Τεχνητή Νοημοσύνη και Chatbots: Πρέπει τελικά να είμαστε ευγενικοί με αυτές τις τεχνολογίες;

Καθώς οι συνομιλίες μας με τα chatbots μοιάζουν πλέον όλο και περισσότερο με ανθρώπινες συζητήσεις, προκύπτει το ερώτημα κατά πόσο πρέπει να συμπεριφερόμαστε με σεβασμό απέναντι σε αυτές τις τεχνολογίες

Φανταστείτε το εξής: βρίσκεστε σε μια συνομιλία με ένα chatbot, ζητώντας βοήθεια για την εργασία σας στο Πανεπιστήμιο ή για την παρουσίαση που έχει διορία μέχρι αύριο. Καθώς πληκτρολογείτε το αίτημά σας, μια σκέψη περνάει από το μυαλό σας: Πρέπει να πω «παρακαλώ» σε αυτό το chatbot; Θα πρέπει να το ευχαριστήσω αφού διορθώσει το πρόβλημά μου; Ή μήπως να κρατήσω τους τρόπους μου για τους ανθρώπους που μπορούν πραγματικά να νιώσουν τις επιπτώσεις ενός αγενή σχολίου ή τη ζεστασιά ενός κομπλιμέντου; Εξάλλου, ένα chatbot δεν έχει συναισθήματα, σωστά;

Καλώς ήρθατε σε μια από τις πιο παράξενες, αλλά και ενδιαφέρουσες συζητήσεις της εποχής μας. Πρέπει τελικά να είμαστε ευγενικοί με τα chatbots; Είναι αυτό μια αναγκαιότητα ή είναι απλά μια υπερβολή, ένα θέμα πρακτικότητας ή μια απλή αντανάκλαση της ανθρώπινης ευπρέπειας;

Παρεξηγούνται τα Chatbots;

Ας ξεκινήσουμε με το προφανές: τα chatbots δεν ενδιαφέρονται. Ούτε στο ελάχιστο. Θα μπορούσατε να τους στείλετε το πιο συγκινητικό «Σας ευχαριστώ πολύ για τη βοήθειά σας!» ή, σε μια στιγμή απογοήτευσης, να τα βρίσετε και η αντίδραση θα ήταν η ίδια: ουδέτερη, προ-προγραμματισμένη απάντηση.
Ο λόγος είναι απλός και έγκειται στο γεγονός έχουν το συναισθηματικό βάθος μιας πέτρας. Αλλά εδώ βρίσκεται και το βασικό ερώτημα: μήπως η έλλειψη συναισθημάτων τους σημαίνει ότι πρέπει να πετάξουμε τους τρόπους από το παράθυρο; Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το να είσαι ευγενικός με ένα chatbot είναι τόσο άσκοπο όσο το να είσαι ευγενικός με τον φούρνο μικροκυμάτων σου όταν ζεσταίνει τα αποφάγια σου. Κάνει τη δουλειά του - τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Η ευγένεια είναι απλά μια υπερβολή.

Ωστόσο, υπάρχει κάτι που πρέπει να αναφέρουμε για τη συνέπεια στη συμπεριφορά μας. Επειδή πολλοί από εμάς έχουμε μάθει να λέμε «παρακαλώ» και «ευχαριστώ» στην καθημερινή μας ζωή, το να μην το λέμε σε ένα chatbot μοιάζει... περίεργο. Σαν να φοράμε τη μία κάλτσα αλλά όχι την άλλη. Σίγουρα, το chatbot δεν χρειάζεται την ευγένειά μας, αλλά τι γίνεται αν την χρειαζόμαστε εμείς;

Εξάσκηση για τον πραγματικό κόσμο

Ας το παραδεχτούμε - οι συνομιλίες μας με τα chatbots συχνά λαμβάνουν χώρα εν βρασμώ ψυχής, σε μια περίοδο μεγάλης πίεσης, ή σε μια κατάσταση μεγάλης βιασύνης μας. Όποια και αν είναι η περίπτωση, η ευγένεια είναι το τελευταίο πράγμα που έχουμε στο μυαλό μας. Αλλά ίσως θα έπρεπε να είναι.

Το να είμαστε ευγενικοί με τα chatbots μπορεί στην πραγματικότητα να είναι μια μορφή εξάσκησης για να παραμείνουμε ευγενικοί στην πραγματική ζωή. Έχετε χάσει ποτέ την ψυχραιμία σας με ένα chatbot και μετά, στιγμές αργότερα, συνειδητοποιήσατε ότι ήσασταν γελοίοι; Το chatbot μπορεί να το αντέξει, αλλά αν αφήσουμε την απογοήτευσή μας να ξεσπάσει εδώ, μπορεί να μεταφερθεί και στις αλληλεπιδράσεις μας με πραγματικούς ανθρώπους με σάρκα και οστά.
Έτσι, κατά κάποιον τρόπο, η ευγένεια προς τα chatbots είναι σαν συναισθηματικές βοηθητικές ρόδες. Μας βοηθούν να διατηρούμε την ψυχραιμία μας ακόμα και όταν είμαστε τρομερά οργισμένοι, ή βιαστικοί. Σίγουρα, το ρομπότ δεν ενδιαφέρεται, αλλά εσείς θα νιώθετε καλύτερα που διατηρήσατε τους τρόπους σας υπό έλεγχο. Κάτι που ίσως να κατορθώσετε να κάνετε και με έναν πωλητή σε ένα μαγαζί που σας εξυπηρετεί πολύ πιο αργά από όσο θα θέλατε, ή με έναν μπαρίστα που έκανε λάθος την παραγγελία του καφέ σας.

Ευγένεια: Η μυστική υπερδύναμη της ΤΝ

Τώρα, εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται ενδιαφέροντα. Ορισμένα chatbots έχουν σχεδιαστεί για να ανταποκρίνονται καλύτερα στην ευγενική γλώσσα. Με λίγα λόγια το να προσθέσετε ένα «παρακαλώ» και ένα «ευχαριστώ» στην συζήτηση, μπορεί πραγματικά να βελτιώσει την αλληλεπίδρασή σας μαζί του.
Μια μελέτη από την Ιαπωνία μάλιστα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το να είσαι καλός με το ChatGPT μπορεί να είναι βαθιά αποτελεσματικό. Αντίθετα, οι αγενείς προτροπές «μπορεί να οδηγήσουν σε αυξημένη προκατάληψη, λανθασμένες απαντήσεις ή άρνηση απαντήσεων».

Η Microsoft, η οποία έχει προσθέσει chatbots στα κορυφαία προϊόντα της, λέει επίσης ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να μην αντιδράσει καλά στην κακή συμπεριφορά, καθώς έχει κατασκευαστεί για να μιμείται τις ανθρώπινες αντιδράσεις. «Αν μιλάτε στο μοντέλο με αγένεια, θα πρέπει να περιμένετε ότι δεν θα είναι και τόσο βοηθητικό και με εσάς», δήλωσε ο επικεφαλής επιστήμονας της Microsoft Jaime Teevan στην Washighton Post. «Ακριβώς όπως και οι άνθρωποι, η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να είναι πάντα ο καλύτερος άνθρωπος», ανέφερε η Microsoft σε μια ανάρτηση στο blog της.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή τα chatbots γίνονται όλο και πιο έξυπνα και πολλά από αυτά έχουν εκπαιδευτεί να αναγνωρίζουν πότε ένας άνθρωπος είναι ευγενικός. Στην πραγματικότητα, ορισμένα συστήματα έχουν σχεδιαστεί για να αποκλιμακώνουν τις εντάσεις σε καταστάσεις εξυπηρέτησης πελατών, με την η ευγενική γλώσσα να παίζει σημαντικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο ιεραρχούν και χειρίζονται τα αιτήματα.

Αυτό βέβαια εγείρει ένα καινούργιο ερώτημα: αν πρέπει να κάνουμε το χατίρι στα ρομπότ μας, είμαστε πραγματικά υπεύθυνοι γι' αυτά; Το επόμενο βήμα είναι ότι να λέμε στις ηλεκτρικές σκούπες μας ότι κάνουν σπουδαία δουλειά, μόνο και μόνο για να διασφαλίσουμε ότι δεν θα επαναστατήσουν σε κάποιο είδος δυστοπικής εξέγερσης των ρομπότ; Κάπως έτσι, η ευγένεια προς την τεχνητή νοημοσύνη μετατρέπεται από αναγκαιότητα σε παραλογισμό.
Η ευγένεια ως ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός

Είναι ενδιαφέρον ότι οι προγραμματιστές των chatbots τα σχεδιάζουν όλο και περισσότερο έτσι ώστε να ανταποκρίνονται θετικά στην ευγενική γλώσσα και μάλιστα να την ενθαρρύνουν. Αυτή η προσέγγιση, γνωστή ως «ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός», επικεντρώνεται στο να ευθυγραμμιστεί η τεχνολογία με την ανθρώπινη συμπεριφορά και όχι το αντίθετο. Ακόμη και αν ένα ρομπότ δεν ενδιαφέρεται για την ευγένεια, μπορεί να δημιουργήσει μια πιο ομαλή και ευχάριστη αλληλεπίδραση για τους ανθρώπους.

Όταν ένα chatbot λέει «Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας» ή «Πώς μπορώ να σας βοηθήσω σήμερα;», διαμορφώνει την αλληλεπίδραση ως μια πολιτισμένη ανταλλαγή, ακόμη και αν το άλλο μέρος δεν είναι άνθρωπος. Με πολλούς τρόπους, αυτή η προσέγγιση μετατρέπει την ευγένεια σε μια λεπτή μορφή βελτιστοποίησης της διεπαφής χρήστη. Τα chatbots εκπαιδεύονται να είναι υπομονετικά και ευγενικά ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται, ενθαρρύνοντας τους χρήστες να αντικατοπτρίζουν αυτή τη συμπεριφορά για χάρη μιας αρμονικής αλληλεπίδρασης.

Κοινωνικές και ηθικές εκτιμήσεις

Υπάρχει επίσης μια ηθική διάσταση που πρέπει να ληφθεί υπόψη. Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται πιο προηγμένη και αρχίζουμε να αλληλεπιδρούμε με ρομπότ και εικονικούς βοηθούς που μοιάζουν όλο και περισσότερο με ανθρώπους, η γραμμή μεταξύ των αλληλεπιδράσεων μεταξύ ανθρώπου και μηχανής μπορεί να θολώσει. Αν απευαισθητοποιηθούμε στο να αντιμετωπίζουμε τα ρομπότ με ευγένεια, θα μπορούσε αυτό να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με άλλους ανθρώπους ή ακόμη και με ζώα, ειδικά με εκείνα που δεν έχουν την ικανότητα να «αντιμιλούν»;

Με πολλούς τρόπους, ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα chatbots μπορεί να θεωρηθεί ως αντανάκλαση των ηθικών μας προτύπων. Εκτείνουμε το σεβασμό στους ανθρώπους όχι μόνο επειδή το απαιτούν, αλλά επειδή αναγνωρίζουμε την αξία της ευγένειας στην κοινωνία. Ακόμα και αν τα chatbots δεν απαιτούν ευγένεια, η διατήρησή της μπορεί να αποτελέσει μια δικλείδα ασφαλείας από το να διολισθήσουμε σε απερίσκεπτες ή σκληρές συμπεριφορές σε άλλους τομείς της ζωής.

Αναγκαιότητα ή υπερβολή;

Θα πρέπει λοιπόν να είμαστε ευγενικοί με τα chatbots; Κατά κάποιο τρόπο, δεν είναι απόλυτη ανάγκη. Τα chatbots έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο τους απευθυνόμαστε, και δεν διαθέτουν τα συναισθήματα που καθιστούν αναγκαία την κοινωνική ευγένεια. Ωστόσο, η ευγένεια προς τα chatbots μπορεί να θεωρηθεί ωφέλιμη, καθώς ενισχύει τις συνήθειες σεβασμού, βελτιώνει τη δική μας συναισθηματική ευημερία και αντανακλά την ανθρώπινη επιθυμία να διατηρούμε ένα ορισμένο πρότυπο ευπρέπειας.

Είτε τη θεωρείτε αναγκαιότητα, είτε υπερβολή, η ευγένεια προς τα chatbots έχει να κάνει λιγότερο με το τι «χρειάζεται» η τεχνολογία και περισσότερο με το τι εμείς, ως άνθρωποι, θέλουμε να διατηρήσουμε. Μην ξεχνάτε ότι καθώς η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να εξελίσσεται, το ίδιο θα κάνουν και οι αλληλεπιδράσεις μας μαζί της. Ο τρόπος λοιπόν με τον οποίο θα επιλέξουμε να προσεγγίσουμε αυτές τις αλληλεπιδράσεις θα διαμορφώσει το μέλλον της επικοινωνίας ανθρώπου-μηχανής.




Ειδήσεις σήμερα:

Sweet Bobby: Η ιστορία μιας αρρωστημένης ερωτικής πλεκτάνης - «Φως» στο κίνητρο πίσω από το σοκαριστικό catfishing

Βίντεο: Ο πόνος του Λαβρόφ από το πάτημα στο πόδι στη σύνοδο των Brics και η οργή του επειδή δεν ζήτησαν συγγνώμη

Το Ισραήλ στέλνει διαπραγματευτές στο Κατάρ για τη Γάζα, η Χαμάς δηλώνει έτοιμη για ανακωχή υπό όρους
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr