Γιάννης Τσάκαλος: Οι ανεξάντλητες ευκαιρίες του ελληνικού τουρισμού
14.04.2021
12:44
Η AQ Strategy σε συνεργασία με την Ogilvy ανέλαβαν -έπειτα από διαγωνισμό του ΕΟΤ- τον στρατηγικό σχεδιασμό και την καμπάνια για την προβολή της χώρας - Ο υπεύθυνος της AQ Strategy εξηγεί πώς προέκυψε το σύνθημα της φετινής καμπάνιας «All you want is Greece» και η νέα στρατηγική, η οποία έχει στόχο να μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία, αγγίζοντας την ψυχή των ξένων επισκεπτών
«Πιστεύω απόλυτα στην Ελλάδα, στον ελληνικό τουρισμό και τις δυνατότητές του», υποστηρίζει με κραταιά πεποίθηση ο κ. Γιάννης Τσάκαλος, ένας άνθρωπος με πολυετή πείρα στον τομέα του τουρισμού, ο οποίος τώρα από το τιμόνι της AQ (Adaptability Quotient) Strategy μπορεί να συνενώνει δυναμικά το όραμά του με τις δυνάμεις της χώρας. «Αν ένας επενδυτής με ρωτούσε πού θα έπρεπε να βάλει τα χρήματά του, θα του έλεγα στην Ελλάδα και τον ελληνικό τουρισμό. Χωρίς δεύτερη κουβέντα», μας λέει κατηγορηματικά. Η βάση της αισιοδοξίας του κ. Τσάκαλου μόνο αφηρημένη δεν είναι, καθώς εδράζεται στο γεγονός ότι πάντα ο τουρισμός αργά ή γρήγορα ανακάμπτει από αντίστοιχα γεγονότα, όπως επίσης και σε συγκεκριμένες μελέτες και μοντέλα που εφαρμόζουν στην εταιρεία του σε συνεργασία με τη διεθνούς εμβέλειας εταιρεία επικοινωνίας και διαφήμισης Οgilvy, ενισχύοντας ουσιαστικά και συμβουλεύοντας ολόκληρη τη στρατηγική του ΕΟΤ.
Τα δεδομένα μοντέλα μπορούν να ανοίξουν πολλούς δρόμους για τη χώρα μας, διαμορφώνοντας ένα άλλο μέλλον για τον τουρισμό. Επιπλέον, με βάση αυτά τα δεδομένα δημιουργείται και η σχετική καμπάνια που θα δούμε σε λίγες ημέρες να ξεδιπλώνεται σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη: χαρακτηριστική είναι η φωτογραφία που έχει ήδη κυκλοφορήσει με τη νεαρή που ατενίζει την απαράμιλλης ομορφιάς καστροπολιτεία της Λακωνικής Μάνης -μια Ελλάδα που στο μυαλό των ξένων μπορεί πλέον να φαντάζει ως ιδανική φαντασίωση.
Κρίση και ευκαιρίες
Η κρίση να γίνει ευκαιρία. Σε αυτό ακριβώς, λοιπόν, πόνταραν και οι φορείς, πάνω στο οποίο δουλεύουν η Ogilvy και η AQ Strategy για την προώθηση της νέας καμπάνιας, γνωρίζοντας πως «το συναίσθημα και το βίωμα είναι κοινό σε όλους τους ανθρώπους, σε όλα τα μέρη του πλανήτη», όπως μας τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Τσάκαλος. «Σκοπός μας είναι να πάμε πέρα από το “ήλιος και θάλασσα”, τα οποία τα έχουμε και δεν θα πάψουμε ποτέ να τα προτείνουμε, όμως επίσης αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ότι η χώρα μας προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες, μια ανεξάντλητη πηγή δυνατοτήτων για τον επισκέπτη που ούτε καν μπορεί να τις φανταστεί.
Να του πούμε ότι ξέρουμε πώς νιώθει, ότι φέρει και αυτός αντίστοιχες αγωνίες με εμάς και ότι αυτό προφανώς θα θέλει να το εκτονώσει βιώνοντας νέες εμπειρίες. Σε όλα αυτά ακριβώς του απαντάμε με σιγουριά και του λέμε “All you want is Greece”, που είναι και το φετινό μας μότο. Δηλαδή, για ό,τι θέλεις και σκέφτεσαι, για όλα όσα προσδοκάς, δεν υπάρχει καλύτερη χώρα για να τα κάνεις πράξη από την Ελλάδα. Βέβαια όλα αυτά δεν είναι ούτε απλά ούτε μονοσήμαντα, αλλά προέρχονται μετά από προσεκτική μελέτη όλων των δεδομένων καθημερινά, με όλα τα πιθανά σενάρια, όπως και του προφίλ του εκάστοτε δυνάμει επισκέπτη ξεχωριστά, ο οποίος μπορεί αυτή τη στιγμή να πατάει, για διαφορετικούς λόγους ο καθείς, στη μηχανή αναζήτησης τη λέξη “Ελλάδα”. Εχοντας αυτά ως δεδομένα, η Ogilvy και η AQ Strategy διαμόρφωσαν την καμπάνια, που ως στόχο έχει να προσελκύσει ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο να ζήσουν μοναδικές εμπειρίες, ανάλογα με τις προσδοκίες και τις ανάγκες τους. Εν προκειμένω διακρίνουμε δύο σπουδαίες ευκαιρίες: πέρα από τα βασικά στοιχεία “ήλιος” και “θάλασσα”, θεωρούμε ότι είναι η ευκαιρία πλέον να εμπλουτίσουμε αυτό το άκρως πολύτιμο προϊόν και να βγάλουμε μπροστά τον άνθρωπο, αλλά και τον ανεξάντλητο πλούτο της χώρας και να τον αναδείξουμε», σημειώνει ο κ. Τσάκαλος.
«Και όλο αυτό να ενταχθεί σταδιακά στο νέο αφήγημα του ελληνικού τουρισμού. Ηρθε η στιγμή να πούμε στον επισκέπτη ότι, εκτός από το καλοκαίρι, μπορεί να έρχεται στη χώρα μας όλο τον χρόνο και να γίνει μέρος της ιστορίας του κάθε τόπου. Να βιώσει μοναδικές εμπειρίες που θα περιλαμβάνει διαφορετικές εκφάνσεις από τη γαστρονομία έως τον πολιτισμό. Για την ακρίβεια, τι είναι αυτό που προτείνουμε; Το να μπορεί, φέρ’ ειπείν, ένας επισκέπτης της Αθήνας να μη μένει μόνο στο ξενοδοχείο, αλλά να βιώνει σε βάθος την πόλη: να επισκέπτεται τα μουσεία της, να ξεναγείται στους ζωντανούς θησαυρούς της, να δοκιμάζει τις γεύσεις της, να βιώνει αυτό που συμβαίνει στην καθημερινότητα, στην κάθε απτή λεπτομέρεια. Να πάει σε διαφορετικές περιοχές όπως η Ηπειρος, να περπατήσει στα μονοπάτια, να ανέβει στην Οξιά να δει το φαράγγι του Βίκου, να δοκιμάσει εκλεκτά κρασιά σε διαφορετικά σημεία της Ελλάδας, να επισκεφτεί ένα οινοποιείο στη Μακεδονία, να βιώσει την κουλτούρα, τις παραδόσεις και τον πολιτισμό μας σε όλη τη χώρα. Γιατί η χώρα μας είναι ανεξάντλητη σε ευκαιρίες, τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει ανάλογα όπως θέλει ο καθένας - αρκεί να καταλάβει τι σημαίνουν ψυχή, DNA και λογική αυτού του τόπου. Αλλά υπάρχει και μια δεύτερη ευκαιρία, εξίσου σημαντική, που λέγεται βιώσιμη ανάπτυξη, η οποία πρέπει να υιοθετηθεί ως μοντέλο όχι μόνο εδώ, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Και γιατί το λέμε αυτό; Γιατί είναι μονόδρομος. Αν δεν το κάνουμε εμείς, θα σπεύσουν να το ζητήσουν οι μελλοντικοί επισκέπτες. Εδώ ακριβώς στοχεύει αυτό το εμπλουτισμένο μοντέλο στο οποίο ποντάρουμε και λαμβάνει υπόψη κάθε στοιχείο από τη γαστρονομία έως τη σύγχρονη τέχνη και τον πολιτισμό. Ας μην ξεχνάμε επίσης τις ταινίες που γυρίζονται εδώ και προάγουν με τον καλύτερο τρόπο την Ελλάδα, έχοντας μεγάλα ποσοστά επιρροής και διείσδυσης: μην ξεχνάτε τι είχε γίνει με το “Mamma Mia!” και άλλες αντίστοιχες ταινίες. Μέσα από αυτό το μοντέλο μπορείς να δείξεις, με έναν πολύ ωραίο και αποτελεσματικό τρόπο, το ποιοτικό κομμάτι της χώρας - και αυτό είναι πολύ σημαντικό».
Στο σημείο αυτό ο κ. Τσάκαλος μας θυμίζει ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο όσον αφορά τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Τον ρωτάμε αν πιστεύει ότι υπάρχει δυνατότητα βελτίωσης και σε ποιους τομείς: «Σαφέστατα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης και οι τομείς είναι πραγματικά ανεξάντλητοι. Επίσης, η εκθετική ανάπτυξη της τεχνολογίας είναι απίστευτη -με την τεχνητή νοημοσύνη, τα νέα ταχύτατα δίκτυα- και θα φέρει πολύ μεγάλες αλλαγές, ακόμα μεγαλύτερες από αυτές που έχει εκ των πραγμάτων προκαλέσει η έλευση του COVID. Οπότε αυτό πρέπει να το έχουμε στο μυαλό μας, δεδομένου ότι οι νέες γενιές όπως οι millennials και η generation Z -που συνιστούν ένα τεράστιο ποσοστό του πληθυσμού- θα είναι οι επόμενοι επισκέπτες μας, με εντελώς διαφορετικές ανάγκες. Είναι δύο γενιές βουτηγμένες κυριολεκτικά στην τεχνολογία, οι οποίες αναζητούν με αγωνία την εμπειρία και θέλουν να τη ζήσουν στο έπακρο. Επιζητούν την αυθεντικότητα, δεν θέλουν το φτιασιδωμένο και το φαντεζί, αλλά την ουσία. Αρα πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση να τους προσφέρουμε, ώστε να ανταποκριθούμε σε αυτές τις πολύπτυχες ανάγκες που επεκτείνονται πολύ πέρα από τα αναγκαία». Γι’ αυτό είναι επιτακτικό, σύμφωνα με τον κ. Τσάκαλο, να διαθέτουμε «προσαρμοστικότητα», όπως χαρακτηριστικά τονίζει, κάτι που φάνηκε ξεκάθαρα στην περίπτωση της πανδημίας, με τα δεδομένα να αλλάζουν από στιγμή σε στιγμή. Χρειαζόμαστε ένα νέο μοντέλο ανάλυσης το οποίο να είναι σε θέση να καταγράφει και να αναλύει τις διαρκείς μεταλλάξεις -εν προκειμένω όχι του ιού, αλλά των αναγκών των ανθρώπων.
Αισιοδοξία
Παρά τους αυξημένους δείκτες της μεταδοτικότητας και τα σοβαρά προβλήματα που έχουν ενσκήψει λόγω της πανδημίας, ο ίδιος θεωρεί ότι η σταδιακή ανάκαμψη φέτος είναι δυνατή: «Κοιτάξτε, όντως πέρυσι τα νούμερα ήταν απογοητευτικά, ωστόσο πιστεύω ότι φέτος σταδιακά θα ανακάμψουμε ώστε να πάμε το 2022 με ακόμα καλύτερα αποτελέσματα και από το 2023 και μετά να επιστρέψουμε στα προ COVID δεδομένα και ακόμα καλύτερα. Για τον σκοπό αυτό έχουμε δημιουργήσει ένα μοναδικό μοντέλο (Integrated Growth Model), το οποίο λαμβάνει υπ όψη του δεδομένα σταθερά, μεταβλητά και τα στοιχεία με τις τάσεις και συμπεριφορές του καταναλωτή από 130 χώρες του κόσμου (Ogilvy Global insights). Βέβαια, επειδή η κατάσταση είναι ευμετάβλητη, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια εφόσον δεν υπάρχουν, λόγω συνθηκών, προκρατήσεις, αλλά οι τάσεις δείχνουν ότι φέτος θα υπάρξουν πολλές last minute κρατήσεις που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη το β’ εξάμηνο. Σε αυτό βασιζόμαστε βλέποντας την επιθυμία όλου του κόσμου που φέρει ένα περιεχόμενο και ένα όνομα: “Ελλάδα”. Σκεφτείτε το απλά: ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θέλουμε όλοι να κάνουμε όταν περάσει όλη αυτή η δοκιμασία; Να ταξιδέψουμε και να νιώσουμε ελεύθεροι. Να πάμε στα νησιά μας, να δοκιμάσουμε νέες εμπειρίες.
Και η καμπάνια που θα τρέξει σε όλο τον πλανήτη βασίζεται ακριβώς σε αυτό: στην ανάγκη να πάρουμε τις ζωές μας πίσω, που είναι κοινή σε όλους, στο να πούμε απλά ότι όλα όσα έχεις ανάγκη μπορεί να σ’ τα προσφέρει σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό η Ελλάδα. Σε αυτό θέλαμε να δώσουμε έμφαση επεξεργαζόμενοι όλα τα δεδομένα και προσφέροντάς τα στον ΕΟΤ, ο οποίος παίρνει όλες τις αποφάσεις. Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις εκτιμήσεις, χαράξαμε ένα τριετές πλάνο και δημιουργήσαμε προς διάθεση το περιεχόμενο (content) ειδικά για τη φετινή χρονιά και ένα υλικό με βάση το οποίο θα επικοινωνήσουμε τη χώρα σε ολόκληρο τον κόσμο. Το μοναδικό μοντέλο που έχουμε δημιουργήσει (IMG) έχει ως αιχμή του δόρατος την προσωποποίηση (personalization), εργαλείο που μπορεί να στείλει το σωστό μήνυμα τη σωστή στιγμή στον σωστό άνθρωπο μέσα από το σωστό κανάλι. Ενισχύεται από ένα επίσης δυναμικό μοντέλο διαχείρισης του προϋπολογισμού, που μας προτείνει ποιο ποσό, για παράδειγμα, να ξοδέψουμε για επικοινωνία σε ποια χώρα, ποια στιγμή κ.λπ. Αυτό επίσης είναι στη διάθεση του ΕΟΤ, όπως βέβαια και σε όλους μας τους πελάτες-επιχειρήσεις. Με άλλα λόγια, με το μοντέλο αυτό έχουμε τη δυνατότητα να στήσουμε μια άκρως προσωποποιημένη και στοχευμένη καμπάνια, που σκοπό έχει τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα».
Η αλήθεια είναι ότι ούτε καν μπορεί να φανταστεί κάποιος πόσες δυνατότητες προσφέρει αυτή η χώρα και σε πόσο διαφορετικά είδη επισκεπτών. Γιατί στην ερώτησή μου για το κατά πόσο η χώρα μας λαμβάνει υπόψη της τις διαφορετικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ο κ. Τσάκαλος υπογραμμίζει ότι σαφέστατα τις λαμβάνει, και μάλιστα τις θεωρεί πολύ σημαντικές για τον εμπλουτισμό του μοντέλου, όμως θα πρέπει επίσης να αγκαλιάσουμε και τις νέες τάσεις οι οποίες προκύπτουν συνεχώς, όπως αυτή με τους ψηφιακούς νομάδες (digital nomads), δηλαδή τους επαγγελματίες που επιζητούν έναν διαφορετικό τόπο διαμονής εκμεταλλευόμενοι και τις δυνατότητες της εξ αποστάσεως εργασίας που προσέφερε ο κορωνοϊός, τους ανθρώπους της τεχνολογίας οι οποίοι συνηθίζουν να εργάζονται σε διαφορετικά μέρη κάθε φορά. Αυτό σημαίνει ότι οι επισκέπτες που μπορεί να έρχονται στη χώρα μας όχι μόνο το καλοκαίρι, αλλά και όλη τη διάρκεια του χρόνου είναι πολλοί.
Γεγονός το οποίο πιστεύει ο κ. Τσάκαλος ότι είναι μοναδική ευκαιρία για εμάς ώστε να μπορέσουμε να αλλάξουμε τη λογική της περιορισμένης καλοκαιρινής σεζόν: «Μπορεί να είναι μια κουβέντα που γίνεται εδώ και χρόνια, αλλά νομίζω ότι ήρθε η ώρα να επενδύσουμε σοβαρά όχι απλώς στην επιμήκυνση της σεζόν, αλλά στην Ελλάδα 365 ημέρες τον χρόνο (Greece 365), την οποία μπορούμε να έχουμε, αφού η χώρα μας διαθέτει ανεξάντλητες δυναμικές. Νομίζω μάλιστα ότι η πανδημία ενεργοποιεί άμεσα τις όποιες εξελίξεις: γιατί κανείς να μην μπορεί, για παράδειγμα, να επισκεφτεί την Κρήτη τον Νοέμβριο όπου οι θάλασσες είναι ακόμα ζεστές ή να μη χαρεί τις ομορφιές της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα υπέροχα βουνά, τα ποτάμια, τις λίμνες, τα χωριά; Το σημαντικό είναι, λοιπόν, να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα, να είμαστε ετοιμοπόλεμοι, αισιόδοξοι και να μη χάνουμε την πίστη μας. Εχω τη βαθιά πεποίθηση ότι ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να ανακάμψει και μπορεί να βγει δυνατός όσο ποτέ. Η χώρα μας όχι μόνο μπορεί να τα καταφέρει, αλλά και να βγει από τη δοκιμασία ακόμα καλύτερη και ακόμα πιο δυνατή».
Ειδήσεις σήμερα:
Mαθήτρια από τον Βόλο που έγινε δεκτή με υποτροφία στο MIT
La Stampa: Η Κομισιόν σκέφτεται να προχωρήσει μόνο με Pfizer και Moderna από το 2022
MasterChef: Η Μαρίνα Ντεμολλάι επέστρεψε και δεν... χάρηκε κανείς
Τα δεδομένα μοντέλα μπορούν να ανοίξουν πολλούς δρόμους για τη χώρα μας, διαμορφώνοντας ένα άλλο μέλλον για τον τουρισμό. Επιπλέον, με βάση αυτά τα δεδομένα δημιουργείται και η σχετική καμπάνια που θα δούμε σε λίγες ημέρες να ξεδιπλώνεται σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη: χαρακτηριστική είναι η φωτογραφία που έχει ήδη κυκλοφορήσει με τη νεαρή που ατενίζει την απαράμιλλης ομορφιάς καστροπολιτεία της Λακωνικής Μάνης -μια Ελλάδα που στο μυαλό των ξένων μπορεί πλέον να φαντάζει ως ιδανική φαντασίωση.
Κρίση και ευκαιρίες
Η κρίση να γίνει ευκαιρία. Σε αυτό ακριβώς, λοιπόν, πόνταραν και οι φορείς, πάνω στο οποίο δουλεύουν η Ogilvy και η AQ Strategy για την προώθηση της νέας καμπάνιας, γνωρίζοντας πως «το συναίσθημα και το βίωμα είναι κοινό σε όλους τους ανθρώπους, σε όλα τα μέρη του πλανήτη», όπως μας τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Τσάκαλος. «Σκοπός μας είναι να πάμε πέρα από το “ήλιος και θάλασσα”, τα οποία τα έχουμε και δεν θα πάψουμε ποτέ να τα προτείνουμε, όμως επίσης αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ότι η χώρα μας προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες, μια ανεξάντλητη πηγή δυνατοτήτων για τον επισκέπτη που ούτε καν μπορεί να τις φανταστεί.
Να του πούμε ότι ξέρουμε πώς νιώθει, ότι φέρει και αυτός αντίστοιχες αγωνίες με εμάς και ότι αυτό προφανώς θα θέλει να το εκτονώσει βιώνοντας νέες εμπειρίες. Σε όλα αυτά ακριβώς του απαντάμε με σιγουριά και του λέμε “All you want is Greece”, που είναι και το φετινό μας μότο. Δηλαδή, για ό,τι θέλεις και σκέφτεσαι, για όλα όσα προσδοκάς, δεν υπάρχει καλύτερη χώρα για να τα κάνεις πράξη από την Ελλάδα. Βέβαια όλα αυτά δεν είναι ούτε απλά ούτε μονοσήμαντα, αλλά προέρχονται μετά από προσεκτική μελέτη όλων των δεδομένων καθημερινά, με όλα τα πιθανά σενάρια, όπως και του προφίλ του εκάστοτε δυνάμει επισκέπτη ξεχωριστά, ο οποίος μπορεί αυτή τη στιγμή να πατάει, για διαφορετικούς λόγους ο καθείς, στη μηχανή αναζήτησης τη λέξη “Ελλάδα”. Εχοντας αυτά ως δεδομένα, η Ogilvy και η AQ Strategy διαμόρφωσαν την καμπάνια, που ως στόχο έχει να προσελκύσει ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο να ζήσουν μοναδικές εμπειρίες, ανάλογα με τις προσδοκίες και τις ανάγκες τους. Εν προκειμένω διακρίνουμε δύο σπουδαίες ευκαιρίες: πέρα από τα βασικά στοιχεία “ήλιος” και “θάλασσα”, θεωρούμε ότι είναι η ευκαιρία πλέον να εμπλουτίσουμε αυτό το άκρως πολύτιμο προϊόν και να βγάλουμε μπροστά τον άνθρωπο, αλλά και τον ανεξάντλητο πλούτο της χώρας και να τον αναδείξουμε», σημειώνει ο κ. Τσάκαλος.
«Και όλο αυτό να ενταχθεί σταδιακά στο νέο αφήγημα του ελληνικού τουρισμού. Ηρθε η στιγμή να πούμε στον επισκέπτη ότι, εκτός από το καλοκαίρι, μπορεί να έρχεται στη χώρα μας όλο τον χρόνο και να γίνει μέρος της ιστορίας του κάθε τόπου. Να βιώσει μοναδικές εμπειρίες που θα περιλαμβάνει διαφορετικές εκφάνσεις από τη γαστρονομία έως τον πολιτισμό. Για την ακρίβεια, τι είναι αυτό που προτείνουμε; Το να μπορεί, φέρ’ ειπείν, ένας επισκέπτης της Αθήνας να μη μένει μόνο στο ξενοδοχείο, αλλά να βιώνει σε βάθος την πόλη: να επισκέπτεται τα μουσεία της, να ξεναγείται στους ζωντανούς θησαυρούς της, να δοκιμάζει τις γεύσεις της, να βιώνει αυτό που συμβαίνει στην καθημερινότητα, στην κάθε απτή λεπτομέρεια. Να πάει σε διαφορετικές περιοχές όπως η Ηπειρος, να περπατήσει στα μονοπάτια, να ανέβει στην Οξιά να δει το φαράγγι του Βίκου, να δοκιμάσει εκλεκτά κρασιά σε διαφορετικά σημεία της Ελλάδας, να επισκεφτεί ένα οινοποιείο στη Μακεδονία, να βιώσει την κουλτούρα, τις παραδόσεις και τον πολιτισμό μας σε όλη τη χώρα. Γιατί η χώρα μας είναι ανεξάντλητη σε ευκαιρίες, τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει ανάλογα όπως θέλει ο καθένας - αρκεί να καταλάβει τι σημαίνουν ψυχή, DNA και λογική αυτού του τόπου. Αλλά υπάρχει και μια δεύτερη ευκαιρία, εξίσου σημαντική, που λέγεται βιώσιμη ανάπτυξη, η οποία πρέπει να υιοθετηθεί ως μοντέλο όχι μόνο εδώ, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Και γιατί το λέμε αυτό; Γιατί είναι μονόδρομος. Αν δεν το κάνουμε εμείς, θα σπεύσουν να το ζητήσουν οι μελλοντικοί επισκέπτες. Εδώ ακριβώς στοχεύει αυτό το εμπλουτισμένο μοντέλο στο οποίο ποντάρουμε και λαμβάνει υπόψη κάθε στοιχείο από τη γαστρονομία έως τη σύγχρονη τέχνη και τον πολιτισμό. Ας μην ξεχνάμε επίσης τις ταινίες που γυρίζονται εδώ και προάγουν με τον καλύτερο τρόπο την Ελλάδα, έχοντας μεγάλα ποσοστά επιρροής και διείσδυσης: μην ξεχνάτε τι είχε γίνει με το “Mamma Mia!” και άλλες αντίστοιχες ταινίες. Μέσα από αυτό το μοντέλο μπορείς να δείξεις, με έναν πολύ ωραίο και αποτελεσματικό τρόπο, το ποιοτικό κομμάτι της χώρας - και αυτό είναι πολύ σημαντικό».
Στο σημείο αυτό ο κ. Τσάκαλος μας θυμίζει ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο όσον αφορά τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Τον ρωτάμε αν πιστεύει ότι υπάρχει δυνατότητα βελτίωσης και σε ποιους τομείς: «Σαφέστατα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης και οι τομείς είναι πραγματικά ανεξάντλητοι. Επίσης, η εκθετική ανάπτυξη της τεχνολογίας είναι απίστευτη -με την τεχνητή νοημοσύνη, τα νέα ταχύτατα δίκτυα- και θα φέρει πολύ μεγάλες αλλαγές, ακόμα μεγαλύτερες από αυτές που έχει εκ των πραγμάτων προκαλέσει η έλευση του COVID. Οπότε αυτό πρέπει να το έχουμε στο μυαλό μας, δεδομένου ότι οι νέες γενιές όπως οι millennials και η generation Z -που συνιστούν ένα τεράστιο ποσοστό του πληθυσμού- θα είναι οι επόμενοι επισκέπτες μας, με εντελώς διαφορετικές ανάγκες. Είναι δύο γενιές βουτηγμένες κυριολεκτικά στην τεχνολογία, οι οποίες αναζητούν με αγωνία την εμπειρία και θέλουν να τη ζήσουν στο έπακρο. Επιζητούν την αυθεντικότητα, δεν θέλουν το φτιασιδωμένο και το φαντεζί, αλλά την ουσία. Αρα πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση να τους προσφέρουμε, ώστε να ανταποκριθούμε σε αυτές τις πολύπτυχες ανάγκες που επεκτείνονται πολύ πέρα από τα αναγκαία». Γι’ αυτό είναι επιτακτικό, σύμφωνα με τον κ. Τσάκαλο, να διαθέτουμε «προσαρμοστικότητα», όπως χαρακτηριστικά τονίζει, κάτι που φάνηκε ξεκάθαρα στην περίπτωση της πανδημίας, με τα δεδομένα να αλλάζουν από στιγμή σε στιγμή. Χρειαζόμαστε ένα νέο μοντέλο ανάλυσης το οποίο να είναι σε θέση να καταγράφει και να αναλύει τις διαρκείς μεταλλάξεις -εν προκειμένω όχι του ιού, αλλά των αναγκών των ανθρώπων.
Αισιοδοξία
Παρά τους αυξημένους δείκτες της μεταδοτικότητας και τα σοβαρά προβλήματα που έχουν ενσκήψει λόγω της πανδημίας, ο ίδιος θεωρεί ότι η σταδιακή ανάκαμψη φέτος είναι δυνατή: «Κοιτάξτε, όντως πέρυσι τα νούμερα ήταν απογοητευτικά, ωστόσο πιστεύω ότι φέτος σταδιακά θα ανακάμψουμε ώστε να πάμε το 2022 με ακόμα καλύτερα αποτελέσματα και από το 2023 και μετά να επιστρέψουμε στα προ COVID δεδομένα και ακόμα καλύτερα. Για τον σκοπό αυτό έχουμε δημιουργήσει ένα μοναδικό μοντέλο (Integrated Growth Model), το οποίο λαμβάνει υπ όψη του δεδομένα σταθερά, μεταβλητά και τα στοιχεία με τις τάσεις και συμπεριφορές του καταναλωτή από 130 χώρες του κόσμου (Ogilvy Global insights). Βέβαια, επειδή η κατάσταση είναι ευμετάβλητη, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια εφόσον δεν υπάρχουν, λόγω συνθηκών, προκρατήσεις, αλλά οι τάσεις δείχνουν ότι φέτος θα υπάρξουν πολλές last minute κρατήσεις που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη το β’ εξάμηνο. Σε αυτό βασιζόμαστε βλέποντας την επιθυμία όλου του κόσμου που φέρει ένα περιεχόμενο και ένα όνομα: “Ελλάδα”. Σκεφτείτε το απλά: ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θέλουμε όλοι να κάνουμε όταν περάσει όλη αυτή η δοκιμασία; Να ταξιδέψουμε και να νιώσουμε ελεύθεροι. Να πάμε στα νησιά μας, να δοκιμάσουμε νέες εμπειρίες.
Και η καμπάνια που θα τρέξει σε όλο τον πλανήτη βασίζεται ακριβώς σε αυτό: στην ανάγκη να πάρουμε τις ζωές μας πίσω, που είναι κοινή σε όλους, στο να πούμε απλά ότι όλα όσα έχεις ανάγκη μπορεί να σ’ τα προσφέρει σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό η Ελλάδα. Σε αυτό θέλαμε να δώσουμε έμφαση επεξεργαζόμενοι όλα τα δεδομένα και προσφέροντάς τα στον ΕΟΤ, ο οποίος παίρνει όλες τις αποφάσεις. Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις εκτιμήσεις, χαράξαμε ένα τριετές πλάνο και δημιουργήσαμε προς διάθεση το περιεχόμενο (content) ειδικά για τη φετινή χρονιά και ένα υλικό με βάση το οποίο θα επικοινωνήσουμε τη χώρα σε ολόκληρο τον κόσμο. Το μοναδικό μοντέλο που έχουμε δημιουργήσει (IMG) έχει ως αιχμή του δόρατος την προσωποποίηση (personalization), εργαλείο που μπορεί να στείλει το σωστό μήνυμα τη σωστή στιγμή στον σωστό άνθρωπο μέσα από το σωστό κανάλι. Ενισχύεται από ένα επίσης δυναμικό μοντέλο διαχείρισης του προϋπολογισμού, που μας προτείνει ποιο ποσό, για παράδειγμα, να ξοδέψουμε για επικοινωνία σε ποια χώρα, ποια στιγμή κ.λπ. Αυτό επίσης είναι στη διάθεση του ΕΟΤ, όπως βέβαια και σε όλους μας τους πελάτες-επιχειρήσεις. Με άλλα λόγια, με το μοντέλο αυτό έχουμε τη δυνατότητα να στήσουμε μια άκρως προσωποποιημένη και στοχευμένη καμπάνια, που σκοπό έχει τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα».
Η αλήθεια είναι ότι ούτε καν μπορεί να φανταστεί κάποιος πόσες δυνατότητες προσφέρει αυτή η χώρα και σε πόσο διαφορετικά είδη επισκεπτών. Γιατί στην ερώτησή μου για το κατά πόσο η χώρα μας λαμβάνει υπόψη της τις διαφορετικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ο κ. Τσάκαλος υπογραμμίζει ότι σαφέστατα τις λαμβάνει, και μάλιστα τις θεωρεί πολύ σημαντικές για τον εμπλουτισμό του μοντέλου, όμως θα πρέπει επίσης να αγκαλιάσουμε και τις νέες τάσεις οι οποίες προκύπτουν συνεχώς, όπως αυτή με τους ψηφιακούς νομάδες (digital nomads), δηλαδή τους επαγγελματίες που επιζητούν έναν διαφορετικό τόπο διαμονής εκμεταλλευόμενοι και τις δυνατότητες της εξ αποστάσεως εργασίας που προσέφερε ο κορωνοϊός, τους ανθρώπους της τεχνολογίας οι οποίοι συνηθίζουν να εργάζονται σε διαφορετικά μέρη κάθε φορά. Αυτό σημαίνει ότι οι επισκέπτες που μπορεί να έρχονται στη χώρα μας όχι μόνο το καλοκαίρι, αλλά και όλη τη διάρκεια του χρόνου είναι πολλοί.
Γεγονός το οποίο πιστεύει ο κ. Τσάκαλος ότι είναι μοναδική ευκαιρία για εμάς ώστε να μπορέσουμε να αλλάξουμε τη λογική της περιορισμένης καλοκαιρινής σεζόν: «Μπορεί να είναι μια κουβέντα που γίνεται εδώ και χρόνια, αλλά νομίζω ότι ήρθε η ώρα να επενδύσουμε σοβαρά όχι απλώς στην επιμήκυνση της σεζόν, αλλά στην Ελλάδα 365 ημέρες τον χρόνο (Greece 365), την οποία μπορούμε να έχουμε, αφού η χώρα μας διαθέτει ανεξάντλητες δυναμικές. Νομίζω μάλιστα ότι η πανδημία ενεργοποιεί άμεσα τις όποιες εξελίξεις: γιατί κανείς να μην μπορεί, για παράδειγμα, να επισκεφτεί την Κρήτη τον Νοέμβριο όπου οι θάλασσες είναι ακόμα ζεστές ή να μη χαρεί τις ομορφιές της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα υπέροχα βουνά, τα ποτάμια, τις λίμνες, τα χωριά; Το σημαντικό είναι, λοιπόν, να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα, να είμαστε ετοιμοπόλεμοι, αισιόδοξοι και να μη χάνουμε την πίστη μας. Εχω τη βαθιά πεποίθηση ότι ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να ανακάμψει και μπορεί να βγει δυνατός όσο ποτέ. Η χώρα μας όχι μόνο μπορεί να τα καταφέρει, αλλά και να βγει από τη δοκιμασία ακόμα καλύτερη και ακόμα πιο δυνατή».
Ειδήσεις σήμερα:
Mαθήτρια από τον Βόλο που έγινε δεκτή με υποτροφία στο MIT
La Stampa: Η Κομισιόν σκέφτεται να προχωρήσει μόνο με Pfizer και Moderna από το 2022
MasterChef: Η Μαρίνα Ντεμολλάι επέστρεψε και δεν... χάρηκε κανείς
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr