Ναυάγιο στο Παλέρμο: Σενάρια ανέλκυσης του σούπερ γιοτ που βούλιαξε σε ένα λεπτό - Μόνον έτσι θα μαθευτεί το «γιατί»
22.08.2024
19:31
Η ανέλκυση από το βάθος των 50 μέτρων στο οποίο κατέληξε το Bayesian δεν είναι τεχνικά αδύνατη, οι ιταλικές Αρχές δεν την αποκλείουν για το μέλλον
Με την έρευνα για τον εντοπισμό των αγνοούμενων από το ναυάγιο του ιστιοφόρου «Bayesian» στα ανοιχτά του Πορτίτσελο της Σικελίας να έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, καθώς απομένει να βρεθεί μία σορός, το ερώτημα που μένει αναπάντητο αφορά την τύχη του σκάφους.
Οι ιταλικές αρχές λένε ότι η ανέλκυση «δεν είναι θέμα συζήτησης», αν και δεν αποκλείουν να γίνει αυτό στο μέλλον.
Το ιστιοφόρο βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων, όχι απαγορευτικό για ανάσυρση, αλλά είναι αρκετά μεγάλο για να δυσκολεύει τις επιχειρήσεις των δυτών. Είναι πεσμένο στο πλάι, πάνω στον βυθό, και φαίνεται να έχει υποστεί ελάχιστες ζημιές.
Ωστόσο, όπως σημειώνει η Daily Mail, ειδικοί λένε ότι μόνο η ανάσυρση του σκάφους θα μπορέσει να δώσει οριστικές απαντήσεις για τα περιστατικά που οδήγησαν στη βύθισή του μέσα σε ελάχιστα λεπτά και τον θάνατο επτά ανθρώπων.
Σε κάθε περίπτωση θα είναι «ακριβή και περίπλοκη» επιχείρηση με τη χρήση γερανού για την ανάσυρση του «Bayesian», πέρα φυσικά από το ότι θα είναι και δαπανηρή. Το σκάφος, θεωρητικά, πρώτα πρέπει να σταθεί σε όρθια θέση και μετά να ανελκυστεί με τρόποι ώστε να μην προκληθούν περισσότερες ζημιές.
Στο βυθό βρίσκεται και το τεράστιο κατάρτι του σκάφους, με ύψος που ξεπερνά τα 70 μέτρα. Και αυτό φέρεται να είναι σε καλή κατάσταση αν και έχει σπάσει.
Μία από τις πιθανές εξηγήσεις για το ναυάγιο θέλει εξάλλου το κατάρτι να είναι ένας λόγος που οδήγησε στη βύθιση. Ο υδροστρόβιλος, σύμφωνα με αυτή τη προσέγγιση, έσπασε το κατάρτι, το οποίο άφησε το πλοίο εκτεθειμένο σε πλάγιους ανέμους. Το ιστιοφόρο τότε έπεσε στο πλάι και πολύ γρήγορα βυθίστηκε.
Λόγω του βάθους, οι 27 δύτες οι οποίοι κλήθηκαν να ανασύρουν τις σορούς των επιβατών που παγιδεύτηκαν μέσα στο βυθισμένο ιστιοφόρο, μπορούσαν να μένουν μόνο 10-12 λεπτά, ενώ χρειάζονταν και αρκετή ώρα για την ασφαλή επιστροφή στην επιφάνεια.
Από τους δύτες, οι 11 είχαν εμπειρία σε υποθαλάσσια σπήλαια και άλλοι οκτώ σε κατάδυση σε πολύ μεγάλο βάθος.
Τι έφερε την τραγωδία
Άλυτος γρίφος παραμένουν οι ακριβείς αιτίες του ναυαγίου του πολυτελούς ιστιοφόρου στο Παλέρμο. Εντύπωση προκάλεσε η τοποθέτηση του κατασκευαστή του μοιραίου γιοτ που μίλησε για έναν μακρύ κατάλογο λαθών.
Ένα από τα ασφαλέστερα πλοία στον κόσμο, πρακτικά αβύθιστο, χαρακτήρισε το ιστιοφόρο ο Τζιοβάνι Κονσταντίνο, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης εταιρείας στην οποία ανήκουν τα περιουσιακά στοιχεία της Perini Νavi Viareggio, η οποία κατασκεύασε το Bayesian, το 2008.
Μιλώντας στην Corriere della Sera για τα αίτια της ναυτικής τραγωδίας στο Παλέρμο, υπογράμμισε τα εξής:
Οι ιταλικές αρχές λένε ότι η ανέλκυση «δεν είναι θέμα συζήτησης», αν και δεν αποκλείουν να γίνει αυτό στο μέλλον.
Το ιστιοφόρο βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων, όχι απαγορευτικό για ανάσυρση, αλλά είναι αρκετά μεγάλο για να δυσκολεύει τις επιχειρήσεις των δυτών. Είναι πεσμένο στο πλάι, πάνω στον βυθό, και φαίνεται να έχει υποστεί ελάχιστες ζημιές.
Ωστόσο, όπως σημειώνει η Daily Mail, ειδικοί λένε ότι μόνο η ανάσυρση του σκάφους θα μπορέσει να δώσει οριστικές απαντήσεις για τα περιστατικά που οδήγησαν στη βύθισή του μέσα σε ελάχιστα λεπτά και τον θάνατο επτά ανθρώπων.
Σε κάθε περίπτωση θα είναι «ακριβή και περίπλοκη» επιχείρηση με τη χρήση γερανού για την ανάσυρση του «Bayesian», πέρα φυσικά από το ότι θα είναι και δαπανηρή. Το σκάφος, θεωρητικά, πρώτα πρέπει να σταθεί σε όρθια θέση και μετά να ανελκυστεί με τρόποι ώστε να μην προκληθούν περισσότερες ζημιές.
Στο βυθό βρίσκεται και το τεράστιο κατάρτι του σκάφους, με ύψος που ξεπερνά τα 70 μέτρα. Και αυτό φέρεται να είναι σε καλή κατάσταση αν και έχει σπάσει.
Μία από τις πιθανές εξηγήσεις για το ναυάγιο θέλει εξάλλου το κατάρτι να είναι ένας λόγος που οδήγησε στη βύθιση. Ο υδροστρόβιλος, σύμφωνα με αυτή τη προσέγγιση, έσπασε το κατάρτι, το οποίο άφησε το πλοίο εκτεθειμένο σε πλάγιους ανέμους. Το ιστιοφόρο τότε έπεσε στο πλάι και πολύ γρήγορα βυθίστηκε.
Λόγω του βάθους, οι 27 δύτες οι οποίοι κλήθηκαν να ανασύρουν τις σορούς των επιβατών που παγιδεύτηκαν μέσα στο βυθισμένο ιστιοφόρο, μπορούσαν να μένουν μόνο 10-12 λεπτά, ενώ χρειάζονταν και αρκετή ώρα για την ασφαλή επιστροφή στην επιφάνεια.
Από τους δύτες, οι 11 είχαν εμπειρία σε υποθαλάσσια σπήλαια και άλλοι οκτώ σε κατάδυση σε πολύ μεγάλο βάθος.
Τι έφερε την τραγωδία
Άλυτος γρίφος παραμένουν οι ακριβείς αιτίες του ναυαγίου του πολυτελούς ιστιοφόρου στο Παλέρμο. Εντύπωση προκάλεσε η τοποθέτηση του κατασκευαστή του μοιραίου γιοτ που μίλησε για έναν μακρύ κατάλογο λαθών.
Ένα από τα ασφαλέστερα πλοία στον κόσμο, πρακτικά αβύθιστο, χαρακτήρισε το ιστιοφόρο ο Τζιοβάνι Κονσταντίνο, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης εταιρείας στην οποία ανήκουν τα περιουσιακά στοιχεία της Perini Νavi Viareggio, η οποία κατασκεύασε το Bayesian, το 2008.
Μιλώντας στην Corriere della Sera για τα αίτια της ναυτικής τραγωδίας στο Παλέρμο, υπογράμμισε τα εξής:
«Όλα όσα έχουν γίνει, αποκαλύπτουν έναν πολύ μακρύ κατάλογο λαθών. Οι άνθρωποι δεν έπρεπε να βρίσκονται στις καμπίνες, το σκάφος δεν έπρεπε να είναι αγκυροβολημένο. Και γιατί το πλήρωμα δεν γνώριζε για την κατάσταση αναταραχής; Οι επιβάτες ανέφεραν ότι η καταιγίδα έφτασε απροσδόκητα, από το πουθενά. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Όλα ήταν προβλέψιμα. Έχω τους μετεωρολογικούς χάρτες εδώ μπροστά μου. Τίποτα δεν ήρθε ξαφνικά».
«Oι δυσμενείς καιρικές συνθήκες ήταν πλήρως αναγνωρίσιμες σε όλους τους μετεωρολογικούς χάρτες. Ήταν αδύνατο να μην τις ξέρει κανείς» συμπλήρωσε ο Κονσταντίνο.
Όπως δήλωσε ο κατασκευαστής του μοιραίου ιστιοφόρου, «ένα πλοίο της Perini άντεξε τον τυφώνα Κατρίνα, κατηγορίας 5. Σας φαίνεται δυνατόν ότι δεν μπορεί να αντέξει έναν ανεμοστρόβιλο απ' εδώ; Είναι καλή πρακτική, όταν το πλοίο είναι αγκυροβολημένο, να υπάρχει φρουρός στη γέφυρα, και αν ήταν εκεί δεν θα μπορούσε να μην είχε δει την καταιγίδα να έρχεται. Αντ’ αυτού, το σκάφος πήρε το νερό με τους επισκέπτες να βρίσκονται ακόμη στις καμπίνες τους. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν μια γωνία 40 μοιρών και όσοι βρίσκονταν στην καμπίνα βρέθηκαν με την πόρτα ανοιχτή: μπορείτε να φανταστείτε έναν άνδρα 60-70 ετών να σκαρφαλώνει έξω; Κατέληξαν σε μια παγίδα. Οι καημένοι κατέληξαν σαν ποντίκια».
Μιλώντας στην Daily Mail, μια διακεκριμένη προσωπικότητα της βιομηχανίας ιστιοπλοΐας ανέφερε ότι ένα γιοτ όπως το Bayesian θα έπρεπε να έχει επανέλθει σε όρθια θέση λίγο μετά το «χτύπημα» του υδροστρόβιλου.
Αυτό πρέπει να κάνει ένα καλοσχεδιασμένο γιοτ με το σωστό βάθος καρίνας, είπε ειδικότερα. Την Τετάρτη, σε συνάντηση μελών ομάδας διάσωσης που συμμετείχε στις έρευνες για τους αγνοούμενους επιβάτες, δύτες ανέφεραν ότι η καρίνα του γιοτ δεν είχε χαμηλώσει πλήρως.
Σύμφωνα με τον ιταλικό κρατικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό RAI, η καρίνα -η οποία δίνει σε ένα γιοτ σταθερότητα και ισορροπία στην πλεύση- κατέβηκε σε βάθος 4 μέτρων, αντί για το πλήρες βάθος που είναι 7,5 μέτρα.
Δηλαδή, το ιστιοφόρο διέθετε καρίνα που μπορούσε να ανασηκωθεί ώστε να προσεγγίζει σε ρηχά νερά. Όσο ανασηκωνόταν η καρίνα, όμως, τόσο μεγαλύτερος ήταν ο κίνδυνος για την ευστάθεια του γιοτ.
Έχει επίσης αναφερθεί ότι ο χώρος του κάτω καταστρώματος, που στεγάζει το tender, δεν ήταν πλήρως κλειστός όταν το πλοίο ανετράπη.
Σύμφωνα με μαρτυρίες, κάποιοι είχαν επιστρέψει στο γιοτ από μια βόλτα στη στεριά αργά εκείνο το βράδυ. Ωστόσο, δεν είναι -ακόμα- γνωστό αν επρόκειτο για αποστολή του πληρώματος για μεταφορά επιβατών ή για δείπνο στην ξηρά.
«Είχαν εν μέρει βάλει το tender στη θέση του», ενημέρωσε τη RAI ένας από τους ειδικούς, «αλλά δεν είχαν ασφαλίσει σωστά τον χώρο».
«Το Bayesian πιθανότατα βυθίστηκε λόγω ανθρώπινου λάθους, ευρισκόμενο σε όχι ενδεδειγμένη θέση για την πιθανή άφιξη μιας κακοκαιρίας», είπε ο μηχανικός από την Italian Sea Group, την εταιρεία στην οποία ανήκει η Perini Navi που παρουσίασε το γιοτ το 2008.
Μιλώντας ανώνυμα στην ιταλική κρατική τηλεόραση, ο μηχανικός επεσήμανε πιθανά λάθη, από ανοιχτά φινιστρίνια μέχρι το γεγονός ότι οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν.
Ειδήσεις σήμερα:
Άγρια επίθεση Μωραΐτη σε Τσίπρα και Πολάκη: Τόσο λίγοι, τόσο μοιραίοι
Κορινθία: Προφυλακίστηκε ο 17χρονος για τη θρασύτατη ληστεία, ελεύθερος με περιοριστικούς όρους ο 15χρονος
Πέραμα: Προφυλακιστεός ο 48χρονος που κατηγορείται ότι βίασε συνάδελφό του μέσα σε απορριμματοφόρο
❗️🌪🇮🇹 - British multimillionaire Mike Lynch, co-founder of Autonomy, and Jonathan Bloomer, chairman of Morgan Stanley International, are missing after their yacht, Bayesian, was wrecked by a tornado off the coast of Sicily.
— 🔥🗞The Informant (@theinformant_x) August 20, 2024
The yacht had 22 people on board; 15 were rescued,… pic.twitter.com/QDOKkytJeS
«Oι δυσμενείς καιρικές συνθήκες ήταν πλήρως αναγνωρίσιμες σε όλους τους μετεωρολογικούς χάρτες. Ήταν αδύνατο να μην τις ξέρει κανείς» συμπλήρωσε ο Κονσταντίνο.
Όπως δήλωσε ο κατασκευαστής του μοιραίου ιστιοφόρου, «ένα πλοίο της Perini άντεξε τον τυφώνα Κατρίνα, κατηγορίας 5. Σας φαίνεται δυνατόν ότι δεν μπορεί να αντέξει έναν ανεμοστρόβιλο απ' εδώ; Είναι καλή πρακτική, όταν το πλοίο είναι αγκυροβολημένο, να υπάρχει φρουρός στη γέφυρα, και αν ήταν εκεί δεν θα μπορούσε να μην είχε δει την καταιγίδα να έρχεται. Αντ’ αυτού, το σκάφος πήρε το νερό με τους επισκέπτες να βρίσκονται ακόμη στις καμπίνες τους. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν μια γωνία 40 μοιρών και όσοι βρίσκονταν στην καμπίνα βρέθηκαν με την πόρτα ανοιχτή: μπορείτε να φανταστείτε έναν άνδρα 60-70 ετών να σκαρφαλώνει έξω; Κατέληξαν σε μια παγίδα. Οι καημένοι κατέληξαν σαν ποντίκια».
Μιλώντας στην Daily Mail, μια διακεκριμένη προσωπικότητα της βιομηχανίας ιστιοπλοΐας ανέφερε ότι ένα γιοτ όπως το Bayesian θα έπρεπε να έχει επανέλθει σε όρθια θέση λίγο μετά το «χτύπημα» του υδροστρόβιλου.
Αυτό πρέπει να κάνει ένα καλοσχεδιασμένο γιοτ με το σωστό βάθος καρίνας, είπε ειδικότερα. Την Τετάρτη, σε συνάντηση μελών ομάδας διάσωσης που συμμετείχε στις έρευνες για τους αγνοούμενους επιβάτες, δύτες ανέφεραν ότι η καρίνα του γιοτ δεν είχε χαμηλώσει πλήρως.
Σύμφωνα με τον ιταλικό κρατικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό RAI, η καρίνα -η οποία δίνει σε ένα γιοτ σταθερότητα και ισορροπία στην πλεύση- κατέβηκε σε βάθος 4 μέτρων, αντί για το πλήρες βάθος που είναι 7,5 μέτρα.
Δηλαδή, το ιστιοφόρο διέθετε καρίνα που μπορούσε να ανασηκωθεί ώστε να προσεγγίζει σε ρηχά νερά. Όσο ανασηκωνόταν η καρίνα, όμως, τόσο μεγαλύτερος ήταν ο κίνδυνος για την ευστάθεια του γιοτ.
Έχει επίσης αναφερθεί ότι ο χώρος του κάτω καταστρώματος, που στεγάζει το tender, δεν ήταν πλήρως κλειστός όταν το πλοίο ανετράπη.
Σύμφωνα με μαρτυρίες, κάποιοι είχαν επιστρέψει στο γιοτ από μια βόλτα στη στεριά αργά εκείνο το βράδυ. Ωστόσο, δεν είναι -ακόμα- γνωστό αν επρόκειτο για αποστολή του πληρώματος για μεταφορά επιβατών ή για δείπνο στην ξηρά.
«Είχαν εν μέρει βάλει το tender στη θέση του», ενημέρωσε τη RAI ένας από τους ειδικούς, «αλλά δεν είχαν ασφαλίσει σωστά τον χώρο».
«Το Bayesian πιθανότατα βυθίστηκε λόγω ανθρώπινου λάθους, ευρισκόμενο σε όχι ενδεδειγμένη θέση για την πιθανή άφιξη μιας κακοκαιρίας», είπε ο μηχανικός από την Italian Sea Group, την εταιρεία στην οποία ανήκει η Perini Navi που παρουσίασε το γιοτ το 2008.
Μιλώντας ανώνυμα στην ιταλική κρατική τηλεόραση, ο μηχανικός επεσήμανε πιθανά λάθη, από ανοιχτά φινιστρίνια μέχρι το γεγονός ότι οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν.
Ειδήσεις σήμερα:
Άγρια επίθεση Μωραΐτη σε Τσίπρα και Πολάκη: Τόσο λίγοι, τόσο μοιραίοι
Κορινθία: Προφυλακίστηκε ο 17χρονος για τη θρασύτατη ληστεία, ελεύθερος με περιοριστικούς όρους ο 15χρονος
Πέραμα: Προφυλακιστεός ο 48χρονος που κατηγορείται ότι βίασε συνάδελφό του μέσα σε απορριμματοφόρο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr