«Ήμουν στο Tiffany πριν πάρει φωτιά»
05.07.2023
09:53
Το «Πρώτο ΘΕΜΑ» βρέθηκε στα δυναμικά εγκαίνια του Tiffany, πριν από δύο μήνες στο Μανχάταν και περιγράφει την εμπειρία του ανακαινισμένου καταστήματος που παρ’ ολίγον να καταστραφεί από πυρκαγιά που ξέσπασε στο υπόγειο, την περασμένη βδομάδα
«Τίποτα κακό δεν θα μπορούσε να συμβεί ποτέ στο Tiffany’s. Και αυτός είναι ο λόγος που επιστρέφω πάντοτε εδώ». Αυτά είναι τα λόγια της Χόλι Γκολάιτλι, πρωταγωνίστριας του ομώνυμου βιβλίου του Τρούμαν Καπότε «Πρόγευμα στο Tiffany’s», την οποία ερμήνευσε με επιτυχία στη μεγάλη οθόνη στην ομώνυμη ταινία η Οντρεϊ Χέπμπορν. Παρότι η φράση διαψεύστηκε με παρ’ ολίγον τραγικό τρόπο, πριν από λίγες μέρες, αφού από θαύμα δεν θρηνήσαμε θύματα στην πυρκαγιά που ξέσπασε στο υπόγειο του υπερπολυτελούς καταστήματος, στην καρδιά του Μανχάταν, το Tiffany δεν έχει πάψει να απασχολεί τα διεθνή μέσα με κάθε τρόπο.
Δύο μήνες πριν από το ατυχές συμβάν της πυρκαγιάς, το ενδιαφέρον του κόσμου είχε στραφεί και πάλι στις εντυπωσιακές βιτρίνες και προθήκες του Tiffany και ο λόγος, αυτή τη φορά, ήταν η πρόσφατη ανακαίνιση που έλαβε χώρα στο άκρως εντυπωσιακό κατάστημα της 5ης Λεωφόρου, το οποίο έμεινε κλειστό για εργασίες επί τέσσερα χρόνια. Είχε προηγηθεί η εξαγορά της διάσημης φίρμας από τον οίκο LVMH του Μπερνάρ Αρνό, έναντι 16 δισ. ευρώ. Εχοντας την τύχη να είμαι παρούσα κατά την πρώτη μέρα των δυναμικών εγκαινίων, μπορώ να καταθέσω, από πρώτο χέρι, ότι το αποτέλεσμα είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό.
Καθρέφτες και πανάκριβα έργα τέχνης
Παρά την καταιγίδα που οφείλεται στον τυφώνα που πλήττει το Μανχάταν, για πρώτη φορά τόσο έντονος μετά από χρόνια, οι ουρές έξω από το εντυπωσιακό κατάστημα Tiffany φτάνουν μέχρι τη γωνία καθώς όλοι θέλουν να δουν το αποτέλεσμα των πολυετών εργασιών, που ευαγγελίζονται μια νέα, εντυπωσιακή σελίδα στην ιστορία της διάσημης εταιρείας. Μόνο η εικόνα της Οντρεϊ Χέπμπορν ως Χόλι Γκολάιτλι με το «μικρό μαύρο φόρεμα», με το εντυπωσιακό κόσμημα-κολιέ Tiffany και ένα κρουασάν στο χέρι να κοιτάει με λαγνεία τη βιτρίνα με τα κοσμήματα και τελικά να φεύγει με μια μικρή καρφίτσα που της χάρισε ο αγαπημένος της Πολ, έγινε το απόλυτο ποπ σύμβολο που έκανε το brand name της εταιρείας μυθικό.
Γνωρίζοντας ότι το Tiffany είναι κάτι πέρα από ένα κοσμηματοπωλείο, οι νέοι ιδιοκτήτες φρόντισαν να μετατρέψουν το κεντρικό κατάστημα της 5ης Λεωφόρου σε ένα ολοζώντανο μουσείο με εντυπωσιακά έργα τέχνης, προερχόμενα από τη συλλογή του Αρνό -ο οποίος, παρεμπιπτόντως, εκτόπισε τον Ελον Μασκ από την κορυφή της λίστας με τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο- αλλά και με ειδικές προθήκες με αναφορές στην ιστορία του καταστήματος, με αίθουσες με ιδιαίτερες θεματικές -όπως η αίθουσα του φωτός ή της αγάπης- αλλά και με εστιατόριο-καφέ, στον τελευταίο όροφο, όπου μπορεί κάποιος να απολαύσει κυριολεκτικά το δικό του «Breakfast at Tiffany’s», το οποίο πια φέρει την υπογραφή του διάσημου σεφ Ντανιέλ Μπουλούτ.
Ανάμεσα, επομένως, σε φυλασσόμενες προθήκες με διαμάντια και σε ευγενέστατους υπαλλήλους, έτοιμους να ανταποκριθούν σε κάθε σου κρυφό όνειρο και επιθυμία, σε ψηφιακές οθόνες με NFT’s, σε εντυπωσιακά λουλούδια που στολίζουν τις τεράστιες αψίδες του ισογείου αλλά και σε διάφορα πολύτιμα Tiffany αντικείμενα πάνω σε στρωμένα τραπέζια -από μαχαιροπίρουνα μέχρι κούπες- ξεχωρίζουν τα έργα τέχνης, που μάλλον προκαλούν αμηχανία στους πωλητές. Αντιθέτως, πιο εξοικειωμένοι είναι με τους σχεδιαστές που δημιούργησαν κομμάτια για τον οίκο.
Στον τέταρτο όροφο υπάρχει ειδικό τμήμα, αφιερωμένο σε όλους αυτούς τους σπουδαίους σχεδιαστές-καλλιτέχνες που συνέδεσαν το όνομά τους με ξεχωριστές δημιουργίες του Tiffany: από την Ελσα Περέτι, με την τρομερή χειροπέδα της, έως την Παλόμα Πικάσο και άλλες. Δημιουργίες που δεσπόζουν σε ταινίες όπως τα πολύτιμα μαργαριτάρια που στόλιζαν τον λαιμό της Μέριλιν Μονρόε στην ταινία «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθές» ή τα αστραφτερά διαμάντια που φορούσε η Νικόλ Κίντμαν στο «Μουλέν Ρουζ». Δεν υπάρχει, εξάλλου, κορίτσι στην Αμερική που να μην έχει φανταστεί να της γίνεται πρόταση γάμου από τον καλό της με το διάσημο μονόπετρο-σήμα κατατεθέν του οίκου, όπως στις διάσημες κομεντί «Πώς να χάσετε έναν σύντροφο σε δέκα μέρες» και «Sweet Home Alabama».
Εκτός από τα κοσμήματα-απόλυτο φετίχ και τα κομψά κουτάκια-blue boxes στο τιρκουάζ χρώμα ή αλλιώς «1837 Blue», όπως έχει καταχωρηθεί από την εταιρεία Pantone το χρώμα που ξεχωρίζει σε κάθε αμπαλάζ του Tiffany, η εταιρεία είναι άμεσα συνδεδεμένη με συγκεκριμένα σύμβολα που αντέχουν στον χρόνο: τα κομψά μπρασελέ σε σχήμα «t» έχουν επίσης αφήσει εποχή, όπως και τα απίστευτα κολιέ της σειράς που λάνσαρε η Μπιγιονσέ κατά τη διάρκεια της πρόσφατης περιοδείας της Renaissance World Tour δείχνοντας τη νέα, μοντέρνα κατεύθυνση της εταιρείας, που, ωστόσο, δεν δείχνει να αποποιείται τον αστραφτερό χαρακτήρα της. Αντιθέτως, κάθε έκφραση των νέων τρόπων προώθησης αλλά και κάθε γωνιά του άκρως εντυπωσιακού καταστήματος τον επιβεβαιώνουν στην ανάγκη για ακόμα περισσότερη λάμψη και πολυτέλεια.
Δύο μήνες πριν από το ατυχές συμβάν της πυρκαγιάς, το ενδιαφέρον του κόσμου είχε στραφεί και πάλι στις εντυπωσιακές βιτρίνες και προθήκες του Tiffany και ο λόγος, αυτή τη φορά, ήταν η πρόσφατη ανακαίνιση που έλαβε χώρα στο άκρως εντυπωσιακό κατάστημα της 5ης Λεωφόρου, το οποίο έμεινε κλειστό για εργασίες επί τέσσερα χρόνια. Είχε προηγηθεί η εξαγορά της διάσημης φίρμας από τον οίκο LVMH του Μπερνάρ Αρνό, έναντι 16 δισ. ευρώ. Εχοντας την τύχη να είμαι παρούσα κατά την πρώτη μέρα των δυναμικών εγκαινίων, μπορώ να καταθέσω, από πρώτο χέρι, ότι το αποτέλεσμα είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό.
Καθρέφτες και πανάκριβα έργα τέχνης
Παρά την καταιγίδα που οφείλεται στον τυφώνα που πλήττει το Μανχάταν, για πρώτη φορά τόσο έντονος μετά από χρόνια, οι ουρές έξω από το εντυπωσιακό κατάστημα Tiffany φτάνουν μέχρι τη γωνία καθώς όλοι θέλουν να δουν το αποτέλεσμα των πολυετών εργασιών, που ευαγγελίζονται μια νέα, εντυπωσιακή σελίδα στην ιστορία της διάσημης εταιρείας. Μόνο η εικόνα της Οντρεϊ Χέπμπορν ως Χόλι Γκολάιτλι με το «μικρό μαύρο φόρεμα», με το εντυπωσιακό κόσμημα-κολιέ Tiffany και ένα κρουασάν στο χέρι να κοιτάει με λαγνεία τη βιτρίνα με τα κοσμήματα και τελικά να φεύγει με μια μικρή καρφίτσα που της χάρισε ο αγαπημένος της Πολ, έγινε το απόλυτο ποπ σύμβολο που έκανε το brand name της εταιρείας μυθικό.
Γνωρίζοντας ότι το Tiffany είναι κάτι πέρα από ένα κοσμηματοπωλείο, οι νέοι ιδιοκτήτες φρόντισαν να μετατρέψουν το κεντρικό κατάστημα της 5ης Λεωφόρου σε ένα ολοζώντανο μουσείο με εντυπωσιακά έργα τέχνης, προερχόμενα από τη συλλογή του Αρνό -ο οποίος, παρεμπιπτόντως, εκτόπισε τον Ελον Μασκ από την κορυφή της λίστας με τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο- αλλά και με ειδικές προθήκες με αναφορές στην ιστορία του καταστήματος, με αίθουσες με ιδιαίτερες θεματικές -όπως η αίθουσα του φωτός ή της αγάπης- αλλά και με εστιατόριο-καφέ, στον τελευταίο όροφο, όπου μπορεί κάποιος να απολαύσει κυριολεκτικά το δικό του «Breakfast at Tiffany’s», το οποίο πια φέρει την υπογραφή του διάσημου σεφ Ντανιέλ Μπουλούτ.
Ανάμεσα, επομένως, σε φυλασσόμενες προθήκες με διαμάντια και σε ευγενέστατους υπαλλήλους, έτοιμους να ανταποκριθούν σε κάθε σου κρυφό όνειρο και επιθυμία, σε ψηφιακές οθόνες με NFT’s, σε εντυπωσιακά λουλούδια που στολίζουν τις τεράστιες αψίδες του ισογείου αλλά και σε διάφορα πολύτιμα Tiffany αντικείμενα πάνω σε στρωμένα τραπέζια -από μαχαιροπίρουνα μέχρι κούπες- ξεχωρίζουν τα έργα τέχνης, που μάλλον προκαλούν αμηχανία στους πωλητές. Αντιθέτως, πιο εξοικειωμένοι είναι με τους σχεδιαστές που δημιούργησαν κομμάτια για τον οίκο.
Στον τέταρτο όροφο υπάρχει ειδικό τμήμα, αφιερωμένο σε όλους αυτούς τους σπουδαίους σχεδιαστές-καλλιτέχνες που συνέδεσαν το όνομά τους με ξεχωριστές δημιουργίες του Tiffany: από την Ελσα Περέτι, με την τρομερή χειροπέδα της, έως την Παλόμα Πικάσο και άλλες. Δημιουργίες που δεσπόζουν σε ταινίες όπως τα πολύτιμα μαργαριτάρια που στόλιζαν τον λαιμό της Μέριλιν Μονρόε στην ταινία «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθές» ή τα αστραφτερά διαμάντια που φορούσε η Νικόλ Κίντμαν στο «Μουλέν Ρουζ». Δεν υπάρχει, εξάλλου, κορίτσι στην Αμερική που να μην έχει φανταστεί να της γίνεται πρόταση γάμου από τον καλό της με το διάσημο μονόπετρο-σήμα κατατεθέν του οίκου, όπως στις διάσημες κομεντί «Πώς να χάσετε έναν σύντροφο σε δέκα μέρες» και «Sweet Home Alabama».
Εκτός από τα κοσμήματα-απόλυτο φετίχ και τα κομψά κουτάκια-blue boxes στο τιρκουάζ χρώμα ή αλλιώς «1837 Blue», όπως έχει καταχωρηθεί από την εταιρεία Pantone το χρώμα που ξεχωρίζει σε κάθε αμπαλάζ του Tiffany, η εταιρεία είναι άμεσα συνδεδεμένη με συγκεκριμένα σύμβολα που αντέχουν στον χρόνο: τα κομψά μπρασελέ σε σχήμα «t» έχουν επίσης αφήσει εποχή, όπως και τα απίστευτα κολιέ της σειράς που λάνσαρε η Μπιγιονσέ κατά τη διάρκεια της πρόσφατης περιοδείας της Renaissance World Tour δείχνοντας τη νέα, μοντέρνα κατεύθυνση της εταιρείας, που, ωστόσο, δεν δείχνει να αποποιείται τον αστραφτερό χαρακτήρα της. Αντιθέτως, κάθε έκφραση των νέων τρόπων προώθησης αλλά και κάθε γωνιά του άκρως εντυπωσιακού καταστήματος τον επιβεβαιώνουν στην ανάγκη για ακόμα περισσότερη λάμψη και πολυτέλεια.
Χολιγουντιανοί αστέρες που τίμησαν τα Tiffany
Απόδειξη ότι το ξύλο που δέσποζε σε κάθε γωνιά του εμβληματικού κτιρίου της 5ης Λεωφόρου έχει πλέον αντικατασταθεί από πολυτελές, γυαλιστερό μάρμαρο, ενώ στη θέση της κλασικής διακόσμησης που ξεχώριζε στους τοίχους υπάρχουν παντού καθρέφτες, που αυξάνουν ακόμα περισσότερο την απαστράπτουσα σαγήνη του καταστήματος. Γιγαντιαία video walls δείχνουν τη νέα εποχή, όπως και τα NFT’s έργα, μια μανία του γιου του Αρνό, Πατρίκ, ο οποίος ενώ αρχικά έδειχνε καχύποπτος με τα έργα τέχνης της νέας τεχνολογίας, πλέον είναι ένας από τους πιο γνωστούς κατόχους NFT’s στον κόσμο.
Η νέα meta εποχή της ψηφιακής πραγματικότητας βοηθά στο να ξετυλιχθεί με ακρίβεια ο κόσμος του Tiffany που μπορεί να αποκαλύπτει ένα ψηφιακό ολόγραμμα της Χόλι Γκολάιτλι, η οποία «ξαναζωντανεύει» για χάρη σου. Δίπλα στα video walls με τη μορφή της εμβληματικής πρωταγωνίστριας από το «Πρόγευμα στο Tiffany’s» ξεχωρίζουν ειδικές προθήκες με το χειρόγραφο σενάριο της ταινίας, με αντικείμενα της Χέπμπορν ενώ φυσικά δεν θα μπορούσε να απουσιάζει το «μικρό μαύρο φόρεμα» Givency που είχε φορέσει η ακαταμάχητη Χόλι στην ταινία.
Πάνε οι εποχές που έβρισκες μόνο πάμπλουτους υποψήφιους αγοραστές οι οποίοι κατέφευγαν στα κρυφά δωμάτια εξασφαλίζοντας στο Tiffany τη φήμη του πιο πριβέ, ντελικάτου και ξεχωριστού κοσμηματοπωλείου στον κόσμο, μυθιστορηματικά καμωμένου, από υλικά που βρίσκεις μόνο σε ταινίες.
Ανοίγοντας τους χώρους στους επισκέπτες που έρχονται για να χαζέψουν μερικά από τα πιο διάσημα έργα της συλλογής Αρνό που στολίζουν κάθε όροφο του καταστήματος, οι νέοι ιδιοκτήτες ξέρουν ότι σημασία έχει, πάνω απ’ όλα, εκτός από τα έσοδα, να κρατάνε τον μύθο ζωντανό. Κατεβαίνοντας, άλλωστε, από τη σκάλα με τους καθρέφτες εκεί όπου ξεχωρίζει η μεταμοντέρνα, υπερμεγέθης εκδοχή της Αφροδίτης της Μήλου, ένα έργο του Ντάνιελ Αρσαμ, νιώθεις μέρος αυτής της συναρπαστικής περιπέτειας που λέγεται Tiffany - και σχεδόν αφανής πρωταγωνιστής της.
Αλλοτε πάλι, καθώς το βλέμμα πέφτει στα διαμαντένια δαχτυλίδια που στολίζουν πλαστικά χωνάκια παγωτού, σκέφτεσαι τα λερωμένα από τη σοκολάτα χέρια της Οντρεϊ Χέπμπορν καθώς κοίταζε σαγηνευμένη τη βιτρίνα του καταστήματος - ένα μόνιμο σημείο αναφοράς της ομορφιάς που είναι άμεσα συνυφασμένη με την ιστορία της εταιρείας.
Αναπόσπαστο μέρος του καταστήματος είναι πλέον και ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά, ο αλησμόνητος Νεοϋορκέζος καλλιτέχνης που έχει αγαπήσει ο Αρνό, καθώς είναι ένας από τους πλουσιότερους συλλέκτες του. Δεν είναι τυχαίο ότι το πρώτο έργο που συναντάς στο flagship store στο Μανχάταν είναι του Μπασκιά έχοντας την αίσθηση ότι κάπου το έχεις ξαναδεί. Οχι τυχαία, αφού είχε χρησιμοποιηθεί στην προπέρσινη καμπάνια του οίκου, όπου πρωταγωνιστούσε και πάλι η ambassador του οίκου, Μπιγιονσέ.
Εντυπωσιακός και ο τεράστιος πολυπρισματικός καθρέφτης του Ανίς Καπούρ, που ξεχωρίζει στις περισσότερες ινσταγκραμικές φωτογραφίες των επισκεπτών, ενώ ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το παράδοξο δέντρο από φύλλα αλουμινόχαρτου με την υπογραφή του αρχιτέκτονα Πίτερ Μαρίνο ως ωδή στην εμβληματική φιγούρα της πόλης, τον Αντι Γουόρχολ. Αντίστοιχος φόρος τιμής στον ίδιο και στην πόλη της Νέας Υόρκης είναι και το Χρυσό Μήλο της Κλοντ Λαλάν που στολίζει μια γωνιά του τελευταίου ορόφου.
Ευτυχώς, πάντως, από την είσοδο δεν λείπει το ρολόι-έργο Atlas, που έχει στολίσει πολλές σκηνές από τις ταινίες που γυρίστηκαν στο εσωτερικό του κτιρίου. Προφανώς η απόφαση της οικογένειας Αρνό να το κρατήσει στην ίδια θέση δείχνει ότι σέβεται την ιστορία που έχει γράψει με χρυσά γράμματα η εταιρεία που θεμελίωσαν με δανεικά το 1837 ο Τσαρλς Λιούις Τίφανι μαζί με τον Τζον Γιανγκ.
Αρχικά η εταιρεία ήταν γνωστή για τα είδη γραφείου και αλληλογραφίας, μια σειρά που κρατάει ως φόρο τιμής μέχρι σήμερα μαζί με τα νεοσύστατα τμήματα των αρωμάτων. Ωστόσο η σταδιακή γνώση που απέκτησε στην κατασκευή εργαλείων αλλά και τα χειρουργικά εργαλεία που έφτιαχνε για τις αυξημένες ανάγκες του εμφυλίου πολέμου στην Αμερική, επέτρεψε το άνοιγμα της εταιρείας σε νέες δραστηριότητες. Μάλιστα το 1880 οι σχεδιαστές του Tiffany έφτιαξαν τη Μεγάλη Σφραγίδα των ΗΠΑ, που απεικονίστηκε πάνω στο δολάριο.
Μέσα στην επόμενη επταετία η εταιρεία θα έχει ήδη λανσάρει μια σειρά κοσμημάτων, με επιφανέστερο το πολύτιμο πετράδι «Tiffany Diamond», που θα μετατρέψει το Tiffany σε πολυτελή οίκο κοσμημάτων και όχι απλώς σε εταιρεία χρηστικών εργαλείων. Το εμβληματικό διαμάντι είναι αυτό που φοράει η Χέπμπορν στην ομώνυμη ταινία και η Lady Gaga στην τελετή των Οσκαρ το 2019 - άλλη μία σταρ που έχει τιμήσει τις δημιουργίες Tiffany.
Tiffany και ξερό ψωμί
Για όλους αυτούς τους λόγους είναι αμέτρητος ο κόσμος που έσπευσε να χαζέψει από κοντά -μαζί με αυτούς και εμείς- μια βροχερή μέρα του Απρίλη το 2023, το νέο ανακαινισμένο κατάστημα του θρυλικού flagship store -δηλαδή της ναυαρχίδας του οίκου- που άνοιξε το 1940 στο ίδιο σημείο (κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης είχε μεταφερθεί λίγο πιο κάτω).
Την επίβλεψη της ανακαίνισης είχε αναλάβει ο ίδιος ο Μπερνάρ Αρνό σε συνεργασία με τον εκκεντρικό αρχιτέκτονα Πίτερ Μαρίνο, διάσημο στον χώρο της μόδας, με τους δέκα ορόφους να στολίζουν έργα τέχνης από καλλιτέχνες πρώτης γραμμής, όπως, μεταξύ άλλων, του Ντάνιελ Χερστ, της Τζένι Χόλζερ, του Ρίτσαρντ Πρινς, με τις κατάλευκες μοκέτες, τους καθρέφτες σε κάθε γωνιά και τους χαμογελαστούς υπαλλήλους να σε πείθουν πως, ναι, τίποτα κακό δεν μπορεί να συμβεί εδώ: απόδειξη πως ακόμα και η φωτιά σβήστηκε εγκαίρως.
Οπως έλεγε και πάλι η Χόλι Γκολάιτλι στο «Πρόγευμα στο Tiffany’s»: «Δεν θέλω να κατέχω οτιδήποτε αν δεν βρω πρώτα ένα μέρος όπου εγώ και τα πράγματα μπορούμε να ταιριάξουμε. Δεν ξέρω πού βρίσκεται αυτό το μέρος, αλλά ξέρω με τι μοιάζει. Μοιάζει με το Tiffany's». Τότε, τώρα και για πάντα, όπως οι μεγάλοι, αξεπέραστοι έρωτες.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr