Ολλανδία: Καίγεται για τέταρτη ημέρα το οχηματαγωγό με τα 3.783 αυτοκίνητα - Γιατί δε σβήνουν τα ηλεκτρικά αμάξια
Μέχρι και 150 τόνοι νερού χρειάζονται για την κατάσβεση, με κίνδυνο αναζωπύρωσης ακόμα και μια βδομάδα μετά- Στις πυροκουβέρτες καταφεύγουν οι πυροσβέστες
Η πυρκαγιά στο Fremantle και η παραδοχή των αρχών ότι δεν μπορούν να τη θέσουν υπό έλεγχο λόγω των μπαταριών ιόντων λιθίου που φέρουν τα αυτοκίνητα, ξαναφέρνει στο προσκήνιο ένα μεγάλο θέμα που απασχολεί πολλές ναυτιλιακές και όχι μόνο ανά τον κόσμο: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν τυλιχτούν στις φλόγες, δεν σβήνουν με "παραδοσιακές" μεθόδους, όπως τη χρήση νερού, τη στέρηση οξυγόνου, ακόμα και αν βυθιστούν στη θάλασσα.
Η αιτία της πυρκαγιάς, αν και επισήμως δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί, έχει εγείρει ερωτήματα σχετικά με το «τι τυφλά σημεία υπάρχουν κατά τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κινούνται με μπαταρίες – οι οποίες όταν πιάσουν φωτιά δεν μπορούν να σβήσουν με νερό ή ακόμη και με στέρηση οξυγόνου», λέει ο εκπρόσωπος της Βασιλικής Ένωσης Ολλανδών Εφοπλιστών (KVNR), Νέιθαν Χάμπερς.
De #FremantleHighway is al het tweede schip dat in brand staat door onblusbare elektrische wagens. In 2022 gebeurde dat eerder al. Zie video.https://t.co/llsAgbtpNb pic.twitter.com/Tgx9V8xcki
— Koen Godderis (@koengodderis) July 26, 2023
Δεν είναι η πρώτη τέτοια φωτιά. Μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο, το οχηματαγωγό Felicity Ace το οποίο μετέφερε περίπου 4.000 αυτοκίνητα τυλίχθηκε στις φλόγες και βυθίστηκε στον Ατλαντικό, δυτικά της Πορτογαλίας, με τη φωτιά να πιστεύεται πως ξεκίνησε από τη μπαταρία ενός από τα EV του φορτίου του. Με δεδομένο ότι και πέρυσι, που καταγράφηκε ο μεγαλύτερος αριθμός πυρκαγιών σε πλοία την τελευταία δεκαετία (209, κατά 17% περισσότερες από το 2021) σύμφωνα με την Allianz Global Corporate & Specialty, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ναυτιλιακής Ασφάλειας εκτιμά ότι "ένα μεγάλο μερίδιο των πυρκαγιών αφορούσε μπαταρίες ιόντων λιθίου". Και ωθεί οργανισμούς, όπως τον ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) να επιβάλλουν περιορισμούς και μέτρα κατά τη μεταφορά τους, αλλά και ναυτιλιακές -όπως η νορβηγική Havila Kystruten- να απαγορεύσουν τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων με πλοία τους. Έχουν δίκιο για τη "δαιμονοποίηση";
Samochodowiec Fremantle Highway - czwartek, 27 lipca pic.twitter.com/SYrIOS4Xlp
— Portal Morski (@PortalMorski) July 27, 2023
Η αλήθεια είναι ότι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπάρχει ο κίνδυνος ανάφλεξης σε περίπτωση που χτυπηθούν οι μπαταρίες -σε κάποιο τρακάρισμα, για παράδειγμα- ή στη διάρκεια της φόρτισης. Όμως ο κίνδυνος αυτός, όπως έχουν καταδείξει έρευνες, είναι μικρότερος από τον κίνδυνο να τυλιχτεί στις φλόγες ένα βενζινοκίνητο, ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο. Εκεί που υπάρχει διαφορά, είναι η ένταση και η διάρκεια της φωτιάς, η οποία μοιάζει να είναι αδύνατο να σβήσει με τους τρόπους που γνωρίζαμε ως τώρα.
3 bin otomobil taşıyan gemi Hollanda açıklarında yanıyor
— Selim Atalay (@SelimAtalayNY) July 26, 2023
“Fremantle Highway”
pic.twitter.com/k5gLTgzhpY
Σε όλο τον κόσμο, έχουν καταγραφεί περιστατικά που μοιάζουν εξωπραγματικά: Για να σβήσει η φωτιά σε ένα Tesla στις ΗΠΑ χρησιμοποιήθηκαν περίπου 23 τόνοι νερού, ενώ ένα άλλο αυτανεφλέγη έξι μέρες μετά την κατάσβεσή του. Στην Ολλανδία, οι πυροσβέστες δοκίμασαν να βυθίσουν σε δεξαμενή με νερό ένα EV που καιγόταν, στις ΗΠΑ δοκίμασαν να το θάψουν (!). Ακριβώς επειδή πρόκειται για πυρκαγιά η οποία προκαλείται από χημική αντίδραση, χρειάζεται ποσότητες νερού και 10 φορές μεγαλύτερες από αυτές που θα χρειάζονταν για ένα βενζινοκίνητο, ώστε να περιοριστεί η φωτιά σε ένα ηλεκτρικό, με το ρίσκο αναζωπύρωσης να είναι υπαρκτό ως και εβδομάδες αργότερα. Πυροσβέστες εκτιμούν ότι ενδέχεται να χρειαστεί ποσότητα που μπορεί να φτάσει και τους 150 τόνους κρύου νερού (δηλαδή ποσότητα που φέρουν περίπου 20-30 οχήματα της Πυροσβεστικής) για να περιοριστεί μια πυρκαγιά σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Het kustwachtvliegtuig heeft beelden gemaakt van het schip Fremantle Highway. Updates over dit incident staan op ons liveblog (evenals het 🎥beeld voor de media): https://t.co/gWwfcKau0z pic.twitter.com/5725cNodUh
— Kustwacht Nederland (@Kustwacht_nl) July 26, 2023
Οι πυροσβεστικές υπηρεσίες σε όλο τον κόσμο εξετάζουν νέες λύσεις για να μπορούν να κατασβέσουν πυρκαγιές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως νέες χημικές ουσίες, εξειδικευμένες κουβέρτες πυρόσβεσης EV, ακροφύσια πυροσβεστικών σωλήνων που διαπερνούν τις μπαταρίες κ.α.. Οι δε αυτοκινητοβιομηχανίες παρέχουν διαρκώς εκπαίδευση, αλλά και manual στις πυροσβεστικές δυνάμεις για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών.
Ship and cargo destroyed.
— Dane (@UltraDane) July 29, 2023
The Fremantle Highway, loaded with EVs, has one of them blow up and causes a major fire. One person dead. pic.twitter.com/mZBNnqeEbr
Στην Ελλάδα, η Πυροσβεστική έχει πραγματοποιήσει εκπαιδεύσεις του προσωπικού της σε συνεργασία με αυτοκινητοβιομηχανίες. Ο\ Επιπυραγός Αχιλλέας Σαΐτης, Τμηματάρχης Επιχειρήσεων Διεύθυνσης Πυρόσβεσης στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος, στη διάρκεια συνεδρίου για την ηλεκτροκίνηση, εξήγησε ότι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου έχουν πάρα πολύ μεγάλο θερμικό φορτίο σε περίπτωση που αναφλεγούν, ενώ υπάρχει επίσης ο κίνδυνος της θερμικής διαφυγής, όπου τα πράγματα γίνονται (πιο) επικίνδυνα: Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ο κίνδυνος της έκρηξης φωτιάς. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις, όπως ένας παρατεταμένος συριγμός που μπορεί να βγάζει η μπαταρία. Αυτό το φαινόμενο σημαίνει ότι μέσα σε δευτερόλεπτα γίνεται μία έκρηξη φωτιάς που τυλίγει όλο το αυτοκίνητο. Επεσήμανε δε ότι το ίδιο φυσικά μπορεί να συμβεί σε ένα ηλεκτρικό πατίνι ή ποδήλατο.
1. No pięknie. Miało być 25 aut elektrycznych, a okazuje się, że jest 497 i nie 3 tys. samochodów lecz 4 tys. przewoził statek na którym u wybrzeży Holandii wybuchł pożar. Cały czas są podejmowane są wysiłki, aby opanować pożar na frachtowcu Fremantle Highway. pic.twitter.com/zxFSbPnMBJ
— Mateusz Duch (@DuchMateusz) July 28, 2023
Ο πυροσβέστης μάλιστα προτείνει, σε περίπτωση που δούμε ότι τυλίγεται στις φλόγες το ηλεκτρικό μας αυτοκίνητο, να εγκαταλείψουμε το χώρο, καθώς δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε πολλά πράγματα- οι πυροσβεστήρες, για παράδειγμα, δεν έχουν καμία χρησιμότητα. Ακόμα κι αν αποφύγουμε το φαινόμενο της θερμικής διαφυγής, μόνο το γεγονός ότι η μπαταρία θα αρχίσει να θερμαίνεται, σημαίνει ότι θα αρχίσουν να παράγονται τοξικά αέρια τα οποία σε ένα κλειστό χώρο είναι πολύ δραστικά και επιβαρυντικά για την υγεία μας.
Ολλανδία: Το Fremantle Highway εξακολουθεί να φλέγεται ανοικτά των ολλανδικών ακτών https://t.co/JvvLbLLHJ9 pic.twitter.com/Q921kALp2U
— Ράδιο Ταξί Ερμής (@Radiotaxiermis1) July 27, 2023
ο κίνδυνος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η μεγάλη πιθανότητα επανάφλεξης, ακόμα και μετά από 48 ώρες. Σε περίπτωση πυρκαγιάς, «ο οδηγός του αυτοκινήτου δεν μπορεί να αντιμετωπίσει με τον πυροσβεστήρα ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Πρέπει να απομακρυνθεί από το όχημα και να καλέσει την πυροσβεστική, ενημερώνοντας ότι πρόκειται για ηλεκτρικό αυτοκίνητο», λέει ο κ. Σαϊτης.
Η Π.Υ. ακολουθεί την τάση στην οποία φαίνονται να καταλήγουν οι πυροσβέστες διεθνώς, τον περιορισμό δηλαδή της πυρκαγιάς με ειδικές πυροκουβέρτες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς και η χρήση της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας Αυτοκινήτου με βάση την οποία γίνεται αναγνώριση όλων των μοντέλων, τα σημεία που κόβονται σε περίπτωση που χρειαστεί να απεγκλωβιστεί κάποιος επιβάτης καθώς και οι τρόποι πρόσβασης στη μπαταρία και όλες οι ασφάλειες.
It may take weeks before the Car Transporter ship Fremantle Highway is completely burned out.
— Republica (@Burgaert) July 26, 2023
Presumably an electric car on board the ship off the coast of the Netherlands caught fire.
As a burning car battery needs to be submerged in water for at least 3 days to extinguish the… pic.twitter.com/EY6DOlSgDh
«Ένα ακόμα υλικό που φροντίσαμε να προμηθευτούμε, από το 2020 που ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε και να στήνουμε ειδικότερα μνημόνια ενεργειών επέμβασης τακτικού επιπέδου για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι οι πυροκουβέρτες με τις οποίες σκεπάζουμε το όχημα που έχει αναφλεγεί, όχι για να κατασβέσουμε τη φωτιά, αλλά για να την περιορίσουμε και κυρίως να μειώσουμε την έκλυση των τοξικών αερίων», λέει ο κ. Σαϊτης, τονίζοντας ότι οι Έλληνες πυροσβέστες έχουν εκπαιδευτεί και έχουν όλες τις καλές πρακτικές από τον Εθνικό Οργανισμό Πυροπροστασίας των ΗΠΑ και τον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό φορέα, ενώ βρίσκονται σε απευθείας επαφή με τις εταιρείες αυτοκινήτου πραγματοποιώντας κοινές εκπαιδεύσεις.
Ειδήσεις σήμερα:
Μετά το αδιέξοδο για τον Δήμο Αθηναίων ο ΣΥΡΙΖΑ γυρνά στην υποψηφιότητα Παππά - Όλο το παρασκήνιο
Αισιοδοξία για την τουριστική κίνηση τον Αύγουστο - Τα 11 νησιά με πληρότητα πάνω από 90%
Δύο τραυματισμοί από βουτιές στην «Γκιόλα» στη Θάσο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr