Οδυσσέας Λάππας:Ο Ελληνας σεναριογράφος τα 'βαλε με το Χόλιγουντ

Είδε σενάριο που είχε καταθέσει σε αμερικανική εταιρεία παραγωγής να γίνεται ταινία με άλλη υπογραφή. Δύο χρόνια αργότερα, ο Ελληνας σκηνοθέτης διεκδικεί από την 20th Century Fox το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 4,5 εκατ. δολαρίων

Οσκηνοθέτης Οδυσσέας Λάππας διεκδικεί το δίκιο του οδηγώντας στα δικαστήρια τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής αμερικανικών ταινιών, τη θρυλική 20th Century Fox, που για πάνω από δύο αιώνες υπογράφει κινηματογραφικές υπερπαραγωγές που κόβουν εκατομμύρια εισιτήρια και τιμώνται με αμέτρητα βραβεία Οσκαρ. «Ενας Ελληνας διεκδικεί το δίκιο του στον θαυμαστό κόσμο της βιομηχανίας του κινηματογράφου», σχολίασαν σκωπτικά κάποιες ευρωπαϊκές εφημερίδες, για να γράψουν στη συνέχεια: «Ισως το Χόλιγουντ να μην είναι τόσο λαμπερό όσο φαίνεται.



Στο διαρκές κυνήγι του καινούριου και του πρωτοποριακού, σεναριογράφοι και παραγωγοί αρπάζουν ιδέες από δω κι από κει, απαξιώνοντας τους κανόνες των πνευματικών δικαιωμάτων και επομένως το copyright». H δικαστική διαμάχη που ξεκίνησε με μήνυση και απασχολεί αυτή τη στιγμή την αμερικανική Δικαιοσύνη αφορά την ταινία «In time» που βγήκε στους κινηματογράφους το 2011, με πρωταγωνιστές τον Τζάστιν Τίμπερλεϊκ και την Αμάντα Σέιφριντ, σημειώνοντας μοναδική επιτυχία. Η ταινία είχε αποσπάσει μάλιστα τις θετικότερες κριτικές των ανθρώπων του θεάματος καθώς έπλεκε με αριστοτεχνικό τρόπο ένα ρομαντικό love story με τη δράση και την περιπέτεια. «Ηταν ευδιάκριτη η πρωτοτυπία του σεναρίου», σχολιάζουν κύκλοι στο Χόλιγουντ και δικαιολογούν την άποψή τους τονίζοντας: «Τότε είχε προκαλέσει εντύπωση πώς ένα σενάριο το οποίο διαθέτει φανταστικά στοιχεία δένει τόσο αρμονικά με την πραγματικότητα σε ένα κινηματογραφικό στόρι ειπωμένο μοναδικά.



Η ταινία παρουσίαζε τέτοιο ενδιαφέρον που ο κόσμος την παρακολουθούσε με κομμένη την ανάσα μέχρι και το τελευταίο λεπτό, κάτι που συνεχίστηκε κι όταν το “In Time” κατέβηκε από τις κινηματογραφικές οθόνες. Ακόμη και υπό τη μορφή DVD το συγκεκριμένο έργο εξακολούθησε να έχει τρελή εισπρακτική επιτυχία. Το “Ιn Time”, λόγω του σεναρίου, των πρωταγωνιστών και σαφώς της σκηνοθετικής ματιάς, αποδείχτηκε για την 20th Century Fox καλή συνταγή που γέμισε τα ταμεία της με αρκετά εκατομμύρια δολάρια».



Οι ομοιότητες, η μήνυση και τα 4,5 εκατ. δολάρια
Σκηνοθέτης και σεναριογράφος, ο Οδυσσέας Λάππας ανήκει στα πρόσωπα εκείνα που έχουν υπογράψει πολύ ιδιαίτερες δουλειές στον χώρο της 7ης τέχνης. Η ταινία μικρού μήκους «Africa», η οποία καταγράφει παράλληλα το 24ωρο ενός ηλικιωμένου Αφρικανού και της κόρης ενός Ευρωπαίου πρέσβη, μέχρι τη συνάντησή τους σε κάποιο παζάρι, απέσπασε βραβείο στο Φεστιβάλ Ιριδας, ενώ ο ίδιος έχει σκηνοθετήσει διαφη­μίσεις που έχουν σημειώσει μεγάλη επιτυχία, όπως κάποιες από αυτές του τηλεφωνικού καταλόγου 11888.



Παρόλο που ξεκίνησε την καριέρα του ως ηθοποιός δίπλα σε ονόματα όπως αυτό του Γιώργου Κιμούλη και του Γιώργου Νινιού (στην ταινία «Βίος και Πολιτεία» του Nίκου Περάκη), εντούτοις η σκηνοθεσία και η δημιουργία σεναρίων αποτελούσαν τα μεγάλα του πάθη. Τo 1990 βάζει τη σφραγίδα του στον χώρο με το σενάριο «Shablo», μια δουλειά που συνυπέγραψε μαζί με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και την εταιρεία Stefi Films. Τα τελευταία χρόνια ο ανήσυχος Ελληνας σκηνοθέτης, βλέποντας τη δυσπραγία που υπάρχει στον χώρο της ελληνικής παραγωγής, θα αναζητήσει στέγη για τις δημιουργικές του ιδέες σε άλλες χώρες. Σε κάποιο ταξίδι του ανάμεσα σε Τουρκία, Λονδίνο και ΗΠΑ θα έρθει σε επαφή με τους εκπροσώπους της 20th Century Fox, προτείνοντάς τους ένα σενάριο. Η ιστορία, που φέρει τον τίτλο «Time card», αναφέρεται στον έρωτα ενός ζευγαριού που ζει στο μέλλον, καθώς οι πρωταγωνιστές πεθαίνουν στα 25α γενέθλιά τους. Εκείνο που κάνει την υπόθεση ακόμη πιο συγκινητική και με περισσότερο σασπένς είναι ότι ο πρωταγωνιστής που έχει χρεοκοπήσει βρίσκεται εκτός χρόνου ενώ η αγαπημένη του είναι αθάνατη, καθότι είναι πλούσια και ικανή να εξαγοράσει τον χρόνο.
Πρόκειται για υπόθεση παρόμοια με εκείνη της ταινίας «In time» η οποία βγήκε πριν από δύο χρόνια στους κινηματογράφους.

Ο Οδυσσέας Λάππας διατείνεται μέσω των δικογράφων που έχει καταθέσει στην αμερικανική Δικαιοσύνη ότι, στο ραντεβού που πραγματοποίησε με τους ιθύνοντες της 20th Century Fox, η εταιρεία παραγωγής ενδιαφέρθηκε να αγοράσει την ιδέα του στόρι, προσφέροντάς του το ποσό των 80.000 δολαρίων. Ο ίδιος αρνήθηκε, αντιπροτείνοντας είτε να υπογράψει ολόκληρο το σενάριο είτε να συμμετάσχει στην παραγωγή της ταινίας. Οι Αμερικανοί τού απάντησαν ότι θα το σκεφτούν και ο Λάππας, προκειμένου να εξασφαλιστεί, κατοχύρωσε την ιδέα του στο Writers Guilt of America. Αρκετούς μήνες αργότερα, ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ και η Αμάντα Σέιφριντ μάς περιέγραψαν κινηματογραφικά μια ολόιδια ιστορία. Το σενάριο μάλιστα υπέγραφε ο Αντριου Νίκολ, γνώριμός μας από τις ταινίες «Gattaca» και «The Truman Show».

Σύμπτωση ή συνήθης πρακτική για τη μεγαλύτερη βιομηχανία του παγκόσμιου κινηματογράφου; Σύμφωνα μάλιστα με όσα γράφτηκαν στον Τύπο τη συγκεκριμένη εποχή, τα κέρδη που αποκόμισε η Fox από το «Ιn time» ξεπέρασαν το αστρονομικό ποσό των 175 εκατ. δολαρίων! O Oδυσσέας Λάππας σήμερα διεκδικεί το ποσοστό του, μια αποζημίωση που ζαλίζει καθώς ανέρχεται στα 4,5 εκατ. δολάρια. «Αυτή η ιστορία καθιστά την 20th Century Fox υπόλογη δημιουργώντας ερωτήματα για το πώς προκύπτουν οι κινηματογραφικές επιτυχίες στην εποχή μας», σχολίασε πρόσφατα η «Daily Mail», η οποία, παραθέτοντας στοιχεία της δικογραφίας και επομένως του ρεπορτάζ, προκαλεί την κοινή γνώμη λέγοντας ότι είναι εξαιρετικά ύποπτο το γεγονός ότι οι υπεύθυνοι της συγκεκριμένης εταιρείας παραγωγής -που παρεμπιπτόντως έχει Ελληνα πρόεδρο- δεν έχουν ακόμη απαντήσει στις συγκεκριμένες κατηγορίες. Οπως είναι επίσης περίεργο το γεγονός ότι το 2011 ο βραβευμένος σεναριογράφος Χάρλαν Ελισον, βλέποντας την ταινία «Τick Tock Man», είχε κατηγορήσει την ίδια εταιρεία για κλοπή σεναρίου...  
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr