεξίσφαιρα κρύσταλλα), η Πόπη Μαλλιωτάκη, η Αγγελική Ηλιάδη, η ηθοποιός Σύλβια Δεληκούρα, η παρουσιάστρια Ιωάννα Μαλέσκου - ακόμη και ο Γιώργος Λιάγκας μεταξύ πολλών άλλων.
Αναμφίβολα, όμως, αξιοπρόσεκτη ήταν η διήγηση της Εφης Θώδη για το ιδιόμορφο stalking που της έλαχε κάποτε: «Είχα πολλούς θαυμαστές, είναι η αλήθεια. Ενας ήθελε να με κλέψει, να με απαγάγει. Τον θυμάμαι σε ένα πανηγύρι όπου τραγουδούσα. Εκείνος καθόταν απέναντί μου, έπινε και με κοίταζε επίμονα. Στο τέλος προσπάθησε να με βουτήξει, αλλά με φυγάδευσαν. Πήγα στην Αστυνομία κι έτσι μπόρεσα και του ξέφυγα».
Το προφίλ του stalker
Το stalking διασήμων αποτελεί υποδιαίρεση -την πιο προβεβλημένη ίσως και οπωσδήποτε την πλέον πολυσυζητημένη στη δημόσια σφαίρα- στο πλαίσιο του γενικότερου προβλήματος της εμμονικής παρακολούθησης και παρενόχλησης. Το οποίο εσχάτως επανήλθε με ντόρο στον δημόσιο διάλογο παγκοσμίως λόγω της αμφιλεγόμενης σειράς «Baby Reindeer» (Μικρό Ταρανδάκι) του Netflix. Ενδεικτικά για την έκταση και τη σοβαρότητα του φαινομένου είναι τα τελευταία διαθέσιμα στατιστικά δεδομένα από τις ΗΠΑ: μόνο το 2019 καταγράφηκαν επισήμως 3,4 εκατομμύρια περιπτώσεις stalking με θύματα άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω. Ωστόσο, οι καταγγελίες στις αρμόδιες αρχές ήταν λιγότερες από 1 στα 3 περιστατικά, ενώ οι γυναίκες στοχοποιούνται από τους stalkers δύο φορές περισσότερο απ’ ό,τι οι άντρες.
Πάντως, παρά την έκταση και την έξαρση του stalking παράλληλα με την ανάπτυξη των ψηφιακών μέσων, των social media κ.λπ., μία από τις πλέον παράδοξες πτυχές του όλου φαινομένου είναι η αμηχανία των επιστημόνων να τυποποιήσουν, έστω και υποτυπωδώς, το προφίλ ενός stalker. Ποια είναι τα κίνητρα ενός ανθρώπου που, φερ’› ειπείν, σπαταλά ατελείωτες απλώς σαν παρατηρητής του σημείου όπου κατοικεί ο στόχος του; Τι είναι αυτό που κρατά κάποιον ακίνητο, σε ορθοστασία, εκτεθειμένο στις καιρικές συνθήκες, με μόνη ελπίδα να δει φευγαλέα τον αγαπημένο του σταρ να εισέρχεται, να εξέρχεται από οπουδήποτε ή έστω να κινείται στον χώρο;
Οι σχετικές ψυχολογικές μελέτες επισημαίνουν, με σοβαρές επιφυλάξεις όμως ως προς τη δυνατότητα γενίκευσης και προσδιορισμού συγκεκριμένων κοινών μοτίβων συμπεριφοράς σε όλους τους stalkers, ότι τα βασικά ψυχικά χαρακτηριστικά είναι ο ναρκισσισμός και η εγωπάθεια, στοιχεία που ενθαρρύνουν τον σχηματισμό της αυθαίρετης πεποίθησης ότι ο celebrity-στόχος ανήκει στον stalker.
Προφανώς το υπόβαθρο μιας ψυχαναγκαστικής δόμησης της προσωπικότητας ευνοεί την ανάπτυξη εμμονών, όπως όμως μπορεί να διακρίνει κάποιος στην παραληρηματική φρασεολογία της stalker του Γιάννη Πλούταρχου, στο μήνυμα που εκπέμπει ο δράστης είναι η κυρίαρχη επιθυμία του να χειραγωγήσει το θύμα του - ακριβώς επειδή έχει καλλιεργήσει την πίστη ότι ο δεσμός τους είναι κάτι σαν συμπαντική νομοτέλεια, ένα αναπόδραστο πεπρωμένο.
Το βέβαιο είναι ότι ένας stalker είναι ακραία, μέχρι παραλογισμού φθονερός, χειριστικός, μυθομανής, σε αδυναμία να ξεχωρίσει τη φαντασίωση από την πραγματικότητα, εκδηλώνει τα συναισθήματά του με εξωφρενικές υπερβολές και χωρίς όρια, πάνω από όλα όμως αρνείται την άρνηση: το «όχι», εξ ορισμού, είναι μία λέξη που κανένας stalker δεν αντέχει να ακούσει. Το «όχι» εκ μέρους του θύματος αφενός τον κάνει έξαλλο, αφετέρου δεν διανοείται να το λάβει υπόψη του.
Από επιστημονικής πλευράς, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι stalkers δεν είναι απαραιτήτως εμφανώς ψυχασθενείς ή έστω απλώς ιδιόρρυθμοι. Φαινομενικά τουλάχιστον είναι «κανονικοί», συνηθισμένοι άνθρωποι. Που διαθέτουν την αποτρόπαια ικανότητα να θαυμάζουν και να λατρεύουν με ασύλληπτη μανία κάποιο πρόσωπο, το οποίο θεοποιούν, αλλά και βλάπτουν με ανελέητο σαδισμό.
Ως προς τα αποτελέσματα του stalking, ίσως δεν υπάρχει πιο ακριβές και πιο συνταρακτικό ντοκουμέντο από την περιγραφή της Αννας Κορακάκη για όσα δεινά υπέστη, αλλά και τις μακροχρόνιες παρενέργειες που της κληροδότησε ο προσωπικός της εφιάλτης. Οπως είχε γράψει το 2022 στο Instagram η Ελληνίδα πρωταθλήτρια, «εκείνος παρακολουθούσε κάθε μου κίνηση, τους φίλους και τον σύντροφό μου. Είχε γίνει η σκιά μου. Εβρισκα παντού ανθοδέσμες. Ηταν διαρκώς γύρω μου.
Παρά τις συστάσεις όλων μας, ακόμη και του πατέρα μου, αλλά και της Αστυνομίας να σταματήσει κάθε του ενέργεια, εκείνος συνέχιζε. Ωσπου επιχείρησε με φίλο του να μπουν στο διαμέρισμά μου όταν ήμουν μόνη. Η προσπάθεια να παραμείνω παραγωγική και σε άριστο επίπεδο αθλητικά με εξουθένωνε. Οι φοβίες μου εντάθηκαν όταν πληροφορήθηκα ότι ασκούσε στο παρελθόν σωματική βία στην πρώην σύζυγό του. Παλεύω με μετατραυματικό στρες και ψυχοσωματικά νοσήματα. Υποφέρω από αϋπνίες, κόπωση, καταθλιπτικά επεισόδια, έντονο αίσθημα ανασφάλειας, αγωνίας και γενικευμένο άγχος. Αυτά προκαλεί το stalking».
Φωτογραφίες: getty image/ideal images, NDP, eurokinissi
Ειδήσεις σήμερα:
Τουλάχιστον 4 νεκροί και δεκάδες τραυματίες από πλήγμα με drone στο βόρειο Ισραήλ - Χεζμπολάχ: Ήταν μια πρόγευση
Η Ελλάδα 2-0 την Ιρλανδία, αφιέρωσε τη νίκη στον Μπάλντοκ και παίζει την πρωτιά με την Αγγλία στο ΟΑΚΑ - Δείτε τα γκολ
Καταγγελία για βιασμό 14χρονης από δύο άνδρες στη Λέσβο - Την απειλούσαν ότι θα ανεβάσουν βίντεο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα