Η «εκδίκηση» του τέως 40 χρόνια μετά

Για ακόμα μία φορά αποδεικνύεται πως η Ιστορία μπορεί να παίξει περίεργα παιχνίδια. Δύο άνθρωποι που δεν συμπάθησαν ποτέ ο ένας τον άλλον, ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος και ο γνωστός σκιτσογράφος Σπύρος Ορνεράκης, ήρθαν και πάλι αντιμέτωποι έπειτα από σαράντα χρόνια, μέσα από ένα ατύχημα

Για ακόμα μία φορά αποδεικνύεται πως η Ιστορία μπορεί να παίξει περίεργα παιχνίδια. Δύο άνθρωποι που δεν συμπάθησαν ποτέ ο ένας τον άλλον, ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος και ο γνωστός σκιτσογράφος Σπύρος Ορνεράκης, ήρθαν και πάλι αντιμέτωποι έπειτα από σαράντα χρόνια, μέσα από ένα ατύχημα. Ο Κωνσταντίνος φαίνεται πως κατάφερε, έστω και άθελά του, να τον... εκδικηθεί για το σκίτσο-σύμβολο της Μεταπολίτευσης, με το παιδάκι που ουρεί μέσα στη βασιλική κορόνα. Με ποιον τρόπο τον εκδικήθηκε; Με το να εμβολίσει με το σκάφος του το τρεχαντήρι της οικογένειας Ορνεράκη σε αγώνες ιστιοπλοΐας!

Σπέτσες, Σάββατο 15 Ιουνίου. Ο αγώνας Spetses Classic Yacht Race 2013 βρίσκεται στη δεύτερη μέρα του. Η «Αφρόεσσα» του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου συμμετέχει στην κατηγορία παραδοσιακών σκαφών με καπετάνιο την Ολυμπιονίκη Σοφία Μπεκατώρου και 14μελές πλήρωμα, μεταξύ των οποίων η Κινέζα Ολυμπιονίκης Xu Lijia, ο Παναγιώτης Καμπουρίδης, ο Κωνσταντίνος με τη σύζυγό του Αννα-Μαρία και οι παλαίμαχοι συναθλητές του  Γιώργος Ζαΐμης και Οδυσσέας Εσκιτζόγλου, με τους οποίους είχε κατακτήσει το χρυσό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ρώμης, το 1960.


Το τέως βασιλικό ζεύγος με την Ολυμπιονίκη Σοφία Μπεκατώρου στο τιμόνι.  Από έναν λάθος χειρισμό εμβόλισαν το σκάφος του Ορνεράκη


Το σκάφος του τέως βασιλιά έχει μόλις ξεκινήσει τη διαδρομή του και ετοιμάζεται να περάσει την πρώτη σημαδούρα. Μπροστά από την «Αφρόεσσα» βρίσκεται το «ΕΝΑ» του Λυκούργου Ορνεράκη, γιου του γνωστού σκιτσογράφου Σπύρου Ορνεράκη, στο οποίο επιβαίνουν τρία ακόμα άτομα. Στόχος τους δεν είναι η νίκη, αλλά η συμμετοχή. Το «ΕΝΑ» είναι ένα παλιό τρεχαντήρι που ανακατασκευάστηκε από τον Λυκούργο Ορνεράκη, με σκοπό την ενοικίασή του σε όσους επιθυμούν ρομαντικές διακοπές εν πλω. 

Η royal crash 

Τη στιγμή, λοιπόν, που η «Αφρόεσσα» είναι έτοιμη να περάσει την πρώτη σημαδούρα η Σοφία Μπεκατώρου δίνει εντολή να ανοίξει το μπαλόνι, ένα μεγάλο πανί που βοηθάει στην ανάπτυξη ταχύτητας - λάθος κίνηση, όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια. Μέσα σε δευτερόλεπτα, η «Αφρόεσσα» κατευθύνεται ολοταχώς προς την πρύμνη του «ΕΝΑ». 

Ακολουθούν σκηνές τρόμου. Ο Κωνσταντίνος, η σύζυγός του και το υπόλοιπο πλήρωμα παρακολουθούν το καΐκι τους να σκάει με δύναμη πάνω στο «ENA», το πλήρωμα του οποίου τραντάζεται από τη σύγκρουση. 
Η Ολυμπιονίκης προσπαθεί μάταια να απομακρύνει το σκάφος τους, καθώς αυτό συνεχίζει να βρίσκει στην πλώρη του «ΕΝΑ», με αποτέλεσμα να του καταστρέψει το τιμόνι και να προκαλέσει κι άλλες ζημιές.

2013 Σατανική σύμπτωση;Το σκάφος «ΕΝΑ» που εμβολίστηκε από τη βασιλική «Αφρόεσσα» ανήκει στον Λυκούργο Ορνεράκη (αριστερά). Ο τέως βασιλιάς με τρόπο τυχαίο παίρνει την εκδίκησή του 


Τα μέλη του πληρώματος του «ΕΝΑ» επιχειρούν ενστικτωδώς να απομακρύνουν με τα χέρια το άλλο σκάφος, χωρίς όμως να τα καταφέρουν. Οπως αναφέρει στο «ΘΕΜΑ» ο καπετάνιος του «ΕΝΑ» Λυκούργος Ορνεράκης: «Την ώρα που έστριβε το σκάφος μας επιβράδυνε αναγκαστικά την ταχύτητά του και προφανώς η κυρία Μπεκατώρου δεν εκτίμησε σωστά την κατάσταση, με αποτέλεσμα να πέσει πάνω μας και να μας εμβολίσει. Οι άνθρωποι της “Αφρόεσσας”, πάντως, παραδέχτηκαν το λάθος τους και τώρα τα υπόλοιπα θα τα αναλάβουν οι ασφαλιστικές εταιρείες. Εμείς πάντως ονομάσαμε το συμβάν “royal crash”». (γέλια) 


Ο τέως βασιλιάς απέφυγε να αναμιχθεί στο συμβάν.  Κάποιοι παλιοί ιστιοπλόοι, πάντως, έκαναν λόγο για.. γλυκιά εκδίκηση, ανατρέχοντας στην περίοδο της Μεταπολίτευσης, τότε που ο πατέρας του Λυκούργου Ορνεράκη, Σπύρος, χλεύαζε τον βασιλιά μέσα από τα σκίτσα του. 


Το «mea culpa» της Μπεκατώρου

Η Σοφία Μπεκατώρου, μιλώντας στο «ΘΕΜΑ», παραδέχεται το φταίξιμό της κάνοντας 
λόγο για λάθος υπολογισμό τη στιγμή της σύγκρουσης, λόγω και της μικρής εμπειρίας της ως κυβερνήτη καϊκιών.  
«Προσωπικά ένιωσα πολύ άσχημα για το ατυχές γεγονός, γιατί η σύγκρουση προέκυψε από δικό μου λάθος υπολογισμό. Στους αγώνες πάντα μπορεί να συμβεί κάτι ανάλογο, ακόμη και σε Ολυμπιονίκες. Συζητώντας το γεγονός με την ομάδα, αντιλαμβάνομαι ότι αυτό που συνέβη προέκυψε ως αποτέλεσμα δικής μου κακής εκτίμησης, εξαιτίας της ελάχιστης εμπειρίας που έχω ως κυβερνήτης καϊκιών. 

Είμαι, όμως, τυχερή καθώς όλη η ομάδα μας με στήριξε! Η γενναιόδωρη στάση του πληρώματος αλλά και η κατανόηση των άλλων συμμετεχόντων με βοήθησαν να ξεπεράσω το ψυχολογικό βάρος που με κατέβαλε μετά τη σύγκρουση ώστε να τιμονέψω καλύτερα την επόμενη μέρα και να περάσουμε πρώτοι τη γραμμή τερματισμού στην τελευταία κούρσα. Το γεγονός ότι ο Κωνσταντίνος και το υπόλοιπο πλήρωμα κράτησαν ψύχραιμη και θετική στάση αποδεικνύει ότι οι μεγάλοι αθλητές έχουν μεγάλη καρδιά και δεν στηρίζουν κάποιον μόνο όταν κερδίζει, αλλά και όταν βρίσκεται σε δύσκολη θέση». 

Ρώμη, 1960, Ολυμπιακοί Αγώνες. Ο Κωνσταντίνος σε ηλικία μόλις 20 ετών, τέσσερα χρόνια προτού διαδεχθεί τον πατέρα του Παύλο στον θρόνο, συμμετέχει στους ιστιοπλοϊκούς αγώνες στην κατηγορία «Ντράγκον» ως πηδαλιούχος του σκάφους «Νηρεύς» με πλήρωμα τους Οδυσσέα Εσκιτζόγλου και Γιώργο Ζαΐμη. 


Η αδελφή του Σοφία (η μετέπειτα βασίλισσα της Ισπανίας) αποτελούσε αναπληρωματικό μέλος του πληρώματος. 

Η Ελλάδα δεν έχει να επιδείξει κάτι το ιδιαίτερο μετά το 1912 στους Αγώνες της Στοκχόλμης από τον Κωνσταντίνο Τσικλητήρα, οπότε η εκπροσώπηση της χώρας από τους τρεις ιστιοπλόους περνάει σχεδόν απαρατήρητη μέχρι και την ημέρα του αγώνα. 

Η ολοκλήρωσή του τους βρίσκει νικητές και χρυσούς Ολυμπιονίκες, προκαλώντας τους φρενήρεις πανηγυρισμούς των βασιλοφρόνων που κατακλύζουν τη Συγγρού κατά την υποδοχή του, τη στιγμή που η αντιπολίτευση φωνάζει ότι το μετάλλιο του δόθηκε χαριστικά από τα άλλα κράτη για πολιτικούς λόγους. 

Το «Νηρεύς» είχε φτάσει στον τερματισμό συγκεντρώνοντας 6.733 πόντους, μολονότι στην πρώτη διαδρομή ήρθε μόλις ένατο. Και αυτό από μόνο του είχε σταθεί αρκετό για να αμφισβητηθεί από πολλούς η προσπάθεια του νεαρού Κωνσταντίνου και του πληρώματός του. Η εξέλιξη του αγώνα ήταν αναπάντεχη. 

Από την 9η θέση στην πρώτη διαδρομή σκαρφαλώνει στην 3η στις δύο διαδρομές που ακολουθούν και στην 4η διαδρομή είναι στην πρώτη θέση (!) αφήνοντας πίσω τα φαβορί, το σκάφος των Ιταλών και αυτό των Αργεντινών. 

Η 5η διαδρομή δεν ήταν και η καλύτερη δυνατή (4η θέση), ωστόσο η δεύτερη θέση στην προτελευταία κούρσα, σε συνδυασμό με την τέταρτη στην έβδομη και τελευταία ιστιοδρομία, οδήγησε το ελληνικό πλήρωμα στην κατάκτηση του χρυσού μεταλλίου, αφήνοντας 
δεύτερο το «Τάνγκο» της Αργεντινής.

«Ο Κωνσταντίνος αμφισβητήθηκε από όσους δεν τον συμπαθούσαν. Τον κατηγόρησαν ότι έπαιρνε βοήθειες στις σημαδούρες, καθώς οι άλλοι συμμετέχοντες έκαναν πίσω μόλις τον έβλεπαν να τους περνάει. Δηλαδή έκαναν το κορόιδο», λέει στο «ΘΕΜΑ» ο τέσσερις φορές Ολυμπιονίκης της ιστιοπλοΐας Τάσος Μπουντούρης. «Ισως έπαιξε ρόλο και το νεαρό της ηλικίας του, μόλις 20 χρόνων να βγεις Ολυμπιονίκης στην ιστιοπλοΐα δεν είναι δα και εύκολο πράγμα. Παρ’ όλα αυτά πιστεύω ότι το μετάλλιο το κατέκτησαν με την αξία τους. 

Ο ίδιος ο Κωνσταντίνος, σύμφωνα με όσα γνωρίζω και είχα πληροφορηθεί, υπήρξε πολύ δυνατός αθλητής, ενώ είχε μαζί του και δύο πολύ έμπειρους ιστιοπλόους, τον Ζαΐμη και τον Εσκιτζόγλου. Και στην ιστιοπλοΐα το πλήρωμα παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Είχε δέσει πολύ αυτή η τριάδα και αυτό νομίζω ήταν το μυστικό της επιτυχίας τους».


Σπύρος Ορνεράκης

Πώς το σκίτσο έγινε σύμβολο του αντιβασιλικού αγώνα 

Το 1974, την εποχή του δημοψηφίσματος, οι αφίσες του Σπύρου Ορνεράκη (φωτογραφία) που διαμαρτύρεται για την επιστροφή του βασιλιά προκαλούν αίσθηση. Το σκίτσο με το παιδάκι που ουρεί στη βασιλική κορόνα είναι δικό του. Σε χρόνο μηδέν γίνεται σήμα κατατεθέν ενός εκ των μεγαλύτερων κεφαλαίων της νεότερης Ελληνικής Ιστορίας. Σε κάθε ευκαιρία που προκύπτει μέσα από τις συζητήσεις για τον ερχομό του βασιλιά το παιδάκι κάνει την εμφάνισή του σε αφίσες, εφημερίδες και σε συνθήματα στους τοίχους. Είναι ένα από τα σκίτσα που θα μείνουν στην Ιστορία και θα γίνουν σύμβολα. Ο δημιουργός του, σε παλαιότερη συνέντευξή του, είχε δηλώσει ότι δεν περίμενε τον αντίκτυπο που θα είχε το συγκεκριμένο σκίτσο. «Οταν το έφτιαξα, ήταν το δεύτερο που είχα κάνει, μαζί με ένα ακόμη. Το πρώτο περίμενα ότι θα είναι η μεγάλη μου επιτυχία και τελικά δεν το θυμάται κανείς παρά μόνο εγώ, ενώ αυτό με το παιδάκι έμεινε στην Ιστορία». 

Σήμερα ο Σπύρος Ορνεράκης, μιλώντας στο «ΘΕΜΑ» και σχολιάζοντας τη σύγκρουση του σκάφους του γιου του με αυτό του τέως βασιλιά, κάνει λόγο για μια τρομερή σύμπτωση. «Κάποιος συνάδελφος συνέδεσε αυτό το ατύχημα με τα σκίτσα της Μεταπολίτευσης και χρησιμοποιώντας βέβαια το χιούμορ του έκανε λόγο για εκδίκηση. Εγώ πιστεύω ότι πρόκειται για μια τρομερή  σύμπτωση γιατί στο περίφημο σκίτσο το μικρό παιδί που ουρούσε στη βασιλική κορόνα ήταν ο γιος μου! Παρ’ όλα αυτά, γέλασα με την ψυχή μου όταν έμαθα τι ακριβώς έγινε και ποιος ήταν ο υπαίτιος του ατυχήματος». 



Ο Σπύρος Ορνεράκης δημιουργεί το περίφημο σκίτσο, με πρωταγωνιστή τον γιο του, για να γίνει το σύμβολο του αντιβασιλικού αγώνα

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr