Μία ιδιαίτερα σημαντική απώλεια όχι μόνο για τον Στόλο της Μαύρης Θάλασσας, αλλά και για ολόκληρο το ρωσικό
Πολεμικό Ναυτικό συνιστά το χτύπημα του πυραυλοφόρου καταδρομικού πλοίου Moskva από αντιπλοϊκούς πυραύλους Neptune, οι οποίοι ακόμη
δεν έχει επιβεβαιωθεί εάν εκτοξεύθηκαν από το επάκτιο σύστημα άμυνας της Ουκρανίας ή από ουκρανικά, τουρκικής κατασκευής, μη επανδρωμένα αεροσκάφη Bayraktar TB-2.
Το καταδρομικό Moskva, αποτελούσε τη ναυαρχίδα του ρωσικού Στόλου της Μαύρης Θάλασσας και θεωρείται ως ένα
από τα καλύτερα εξοπλισμένα πλοία του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού, έχοντας κατασκευαστεί με βασικό γνώμονα τη γρήγορη και
εύκολη εξουδετέρωση των πλοίων συνοδείας των Αμερικανικών αεροπλανοφόρων.
Το Moskva, καθελκύστηκε το 1979 και μπήκε σε υπηρεσία το 1983, ενώ το 2000 υποβλήθηκε σε εκτεταμένη επισκευή και εκσυγχρονισμό, ενισχύοντας περαιτέρω
τις δυνατότητες αεράμυνάς του, το οπλοστάσιο του αλλά και βελτιώνοντας τα ραντάρ του και
τα ηλεκτρονικά του συστήματα. Ήταν το ηγετικό πλοίο της κλάσης Project 1164 Atlant του σοβιετικού ναυτικού. Το συνολικό μήκος του πλοίου είναι 186,4 μέτρα και πλάτος 20,8 μέτρα. To πλήρες εκτόπισμα φτάνει τους 12.400 τόνους και η μέγιστη ταχύτητα έως τους 32 κόμβους και αρχικά είχε σχεδιαστεί
κυρίως για επιχειρήσεις εναντίον στόχων επιφανείας. Αρχικά ονομαζόταν Σλάβα, αλλά αργότερα μετονομάστηκε σε Μόσκβα (Μόσχα).
Διέθετε δεκαέξι εκτοξευτές
πυραύλων επιφανείας – επιφανείας SS-N-12 Sandbox που είναι τοποθετημένοι σε δύο σειρές
κατά μήκος και των δύο πλευρών της υπερκατασκευής. Είχε τεράστια δύναμη πυρός αφού στα οπλικά του
συστήματα συμπεριλαμβάνονται επίσης 8 σιλό αντιαεροπορικών
πυραύλων επιφανείας – αέρος SA-N-6 (οχτώ πύραυλοι σε κάθε σιλό σύνολο δηλαδή 64 πύραυλοι) και P-1000 Vulkan. Οι συγκεκριμένοι πύραυλοι προσέφεραν στο πλοίο μία ισχυρή αντιαεροπορική ομπρέλα, δεδομένου ότι έχουν τη δυνατότητα να αναχαιτίζουν επιθέσεις που προέρχονται
από πυραύλους αέρος-επιφανείας που εξαπολύονται από εχθρικά αεροσκάφη και πλοία.
Πώς έγινε η επίθεση στη ναυαρχίδα Μόσκβα
Μπορεί να μην είναι ακόμα απόλυτα σαφές πώς ακριβώς κατάφεραν
οι Ουκρανοί να διαπεράσουν τις άμυνες του Moskva, ωστόσο, η Daily Mail επικαλούμενη πηγές που συνδέονται με τη ρωσική ομάδα Wagner , αναφέρει ότι τα τουρκικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη Bayraktar μπορεί να χρησιμοποιήθηκαν για να αποσπάσουν την προσοχή ή να εξουδετερώσουν
τα ραντάρ του πλοίου πριν από την επίθεση. Είναι επίσης πιθανό τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη να χρησιμοποιήθηκαν ως παρατηρητές για να κατευθύνουν τους εισερχόμενους πυραύλους στο στόχο.
Οι ίδιες
ρωσικές στρατιωτικές πηγές αναφέρουν - σύμφωνα πάντα με την Daily Mail - ότι το Moskva χτυπήθηκε
δύο φορές στην αριστερή πλευρά του από τους πυραύλους και
έπιασε φωτιά. Τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης έχουν κατακλυστεί από ισχυρισμούς ότι το πλοίο
βυθίστηκε, αν και το ρωσικό υπουργείο Άμυνας το διέψευσε - λέγοντας ότι παραμένει
"πλωτό" και θα ρυμουλκηθεί στο λιμάνι.
Η Ρωσία παραδέχθηκε, μέσω των κρατικών μέσων ενημέρωσης, ότι
το πλοίο υπέστη σοβαρές ζημιές μετά από πυρκαγιά που προκάλεσε έκρηξη πυρομαχικών στο πλοίο, αλλά δεν έκανε καμία αναφορά σε ουκρανική επίθεση - λέγοντας μόνο ότι η αιτία ερευνάται.
Το υπουργείο Άμυνας δήλωσε επίσης ότ
ι το πλήρωμα έχει απομακρυνθεί, αλλά δεν έκανε καμία αναφορά σε θύματα. Σύμβουλος του ουκρανικού υπουργείου Άμυνας, πιστεύει ότι "εκατοντάδες" ναύτες μπορεί να έχασαν τη ζωή τους από την έκρηξη - άποψη που συμμερίζεται ο Ilya Ponomarev, ένας Ρώσος πολιτικός κατά του Πούτιν, ο οποίος δήλωσε ότι
μόνο 50 από το 510μελές πλήρωμα έχει επιβεβαιωθεί μέχρι στιγμής ότι
διασώθηκαν.
Ο Ponomarev, γράφοντας στον δικό του λογαριασμό στο Telegram σήμερα έγραψε: «Η ναυαρχίδα του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, το πυραυλοφόρο καταδρομικό Moskva, βυθίστηκε στον βυθό από δύο ουκρανικής κατασκευής πυραύλους Neptune
. Προς το παρόν, είναι αξιόπιστα γνωστό για τη διάσωση 50 ανθρώπων από τα 510 μέλη του πληρώματος.
Πιστεύεται ότι οι πύραυλοι Neptune εκτοξεύτηκαν από κάπου γύρω από την Οδησσό, η οποία είναι η κύρια ναυτική βάση της Ουκρανίας και πόλη-λιμάνι όπου έχουν καταγραφεί στο παρελθόν πυρά από πυροβολαρχίες αντιπλοϊκών συστημάτων.