Δημήτρης Χανδρής - Λίντια Φόρτε: Χιώτικος γάμος στην Τοσκάνη
06.09.2016
06:34
Σε πολύ στενό οικογενειακό κύκλο παντρεύτηκαν το Σάββατο ο γιος του εφοπλιστή Γιάννη Χανδρή, Δημήτρης, με την πρώην του πρίγκιπα Χάρι Λίντια Φόρτε, μετά από πάρτυ και δείπνα που διήρκεσαν τέσσερα 24ωρα
Σε ένα ονειρικό σκηνικό, κάτω από τον ήλιο της Τοσκάνης, ο Δημήτρης Χανδρής παντρεύτηκε χτες την αγαπημένη του Λίντια Φόρτε παρουσία περίπου εκατό καλεσμένων.
Ο γάμος τους ήταν η κατάληξη ενός ειδυλλίου που ξεκίνησε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δοκιμάστηκε κάποια περίοδο όταν χώρισαν μόνο για λίγο και η Λίντια εμφανιζόταν στο πλευρό του άτακτου πρίγκιπα Χάρι, αλλά τελικά το ζευγάρι αρραβωνιάστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο και επισημοποίησε τη σχέση του χτες με μια ονειρική τελετή. Παρά τα ηχηρά επίθετα των νεόνυμφων και τον ευρύτατο κοινωνικό κύκλο των δύο οικογενειών στο διεθνές jet set, στο μυστήριο αποφασίστηκε να δώσουν το «παρών» μόνο πολύ στενοί συγγενείς των δύο οικογενειών.
Ηταν μια επιλογή που μπορεί να ξένισε κάποιους, δεν εμπόδισε όμως τους καλεσμένους του ζευγαριού να απολαύσουν μια τετραήμερη φιλοξενία που τους έμεινε αξέχαστη. Υπό άλλες προϋποθέσεις, λένε οι καλά γνωρίζοντες, το μυστήριο θα ήταν πιο ανοιχτό και πιθανότατα να λάμβανε χώρα στο Λονδίνο, εκεί όπου παντρεύονται παραδοσιακά οι γόνοι των ισχυρών εφοπλιστικών οικογενειών που κατοικούν μόνιμα στην Βρετανία, συνήθως στην εκκλησία της Αγίας Σοφίας. Η Τοσκάνη πάντως αυτή την εποχή είναι πανέμορφη, κάτι που διαπίστωσαν οι προσκεκλημένοι του ζευγαριού, ανάμεσα στους οποίους ήταν φυσικά η μητέρα του γαμπρού Τίνα Κουμάνταρου, πρώην σύζυγος του Γιάννη Χανδρή, ο θείος του Μιχάλης Χανδρής και η θεία του Ευγενία Χανδρή με τον σύζυγό της Θεόδωρο Γιαννούση. Κάποιες λεπτομέρειες του μυστηρίου διέρρευσαν με πολύ φειδώ, αφού οι καλεσμένοι μέχρι το βράδυ του Σαββάτου δεν είχαν αναρτήσει φωτογραφίες από το μυστήριο. Το μενού της γαμήλιας βραδιάς, σύμφωνα με τα όσα ακούστηκαν, ήταν επικεντρωμένο στην ιταλική και τη μεσογειακή κουζίνα, κάτι μάλλον φυσιολογικό όταν βρίσκεσαι στην Τοσκάνη. Μια περιοχή με ονειρικά τοπία, στην οποία διατηρούν κατοικίες διάσημοι jet setters και σταρ της μουσικής όπως ο Sting και ο Αντρέα Μποτσέλι.
Ακολούθησε χορός μέχρι τις μικρές πρωινές ώρες από τους νεαρούς κυρίους και κυρίες, ενώ οι φήμες έλεγαν ότι οι νεόνυμφοι επιφύλασσαν και μια μεγάλη μουσική έκπληξη για τους καλεσμένους τους. Στην τελετή εμφανίστηκαν αρκετά μαυρισμένοι αφού έφτασαν στην Τοσκάνη στις αρχές της εβδομάδας μετά από δύο εβδομάδες διακοπών στην Ελλάδα, στιγμιότυπα των οποίων ανέβασε η Λίντια στην προσωπική σελίδα που διατηρεί στο Instagram. Ο Δημήτρης και η Λίντια απέφυγαν πολύβουους προορισμούς όπως η Μύκονος, επιλέγοντας νησιά σαν την Αντίπαρο ή τη Σχοινούσα, ενώ δεν παρέλειψαν να κάνουν μια στάση στους Δελφούς προτού κατευθυνθούν προς το Ιόνιο. Η κρουαζιέρα τους περιλάμβανε στάσεις στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη, ενώ σε αυτήν είχαν στην παρέα τους κάποιους φίλους τους, αλλά και την αδελφή της Λίντια, Ιρένε.
Το επίμονο ζευγάρι
Αμφότεροι αξιολογούν στα δάχτυλα του ενός χεριού τις κοινωνικές εμφανίσεις όπου δίνουν το «παρών», ενώ πριν από λίγους μήνες η βρετανική «Daily Mail» είχε ανακοινώσει τους αρραβώνες τους, σχολιάζοντας πως «όταν ενώνονται δύο δυναστείες όπως αυτές, τα γαμήλια πάρτυ αποτελούν από μόνα τους θέμα συζήτησης». Ο Δημήτρης Χανδρής, στην οικογένεια του οποίου ανήκουν επίσης ξενοδοχεία και επιχειρήσεις real estate, και η Λίντια είναι μαζί πάνω από πέντε χρόνια. Αποπνέοντας τη γοητεία που έχουν συνήθως οι γόνοι του old money, ο 30χρονος Χανδρής τοποθετείται στους πολλά υποσχόμενους της νέας εφοπλιστικής γενιάς του Λονδίνου. Από την άλλη, η αγαπημένη του θεωρείται μέλος της παγκόσμιας αριστοκρατίας χάρη στις επιχειρήσεις και τις στενές σχέσεις της οικογένειάς της με το βρετανικό παλάτι. Οπως μάλιστα συζητιόταν στους σνομπ κοσμικούς κύκλους του Λονδίνου, «πρόκειται για δύο νέα παιδιά υψηλών δυνατοτήτων και χαμηλών τόνων παρά το γεγονός ότι φιλοξενούνται συχνά στις σελίδες lifestyle βίβλων όπως είναι το “Tatler” και το “Vanity Fair”».
Ο γάμος τους ήταν η κατάληξη ενός ειδυλλίου που ξεκίνησε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δοκιμάστηκε κάποια περίοδο όταν χώρισαν μόνο για λίγο και η Λίντια εμφανιζόταν στο πλευρό του άτακτου πρίγκιπα Χάρι, αλλά τελικά το ζευγάρι αρραβωνιάστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο και επισημοποίησε τη σχέση του χτες με μια ονειρική τελετή. Παρά τα ηχηρά επίθετα των νεόνυμφων και τον ευρύτατο κοινωνικό κύκλο των δύο οικογενειών στο διεθνές jet set, στο μυστήριο αποφασίστηκε να δώσουν το «παρών» μόνο πολύ στενοί συγγενείς των δύο οικογενειών.
Ηταν μια επιλογή που μπορεί να ξένισε κάποιους, δεν εμπόδισε όμως τους καλεσμένους του ζευγαριού να απολαύσουν μια τετραήμερη φιλοξενία που τους έμεινε αξέχαστη. Υπό άλλες προϋποθέσεις, λένε οι καλά γνωρίζοντες, το μυστήριο θα ήταν πιο ανοιχτό και πιθανότατα να λάμβανε χώρα στο Λονδίνο, εκεί όπου παντρεύονται παραδοσιακά οι γόνοι των ισχυρών εφοπλιστικών οικογενειών που κατοικούν μόνιμα στην Βρετανία, συνήθως στην εκκλησία της Αγίας Σοφίας. Η Τοσκάνη πάντως αυτή την εποχή είναι πανέμορφη, κάτι που διαπίστωσαν οι προσκεκλημένοι του ζευγαριού, ανάμεσα στους οποίους ήταν φυσικά η μητέρα του γαμπρού Τίνα Κουμάνταρου, πρώην σύζυγος του Γιάννη Χανδρή, ο θείος του Μιχάλης Χανδρής και η θεία του Ευγενία Χανδρή με τον σύζυγό της Θεόδωρο Γιαννούση. Κάποιες λεπτομέρειες του μυστηρίου διέρρευσαν με πολύ φειδώ, αφού οι καλεσμένοι μέχρι το βράδυ του Σαββάτου δεν είχαν αναρτήσει φωτογραφίες από το μυστήριο. Το μενού της γαμήλιας βραδιάς, σύμφωνα με τα όσα ακούστηκαν, ήταν επικεντρωμένο στην ιταλική και τη μεσογειακή κουζίνα, κάτι μάλλον φυσιολογικό όταν βρίσκεσαι στην Τοσκάνη. Μια περιοχή με ονειρικά τοπία, στην οποία διατηρούν κατοικίες διάσημοι jet setters και σταρ της μουσικής όπως ο Sting και ο Αντρέα Μποτσέλι.
Ακολούθησε χορός μέχρι τις μικρές πρωινές ώρες από τους νεαρούς κυρίους και κυρίες, ενώ οι φήμες έλεγαν ότι οι νεόνυμφοι επιφύλασσαν και μια μεγάλη μουσική έκπληξη για τους καλεσμένους τους. Στην τελετή εμφανίστηκαν αρκετά μαυρισμένοι αφού έφτασαν στην Τοσκάνη στις αρχές της εβδομάδας μετά από δύο εβδομάδες διακοπών στην Ελλάδα, στιγμιότυπα των οποίων ανέβασε η Λίντια στην προσωπική σελίδα που διατηρεί στο Instagram. Ο Δημήτρης και η Λίντια απέφυγαν πολύβουους προορισμούς όπως η Μύκονος, επιλέγοντας νησιά σαν την Αντίπαρο ή τη Σχοινούσα, ενώ δεν παρέλειψαν να κάνουν μια στάση στους Δελφούς προτού κατευθυνθούν προς το Ιόνιο. Η κρουαζιέρα τους περιλάμβανε στάσεις στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη, ενώ σε αυτήν είχαν στην παρέα τους κάποιους φίλους τους, αλλά και την αδελφή της Λίντια, Ιρένε.
Το επίμονο ζευγάρι
Αμφότεροι αξιολογούν στα δάχτυλα του ενός χεριού τις κοινωνικές εμφανίσεις όπου δίνουν το «παρών», ενώ πριν από λίγους μήνες η βρετανική «Daily Mail» είχε ανακοινώσει τους αρραβώνες τους, σχολιάζοντας πως «όταν ενώνονται δύο δυναστείες όπως αυτές, τα γαμήλια πάρτυ αποτελούν από μόνα τους θέμα συζήτησης». Ο Δημήτρης Χανδρής, στην οικογένεια του οποίου ανήκουν επίσης ξενοδοχεία και επιχειρήσεις real estate, και η Λίντια είναι μαζί πάνω από πέντε χρόνια. Αποπνέοντας τη γοητεία που έχουν συνήθως οι γόνοι του old money, ο 30χρονος Χανδρής τοποθετείται στους πολλά υποσχόμενους της νέας εφοπλιστικής γενιάς του Λονδίνου. Από την άλλη, η αγαπημένη του θεωρείται μέλος της παγκόσμιας αριστοκρατίας χάρη στις επιχειρήσεις και τις στενές σχέσεις της οικογένειάς της με το βρετανικό παλάτι. Οπως μάλιστα συζητιόταν στους σνομπ κοσμικούς κύκλους του Λονδίνου, «πρόκειται για δύο νέα παιδιά υψηλών δυνατοτήτων και χαμηλών τόνων παρά το γεγονός ότι φιλοξενούνται συχνά στις σελίδες lifestyle βίβλων όπως είναι το “Tatler” και το “Vanity Fair”».
Ο Δημήτρης, γιος του Γιάννη Χανδρή και της Τίνας Κουμάνταρου, είναι μέλος μιας από τις πιο σεβαστές εφοπλιστικές οικογένειες του Λονδίνου, ενώ η οικογένεια Φόρτε διαθέτει επίσης άφθονο χρήμα και άπλετο αριστοκρατικό αέρα. Μόνο τυχαίο δεν είναι το ότι ο πατέρας της Λίντια, ο δισεκατομμυριούχος Ρόκο Φόρτε, κατέχει τον τίτλο του Σερ και μπορεί να δειπνεί συχνά με τη βασίλισσα. Κάπως έτσι, τα βρετανικά media ήθελαν τη Λίντια να πέφτει στην αγκαλιά του άτακτου πρίγκιπα Χάρι. Παρόλο η σχέση αυτή δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ από την ίδια και το παλάτι, αποτελούσε κοινό μυστικό για τους κοσμικούς κύκλους του Λονδίνου στους οποίους κινείται η πάμπλουτη γόνος. Τότε μάλιστα έλεγαν ότι ο πρίγκιπας Χάρι ήταν τόσο «τσιμπημένος» μαζί της που δεν δίσταζε να δίνει το «παρών» σε νεανικά ξέφρενα πάρτυ και γκαλά έχοντας τη Λίντια στο πλευρό του. Το Μπάκιγχαμ γνώριζε φυσικά για τη συγκεκριμένη σχέση, αλλά προτιμούσε να σιωπά και να κάνει τα στραβά μάτια θεωρώντας το όλο θέμα ένα ακόμη επιπόλαιο love story του εκκεντρικού Χάρι, ο οποίος ως γνωστόν αρέσκεται στο κυνήγι του ποδόγυρου. Πολλά ακούστηκαν εκείνη την περίοδο, όμως τελικά ο έρωτας του Δημήτρη και της Λίντια αποδείχτηκε δυνατότερος από τα πριγκιπικά καπρίτσια. Η νέα τους ζωή μετά τον ονειρικό γάμο του Σαββάτου θα ξεκινήσει στο Λονδίνο, εκεί όπου θα κατοικήσουν μόνιμα σε ένα πανέμορφο σπίτι που είναι ήδη έτοιμο και θα συνεχίσουν να βγαίνουν στα σικ στέκια και τα prive κλαμπ. Ο Δημήτρης Χανδρής άλλωστε αποτελεί εξέχον μέλος του κλειστού «Bullingdon Club», όπως και ο πρώην δήμαρχος του Λονδίνου Μπόρις Τζόνσον και πρώην ο ηγέτης των Συντηρητικών Ντέιβιντ Κάμερον.
Στιγμιότυπα από τις διακοπές του ζευγαριού στην Ελλάδα, που τέλειωσαν την περασμένη εβδομάδα
Η Λίντια Φόρτε στην Τοσκάνη, λίγα 24ωρα πριν από τον γάμο της με τον Δημήτρη Χανδρή. Οπως φαίνεται στη λίστα γάμου του ζευγαριού, η τελετή αρχικά επρόκειτο να γίνει στο Λονδίνο
Ναυτιλιακή αυτοκρατορία ενός αιώνα
Η ιστορία και τα μυστικά της επιτυχίας ενός από τα μεγαλύτερα εφοπλιστικά τζάκια της Ελλάδας και η χρυσή μετάβαση από τα φορτηγά στην κρουαζιέρα
Είναι οι συνεχιστές μια μεγάλης οικογενειακής παράδοσης στη ναυτιλία που χάνεται στις απαρχές του προηγούμενου αιώνα. Πρόκειται για τον Γιάννη, Τζον όπως τον αποκαλούν, τον Μιχάλη και την Ευγενία Χανδρή, παιδιά του Δημήτρη Χανδρή (1921-1980) και της Μυρτώς Πνευματικού και ανίψια του Αντώνη Χανδρή (1924-1984).
Ο Μίμης και ο Αντώνης Χανδρής έγραψαν με χρυσά γράμματα το όνομά τους στη Βίβλο της Ελληνικής Ναυτιλίας αφότου έγιναν κυρίαρχοι στον κλάδο της κρουαζιέρας. Το ξεκίνημα τους, πάντως, στη ναυτιλιακή βιομηχανία έγινε με φορτηγά πλοία.
Ο Γιάννης Χανδρής, 66 ετών σήμερα, ο οποίος ζει στο Λονδίνο και είναι Βρετανός σύμφωνα με το αρχείο του Companies House, είναι επικεφαλής της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας που δημιούργησε ο παππούς του Ιωάννης Χανδρής (1890-1942) το 1915. Το 1976 ο όμιλος Χανδρή διαχειριζόταν τον μεγαλύτερο στόλο κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, εκτοπίζοντας εταιρείες όπως η Cunard, η P&O και η Union Castle.
Ο Γιάννης Χανδρής, μαζί με τον αδελφό του Μιχάλη και την αδελφή τους Ευγενία δημιούργησαν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 τη Celebrity Cruise, η οποία τότε διέθετε τον νεότερο στόλο κρουαζιερόπλοιων. Την πούλησαν το 1997 στη Royal Caribbean με κέρδος 170 εκατ. λιρών για το 51% που διατηρούσαν στην εταιρεία. Κάποιοι πίστεψαν ότι ήταν η αρχή του τέλους για τη χιώτικη αυτή αυτοκρατορία. Οπως αποδείχθηκε όμως στην πορεία έκαναν λάθος οι μάντεις κακών.
Αποδείχθηκε ότι οι Χανδρήδες πούλησαν την κατάλληλη εποχή, όταν άρχισε ο συγκεντρωτισμός στην κρουαζιέρα και η δημιουργία μεγάλων εταιρικών σχημάτων. Οσον αφορά στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις τους, παρέμειναν στην ποντοπόρο ναυτιλία όπου αναπτύχθηκαν.
Τα δύο αδέλφια έχουν την εταιρεία Chandris Hellas με στόλο που αποτελείται από 29 πλοία, εκ των οποίων 17 φορτηγά και 12 δεξαμενόπλοια. Η αγάπη τους για την Ελλάδα φαίνεται και από το γεγονός ότι σε 14 πλοία τους έχουν υψωμένη τη γαλανόλευκη σημαία.
Επίσης, έχουν μία ακόμη εταιρεία, την International Marine Management, με τρία δεξαμενόπλοια υπό αιγυπτιακή σημαία. Αυτά δραστηριοποιούνται στα αιγυπτιακά κοιτάσματα, γεγονός που καταδεικνύει τις πολύ καλές επαφές που έχει η οικογένεια με τους Αιγύπτιους.
Οι άλλες δραστηριότητες
Η οικογένεια Χανδρή έχει μεγάλη ακίνητη περιουσία στη Μεγάλη Βρετανία. Επίσης συμμετέχουν σε ναυτιλιακές, ξενοδοχειακές και άλλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, ενώ έχουν και μια συλλογή σύγχρονης τέχνης. Η περιουσία του Γ. Χανδρή υπολογίζεται σε 600 εκατ. λίρες. Ο Τζον θεωρείται θρύλος στους κοσμικούς κύκλους, αφού τα πάρτυ που έχει διοργανώσει στην πολυτελή έπαυλή του στο Λονδίνο στην Eaton Square, σε μία από τις πιο φημισμένες οδούς της βρετανικής πρωτεύουσας, έχουν αφήσει εποχή. Το οίκημα καλύπτει σε έκταση ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο και έχει 20 δωμάτια.
Ο ίδιος συνεργάζεται άψογα με τον αδελφό του Μιχάλη, ο οποίος ζει πλέον στην Αθήνα και έχει ενεργή συμμετοχή στα τεκταινόμενα της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) ως αντιπρόεδρος, όπου η παρουσία του είναι βαρύνουσας σημασίας. Από την άλλη πλευρά, ο Τζον θεωρείται από τους μεγάλους παίκτες της Greek Shipping Cooperation Committee (Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας), συμμετέχοντας σε μεγάλα διεθνή fora, όπου λαμβάνονται κρίσιμες αποφάσεις και για την ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή βιομηχανία.
Το 2012 η οικογένεια βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα των ΜΜΕ. Ο λόγος ήταν η κόντρα που είχαν ο Γιάννης και ο Μιχάλης με τις ξαδέλφες τους Nτέπυ και Xρυσούλα, οι οποίες τους είχαν κατηγορήσει για υπεξαίρεση μέρους της περιουσίας τους. Η διαφωνία τους οδήγησε στις δικαστικές αίθουσες.
Πέρα όμως από τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, η οικογένεια ασχολείται και με τα ξενοδοχεία και το real estate. Στο χαρτοφυλάκιό της βρίσκεται το «Metropolitan» στη Λεωφόρο Συγγρού, το «The Met» στη Θεσσαλονίκη, δύο ξενοδοχεία στην Kέρκυρα και το «Chios Chandris» στη γενέτειρα τους, τα οποία διαχειρίζεται η Eυγενία. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διεθνής κολοσσός της Marriott φέρεται να ενδιαφέρεται για μια συμφωνία τύπου franchise για το ξενοδοχείο «Metropolitan». Επίσης, τους ανήκει το 50% της εταιρείας ακινήτων London & Cambridge Properties που αναζητά ευκαιρίες στο real estate, ενώ διαθέτουν και ακίνητα στη Μύκονο, στο Λονδίνο, στην Ελβετία και τη Νέα Υόρκη. Στην οικογένεια Χανδρή ανήκε και το ιστορικό ιπποφορβείο στη Λαζαρίνα Τρικάλων, καθώς και η πάλαι ποτέ κραταιά εισηγμένη Ιπποτούρ, που εδώ και χρόνια έχει εστιάσει στην αγροτική παραγωγή.
Οι ρίζες
Η οικογένεια Χανδρή δραστηριοποιήθηκε στη ναυτιλία από την εποχή των ιστιοφόρων. Ο Ιωάννης Δ. Χανδρής έκανε το όνομα της οικογένειας γνωστό στη ναυτιλιακή βιομηχανία στα χρόνια του Μεσοπολέμου, αλλά απεβίωσε το 1942, σε ηλικία μόλις 52 ετών, αφήνοντας τη χήρα του Ευγενία Χανδρή και τους δύο γιους του, τον Δημήτρη (1921-1980) και τον Αντώνη (1924-1984), να συνεχίσουν την επιχείρηση. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η οικογένεια έχασε επτά ατμόπλοια - περίπου τον μισό της στόλο. Λόγω του γεγονότος αυτού πληρούσε τις προϋποθέσεις για να αγοράσει ένα από τα πλοία Liberty περίπου 10.000 τόνων τα οποία πωλούνταν στους Ελληνες εφοπλιστές στο τέλος του πολέμου. Τον Μάρτιο του 1947 η οικογένεια παρέλαβε το «Nathaniel Macon» ναυπηγημένο το 1943, το οποίο μετονομάστηκε σε «Ευγενία Χανδρή». Επιπλέον, αγόρασε ένα από τα επτά δεξαμενόπλοια Τ2, χωρητικότητας περίπου 16.500 τόνων, τα οποία είχαν διατεθεί από τους Αμερικανούς για πώληση στους Ελληνες. Αμέσως μετονομάστηκε σε «Ιωάννης Χανδρής» και από τότε η οικογένεια παρέμεινε τόσο στην αγορά των δεξαμενόπλοιων όσο και στην αγορά μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Παρά το νεαρό της ηλικίας τους, ο Δημήτρης και ο Αντώνης, με βάση το Λονδίνο, εκμεταλλεύτηκαν τις ευκαιρίες που είδαν να παρουσιάζονται μετά τον πόλεμο. Την ώρα που η οικογένεια παραλάμβανε το πρώτο της Liberty και το πρώτο δεξαμενόπλοιο, ο Δημήτρης είχε ήδη πάρει την πρωτοβουλία να αποκτήσει την Charlton Steam Shipping Co. με έδρα το Νιούκαστλ - του παρείχε ένα μέσο για το πρώτο εγχείρημα δραστηριοποίησης στην επιβατηγό ναυτιλία στοχεύοντας στις ανάγκες των μεταπολεμικών προσφύγων. Αρχικά η εταιρεία προσέφερε υπηρεσίες για τον Διεθνή Οργανισμό Προσφύγων επαναφέροντας εκτοπισμένους Ευρωπαίους στην Αυστραλία και στην Αμερική. Ακολούθησαν ναυλώσεις στη βρετανική κυβέρνηση για αποστολές στρατευμάτων.
Στη δεκαετία του ’20 ο πατέρας τους είχε λειτουργήσει μία επιβατηγό γραμμή που συνέδεε τον Πειραιά με την Κόρινθο και αργότερα μια δεύτερη, την Ελλάδα - Ιταλία. Oμως οι γιοι του έγραψαν ένα εντυπωσιακό κεφάλαιο στην ιστορία της διεθνούς επιβατηγού ναυτιλίας. Μέχρι το 1960 τα δύο αδέλφια και η μητέρα τους είχαν χτίσει έναν εντυπωσιακό στόλο αποτελούμενο από 30 δεξαμενόπλοια και φορτηγά. Ωστόσο είχαν μεγάλες φιλοδοξίες για την επιχείρηση των επιβατηγών. Την ίδια χρονιά ο Δημήτρης ίδρυσε την εταιρεία Chandris Cruises, μία εκ των πρωτοπόρων στη σύγχρονη ιστορία της βιομηχανίας κρουαζιέρων στη Μεσόγειο. Ο δε Αντώνης είχε πειστεί για τις δυνατότητες των υπερατλαντικών γραμμών, καθώς το μεταναστευτικό ρεύμα από την Ευρώπη ήταν πολύ μεγάλο. Ετσι, ίδρυσε την Chandris Lines, στοχεύοντας κυρίως στη μεταφορά εποίκων από την Ευρώπη που αναζητούσαν μια νέα ζωή στην Αυστραλία.
Το πρώτο πλοίο, το «Bloemfontein Castle», είχε αρχικά σχεδιαστεί για να μεταφέρει μετανάστες στη Νότια Αφρική για τη βρετανική Union-Castle Line. Μετά την απόκτηση του πλοίου, το ανακαίνισε για να εξυπηρετήσει την ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά των Ελλήνων μεταναστών προς την Αυστραλία. Το πλοίο, μετονομαζόμενο σε «Πατρίς», πραγματοποίησε την πρώτη του αναχώρηση από τον Πειραιά στις 14 Δεκεμβρίου του 1959. Στη διάρκεια των επόμενων 18 χρόνων η Chandris Lines επικεντρώθηκε κυρίως στην αγορά Ευρώπης - Αυστραλίας, συμπεριλαμβάνοντας την αυξημένη ζήτηση στο Ηνωμένο Βασίλειο για μετάβαση στην Αυστραλία. Αγοράστηκαν πολλά διαφορετικά πλοία. Το σημαντικότερο που προστέθηκε στον στόλο ήταν το «SS Australis». To πρώην «SS America» ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο επιβατηγό τακτικών γραμμών πλοίο αμερικανικών συμφερόντων όταν αγοράστηκε από τη Chandris το 1964 και έγινε το μεγαλύτερο επιβατηγό υπό ελληνική σημαία.
Στα μέσα της 10ετίας του ’70 οι αδελφοί Χανδρή -μέσω των διαφορετικών επιχειρήσεών τους- λειτουργούσαν τον μεγαλύτερο στόλο επιβατηγών κρουαζιέρας στον κόσμο με συνολικά 13 πλοία, ξεπερνώντας την P&O, την Cunard και την Union-Castle.
Το 1978 ο Αντώνης Χανδρής ανέστειλε τη λειτουργία της Chandris Lines λόγω της αύξησης στα κόστη και της απόφασης της Αυστραλίας να τερματίσει το υποβοηθούμενο σύστημα περάσματος για τους Ευρωπαίους μετανάστες. Επιπλέον, οι αεροπορικές συγκοινωνίες ήταν πλέον ισχυρότατος ανταγωνιστής στα μεγάλα ταξίδια, αφού μείωσαν κατά πολύ τη διάρκειά τους, με αποτέλεσμα η αγορά της μεταφοράς επιβατών διά θαλάσσης άρχισε να φθίνει.
Επειδή ο Αντώνης Χανδρής δεν είχε παιδιά, μετά τον θάνατό του οι απόγονοι του Δημήτρη, ο Τζον, ο Μιχάλης και η Ευγενία, συνέχισαν την επιχείρηση που δραστηριοποιούνταν στην κρουαζιέρα για πολλά χρόνια. Σχημάτισαν τον πολυτελή στόλο της Celebrity Cruises με τη συμμετοχή κατά 49% της Overseas Shipholding Group (OGS) που είχε έδρα την Αμερική, έως ότου η εταιρεία αγοράστηκε από τη Royal Caribbean International το 1997.
Οσον αφορά στην ποντοπόρο ναυτιλία, η Chandris ήταν ανάμεσα στις πρώτες ελληνικές εταιρείες που κατείχαν Very Large Crude Carriers (VLCCs), τα οποία είχαν παραγγείλει σε ναυπηγεία στη Δανία και στην Ιαπωνία. Το 1969, κατά την παράδοσή του από τα ναυπηγεία της Οδησσού, το «Ευγενία Χανδρή», χωρητικότητας 205.000 τόνων, ήταν το μεγαλύτερο δεξαμενόπλοιο που διέθεσε ποτέ ελληνική εταιρεία.
Αποπνέοντας τη γοητεία που έχουν συνήθως οι γόνοι του old money, ο 30χρονος Δημήτρης Χανδρής τοποθετείται στους πολλά υποσχόμενους της νέας εφοπλιστικής γενιάς του Λονδίνου. Η αγαπημένη του θεωρείται μέλος της παγκόσμιας αριστοκρατίας χάρη στις επιχειρήσεις και τις στενές σχέσεις της οικογένειάς της με το βρετανικό παλάτι
Η οικογένεια Φόρτε σε απαρτία στο σπίτι τους στο Λονδίνο
Ο πατέρας του γαμπρού Γιάννης Χανδρής
Η Ευγενία Χανδρή με τον σύζυγό της Θεόδωρο Γιαννούση
Ο Μιχάλης Χανδρής με τη Μελίνα Τραυλού στον γάμο του Νικόλαου στις Σπέτσες
Το ξενοδοχείο «Metropolitan» της οικογένειας Χανδρή
Ο Δημήτρης Χανδρής με τη θεία του Ευγενία
Στιγμιότυπα από τις διακοπές του ζευγαριού στην Ελλάδα, που τέλειωσαν την περασμένη εβδομάδα
Η Λίντια Φόρτε στην Τοσκάνη, λίγα 24ωρα πριν από τον γάμο της με τον Δημήτρη Χανδρή. Οπως φαίνεται στη λίστα γάμου του ζευγαριού, η τελετή αρχικά επρόκειτο να γίνει στο Λονδίνο
Ναυτιλιακή αυτοκρατορία ενός αιώνα
Η ιστορία και τα μυστικά της επιτυχίας ενός από τα μεγαλύτερα εφοπλιστικά τζάκια της Ελλάδας και η χρυσή μετάβαση από τα φορτηγά στην κρουαζιέραΕίναι οι συνεχιστές μια μεγάλης οικογενειακής παράδοσης στη ναυτιλία που χάνεται στις απαρχές του προηγούμενου αιώνα. Πρόκειται για τον Γιάννη, Τζον όπως τον αποκαλούν, τον Μιχάλη και την Ευγενία Χανδρή, παιδιά του Δημήτρη Χανδρή (1921-1980) και της Μυρτώς Πνευματικού και ανίψια του Αντώνη Χανδρή (1924-1984).
Ο Μίμης και ο Αντώνης Χανδρής έγραψαν με χρυσά γράμματα το όνομά τους στη Βίβλο της Ελληνικής Ναυτιλίας αφότου έγιναν κυρίαρχοι στον κλάδο της κρουαζιέρας. Το ξεκίνημα τους, πάντως, στη ναυτιλιακή βιομηχανία έγινε με φορτηγά πλοία.
Ο Γιάννης Χανδρής, 66 ετών σήμερα, ο οποίος ζει στο Λονδίνο και είναι Βρετανός σύμφωνα με το αρχείο του Companies House, είναι επικεφαλής της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας που δημιούργησε ο παππούς του Ιωάννης Χανδρής (1890-1942) το 1915. Το 1976 ο όμιλος Χανδρή διαχειριζόταν τον μεγαλύτερο στόλο κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, εκτοπίζοντας εταιρείες όπως η Cunard, η P&O και η Union Castle.
Ο Γιάννης Χανδρής, μαζί με τον αδελφό του Μιχάλη και την αδελφή τους Ευγενία δημιούργησαν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 τη Celebrity Cruise, η οποία τότε διέθετε τον νεότερο στόλο κρουαζιερόπλοιων. Την πούλησαν το 1997 στη Royal Caribbean με κέρδος 170 εκατ. λιρών για το 51% που διατηρούσαν στην εταιρεία. Κάποιοι πίστεψαν ότι ήταν η αρχή του τέλους για τη χιώτικη αυτή αυτοκρατορία. Οπως αποδείχθηκε όμως στην πορεία έκαναν λάθος οι μάντεις κακών.
Αποδείχθηκε ότι οι Χανδρήδες πούλησαν την κατάλληλη εποχή, όταν άρχισε ο συγκεντρωτισμός στην κρουαζιέρα και η δημιουργία μεγάλων εταιρικών σχημάτων. Οσον αφορά στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις τους, παρέμειναν στην ποντοπόρο ναυτιλία όπου αναπτύχθηκαν.
Τα δύο αδέλφια έχουν την εταιρεία Chandris Hellas με στόλο που αποτελείται από 29 πλοία, εκ των οποίων 17 φορτηγά και 12 δεξαμενόπλοια. Η αγάπη τους για την Ελλάδα φαίνεται και από το γεγονός ότι σε 14 πλοία τους έχουν υψωμένη τη γαλανόλευκη σημαία.
Επίσης, έχουν μία ακόμη εταιρεία, την International Marine Management, με τρία δεξαμενόπλοια υπό αιγυπτιακή σημαία. Αυτά δραστηριοποιούνται στα αιγυπτιακά κοιτάσματα, γεγονός που καταδεικνύει τις πολύ καλές επαφές που έχει η οικογένεια με τους Αιγύπτιους.
Οι άλλες δραστηριότητες
Η οικογένεια Χανδρή έχει μεγάλη ακίνητη περιουσία στη Μεγάλη Βρετανία. Επίσης συμμετέχουν σε ναυτιλιακές, ξενοδοχειακές και άλλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, ενώ έχουν και μια συλλογή σύγχρονης τέχνης. Η περιουσία του Γ. Χανδρή υπολογίζεται σε 600 εκατ. λίρες. Ο Τζον θεωρείται θρύλος στους κοσμικούς κύκλους, αφού τα πάρτυ που έχει διοργανώσει στην πολυτελή έπαυλή του στο Λονδίνο στην Eaton Square, σε μία από τις πιο φημισμένες οδούς της βρετανικής πρωτεύουσας, έχουν αφήσει εποχή. Το οίκημα καλύπτει σε έκταση ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο και έχει 20 δωμάτια. Ο ίδιος συνεργάζεται άψογα με τον αδελφό του Μιχάλη, ο οποίος ζει πλέον στην Αθήνα και έχει ενεργή συμμετοχή στα τεκταινόμενα της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) ως αντιπρόεδρος, όπου η παρουσία του είναι βαρύνουσας σημασίας. Από την άλλη πλευρά, ο Τζον θεωρείται από τους μεγάλους παίκτες της Greek Shipping Cooperation Committee (Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας), συμμετέχοντας σε μεγάλα διεθνή fora, όπου λαμβάνονται κρίσιμες αποφάσεις και για την ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή βιομηχανία.
Το 2012 η οικογένεια βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα των ΜΜΕ. Ο λόγος ήταν η κόντρα που είχαν ο Γιάννης και ο Μιχάλης με τις ξαδέλφες τους Nτέπυ και Xρυσούλα, οι οποίες τους είχαν κατηγορήσει για υπεξαίρεση μέρους της περιουσίας τους. Η διαφωνία τους οδήγησε στις δικαστικές αίθουσες.
Πέρα όμως από τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, η οικογένεια ασχολείται και με τα ξενοδοχεία και το real estate. Στο χαρτοφυλάκιό της βρίσκεται το «Metropolitan» στη Λεωφόρο Συγγρού, το «The Met» στη Θεσσαλονίκη, δύο ξενοδοχεία στην Kέρκυρα και το «Chios Chandris» στη γενέτειρα τους, τα οποία διαχειρίζεται η Eυγενία. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διεθνής κολοσσός της Marriott φέρεται να ενδιαφέρεται για μια συμφωνία τύπου franchise για το ξενοδοχείο «Metropolitan». Επίσης, τους ανήκει το 50% της εταιρείας ακινήτων London & Cambridge Properties που αναζητά ευκαιρίες στο real estate, ενώ διαθέτουν και ακίνητα στη Μύκονο, στο Λονδίνο, στην Ελβετία και τη Νέα Υόρκη. Στην οικογένεια Χανδρή ανήκε και το ιστορικό ιπποφορβείο στη Λαζαρίνα Τρικάλων, καθώς και η πάλαι ποτέ κραταιά εισηγμένη Ιπποτούρ, που εδώ και χρόνια έχει εστιάσει στην αγροτική παραγωγή.
Οι ρίζες
Η οικογένεια Χανδρή δραστηριοποιήθηκε στη ναυτιλία από την εποχή των ιστιοφόρων. Ο Ιωάννης Δ. Χανδρής έκανε το όνομα της οικογένειας γνωστό στη ναυτιλιακή βιομηχανία στα χρόνια του Μεσοπολέμου, αλλά απεβίωσε το 1942, σε ηλικία μόλις 52 ετών, αφήνοντας τη χήρα του Ευγενία Χανδρή και τους δύο γιους του, τον Δημήτρη (1921-1980) και τον Αντώνη (1924-1984), να συνεχίσουν την επιχείρηση. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η οικογένεια έχασε επτά ατμόπλοια - περίπου τον μισό της στόλο. Λόγω του γεγονότος αυτού πληρούσε τις προϋποθέσεις για να αγοράσει ένα από τα πλοία Liberty περίπου 10.000 τόνων τα οποία πωλούνταν στους Ελληνες εφοπλιστές στο τέλος του πολέμου. Τον Μάρτιο του 1947 η οικογένεια παρέλαβε το «Nathaniel Macon» ναυπηγημένο το 1943, το οποίο μετονομάστηκε σε «Ευγενία Χανδρή». Επιπλέον, αγόρασε ένα από τα επτά δεξαμενόπλοια Τ2, χωρητικότητας περίπου 16.500 τόνων, τα οποία είχαν διατεθεί από τους Αμερικανούς για πώληση στους Ελληνες. Αμέσως μετονομάστηκε σε «Ιωάννης Χανδρής» και από τότε η οικογένεια παρέμεινε τόσο στην αγορά των δεξαμενόπλοιων όσο και στην αγορά μεταφοράς ξηρού φορτίου. Παρά το νεαρό της ηλικίας τους, ο Δημήτρης και ο Αντώνης, με βάση το Λονδίνο, εκμεταλλεύτηκαν τις ευκαιρίες που είδαν να παρουσιάζονται μετά τον πόλεμο. Την ώρα που η οικογένεια παραλάμβανε το πρώτο της Liberty και το πρώτο δεξαμενόπλοιο, ο Δημήτρης είχε ήδη πάρει την πρωτοβουλία να αποκτήσει την Charlton Steam Shipping Co. με έδρα το Νιούκαστλ - του παρείχε ένα μέσο για το πρώτο εγχείρημα δραστηριοποίησης στην επιβατηγό ναυτιλία στοχεύοντας στις ανάγκες των μεταπολεμικών προσφύγων. Αρχικά η εταιρεία προσέφερε υπηρεσίες για τον Διεθνή Οργανισμό Προσφύγων επαναφέροντας εκτοπισμένους Ευρωπαίους στην Αυστραλία και στην Αμερική. Ακολούθησαν ναυλώσεις στη βρετανική κυβέρνηση για αποστολές στρατευμάτων.
Στη δεκαετία του ’20 ο πατέρας τους είχε λειτουργήσει μία επιβατηγό γραμμή που συνέδεε τον Πειραιά με την Κόρινθο και αργότερα μια δεύτερη, την Ελλάδα - Ιταλία. Oμως οι γιοι του έγραψαν ένα εντυπωσιακό κεφάλαιο στην ιστορία της διεθνούς επιβατηγού ναυτιλίας. Μέχρι το 1960 τα δύο αδέλφια και η μητέρα τους είχαν χτίσει έναν εντυπωσιακό στόλο αποτελούμενο από 30 δεξαμενόπλοια και φορτηγά. Ωστόσο είχαν μεγάλες φιλοδοξίες για την επιχείρηση των επιβατηγών. Την ίδια χρονιά ο Δημήτρης ίδρυσε την εταιρεία Chandris Cruises, μία εκ των πρωτοπόρων στη σύγχρονη ιστορία της βιομηχανίας κρουαζιέρων στη Μεσόγειο. Ο δε Αντώνης είχε πειστεί για τις δυνατότητες των υπερατλαντικών γραμμών, καθώς το μεταναστευτικό ρεύμα από την Ευρώπη ήταν πολύ μεγάλο. Ετσι, ίδρυσε την Chandris Lines, στοχεύοντας κυρίως στη μεταφορά εποίκων από την Ευρώπη που αναζητούσαν μια νέα ζωή στην Αυστραλία.
Το πρώτο πλοίο, το «Bloemfontein Castle», είχε αρχικά σχεδιαστεί για να μεταφέρει μετανάστες στη Νότια Αφρική για τη βρετανική Union-Castle Line. Μετά την απόκτηση του πλοίου, το ανακαίνισε για να εξυπηρετήσει την ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά των Ελλήνων μεταναστών προς την Αυστραλία. Το πλοίο, μετονομαζόμενο σε «Πατρίς», πραγματοποίησε την πρώτη του αναχώρηση από τον Πειραιά στις 14 Δεκεμβρίου του 1959. Στη διάρκεια των επόμενων 18 χρόνων η Chandris Lines επικεντρώθηκε κυρίως στην αγορά Ευρώπης - Αυστραλίας, συμπεριλαμβάνοντας την αυξημένη ζήτηση στο Ηνωμένο Βασίλειο για μετάβαση στην Αυστραλία. Αγοράστηκαν πολλά διαφορετικά πλοία. Το σημαντικότερο που προστέθηκε στον στόλο ήταν το «SS Australis». To πρώην «SS America» ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο επιβατηγό τακτικών γραμμών πλοίο αμερικανικών συμφερόντων όταν αγοράστηκε από τη Chandris το 1964 και έγινε το μεγαλύτερο επιβατηγό υπό ελληνική σημαία.
Στα μέσα της 10ετίας του ’70 οι αδελφοί Χανδρή -μέσω των διαφορετικών επιχειρήσεών τους- λειτουργούσαν τον μεγαλύτερο στόλο επιβατηγών κρουαζιέρας στον κόσμο με συνολικά 13 πλοία, ξεπερνώντας την P&O, την Cunard και την Union-Castle.
Το 1978 ο Αντώνης Χανδρής ανέστειλε τη λειτουργία της Chandris Lines λόγω της αύξησης στα κόστη και της απόφασης της Αυστραλίας να τερματίσει το υποβοηθούμενο σύστημα περάσματος για τους Ευρωπαίους μετανάστες. Επιπλέον, οι αεροπορικές συγκοινωνίες ήταν πλέον ισχυρότατος ανταγωνιστής στα μεγάλα ταξίδια, αφού μείωσαν κατά πολύ τη διάρκειά τους, με αποτέλεσμα η αγορά της μεταφοράς επιβατών διά θαλάσσης άρχισε να φθίνει.
Επειδή ο Αντώνης Χανδρής δεν είχε παιδιά, μετά τον θάνατό του οι απόγονοι του Δημήτρη, ο Τζον, ο Μιχάλης και η Ευγενία, συνέχισαν την επιχείρηση που δραστηριοποιούνταν στην κρουαζιέρα για πολλά χρόνια. Σχημάτισαν τον πολυτελή στόλο της Celebrity Cruises με τη συμμετοχή κατά 49% της Overseas Shipholding Group (OGS) που είχε έδρα την Αμερική, έως ότου η εταιρεία αγοράστηκε από τη Royal Caribbean International το 1997.
Οσον αφορά στην ποντοπόρο ναυτιλία, η Chandris ήταν ανάμεσα στις πρώτες ελληνικές εταιρείες που κατείχαν Very Large Crude Carriers (VLCCs), τα οποία είχαν παραγγείλει σε ναυπηγεία στη Δανία και στην Ιαπωνία. Το 1969, κατά την παράδοσή του από τα ναυπηγεία της Οδησσού, το «Ευγενία Χανδρή», χωρητικότητας 205.000 τόνων, ήταν το μεγαλύτερο δεξαμενόπλοιο που διέθεσε ποτέ ελληνική εταιρεία.
Αποπνέοντας τη γοητεία που έχουν συνήθως οι γόνοι του old money, ο 30χρονος Δημήτρης Χανδρής τοποθετείται στους πολλά υποσχόμενους της νέας εφοπλιστικής γενιάς του Λονδίνου. Η αγαπημένη του θεωρείται μέλος της παγκόσμιας αριστοκρατίας χάρη στις επιχειρήσεις και τις στενές σχέσεις της οικογένειάς της με το βρετανικό παλάτι
Η οικογένεια Φόρτε σε απαρτία στο σπίτι τους στο Λονδίνο
Ο πατέρας του γαμπρού Γιάννης Χανδρής
Η Ευγενία Χανδρή με τον σύζυγό της Θεόδωρο Γιαννούση
Ο Μιχάλης Χανδρής με τη Μελίνα Τραυλού στον γάμο του Νικόλαου στις Σπέτσες
Το ξενοδοχείο «Metropolitan» της οικογένειας Χανδρή
Ο Δημήτρης Χανδρής με τη θεία του Ευγενία
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr