Σπυρίδων Τσαγκαράκης: Μόδα από τον Χρυσό Αιώνα της Ελλάδας
09.07.2015
09:05
Η πόζα του μοντέλου στην Ακρόπολη, φορώντας ένα από τα χαρακτηριστικά ενδύματα του Σπυρίδωνα Τσαγκαράκη με αμέτρητες, αρχαιοελληνικής έμπνευσης, πτυχές, έγινε αφορμή για διθυραμβικές αναφορές σε έντυπα μόδας όλου του κόσμου. Ο Ελληνας σχεδιαστής δεν ντύνει μόνο σούπερ σταρ όπως η Lady Gaga και η Μαντόνα, αλλά επιμένει να προβάλλει την Ελλάδα μέσα από το έργο του
Οι «Times» της Νέας Υόρκης έκαναν και πάλι αναφορά στον Σπυρίδωνα Τσαγκαράκη, σχολιάζοντας ότι «ο σύγχρονος Φειδίας της μόδας» έχει τον τρόπο να προβάλλει τα θετικά στοιχεία της Ελλάδας, παρόλο που η χώρα διανύει μια τρομακτικά δύσκολη περίοδο. Και το προωθημένο γαλλικό περιοδικό μόδας και lifestyle «Palace Costes», στο τελευταίο του τεύχος και στο πλαίσιο ενός αφιερώματος σε νέους Ελληνες σχεδιαστές, παρουσιάζει με εντυπωσιακό τρόπο τη δουλειά του Τσαγκαράκη. Ενα από τα φορέματά του με το χαρακτηριστικό ντελίριο των πτυχώσεων έχει φωτογραφηθεί μπροστά από τον μεγαλειώδη Παρθενώνα - θα έλεγε κανείς ότι οι αρχαιοελληνικοί ναοί είναι το φυσικό φόντο των εμπνεύσεων του Σπυρίδωνα Τσαγκαράκη. Ο ίδιος, παρόλο που ζει μόνιμα και εργάζεται στο Λονδίνο σχεδιάζοντας ρούχα ακόμη και για τον οίκο Armani, έχει πάντα την Ελλάδα στο μυαλό του.
Στο δισέλιδο άρθρο του «Palace Costes», ο Γάλλος συντάκτης σημειώνει στο κείμενό του πως «τίποτα δεν λειτουργεί πλέον στην Ελλάδα. Η χώρα των θεών βυθίζεται στην κρίση, πνιγμένη στα χρέη και το έλλειμμά της, αλλά η δημιουργικότητα δεν υπήρξε ποτέ τόσο ζωντανή και δυναμική. Οι σχεδιαστές έχουν έντονη επιθυμία να ακολουθήσουν τις σύγχρονες τάσεις, σεβόμενοι όμως την τεράστια πολιτισμική κληρονομιά και τις παραδόσεις της πατρίδας της. Μήπως η Ελλάδα θα σωζόταν από τους νέους της designers;».
«Η πατρίδα μου εξευτελίζεται στο εξωτερικό. Αρθρα, σκίτσα κ.ά. χλευάζουν τους Ελληνες καθημερινά - αλλά γι’ αυτό ακριβώς είναι τιμή μου που με εμπιστεύονται ως Ελληνα και μου αφιερώνουν σαλόνια στα έντυπά τους», ομολογεί ο Σπυρίδων Τσαγκαράκης
O δημοσιογράφος έχει προφανώς εντυπωσιαστεί από τη δουλειά του Τσαγκαράκη, για τον οποίο γράφει ότι «κατάγεται από την Κρήτη αλλά είναι εγκατεστημένος στο Λονδίνο. Σημαντικός σε παγκόσμιο επίπεδο, ένας πραγματικός καλλιτέχνης, ο Σπυρίδων Τσαγκαράκης συνδυάζει την τέχνη με την υψηλή ραπτική. Υπήρξε μαθητής της Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα και του Central Saint Martin’s στο Λονδίνο. Εμπνέεται από τις Ελληνίδες θεές και τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό για να δημιουργήσει μεταξωτά κομμάτια με σύνθετες πτυχώσεις, τα οποία φαίνεται να ταιριάζουν περισσότερο στο περιβάλλον μουσείων παρά στην πασαρέλα».
Στο δισέλιδο άρθρο του «Palace Costes», ο Γάλλος συντάκτης σημειώνει στο κείμενό του πως «τίποτα δεν λειτουργεί πλέον στην Ελλάδα. Η χώρα των θεών βυθίζεται στην κρίση, πνιγμένη στα χρέη και το έλλειμμά της, αλλά η δημιουργικότητα δεν υπήρξε ποτέ τόσο ζωντανή και δυναμική. Οι σχεδιαστές έχουν έντονη επιθυμία να ακολουθήσουν τις σύγχρονες τάσεις, σεβόμενοι όμως την τεράστια πολιτισμική κληρονομιά και τις παραδόσεις της πατρίδας της. Μήπως η Ελλάδα θα σωζόταν από τους νέους της designers;».
«Η πατρίδα μου εξευτελίζεται στο εξωτερικό. Αρθρα, σκίτσα κ.ά. χλευάζουν τους Ελληνες καθημερινά - αλλά γι’ αυτό ακριβώς είναι τιμή μου που με εμπιστεύονται ως Ελληνα και μου αφιερώνουν σαλόνια στα έντυπά τους», ομολογεί ο Σπυρίδων Τσαγκαράκης
O δημοσιογράφος έχει προφανώς εντυπωσιαστεί από τη δουλειά του Τσαγκαράκη, για τον οποίο γράφει ότι «κατάγεται από την Κρήτη αλλά είναι εγκατεστημένος στο Λονδίνο. Σημαντικός σε παγκόσμιο επίπεδο, ένας πραγματικός καλλιτέχνης, ο Σπυρίδων Τσαγκαράκης συνδυάζει την τέχνη με την υψηλή ραπτική. Υπήρξε μαθητής της Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα και του Central Saint Martin’s στο Λονδίνο. Εμπνέεται από τις Ελληνίδες θεές και τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό για να δημιουργήσει μεταξωτά κομμάτια με σύνθετες πτυχώσεις, τα οποία φαίνεται να ταιριάζουν περισσότερο στο περιβάλλον μουσείων παρά στην πασαρέλα».
Πράγματι, ενδύματα του Σπυρίδωνα Τσαγκαράκη εκτίθενται στα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου, όπως το MoMa της Νέας Υόρκης, το περίφημο Victoria & Albert Museum στο Λονδίνο, ακόμη και το Βρετανικό Μουσείο. Με τα εκπληκτικής αισθητικής φορέματά του υπενθυμίζει την κομψότητα των αρχαιοελληνικών αγαλμάτων, στην οποία υπέκυψε μέχρι και η Lady Gaga. Οι «New York Times» τον αποκαλούν «Φειδία της μόδας». Τα αέρινα υφάσματα και τα πλισαρίσματα στα φορέματά του τον καθιστούν άξιο συνεχιστή της υψηλής αισθητικής του 5ου αιώνα π.Χ. .
Οι «New York Times» τον αποκαλούν «Φειδία της μόδας». Τα αέρινα υφάσματα και τα πλισαρίσματα στα φορέματά του τον καθιστούν άξιο συνεχιστή της υψηλής αισθητικής του 5ου αιώνα π.Χ.
Ο πρώτος άνθρωπος που διαισθάνθηκε το σπάνιο ταλέντο και μίλησε επαινετικά για τον Σπυρίδωνα Τσαγκαράκη ήταν ο κορυφαίος σχεδιαστής Αλεξάντερ ΜακΚουίν. Εκτοτε η δουλειά του έχει κατακτήσει τον διεθνή Τύπο
Ο ίδιος είναι σε θέση να μιλά εξ ονόματος πολλών άλλων Ελλήνων που ζουν και σταδιοδρομούν επιτυχώς μακριά από την πατρίδα: «Πιστέψτε με, στο εξωτερικό υπάρχουν και ταλαντούχοι άνθρωποι και δυνατά μυαλά που διαπρέπουν στον κλάδο της Ιατρικής, στις τέχνες και τα γράμματα, άτομα που βγάζουν ασπροπρόσωπη την Ελλάδα μας. Ευτυχώς για μας, οι ξένοι δεν μένουν μόνο σε αυτή την αριστερή ίωση που μας έχει ξεφτιλίσει. Πιστεύω πως πρόκειται για μια Αριστερά που ζούσε και ζει με τη μισθοδοσία του κόμματός της. Μισθωτοί υπάλληλοι του κόμματός τους οι περισσότεροι, ήθελαν να γίνουν κυβερνητικοί υπάλληλοι για να τολμούν να υβρίζουν, να πουλάνε μαγκιά και να ξεφτιλίζουν ένα ολόκληρο έθνος. Ε, λοιπόν, εμείς οι Ελληνες του εξωτερικού είμαστε υπερήφανοι και δεν το δεχόμαστε όλο αυτό».
«Την κατατάσσω στις κορυφαίες μου συνεργασίες και σταθμό στην καριέρα μου όχι μόνο διότι μέχρι στιγμής έχει φορέσει 17 δημιουργίες μου. Το πιο σημαντικό ήταν ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο, με τη Lady Gaga να φορά δικές μου πτυχωτές δημιουργίες, η εικόνα της έκανε τον γύρο του κόσμου πλημμυρίζοντας τα social media και τις διεθνείς τηλεοράσεις με Ελλάδα. Νομίζω ότι αυτό ήταν μεγάλο όφελος για την πατρίδα, ενώ και η Lady Gaga κέρδισε τον τίτλο της “σύγχρονης Καρυάτιδας”. Τολμώ να πω πως ήταν μια τεράστια διαφήμιση και προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό - και αυτός ήταν εξαρχής ο στόχος μου». Ο Σπυρίδων Τσαγκαράκης έχει ντύσει επίσης τη Μαντόνα σε κάποιο από τα τελευταία της βιντεοκλίπ. «Κάθε συνεργασία με μια σταρ είναι και μια εμπειρία. Η Μαντόνα είναι η απόλυτη θεά της ποπ, γι’ αυτό και κάθε φορά που επιλέγει ρούχο μου είναι σαν να επιλέγει την ίδια την Ελλάδα, την οποία λατρεύει εδώ και πολλά χρόνια», λέει.
Τέλος, ο Ελληνας σχεδιαστής δεν παρέλειψε να εκφράσει ανοιχτά τη γνώμη του για το κρίσιμο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου: «Η 27η Ιουνίου είναι, πλέον, ιστορική ημέρα για την Ελλάδα. Πιθανότατα θα αποδειχθεί και αποφράδα, αλλά αυτό δεν την κάνει λιγότερο ιστορική. Αυτή την ημέρα, μετά από πέντε μήνες σούρτα-φέρτα στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες (που μόνο οι κυβερνητικοί εταίροι χαρακτηρίζουν «διαπραγματεύσεις»), ο Αλέξης Τσίπρας θέλησε να αποποιηθεί των ιστορικών του ευθυνών και να μεταθέσει το βάρος της προηγούμενης αποτυχίας του στον ελληνικό λαό. Αποφάσισε δημοψήφισμα, το πρώτο μετά από το 1974, σε ένα εξαιρετικό σύντομο χρονικό διάστημα (μόλις μία εβδομάδα), με τις τράπεζες κλειστές, τους Ευρωπαίους εταίρους εξαγριωμένους και τα ταμεία άδεια».
Οι «New York Times» τον αποκαλούν «Φειδία της μόδας». Τα αέρινα υφάσματα και τα πλισαρίσματα στα φορέματά του τον καθιστούν άξιο συνεχιστή της υψηλής αισθητικής του 5ου αιώνα π.Χ.
Περήφανος και θυμωμένος Ελληνας
Το έργο του είναι εντυπωσιακό, πρωτότυπο και από τεχνικής και καλλιτεχνικής άποψης εξαίσιο. Καθώς ο ίδιος αντιλαμβάνεται τη δύναμη επιρροής του, δεν παραμελεί την προώθηση του πάγιου αιτήματος της Ελλάδας για τoν επαναπατρισμό των περίφημων Γλυπτών του Παρθενώνα. Ο Σπυρίδων Τσαγκαράκης δηλώνει υπερήφανος για την τιμή που του έκανε πρόσφατα ο ξένος Τύπος να προβάλει τη δουλειά και τις ιδέες του - αν και είναι θυμωμένος με όσα συμβαίνουν στο εξωτερικό. Οπως αναφέρει στο «thema people», «νιώθω ιδιαίτερα ευτυχής που πρόσφατα το art project που αφορά τα αρχαία ελληνικά μάρμαρα, το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε στα τέλη του 2007 και ταξίδεψε στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, ολοκληρώθηκε με μια εκπληκτική φωτογράφηση στην Ακρόπολη. Η φωτογραφία ήδη κάνει τον γύρο του κόσμου και η χαρά είναι διπλή γιατί κυκλοφορεί στη χειρότερη ιστορική περίοδο από υπάρξεως του ελληνικού έθνους, όπου μια κλίκα ανθρώπων, με κοινό χαρακτηριστικό την ιδεοληψία της εξουσίας, κρατά αιχμάλωτο έναν ολόκληρο λαό. Η πατρίδα μου εξευτελίζεται στο εξωτερικό. Αρθρα, σκίτσα κ.ά. χλευάζουν τους Ελληνες καθημερινά - και γι’ αυτό ακριβώς είναι τιμή μου που με εμπιστεύονται ως Ελληνα και μου αφιερώνουν σαλόνια στα έντυπά τους».Ο πρώτος άνθρωπος που διαισθάνθηκε το σπάνιο ταλέντο και μίλησε επαινετικά για τον Σπυρίδωνα Τσαγκαράκη ήταν ο κορυφαίος σχεδιαστής Αλεξάντερ ΜακΚουίν. Εκτοτε η δουλειά του έχει κατακτήσει τον διεθνή Τύπο
Ο ίδιος είναι σε θέση να μιλά εξ ονόματος πολλών άλλων Ελλήνων που ζουν και σταδιοδρομούν επιτυχώς μακριά από την πατρίδα: «Πιστέψτε με, στο εξωτερικό υπάρχουν και ταλαντούχοι άνθρωποι και δυνατά μυαλά που διαπρέπουν στον κλάδο της Ιατρικής, στις τέχνες και τα γράμματα, άτομα που βγάζουν ασπροπρόσωπη την Ελλάδα μας. Ευτυχώς για μας, οι ξένοι δεν μένουν μόνο σε αυτή την αριστερή ίωση που μας έχει ξεφτιλίσει. Πιστεύω πως πρόκειται για μια Αριστερά που ζούσε και ζει με τη μισθοδοσία του κόμματός της. Μισθωτοί υπάλληλοι του κόμματός τους οι περισσότεροι, ήθελαν να γίνουν κυβερνητικοί υπάλληλοι για να τολμούν να υβρίζουν, να πουλάνε μαγκιά και να ξεφτιλίζουν ένα ολόκληρο έθνος. Ε, λοιπόν, εμείς οι Ελληνες του εξωτερικού είμαστε υπερήφανοι και δεν το δεχόμαστε όλο αυτό».
Μόδα και πολιτική
Ο πρώτος άνθρωπος που διαισθάνθηκε το σπάνιο ταλέντο και μίλησε επαινετικά για τον Τσαγκαράκη ήταν ο κορυφαίος σχεδιαστής Aλεξάντερ ΜακΚουίν. Οι δυο τους γνωρίστηκαν μέσω της διάσημης σχολής μόδας Staint Martin’s, στην οποία ήταν καθηγητής. «Μπήκα στη σχολή παραδίδοντας ουσιαστικά μια δουλειά που αφορούσε στα αρχαία ελληνικά γλυπτά, ένα project που αποτέλεσε σταθμό για εμένα, καθώς έμελλε να καθορίσει τη μετέπειτα οπτική και την αισθητική μου», λέει ο Τσαγκαράκης. Και συμπληρώνει ότι «το portfolio μου που είχε σαφείς επιρροές από τον Παρθενώνα άρεσε, αφού οτιδήποτε ελληνικό συγκινεί τους ξένους». Παραδόξως, στην Ελλάδα γνωρίσαμε τον Σπυρίδωνα Τσαγκαράκη μέσω του ξένου Τύπου, αλλά και της συνεργασίας του με διεθνούς κύρους σταρ πρώτου μεγέθους, όπως η Μαντόνα και η Lady Gaga. «Η συνεργασία μου με τη Lady Gaga ξεκίνησε το 2012 και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα», εξηγεί ο Ελληνας σχεδιαστής, ο οποίος αποτελεί πλέον τακτικό μέλος του επιτελείου της.«Την κατατάσσω στις κορυφαίες μου συνεργασίες και σταθμό στην καριέρα μου όχι μόνο διότι μέχρι στιγμής έχει φορέσει 17 δημιουργίες μου. Το πιο σημαντικό ήταν ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο, με τη Lady Gaga να φορά δικές μου πτυχωτές δημιουργίες, η εικόνα της έκανε τον γύρο του κόσμου πλημμυρίζοντας τα social media και τις διεθνείς τηλεοράσεις με Ελλάδα. Νομίζω ότι αυτό ήταν μεγάλο όφελος για την πατρίδα, ενώ και η Lady Gaga κέρδισε τον τίτλο της “σύγχρονης Καρυάτιδας”. Τολμώ να πω πως ήταν μια τεράστια διαφήμιση και προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό - και αυτός ήταν εξαρχής ο στόχος μου». Ο Σπυρίδων Τσαγκαράκης έχει ντύσει επίσης τη Μαντόνα σε κάποιο από τα τελευταία της βιντεοκλίπ. «Κάθε συνεργασία με μια σταρ είναι και μια εμπειρία. Η Μαντόνα είναι η απόλυτη θεά της ποπ, γι’ αυτό και κάθε φορά που επιλέγει ρούχο μου είναι σαν να επιλέγει την ίδια την Ελλάδα, την οποία λατρεύει εδώ και πολλά χρόνια», λέει.
Τέλος, ο Ελληνας σχεδιαστής δεν παρέλειψε να εκφράσει ανοιχτά τη γνώμη του για το κρίσιμο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου: «Η 27η Ιουνίου είναι, πλέον, ιστορική ημέρα για την Ελλάδα. Πιθανότατα θα αποδειχθεί και αποφράδα, αλλά αυτό δεν την κάνει λιγότερο ιστορική. Αυτή την ημέρα, μετά από πέντε μήνες σούρτα-φέρτα στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες (που μόνο οι κυβερνητικοί εταίροι χαρακτηρίζουν «διαπραγματεύσεις»), ο Αλέξης Τσίπρας θέλησε να αποποιηθεί των ιστορικών του ευθυνών και να μεταθέσει το βάρος της προηγούμενης αποτυχίας του στον ελληνικό λαό. Αποφάσισε δημοψήφισμα, το πρώτο μετά από το 1974, σε ένα εξαιρετικό σύντομο χρονικό διάστημα (μόλις μία εβδομάδα), με τις τράπεζες κλειστές, τους Ευρωπαίους εταίρους εξαγριωμένους και τα ταμεία άδεια».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr