Το πείραμα της Νότιας Κορέας: Ερευνητές υποστηρίζουν ότι βρήκαν τον τρόπο να σταματήσουν το bullying
Το πείραμα της Νότιας Κορέας: Ερευνητές υποστηρίζουν ότι βρήκαν τον τρόπο να σταματήσουν το bullying
Οι επιστήμονες τονίζουν ότι όταν οι εκπαιδευτικοί βοηθήθηκαν να δημιουργήσουν ένα κλίμα «αντι-bullying» στις τάξεις, τότε τα παιδιά ενώθηκαν και υπερασπίστηκαν τα θύματα, χωρίς χρήση βίας
Μια νέα μέθοδο, με την οποία θα βοηθήσουν να εκλείψει το φαινόμενο του bullying από τα σχολεία, υποστηρίζουν ότι βρήκαν ερευνητές από τη Ν. Κορέα. Σε μελέτη τους που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό American Psychology, οι επιστήμονες - όλοι ψυχολόγοι με ειδίκευση στα παιδιά - τονίζουν ότι όταν οι εκπαιδευτικοί βοηθήθηκαν να δημιουργήσουν ένα κλίμα «αντι- bullying» στις τάξεις, τότε τα παιδιά ενώθηκαν και υπερασπίστηκαν τα θύματα, χωρίς χρήση βίας.
Μπορεί αυτή να είναι η λύση για το πρόβλημα που μαστίζει τις σχολικές τάξεις σε όλο τον κόσμο; «Ναι», λένε οι ερευνητές Σουνγκ Χιον-Τσεόν, Τζονμάρσαλ Ρίβ, Χέρμπερτ Μαρς και Χι-Ριέν Ζάνγκ. Στη, διάρκειας 18 μηνών, μελέτη με τίτλο «Δοκιμή τυχαιοποιημένου ελέγχου σε ομάδες για τη μείωση της θυματοποίησης από συνομηλίκους: Μια διδακτική παρέμβαση που υποστηρίζει την αυτονομία αλλάζει το ήθος της τάξης για να υποστηρίξει την υπεράσπιση των παρευρισκομένων», συμμετείχαν 1.178 μαθητές σχολείων της Σεούλ, ηλικίας από 11 ως 18 ετών -όπου το φαινόμενο του bullying είναι πολύ έντονο- και τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά.
Οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν από τον καθηγητή τους και ενθάρρυναν τους συμμαθητές τους να υιοθετήσουν το ρόλο του υπερασπιστή συμμαθητών τους που έπεσαν θύματα bullying.
«Ένα διπλά λανθάνον πολυεπίπεδο μοντέλο δομικών εξισώσεων με επακόλουθους ελέγχους διαμεσολάβησης έδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί της πειραματικής ομάδας δημιούργησαν ένα σημαντικά πιο υποστηρικτικό κλίμα στην τάξη, οδηγώντας τους παρευρισκόμενους μαθητές να υιοθετήσουν το ρόλο του υπερασπιστή», αναφέρουν οι ερευνητές και συνεχίζουν: «Αυτή η ανάδειξη των συμμαθητών- υπεραπιστών των θυμάτων οδήγησε σε απότομη μείωση της θυματοποίησης και του bullying. Σε αντίθεση με τις σε μεγάλο βαθμό ανεπιτυχείς παρεμβάσεις του παρελθόντος που επικεντρώθηκαν κυρίως σε μεμονωμένους μαθητές, η παρέμβασή μας με τυχαιοποιημένη δοκιμή ελέγχου μείωσε σημαντικά τον εκφοβισμό και τη θυματοποίηση. Η εστίαση σε μεμονωμένους μαθητές είναι πιθανό να είναι αναποτελεσματική (ακόμη και αντιπαραγωγική) χωρίς να αλλάξει πρώτα το κανονιστικό κλίμα που ενισχύει τον εκφοβισμό. Κατά συνέπεια, η παρέμβασή μας επικεντρώθηκε στον εκπαιδευτικό της τάξης. Στις τάξεις αυτών των εκπαιδευτικών, οι παρευρισκόμενοι υποστήριζαν τα θύματα επειδή το κλίμα της τάξης υποστήριζε τους παρευρισκόμενους».
Οι ερευνητές αναφέρουν ότι το «κλειδί» είναι η δημιουργία ενός «κλίματος αντι-bullying» από τους καθηγητές στις τάξεις τους. Η ιδέα πίσω από την ψυχολογική τακτική θέλει το bullying να αποτρέπεται με την καλλιέργεια μιας στοργικής, ισότιμης σχολικής τάξης που ελαχιστοποιεί την ιεραρχία, τις συγκρούσεις και τον ανταγωνισμό μεταξύ των παιδιών.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο εκπαιδευτικός δίνει τον τόνο στην τάξη και μπορεί να καλλιεργήσει ένα κλίμα κατά του εκφοβισμού όταν:
-λαμβάνει υπόψη την οπτική γωνία των μαθητών
-χρησιμοποιεί έναν τόνο κατανόησης όταν αλληλεπιδρούν με τους μαθητές
-παρέχει επεξηγηματικό σκεπτικό για κάθε αίτημα, και
-αναγνωρίζει και αποδέχεται τα αρνητικά συναισθήματα των μαθητών, αν αυτά εμφανιστούν.
Η μελέτη συμπεραίνει ότι όταν οι εκπαιδευτικοί κάνουν τα παραπάνω, οι μαθητές θεωρούν ότι οι εκπαιδευτικοί είναι «με το μέρος τους». Αυτή η αίσθηση ότι ο δάσκαλος τους ακούει και τους στηρίζει, στη συνέχεια, μεταφέρεται σε πιο υποστηρικτικές σχέσεις μεταξύ συνομηλίκων. Οι μαθητές τείνουν τότε να υποστηρίζουν ο ένας τον άλλον και οι διαπροσωπικές συγκρούσεις είναι χαμηλές.
Οι ερευνητές λένε ότι θα επαναλάβουν το πείραμα σε σχολεία της Αυστραλίας και, αν τα αποτελέσματα είναι το ίδιο ενθαρρυντικά, θα το επεκτείνουν και σε άλλες χώρες, σε όλο τον κόσμο.
Μπορεί αυτή να είναι η λύση για το πρόβλημα που μαστίζει τις σχολικές τάξεις σε όλο τον κόσμο; «Ναι», λένε οι ερευνητές Σουνγκ Χιον-Τσεόν, Τζονμάρσαλ Ρίβ, Χέρμπερτ Μαρς και Χι-Ριέν Ζάνγκ. Στη, διάρκειας 18 μηνών, μελέτη με τίτλο «Δοκιμή τυχαιοποιημένου ελέγχου σε ομάδες για τη μείωση της θυματοποίησης από συνομηλίκους: Μια διδακτική παρέμβαση που υποστηρίζει την αυτονομία αλλάζει το ήθος της τάξης για να υποστηρίξει την υπεράσπιση των παρευρισκομένων», συμμετείχαν 1.178 μαθητές σχολείων της Σεούλ, ηλικίας από 11 ως 18 ετών -όπου το φαινόμενο του bullying είναι πολύ έντονο- και τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά.
Οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν από τον καθηγητή τους και ενθάρρυναν τους συμμαθητές τους να υιοθετήσουν το ρόλο του υπερασπιστή συμμαθητών τους που έπεσαν θύματα bullying.
«Ένα διπλά λανθάνον πολυεπίπεδο μοντέλο δομικών εξισώσεων με επακόλουθους ελέγχους διαμεσολάβησης έδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί της πειραματικής ομάδας δημιούργησαν ένα σημαντικά πιο υποστηρικτικό κλίμα στην τάξη, οδηγώντας τους παρευρισκόμενους μαθητές να υιοθετήσουν το ρόλο του υπερασπιστή», αναφέρουν οι ερευνητές και συνεχίζουν: «Αυτή η ανάδειξη των συμμαθητών- υπεραπιστών των θυμάτων οδήγησε σε απότομη μείωση της θυματοποίησης και του bullying. Σε αντίθεση με τις σε μεγάλο βαθμό ανεπιτυχείς παρεμβάσεις του παρελθόντος που επικεντρώθηκαν κυρίως σε μεμονωμένους μαθητές, η παρέμβασή μας με τυχαιοποιημένη δοκιμή ελέγχου μείωσε σημαντικά τον εκφοβισμό και τη θυματοποίηση. Η εστίαση σε μεμονωμένους μαθητές είναι πιθανό να είναι αναποτελεσματική (ακόμη και αντιπαραγωγική) χωρίς να αλλάξει πρώτα το κανονιστικό κλίμα που ενισχύει τον εκφοβισμό. Κατά συνέπεια, η παρέμβασή μας επικεντρώθηκε στον εκπαιδευτικό της τάξης. Στις τάξεις αυτών των εκπαιδευτικών, οι παρευρισκόμενοι υποστήριζαν τα θύματα επειδή το κλίμα της τάξης υποστήριζε τους παρευρισκόμενους».
Οι ερευνητές αναφέρουν ότι το «κλειδί» είναι η δημιουργία ενός «κλίματος αντι-bullying» από τους καθηγητές στις τάξεις τους. Η ιδέα πίσω από την ψυχολογική τακτική θέλει το bullying να αποτρέπεται με την καλλιέργεια μιας στοργικής, ισότιμης σχολικής τάξης που ελαχιστοποιεί την ιεραρχία, τις συγκρούσεις και τον ανταγωνισμό μεταξύ των παιδιών.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο εκπαιδευτικός δίνει τον τόνο στην τάξη και μπορεί να καλλιεργήσει ένα κλίμα κατά του εκφοβισμού όταν:
-λαμβάνει υπόψη την οπτική γωνία των μαθητών
-χρησιμοποιεί έναν τόνο κατανόησης όταν αλληλεπιδρούν με τους μαθητές
-παρέχει επεξηγηματικό σκεπτικό για κάθε αίτημα, και
-αναγνωρίζει και αποδέχεται τα αρνητικά συναισθήματα των μαθητών, αν αυτά εμφανιστούν.
Η μελέτη συμπεραίνει ότι όταν οι εκπαιδευτικοί κάνουν τα παραπάνω, οι μαθητές θεωρούν ότι οι εκπαιδευτικοί είναι «με το μέρος τους». Αυτή η αίσθηση ότι ο δάσκαλος τους ακούει και τους στηρίζει, στη συνέχεια, μεταφέρεται σε πιο υποστηρικτικές σχέσεις μεταξύ συνομηλίκων. Οι μαθητές τείνουν τότε να υποστηρίζουν ο ένας τον άλλον και οι διαπροσωπικές συγκρούσεις είναι χαμηλές.
Οι ερευνητές λένε ότι θα επαναλάβουν το πείραμα σε σχολεία της Αυστραλίας και, αν τα αποτελέσματα είναι το ίδιο ενθαρρυντικά, θα το επεκτείνουν και σε άλλες χώρες, σε όλο τον κόσμο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα