Πυκνώνει το μυστήριο αντί να αποκαλύπτεται το τι πραγματικά συνέβη στην
πτήση της Ryanair από την Αθήνα προς το Βίλνιους της Λιθουανίας, η οποία υπέστη «αναχαίτιση» στη
Λευκορωσία. Τα ερωτήματα τώρα στρέφονται στο θάλαμο διακυβέρνησης του αεροσκάφους και αφορούν στις επιλογές του πιλότου. Ήταν, άραγε,
μονόδρομος η συμμόρφωση προς τις εντολές από το
μαχητικό αεροσκάφος MiG 29, το οποίο, κατ' εντολήν του προέδρου της Λευκορωσίας,
Αλεξάντερ Λουκασένκο, αναχαίτισε το Boeing 737 της Ryanair;
Η κοινή λογική, όπως και οι κανόνες της διεθνούς αεροπλοΐας ορίζουν ότι δεν υπάρχει
κανένα εναλλακτικό σενάριο όταν ένα πολιτικό αεροσκάφος δέχεται εντολή άμεσης προσγείωσης από μαχητικό του κράτους στον εναέριο χώρο του οποίου κινείται. Ο πιλότος του επιβατηγού απλώς υπακούει αμέσως. Ιδιαίτερα, δε, όταν υπάρχει πληροφορία για εκρηκτικά στο συγκεκριμένο αεροπλάνο.
Ωστόσο, οι πληροφορίες που μεταδίδονται από τη Λευκορωσία είναι συγκεχυμένες. Αμφισβητείται ακόμη και η αναχαίτιση από το MiG 29, ενώ ο επικεφαλής της πολεμικής αεροπορίας της Λευκορωσίας,
Ιγκόρ Γκόλουμπ δήλωσε ότι η απόφαση της
εκτός δρομολογίου προσγείωσης στο Μινσκ της Λευκορωσίας αντί για το Βίλνιους της Λιθουανίας, ήταν
αποκλειστικά του κυβερνήτη της Ryanair.
O πτέραρχος Γκόλουμπ συμπλήρωσε επίσης ότι
«δεν υπήρξε καμία εξωτερική παρεμβολή. Ο πιλότος της Ryanair αποφάσισε αφ' εαυτού να προσγειωθεί στο Μινσκ. Θα μπορούσε να έχει κατευθυνθεί στην Ουκρανία ή την Πολωνία».
Μέχρι στιγμής, ουδείς γνωρίζει ποιες ήταν οι
εναλλακτικές επιλογές που πίστευε πως έχει το πλήρωμα της Ryanair. Τα ΜΜΕ στη Λευκορωσία, κατά το πλείστον φερέφωνα του καθεστώτος Λουκασένκο, μετέδιδαν ότι ο κυβερνήτης του Boeing ενημέρωσε τον πύργο ελέγχου στο Μινσκ ότι αντιμετώπιζε μια δύσκολη κατάσταση εν πτήσει. Το τι αφορούσε αυτή η ειδοποίηση ή ακόμη και εάν έγινε ποτέ, δεν διευκρινίζεται επί του παρόντος.
Όπως φαίνεται από το σχετικό διάγραμμα του
flightradar24.com, η πτήση FR4978 βρισκόταν πολύ πιο κοντά στο Βίλνιους, παρά στο Μινσκ. Συγκεκριμένα, τη στιγμή που ο πιλότος, για οποιονδήποτε λόγο, έκανε στροφή προς το αεροδρόμιο της Λευκορωσίας, το αεροσκάφος απείχε μόλις 83 χλμ. από το Βίλνιους, αλλά 170 από το Μινσκ. Αυτομάτως,
μοιάζει παράλογο -ή, τουλάχιστον, παράδοξο- το να επιλεγεί όχι ο πιο κοντινός αλλά ο πιο μακρινός αερολιμένας, ενώ υπήρχε πληροφορία για βόμβα.