Πάτρικ Ρόμπινσον: AIRBNB: Εφερε την επανάσταση στην ενοικίαση κατοικιών

Η πλατφόρμα που άλλαξε τον τρόπο των διακοπών καθώς δίνει τη δυνατότητα σε ιδιοκτήτες κατοικιών σε πάνω από 34.000 πόλεις και 190 χώρες σε όλο τον κόσμο να νοικιάζουν τα σπίτια τους σε τουρίστες, με ανοικτό όμως το μεγάλο ζήτημα της φοροδιαφυγής

Ο κ. Πάτρικ Ρόμπινσον τα τελευταία 13 χρόνια έχει περάσει από σημαντικά πόστα σε κολοσσούς όπως η Υahoo!, η Virgin Media Television και το BBC. Ωστόσο, από τον Δεκέμβριο του 2013 μέχρι σήμερα, ως επικεφαλής Δημόσιας Πολιτικής (Head of Public Policy) της Airbnb, έχει βρεθεί πολλές φορές να επιχειρηματολογεί και να αντικρούει κριτικές για το παγκόσμιο φαινόμενο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που αναπτύσσεται ταχύτατα και δίνει τη δυνατότητα σε ιδιοκτήτες κατοικιών σε πάνω από 34.000 πόλεις και 190 χώρες σε όλο τον κόσμο να νοικιάζουν τα σπίτια τους σε τουρίστες, με ανοικτό όμως το μεγάλο ζήτημα της φοροδιαφυγής.

Στην Ελλάδα, όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στο «business stories» ο κ. Ρόμπινσον, η Airbnb, ακριβώς λόγω της μεγάλης ανόδου του τουρισμού τον τελευταίο χρόνο, έχει κυριολεκτικά απογειωθεί.

«Η χώρα σας είναι ιδιαίτερα δημοφιλής ως προορισμός και δεδομένου του μεγάλου αριθμού των τουριστών που θέλει να ζήσει την ελληνική φιλοξενία δεν αποτελεί έκπληξη για εμάς το γεγονός ότι η Airbnb απογειώνεται. Με βάση τα στοιχεία του Νοεμβρίου του 2014, είχαμε συνολικά 11.500 ενεργές καταχωρήσεις στην ελληνική πλατφόρμα όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά και σε ελληνικά νησιά, μεγάλες πόλεις κ.τ.λ. Η Αθήνα είναι η μεγαλύτερη αγορά για την Airbnb αυτή τη στιγμή», επισημαίνει ο κ. Ρόμπινσον και συνεχίζει: «Τον τελευταίο χρόνο, από τον Οκτώβριο του 2013 έως και τον Σεπτέμβριο του 2014, περί τους 43.000 επισκέπτες ήρθαν στην ελληνική πρωτεύουσα επιλέγοντας τα καταλύματα της Airbnb, ενώ για την ίδια περίοδο 700 Αθηναίοι οικοδεσπότες “καλωσόρισαν” τουρίστες στην πόλη τους».

Σημειώνεται εδώ ότι η παγκόσμια πλατφόρμα ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2008, έχει βάση το Σαν Φρανσίσκο και αυτοσυστήνεται ως μια κοινότητα-αγορά για άτομα που θέλουν να καταχωρήσουν, να ανακαλύψουν και να κάνουν κράτηση μοναδικών χώρων σε ολόκληρο τον κόσμο - διαδικτυακά ή από κινητό τηλέφωνο.

Οι καταχωρήσεις από ιδιοκτήτες σε όλο τον κόσμο υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο, με τον συνολικό αριθμό των επισκεπτών-τουριστών να ξεπερνά τα 26 εκατομμύρια, νούμερα τα οποία δημιουργούν ακόμη μεγαλύτερες αντιδράσεις σε σχέση με τη φορολογία που θα πρέπει να καταβάλλεται από τους ιδιοκτήτες, αλλά και για τον ανταγωνισμό που υφίστανται τα ξενοδοχεία στις τουριστικές περιοχές.
«Η Airbnb πληρώνει φόρους και προτρέπει συνεχώς και τους “οικοδεσπότες” σε όλο τον κόσμο να πληρώνουν τους φόρους που αναλογούν από τη μίσθωση των χώρων τους. Επιπλέον, τους ζητάμε να βεβαιώνουν ότι θα ακολουθούν πιστά τη νομοθεσία της χώρας τους, συμπεριλαμβανομένων και των φορολογικών κανόνων που θέτει η ίδια η χώρα για τις βραχυπρόθεσμες μισθώσεις. Οι νόμοι σε σχέση με τη φορολογία στα ξενοδοχεία είναι πολύπλοκοι και ποικίλλουν στις 34.000 πόλεις όπου δραστηριοποιείται η Airbnb. Από την πλευρά μας, έχουμε ξεκινήσει να συλλέγουμε φόρους για λογαριασμό των ιδιοκτητών που μισθώνουν τους χώρους τους στο Σαν Φραντσίσκο και το Πόρτλαντ, ενώ είμαστε σε διαρκή επαφή με τις αρμόδιες υπηρεσίες σε διάφορες πόλεις ανά τον κόσμο ως προς τη φορολογία», αναφέρει σχετικά ο κ. Ρόμπινσον.


Οι αντιδράσεις από τους Ελληνες ξενοδόχους

Το πρόβλημα της φοροδιαφυγής αλλά και των αντιδράσεων από τους ξενοδόχους φαίνεται να οξύνεται και στην ελληνική αγορά όσο αυξάνονται και οι επιδόσεις της Airbnb στη χώρα μας. Tι απαντά επ’ αυτού ο κ. Ρόμπινσον;

«Ολοι οι φορείς της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας θέλουν ένα σύγχρονο και ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο που θα δώσει τη δυνατότητα στον κλάδο να αναπτυχθεί με επιτυχία, προσελκύοντας νέες κατηγορίες τουριστών, οι οποίοι αναζητούν νέα είδη εμπειριών. Η τουριστική βιομηχανία είναι από τις πλέον ισχυρές παγκοσμίως και η Ελλάδα, ακριβώς λόγω της θέσης και των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων στον τουρισμό, θα πρέπει να έχει ηγετικό ρόλο στην Ευρώπη.

Ο ελληνικός τουρισμός σημείωσε το 2014 αριθμούς-ρεκόρ σε επίπεδο επισκεπτών, όπως προκύπτει και από τα νούμερα που δίνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων με βάση τις αφίξεις. Για εμάς όλοι κερδίζουν από την άνοδο του ελληνικού τουρισμού - κανείς δεν έχει να χάσει. Οι πληρότητες των ξενοδοχείων είναι πολύ υψηλές και πιστεύουμε ακράδαντα ότι η πλατφόρμα της Airbnb βοηθά πραγματικά περισσότερους ανθρώπους να ταξιδέψουν και στην Ελλάδα, άρα τα καλά νέα είναι για όλους ανεξαιρέτως.

Δεδομένων των νέων συνθηκών που διαμορφώνονται από τη νέα οικονομία του “διαμοιρασμού” σε όλο τον κόσμο, ολοένα περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και πόλεις επικαιροποιούν το θεσμικό τους πλαίσιο. Η πρόκληση είναι να βρεθούν ευέλικτοι κανόνες που να είναι εφαρμόσιμοι για τους κοινούς πολίτες, οι οποίοι μοιράζονται τα σπίτια τους ευκαιριακά με ξένους επισκέπτες. Αυτοί οι κανόνες, θεωρούμε εμείς, θα πρέπει να είναι διαφορετικοί από αυτούς για τα παραδοσιακά ξενοδοχεία ή συνολικά τους επαγγελματίες του τουρισμού. Προς αυτή την κατεύθυνση, το Αμστερνταμ εισήγαγε νέους κανόνες για τα ενοικιαζόμενα σπίτια, η Γαλλία υιοθέτησε νέα νομοθεσία η οποία επιτρέπει στους Γάλλους να μοιράζονται τα σπίτια τους χωρίς άδεια από την Πολιτεία, ενώ το Αμβούργο έπραξε αντίστοιχα. Η Μεγάλη Βρετανία βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη διαδικασία να επικαιροποιήσει τους νόμους που αφορούν τις βραχυπρόθεσμες μισθώσεις στο Λονδίνο και δημοσίευσε μια συνολική επισκόπηση της οικονομίας διαμοιρασμού όπως διαμορφώνεται σήμερα. Η Πορτογαλία επιχειρεί επίσης μια διαφορετική, πιο σύγχρονη προσέγγιση για τον τουρισμό στην ψηφιακή εποχή, βάζοντας και την οικονομία του διαμοιρασμού σε μια πιο σαφή βάση».


Γιατί οι τουρίστες στην Ελλάδα επιλέγουν τα σπίτια της Airbnb


Στο ερώτημα γιατί ένας τουρίστας να επιλέξει ένα σπίτι από την Airbnb, ο κ. Ρόμπινσον απαντά ότι «το προφίλ του μέσου επισκέπτη της Airbnb αντιστοιχεί σε άτομο μορφωμένο, εργαζόμενο, άνω των 30 ετών, το οποίο θέλει να μείνει σε μοναδικά σπίτια και να ζήσει όπως οι ντόπιοι. Πολλές φορές οι επισκέπτες της Airbnb μένουν σε γειτονιές και περιοχές λιγότερο δημοφιλείς για τα πιο παραδοσιακά καταλύματα, άρα ζουν την καθημερινότητα των ντόπιων πιο έντονα και βλέπουν πράγματα που ένας παραδοσιακός τουρίστας δεν θα έβλεπε υπό άλλες συνθήκες. Οι επισκέπτες που έρχονται στην Ελλάδα μέσω της Airbnb μένουν περισσότερο στη χώρα, ξοδεύουν περισσότερο σε τοπικές επιχειρήσεις και είναι πιο πιθανό να επιστρέψουν στη χώρα απ’ ό,τι άλλοι τουρίστες, ενώ συνολικά η οικονομική δραστηριότητα γύρω από τον τουρισμό διευρύνεται σε μεγαλύτερο κύκλο επιχειρήσεων και περιοχών.

Για τους οικοδεσπότες, η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα στον μέσο Ελληνα να έχει ένα μικρό έξτρα εισόδημα, το οποίο, όπως λένε οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες, τους βοηθά να μείνουν στα σπίτια τους, να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους και, ορισμένες φορές, να τολμήσουν νέα επιχειρηματικά βήματα».

Αναφορικά με το μέγιστο ζήτημα της ασφάλειας, ο κ. Ρόμπινσον αναφέρει ότι «η εγγύηση οικοδεσπότη παρέχει κάλυψη μέχρι και 1 εκατ. ευρώ σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, για φθορές σε ιδιοκτησίες που πληρούν τις προϋποθέσεις, στην περίπτωση που δεν είναι δυνατόν να επιλυθεί απευθείας το πρόβλημα με τον ίδιο τον επισκέπτη. Οι οικοδεσπότες έχουν στη διάθεσή τους όλα τα στοιχεία των επισκεπτών πριν την κράτηση, ενώ το κέντρο βοήθειας της πλατφόρμας λειτουργεί σε 24ωρη βάση. Επιπλέον, επισκέπτες και οικοδεσπότες επαληθεύουν την ταυτότητά τους συνδέοντας τον λογαριασμό τους με τα κοινωνικά δίκτυα και σαρώνοντας την επίσημη ταυτότητά τους ή επιβεβαιώνοντας τα προσωπικά τους στοιχεία».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr