Πώς ο Μπέζος κέρδισε τον Μπράνσον στη μάχη του διαστήματος
Κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός στο διάστημα - Ο απολογισμός των πρώτων διαστημικών πτήσεων των δύο δισεκατομμυριούχων - Οι ομοιότητες και οι διαφορές στις πτήσεις της Blue Origin και της Virgin Galactic
Οι δύο πολύ ανταγωνιστικοί δισεκατομμυριούχοι κατάφεραν να κερδίσουν τη μάχη για εμπορικές διαστημικές πτήσεις. Κι αν κάποιοι βιάστηκαν να σπεύσουν νικητή τον Μπράνσον, που κατάφερε να περάσει το κατώφλι του διαστήματος πρώτος, στις 11 Ιουλίου, πολλοί θεωρούν ότι τελικός νικητής είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, ήτοι ο Τζεφ Μπέζος, που εννέα ημέρες μετά κατάφερε να πετάξει σε μεγαλύτερο ύψος (στα 100 χιλιόμετρα ήταν το απόγειο της πτήσης της Blue Origin έναντι 86 χιλιόμετρα της Virgin Galactic).
Οι δύο κροίσοι μπόρεσαν να εκτελέσουν την αποστολή τους με τελείως διαφορετικό τρόπο. Ο επικεφαλής διαστημικός αναλυτής του CBS Μπιλ Χάργουντ ανέφερε ότι παρά τις διαφορές «στην τελική και οι δύο πουλάνε το ίδιο πράγμα. Πουλάνε τρία λεπτά έλλειψης βαρύτητας και πτήσεις έξω από την ατμόσφαιρα».
Ωστόσο ο τρόπος που έφτασαν πάνω από τη Γραμμή Κάρμαν, που είναι και το συμβατικό όριο λήξης της γήινης ατμόσφαιρας και πάνω από την οποία θεωρείται ότι
ξεκινά το διάστημα είναι διαφορετικός.
Τέσσερα άτομα στην αποστολή του Μπέζος και έξι στο ταξίδι του Μπράνσον
Στην πτήση της Blue Origin μετείχαν τέσσερα άτομα, ο Τζεφ Μπέζος, ο αδελφός του Μαρκ, ο 18χρονος Όλιβερ Ντέμεν από την Ολλανδία, που έγινε ο νεότερος αστροναύτης στον κόσμο και την 82χρονη Γουίλι Φανκ, που έγινε η γηραιότερη αστροναύτης στον κόσμο. Η εκτόξευση έγινε σε εγκαταστάσεις της Blue Origin που βρίσκονται στην έρημο στο δυτικό Τέξας, με στόχο ένα ταξίδι 11 λεπτών.
Αντίθετα, στην διαστημική πτήση του Μπράνσον μετείχαν έξι άτομα: ο εκκεντρικός δισεκατομμυριούχος, τρία στελέχη της Virgin Galactic και δύο πιλότοι. Η εκτόξευση έγινε σε εγκαταστάσεις της βάσης Spaceport America στο Νέο Μεξικό.
Η διαφορά στα δύο διαστημικά αεροσκάφη είναι εμφανής: το New Shepard είναι πλήρως αυτόνομο και επαναχρησιμοποιούμενο, με πύραυλο και κάψουλα, που δεν χρειάζεται εξειδικευμένο προσωπικό ή επαγγελματίες αστροναύτες, αφού η πτήση ελέγχεται μέσω υπολογιστή. Αντίθετα, το διαστημικό αεροσκάφος VSS Unity του Μπράνσον χρειάζεται απαραίτητα η συμμετοχή πιλότων στο πλήρωμα.
Η διαφορά στα διαστημικά αεροσκάφη
Η Blue Origin διάλεξε να τοποθετήσει μία κάψουλα πάνω στον πύραυλο. Κάτι τέτοιο ποαραπέμπει στον Άλαν Σέπαρντ, τον πρώτο Αμερικανό που ταξίδεψε στο διάστημα το 1961. Το Μέρκιουρι που επέβαινε είχε έναν ενισχυτή πυραύλων και μία κάψουλα, γι΄αυτό και ο Μπέζος ονόμασε τον πύραυλο New Shepard προς τιμήν του.
Το διαστημικό σκάφος ταξίδεψε τρεις φορές την ταχύτητα του ήχου και όταν έφτασε σε υψόμετρο 72 χιλιομέτρων, βασικός κινητήρας BE-3 έκλεισε και η κάψουλα απελευθερώθηκε για να συνεχίσει την πτήση. Ο Μπέζος και οι συνεργάτες του κατάφεραν να χαρούν για τρία λεπτά την έλλειψη βαρύτητας, καθώς η κάψουλα έφτασε σε υψηλό σημείο, ήτοι στα 100 χιλιόμετρα, που θεωρείται από τον οργανισμό Fédération Aéronautique Internationale, με έδρα την Ελβετία ως το «όριο» ανάμεσα στη γη και το διάστημα.
Αντίθετα, το διαστημικό αεροσκάφος της Virgin Galactic πέταξε ελαφρώς χαμηλότερα, αλλά πολύ πάνω από το όριο των 80 χιλιομέτρων που αναγνωρίζει ως όριο του διαστήματος η NASA και η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας. Το αεροσκάφος του Μπράνσον έχει διαφορετικό σχεδιασμό. Το VMS Eve, που φέρει το όνομα της μητέρας του Μπράνσον, Εύας, έχει σχεδιασμό διττής ατράκτου με τέσσερις κινητήρες και μπορεί να μεταφέρει για περίπου μία ώρα το διαστημικό όχημα VSS Unity (γνωστό και ως SpaceShipTwo). Το Unity από τα 14.000 μέτρα (45.000 πόδια) συνεχίζει την ανοδική πορεία του με τις δικές του προωθητικές δυνάμεις μέχρι το κατώφλι του διαστήματος. Ο πύραυλος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του αεροσκάφους της Virgin Galactic.
Οι κάμερες, τα μικρόφωνα, οι τιμές και η διάρκεια
Ο Μπράνσον και το πλήρωμα επίσης κατάφεραν να απολαύσουν την έλλειψη βαρύτητας και έκαναν ζωντανή μετάδοση του ταξιδιού τους, καθώς πετούσαν από τις θέσεις τους. Η πτήση διήρκεσε μόνο περίπου 15 λεπτά.
Ωστόσο, από το εσωτερικό της κάψουλας του Μπέζος μεταδόθηκε μόνον ο ήχος και το πλήρωμα ακουγόταν να φωνάζει και να πανηγυρίζει. Οκτώ λεπτά μετά την εκτόξευση, τρία αλεξίπτωτα άνοιξαν στην κάψουλα του Μπέζος για να επιβραδύνουν την ταχύτητά της, κατά τη διάρκεια της προσγείωσης. Η πτήση διήρκησε 10 λεπτά και 18 δευτερόλεπτα.
Και οι δύο πτήσεις ολοκληρώθηκαν με επιτυχία και θεωρούνται ότι αποτελούν ένα πρώτο αλλά βασικό βήμα στα εμπορικά διαστημικά ταξίδια. Ωστόσο η μάχη για το διάστημα μόλις ξεκίνησε. Η Blue Origin σχεδιάζει δύο ακόμη επιβατικές πτήσεις πριν το τέλος του χρόνου. Ωστόσο η τιμή των εισιτηρίων δεν έχει αποκαλυφθεί. Την ίδια ώρα, οι πτήσεις με το διαστημικό αεροσκάφος της Virgin Galactic εκτιμάται ότι κοστίζουν 250.000 δολάρια. Και οι δύο εταιρείες ευελπιστούν ότι η αγορά θα στηρίξει οικονομίες κλίμακας και χαμηλότερες τιμές.
Σε κάθε περίπτωση, οι δύο πτήσεις μπορεί να μην θεωρούνται ότι εισφέρουν κάποια νέα γνώση όσον αφορά στο διάστημα, αλλά επιβεβαιώνουν την πρόοδο των ιδιωτικών εταιρειών και την είσοδο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στις διαστημικές μεταφορές.
Ειδήσεις σήμερα
Μίλαν: Διαγνώστηκε με καρκίνο ο Ιβάν Γκαζίδης!
Γαλλία: Τέλος στην υποχρεωτική χρήση μάσκας για όσους διαθέτουν υγειονομικό πιστοποιητικό
Κύπρος: Άνοιξε τραπεζικός λογαριασμός για τη στήριξη των πληγέντων από την πυρκαγιά
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr